USA autojen ajo-ominaisuudet

Myymälän Johtaja

Useimmat vanhat jenkkiautot eivät vaan ole yhtä hyvällä tekniikalla varustettuja kuin saman ajana eurooppalaiset ja se johtuu siitä, että amerikanraudat ovat tai olivat suunniteltu Amerikan suorille ja tasaisille teille.

Että on turha vinettää jos ei ota asioista selvää ennenkuin hankkii auton rapakan takaa!

26

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivinen & soranen

      Nih. Se on nykyään vissiin tärkeätä, että on auto joka on suunniteltu mutkaisille sorateille.

      • -72 corvette 572

        Hahahah!

        Hyvä että ehtisit jo sanoa mitä itse piti sanomani.
        Niinhän se on että mihin tarvitsee hyviä mutkatieominaisuuksia kun suurin osa pääteistä Suomessa vastaa Amerikan teitä suoruudellaan. Jos taas tarvitsee, niin ostaa uudemman jenkin.


      • paska laatu ainakin
        -72 corvette 572 kirjoitti:

        Hahahah!

        Hyvä että ehtisit jo sanoa mitä itse piti sanomani.
        Niinhän se on että mihin tarvitsee hyviä mutkatieominaisuuksia kun suurin osa pääteistä Suomessa vastaa Amerikan teitä suoruudellaan. Jos taas tarvitsee, niin ostaa uudemman jenkin.

        pojille ei siis oikein auennut aloittajan juttu, vaikka reppanaRölli onkin, mutta onhan tuossa asiaakin.


    • Tutkikaapa aikaa

      On tuossa siinäsuhteessa asiaa että jos puhumme näistä tavallisen kansan 60-luvun autoista,tyyliin Anglia,Kadett,Mosse,Amazon,96 tai vaikka nyt joku 5 rellu tai takamoottoriset Rellut/kupla/600 jne niin ei se tekniikka kyllä jenkkiautoissa ollut ainakaan surkeampaa eikä noiden eurokoslien kulkuominaisuudet ainakaan häikäisseet,kylmiä olivat ja janoisiakin konekokoonsa nähden..ja ahtaita aneemisesti varustettuja turvattomuuden huipentumia.
      Muskeliautoja tällä ei montaa nähty,65-66 Mustangeja lukuunottamatta(Pony autoja virallisesti mutta kyllä jo 289 Musse täällä oli täyskäsi tai Barracuda 273)
      Ainoastaan joku Amazon,99 Saappi,Mersut(ei ne hinnat alk dsl..)tai muut kalliimman luokan pelit eri juttuja jo,mutta niidenkin peräpellissä piti olla perusmalliin nähden reilusti enemmän kirjainta numeroa että tuo kulkupuoli jos varustelukin yhtään parempi.
      Ulkonäkökysymys makuasia ja hinnatkin toki vaikutti,meinaan kun Suomessa sai melkoisen ison euroauton Valiantin,Dartin tai Rambler Americanin tms hinnalla eli olivat siis ihan väärässä hintaluokassa ja ihan toimitusjohtaja-taksiautotasoa täällä nämä perusjenkit,siis kutosella,rattikarahkalla,sohvapenkein ja 4 d sedanina tietty=Halvempia versioita ei enää ollut eikä esim Jenkeissä moisia ollutkaan,kuten olette huomanneet näin jälkeenpäin uustuonnin mainingeissa.
      Coronet-Impala-Ambassador jne olivat jo täällä hirmukalliita luxuskärryjä perusversioina siis kuten edellä mainitut varusteiltaan,ehkä jopa pienin V8 löytyi automaatin kera,korimalli yhä sedan ja yleensä musta...
      Cadillacia kukaan "nähnytkään"tai Lincoln Continentalia,Electrat,Rivierat,Capricet,New Yorkerit,88/98 tai Cutlass mallitkin yhden-kahden käden sormissa kaikki vm mukaan lukien..ja nämä olivat Suurien firmojen edustusautoja.
      Imperialit Suomen Pankin yksilöissä,New Yorkereita ehkä eniten luxus kärryistä mikä tarkoittaa 4d sedaneita ja mustia pari kpl/vuosikerta...
      Siinä teille vertailupohjaa ja vääristynyttä sellaista Suomesta!
      Näiden jorkkereiden-Electrojen,Thunderbirdin jne hinnalla olisi saanut tosi isonumeroisen Mersun,Jaguarin tai esim kalleimman sedan"Ooppelin"viiteen" kertaan....
      Monilla eurotehtailla näin kalliita malleja ei siis ollut edes myydä!!!
      Ainut merkittävä kehitys perus Jenkkeihin verrattuna oli 2 piirijarrut paremmissa euroautoissa jo 60-luvulla..Thats It!
      Varustelutasoja ei voi edes verrata,meinaan kun näihin parempiin jenkkeihin sai kaikki sähkölelut,ilmastoinnin,eri koneita-laatikoita-sisustuksia ja jos oikein hirveesti hynää niin avokorin,hooteen tai farmarin..eikä monellakaan isopomolla moisiin rahkeet riittäneet,duunarit ei edes eläessään niinpaljon tienanneet...Suomessa!
      Kestävyys taasen Suomen olosuhteissa näissä perus Jenkkiautoissa ylivoimainen,kuten näyttävyys,turvallisuus,lämpimyys,omistushalu,arvo,suorituskyky..ja ostohinta.
      Pitää osata verrata samantasoisia autoja valmistusmaasta riippumatta eli sen Lordin Jaguarin vertailukohde on Camaro-Firebird-Corvette-Musse jne vaikka ko autoja tehtiin sitten mitä erilaisempia versioita 6-8 sylinterisiä jne ja toinen luksusauto käsityönä-toiset liukuhihnalla 3 vuorossa tavallisille duunareille..
      Hinnat vaan ei ikinä kohdanneet Euro ja USA autoissa,siis USA:ssa kiihkeät Italot,Isot Mersut,Porchet ja Jaget kuin kaikkien teuroautotehtaiden parhaat mallit(sinnehän ne vietiin)olivat paljon halvempia kuin ymmärretäänkään täällä eikä sinne viety näitä perusmalleja euroautoista ollenkaan.
      Nyttemminhän niitä tuodaan sieltä takaisin,siellä ne ovat eikä hinnoilla pilattuja monetkaan,toisin kuin nämä muskeliautot.

      • Ajat toiset on

        Tämä pitkä selostus tarkoittanee lyhennettynä että Vintage mallisia USA autoja oli niin mahdottoman monenmoisia varustukseltaan että sama automalli oli ostajan päätettävissä joko 6:lla ja 3 vaiht manuaalilla perusvarustein tai tehdasvirimallisena muskelina ja kaikkea siltä väliltä,tietty nyt auton luonne korimalli huomioiden.
        USA autot kun tilattiin ennenkuin tehtiin eikä yleensä toisinpäin,paitsi jotkut erikoismallit sekä dealer näytekappaleet(koeajoautot siis).
        Hinnat USA:ssa ei mitenkään vertailukelpoiset vaikkapa Suomi hintoihin siispä tosiaan niitä perusmallien perusmalleja ei Jenkeissä ole..ja Suomessa juuri niitä yleensä.
        Jenkkiautojen perustekniikka 6 tai V8 patarautaa ja idioottivarmaa eikä muuhun pyrittykään,erikoismallit/moottorit taas eri juttu joka maassa.
        Eurokärryjenkään tekniikka ei häikäise kansanmalleissa ja mitä erikoisempia koneita ym kehitettiin niin nopeasti katosivat valmistusohjelmasta,kas kun ei toimineet kuin tovin...uutena toki jotenkin vaan Suomeen ei juuri erikoisjuttuja tullutkaan kansanmalleissa.
        Melutaso järkyttävä eurokärryissä,niin nyt kuin ennenkin ja ahtaus...ja tylsä ulkonäkö ruostuivat pikavauhtia pois näistä ulottuvuuksista ehkä Volvoja lukuunottamatta,muuten kansantraktori oli kylläkin karmea ajettava ja laiska-lämmin bensajuoppo.
        Eipä siis yleistetä,Suomen autokanta silloin oli halpoja Ryssiä ja kalliihkoja perusBrittejä,perus Saksalaisia ja Ruotsalaisia kansanautoja Vs KALLIIT perusjenkit ja ÄLYKALLIIT kaskiluokan jenkit sekä SUPERKALLIIT edustuskärryt joihin kaikkiin maahantuoja oli valmiiksi miettinyt varustetason koneet,joskus paremmin/huonommin.


    • Ajat oikein

      Kannattaa itse, oikeasti ajaa muutamalla jenkillä ja todeta se miellyttävä ulottuvuus jota hyvä kyyti tuo tullessaan. Sittenhän on mitä verrata.

    • SOS

      Useissa, varsinkin halvemmassa eurooppalaisessa tai aasialaisessa autossa on saatu hyvät ajo-ominaisuudet mukavuuden kustannuksella. Amerikkalaisilla taas on ollut mukavuus aina etusijalla, mikä on toisinaan saattanut merkitä ajettavuudessa tinkimistä.

      Kuitenkin jopa Suomen tiet ovat nykyään niin suoria, ettei ajo-ominaisuuksilla ole mitään merkitystä. Riittää, että auto menee sinne, mihin pyöriä kääntää.

      • jenkkiä ajanut

        Jenkkiautossa joudut tekemään koko ajan ratissa pientä korjausliikettä jotta auto kulkisi suoraan.
        Ei kovinkaan miellyttävää ajomukavuutta.


      • SOS
        jenkkiä ajanut kirjoitti:

        Jenkkiautossa joudut tekemään koko ajan ratissa pientä korjausliikettä jotta auto kulkisi suoraan.
        Ei kovinkaan miellyttävää ajomukavuutta.

        Kumma juttu, kun en eilenkään havainnut tuollaista käytöstä, vaikka kahta eri jenkkiautoa ajoin. Molemmat olivat kuitenkin melko tuoreita. Vanha jenkkiauto toki seilaa samoin kuin mikä tahansa muukin vanha auto. Monissa arvosteluissa on kuitenkin kehuttu jenkkiautojen suuntavakautta. Suoralle highwayllehan ne on suunniteltukin.

        Toisaalta mukavuutta on kahta lajia: ajomukavuus ja matkustusmukavuus. Matkustusmukavuudessa jenkkiauto voittaa halvemman pään euroauton mennen tullen.


      • jenkkejä ajanut
        SOS kirjoitti:

        Kumma juttu, kun en eilenkään havainnut tuollaista käytöstä, vaikka kahta eri jenkkiautoa ajoin. Molemmat olivat kuitenkin melko tuoreita. Vanha jenkkiauto toki seilaa samoin kuin mikä tahansa muukin vanha auto. Monissa arvosteluissa on kuitenkin kehuttu jenkkiautojen suuntavakautta. Suoralle highwayllehan ne on suunniteltukin.

        Toisaalta mukavuutta on kahta lajia: ajomukavuus ja matkustusmukavuus. Matkustusmukavuudessa jenkkiauto voittaa halvemman pään euroauton mennen tullen.

        Varmaankin korean jenkeissä on nykyään hammastanko ohjaus, meneppä ajamaan oikeaa jenkkiautoa jossa on simpukkaohjaus ja kierroksia ratissa, taatusti saat tehdä korjausliikettä koko ajan. Teidemme uraisuus vielä lisää ohjauksen hakevuutta.


      • SOS
        jenkkejä ajanut kirjoitti:

        Varmaankin korean jenkeissä on nykyään hammastanko ohjaus, meneppä ajamaan oikeaa jenkkiautoa jossa on simpukkaohjaus ja kierroksia ratissa, taatusti saat tehdä korjausliikettä koko ajan. Teidemme uraisuus vielä lisää ohjauksen hakevuutta.

        Molemmat autot on kyllä tehty ihan Amerikassa. Uudemmassa on hammastanko, mutta toisessa perinteinen simpukka. Edelleen voin sanoa, että en havaitse eroa saksalaiseen autooni, joka on vielä kumpaakin jenkkiä uudempi.

        "Hyvä tuntuma tiehen" on itselleni kirosana. Suomessa ei ole niin tasaista tietä, että haluaisin siihen hyvän tuntuman. Siksi jenkkiauto on valintani. Pehmeä jousitus eristää tien epätasaisuudet ja auto ikäänkuin lipuu tietä pitkin.


      • onaboy
        jenkkiä ajanut kirjoitti:

        Jenkkiautossa joudut tekemään koko ajan ratissa pientä korjausliikettä jotta auto kulkisi suoraan.
        Ei kovinkaan miellyttävää ajomukavuutta.

        mullakin hajos corollasta kytkin kahden viikon ajon jälkee, kaikissa japseissa on paskat kytkimet enkä sellasta romua hanki enää ikinä...


      • ei huolta
        onaboy kirjoitti:

        mullakin hajos corollasta kytkin kahden viikon ajon jälkee, kaikissa japseissa on paskat kytkimet enkä sellasta romua hanki enää ikinä...

        Takuu korvaa jos on vain kaksi viikkoa vanha.


      • jenkkejä ajanut kirjoitti:

        Varmaankin korean jenkeissä on nykyään hammastanko ohjaus, meneppä ajamaan oikeaa jenkkiautoa jossa on simpukkaohjaus ja kierroksia ratissa, taatusti saat tehdä korjausliikettä koko ajan. Teidemme uraisuus vielä lisää ohjauksen hakevuutta.

        Eipä omassani, -83 Cadillacissa tarvitse yhtään ylimääräistä ohjausliikettä tehdä... vaikka on simpukka, oikein säädettynä...


      • Liituraitamies
        jenkkejä ajanut kirjoitti:

        Varmaankin korean jenkeissä on nykyään hammastanko ohjaus, meneppä ajamaan oikeaa jenkkiautoa jossa on simpukkaohjaus ja kierroksia ratissa, taatusti saat tehdä korjausliikettä koko ajan. Teidemme uraisuus vielä lisää ohjauksen hakevuutta.

        Näinhän se on, mutta asiaa voi helpottaa tekemällä kuten SOS ja helbkuski, eli pitämällä ajonopeuden riittävän alhaisena jolloin surkean ohjauksen aiheuttama epätarkkuus ei haittaa. Tässä asiassa on muuten huomattavissa vinkeä yhtäläisyys Ladakuskien, Toyotakuskien (Ja yleensä Japanilaisten/Korealaistenautojen kuskien) että jenkkiautofanaatikkojen mielipiteissä: Näiden ryhmien mielestä se oma ajoneuvo ei ole huonompi ajettava kuin länsiautotkaan. Me täysipäset tunnistamme toki eron.


      • SOS
        Liituraitamies kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta asiaa voi helpottaa tekemällä kuten SOS ja helbkuski, eli pitämällä ajonopeuden riittävän alhaisena jolloin surkean ohjauksen aiheuttama epätarkkuus ei haittaa. Tässä asiassa on muuten huomattavissa vinkeä yhtäläisyys Ladakuskien, Toyotakuskien (Ja yleensä Japanilaisten/Korealaistenautojen kuskien) että jenkkiautofanaatikkojen mielipiteissä: Näiden ryhmien mielestä se oma ajoneuvo ei ole huonompi ajettava kuin länsiautotkaan. Me täysipäset tunnistamme toki eron.

        Eipä ole ikinä tarvinnut alle nopeusrajoituksen mennä siksi, että ohjaus temppuilisi. Yli nopeusrajoituksen taas ei tarvitsekaan mennä.


      • ....................
        Liituraitamies kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta asiaa voi helpottaa tekemällä kuten SOS ja helbkuski, eli pitämällä ajonopeuden riittävän alhaisena jolloin surkean ohjauksen aiheuttama epätarkkuus ei haittaa. Tässä asiassa on muuten huomattavissa vinkeä yhtäläisyys Ladakuskien, Toyotakuskien (Ja yleensä Japanilaisten/Korealaistenautojen kuskien) että jenkkiautofanaatikkojen mielipiteissä: Näiden ryhmien mielestä se oma ajoneuvo ei ole huonompi ajettava kuin länsiautotkaan. Me täysipäset tunnistamme toki eron.

        täysipäiset ensinnäkin, ei maksa itseään kipeäksi jostain olympia-skodasta tai güntterin loppuun polkemasta mersun raadosta ja toisekseen; ota kartta käteen ja katso mikä manner mahtaa olla eniten lännessä kartalla.


    • Priorisoitusegmentti

      Mikä toimi preerialla 1800-luvulla toimii highwaylla 2000-luvulla. Suurin sallittu 55mph, mihin ihmeeseen jenkit tarvitsisivat ajo-ominaisuuksia?

    • TASASEEN

      Chevy Capricella hiekkatietkin tuntuivat tosi tasaisilta ja ei muuten perus euro lootallakaan kaveri jättänyt soralla, vaikka niitä mutkiakin oli tiuhaan. Ainakin oma 89 vm. sedan Caprice oli aivan uskomaton menijä, olipa tie millainen tahansa ja moni jenkkiautojen harras vihaajakin joutui tunnustamaan, ettei ennen ollut paremmassa ja tasaisemmassa kyydissä ollut. Rattia ei tarvinnut kyllä edestakaisin heilutella, mutta kevythän se oli ja sitä tietuntumaa ei juurikaan ollut, mutta miksi tien epätasaisuuksien ja urien pitäisikään rattiin asti tuntua, eihän se ole ollenkaan laadukkaan auton tunnusmerkkejä. Etenkin euroautoissa tuo ratin pitely valkoisin rystysin tuntuu olevan arkipäivää ja kyllähän nekin tietysti ovat sileällä ja urattomilla tiellä hyviä ajaa, mutta kun on kuoppia ja uria pikitiessä, saatikka sitten sorapinnalla ajelu, niin voi sitä rytkettä ja vapinaa. Koeajoin uutta Saksalaista ja en kyllä kehuisi ajo-ominaisuuksia ainakaan sorapinnalla, hirveä tärinä koko ajan.

    • VAIN USA

      Mulla on ollu Buick Electra stw, 300M chrysy, chevy lumina, caprice sedan, chevy alero ja nyt cadillac sts. En ole koskaan katunut noitten ostoa ja kaikki ovat olleet erittäin miellyttäviä ajaa. Olen toki kokeillut muunkinmaalaisia autoja, mutta kun jenkkeihin on tottunut, niin muut ei vaan tunnu miltään.

    • Vainroudranihani

      Sama homma mulla on ollut Ford Ka, Chevrolet Aveo ja Dodge Caliber

    • VALTA SONNI

      JENKIT OVAT ERINOMAISIA JA HAUSKOJA AJETTAVIA. NIILLÄ AJAESSA ON AINA HAUSKAA JA ON MUKAVA KATSELLA MUITTEN KATEELLISIA ILMEITÄ.

      • ihania pullia

        JOO, HAUSKUUS MENEE IHAN NAURETTAVUUTEEN ASTI IHAN POIKKEUKSETTA.
        ONHAN SIELLÄ OPITTU JO HIEMAN LÄHENTYMÄÄN EUROOPPALAISIA, MUTTA MATKAA ON PALJON VIELÄ JA KOREALAISTEN TULO ON PARANTANUT LAATUAKIN, MUTTA EDELLEEN KAUKANA EUROOPPALAISESTA.


    • KLONKSWAGEN

      TODELLAKIN KAUKANA EUROOPPALAISISTA TEKELEISTÄ, EI NÄÄS OLE NIITÄ LAATUONGELMIA JA VIKOJA KOKOAJAN. NYKYISIN EUROOPPALAISET AUTOT VARSINKIN OVAT TÄYSIN ALA-ARVOISTA LAATUA, MUTTA TOTTAKAI TÄÄLLÄ BRÄNDÄÄMÄLLÄ JA MIELIKUVILLA SAADAAN HÖLMÖJÄ HUIJATTUA.

      • nykyjenkki

        Nykyjenkit ovat vielä huonompia, esim. Chrysler tuotteet jotka ovat täyttä sontaa ja vailla minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa.


    • JENKIT PARHAITA

      Kyllä Chrysler on kestävä auto, on kokemusta ja mitä esim. 300C malliin tulee niin mulla siitä hajosi aina niitä Mercedes peräisiä osia alustasta ja ei mesen sähkökomponentitkaan mitään hyviä olleet. Kuitenkin muu mikä oli Chryslerin omaa, niin niissä ei juurikaan vikaa ollut. Jos Chrysyä pitäisi verrata esim. uusiin Mersuihin tai vaikka Audeihin, niin kyllä se Jenkki kestävyydessä hakkaa Saksalaiset mennen tullen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe