Onkohan olemassa minkäänlaista instanssia josta voisi saada riippumatonta sijoitusneuvontaa? Soittelevat vähän väliä jos jostakin yhtiöstä tarjoten ilmaisia juttutuokioita yms. Lienee kuitenkin niin, että tarkoitus on saada minut laittamaan rahani heidän tuotteisiinsa.
Tällä hetkellä varallisuuteni on pankin tarjoamissa rahastoissa, hieman osakkeissa ja mahdollista kulutuspiikkiä tasaamaan on jätetty tilillekin. Tuo raha on tarkoitus aikanaan käyttää osana asunnon ostoa. Noviisina haluaisinkin saada ammattiauttajan apua omaisuuteni hoidossa, en haluaisi että vaivalla hankkimani pesämuna sulaisi tietämättömyyteni takia. Ihan pankkitilillä en koko summaa haluaisi kuitenkaan makuuttaa mutta haluaisin pääomani jollain tavalla suojata.
Mistä siis saisin puolueetonta neuvontaa?
Sijoitusneuvontaa asuntosäästäjälle?
3
521
Vastaukset
- Anonyymi00002
Eri kouluissa opetetaan sijoitustoimintaa. Näistä löytyy myös etäkursseja. Esim avoimen amk:n kautta voi niitä suorittaa. Näissä asioita opetetaan ja käsitellään puolueettomasti.
Kannattaa muistaa, etti sijoitustoimintaan aina liittyy riski ja kukaan ei osaa ennustaa. - Anonyymi00003
Tämän hetken kuviosi vaikuttaa hyvältä, kunhan ne pankin rahastot ovat melko pienikuluisia osakerahastoja eikä kalliita yhdistelmärahastoja. Jos haluat tasapainottaa tilannetta korkosijoituksilla (tilillä seisovan rahan lisäksi), nekin kannattaa ottaa erllisinä korkorahastoina eikä kalliina yhdistelmärahastoina.
Puolueetonta sijoitusneuvontaa voi saada puolueettomilta tahoilta, mutta piensijoittajalle ja säästäjälle tämä voi olla turhan kallis vaihtoehto.
Halpa vaihtoehto on hakea kirjastosta mahdollisimman tuore painos kirjasta "Sattuman kauppaa Wall Streetillä" (tai alkuperäiskielellä: A random walk down Wall Street) ja perehtyä siihen hyvin.- Anonyymi00004
Kirjastosta löytyy myös suomenkielistä kirjallisuutta sijoittamisesta. Esim Vesa Puttosen kirja on hyvä aloittelijalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2752875Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka472280Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1131717
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051644Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771151