Tuo niin sanottu tetragrammi JHWH äännetään jokseenkin kaikkien johtavien hepreankielisten asiantuntijoiden laatimissa kieliopeissa ja sanakirjoissa juuri muodossa Jahwe eikä nimenomaan Jehova, kuten Jehovantodistajat itsepintaisesti väittävät, sillä se on vain alunperin kristittyjen väärinkäsityksestä johtuva sekasikiö, jota ei ole koskaan luettu sillä tavoin. Onhan meidän tunnustuskirjojemme nimiölehdelläkin alkuperäinen neljäkirjaimikko יהוה.
On tavattoman hienoa, että oma sukunimesi sattuu olemaan yhteydessä JHWH-nimen kanssa JAHWE XXXXX "Jahwe on minun lippuni". Siis sellainen kokoontumispaikka, jonka ympärille kokoonnutaan. Edellä 2. Moos 17. luvussa on puhuttu alttarista amorilaisia vastaan, jotka Herra hävitti.
Erikoista on jakeeseen 15 sisältyvä Jeesuksen alkuperäinen arameankielinen nimi JESHU nyt kirjoitettuna nimestä JHWH luettuna 3 sanaa vasemmalta oikealle alkukirjaimina jod, shin, waw. Se on yksi heprean kielen ihmeellisistä kirjoitustavoista. Samalla menetelmällä Esterin kirjaan on kirjoitettu neljä kertaa nimi JHWH, vaikka itse nimenä se ei siinä kertaakaan esiinny.
Muunkieliset sekasikiöt Jehova muodossa ovat kaikki vääriä. Oikeastaan mitään vakavasti otettavaa välimuotoa ei ole nimien Jahwe ja Jehova välillä. Esimerkiksi prof. Jussi Aro kirjoitti kerran HS:ssa 1975 Jumalan nimestä Jehova kielelliseltä kannalta, ja totesi tietenkin sen olevan väärä muoto.
Jumalan nimi JHVH
5
78
Vastaukset
- Jehovah-Nissi
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQYXYYPsu-w9Sijxee3GftUa2hRc0dCsNwHHjulkH8uAodGz3lKAA
//// Jumalan nimi JHVH
totuusvoittaaaina10.5.2014 20:32
Onhan meidän tunnustuskirjojemme
nimiölehdelläkin alkuperäinen neljäkirjaimikko יהוה.
On tavattoman hienoa,
että
oma sukunimesi
sattuu olemaan yhteydessä JHWH-nimen kanssa JAHWE XXXXX "Jahwe on minun lippuni".////
....................Mitäs se nissi taas hupajaa?
jopotyyliin tuunailee Exodusta, varför ? - blueandwhite
sinivalkoista ...
Jehovah-Nissi...
http://img52.imageshack.us/img52/7916/joseferrer2008.jpg- sinivalkeet
siinäpä kaunis kuva!
- ISRAEL tähti
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Se on jehovan todistajien riipus ei aito original
totuusvoittaaaina15.5.2014 01:15
Se on jehovan todistajien riipus ei aito original-----------
HALLOO???MITÄ HORISET?
Toi on VALOKUVA jossa on ihmisiä ja Daavidin tähtikin,
ei KERPELE ole jehovalaisten jutuissa tommosia.,älä STNA sellasta intä !
Kyllä oot ihan TOOOSI puusilimä koko Papparainen LOL
Katoitkos edes koko kuvaa?
EI OLE TODISTAJIEN KANS nitään tekemistä tuolla kuvalla :D
Uskon jo jutut Sanamiehen HAHMOTUSHÄIRIÖSTÄ, ,
onkin TOOOSI paha sellanen LOL
sinivalkoista ...
Jehovah-Nissi...
http://img52.imageshack.us/img52/7916/joseferrer2008.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 266871
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04697- 623859
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292968Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362833Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452556Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262485- 401823
- 251795
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777