Jos olet esim. saarnannut Luther-säätiössä annetaan papille potkut, mutta ei jos olet toimittanut alttaripalvelusta naispapin kanssa. Kumman kieltää Raamattu?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050918280685_uu.shtml
Oulun hiippakunnan tuomiokapitulissa on herännyt epäilys, että kuusi pappia on toiminut vanhoillisessa Suomen lähetyshiippakunnassa - seurauksena voi olla jopa massapotkut, kertoo Kaleva.
Lehden mukaan tuomiokapituli haluaa papeilta selvityksen siitä, millainen suhde heillä on lähetyshiippakuntaan sekä siitä, millaisessa roolissa he ovat siellä itse toimineet esimerkiksi jumalanpalveluksissa.
Lähetyshiippakunta perustettiin keväällä 2013. Suomen evankelisluterilaiset papit ottivat uuteen hiippakuntaan kannan, ettei sen toiminta ole kirkon toimintaa.
Lehden mukaan selvitystyö kuuden papin toiminnasta on yhä kesken.
Potkut uhkaa
20
85
Vastaukset
- pieniä vinkkejä
Neuvoni lhpk:lle: Älkää ottako lestadiolaisia ja perussuomalaisia seurakuntaanne.
Tulee taas se lestadiolaisongelma vastaan. Perussuomalaisten kanssa taas tämä yksioikoinen rähjäys.
En sano tätä arvostellakseni lestadiolaisia, mutta kun se periytyy yleens niin, että ensin joutuu itse sen kohteeksi, joten se on kuin venäläistä rulettia, jos sinne ottaa lestadiolaisia. Tai ainakin muistakaa tarkata tätä asiaa, ettei käy taas niin. Potkut uhkaa sanoi :
Oulun hiippakunnan tuomiokapitulissa on herännyt epäilys, että kuusi pappia on toiminut vanhoillisessa Suomen lähetyshiippakunnassa - seurauksena voi olla jopa massapotkut, kertoo Kaleva
_________
Voisitko pitää "meitä" ajan tasalla tuossa asiassa jos emme itse huomaa , sillä
asia on tärkeä.
Uskovien vainot ovat joka tapauksessa hyvässä vauhdissa.Ehkä kyse on siitä, kuinka moneen yhteisöön ja ”hiippakuntaan” voi kuulua yhtä aikaa?
”Lähetyshiippakunta perustettiin keväällä 2013. Suomen evankelisluterilaiset papit ottivat uuteen hiippakuntaan kannan, ettei sen toiminta ole kirkon toimintaa.”
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050918280685_uu.shtml
Niin, jos ei hyväksy ev. lut kirkkoa miksi ihmeessä toimia siellä pappinakaan?mummomuori sanoi :
Niin, jos ei hyväksy ev. lut kirkkoa miksi ihmeessä toimia siellä pappinakaan?
Ne joitten pitää lähteä ev.lut. lahkosta ovat keulilla Mäkinen hengenheimolaisensa.
Älä viitsi muori jatkaa Herran Sanan vyöryttämistä , sillä siitä ei sinulle siunausta
heru.pertsa2012 kirjoitti:
mummomuori sanoi :
Niin, jos ei hyväksy ev. lut kirkkoa miksi ihmeessä toimia siellä pappinakaan?
Ne joitten pitää lähteä ev.lut. lahkosta ovat keulilla Mäkinen hengenheimolaisensa.
Älä viitsi muori jatkaa Herran Sanan vyöryttämistä , sillä siitä ei sinulle siunausta
heru.No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?
Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.- faktaa mummikselle
mummomuori kirjoitti:
No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?
Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.Se on vain kirkkopolitiikkaa. Lestadiolaisia on niin paljon, että heitä ei savustettu ulos. Ei Mäkinen halua menettää rahoja. Lhkpk sen sijaan maksaa vielä kirkollekin, vaikka myös tietysti omalle seurakunnalle. Heille ei silti anneta tiloja, joten heidän onkin perustettava omansa. Lapsiin ei ole sekaannuttu, mutta kaipa sitten joku täytyi syntipukiksi valita.
- erkki.
mummomuori kirjoitti:
No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?
Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.Mummis, tunnetko käsitteen kaksoistatus ?
Sellainen on myönnetty tapauksissa, jossa toimitaan ekumeenisesti yli kirkkokuntien.
Ei ole kauan, kun inkerinkirkon vihkimä luterilainen pappi sai tuon kaksoistatuksen, eli luvan toimia molemmissa, taisi olla Leif Nummela. faktaa mummikselle kirjoitti:
Se on vain kirkkopolitiikkaa. Lestadiolaisia on niin paljon, että heitä ei savustettu ulos. Ei Mäkinen halua menettää rahoja. Lhkpk sen sijaan maksaa vielä kirkollekin, vaikka myös tietysti omalle seurakunnalle. Heille ei silti anneta tiloja, joten heidän onkin perustettava omansa. Lapsiin ei ole sekaannuttu, mutta kaipa sitten joku täytyi syntipukiksi valita.
Olen kuitenkin ymmärtänyt niin ettei lestadiolaisilla ole omaa kirkkoa tai muutakaan kirkollista organisaatiota. He toimivat yhdistyksenä.
erkki. kirjoitti:
Mummis, tunnetko käsitteen kaksoistatus ?
Sellainen on myönnetty tapauksissa, jossa toimitaan ekumeenisesti yli kirkkokuntien.
Ei ole kauan, kun inkerinkirkon vihkimä luterilainen pappi sai tuon kaksoistatuksen, eli luvan toimia molemmissa, taisi olla Leif Nummela.En tunne. Aika mielenkiintoinen juttu. Eli pappi sai toimia kahdessa eri kirkossa, joilla oli erilainen oppi?
Onko sinulla tuosta lisää tietoa?- erkki.
mummomuori kirjoitti:
En tunne. Aika mielenkiintoinen juttu. Eli pappi sai toimia kahdessa eri kirkossa, joilla oli erilainen oppi?
Onko sinulla tuosta lisää tietoa?Juttu taisi olla seurakuntalainen nettilehdessä, taisi olla myös kotimaa sivuilla.
btw. ei oppi ole periaatteessa olennaisilta osiltaan erilainen. Luther-säätiö kuuluu edelleen EV.Lut. kirkkoon, joten ei pitäsi kirkolla olla mitään sitä vastaan jos pappi käy Luther-säätiössä saarnaamassa. Kyllä nytkin papit käy eri hiippakunnissa ja Sleyn ja kansanlähetyksen papit myös saarnaa kirkossa
mummomuori kirjoitti:
Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.Se vain on outoa ettei kirkkoon kuuluvat Luther-säätiöläiset saa pitää esim. jumalanpalveluksia kirkon tiloissa.
Aika outoa
- erkki.
Asia on hiertänyt jo pitkään liberaalikirkon kengässä.
Kyllä tuota voi jo hyvin sanoa vainoamiseksi, kun Raamatun ilmoitus ei enää riitä evlut kirkolle.
Mitään tulkinnan varaa ei kuitenkaan Raamatun ilmoituksessa ole, esim. "naispappeudelle ", sen Raamattu yksiselitteisesti kieltää;
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Tim.3.html
Olen keskustellut monien tuntemieni pappien kanssa aiheesta ja he ovat kyllä sillä kannalla, mitä Raamatussa ilmoitetaan.
He ovatkin ns. vanhemman virkakannan pappeja, sekä TT.ta.
Mikäli heitä aletaan erottamaan, on myös oma eroni evlut kirkosta tosiasia. - ei yksioikoista
Ei ongelma ole pelkästään naispappeudessa. Ei kirkkoon ole menossa enää kukaan mies papiksi. Tämä asia ei kiinnosta miehiä.
Samaten katolisella kirkolla alkaa olemaan pulaa papeista, ainakin länsimaissa.Niinpä, jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä on länsimaissa sama suunta – miehiä ei kiinnosta hengelliset asiat. Poikkeuksen taitaa tehdä vain Islam?
- erkki.
mummomuori kirjoitti:
Niinpä, jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä on länsimaissa sama suunta – miehiä ei kiinnosta hengelliset asiat. Poikkeuksen taitaa tehdä vain Islam?
No mutta, onhan Pertsa, totuusvoittaa aina, kaarne ja jopa paljon parjattu balttis ja minäkin miehiä, vaikka naillä saiteilla enemmistönä naiset ovatkin ?
-vai ovatko ? - olemme pulassa
erkki. kirjoitti:
No mutta, onhan Pertsa, totuusvoittaa aina, kaarne ja jopa paljon parjattu balttis ja minäkin miehiä, vaikka naillä saiteilla enemmistönä naiset ovatkin ?
-vai ovatko ?Kaarne on nainen. Ateisti, joka oli panteismiin kallellaan.
Sitten muu mainitsemasi porukka, jaa, jos näin heikoilla ollaan, niin... olemme pulassa kirjoitti:
Kaarne on nainen. Ateisti, joka oli panteismiin kallellaan.
Sitten muu mainitsemasi porukka, jaa, jos näin heikoilla ollaan, niin...Tarkistin oikein ajokortista: sinne on kirjattu sukupuoleksi mies ja siihen olen yrittänyt luottaa tähän asti.
Hengellisistä/henkisisä asioista olen kyllä kiinnostunut, enkä suinkaan ole ainoa ateisti laatuani.- uskontotiedettä
kaarne kirjoitti:
Tarkistin oikein ajokortista: sinne on kirjattu sukupuoleksi mies ja siihen olen yrittänyt luottaa tähän asti.
Hengellisistä/henkisisä asioista olen kyllä kiinnostunut, enkä suinkaan ole ainoa ateisti laatuani.Vaikka uskonto on ilmiöille selityksenä väärä, sen olemassaolo on kuitenkin tosiasia. Oikeastaan koko kulttuuri on täynnä uskonnollisia näkemyksiä. Kun kulttuuriantropologit selvittivät jonkin yhteisön uskonnollisen rakenteen, aika paljon olikin jo selvitetty.
Kulttuurin individuaalistuminen näkyy näilläkin palstoilla. Enää ei ole siinä määrin yhteistä uskonnollista rakennetta kuin ennen. Mielenkiintoista.
Uskontojen tutkiminen avaa viehättävän maailman lähtien uskomusolennoista, keijuista ja kyöpeleistä, noidista ja äpäristä, aina mutkikkaampiin oppeihin asti.
Tutkimuksen kohteena voi olla uskonnon alkuperä. Itse luulen, että selitys löytyy biologisen hyödyn suunnalta. Tutkimuksen kohteena voi myös olla eri uskomuksien sisältö ja niiden maantieteellinen jakauma. Lähde on ehtymätön ja kiinnostava.
Uskontotiede avaa myös näkymän ihmisen psyykeen. Ei hassumpi matka.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 226636
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 613726
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292948Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342732Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452516Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262415- 401783
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 251685