Tervehdys Verotiimi,
Olen työskennellyt viimevuoden määräaikaisella työsuhteella.
Työtehtäviini on kuulunut juhlien valmistelu työnantajan toimipisteessä ja juhlien valmistelu- ja pito vaihtelevien asiakkaiden tiloissa.
Olen pääsääntöisesti kulkenut kotoani (12 km) työnantajan toimipisteeseen, mutta joskus olen siirtynyt suoraan kotoani asiakkaan tiloihin.
-> Juhliin kulkemiseen ja tarvikkeiden kuljettamiseen olen käyttänyt työnantajan ajoneuvoa. Työnantajan toimipisteelle matkustamiseen olen käyttänyt julkisia kulkuneuvoja.
Joskus juhlien järjestämiset ovat venyneet jopa yli 14h työpäiviksi.
Työsopimuksessani ei ole kirjattu, että työetuna kuuluisi ruoka ja työnantajan kanssa olemme sopineet että "kuormasta ei syödä" koska juhlien ostaja on ruuasta itse maksanut plus pitopalvelu ei ole yksittäisille kuluttajille suunnattu ravintolapalvelu.
Samasta syystä myös työskennellessäni työnantajan toimipisteessä työskenellessä minulla on ollut omat eväsleivät mukana.
Toisin sanoen juhlien aikana asiakkaiden luona ja yrityksen toimipisteessä minulla on mukana ollut omat mukana omat eväsleivät. Juhlia ja tilaisuuksia oli varsin tiuhaan ja arvioin, että yrityksen juhlakomennuksia työajasta on ollut noin puolet. Juhlakomennukset puolestaan ovat jakaantuneet siten, että puolista niihin olen lähtenyt kotoa ja puolista koti-työnantajan toimipiste-asiakastilaisuus reitillä.
Onkohan minulla mahdollisuus / edellytyksiä saada päiväraha korvauksia tai osapäiväraha korvauksia tai ateriakorvausta?
Ps. Kuuluuko catering-työt ns. erityisaloihin?
Pitopalvelu- ja catering työt/Päiväraha/Osapäiväraha/Ateriakorv.
4
372
Vastaukset
- hmmm...
Ovatko työpisteesi olleet naapurikunnassa vähintään 30 km matkan verran työpisteestäsi? Muistaakseni 30 km oli raja ja eri kunta. Ylityökorvauksia sinun tulisi saada koska ei pitopalvelu mikään erityis ala ole. Itse en ole koskaan saannut ylityökorvauksia mutta palkka sen mukainen....
- 8888
http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=9625&culture=fi-FI&contentlan=1
"Erityisalojen matkakulut
Kun työskentelet ns. erityisaloilla (rakennus-, metsä- tai maanrakennusalalla) tai vaihtuvissa työkohteissa, voit vähentää matkakulusi sinulle aiheutuneiden kulujen mukaan, ellet ole saanut korvausta työnantajaltasi.
Veroilmoituksella kannattaa selvittää seuraavia asioita: mistä ja mihin työmatkoja on kuljettu, matkan pituus ja kuinka usein mihinkin kohteeseen on kuljettu.
Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2013 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.9.2.2.
Teetkö keikka- tai muuta liikkuvaa työtä?
Teetkö töitä free lancerina? Tai oletko esim. muusikko, edustaja, korjausmies, asentaja, nuohooja? Vai teetkö erilaisia keikkatöitä, ja työpaikkasi vaihtelee usein?
Onko sinulla tietty paikka, josta haet työmääräykset tai työvälineet, esim. auton? Jos on, voit vähentää matkakulut kodin ja tuon paikan väliltä. Kulut voit vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan joko julkisen liikenteen tai oman auton mukaan.
Jos menet kotoa suoraan vaihtuviin työkohteisiin, voit vähentää kulut käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina siltä osin, kuin ne ylittävät viran puolesta tehtävän tulonhankkimisvähennyksen 620 euroa. Matkakulujen ylärajaa ei sovelleta tulonhankkimiskuluille."
Erityisalojen matkakulut
Kun työskentelet ns. erityisaloilla (rakennus-, metsä- tai maanrakennusalalla) tai vaihtuvissa työkohteissa, voit vähentää matkakulusi sinulle aiheutuneiden kulujen mukaan, ellet ole saanut korvausta työnantajaltasi.
Veroilmoituksella kannattaa selvittää seuraavia asioita: mistä ja mihin työmatkoja on kuljettu, matkan pituus ja kuinka usein mihinkin kohteeseen on kuljettu.
Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2013 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.9.2.2.
Teetkö keikka- tai muuta liikkuvaa työtä?
Teetkö töitä free lancerina? Tai oletko esim. muusikko, edustaja, korjausmies, asentaja, nuohooja? Vai teetkö erilaisia keikkatöitä, ja työpaikkasi vaihtelee usein?
Onko sinulla tietty paikka, josta haet työmääräykset tai työvälineet, esim. auton? Jos on, voit vähentää matkakulut kodin ja tuon paikan väliltä. Kulut voit vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan joko julkisen liikenteen tai oman auton mukaan.
Jos menet kotoa suoraan vaihtuviin työkohteisiin, voit vähentää kulut käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina siltä osin, kuin ne ylittävät viran puolesta tehtävän tulonhankkimisvähennyksen 620 euroa. Matkakulujen ylärajaa ei sovelleta tulonhankkimiskuluille. - ====
"Päivärahaan vaikuttaa työmatkan pituus ja kohde
Työnantaja voi maksaa työmatkan ajalta päivärahaa, jos matkakohde on yli 15 kilometrin päässä joko asunnostasi tai varsinaisesta työpaikastasi. Työmatkan kesto vaikuttaa päivärahan suuruuteen.
Vuonna 2014 päivärahan määrä on
osapäiväraha 18 euroa (työmatka yli 6 tuntia)
kokopäiväraha 39 euroa (työmatka yli 10 tuntia)
ulkomaan päivärahaan (katso taulukko)
ateriakorvaus 9,75 euroa ateriakorvaus voidaan maksaa työmatkoilta, joilta palkansaajalle ei makseta päivärahaa.
Päiväraha on korvausta tavallista suuremmista ruokailukuluista. Jos työmatkaan sisältyy ilmainen tai työnantajan kustantama ruokailu (kokopäiväraha/kaksi ateriaa, osapäiväraha/yksi ateria), päiväraha on puolet edellä mainituista määristä. "
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kilometrikorvaus_ja_paivaraha - 131313
katso verotiimin vastaus
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12235306
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723