escitalopram

esci

Jos lopetan escitalopramin, niin laihtuuko jo pelkästään sillä? Huh nyt on painoa 82kg ja kun escitalopram aloitettiin niin painoin 68kg. Mulla mennyt escitalopramin Max annos 20mg ja nyt oon vähentänyt sen 10mg ja sitten parin viikon päästä vähemmän 5mg ja sitten Se on loppunut koko lääkkeen käyttö jota en enää aloita. Laihdutus on alkanut. Kerron miten asiat etenee kun tämä lääke poistuu elimistöstäni

35

19443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesustelija

      Kuolet jos lopetat.

      • NoEi

        No ei nyt sentään!


    • harkizeva

      Kuinka kauan olet käyttänyt esciä? Onko ollut lopettaessa vieroitusoireita?

      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


    • exit esci

      Kuinka kauan sitten vähensit 10mg:aan? Luethan tästä ennen kuin jatkat eteenpäin.

      Why taper by 10% of my dosage?
      http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/1024-why-taper-by-10-of-my-dosage/

      "The 10% taper recommendation is a harm reduction approach to going off psychiatric drugs.

      We believe this conservative tapering method will cause harm to the fewest number of people. Those finding that this method too slow can always speed up by making 10% reductions more often.

      In a nutshell, the 10% taper method recommends a 10% dosage reduction every 3-4 weeks, with the 10% calculated on the last dosage. The amount of decrease is proportionate to the dosage and keeps getting smaller."

      Lue koko juttu ylemmästä linkistä.

    • -39 kg

      No ei, ei todellakaan laihdu pelkästään lopettamalla kys.lääkkeen

    • Nuori lääkäri

      Kyllä heti kun olet lopettanut lääkkeen niin painosi putoaa viikkossa 50%.

    • 12+1

      Äkä viitsi pelleillä, joku vielä voi uskoa sinun olevan lääkäri (mitä et kyllä tämän etkä muidenkaan viestiesi perusteella ole)

      • esci

        Joo Mä ensin söin kaksi viikkoa 15mg. Nyt tämän ja ens viikon 10mg. Koko kesäkuun syön 5mg ja sitten 0mg. Ei ole tullut mitään vieroitus oireita. En muuten ymmärtänyt mitään tuosta englannin kielen linkistä. Ja turvotus on lähtenyt vähentymään. Painoa pois kolme kiloa.


      • esci
        esci kirjoitti:

        Joo Mä ensin söin kaksi viikkoa 15mg. Nyt tämän ja ens viikon 10mg. Koko kesäkuun syön 5mg ja sitten 0mg. Ei ole tullut mitään vieroitus oireita. En muuten ymmärtänyt mitään tuosta englannin kielen linkistä. Ja turvotus on lähtenyt vähentymään. Painoa pois kolme kiloa.

        Nyt menee 5mg annoksella escitalopram. Eikä mitään vieroitus oireita ole tullut. Oon piristynyt paljon. Kuin uusi ihminen. Ja sitten sex tuntuu mahtavan hyvältä. Tunto on taas alapäässä. YES. Ei enää koskaan escitalopramin käyttäjää tule.


      • Läskimaha
        esci kirjoitti:

        Nyt menee 5mg annoksella escitalopram. Eikä mitään vieroitus oireita ole tullut. Oon piristynyt paljon. Kuin uusi ihminen. Ja sitten sex tuntuu mahtavan hyvältä. Tunto on taas alapäässä. YES. Ei enää koskaan escitalopramin käyttäjää tule.

        Hyvä. Itse lähen ajamaan alas 10mg ensin 7.5mg kuukausi ja sitten 5mg kuukausi ja 2.5mg kuukaus ja sit nolla.


      • esci
        Läskimaha kirjoitti:

        Hyvä. Itse lähen ajamaan alas 10mg ensin 7.5mg kuukausi ja sitten 5mg kuukausi ja 2.5mg kuukaus ja sit nolla.

        Läskimaha: hyvä että tajuat lopettaa. Ja hitaasti tosiaan alaspäin.


      • esci
        esci kirjoitti:

        Läskimaha: hyvä että tajuat lopettaa. Ja hitaasti tosiaan alaspäin.

        Nyt mennyt viikon escitalopram annoksella 0mg. Siis Oon päässyt siitä eroon. Joo ja sivuvaikutuksia on jotain ihmeellistä sähkö iskuja kropassa. Onko kenelläkään tietoa että kauanko vieroitus oireita on ja ei kuitenkaan niihin kuole? Ei enää ssrri lääkkeitä.


      • läskimaha
        esci kirjoitti:

        Nyt mennyt viikon escitalopram annoksella 0mg. Siis Oon päässyt siitä eroon. Joo ja sivuvaikutuksia on jotain ihmeellistä sähkö iskuja kropassa. Onko kenelläkään tietoa että kauanko vieroitus oireita on ja ei kuitenkaan niihin kuole? Ei enää ssrri lääkkeitä.

        Onneks olkoon. Tulehan kertomaan sitten kun on vieroitusoireet loppuvat kokonaan.


      • exit esci
        esci kirjoitti:

        Nyt mennyt viikon escitalopram annoksella 0mg. Siis Oon päässyt siitä eroon. Joo ja sivuvaikutuksia on jotain ihmeellistä sähkö iskuja kropassa. Onko kenelläkään tietoa että kauanko vieroitus oireita on ja ei kuitenkaan niihin kuole? Ei enää ssrri lääkkeitä.

        Ota vain rennosti niin paljon kuin voit. Älä rasita itseäsi liikaa ja nuku tasaisesti ja sääännöllisesti, niin hyvin kuin voit. Sähköiskuja tulee, mutta en ole kuullut enää kukaan niihin olisi kuollut. Niiden pitäisi vähentyä seuraavien viikkojen tai viimeistään kuukausien aikana. Muista, että jos olet käyttänyt vuosia vieroitusoireet voivat alkaa vasta useiden viikkojen kuluttua. Älä siis erehdy luulemaan vieroitusoireita "sairauden" paluuksi tai pahentumiseksi. Tietenkin SSRI-käyttöön liittyy aina masentuneisuuden kroonistumisen riski jne. mutta tässä vaiheessa on turha stressata sitä.


    • cathy_

      Pikemminkin toisin päin.

      Kun minulle määrättiin esci, ruokahalu katosi ja paino tippui. Kun lopetin, paino nousi. Se on yksilöllistä.

      Nyt olen saanut vähennettyä escin 5 mg:n ja sivuoireet vähennyksestä ovat alkaneet lieventyä. Kohta pääsen kokeilemaan 2,5 mg:aa. Toivottavasti paino ei nouse tällä kertaa. Nyt aion pysyvästi päästä lääkkeestä eroon.

      • Stimulanttisointi

        SSRI:tä yritettiin aikanaan tuoda markkinoille ensimmäistä kertaa laihdutuslääkkeenä, mutta lääketeollisuus keksi, että se on helpompi saada hyväksytetyksi masennuslääkkeenä, joten indikaatio ja markkinointikampanja menivät vaihtoon. Stimuloivat aineet, kuten SSRI:t, amfetamiinit jne. monesti vievät ruokahalua, kun henkilö on kevyesti pilven puolella. Vaikutus voi kuitenkin olla myös paradoksaalinen eli lihoaminen varsinkin, kun annostus ei riitä nostattamaan pilven puolelle.

        Laihdutuksesta kiinnostuneet voivat katsoa miten terveellisiä "laihdutuslääkkeet", kuten esim. fenfluramiini ovat. Jos tahtoo laihtua silloin syödään vähemmän, paremmin ja liikutaan, ei vedetä kemikaaleja. Tämä vain sivuhuomiona kaikille. Saahan sitä sydämensä ja aivonsa polttaa rikki tietenkin, jos tykkää, enhän sitä voi keneltäkään kieltää.


    • -41 kg

      Itse laihduin kys.lääkkeen aikana yli 10 kg.

    • aliravitsemus

      Monista lääkkeistä lähtee ruohalu, mutta sehän on negatiivinen vaikutus loppupeleissä, kun iskee aliravitsemus, kun ei ole nälkä.

      Sitten sairastut aliravitsemuksen aiheuttamiin sairauksiin ja masennus on ja pysyy.

    • ohfkpdokp

      On ihan paskaa väittää, että muka masennuslääkkeet lihottavat. Monet käyttävät sitä tekosyynä lihomiselleen. Oma lihomiseni aikanaan johtui siitä, että söin huonosti ja liikaa sekä liikuin liian vähän.

      Itse vedin Mirtatsapiinia, joka on kuuluisa siitä, että jotkut lihovat sillä. Laihduin 30 kg, koska katsoin, mitä söin ja söin monipuolisesti, joten tarvetta mättää ruokaa ei ollut. Lisänä liikuin, mikä on itselleni nykyään masennuslääke, kun en enää käytä lääkkeitä. Nestettä lääke saattoi kerätä, mutta se on eri asia kuin lihominen. Lääke saattoi lisätä ruokahalua erityisesti lääkkeen ottamisen jälkeen iltaisin, mutta itsekuri on se sana.

      Olen myös syönyt Cipralexia ja tämä lääke taas vei ruokahalun. Lääkkeestä oli muitakin ikäviä efektejä ja siksi kokeiluni jäi lyhyeksi. Millään erityisellä tavalla en tyrmää masennuslääkkeitä, koska Mirta auttoi yhdessä elämänvaiheessa nukkumaan ja mieliala nousi.

      Nyt olen lääkkeetön ja ylipainoton, mikä entisestään piristää mielialaa.

    • esc

      Vai ei masis lääkkeet lihota. Ainakin mirtatsapiini alias REMORON saattaaa lihottaa aikalailla. Se on samalla väsyttävä lääke mut jos vaik yöllä heräät , siit tulee törkeet "mässyt" eli tokkuraisena jääkaapille =).

      • esc

        Mut kuten niin moni muukin... asia on yksilöllistä


      • suurkuluttaja
        esc kirjoitti:

        Mut kuten niin moni muukin... asia on yksilöllistä

        Mutta ei se LÄÄKE LIHOTA, vaan siitä aiheutuva näläntunne ja sortuminen syöpöttelyyn!! Jos omaa riittävän itsekurin, lääkkeet ei todellakaan lihota, sen varsinaisessa merkityksessä. Toki jotku lääkkeet (esim. kortisoni) kerryttää nestettä ja turvottaa, mikä näyttää sitten lihomiselta. Mutta kun lääkkeen lopettaa tai vähentää sitä, turvotus yleensä laskee...
        Ja jos sairastaa, ettei pysty harrastamaan mitään liikuntaa, pitää energiansaantia rajoittaa. Siksi sairaaloissa ruoka on aika... no, niukkaa - noin kiltisti sanottuna. Mutta eipä sitä maatessa paljoa ruokaa kaipaakkaan...


      • esc
        suurkuluttaja kirjoitti:

        Mutta ei se LÄÄKE LIHOTA, vaan siitä aiheutuva näläntunne ja sortuminen syöpöttelyyn!! Jos omaa riittävän itsekurin, lääkkeet ei todellakaan lihota, sen varsinaisessa merkityksessä. Toki jotku lääkkeet (esim. kortisoni) kerryttää nestettä ja turvottaa, mikä näyttää sitten lihomiselta. Mutta kun lääkkeen lopettaa tai vähentää sitä, turvotus yleensä laskee...
        Ja jos sairastaa, ettei pysty harrastamaan mitään liikuntaa, pitää energiansaantia rajoittaa. Siksi sairaaloissa ruoka on aika... no, niukkaa - noin kiltisti sanottuna. Mutta eipä sitä maatessa paljoa ruokaa kaipaakkaan...

        Olet oikeassa, mut jotkut menee vaan niin "pöhnään" Et syö unissaan..olen ollu tod. asiaa omin silmin.=)


      • kdkflfo
        suurkuluttaja kirjoitti:

        Mutta ei se LÄÄKE LIHOTA, vaan siitä aiheutuva näläntunne ja sortuminen syöpöttelyyn!! Jos omaa riittävän itsekurin, lääkkeet ei todellakaan lihota, sen varsinaisessa merkityksessä. Toki jotku lääkkeet (esim. kortisoni) kerryttää nestettä ja turvottaa, mikä näyttää sitten lihomiselta. Mutta kun lääkkeen lopettaa tai vähentää sitä, turvotus yleensä laskee...
        Ja jos sairastaa, ettei pysty harrastamaan mitään liikuntaa, pitää energiansaantia rajoittaa. Siksi sairaaloissa ruoka on aika... no, niukkaa - noin kiltisti sanottuna. Mutta eipä sitä maatessa paljoa ruokaa kaipaakkaan...

        Lol, vai että masentuneena pitää vielä jaksaa pitää itsekuria. Vau, onneksi olkoon ahdistuneesta sielustasi.


    • akbfve

      Lopetin essitalopraamin käytön (15mg) kerta heitolla, ei varmaan järkevää. Koin etyei lääkkeestä olluthenkisellä puolella mitään apua. Painoa tuli käytön aikana puolessa vuodessa lisää 13kg. Nyt lopetuksesta kulunut n.runsas kuukausi eikä paino ole tippunut juuri yhtään. Olen syönyt 500-1200 kcal/päivä. Luulin että näin pienellä syömisellä paino tippuisi ihan mukavasti, vaan ei. Mistähän johtuu? Jostain keskustelusta luin että kestää jonkin aikaa ennenkuin lääke poistunut elimistöstä. Vai käykö elimistö vähän syömisen takia säästöliekillä ja siksi paino ei laske?

      • hölmöähommaa

        Ei todellakaan järkevää lopettaa seinään, vaan vaarallista. Aivot on ihan kaaostilassa kun aineen käytön lopettaa suorilta, mikä voi johtaa hirveisiin vieroitusoireisiin ja mielenterveyden järkkymiseen ja monella palaamiseen lääkkeeseen. Miksi tehdä noin kun turvallisempiakin metodeita on?


    • tuskaliikkuja

      Lääkäriltä kuulin että voi mennä lähes vuosi ennenkuin aineenvaihdunta normalisoituu sen jälkeen kun masennuslääkkeen on lopettanut.

      • 65y

        Puhuiko hän mitään neurologisten järjestelmien normalisoitumisesta? Ne eivät välttämättä normalisoida koskaan.


    • blizz

      Siitä ei maininnut enkä kysynyt. Kaipa tuo aineenvaihdunnan palautuminen on yksilöllistä. Ketjuja lueskellessa näyttää siltä, että toisilla paino alkaa palautumaan nopeastikin, toisilla ei sitten millään. Itsellä on aina ollut hidas aineenvaihdunta, joten en odota kovin nopeaa palautumista asiassa.

    • Diast

      Ooon syönyt nyt 3v 10-15mg ja kroppa kerää nestettä ja paino on noussut. Nilkat ja sormet aina välillä turvoksissa. Liikunta auttaa vähän mutta ei tarpeeksi. Painoa on tullut, mutta en ole varma paljon. Olen aina ollut hoikka ja oksettaa sen verran tilanne että tekisi mieli lopettaa koko lääke. Toisaalta siitä on ollut arjessa jaksamiseen sellainen hyöty että en tiedä mikä on pahempi..

    • pullero

      Söin Escitalopramia 2,5 vuotta. Lihoin 49-kiloisesta 60 kiloon. Lyhyellä ihmisellä vaikutus oli valtava. Lääke auttoi sosiaalisten tilanteiden pelkoon, unettomuuteen jne. mutta lopetin sen sitten. Nyt oireet ovat tulleet takaisin, mutta uudelleen aloittaminen ei kiehdo. Laihduin lopettamisen jälkeen vain kolme kiloa. Kilot tulivat siis jäädäkseen.

    • Anonyymi

      Itselläni 5mg välillä ottanut 10 mutta tosiaan lääke tuntuu 5mg olevan prempi itselleni. Meinannut lopettaa koska en tunne tarvitsevan sitä enään. Painoa tullut 3kg aineskin lisää. Syönyt ja urheillut normaalisti niinkuin ennen lääkkeen käyttöä. Paino varmasti tippuu kun lääkkeen lopettaa.

    • Anonyymi

      Olen yrittänyt laihduttaa käymällä kuntosalilla 3-4 kertaa/vko, kävelemällä paljon ja pienentämällä ruokamäärää ja vaihtamalla sen laatua keveämmäksi. Escitalopramin aikana tämä. Paino ei ole pudonnut. Hoitavan lääkärin kanssa otan tämän asian esille, jos voisin alkaa jättämään lääkkeen pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      637
      4708
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3221
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2479
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 252
      1877
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      97
      1354
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe