Masennuksen oireena juopottelu

Olen ollut allapäin jo monen vuoden ajan. Nyt kuvaan on tullut juopottelu. Kaikki tuntuu paljon valoisammalta kun on kännissä. Mutta kuitenkin taas paljon pahemmalta. Mitä? Onks musta tulossa alkoholisti. Mietin joka ikinen päivä, et voispa olla vaan kännissä ja unohtaa kaiken muun.

HELP MEE!

33

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tp58p

istun yksin selvitän 56v päätin että nyt minun osalta viinat on kaksi kuukautta lomaa
      kaaikki ok paitsi yksinäistä ei juttu seuraa- tämä päivä lepopäivänä

• ei alkojoli ei

Huomenta sinulle
      Pahin mahdollinen yhdistelmä alkoholi ja masennus ainakin minulle,ei kannnata lääkitä tätä sairautta viinalla.
      Minä olin monta viikkoa juomatta kun masennus taas pahana pikkasen pääsin pinnalle,ja sama homma juuri nyt.
      Uni ei tullut kun morkkis riivasi ja juoksin koko yön veskissä,tänään pitkä päivä töitä edessä.
      Minulla on torstaina lääkäri ja otettava myös tämä adia puheeksi,eihän tästä mitään tule.
      Selvitä pääsi ja luvataan molemmat tehdä parannus itsemme ja muitten takia.

• AinaYmmär.MikäOikein

Miksi edes maistaa alkoholia, kun riskinä on vakava riippuvuus?

• ten_pints

Alkoholi antaa hetkellisen hyvän olon, mutta krapula pahentaa masennusta. Itse masennusta sairastavana olen melkein alkoholisti, koska se piristää. Mutta pitää olla pienessä sievässä lähes koko ajan. Krapula taas aiheuttaa morkkiksen ja pahentaa masennusta.
      Itsellä on parempi olo positiivisempi olo kun ei juo. Mutta sitten ajattelen kuinka yksin olen. Ja mistä saa nopeasti jotain juttuseuraa? No baarista tietysti! Jo puheensorina ympärillä on mukavaa.
      Ja sitten alkaa kierre uudestaan kun en osaa juoda hallitusti. Pelkkää ylä- ja alamäkea koko elämä kunnes jotain tapahtuu joka katkaisee sen(Rahat loppuu tai henki lähtee)

• Joo, tuntuu itestä kanssa et huonoon suuntaan on menossa, aina vaan tekis mieli ottaa ja kulauttaa kurkusta alas. Lääkkeet saa aikaan hieman sekavan olon, sen kyllä ymmärrän, että ei kannattais, mutta kun masentaa!!

• Vaara vaanii

Alkoholilla on myös se huonopuoli, että jatkuva tissuttelu nostaa stressihormonin määrää ja kun olet selvinpäin, niin tunnet entistä enemmän itsesi ahdistuneeksi. Sitten haluat lääkitä ahdistusta lisää alkoholilla ja tämä jatkuu ja jatkuu...

Olen ollut ujo ja masentunut sekä hoidin alkoholilla sitä, mutta lopulta 8 vuoden jälkeen se homma karkasi käsistä ja alkoholisoiduin. Nyt olen ollut 10 vuotta ilman alkoholia ja näyttää, että lääkitsen itseäni lopun ikää masennuslääkkeillä.

• mielipide.

mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.
      Alkoholi kuormittaa elimistöä kaiken muun lisäksi ja sen tuoma lohtu on vain tilapäistä harhaa.
      mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.mielipide.

• Keissa

Voi sinua Anni! Alkoholi taitaa olla sinulle tapa paeta pahaa oloa. No hetken ajan voi synkkyyden ja harmauden unohtaa, mutta sitten on kaikki lisäten kanssa edessä. Kun ihminen alkoholisoituu, ylleensä pikkuhiljaa salakavalsti, sitten masennusken lisäki riippuvuuden kylkiäisenä on tullut ainakin lisää kymmenen uutta ongelmaa.

Olet tilanteessa jolloin alat itse tiedostaa vaaran. Tässä vaihessa on se viimeinen "hyvä sää" sulkea pullo viimeisen kerran.

Jospa käännyt sydämessäsi Taivaan Isän puoleen, jolta tulee sinulle apu. Toivottavasti saat apua ongelmaasi, ja muuta kivaa, mieltäsi ja päiviäsi piristämään. Tarvitset myös ystäviä ja taakankantajia.

Kaikea hyvää sinulle, Anni!

• Joo, no kun ei vaan pysty. En ole uskovainen millään tavalla, enkä aijo vastaedeskään olla, mutta kiiitoksia vaan neuvosta!

• allisam54

Mene lääkärille ja pyydä SSRI (mieliala) lääkkeitä. Ne pidättää enemmän serotoniinia aivoissa, joka puolestaan lisää tasapainoisuutta ja tyytyväisyyttä. Alkoholi ja huumeet vain pahentavat asiaa. Jos ne aiheuttavat nukkumisvaikeuksia, Ketopinor auttaa (minua) nukkumaan.

• Mulla on jo Escitalopram 20mg aamulla ja nukahtamiseen Ketipinor 100mg. Eli lääkitys on jo käytössä. Mutta ei tunnu aina auttavan, välillä joo. Mutta mieliala ailahtelee jatkuvasti, päivänkin aikana..

• Lisälääkityksenä tuli kolmisen viikkoo sitten Mirtazapin Orion 15mg iltaan.

• alkoholi_

Otan nykyään "ottamisen himoon" aspiriinia. Kenenkään bibon & masennusalttiin ei pitäisi kurjaan oloon ottaa alkoholia. Jo viikon katko käytännössä osoittaa, että päätös on OK.

• Kalju Pitkätukka

Tolkutonta kehottaa jättämään masennus hoitamatta ja kännäämään! Et tiedä masennuksesta mitään, jos näin teet. Masennuksessa elämänilo ja aloitekyky katoaa, ei pysty keskittymään ja tekee mieli kuolla. Ei nauti ennen tärkeistä asioista eikä jaksa harrastaa. Masennus ei ole normaalia mielialan ailahtelua, vaan synkkä kuoppa. Sitten kun pääsee kuopasta ylös, voi miettiä keinoja, miten sinne ei putoaisi takaisin.

• Kalju Pitkätukka kirjoitti:

Tolkutonta kehottaa jättämään masennus hoitamatta ja kännäämään! Et tiedä masennuksesta mitään, jos näin teet. Masennuksessa elämänilo ja aloitekyky katoaa, ei pysty keskittymään ja tekee mieli kuolla. Ei nauti ennen tärkeistä asioista eikä jaksa harrastaa. Masennus ei ole normaalia mielialan ailahtelua, vaan synkkä kuoppa. Sitten kun pääsee kuopasta ylös, voi miettiä keinoja, miten sinne ei putoaisi takaisin.

Samaa mieltä! Ilman lääkkeitä, olisin synkissä mietteissä kokoajan. Elämä olis paskaa!

• Näin päin

Juopottelun oireena on masennus.

Jos olet viisi viikkoa ilman alkoholia, saat selville, millainen mielialasi oikesti on ilman alkoholin masentavaa vaikutusta.

• Kalju PItkätukka

Alkoholi on kehno masennuslääke, aiheuttaa masennusta pidemmänpäälle.

Olo helpottuu vain nousuhumalassa.

Ainoa tilanne, jossa alkoholi toimii kohdallani on stressaava työtilanne, pitkää päivää ja stressiä, illalla pari paukkua rentouttaa.
      Mutta sen täytyy jäädä pariin paukkuun eikä saa jäädä jokailtaiseksi tissutteluksi.

Toinen sitten jos on baarissa hyvässä seurassa, mutta sitten ei saa vetää lärvejä, ettei tule krapulaa.

Muutenkaan et voi olla kännissä koko ajan.

Jos alkoholinkäyttösi kuvaa sana juopottelu, on parempi pistää korkki kiinni.

• aivojen kutistaja

Alkoholi tuhoaa aivosoluja, sulattaa niitä pois, joka kerta, kun kännäilet. Tästä ei vaan täällä kukaan viitsi paasata samalla antaumuksella kuin todellisista tai uskotelluista lääkkeiden haitoista. Varmaan siksi, että omasta kurkustakin menee alas aimo annoksia tätä aivoliuotinta.

• ...

Se että alkoholi tuhoaisi aivosoluja on jo uskomukseksi todistettu. Alkoholi kyllä "sammuttaa" aivosoluja, mutta ne heräävät kun alkoholin käyttöä on riittävästi vähennetty.

• asioiden suhteutusta

Tosiaan, jotkut paasaavat SSRI:n "vaaroista" jatkuvasti. Alkoholin suurkulutus on kuitenkin 1000 kertaa tuhoisampaa aivoille ja terveydelle kuin mikään SSRI. Kannattaa suhteuttaa asioita.

• suhteutin
        asioiden suhteutusta kirjoitti:

Tosiaan, jotkut paasaavat SSRI:n "vaaroista" jatkuvasti. Alkoholin suurkulutus on kuitenkin 1000 kertaa tuhoisampaa aivoille ja terveydelle kuin mikään SSRI. Kannattaa suhteuttaa asioita.

Ei ole.SSRI:t ja neuroleptit pahempia aivoille kuin alkoholi.

• ahaa...
        suhteutin kirjoitti:

Ei ole.SSRI:t ja neuroleptit pahempia aivoille kuin alkoholi.

SSRI:tä on käytetty jo pari vuosikymmentä. Onko moni dementoitunut niiden käytön takia? Viinan takia dementoituneita löytyy pilvin pimein. Lepteihin en ota kantaa, ne ovat ihan oma lukunsa.

• suhteutin
        ahaa... kirjoitti:

SSRI:tä on käytetty jo pari vuosikymmentä. Onko moni dementoitunut niiden käytön takia? Viinan takia dementoituneita löytyy pilvin pimein. Lepteihin en ota kantaa, ne ovat ihan oma lukunsa.

Aikuisiän diabetes suorastaan epidemia pitkään SSRI-lääkkeitä käyttäneiden keskuudessa.Sen ovat myöntäneet monet psykiatritkin,esim. C. Andersson.
        Diabetes 2 tekee tuhoa koko elimistössä,ei pelkästään aivoissa.

• gergwregwregrew
        suhteutin kirjoitti:

Aikuisiän diabetes suorastaan epidemia pitkään SSRI-lääkkeitä käyttäneiden keskuudessa.Sen ovat myöntäneet monet psykiatritkin,esim. C. Andersson.
        Diabetes 2 tekee tuhoa koko elimistössä,ei pelkästään aivoissa.

D2 on yleisempi niilläkin masennuspotilailla, jotka eivät käytä SSRI:tä. Esim. kognitiivisessa psykoterapiassa olleilta on havaittu samanlainen kohonnut D2-sairastuvuus. Ilmeisesti painon nousu selittää osan, ja masennuksessa voi olla itsessään jotain D2:lle altistavaa.

http://www.medscape.com/viewarticle/590844

Alkoholin suurkuluttajilla sitä D2:sta vasta esiintyykin.

• Vai niin
        ... kirjoitti:

Se että alkoholi tuhoaisi aivosoluja on jo uskomukseksi todistettu. Alkoholi kyllä "sammuttaa" aivosoluja, mutta ne heräävät kun alkoholin käyttöä on riittävästi vähennetty.

Alkoholi vaikuttaa keskushermostossa GABA-järjestelmään, NMDA-reseptoreihin, glutamaattiin ja vähentää antidiureettisen hormonin eritystä.
        Seurauksena on sekä humalatilassa että krapulassa keskittymiskyvyn heikentyminen ja muistijäljen syntymisen heikentyminen.

Pitkäaikaiskäytössä alkoholi on neurotoksista ja aiheuttaa aivoatrofiaa ja ääreishermostossa polyneuropatiaa. Kun aivosoluja on kuollut runsaasti, älylliset toiminnat heikkenevät. Yleisimmin seuraa muistivaikeuksia, tiedon prosessoinnin hidastumista, toiminnan ohjaus vaikeutuu ja persoonallisuus muuttuu.

Kun aivosoluja on kuollut pikkuaivoista, kävely muuttuu vaikeammaksi. Kävely vaikuttaa humalaisen kävelyltä vaikka henkilö ei olisikaan humalassa.

Dementia on yleistä alkoholisteilla, mutta sen ilmaantuminen johtuu aivoatrofian lisäksi tiamiinin puutoksesta, joka aiheuttaa Wernicken taudin. Tauti ei yleensä parane tiamiinilla, koska se todetaan liian myöhään.

• Kalju Pitkätukka
        gergwregwregrew kirjoitti:

D2 on yleisempi niilläkin masennuspotilailla, jotka eivät käytä SSRI:tä. Esim. kognitiivisessa psykoterapiassa olleilta on havaittu samanlainen kohonnut D2-sairastuvuus. Ilmeisesti painon nousu selittää osan, ja masennuksessa voi olla itsessään jotain D2:lle altistavaa.

http://www.medscape.com/viewarticle/590844

Alkoholin suurkuluttajilla sitä D2:sta vasta esiintyykin.

Entä jos masentuneet usein ovat lohtusyöjiä ja napostelijoita? Itse ainakin olen. Altistaa D2:lle...

• -,-

Eikös se sit oo hyvä jos se poistais vaik ne masentuneet aivosolut?

• joopa-

Tällaista täsmävaikutusta etanolilla tuskin on.

Isäni oli alkoholisti, ja aivojen surkastuminen näkyi selvästi neurologisissa tutkimuksissa, joihin hän joutui ison alkoholiepilepsiakohtauksen jälkeen.

• 3141592

Mielisairaalan ylilääkäri (psykiatrian erikoislääkäri) sanoi kerran äidilleni (joka oli käyttänyt rauhoittavia jo 40 v) että kannattais ennemmin käyttää viinaa kun rauhoittavia...

• vain yksi olut

Voipi olla, mutta tuskin on tarkoitus ottaa paria annosta enempää päivässä. Ongelmana on, että säännöllinen kohtuukäyttö ryöstäytyy helposti ajan mittaan käsistä.

Veikkaan olematta lääkäri, että puoli pulloa kossua päivässä on paljon haitallisempaa kuin rauhoittavien käyttö.

• Se nyt lienee selvää, että rauhoittavia (bentsoja) ei pidä käyttää vuosikymmeniä tai muutenkaan kuin todelliseen tarpeeseen ja mahdollisimman lyhyen ajan. Kaikkia lääkkeitä on typerä niputtaa samaan nippuun. Esim. uudet masennuslääkkeet (SSRI/SNRI/Voxra) ovat parhaimmillaan käytännössä harmitonta "onnea purkista". Ryyppäämista ne eivät ikävä kyllä estä, vaan se ongelma pitää hoitaa erikseen.

• 3141592

Nyt äitini 77 V on siinä kunnossa että tarvii kotihoitajat kolme kertaa päivässä viemään vessaan jne. Ei pysty edes nousemaan seisomaan. Virallinen diagnoosi oli ensin Lewynkappaletauti mutta sittemmin Parkinsson, mutta mene ja tiedä mikä oikeesti... Pää toimii normaalisti.

• tuntuu hyvältä

anni_
      Myös juopottelun jälkeinen masennus kun rankempi ottaminen syö kehon tärkeitä suojamekanismeja hormooneja.
      Pahan vatsasairauden takia olen joutunut elämään vain pienin viinahörpyin jo kaks viikkoa. Nyt tuntuu siltä etten ota alkaneellakaan viikonvaihteella mitään tärpättiä.

PS. Ruokahalu on palailemassa, mutta heilun voimattomuutta kuin kesäheinä, vaikka olen mies.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      65
      6295
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5679
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      131
      4748
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      61
      3967
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3845
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      35
      3269
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3041
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      60