Potkut uhkaa

Jos olet esim. saarnannut Luther-säätiössä annetaan papille potkut, mutta ei jos olet toimittanut alttaripalvelusta naispapin kanssa. Kumman kieltää Raamattu?


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050918280685_uu.shtml

Oulun hiippakunnan tuomiokapitulissa on herännyt epäilys, että kuusi pappia on toiminut vanhoillisessa Suomen lähetyshiippakunnassa - seurauksena voi olla jopa massapotkut, kertoo Kaleva.


Lehden mukaan tuomiokapituli haluaa papeilta selvityksen siitä, millainen suhde heillä on lähetyshiippakuntaan sekä siitä, millaisessa roolissa he ovat siellä itse toimineet esimerkiksi jumalanpalveluksissa.

Lähetyshiippakunta perustettiin keväällä 2013. Suomen evankelisluterilaiset papit ottivat uuteen hiippakuntaan kannan, ettei sen toiminta ole kirkon toimintaa.

Lehden mukaan selvitystyö kuuden papin toiminnasta on yhä kesken.

20

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieniä vinkkejä

      Neuvoni lhpk:lle: Älkää ottako lestadiolaisia ja perussuomalaisia seurakuntaanne.

      Tulee taas se lestadiolaisongelma vastaan. Perussuomalaisten kanssa taas tämä yksioikoinen rähjäys.

      En sano tätä arvostellakseni lestadiolaisia, mutta kun se periytyy yleens niin, että ensin joutuu itse sen kohteeksi, joten se on kuin venäläistä rulettia, jos sinne ottaa lestadiolaisia. Tai ainakin muistakaa tarkata tätä asiaa, ettei käy taas niin.

    • Potkut uhkaa sanoi :
      Oulun hiippakunnan tuomiokapitulissa on herännyt epäilys, että kuusi pappia on toiminut vanhoillisessa Suomen lähetyshiippakunnassa - seurauksena voi olla jopa massapotkut, kertoo Kaleva
      _________
      Voisitko pitää "meitä" ajan tasalla tuossa asiassa jos emme itse huomaa , sillä
      asia on tärkeä.

      Uskovien vainot ovat joka tapauksessa hyvässä vauhdissa.

      • Pidetään


        Oikeat uskovat pihalle ja liberaalit tilalle


    • Ehkä kyse on siitä, kuinka moneen yhteisöön ja ”hiippakuntaan” voi kuulua yhtä aikaa?

      ”Lähetyshiippakunta perustettiin keväällä 2013. Suomen evankelisluterilaiset papit ottivat uuteen hiippakuntaan kannan, ettei sen toiminta ole kirkon toimintaa.”
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014050918280685_uu.shtml

      Niin, jos ei hyväksy ev. lut kirkkoa miksi ihmeessä toimia siellä pappinakaan?

      • mummomuori sanoi :
        Niin, jos ei hyväksy ev. lut kirkkoa miksi ihmeessä toimia siellä pappinakaan?
        __________
        Ev.lut kirkon pitää toimia vähintäin tunnustuskirjojensa edellyttämällä tavalla
        ja mitkään muut kuin Raamatun tekstit eivät voi vaikuttaa ratkaisujen
        tekemiseen.

        Ne joitten pitää lähteä ev.lut. lahkosta ovat keulilla Mäkinen hengenheimolaisensa.
        Älä viitsi muori jatkaa Herran Sanan vyöryttämistä , sillä siitä ei sinulle siunausta
        heru.


      • pertsa2012 kirjoitti:

        mummomuori sanoi :
        Niin, jos ei hyväksy ev. lut kirkkoa miksi ihmeessä toimia siellä pappinakaan?
        __________
        Ev.lut kirkon pitää toimia vähintäin tunnustuskirjojensa edellyttämällä tavalla
        ja mitkään muut kuin Raamatun tekstit eivät voi vaikuttaa ratkaisujen
        tekemiseen.

        Ne joitten pitää lähteä ev.lut. lahkosta ovat keulilla Mäkinen hengenheimolaisensa.
        Älä viitsi muori jatkaa Herran Sanan vyöryttämistä , sillä siitä ei sinulle siunausta
        heru.

        No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?

        Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.


      • faktaa mummikselle
        mummomuori kirjoitti:

        No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?

        Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.

        Se on vain kirkkopolitiikkaa. Lestadiolaisia on niin paljon, että heitä ei savustettu ulos. Ei Mäkinen halua menettää rahoja. Lhkpk sen sijaan maksaa vielä kirkollekin, vaikka myös tietysti omalle seurakunnalle. Heille ei silti anneta tiloja, joten heidän onkin perustettava omansa. Lapsiin ei ole sekaannuttu, mutta kaipa sitten joku täytyi syntipukiksi valita.


      • erkki.
        mummomuori kirjoitti:

        No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?

        Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.

        Mummis, tunnetko käsitteen kaksoistatus ?
        Sellainen on myönnetty tapauksissa, jossa toimitaan ekumeenisesti yli kirkkokuntien.
        Ei ole kauan, kun inkerinkirkon vihkimä luterilainen pappi sai tuon kaksoistatuksen, eli luvan toimia molemmissa, taisi olla Leif Nummela.


      • faktaa mummikselle kirjoitti:

        Se on vain kirkkopolitiikkaa. Lestadiolaisia on niin paljon, että heitä ei savustettu ulos. Ei Mäkinen halua menettää rahoja. Lhkpk sen sijaan maksaa vielä kirkollekin, vaikka myös tietysti omalle seurakunnalle. Heille ei silti anneta tiloja, joten heidän onkin perustettava omansa. Lapsiin ei ole sekaannuttu, mutta kaipa sitten joku täytyi syntipukiksi valita.

        Olen kuitenkin ymmärtänyt niin ettei lestadiolaisilla ole omaa kirkkoa tai muutakaan kirkollista organisaatiota. He toimivat yhdistyksenä.


      • erkki. kirjoitti:

        Mummis, tunnetko käsitteen kaksoistatus ?
        Sellainen on myönnetty tapauksissa, jossa toimitaan ekumeenisesti yli kirkkokuntien.
        Ei ole kauan, kun inkerinkirkon vihkimä luterilainen pappi sai tuon kaksoistatuksen, eli luvan toimia molemmissa, taisi olla Leif Nummela.

        En tunne. Aika mielenkiintoinen juttu. Eli pappi sai toimia kahdessa eri kirkossa, joilla oli erilainen oppi?

        Onko sinulla tuosta lisää tietoa?


      • erkki.
        mummomuori kirjoitti:

        En tunne. Aika mielenkiintoinen juttu. Eli pappi sai toimia kahdessa eri kirkossa, joilla oli erilainen oppi?

        Onko sinulla tuosta lisää tietoa?

        Juttu taisi olla seurakuntalainen nettilehdessä, taisi olla myös kotimaa sivuilla.

        btw. ei oppi ole periaatteessa olennaisilta osiltaan erilainen.


      • Luther-säätiö kuuluu edelleen EV.Lut. kirkkoon, joten ei pitäsi kirkolla olla mitään sitä vastaan jos pappi käy Luther-säätiössä saarnaamassa. Kyllä nytkin papit käy eri hiippakunnissa ja Sleyn ja kansanlähetyksen papit myös saarnaa kirkossa


      • mummomuori kirjoitti:

        No, eikö tuolloin pidä hyväksyä niitäkin pappeja jotka toimivat esim., katollisissa tai anglikaanisissa kirkoissa samaan aikaan?

        Ei minulle tuota mitään ongelmaa moinen, mutta tavallaan ihmettelen asiaa. Onhan meillä viidesläisiä ja lestadiolaisiakin pappeja. He eivät ole kuitenkaan perustaneet omia hiippakuntiaan ja kirkkoja.

        Se vain on outoa ettei kirkkoon kuuluvat Luther-säätiöläiset saa pitää esim. jumalanpalveluksia kirkon tiloissa.

        Aika outoa


    • erkki.

      Asia on hiertänyt jo pitkään liberaalikirkon kengässä.
      Kyllä tuota voi jo hyvin sanoa vainoamiseksi, kun Raamatun ilmoitus ei enää riitä evlut kirkolle.
      Mitään tulkinnan varaa ei kuitenkaan Raamatun ilmoituksessa ole, esim. "naispappeudelle ", sen Raamattu yksiselitteisesti kieltää;

      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Tim.3.html

      Olen keskustellut monien tuntemieni pappien kanssa aiheesta ja he ovat kyllä sillä kannalla, mitä Raamatussa ilmoitetaan.
      He ovatkin ns. vanhemman virkakannan pappeja, sekä TT.ta.

      Mikäli heitä aletaan erottamaan, on myös oma eroni evlut kirkosta tosiasia.

    • ei yksioikoista

      Ei ongelma ole pelkästään naispappeudessa. Ei kirkkoon ole menossa enää kukaan mies papiksi. Tämä asia ei kiinnosta miehiä.

      Samaten katolisella kirkolla alkaa olemaan pulaa papeista, ainakin länsimaissa.

      • Niinpä, jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä on länsimaissa sama suunta – miehiä ei kiinnosta hengelliset asiat. Poikkeuksen taitaa tehdä vain Islam?


      • erkki.
        mummomuori kirjoitti:

        Niinpä, jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä on länsimaissa sama suunta – miehiä ei kiinnosta hengelliset asiat. Poikkeuksen taitaa tehdä vain Islam?

        No mutta, onhan Pertsa, totuusvoittaa aina, kaarne ja jopa paljon parjattu balttis ja minäkin miehiä, vaikka naillä saiteilla enemmistönä naiset ovatkin ?
        -vai ovatko ?


      • olemme pulassa
        erkki. kirjoitti:

        No mutta, onhan Pertsa, totuusvoittaa aina, kaarne ja jopa paljon parjattu balttis ja minäkin miehiä, vaikka naillä saiteilla enemmistönä naiset ovatkin ?
        -vai ovatko ?

        Kaarne on nainen. Ateisti, joka oli panteismiin kallellaan.

        Sitten muu mainitsemasi porukka, jaa, jos näin heikoilla ollaan, niin...


      • olemme pulassa kirjoitti:

        Kaarne on nainen. Ateisti, joka oli panteismiin kallellaan.

        Sitten muu mainitsemasi porukka, jaa, jos näin heikoilla ollaan, niin...

        Tarkistin oikein ajokortista: sinne on kirjattu sukupuoleksi mies ja siihen olen yrittänyt luottaa tähän asti.

        Hengellisistä/henkisisä asioista olen kyllä kiinnostunut, enkä suinkaan ole ainoa ateisti laatuani.


      • uskontotiedettä
        kaarne kirjoitti:

        Tarkistin oikein ajokortista: sinne on kirjattu sukupuoleksi mies ja siihen olen yrittänyt luottaa tähän asti.

        Hengellisistä/henkisisä asioista olen kyllä kiinnostunut, enkä suinkaan ole ainoa ateisti laatuani.

        Vaikka uskonto on ilmiöille selityksenä väärä, sen olemassaolo on kuitenkin tosiasia. Oikeastaan koko kulttuuri on täynnä uskonnollisia näkemyksiä. Kun kulttuuriantropologit selvittivät jonkin yhteisön uskonnollisen rakenteen, aika paljon olikin jo selvitetty.

        Kulttuurin individuaalistuminen näkyy näilläkin palstoilla. Enää ei ole siinä määrin yhteistä uskonnollista rakennetta kuin ennen. Mielenkiintoista.

        Uskontojen tutkiminen avaa viehättävän maailman lähtien uskomusolennoista, keijuista ja kyöpeleistä, noidista ja äpäristä, aina mutkikkaampiin oppeihin asti.

        Tutkimuksen kohteena voi olla uskonnon alkuperä. Itse luulen, että selitys löytyy biologisen hyödyn suunnalta. Tutkimuksen kohteena voi myös olla eri uskomuksien sisältö ja niiden maantieteellinen jakauma. Lähde on ehtymätön ja kiinnostava.

        Uskontotiede avaa myös näkymän ihmisen psyykeen. Ei hassumpi matka.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe