Miten lopettaa turvallisesti

Miten lopettaa lääkkeet (lamictal 150mg, levozin 50mg, risperdal 5mg, triptyl 20mg, topiramat 100mg) turvallisesti kun pääsen sairaalasta kotiin? Koska en halua että aivoni tuhoutuu yhtään enempää ja en edes halua tietää kuinka paljon elinikäni on jo lyhentynyt näistä lääkkeistä. Ainakin haluaisin risperdalin pois, mutta pelkään että nopealla lopetuksella saan aikaan tardiivin dyskinesian tms?
3109
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Tai kuinka paljon se olisi lyhentynyt ilman lääkkeitä.

Äänestä

"Miten lopettaa lääkkeet turvallisesti kun pääsen sairaalasta kotiin?"

Tankkaa tietoa alla olevilta sivustoilta mahdollisimman paljon ennen kuin lähdet lopettamaan, jotta pystyt varautumaan hyvin ja tekemään lopettamisen mahdollisimman turvallisesti. Lisäksi voit etsiä omaa tilannettasi vastaavia radiohaastatteluja mm. lopettamisesta osoitteesta www.madnessradio.net.

www.beyondmeds.com
www.cepuk.org (Council for Evidence-Based Psychiatry)
www.survivingantidepressants.org (Antidepressant Peer Support Forum)
www.comingoff.com
www.recovery-road.org (Withdrawal Support)
www.breggin.com (Psychiatric Drug Facts)

Kirjoista voisin suositella Peter Bregginin ja David Cohenin Your Drug May Be Your Problem (2007) (http://www.breggin.com/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=42) sekä Peter Bregginin Psychiatric Drug Withdrawal (2013) (http://breggin.com/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=129).

Paras tieto vieroitukseen liittyen on yleensä ottaen kuitenkin entisten käyttäjien käsissä, sillä teollisuus eikä psykiatria ole kiinnostunut ihmisten vieroittamisesta juurikaan. Ne lääkärit, jotka ovat pyrkineet opettelemaan näistä asioita ovat vielä monesti kovin alkutekijöissään vaikka parhaansa yrittävät. Useimmat lääkäreistä ovat taas täysin amatöörejä tällä alueella ja antavat vaarallisiakin ohjeita tietämättään.

"pelkään että nopealla lopetuksella saan aikaan tardiivin dyskinesian"

Tardiivi dyskenisia ei johdu lopetuksesta millään tavalla vaan kehittyy käytön aikana. Viimeisimpien teorioiden mukaan neuroleptien tekemä aivovaurio seuraa aivoihin kohdistetusta kumulatiivisesta myrkkykuormituksesta. TD:n ilmaantuvuus on keskimäärin 5-7%:n vuodessa ja kumulatiivinen vuosien mukaan.

Nopea lopettaminen voi aiheuttaa pahoja ja vakaviakin vieroitusoireita. Tosin vieroitusoireita ei pysty välttämään aina hyvinkään hitaalla lopettamisella. Näistä saat tietää enemmän yllä mainittujen sivustojen kautta.

Äänestä
  • Tardiivi dyskinesia pakkausselostuksen mukaan voi ilmaantua nopean lopetuksen myötä.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


11+12 kirjoitti:

Miten lopettaa lääkkeet (lamictal 150mg, levozin 50mg, risperdal 5mg, triptyl 20mg, topiramat 100mg) turvallisesti kun pääsen sairaalasta kotiin? Koska en halua että aivoni tuhoutuu yhtään enempää ja en edes halua tietää kuinka paljon elinikäni on jo lyhentynyt näistä lääkkeistä. Ainakin haluaisin risperdalin pois, mutta pelkään että nopealla lopetuksella saan aikaan tardiivin dyskinesian tms?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu