Nykyautot on suunniteltu huollon kannalta mahdollisimman vaikeiksi. Pelkästään valolamppujen vaihto on mahdotonta ilman työkaluja ja työkaluillakin turhaa purkamista paljon.
Toinen merkillinen epäkohta on tuo jakopään remmi! Eivätkö nsinöörit osaa suunnitella ketjulla toimivaa jakopäätä?
Jakopäään hihna nostaa auton huoltokustannuksia noin 3000€ par auto.
Viimeinen kohtuullisesti huollettava auto oli Mersu 124 josa pystyi tekemäään huollot kohtuudella.
Saisivat aloittaa valmistuksen uudelleen!
Suunnitellaanko autot vain merkkikorjamojen työllistäjiksi?
5
135
Vastaukset
- sotaveteraanin sana
Juu ja pannukahvit päälle.
- sitroen.
Muutenkin autotekniikka taantuu liian monessa asiassa. Autojen ulkomitat ja paino kasvaa älyttömästi, kulutus ei pienene vaikka mahdollisuuksia sille olisi.
Kaikista (kaikista? En ole kaikkia tutkinut...) lähivaloista lähtee jyrkästi yläviistoon hajavaloa joka valaisee tehokkaasti satavan lumen ja veden, niin ettei muuta sitten juuri näekään. Näin kaikissa valoissa mitä olen itse tutkinut. Vanhaan aikaan olleista pyöreistä umpioista tätä hajavaloa ei lähtenyt eikä sateella ajaminen ollut sellaista tuskaa näkemisen kanssa kuin nykyautoilla.
Ennen ainakin oikein asetuksella vaadittiin, ettei lähivaloilla saa lähteä valaisimen keskiviivan yläpuolelle häiritsevää valoa. Miten lienee nyt? Ainakaan sitä ei valvota. Ei edes tyyppikatsastuksessa.
Jakopään remmistä olen täysin samaa mieltä. Saattaa olla, että kyseessä on varaosakaupan ja turhan korjaamotoiminnan lisääminen. Tekniikka parempaan on olemassa. Mitä järkeä on tehdä turhaa työtä? Kansantaloudellista tappiota se on kaikki ja uusiutumattomien luonnonvarojen tahallista tuhlausta vain sen takia, että raha liikkuu jonkun taskusta toisen taskuun ilman järkevää syytä.
Samoin "varalta" vaihdettavat vesipumput, jäähdytysnesteet ja jos lie muitakin.
Muutakin taantumaa löytynee, mutta tässä aluksi.
Parannuksiakin on tullut: ainakin vaihtovirtalaturi, sytytyselektroniikka, korin läpituuletus, joissakin merkeissä ruostumaton pakoputkisto, akkujen hintakehitys (1960-luvulla henkilöauton akku maksoi työmiehen kuukausipalkan hinnan); ehkä muutakin. - megaproblem
Ainakin VW_group on vienyt merkkikorjaamoiden työllistämisen huippuunsa.
Tuhansien eurojen jakopääremontteja sekä samanhintaisia DSG-vaihteistoja vaihdetaan asiakkaiden autoihin. Kyllä syntyy loistavasti katetta työstä.
Asiakkailla maksatetaan tehtaan ja suunittelijoiden tunaroinnit.- Aristi maksaa
Mitkä tunaroinnit? Johtoryhmä on osannut maksimoida autojen myynnin ja varaosatoimintojen yhteistuotot. Jos autojen laatu asetetaan sellaiselle tasolle, että autoja vielä kohtuullisesti myydään, mutta kalliiden varaosien tarve takuuajan jälkeen saadaan suureksi, niin autotehtaan tulos maksimoituu.
Ja näin VAG on toiminnut.
- 484598
Sähkö on nykyaikaa, sillä kulkee isot laivat, junat, raitiovaunut yms yms.
On vain yks pieni ongelma.
Kaikki patentit sähkön tehokkaaseen varaamiseen (akut) on ostettu hiljaisiksi :( joten autoissa ei ole toimiva ratkaisu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197546Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista786604- 955264
- 524615
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494266- 2304159
- 444095
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283948- 583080
- 482576