Pitopalvelu- ja catering työt/Päiväraha/Osapäiväraha/Ateriakorv.

Pitopalvelu & Cateri

Tervehdys Verotiimi,

Olen työskennellyt viimevuoden määräaikaisella työsuhteella.

Työtehtäviini on kuulunut juhlien valmistelu työnantajan toimipisteessä ja juhlien valmistelu- ja pito vaihtelevien asiakkaiden tiloissa.

Olen pääsääntöisesti kulkenut kotoani (12 km) työnantajan toimipisteeseen, mutta joskus olen siirtynyt suoraan kotoani asiakkaan tiloihin.

-> Juhliin kulkemiseen ja tarvikkeiden kuljettamiseen olen käyttänyt työnantajan ajoneuvoa. Työnantajan toimipisteelle matkustamiseen olen käyttänyt julkisia kulkuneuvoja.

Joskus juhlien järjestämiset ovat venyneet jopa yli 14h työpäiviksi.
Työsopimuksessani ei ole kirjattu, että työetuna kuuluisi ruoka ja työnantajan kanssa olemme sopineet että "kuormasta ei syödä" koska juhlien ostaja on ruuasta itse maksanut plus pitopalvelu ei ole yksittäisille kuluttajille suunnattu ravintolapalvelu.
Samasta syystä myös työskennellessäni työnantajan toimipisteessä työskenellessä minulla on ollut omat eväsleivät mukana.

Toisin sanoen juhlien aikana asiakkaiden luona ja yrityksen toimipisteessä minulla on mukana ollut omat mukana omat eväsleivät. Juhlia ja tilaisuuksia oli varsin tiuhaan ja arvioin, että yrityksen juhlakomennuksia työajasta on ollut noin puolet. Juhlakomennukset puolestaan ovat jakaantuneet siten, että puolista niihin olen lähtenyt kotoa ja puolista koti-työnantajan toimipiste-asiakastilaisuus reitillä.

Onkohan minulla mahdollisuus / edellytyksiä saada päiväraha korvauksia tai osapäiväraha korvauksia tai ateriakorvausta?

Ps. Kuuluuko catering-työt ns. erityisaloihin?

4

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm...

Ovatko työpisteesi olleet naapurikunnassa vähintään 30 km matkan verran työpisteestäsi? Muistaakseni 30 km oli raja ja eri kunta. Ylityökorvauksia sinun tulisi saada koska ei pitopalvelu mikään erityis ala ole. Itse en ole koskaan saannut ylityökorvauksia mutta palkka sen mukainen....

• 8888

http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=9625&culture=fi-FI&contentlan=1
      "Erityisalojen matkakulut

Kun työskentelet ns. erityisaloilla (rakennus-, metsä- tai maanrakennusalalla) tai vaihtuvissa työkohteissa, voit vähentää matkakulusi sinulle aiheutuneiden kulujen mukaan, ellet ole saanut korvausta työnantajaltasi.

Veroilmoituksella kannattaa selvittää seuraavia asioita: mistä ja mihin työmatkoja on kuljettu, matkan pituus ja kuinka usein mihinkin kohteeseen on kuljettu.
      Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2013 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.9.2.2.

Teetkö keikka- tai muuta liikkuvaa työtä?

Teetkö töitä free lancerina? Tai oletko esim. muusikko, edustaja, korjausmies, asentaja, nuohooja? Vai teetkö erilaisia keikkatöitä, ja työpaikkasi vaihtelee usein?

Onko sinulla tietty paikka, josta haet työmääräykset tai työvälineet, esim. auton? Jos on, voit vähentää matkakulut kodin ja tuon paikan väliltä. Kulut voit vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan joko julkisen liikenteen tai oman auton mukaan.

Jos menet kotoa suoraan vaihtuviin työkohteisiin, voit vähentää kulut käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina siltä osin, kuin ne ylittävät viran puolesta tehtävän tulonhankkimisvähennyksen 620 euroa. Matkakulujen ylärajaa ei sovelleta tulonhankkimiskuluille."
      Erityisalojen matkakulut

Kun työskentelet ns. erityisaloilla (rakennus-, metsä- tai maanrakennusalalla) tai vaihtuvissa työkohteissa, voit vähentää matkakulusi sinulle aiheutuneiden kulujen mukaan, ellet ole saanut korvausta työnantajaltasi.

Veroilmoituksella kannattaa selvittää seuraavia asioita: mistä ja mihin työmatkoja on kuljettu, matkan pituus ja kuinka usein mihinkin kohteeseen on kuljettu.
      Lue lisää: Verohallinnon yhtenäistämisohjeet vuodelta 2013 toimitettavaa verotusta varten kohdasta 2.9.2.2.

Teetkö keikka- tai muuta liikkuvaa työtä?

Teetkö töitä free lancerina? Tai oletko esim. muusikko, edustaja, korjausmies, asentaja, nuohooja? Vai teetkö erilaisia keikkatöitä, ja työpaikkasi vaihtelee usein?

Onko sinulla tietty paikka, josta haet työmääräykset tai työvälineet, esim. auton? Jos on, voit vähentää matkakulut kodin ja tuon paikan väliltä. Kulut voit vähentää halvimman kulkuneuvon mukaan joko julkisen liikenteen tai oman auton mukaan.

Jos menet kotoa suoraan vaihtuviin työkohteisiin, voit vähentää kulut käyttämäsi kulkuneuvon mukaan tulonhankkimiskuluina siltä osin, kuin ne ylittävät viran puolesta tehtävän tulonhankkimisvähennyksen 620 euroa. Matkakulujen ylärajaa ei sovelleta tulonhankkimiskuluille.

• ====

"Päivärahaan vaikuttaa työmatkan pituus ja kohde

Työnantaja voi maksaa työmatkan ajalta päivärahaa, jos matkakohde on yli 15 kilometrin päässä joko asunnostasi tai varsinaisesta työpaikastasi. Työmatkan kesto vaikuttaa päivärahan suuruuteen.

Vuonna 2014 päivärahan määrä on
      osapäiväraha 18 euroa (työmatka yli 6 tuntia)
      kokopäiväraha 39 euroa (työmatka yli 10 tuntia)
      ulkomaan päivärahaan (katso taulukko)
      ateriakorvaus 9,75 euroa ateriakorvaus voidaan maksaa työmatkoilta, joilta palkansaajalle ei makseta päivärahaa.

Päiväraha on korvausta tavallista suuremmista ruokailukuluista. Jos työmatkaan sisältyy ilmainen tai työnantajan kustantama ruokailu (kokopäiväraha/kaksi ateriaa, osapäiväraha/yksi ateria), päiväraha on puolet edellä mainituista määristä. "
      http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kilometrikorvaus_ja_paivaraha

• 131313

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3123
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      82
      3064
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      196
      2549
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2225
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      30
      1551
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1426
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1413
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13