Miksi keskiviiva Suomessa eli eri suuntiin menevät kaistat on normaalisti erotettu valkoisella katkoviivalla? Eikö olisi selkeämpää, että samaan suuntaan menevät kaistat olisi erotettu valkoisella katkoviivalla, ja eri suuntiin menevät keltaisella, kuten sulkuviivojenkin tapauksessa on?
Valkoinen sulkuviiva = samaan suuntaan menevät kaistat, keltainen sulkuviiva = eri suuntiin menevät kaistat. Miksei siis myös valkoinen katkoviiva = samaan suuntaan menevät kaistat, keltainen katkoviiva = eri suuntiin menevät kaistat. Jossain maissa muistaakseni näin onkin.
Toki ei tämä ole ainoa epäloogisuus Suomen liikennesäännöissä, mutta tulipa tällaistakin mietittyä.
Keltainen/valkoinen katkoviiva
34
3143
Vastaukset
- El viiva
Eikös suunnitelmissa ole ollut vetää kaikki valkoisella... sulkuviivat mukaan lukien. Näinhän ne on monessa euroopan maassa jo nyt.
Keltainen katkoviiva tarkoittaa nyt ohituskiellon alkamisen (sulkuviivan) ennakkovaroitusta, eli sille on jo käyttötarjkoitus.Värillä ei väliä sulkuviiva on sulkuviiva oli väri mikä tahansa. Hyvä esimerkki on Lahdenväylällä kun Porvoonväylä yhtyy Malmin lentokentän kohdalla. Siinä on erittäin ja tarpeettoman pitkä valkoinen sulkuviivaa ettei Porvoosta päin tulevat pääse vaihtamaan kaistaa Lahden väylälle. Moni ei tuota sulkuviivaa noudata he luulevat että vain keltainen on se mitä ei saa ylittää.
- Bendixin roottori
Keski/kaistaviivan ja varoitusviivan välillä on värieron lisäksi myös pituusero. Keskiviiva on (kuudenkympin ja nopeammilla alueilla) kolme metriä pitkä ja viivojen väli yhdeksän metriä, varoitusviivalla suhde on päinvastoin.
- Ikuisuuskysymys
Tästähän on keskusteltu Suomessakin jo pitkään. Kahden värin järjestelmällä on muutamia selviä haittapuolia. Keltainen maali ja massa ovat hieman kalliimpia kuin valkoinen ja niiden näkyvyys pimeässä on huonompi. Lisäksi merkintätyössä tarvitaan kahdelle värille joko erilliset koneet tai yksi kalliimpi kaksoiskone. Kahden värin logistiikkakin aiheuttaa käytännön työssä ongelmia ja siis lisäkustannuksia.
Toisaalta keltainen väri erottuu paremmin lumen ja jään seasta. Lisäksi keltainen poikkeaa normaalista merkinnästä ja osoittaa huonostikin näkyessään, että paikalla on ohitukseen liittyviä rajoituksia. Ilmeisesti näitä syitä on tähän asti arvostettu enemmän kuin haittoja. - 10+89
autoilija kirjoitti:
Värillä ei väliä sulkuviiva on sulkuviiva oli väri mikä tahansa. Hyvä esimerkki on Lahdenväylällä kun Porvoonväylä yhtyy Malmin lentokentän kohdalla. Siinä on erittäin ja tarpeettoman pitkä valkoinen sulkuviivaa ettei Porvoosta päin tulevat pääse vaihtamaan kaistaa Lahden väylälle. Moni ei tuota sulkuviivaa noudata he luulevat että vain keltainen on se mitä ei saa ylittää.
" Siinä on erittäin ja tarpeettoman pitkä valkoinen sulkuviivaa ettei Porvoosta päin tulevat pääse vaihtamaan kaistaa Lahden väylälle."
Vaikka oletkin trolli, niin kyllä toi 310 metriä pitkä sulkuviiva on erittäin tarpeellinen, myös Lahden väylältä ryssitään vauhdilla Porvoonväylän ajajien eteen. 10+89 kirjoitti:
" Siinä on erittäin ja tarpeettoman pitkä valkoinen sulkuviivaa ettei Porvoosta päin tulevat pääse vaihtamaan kaistaa Lahden väylälle."
Vaikka oletkin trolli, niin kyllä toi 310 metriä pitkä sulkuviiva on erittäin tarpeellinen, myös Lahden väylältä ryssitään vauhdilla Porvoonväylän ajajien eteen.Moi toinen trolli
Mikä siinä sitten on ettei heti voi siirtyä vaan vasta kilometrin päässä? Eikö asia ole aivan sama?Ikuisuuskysymys kirjoitti:
Tästähän on keskusteltu Suomessakin jo pitkään. Kahden värin järjestelmällä on muutamia selviä haittapuolia. Keltainen maali ja massa ovat hieman kalliimpia kuin valkoinen ja niiden näkyvyys pimeässä on huonompi. Lisäksi merkintätyössä tarvitaan kahdelle värille joko erilliset koneet tai yksi kalliimpi kaksoiskone. Kahden värin logistiikkakin aiheuttaa käytännön työssä ongelmia ja siis lisäkustannuksia.
Toisaalta keltainen väri erottuu paremmin lumen ja jään seasta. Lisäksi keltainen poikkeaa normaalista merkinnästä ja osoittaa huonostikin näkyessään, että paikalla on ohitukseen liittyviä rajoituksia. Ilmeisesti näitä syitä on tähän asti arvostettu enemmän kuin haittoja.Keltainen on Suomessa vain että eroittuu paremmin talvella lumesta. Kaikkialla muualla on vain käytössä valkoinen
- nykytyyli paras
Minä pidän meikäläistä systeemiä hyvänä, joten tätä ei pitäisi mennä muuttamaan! Etenkin keltaisen sulkuviivan ja valkoisen katkoviivan yhdistemä maanteillä on hyvä. Tämähän kertoo, että viivan kohdalla on mahdollinen ohituspaikka (tärkeää infoa tietä tuntemattomalle, että esim. tiessä näkyvä kumpare ei ole niin iso, että sen taakse voisi jäädä vastaantuleva auto katveeseen), mutta vain toisesta suunnasta ajettaessa.
Valkoisen ja keltaisen yhdistelmä erottuu jo kaukaa eikä tarvi laittaa yhteinäistä viivaa (=ohituskieltoa) sellaisiin paikkoihin, missä ei ole riittävää näkyvyyttä *molempiin* suuntiin ajavilla.
Vrt. pohjois-Ruotsissa ja Norjassa tuli nähtyä ihan ihme räpellyksiä, mm. valkoista ja keltaista katkoviivaa tien reunaviivana (säästettyä maalia?) ja kilometritolkulla keltaista keskiviivaa, joka ajoittain muuttui katkoviivaksi - kait sen merkiksi, että tässä olisi mahdollinen ohituspaikka.
Myös yhtenäisen viivan ja sen rinnalla olevan katkoviivan yhdistelmää näkyi, mutta paljon harvemmin kuin Suomessa ja erottuvuus (kummalle ajosuunnalle ohitus sallittu) oli kehno, kun yhtenäinen viiva ja katkoviiva olivat saman värisiä ja katkoviivallakin taisi viivojen pituus / välit olla erilailla kuin meillä. - 32+8
autoilija kirjoitti:
Moi toinen trolli
Mikä siinä sitten on ettei heti voi siirtyä vaan vasta kilometrin päässä? Eikö asia ole aivan sama?" vasta kilometrin päässä" , no ei sulkuviiva on vain 310 m, voit vaihtaa kaistaa heti sen jälkeen.
- kjkj222
autoilija kirjoitti:
Moi toinen trolli
Mikä siinä sitten on ettei heti voi siirtyä vaan vasta kilometrin päässä? Eikö asia ole aivan sama?Siihen toivotaan kertyvän harkintaa matkan varrelle ja useampia tarkistuksia.
Vaikka siinä pääsisi aikaisemmin vaihtamaan kaistaa, niin matkahan ei ole lyhyempi - toisin kuin joidenkin logiikka sanoo. 32+8 kirjoitti:
" vasta kilometrin päässä" , no ei sulkuviiva on vain 310 m, voit vaihtaa kaistaa heti sen jälkeen.
On se oidempi kuin tuo 320 metriä
On paha juttu jos jää hitasti ajavan esim. rekan asuntovaunun ym. taakse. Joutuu toista kolometriä menemään hitaasti. Viivaa pitäisi ehdottomasti lyhentää ei ole mitään järkeä noin pitkällä- keltainen
autoilija kirjoitti:
Keltainen on Suomessa vain että eroittuu paremmin talvella lumesta. Kaikkialla muualla on vain käytössä valkoinen
"Keltainen on Suomessa vain että eroittuu paremmin talvella lumesta. Kaikkialla muualla on vain käytössä valkoinen ".
Paitsi Norjassa, jossa on myös keltainen. kjkj222 kirjoitti:
Siihen toivotaan kertyvän harkintaa matkan varrelle ja useampia tarkistuksia.
Vaikka siinä pääsisi aikaisemmin vaihtamaan kaistaa, niin matkahan ei ole lyhyempi - toisin kuin joidenkin logiikka sanoo.Yksi vilkaisu ja yksi harkinta riittää kun vaihtaa kaistaa ei tarvita kilometrien odotusta.
Kuinka sinä sitten kaupungissa vaihdat kaistaa??? Ajatko kilometrin ohi risteyksen ja vaihdat kaistaa ja teet uu käännöksen ja palaat takaisin???- 8+143
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Yksi vilkaisu ja yksi harkinta riittää kun vaihtaa kaistaa ei tarvita kilometrien odotusta.
Kuinka sinä sitten kaupungissa vaihdat kaistaa??? Ajatko kilometrin ohi risteyksen ja vaihdat kaistaa ja teet uu käännöksen ja palaat takaisin???Eikös tämä ole se sama risteys, jossa takavuosina pasautettiin muutamalla kymmenellä autolla toistensa persiisiin kun kaistoja vaihdettiin lumimyrskyllä. Tietysti viivat voisi jyrsiä pois aina kun lunta, ruuhkaa tai ylinopeutta ei ole odotettavissa.
- usa.-...
autoilija kirjoitti:
Keltainen on Suomessa vain että eroittuu paremmin talvella lumesta. Kaikkialla muualla on vain käytössä valkoinen
USAssa on juuri niin, että keltainen erottaa aina eri suuntiin menevät kaista oli se katkoviiva tai sulkuviiva, niin keltaisesta väristä tietää aina että kaistat menevät eri suuntiin. Valkoinen katko tai sulkuviiva erottaa samaan suuntaan menevät kaistat.
8+143 kirjoitti:
Eikös tämä ole se sama risteys, jossa takavuosina pasautettiin muutamalla kymmenellä autolla toistensa persiisiin kun kaistoja vaihdettiin lumimyrskyllä. Tietysti viivat voisi jyrsiä pois aina kun lunta, ruuhkaa tai ylinopeutta ei ole odotettavissa.
Ei sama. Missä rysähti oli muutama kilometri Porvooseen päin ja Keravan kohdalla nelostiellä
- 6+11
usa.-... kirjoitti:
USAssa on juuri niin, että keltainen erottaa aina eri suuntiin menevät kaista oli se katkoviiva tai sulkuviiva, niin keltaisesta väristä tietää aina että kaistat menevät eri suuntiin. Valkoinen katko tai sulkuviiva erottaa samaan suuntaan menevät kaistat.
Kato kato, niinhän se on suomessakin. Eiköhän vaihdeta venäläiseen systeemiin ja oteta asfaltti pois niin ei tartte maalata.
- nyt tarkkana...
Keltainen sulkuviiva ei tarkoita ohituskieltoa. Sulkuviiva tarkoittaa vain sitä, että sitä ei saa ylittää. Ohittaa saa, jos mahdut tekemään sen turvallisesti.
- Öljysoran loppu
6+11 kirjoitti:
Kato kato, niinhän se on suomessakin. Eiköhän vaihdeta venäläiseen systeemiin ja oteta asfaltti pois niin ei tartte maalata.
Käytännössä tuohon on jo peräkylissä alettu mennä. Päällysteet alkavat olla niin huonoja, ettei varsinkaan reunaviivoja enää pysty maalaamaan koneita särkemättä. Ja usein tasaisempikin päällyste murenee viivan alta pois.
- urpo...
6+11 kirjoitti:
Kato kato, niinhän se on suomessakin. Eiköhän vaihdeta venäläiseen systeemiin ja oteta asfaltti pois niin ei tartte maalata.
Kato, kato, kun keskiviiva on edelleen valkoinen vaikka se erotatisi eri suuntaan menevät kaistat, urpo.
- ei sama asia...
"Keltainen katkoviiva tarkoittaa nyt ohituskiellon alkamisen (sulkuviivan) ennakkovaroitusta"
Sulkuviiva ei ole ohituskielto. Ohittaa saa sulkuviivan vaikutusalueella jos pystyy tekemään sen ylittämättä sulkuviivaa, esim. leveäkaistatiellä. Ohituskielto sen sijaan on ohituskielto, sen vaikutusalueella ei saa ohittaa vaikka pystyisi tekemään sen ylittämättä sulkuviivaa, esim. leveäkaistatiellä.
Monesti tosin sulkuviivaa käytetään ohituskiellon omaisesti, koska useimmiten ohitusta ei pysty tekemään sulkuviivaa ylittämättä, joten pelkkä sulkuviiva ajaa saman asian, kuin että olisi vielä erikseen ohituskieltomerkki.
- ihme homma
Miksi suomessa yleensäkään on liikennesääntöjä, kun kukaan ei kuitenkaan noudata niitä?
- kitkatkatkatpitkään
Suomessa myös on liikennesäännöt siksi, että toivotaan idioottien joskus edes oppivan toimivan ja turvallisen liikenteen perusteet.
Eipä taida ihan helposti tästä maasta löytyä kohtaa, jossa olisi 3 -kaistainen tieosuus ja vastaantulevia kaistoja ei oltaisi erotettu sulkuviivalla. Ainut sekaannuksen mahdollisuus voisi olla, jos joku kuvittelee tieosuutta yksisuuntaiseksi.
Tätäkin toki sattuu, mutta lähinnä kaupunkialueilla, joilla nopeudet ovat sen verran pieniä, että tuosta aiheutuu vain pientä haittaa.
Parempi siis, että pysytään suhteellisen vakiintuneissa, suhteellisen kansainvälisissä käytännöissä.- fahrer
Mikä on 3 -kaistainen tie?
Ei kai tällainen?
https://www.google.fi/maps/@61.807562,22.396087,3a,75y,70.54h,89.75t/data=!3m4!1e1!3m2!1sun9FqADM4vyGykfpeKNQnQ!2e0 fahrer kirjoitti:
Mikä on 3 -kaistainen tie?
Ei kai tällainen?
https://www.google.fi/maps/@61.807562,22.396087,3a,75y,70.54h,89.75t/data=!3m4!1e1!3m2!1sun9FqADM4vyGykfpeKNQnQ!2e0Kyllä, tuollainen juuri.
Jotenkin näyttää siltä, että on vielä ajoratamaalaukset vähän vaiheessa, mutta mistä sitä toisaalta koskaan tietää...- fahrer
The_Rat kirjoitti:
Kyllä, tuollainen juuri.
Jotenkin näyttää siltä, että on vielä ajoratamaalaukset vähän vaiheessa, mutta mistä sitä toisaalta koskaan tietää..."Kyllä, tuollainen juuri.
Jotenkin näyttää siltä, että on vielä ajoratamaalaukset vähän vaiheessa, mutta mistä sitä toisaalta koskaan tietää... "
Kävinpä tuolla tänään. Oli aivan uutta maalia, aivan samalla tavalla tehtynä.
- Pakkomuutos heti!
Siis mitä vttua aloittaja sekoilee? Sulkuviivan ollessa voimassa, et voi käyttää toista kaistaa. Miksi siis laittaa sulkuviiva joka hlvetin paikkaan? Kahden värin käyttö on sen sijaa sellainen asia jota varmasti täytyisikin harkita.
"Valkoinen sulkuviiva = samaan suuntaan menevät kaistat, keltainen sulkuviiva = eri suuntiin menevät kaistat. Miksei siis myös valkoinen katkoviiva = samaan suuntaan menevät kaistat, keltainen katkoviiva = eri suuntiin menevät kaistat. Jossain maissa muistaakseni näin onkin."
Mitä "selkeää" tuossakin muka on? Onko jäänyt viikonlopun baari-illasta provovaihde päälle kenties?- idioottiko?
Oletpa tyhmä. Keltainen sulku tai katkoviiva erottaisi eri suuntiin menevät kaista ja valkoinen sulku tai katkoviiva samaan suuntaan menevät kaistat. Miten voit olla niin tyhmä ettet tajunnut mitä aloittaja tarkoitti. Taisi jäädä sinulla baari-ilta päälle.
- häh?
Siis mitä vittua sinä sekoilet? Väreistähän aloittajalla juuri nimenomaan oli kyse, ei siitä mihin sulkuviivoja pitäisi laittaa.
- Kuka ei olisi?
idioottiko? kirjoitti:
Oletpa tyhmä. Keltainen sulku tai katkoviiva erottaisi eri suuntiin menevät kaista ja valkoinen sulku tai katkoviiva samaan suuntaan menevät kaistat. Miten voit olla niin tyhmä ettet tajunnut mitä aloittaja tarkoitti. Taisi jäädä sinulla baari-ilta päälle.
Idiootti nimittäin? Jos Suomen liikenteessä jotkut vtun kaistamerkinnät on joidenkin mielestä ongelma, niin yhteys lääkäriin olisi enemmän kuin suositeltavaa.
Kysymys kuuluu, että mitä OIKEAA parannusta aloittajan ajatus tuo yhtään mihinkään? Kuvauksesta oli aivan helvtin vaikea sanoa juuri tätä, koska eri suuntiin ja samaan suuntiin meneviä kaistoja merkataan jo nyt esim. eri värein, mikäli halutaan kertoa siitä ettei kaistanvaihto ole nyt salittua. Ainoa hyvä puoli taitaisi olla se, että yksi suuntaisen ja kaksiuuntaisen tien tai kadun erottaisi nopeammin, ehkä. - Niin?
häh? kirjoitti:
Siis mitä vittua sinä sekoilet? Väreistähän aloittajalla juuri nimenomaan oli kyse, ei siitä mihin sulkuviivoja pitäisi laittaa.
Kuka sinun lisäksesi sekoilee?
- sinä?
Niin? kirjoitti:
Kuka sinun lisäksesi sekoilee?
Sinä?
- Niin?
sinä? kirjoitti:
Sinä?
Mahdollisesti, ehkä myös sinä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174366
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella251300Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187- 113928
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72830