Uskonnottomat järjestöt

kannatusjäseneksi

Hei,

Etsin itselleni järjestöä johon liittyä. Sen tulee olla uskonnoton ja mielellään vähän ajaa heidän asiaakin.

Mitä vaihtoehtoja on? Vapaa-ajattelijat on ihan ok, mutta välillä vähän turhan provosoiva. Hyvää asiaa toki ajavat. Onko vastaavaa joka olisi vähän maltillisempi, hitaalle hämäläisellekin sopiva?

Entä muita?

16

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bfgvdfbbng
    • Jappervokki
    • Rahahanat kiinni

      Osa näistä mainituista järjestöistä on enemmän tai vähemmän vapaa-ajattelijoiden talutusnuorassa. Käytännössä suosittelisin UUT:a (joka on hoitanut myös vapaa-ajattelun uhreja) ja Amnestya, jossa on myös uskonnollisia henkilöitä mukana. Loput ovat likeisissä kontakteissa vapaa-ajattelijoihin, Skepsis ehkä etäämmällä. Humanistiliitto, VATA ja protu ovat lähinnä vaparien peitejärjestöjä.

      Pidän myönteisenä, jos ateistit alkavat perustaa omia, vapaa-ajattelijoista riippumattomia järjestöjään. Ihmisellä on oikeus olla ateisti leimaantumatta vapaa-ajattelijoiksi. Tämä tekisi näkyväksi senkin tosiasian, että vapaa-ajattelijat eivöät edusta uskonnottomia - kuten valtionapua silmissä kiiltäen haluavat hakemuksissaan esittää. Vaparikupla tulee puhkaista sekä julkisessa sanassa että valtion avustuspolitiikassa.

      Vapauttakaa ateistit vapareista!

      • Jori Mäntysalo

        Vata ei ole kuin muodollinen katto mm. eroakirkosta.fi-projektille. Sinänsähän muodollisesti koko maassa toimivaa järjestöä ei tarvittaisi, koska hallinto-oikeuden mukaan paikallinen järjestö (=Tampereen VA) saa kerätä koko maassa rahaa valtakunnalliseen toimintaan.

        Humanistiliitto ja Protu eivät ole vaparien peitejärjestöjä. Toki va-liitto suhtautuu molempiin positiivisesti, mutta ihan omia puljujaan ne ovat. En ymmärrä mikä hinku on tätä yrittää vääntää vääräksi.


      • kannatusjäseneksi

        Vaparit ei ole tehneet mulle mitään pahaa. Toisin on kirkon laita ja uskovien.

        Päin vastoin vaparit ovat ajaneet hyvää asiaa. Tyylistä voi toki olla montaa mieltä, mutta onhan eroakirkosta.fi nyt aivan yllivoimaien hieno palvelu. Tulee saamaan aikanaan vielä kutsun itsenäisyyspäivän juhliin ja kunnianosoituksia. Nekääneivät ole minulta pois.

        Talutusnuorasta. Järjestöt ovat itsenäisiä, eikä heitä ohjaa mikään kirkkohallituksen kaltainen taho. Yrität kai sanoa, että ajavat samankaltaisia asioita kuin vaparit. Sehän on ihan normaalia. Sama ilmiö tapahtuu kirkollisissa lahkoissa.

        Kiitoksia hyvistä vastauksista ja linkeistä yhdistyksiin.


      • Rahahanat kiinni
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Vata ei ole kuin muodollinen katto mm. eroakirkosta.fi-projektille. Sinänsähän muodollisesti koko maassa toimivaa järjestöä ei tarvittaisi, koska hallinto-oikeuden mukaan paikallinen järjestö (=Tampereen VA) saa kerätä koko maassa rahaa valtakunnalliseen toimintaan.

        Humanistiliitto ja Protu eivät ole vaparien peitejärjestöjä. Toki va-liitto suhtautuu molempiin positiivisesti, mutta ihan omia puljujaan ne ovat. En ymmärrä mikä hinku on tätä yrittää vääntää vääräksi.

        Vapariliitto on antanut rahallista tukea molemmille. Raha tuo tunnetusti valtaa. Hallinnossa on ollut ja on vapareita.

        Erityisesti Humanistiliiton osalta menettely on kyseenalaista, koska valtio on kieltäytynyt tukemasta Humanistiliittoa. Vaparit saavat valtiontukea ja ovat siis toimineet valtiontuen bulvaaneina vastoin valtion nimenomaista päätöstä.


      • Jori Mäntysalo
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        Vapariliitto on antanut rahallista tukea molemmille. Raha tuo tunnetusti valtaa. Hallinnossa on ollut ja on vapareita.

        Erityisesti Humanistiliiton osalta menettely on kyseenalaista, koska valtio on kieltäytynyt tukemasta Humanistiliittoa. Vaparit saavat valtiontukea ja ovat siis toimineet valtiontuen bulvaaneina vastoin valtion nimenomaista päätöstä.

        Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta. Protun hallituksessa ei näkynyt va-piireistä tuttuja. Rahalla ei ole yritetty ohjata toimintaa, vaan toiminta on nähty tukemisen arvoiseksi.

        En ymmärrä mikä edes on tavoitteesi. Voihan sitä ihminen olla vaikkapa sitä mieltä, että vasemmistolaisuus on syvältä ja poikittain, eikä se tarkoita että SDP ja Vasemmistoliitto ovat oikeasti sama järjestö.

        Tämä on aivan merkillistä väittelyä. Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?


      • Rahahanat kiinni
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta. Protun hallituksessa ei näkynyt va-piireistä tuttuja. Rahalla ei ole yritetty ohjata toimintaa, vaan toiminta on nähty tukemisen arvoiseksi.

        En ymmärrä mikä edes on tavoitteesi. Voihan sitä ihminen olla vaikkapa sitä mieltä, että vasemmistolaisuus on syvältä ja poikittain, eikä se tarkoita että SDP ja Vasemmistoliitto ovat oikeasti sama järjestö.

        Tämä on aivan merkillistä väittelyä. Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?

        "Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta."

        "Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?"

        No etpä tuntunut tietävän.

        Tiesitkö sitäkään, että vaparit ovat toimineet valtionavustusten bulvaanina toimien vastoin valtion nimenomaista päätöstä.

        "Tämä on aivan merkillistä väittelyä."

        Siinä olet oikeassa. En käsitä, miksi ilmeisiä tosiasioita pitää jatkuvasti kiistää.


      • Rahahanat kiinni
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        "Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta."

        "Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?"

        No etpä tuntunut tietävän.

        Tiesitkö sitäkään, että vaparit ovat toimineet valtionavustusten bulvaanina toimien vastoin valtion nimenomaista päätöstä.

        "Tämä on aivan merkillistä väittelyä."

        Siinä olet oikeassa. En käsitä, miksi ilmeisiä tosiasioita pitää jatkuvasti kiistää.

        Lisäys.

        Mitä protuun ja vaparien suhteisiin tulee, olet hiljattain ollut toista mieltä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12218868/#comment-67758692


      • Jori Mäntysalo
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        "Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta."

        "Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?"

        No etpä tuntunut tietävän.

        Tiesitkö sitäkään, että vaparit ovat toimineet valtionavustusten bulvaanina toimien vastoin valtion nimenomaista päätöstä.

        "Tämä on aivan merkillistä väittelyä."

        Siinä olet oikeassa. En käsitä, miksi ilmeisiä tosiasioita pitää jatkuvasti kiistää.

        Tai sitten Brotheruksen toiminta Humanistiliitossa ei ole näkynyt sen laajemmin va-puolella.

        Minusta Protu tekee vallan erinomaista työtä! Minullahan olisi tässä intressit saada Protun toiminta näyttämään osalta va-toimintaa, paukuttaa henkseleitä ja kehua miten hienoja leirejä me vapaa-ajattelijat järjestämme. Mutta kun se nyt vain ei ole totta.


      • Jappervokki
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta. Protun hallituksessa ei näkynyt va-piireistä tuttuja. Rahalla ei ole yritetty ohjata toimintaa, vaan toiminta on nähty tukemisen arvoiseksi.

        En ymmärrä mikä edes on tavoitteesi. Voihan sitä ihminen olla vaikkapa sitä mieltä, että vasemmistolaisuus on syvältä ja poikittain, eikä se tarkoita että SDP ja Vasemmistoliitto ovat oikeasti sama järjestö.

        Tämä on aivan merkillistä väittelyä. Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?

        Robert Brotherus on toiminut myös Protussa ohjaajana. Nämä kytkökset kertovat mielestäni enemmän siitä, että RB:llä on monta rautaa tulessa uskonnottomien skenessä, kuin siitä, että kaikkia yhdistyksiä johdettaisiin samalta taholta. Mutta se on tietysti liian epäjännittävä näkemys vakuuttamaan täkäläisiä foorumikirjoittelijoita. Salaliitto päivässä pitää mielen virkeänä.


      • Jori Mäntysalo
        Jappervokki kirjoitti:

        Robert Brotherus on toiminut myös Protussa ohjaajana. Nämä kytkökset kertovat mielestäni enemmän siitä, että RB:llä on monta rautaa tulessa uskonnottomien skenessä, kuin siitä, että kaikkia yhdistyksiä johdettaisiin samalta taholta. Mutta se on tietysti liian epäjännittävä näkemys vakuuttamaan täkäläisiä foorumikirjoittelijoita. Salaliitto päivässä pitää mielen virkeänä.

        En ymmärrä miksi nämä edes halutaan niputtaa niin kiinteästi yhteen. Vaikka miten olisi VA-liittoa ja Protua vastaan, eihän asia siitä kummene, että väittää toista toisen peitejärjestöksi.

        Vähän kuten Uskontojen uhrien tuki ry väittäisi kivenkovaan, että mormonit ja Jehovan todistajat ovat oikeasti sama porukka ja ne vain näyttävät eri organisaatioilta.


      • tunnustaa
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        En ymmärrä miksi nämä edes halutaan niputtaa niin kiinteästi yhteen. Vaikka miten olisi VA-liittoa ja Protua vastaan, eihän asia siitä kummene, että väittää toista toisen peitejärjestöksi.

        Vähän kuten Uskontojen uhrien tuki ry väittäisi kivenkovaan, että mormonit ja Jehovan todistajat ovat oikeasti sama porukka ja ne vain näyttävät eri organisaatioilta.

        Minusta tuntuu, ett ätuollainen hämmentäminen ja salamyhkäisyys tosiaan kiehtoo joitakin ihmisluonteita. Uskovien puolella iso osa ja merkittävin osa toiminnan päätöksistä on salamyhkäistä kähmintää suljettujen ovien takana.

        Ehkä he kaipaavat samaa kärsimysnäytelmää myös muiden toimiin? Tai eivät osaa ajatella muunlaista toimintaa oikeasti olevan katsomuksellisissa tai vakaumuksiin liittyvissä järjestöissä?

        Mitään tolkkuahan tuossa ei tosiaan ei ole. Ja vaikka olisikin niin, niin mitä sitten? Edelleen ihminen valitsee itse minkälaiseen järjestöön haluaa liittyä.


      • tunnustaa
        Rahahanat kiinni kirjoitti:

        "Kas, Humanistiliiton hallituksessa ovat Brotherus ja Huotari, viimeksimainittu peräti vpj. Jotain ehkä kertoo, että minun piti tämäkin tarkistaa www-sivustolta."

        "Minä va-liiton aktiivina siis en tietäisi asiaa paremmin kuin joku nimetön suomi24-kirjoittaja?"

        No etpä tuntunut tietävän.

        Tiesitkö sitäkään, että vaparit ovat toimineet valtionavustusten bulvaanina toimien vastoin valtion nimenomaista päätöstä.

        "Tämä on aivan merkillistä väittelyä."

        Siinä olet oikeassa. En käsitä, miksi ilmeisiä tosiasioita pitää jatkuvasti kiistää.

        En oikein keksi miten tuo voisi olla mahdollista. Valtio myöntää järjestölle kuin järjestölle tukea jos katsoo sen toiminnan olevan sen arvoista. järjestö sitten käyttää rahansa parhaansa mukaan. Vaikka antaa osan rahoista jollekin muulle, jos uskoo sen muun tahon pystyvän tekemään kyseisillä rahoilla enemmän aikaiseksi. Ei kai tuossa mitään laitonta ole?

        Kerro esimerkki jos sellainen on olemassa vai onko kyse pelkästä mustamaalauksesta?


      • Humanisti-vapari
        kannatusjäseneksi kirjoitti:

        Vaparit ei ole tehneet mulle mitään pahaa. Toisin on kirkon laita ja uskovien.

        Päin vastoin vaparit ovat ajaneet hyvää asiaa. Tyylistä voi toki olla montaa mieltä, mutta onhan eroakirkosta.fi nyt aivan yllivoimaien hieno palvelu. Tulee saamaan aikanaan vielä kutsun itsenäisyyspäivän juhliin ja kunnianosoituksia. Nekääneivät ole minulta pois.

        Talutusnuorasta. Järjestöt ovat itsenäisiä, eikä heitä ohjaa mikään kirkkohallituksen kaltainen taho. Yrität kai sanoa, että ajavat samankaltaisia asioita kuin vaparit. Sehän on ihan normaalia. Sama ilmiö tapahtuu kirkollisissa lahkoissa.

        Kiitoksia hyvistä vastauksista ja linkeistä yhdistyksiin.

        Vapariliiton nettisivuja uudistetaan
        www.vapaa-ajattelijat.fi


      • Jori Mäntysalo
        tunnustaa kirjoitti:

        Minusta tuntuu, ett ätuollainen hämmentäminen ja salamyhkäisyys tosiaan kiehtoo joitakin ihmisluonteita. Uskovien puolella iso osa ja merkittävin osa toiminnan päätöksistä on salamyhkäistä kähmintää suljettujen ovien takana.

        Ehkä he kaipaavat samaa kärsimysnäytelmää myös muiden toimiin? Tai eivät osaa ajatella muunlaista toimintaa oikeasti olevan katsomuksellisissa tai vakaumuksiin liittyvissä järjestöissä?

        Mitään tolkkuahan tuossa ei tosiaan ei ole. Ja vaikka olisikin niin, niin mitä sitten? Edelleen ihminen valitsee itse minkälaiseen järjestöön haluaa liittyä.

        Näin kai. Onhan sekin kai vaikea ymmärtää, että va-liitto on monessa mielessä tavallinen järjestö, sellainen kuin Skepsis tai Luonnonsuojeluliitto tai Effi tai Päijät-Hämeen Kokoomus tai Kissojen katastrofiyhdistys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe