Dissosiaatiohäiriöt, miten niitä tutkitaan?

dissosiaatioinen

Mä alan olla jo 99% varma, että mulla on jonkinlainen dissosiaatiohäiriö. Ja terapeuttini on sanonut, että ainakin mulla on paljon dissosiatiivisia oireita. Mutta sekään ei oo ihan selvillä siitä, millasia kaikkia dissosiaatiohäiriöitä on olemassa tai tiiä kauheesti niistä kuitenkaan. Miten tollasia siis vois tutkia jotenki? Jos joku tätä ketjua lukeva on saanu diagnoosin, niin voisitko kertoa, mikä se oli ja miten todettiin?

Muutenkin aiheesta löytyy kauheen vähän tietoa ja tuntuu, et terapeutillekin on hankala puhua, kun ton tiedonpuutteen vuoksi kumpikaan ei ees tiiä, miten näitä oireiluja tulis "hoitaa" ja millä tavalla käsitellä terapiassa.

Tällä hetkellä oon terapiassa masennuksen takia, johon lääkkeet on nyt lopulta oikeella annoksella alkanu auttaa. Ja toki terapia myös itsessään on auttanu mua paljon. Mutta dissosiaatio-oireilu on ja pysyy, eikä se siis voi liittyä vain mielialaan, mitä terapeuttini aiemmin veikkasi. Alkaa siks mennä usko siihen, että koskaan voisin tulla enää mitenkään henkisesti tarveeks. Oon kuullu joistakin traumaterapioistakin, mut en haluais vaihtaa terapeuttia, sillä kerran kun kiinnyn johonkin ihmiseen, mulle tulee sitä ihan kauhee ikävä, jos siitä pitää luopua.

Tällä hetkellä mielessä pyörii päivittäin tavalla tai toisella itsemurha-ajatukset. Ei siksi että olo ois enää niin masentuneen tuskainen, ettei sitä kestä vaan siksi, että vaikka masennus on väistyny, niin se kaikki ymäristön ja itsensä vieraus, keskittymiskyvyttömyys, iheemmlliset hetkittäiset pelot ja tilanteitten uudelleenelämiskokemukset, äkilliset tärisemiset, kauhunsekaiset ajatukset siitä, että jopa oma ajatusmaailma on "varastettu" yms. on kamalia.

Jos kukaan tietää tällasten diagnosoinnista tai hoidosta jotain, niin voi tähän ketjuun kommentoida toki. Tuntuu, että mistään muusta kuin ihan sivupersoonahäiriöstä (jota en itselläni epäile) ei oo oikeesti mitään tietoa.

6

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paistunut kalkkuna

Itse olen saanut useammankin dissosiatiivisen diagnoosin. Ei sitä voi juuri mitenkään muuten tutkia, kuin kuuntelemalla potilaan oireita. Jonkinlainen kyselylomake kyllä on olemassa dissosiatiivisia häiriöitä varten.

Tuttua tekstiä tuo, että vaikka masennus ja kaikki muut ovat väistyneet niin dissosiatiiviset olot pysyvät. Se tässä niin pirullista mielestäni onkin. Käsittääkseni tätä ei juuri mitenkään voi hoitaa. Jos dissosioiminen johtuu jostain tietysti traumasta jonka pystyy selkeästi nimeämään niin ehkä terapiassa sitä voi purkaa ja toivoa dissosioimisen vähenevän. Jos taas trauma ei ole aivan selkeä niinkuin minulla (lapsuuden asiat) niin eipä sitä voi missään terapiassa juuri käsitellä.

Vahvat rauhoittavat kyllä pysäyttävät osittain dissosioimisen ja myös itseni vahingoittaminen, jota tulee harjoitettua enemmän kuin rauhoittavia.

Valitettavasti en osaa olla juuri positiivinen hoidon suhteen, kun itse en ole ikinä saanut mitään selkeää hoitoa tähän. Masennusta ja ahdistusta hoidetaan, vaikka ei ymmärretä että ne johtuvat juuri dissosioimisesta.

Tsemppiä!

• ...
    • dissosiaatioinen

Kiitos molemmille vastauksista. Noi kokemukset, että oikeesti nostetaan vaan terveydenhuollonkin taholla ihan kädet pystyyn tollasen diagnoosin jälkeen, on varmaan tosi tavallisia, koska näistähän ei tiedetä juuri mitään.Siksi pelkäänkin, että jos mulla on jokin dissosiaatiohäiriö, niin sille ei osattais oikeen tehä mitään. Ja luulenpa, että jos oliskin joku juuri näihin juttuihin erikoistunu traumaterapeutti, niin ei kyllä ainakaan Kelan tuella missään kahessa terapiassa yhtä aikaa vois käydä, eikä se välttämättä ois ees mitenkää järkevää.

Ja tosiaan toi mun terapeuttini on todella ihana ihminen, jolle on nykyään helppo myös puhua asioista, joten en missän nimessä haluis vaihtaakaan terapeuttia. Pelottaa vaan todella, että nää kaikki dissosiaatio-oireet jää jotenkin pysyvästi mulle, kun kukaan ei tiiä mitä tehä niille. On mulla eriasteisina ollu epätodellisii tuntemuksii toki jo aika nuoresta saakka ja pikkuhiljaa nää on kehittyny, mutta viimiset kolme vuotta on ollu ihan pitkin päivää ilmeneviä dissosiaatio-oireita, jotka yhessä masennuksen kaa tuntu repivän mut ihan kappaleiks.

Ja nyt jotenki olo on vaan pettyny omalla tavallaan, kun masennuslääkkeet ei ottanukaan sitä dissosiaatiota myös pois, sillä luulin ensin, et tää oli mielialaan liittyvää. Tuntuu, että joudun vaan tavalla tai toisella ikuisesti tuntemaan oloni onnettomaks ja aina hetkellisesti todella sekavaks ja kaikkea pelkääväks.

• En siis ole alalla

Traumaterapiakeskuskuksen sivuilta saat tietoa ja vinkkejä suomennetuista kirjoista (suosittelen erityisesti kirjaa "KUn tiikeri herää..se on vähän sellainen itsehoitokirja).

Tietoa löytyy aiheesta siis nykyään TODELLA paljon.

Miten terapeuttisi on onnistunut välttämään tiedon saannin aiheesta???

• dissosiaatioinen

En tiiä sitten, miten hän on "onnistunu välttämään" tiedon saannin. Yleisesti kuitenkaan dissosiaatioihäiriöistä ei tiedetä paljoakaan, joten mun terapeutti ei oo mikään poikkeustapaus siinä.Mainaan oon vähän kaikkialta netistä lukenu siitä samasta ongelmasta, että hoitohenkiökunta ei tiiä näin uusista diagnooseista oikeestaan mitään. Dissosiaatio-käsitteenhän toi terapeutti toki tietää ja hyvinkin muttei oikeestaan, millasia ihan dissosiaatiohäiriöitä on olemassa ja miten niitä pitäisi hoitaa.

Ja nyt kun itse luin erilaisista dissosiaation muodoista, niin jotkut tuntuu sopivan muhun tosi hyvin. Se ois jo mukavaa, kun joku selittävä tekijä mun oireistolle löytyis oikeesti ja voisin tajuta itteäni edes hiukan. Toisaalta sen kaiken taas heti tekee turhaksi ajatus siitä, että vaikka diagnoosi tehtäis, ei ehkäpä ois keinoja saada tätä pois.

Toi terapeutti on kyl tosi ymmärtäväinen ja ihana ihminen ja pelottaa ajatus, että jotta mä saisin tällaset oireet pois, pitäis mennä johonkin ihan eri terapiaan, kun on näitä traumaterapioita erikseen. Jotenkin typerää, et nä traumat ois sit niin sellanen erikoisalansa, kun ei esim. vaikka masennuksen tai paniikkihäiriön hoitoa varten käydä mitään erillisiä terapioita, jotta vain juuri siitä aiheesta tietäisi. Eli tällanen umpikuja tässä nyt on siis, että pelkään omaavani häiriön, jota ei voida hoitaa pois ainakaan täl hetkel :/

• Paistunut kalkkuna

Mielestäni voit kyllä keskustella mahdollisista traumoista nykyisen terapeuttisi kanssa. Ei pelkästään dissosiatiivisiin häiriöihin keskittyneitä terapeutteja löydy tästä maasta. Pelkkää traumaterapiaa pidän hieman turhana ellei oireilusi johdu selkeästi jostain yhdestä selkeästä traumasta. Auto-onnettomuus jne.

Ja tosiaan ei se diagnoosin saaminen mitään muuta. Lääkehoitoa ei ole joten ainoaksi avuksi jää tuo terapeutti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      21
      3307
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2681
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2260
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      208
      2212
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1698
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1509
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1461
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1379
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1201
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1174
    Aihe