Masentaako syksy?

Päivät lyhenevät ja lehdet tippuvat. On sateista, pimeää ja ankeaa. Monille syksy on masentavaa aikaa, johon haetaan lääkkeeksi mm kirkasvalohoitoa, etelänmatkoja ja uusia harrasteita. Masentaako sinua syksy ja miten voitat masennuksen? Mitä on tehtävissä, jos huomaat lähimmäisesi olevan masentunut? Vai onko mitään?

PS Syyt näinkin masentavasta aloituksesta saatte sitten sälyttä Ano-Nyymin niskaan, joka kehoitti minua repäisemään joku aloitus.

23

973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GoldeNeye

Vaan ihan mielenkiintoinen aihe. Syksy tuo kyllä ihan ensimmäisenä mieleen synkkyyden ja sen, että kohta tulee talvi ja sitten on taas kylmä. Mutta minusta on kuitenkin ihanaa katsoa lehtien putoamista puista. Ja niiden lehtien kauniit syksyiset värit. Tulee aina mieleen lapsuus, kun kerättiin erivärisiä lehtiä, laitettiin ne jonkun kirjan väliin kuivumaan ja sitten ne liimattiin paperille.

Sanotaan, että kevät olisi masennuksen suurinta aikaa, mutta mun mielestä ihminen voi masentua ihan milloin tahansa. Itse en koe ainakaan minkäänlaista masentuneisuuden tunnetta tällä hetkellä. Elämä sujuu hyvin ja tulevaisuuskin näyttää valoisalta. Kohtahan tässä voi alkaa suunnittelemaan joululahjoja. =)

• wirnix

että syksy on sateista, pimeää ja ankeaa. Parhaimmillaan syksy on kirpeä, kuulas ja upea ruska-aika.

Pimeällä sytytetään pihalyhty ja sateella otetaan sateenvarjo ja kumpparit.

En ole huomannut kaveripiirissäni että kukaan masentuisi syksystä, enemmän sellaista on ollut näkyvissä keväällä, jostain syystä.

Minulle syksy on ehdottomasti paras vuodenaika!

• Jokaisesta vuodenajasta löytää omat hienotkin puolensa. Syksyn parhaita puolia ovat juuri ruska ja sieni marjaretket syksyisessä metsässä. Yöpakkasen kuuraama piha aamulla on upea näky. Pihavalot luovat tunnelmaa ulos ja takkatuli kynttilät sisälle.

• GoldeNeye
        norMix kirjoitti:

Jokaisesta vuodenajasta löytää omat hienotkin puolensa. Syksyn parhaita puolia ovat juuri ruska ja sieni marjaretket syksyisessä metsässä. Yöpakkasen kuuraama piha aamulla on upea näky. Pihavalot luovat tunnelmaa ulos ja takkatuli kynttilät sisälle.

Mutta siinä vaiheessa, kun ilmat kylmenee ja joutuukin joka aamu raapimaan auton ikkunoita, niin kyllä hymy aika helposti hyytyy. Toisen kerran tämä hyytyminen tulee päivän aikana siinä vaiheessa, kun tulee kotiinlähdön aika.

• GoldeNeye kirjoitti:

Mutta siinä vaiheessa, kun ilmat kylmenee ja joutuukin joka aamu raapimaan auton ikkunoita, niin kyllä hymy aika helposti hyytyy. Toisen kerran tämä hyytyminen tulee päivän aikana siinä vaiheessa, kun tulee kotiinlähdön aika.

Sinulla on silloin hyvä tilaisuus tarkastella lähietäisyydeltä pakkasen aikaansaamaa jäätaidetta ja saat samalla hyötyliikuntaakin ;-) No leikki leikkinä, mutta teknisiäkin ratkaisuja löytyy ongelmaasi. Peitto tuulilasille ehkäisee aikahyvin jäätymisen. Joissakin autoissa on myös tuulilasissa vastuslangat, jotka sulattavat ikkunan ilman raapimistakin. Myös sisatilalämppäri auttaa asiaan, jos vaan pistokkeen sulakkeet kestävät.

• GoldeNeye
        norMix kirjoitti:

Sinulla on silloin hyvä tilaisuus tarkastella lähietäisyydeltä pakkasen aikaansaamaa jäätaidetta ja saat samalla hyötyliikuntaakin ;-) No leikki leikkinä, mutta teknisiäkin ratkaisuja löytyy ongelmaasi. Peitto tuulilasille ehkäisee aikahyvin jäätymisen. Joissakin autoissa on myös tuulilasissa vastuslangat, jotka sulattavat ikkunan ilman raapimistakin. Myös sisatilalämppäri auttaa asiaan, jos vaan pistokkeen sulakkeet kestävät.

Niin, autoni on sen verran vanha romu, että sehän räjähtäisi, jos sinne yöksi jonku sisätilalämppärin laittaisin. Peitto tai muu suoja tietysti olisi hyvä vaihtoehto myös, kas kun en ole sitä jaksanut kokeilla, vaikka tiedänkin sen olevan hyvä keino. =)

• max-life
        GoldeNeye kirjoitti:

Niin, autoni on sen verran vanha romu, että sehän räjähtäisi, jos sinne yöksi jonku sisätilalämppärin laittaisin. Peitto tai muu suoja tietysti olisi hyvä vaihtoehto myös, kas kun en ole sitä jaksanut kokeilla, vaikka tiedänkin sen olevan hyvä keino. =)

Jos suojaat auton tuulilasin yöpakkasia vastaan viltillä, niin muista ottaa se pois ennen kuin lähdet ajelemaan.. Ainakin jos pidempi matka taitettavana.

Muuten, tuli mieleeni toinenkin vaihtoehto lämmittää autoa kuin sisätilalämppäri. Ennen ainakin esim kanaloihin otettiin sonnin mullikka. Se sitten lämmitti kanalaakin. Eli sellainen takapenkille lötköttelemään ja aamulla ajoon kuin palmun alta. =)

• GoldeNeye
        max-life kirjoitti:

Jos suojaat auton tuulilasin yöpakkasia vastaan viltillä, niin muista ottaa se pois ennen kuin lähdet ajelemaan.. Ainakin jos pidempi matka taitettavana.

Muuten, tuli mieleeni toinenkin vaihtoehto lämmittää autoa kuin sisätilalämppäri. Ennen ainakin esim kanaloihin otettiin sonnin mullikka. Se sitten lämmitti kanalaakin. Eli sellainen takapenkille lötköttelemään ja aamulla ajoon kuin palmun alta. =)

Enpä olisi itse tajunnut sitä vilttiä siitä pois ottaa ennen ajoa, mutta onneksi sinä vihjaisit. Oikein paljon kiitoksia sinulle siitä.

Mistäs mä sen sonnin....?

• max-life kirjoitti:

...että tämä toinen vinkkisi olisi taatusti aika vahvoilla, mikäli järjestettäisiin kisa vuoden omintakeisimmasta ohjeesta :-) Lisäplussa irtoaa vielä ekologisesta ajattelusta.

• Ano-Nyymi

...että voikin olla masentava aloitus:-))))
      KUKA se sinun käski tälläisen tehdä?

----kataa kourallisen pillereitä suuhunsa ja päättää viimeisen päälle terhakkaasti:

En kyllä masennu, vaikka seinät kaatuisi!!!!
      ..HUH..nyt mentävä ...palaan aiheseen.....

• ...mutta itsehän sinä käskit jonkun avauksen tehdä. Masentuneena, kun ei ollutkaan sitä kolaa kotona eilen, tulin sitten tuollaisen heittäneeksi.

Mutta, mutta taas kerran, eikö NIITÄ pillereitä pitäisi ottaa vaan yksi päivässä ;-) Ja pitikö edes se sinun päätöksesi olla masentumatta.

• Ano-Nyymi
        norMix kirjoitti:

...mutta itsehän sinä käskit jonkun avauksen tehdä. Masentuneena, kun ei ollutkaan sitä kolaa kotona eilen, tulin sitten tuollaisen heittäneeksi.

Mutta, mutta taas kerran, eikö NIITÄ pillereitä pitäisi ottaa vaan yksi päivässä ;-) Ja pitikö edes se sinun päätöksesi olla masentumatta.

....päättää, mikä pilleri olisi sopivin,niin otin varmuudeksi monenlaisia......nytkin on kiire ...tulin vaihtaan vaatteita välillä ja on kohta taas mentävä....enkä uskalla kertoa minne:-))

....tämä juttu on koettava ja .......
        ....elettävä.......

....huomenna saattaa olla jo jotain enempi sanottavaa ...tai sitten ei....(VOISITKO nyt vielä lähettää mulle yhden pillerin...jännittää ihan kamalasti:-)))))

• Ano-Nyymi kirjoitti:

....päättää, mikä pilleri olisi sopivin,niin otin varmuudeksi monenlaisia......nytkin on kiire ...tulin vaihtaan vaatteita välillä ja on kohta taas mentävä....enkä uskalla kertoa minne:-))

....tämä juttu on koettava ja .......
        ....elettävä.......

....huomenna saattaa olla jo jotain enempi sanottavaa ...tai sitten ei....(VOISITKO nyt vielä lähettää mulle yhden pillerin...jännittää ihan kamalasti:-)))))

...ilopillerin :-D *mietti onkohan sekään ihan tarpeen* Jokatapauksessa onnea ja menestystä illan rientoihin! Hyvin menee, kunhan vaan olet oma itsesi ;-) Pidähän hauskaa!

• LadyGrue

on juuri syksy.
      pidän äärettömästi vaihtelevista ilmoista, matalla kiitävistä pilvistä, raikkasta ilmasta.
      iltaisin pieni onni syntyy villasukista, kuumasta teestä ja sateen ropinasta ikkunaan, unohtamatta taivaalla leimahtelevia eloja.

ei kyllä tule mieleen tuttuja, jotka kärsivät syysmasennuksesta.enkä varmaan osaisi auttaa mitenkään.

itse kärsin kevätmasennuksesta.maaliskuu on pahin, aurinko paistaa sokaisevan kirkkaasti peilautuen kiiltäviltä hangilta...äh.
      ja pahinta on silloin eräs ystäväni, joka rakastaa kevättä yli kaiken.
      se mieletön energisyys ja into ja minä kun haluaisin vain kaivatua peittojen alle, pois kylmästä kirkkaudesta.

• ...hyvinkin pienistä asioista kuten esim. juuri villasukista ja kuumasta teesta. Aina ei tarvitse yrittää tavoitella kuuta taivaalta, onnen ainekset ovat jo vieressä.

• max-life

Lause n:o 1: Lehdet eivät tipu, ne putoavat, vain neste tippuu...=)))

Vastaanpa samalla tuohon, että masentaako syksy. No ei masenna.

Ei mulla muuta...=)

• ...mutta eikös vielä fiksumpaa olisi sanoa, että lehdet varisevat puusta. Omenathan tunnetusti putoavat, mutta eivät yleensä kovin kauas ;-))

• ipanas

oman aloituksen :)

hihihiii

• ...ilman avauksia on vaikea keskustella ;-)

• norMix kirjoitti:

...ilman avauksia on vaikea keskustella ;-)

tää on tosi hyvä kommentti, vielä vuosinekin jälkeen.:))
        Nyt tuli tosi ikävä norMixin kommentteja.

• mut ehkä

muita masentaa.

• nauttii

aikaa. Mikä värikylläisyys luonnossa.

• kauneus parasta syksyssä:)
        Nyt alkaa jo pihlajanmarjatkin olla toisaalla.. mm. kakittuna kulkuneuvon konepellille :/
        Noita pvm:iä ihmetelin, kunnes huomasin katsoa vuosilukua ;))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe