on auto joka on tarkoitettu suorille ja tasaisille teille.
Kaarrekäytös ei ole mikään hurmaava.
Omistan kyseisen auton, että ei tarvitse sanoa että aja ensin usa-autolla ja tule sitten inisemään.
Mustang vm 66
20
325
Vastaukset
- Kelpo Mies
Kyseessähän on oman aikansa amerikkalaisen Fordin peruspalikoista kokoonpantu kulkine, joka ei ole tarkoitettukaan mihinkään "aktiiviseeen" kaarreajoon.
Kompaktin kokoisena kuitenkin huomattavasti jämäkämpi, kuin monet aikalaisensa. - SOS
Vaikka Amerikassa onkin vuoristossa ja koillisosassa hyvinkin mutkaisia teitä, ei jenkkiautoja ole suunniteltu mutka-ajoon.
Tämä on yleinen virhearvio. Monessa jenkkiautossa on eurooppalaisittain urheiluauton tehot, vaikka ne eivät ole urheiluautoja. Mustangia ei ole suunniteltu sporttiseen ajoon. Se on suunniteltu mukavaan kruisailuun Interstatella.- cruise-o-matic
Paljon fiksumpi filosofia kuin nykyinen tapa suunnitella autot kaahailua varten. Omakin Corolla on normaalisti ajaen töksähtelevän kova, mutta menee mukulakivillä ylinopeutta yllättävän pehmeästi ja risteyksessä 90 asteen mutkan voi ajaa kuutta kymppiä, menee kuin silitysrauta, renkaat tuskin valittavat. No onhan se että huonosti kiihtyvää autoa ei tarvitse turhaan hidastaa.
- jep jep
jep.mustangilla ei voi ajaa suomessa .ainoastaan interstatella jep jep.
- Kelpo Mies
Mustang suunniteltiin eritoten testosteronia uhkuvan nuoren miehen ajokiksi.
Ei niinkään Interstate Highway -käyttöön, vaan enemmänkin ns, bulevardiajeluun ja tietysti college-poikien ajokiksi yms. Eli kohderyhmä oli nuoriso, eritoten nuoret miehet, joilla (tai vanhemmilla) oli rahaa omaan autoon.
Kyseinen malli oli perusversiona hyvin edullinen, mutta tehtaan optiovarusteilla sitä pystyi muovaamaan hyvinkin yksilölliseksi.
Sitten kun oli aikuistuttu, oli helppo siirtyä Fordin perheautoluokkaan, näinhän se kuvio oli markkinointistrategisesti ajateltu.
Asia, mitä en ymmärrä, on tuo harhainen myytti, että amerikkalaisvalmisteisella ajoneuvolla ei voisi ajaa kuin suoraan. Eipä ne Euroopan ja Aasian kikottimet olleet yhtään sen kummempia.
Mutta onhan se toki näin että suomalainen automies tietää kyllä parhaiten, miten asiat ovat. Vaikka amerikoissa on II maailmansodan jälkeen myyty useampi sata miljoonaa autoa, on se sellainen autoilun kehitysmaa, että suomalainen automies ei sinne suuntaan edes sylkäise. Ne raukat eivät vaan ole ilmeisesti itse ikinä tajunneet, miten huonoilla autoilla he ajavat.
Suomalainen tietää, onhan meillä täällä aina ollut rallisankareita ja silloinhan jokainen suomalainen automies on sellainen, ainakin periaatteessa, ja mikäli seuraa teeveestä rallia ja vormulaa.
Onhan meillä täällä autoja valmistettukin, tosin aina vain kokoonpanopohjalta, joten kyllä me tiedetään.- jep jep
jep mustang on suunniteltu pulevardi ajeluun tai collegeen jep jep .
mitkä on suunniteltu , eläkeläisille ,palomiehille.prostituoiduille,papeille,myyjille,naisille,tumma ihoisille,keski ikäsille.vaaleetukkaisille .kaljuille .
ja mikä auto on suunniteltu ,jos on keski ikäinen mies pälvikalju ammatiltaan pastori
joka ajaa tietä jossa on risteyksiä ? - SOS
jep jep kirjoitti:
jep mustang on suunniteltu pulevardi ajeluun tai collegeen jep jep .
mitkä on suunniteltu , eläkeläisille ,palomiehille.prostituoiduille,papeille,myyjille,naisille,tumma ihoisille,keski ikäsille.vaaleetukkaisille .kaljuille .
ja mikä auto on suunniteltu ,jos on keski ikäinen mies pälvikalju ammatiltaan pastori
joka ajaa tietä jossa on risteyksiä ?"mitkä on suunniteltu...prostituoiduille"
Toyota Corolla. - suora autot
Pelkästään suoraan amerikkalaisella voi ajaa, niissä ei ole kunnolla kääntyviä etupyöriä.
Käy kesällä katsomassa alastarolla missä ajavat kilpaa amerikanautoilla suoraan.
- uusi osia
Laita autoosi hammastanko, säädettävät iskarit, uretaanipuslat, takavakaaja ja uusit kaikki alustan nivelet. Kyllä noin menetellen saat autosi mukavaksi ajettavaksi kaarteissakin. Jos sinulla on alusta vuosikymmeniä vanha eikä esim. niveliä ole uusittu, niin ei ole ihme että se ohjautuu kuin vanha lehmä.
- Faktat ja Ikä
No tuota,kyseessähän on pian 50 vuotias auto joka nykykunnossaan on jotain romun-keskinkertaisen-entisöidyn tai paremmilla palikoilla varustettu aikansa peruskärry nimeltään Falcon.
Auto kuin auto ja siihen 10vuotta,20vuotta...ja jopa 50vuotta käyttöä niin paalausikä ja laskennallinen kestoaika kauan sitten ylitetty ja ajo-ominaisuudet olivat uutena ja kunnossa olevalla alustalla ihan ok aikanaan.
Nythän kuitenkin on niin että niin Mussea kuin lähes mitä tahansa muuta aikansa jenkkiä sai uutena jos vaikka minkälaisella alustalla,iskareilla tms,puhumattakaan nyt kone-loota-perä ym ym vaihtoehdoilla ihan tilaaja/ostajan mieltymysten mukaan ja siihen vielä tarvikeosat-viripalikat alustaan kuin tekniikkaankin jälkikäteen niin johan on vaihtoehtoja kukkaron mieltymysten mukaan mitä laittaa.
Meinaan että ns perusmustangia ei ole olemassakaan joka voidaan ottaa kehuttavaksi tai moitittavaksi oli sitten miten priimakuntoinen hyvänsä.
Jenkkimarkkinoilla olevien Mustangien vakioalustakin ihan erimoinen kuin vientimallien Eurooppaan!
Noin vanhat autot on täysin yksilöitä,täysentisöidyt ajamattomat toinen tarina. - Vaatisi kirjan tämä
Niinpähän tuo juurikin on kuinka tässä edellinen kommentoi.
Autot USA:ssa tilattiin(kuten pitkälti yhäkin sen mitä voi)etukäteen juuri sellaisena kuin ostaja sen tilauskaavakkeeseen täytti ja se tosiaan tarkoitti että ensin kateltiin mieluisa merkki-korimalli ja siitä sitten alustasta iskunvaimennuksista,jarruista(rumpukoko,mahd levyt,tehostin..),perästä(välitys,lukko,tyyppi),konekoko,vaihteisto(manuaali 3/4v rattikarahka-lattiakeppi,konsoli vaiko automaatti ?),millaiset sähköiset varusteet säädöt kajuuttaan,valopaketteja,istuinmateriaali ja-tyyppi,mittariston eri tyyppejä,radio/soitin ja millainen antenni...
Tällä systeemillä mennään koko auto ja rakennetaan juuri sellainen kuin halutaan ja se monesti tarkoitti mitä ihmeellisempia yksilöitä joissa esim tehokkain moottori ja 3v rattikarahka manuaali tai vaikkapa lähes kaikilla sähköherkuilla varustettu 6 sylinterinen menopeli tehostamattomin rummuin ja ohjauksin jne.
Monet jopa yksin kappalein tehtyjä tai muuten hyvin harvinaisia yksilötä koska monesti rastitusvaiheessa saattoi jäädä epähuomiossa joku pois,tyyliin lämmityslaite unohtui rastita vaikkapa New Yorkin talveen ajateltuun autoon tms.
Mitään vakio Mustangia ei todellakaan ole olemassakaan ja nämä Suomi Mustangitkin on maahantuoja rastinnut tilauslomakkeeseen "asiakkaana"jotka sitten oli mitä oli ja kelvattava täällä tyyliin "ota tai jätä" sille ostajalle liikkeessä.
Hyvin harvat Jenkkiautot ja siis täällä uutena myydyt on erikoistilattu asiakkaan toivein,toki niitäkin löytyy.
Olivat muuten todella kalliita ihan perus 6 syl, 4d sedan Valiant-Dart-American tasosta alkaen,ei tosiaan duunarin autoja täällä mitä monet eivät nykyaikana tajua.
Nämäkin Takseiksi ,kaupparatsun tai jopa keskisuuren firman johtajan autoiksi täällä.
Kaikki tuosta tasosta ylöspäin maksoi isoja rahoja ja työmiehen unissa vain eikä täällä mitään huoltoa-osia tai tietotaitoa korjauksiin ollut.
Tilattiin tehdasvaraosana jos sai,jaksoi odottaa tai varaa moisiin,muuten sovellettiin kuin Neuvostoliitossa-Kuubassa eri autojen osista.- suhteellista
Jenkkiraudat olivat meillä 60-luvulla suhteellisesti ottaen melko halpoja, kunnes markan raju devalvointi vuonna 1967 hyydytti kaupan. 60-luvun puolivälin perusjenkkejä myytiin meillä aikanaan paljon.
Eipä nykyäänkään duunari pääse kiinni uuteen jenkkiin, ellei tyydy Etelä-Koreassa valmistettuun Chevroletiin (omaa sukua Daewoo). - suhteellista ja suht
suhteellista kirjoitti:
Jenkkiraudat olivat meillä 60-luvulla suhteellisesti ottaen melko halpoja, kunnes markan raju devalvointi vuonna 1967 hyydytti kaupan. 60-luvun puolivälin perusjenkkejä myytiin meillä aikanaan paljon.
Eipä nykyäänkään duunari pääse kiinni uuteen jenkkiin, ellei tyydy Etelä-Koreassa valmistettuun Chevroletiin (omaa sukua Daewoo).Vai suhteellisen halpoja, tuolloin ei tavallisen duunarin rahat riittänee autoon ollenkaan, parempipalkkaisilla saattoi olla, länsi-autot oli sitten johtajatasoa varten, jenkit ökytasoa. Taisi olla jonkinlainen sääntelykin 60 luvun alkupuolella, länsi-autoa joutui jonottamaan, mossea, skodaa ja vähän varakkaammille volgaa sai, tosin niihinkin riittivät vain harvojen rahat.
- suhteellista
suhteellista ja suht kirjoitti:
Vai suhteellisen halpoja, tuolloin ei tavallisen duunarin rahat riittänee autoon ollenkaan, parempipalkkaisilla saattoi olla, länsi-autot oli sitten johtajatasoa varten, jenkit ökytasoa. Taisi olla jonkinlainen sääntelykin 60 luvun alkupuolella, länsi-autoa joutui jonottamaan, mossea, skodaa ja vähän varakkaammille volgaa sai, tosin niihinkin riittivät vain harvojen rahat.
Tarkoitin, että jenkkiraudat olivat halpoja verrattuna vastaavankokoisiin eurooppalaisiin kuten Mersuun. Henkilöautojen tuontisäännöstely poistui 1962.
- ford emmanuel
muistan nuorempana kun olin valloissa fordin tehtailla insinoorinä.vuonna 55.
yritin kyllä selittään ,että kuinka auton alusta tulisi tehdä.eipä se sitten käynyt tehtaan johdolle.auto oli vaan saatava nopeasti markkinoille.- tuff-kote-dinol
Että eivät sitten ottaneet todesta parikymppistä suomalaisinsinööriä ja laittaneet koko tuotantoa uusiksi kustannuksista välittämättä.
No miten se auton alusta olisi pitänyt tehdä vuonna 55? Taisivatpa sen ajan euromallitkin olla varustettuja jäykällä taka-akselilla ja lehtijousillakin. - Autoharrastaja
tuff-kote-dinol kirjoitti:
Että eivät sitten ottaneet todesta parikymppistä suomalaisinsinööriä ja laittaneet koko tuotantoa uusiksi kustannuksista välittämättä.
No miten se auton alusta olisi pitänyt tehdä vuonna 55? Taisivatpa sen ajan euromallitkin olla varustettuja jäykällä taka-akselilla ja lehtijousillakin.Euroopassa ei juurikaan käytetty jäykkiä taka-akseleita ja lehtijousia toisen maailmansodan jälkeen, mutta Jenkeissä vielä 1990-luvullakin. Samoin rumpujarrut, työntötankomoottorit, kaksiventtilitekniikka ja rattivaihteet alkoivat olla mennyttä aikaa 1950-luvun Euroopassa. Jenkit olivat TODELLA pahasti kehityksestä jäljessä ja sen huomasi tuosta Mustangistakin: saman hinta- ja kokoluokan eurooppalaiset autot (esim. Jaguar E-type, M-B 300SL, Maserati Ghibli) olivat ajettavuudeltaan aivan toista luokkaa Mustangiin verrattuna.
- Jopas vitsin murjaisit
Autoharrastaja kirjoitti:
Euroopassa ei juurikaan käytetty jäykkiä taka-akseleita ja lehtijousia toisen maailmansodan jälkeen, mutta Jenkeissä vielä 1990-luvullakin. Samoin rumpujarrut, työntötankomoottorit, kaksiventtilitekniikka ja rattivaihteet alkoivat olla mennyttä aikaa 1950-luvun Euroopassa. Jenkit olivat TODELLA pahasti kehityksestä jäljessä ja sen huomasi tuosta Mustangistakin: saman hinta- ja kokoluokan eurooppalaiset autot (esim. Jaguar E-type, M-B 300SL, Maserati Ghibli) olivat ajettavuudeltaan aivan toista luokkaa Mustangiin verrattuna.
Vielä 70-luvulla euroopassa takavetoisia jäykällä akselilla: Opel, Taunus, Escort, Fiat 131, Lada, Volvo, Vauxhall Viva, Morris Marina...
- norra
Autoharrastaja kirjoitti:
Euroopassa ei juurikaan käytetty jäykkiä taka-akseleita ja lehtijousia toisen maailmansodan jälkeen, mutta Jenkeissä vielä 1990-luvullakin. Samoin rumpujarrut, työntötankomoottorit, kaksiventtilitekniikka ja rattivaihteet alkoivat olla mennyttä aikaa 1950-luvun Euroopassa. Jenkit olivat TODELLA pahasti kehityksestä jäljessä ja sen huomasi tuosta Mustangistakin: saman hinta- ja kokoluokan eurooppalaiset autot (esim. Jaguar E-type, M-B 300SL, Maserati Ghibli) olivat ajettavuudeltaan aivan toista luokkaa Mustangiin verrattuna.
Jaa että Mustang samaa hintaluokkaa kuin Jaguar tai Maserati? Ja että eurooppalaisautoissa (pl. kilpa-autot ja vastaavat) olisi alkanut esiintyä neliventtiilimoottoreita ja levyjarruja jo 50-luvulla? Varaapa itsellesi pari päivää aikaa kirjaston auto-osastolla ja selvitä itsellesi perusasiat.
- Kansanauto=halvalla
Amerikan autot eivät todellakaan olleet 60-tai 70-luvullakaan halpoja UUSINA,eikä edullisia millään laskentatavalla eli mistä moinen ajatus lie tullut??
Niinkuin täällä jo olikin:Perusmallin Valiant/American tms olivat ihan pikkupomon ajopelejä tai takseja.
Pikkasen isommat:Coronet,Malibu,Impala tai vaikka Fairlane olivat jo edustusluokan autoja täällä hintansa puolesta ja korimallithan olii 4d sedan kutosella/pikkukasilla ja jopa 3v rattimanuaalilla!
Loistoluokan autoiksi luettiin jo harvinaisuudet:New Yorker-Newport,Electra ja ne Impalat/Fairlane-Galaxie ym jotka olivat V8 ja varusteltu paremmin.
Mitään Cadillaceja täällä ei ollut tai Lincolneja,jonkinverran Imperialeja.
Merkkien jakautuminen ei johtunut mistään ominaisuuksista oikeastaan vaan ulkonäkö-hinta sekä maahantuojien aktiivisuudesta joissa Moparit olivat kait 1 sijalla.
Eipä pääse tosiaan nykyäänkään täällä duunari uuteen jenkkiin ja niiksi emme lue näitä kaukoidän tuotteita vaikkakin samoja malleja tehdään myös USA/Kanada linjalla.
Eikait naamioitua Ooppeliakaan oikein Cadillaciksi voinut taannoin sanoa vaikka ihan hieno olikin.
Turhaan mollaatte ja ylistätte samalla euro-japski autoja,ne sen teknillisempiä ollut millään tavoin:aneemisia 4 sylinterisiä joko työntötangoin tai kumihihnavetoisena" paukkukoneena",3-4 vaihteisia surkein synkronoinnein(tai ei ollenkaan),automaatteja..no ei kunnollisia ollenkaan eikä alle 2l mieluusti..,jarrut toki oli jopa 2-piirisiä ja etulevyt(ehkä) vaan 1000kg(max)pysäyttäminen pikkasen eri juttu kuin 2000kg eikä nuo 1000cc voimakoneet hirmunopeuksiin yltäneet,melutasot kyllä hirvittäviä sekä kulutus suhteessa auton kokoon tehoon=se 8-10 litraa meni ja kaasu oli on-off...
Jopa 600 Fiiatti vei sen 8l,mihin se sen sai menemään???
Turvattomuuden huipentumia koska peltit oli(on)mitä oli eikä mitään pelivaraa ruttaantumisessa=heti tuli hirvi-fillari tai vastaantulija suoraan tupaan!
Aamen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123790MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar781997Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5431610Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798