Nykyautot on suunniteltu huollon kannalta mahdollisimman vaikeiksi. Pelkästään valolamppujen vaihto on mahdotonta ilman työkaluja ja työkaluillakin turhaa purkamista paljon.
Toinen merkillinen epäkohta on tuo jakopään remmi! Eivätkö nsinöörit osaa suunnitella ketjulla toimivaa jakopäätä?
Jakopäään hihna nostaa auton huoltokustannuksia noin 3000€ par auto.
Viimeinen kohtuullisesti huollettava auto oli Mersu 124 josa pystyi tekemäään huollot kohtuudella.
Saisivat aloittaa valmistuksen uudelleen!
Suunnitellaanko autot vain merkkikorjamojen työllistäjiksi?
5
139
Vastaukset
- sotaveteraanin sana
Juu ja pannukahvit päälle.
- sitroen.
Muutenkin autotekniikka taantuu liian monessa asiassa. Autojen ulkomitat ja paino kasvaa älyttömästi, kulutus ei pienene vaikka mahdollisuuksia sille olisi.
Kaikista (kaikista? En ole kaikkia tutkinut...) lähivaloista lähtee jyrkästi yläviistoon hajavaloa joka valaisee tehokkaasti satavan lumen ja veden, niin ettei muuta sitten juuri näekään. Näin kaikissa valoissa mitä olen itse tutkinut. Vanhaan aikaan olleista pyöreistä umpioista tätä hajavaloa ei lähtenyt eikä sateella ajaminen ollut sellaista tuskaa näkemisen kanssa kuin nykyautoilla.
Ennen ainakin oikein asetuksella vaadittiin, ettei lähivaloilla saa lähteä valaisimen keskiviivan yläpuolelle häiritsevää valoa. Miten lienee nyt? Ainakaan sitä ei valvota. Ei edes tyyppikatsastuksessa.
Jakopään remmistä olen täysin samaa mieltä. Saattaa olla, että kyseessä on varaosakaupan ja turhan korjaamotoiminnan lisääminen. Tekniikka parempaan on olemassa. Mitä järkeä on tehdä turhaa työtä? Kansantaloudellista tappiota se on kaikki ja uusiutumattomien luonnonvarojen tahallista tuhlausta vain sen takia, että raha liikkuu jonkun taskusta toisen taskuun ilman järkevää syytä.
Samoin "varalta" vaihdettavat vesipumput, jäähdytysnesteet ja jos lie muitakin.
Muutakin taantumaa löytynee, mutta tässä aluksi.
Parannuksiakin on tullut: ainakin vaihtovirtalaturi, sytytyselektroniikka, korin läpituuletus, joissakin merkeissä ruostumaton pakoputkisto, akkujen hintakehitys (1960-luvulla henkilöauton akku maksoi työmiehen kuukausipalkan hinnan); ehkä muutakin. - megaproblem
Ainakin VW_group on vienyt merkkikorjaamoiden työllistämisen huippuunsa.
Tuhansien eurojen jakopääremontteja sekä samanhintaisia DSG-vaihteistoja vaihdetaan asiakkaiden autoihin. Kyllä syntyy loistavasti katetta työstä.
Asiakkailla maksatetaan tehtaan ja suunittelijoiden tunaroinnit.- Aristi maksaa
Mitkä tunaroinnit? Johtoryhmä on osannut maksimoida autojen myynnin ja varaosatoimintojen yhteistuotot. Jos autojen laatu asetetaan sellaiselle tasolle, että autoja vielä kohtuullisesti myydään, mutta kalliiden varaosien tarve takuuajan jälkeen saadaan suureksi, niin autotehtaan tulos maksimoituu.
Ja näin VAG on toiminnut.
- 484598
Sähkö on nykyaikaa, sillä kulkee isot laivat, junat, raitiovaunut yms yms.
On vain yks pieni ongelma.
Kaikki patentit sähkön tehokkaaseen varaamiseen (akut) on ostettu hiljaisiksi :( joten autoissa ei ole toimiva ratkaisu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184011Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4892283Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1311760- 761454
- 1571433
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91094Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34714- 27701
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25671- 45658