A-Kirkon sakramentit

adventtitoivo

Olen kuullut että A-kirkon sakramenttina olisi jalkojen pesu noudattaen kastijakoa eri sukupuolten kesken tosin erityisluvalla löytyy poikkeuksia. Se ei käytännössä ole mikään yhteinen sakramentti.
Onko A-kirkolla muita sakramenttejä?

Kirkko sanana ei ole Raamatussa eikä myöskään adventti-sanaa löydy suomalaisista ja englanninkielisistä käännöksistä.

15

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma lehmä

      Adventtikirkon sakramenntteja on kaksi: kaste (uskovien) ja ehtoollinen. Ennen ehtoollista toimitetaan jalkojen pesu.

      • salainen rituaali?

        Onko kaste salainen kirkon sisäinen rituaali

        Ilmeisesti kastettavien vaatetuksesta on tarkkojakin määräyksiä etenkin naisten osalta.
        Onko valkoisten vaatteiden käyttäminen pakollista pelastuksen kannalta?
        Sitä ihmettelen että adventistit käyttävät rättiä suun edessä kastettaessa mutta muut suunnat eivät käytä. Pelkääkö pastori että uhri nielaisee vettä ja hukkuu?
        Saako kastamisen suorittaa muu kuin palkkapappi?
        Onko kastealtaan vesi tutkittu ettei siinä ole kolibakteereja?
        Saako kasteesta todistuksen?
        Mitä seremoniota on kasteen jälkeen?


    • Kastajan serkku

      Ei adventtikirkossa ole yhtään sakramenttia. Sakramentit tarkoittavat armon välineitä ja adventtikirkossa korostetaan sitä, että armo on Jumalan lahjaa eikä sen vastaanottamiseksi tarvita kuin halu se saada ja luottamus, usko siihen, että Jumala sen antaa. Näin on parempi puhua kirkollisista toimituksista. Kaste nähdään ennemmin uskon tunnustuksena ja merkkinä liitosta Jumalan kanssa. Samoin ehtoollinen muistuttaa siitä, ettei pelastus ole ihmisen vaan Jumalan teko. Jalkojen pesua ei pidetä erillisenä toimena (ja siihen osallistuminen on vapaaehtoista - niinkuin tietysti muihinkin kirkollisiin toimituksiin).

      Kastettavan vaatetuksesta ei ole mitään ohjeita paitsi se kirjoittamaton laki, että tervettä järkeä saa käyttää, mikä tarkoittaa asua, joka ei kastuessaan muutu läpinäkyväksi. Yleensä adventtikirkoissa käytetään mustaa kasteviittaa paitsi Suomessa, jossa kasteviitat Elsa Luukkanen nimisen henkilön ansiosta ovat valkoisia. Periaatteessa kasteen voi suorittaa vaikka farkuissa.

      Kastehan olisi teknisesti kastettavalle helpompi, jos se suoritettaisiin eteenpäin (jolloin tarvitaan kaksi kastajaa), koska silloin ei kastettavan nenään mene vettä. Adventtikirkoissa olen tällaisen kasteen nähnyt vain kerran tai pari, kun on ollut kyse kastettavasta, jolla on ollut joku henkinen tai fyysinen ongelma veden alle joutumisen tuhteen. Jotkut kastajat käyttävät nenäliinaa tai jotkut kastettavat sitä pyytävät. Kasteen saa suorittaa joku vanhimmista tai pastori, palkkapapilla ei oikeutta ole.

      Suomessa kaste suoritetaan vesijohtovedessä ja vastuu veden puhtaudesta on kunnallisella tai muulla vesilaitoksella. Joskus tietenkin luonnonvedessä, joiden puhtautta ainakin yleisimmillä kastepaikoilla kuten Kallioniemi tai Toivonlinna seurataan.

      Kasteen jälkeen ei yleensä ole mitään seremonioita. Suomessa on tapana rukoilla kastettavalle siunausta. Henkilö äänestetään seurakunnan jäsenyyteen ennen kastetta ja seurakunta onnittelee kasteen jälkeen.

    • oma lehmä
      • mitä sitten?????????

        Mitä väliä mitä se väittää????

        Adventtikirkolla EI OLE sakramentteja, koska kaste, ehtoollinen ja jalkojenpesu eivät ole sakramentteja adventistisessa uskossa.


      • oma lehmä
        mitä sitten????????? kirjoitti:

        Mitä väliä mitä se väittää????

        Adventtikirkolla EI OLE sakramentteja, koska kaste, ehtoollinen ja jalkojenpesu eivät ole sakramentteja adventistisessa uskossa.

        >>Mitä väliä mitä se väittää????
        Adventtikirkolla EI OLE sakramentteja, koska kaste, ehtoollinen ja jalkojenpesu eivät ole sakramentteja adventistisessa uskossa.>>

        No, kaikin mokomin! Pitäkää toki oma yksityinen, muiden ihmisten kielenkäytöstä poikkeava asioiden ilmaisutapanne: kaitpa sekin auttaa teitä erottautumaan muista kirkkokunnista.

        Kuitenkin: >>Rituaalit: Adventtikirkossa on käytössä kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Kaste toteutetaan upottamalla....>>http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=27


      • eva-liisa
        mitä sitten????????? kirjoitti:

        Mitä väliä mitä se väittää????

        Adventtikirkolla EI OLE sakramentteja, koska kaste, ehtoollinen ja jalkojenpesu eivät ole sakramentteja adventistisessa uskossa.

        Jeesus opetti jalkojen pesun opetuslapsille ja se on siitäasti ollut Jeesuksen seuraajien etuoikeutena tehdä toisilleen. Jeesus sanoi että; "autuaita olette te, kun näin teette".

        Hän sanoi myöskin ettei ihmisten välillä ole Jumalan edessä mitään arvo eroja, eikä opettaja ole oppilastaan suurempi.

        Jalkojen pesukaan ei tapahdu niin, että ihmisten hierakiassa alempiarvoinen pesisi korkeampiarvoisen jalat, vaan kaikkilla on sama oikeus osottaa kunnioitusta ja lähimäisenrakkautta toisiaan kohtaan.

        Mitä rättiin suun edessä tulee, niin en koskaan ole kenelläkään sellaista nähnyt, eikä ollut itsellänikään. (Mutta voi kai se olla mahdollista, jos joku haluaa, en tiedä?) Kasteasu oli 11v sitten kirkon järjestämä, kaikkilla samanlainen, suora ja yksinkertanen kastemekko, läpinäkymättömästä valkoisesta kankaasta. Ehkä pellavaa, tai puuvillaa, en tiedä, enkä sellaisia ajatellut.


    • KaiA

      Jos nyt opettajana saa tätä kommentoida, niin puhe adventtikirkon sakramenteista, vaikka tuleekin joltakin nettisivulta, on oikeastaan asiantuntematonta kielenkäyttöä. No olihan elämänopiston sivu muutenkin aika vinossa. Uskonnot.fi sivulla on pyritty asiallisuuteen ja oletan sanan sakramentti käyttö adventtikirkon yhteydessä olevan lapsus tai sitten kirjoittaja ajattelee kirjoittavansa luterilaisille ja katolisille ja käyttää sanaa merkityksessä kirkollinen toimitus, mikä kyllä on vähitellen yleistymässä, vaikka onkin teologisesti virheellinen.

      Niin katolinen (7 sakramenttia) kuin luterilainenkin (2 sakramenttia) määritelmä sakramentista on, että se on näkymättömän armon näkyvä merkki. Sakramenttiteologia on osaltaan lapsikasteen perusteissa - kasteen, ehtoollisen tai muiden sakramenttien uskotaan vaikuttavan niin, että armo jollakin tavalla tulee niiden vastaanottajan osaksi.

      Yleensä ajatellaan niin, että katolisessa tai ortodoksisessa perinteessä sakramentti vaikuttaa (ex opere operato), vaikka vastaanottaja ei haluaisikaan tai pappi olisi feikki. Protestantit, useimmat luterilaiset, anglikaanit, episkopaalit, jotka sakramenteista puhuvat, edellyttävät sakramenttien vastaanottajalta uskoa.

      Kaksi suurinta protestanttista kirkkoa, helluntailaiset ja baptistit, ovat sakramenttiteologian ulkopuolella. Samoin monet muut vapaat seurakunnat ja myös adventistit. Nämä ryhmät eivät koskaan käyttäisi sanaa sakramentti omasta kasteestaan tai ehtoollisestaan. Oikea termi on kirkollinen toimitus. Tämän käsityksen mukaan kaste tai ehtoollinen ovat Kristuksen asettamia toimituksia, ne ovat merkkejä niin Jumalalta hänen armostaan kuin ihmiseltäkin hänen halustaan ottaa armo vastaan, mutta ilman omakohtaista uskoa toimitus on vain tyhjä rituaali. Ero luterilaisen ja baptistisen (anabaptistit tämän näkökannan popularisoivat?) ei todellisuudessa ole kovin suuri, mutta sellainen kuitenkin on. Luterilaisillehan kaste ja ehtoollinen ovat paljon tärkeämpiä kuin vaikka helluntailaisille tai adventisteille. Oletan tämän osittain selittyvän sillä, että luterilaisilla on sakramentti kuin vapaissa kirkoissa on toimitus. :)

      Kai A (kirjautumatta)

      • oma lehmä

        Kiitokset *Kai A (kirjautumatta)'. Sieltähän tuli asiallinen selvitys. Asia on nyt selvä: Helluntalaisilla ja Adventisteilla ei sakramentteja, noita näkymättömän armon näkyviä merkkejä ole. :-)


      • katolilainen

        "Yleensä ajatellaan niin, että katolisessa tai ortodoksisessa perinteessä sakramentti vaikuttaa (ex opere operato), vaikka vastaanottaja ei haluaisikaan tai pappi olisi feikki. Protestantit, useimmat luterilaiset, anglikaanit, episkopaalit, jotka sakramenteista puhuvat, edellyttävät sakramenttien vastaanottajalta uskoa."

        Katolilaisena tuo ei ihan kuulosta katoliselta opilta. Sakramenttikäsitys liittyy elimellisesti katoliseen kirkkokäsitykseen. Sakramentit eivät ole mitään automaatioita, vaan niiden kautta Jumala tuo uskovaan armoa elää elävässä uskossa. Kaste on meillä ensimmäinen askel tuohon Kristuksen kirkon yhteyteen. Se on Jumalan ilmainen lahja, siinä ihminen pestään Aatamilta perityn perisynnin tahrasta ja hän saa alkaa elää armon tilassa (kunnes lankeaa). Kasteeseen liittyy tietysti kristillinen opetus ja tämän jälkeen kastettava saa Vahvistuksen sakramentin. Nämä molemmat osat ovat tarpeen ennen kuin ihminen voi ottaa osaa ehtoolliseen.

        Kasteen jälkeen kaikki sakramentit edellyttävät katoliselta uskoa. Ehtoollisen nauttiminen edellyttää sitä, että ihminen on armon tilassa. Tähän hän pääsee ripittäytymällä. Rippi on mitätön, mikäli ihminen ei ole katuva ja vilpittömästi halukas parannukseen ja uskova. Ehtoollinen on vahingollinen ihmiselle, joka ei ota sitä uskossa ja puhtain sydämin vastaan.

        "pappi olisi feikki"
        Pappi ei ole feikki. Hänet on vihitty tehtävään. Hänen jakamansa sakramentit ovat päteviä. Mikäli hän rikkoo pappislupauksensa, hänet oikeutensa toimia pappina kumotaan.

        Meille elämä on pyhiinvaellusta tässä Kristuksen armoliitossa kirkon yhteydessä.


    • miten on?

      "Luterilaisillehan kaste ja ehtoollinen ovat paljon tärkeämpiä kuin vaikka helluntailaisille tai adventisteille."

      Kuullosti hivenen ei adventistiselta lohkaisulta eo. Kai A.:n kommentti.
      Eivätkös adventistit juuri korosta, että kaste on tärkein sakramentti ja tie pelastukseen? Johan Raamattukin liittää kasteen ja uskon yhdessä pelastukseen vahvanlaisesti. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu."

      Adventtikirkossa kastetta pidetään jopa niin tärkeänä, että pastoritkin usein houkuttelevat ihmisiä jopa puoliväkisin, vaikka kastettavalle eivät asiat olisikaan vielä kirkastuneet.
      Kaste on myös adventtikirkon jäsenyyden ehtona pakollinen, joten tätä taustaa vasten se kaste tuntuu olevan jopa tärkeämpi kysymys adventisteille kuin luterilaisille.

    • Kaikilla kirkoilla kaste on tie kirkon jäsenyyteen, niin adventisteillakin.

      Syy, miksi sanoin, että se on luterilaisille tärkeämpi on, että harvoin kuulee sellaista luterilaista Jumalanpalvelusta, jossa joku ei jo kastettuja muistuta "kasteen armosta" kun taas adventtikirkossa kasteesta ei jo kastetuille puhuta juuri koskaan. Samoin monelle luterilaiselle on tärkeää viedä ehtoollista esim. kuolevalle ihmiselle tai pidetään merkittävänä sitä, että joku on ottanut ehtoollisen, kun adventtikirkoissa ei ehtoollisesta yleensä puhuta kuin ehtoollissapatteina eikä meillä ole mitään huolta siitä, ettei joku henkilö saanut kuolinvuoteelleen ehtoollista. Tässä on jonkinlainen asenne ero.

      Nimimerkki "Miten on?" ajattelee kenties sitä, että adventtikirkossa saatetaan esim kokoussarjan yhteydessä vedota ihmisiin, että he tulisivat kasteelle (mikä on nykyään paljon harvinaisempaa kuin ennen, koska kokoussarjoja ei juuri pidetä). Luterilaisessa kirkossa ei tietenkään kastettaville kastevetoomuksia tehdä, menisi huumorin puolelle, jos joku alkaisi vauvoja houkutella kastemaljalle.

      Tarkoitin kommentillani kasteen ja ehtoollisen keskeisyyttä luterilaisessa ja adventistisessa ajattelussa. Adventtikirkossa kaste tai ehtoollinen eivät käytännössä merkitse juuri mitään, koska niistä ei juuri koskaan puhuta (paitsi, kun jotakuta kasteelle pyydetään tai asiaa jostakin erityisestä syystä selvitetään) kun taas luterilaisuudessa niistä puhutaan (vain vähän liioitellen) jatkuvasti - ovathan ne sakramentteja.

      Kai

    • miten on?

      "Adventtikirkossa kaste tai ehtoollinen eivät käytännössä merkitse juuri mitään, koska niistä ei juuri koskaan puhuta (paitsi, kun jotakuta kasteelle pyydetään tai asiaa jostakin erityisestä syystä selvitetään) kun taas luterilaisuudessa niistä puhutaan (vain vähän liioitellen) jatkuvasti - ovathan ne sakramentteja."

      No voisikohan syy puhumattomuudelle kasteen ja ehtoollisen kohdalla adventtikirkoissa olla se, että ne ovat niin itsestään selviä pelastukseen liitettäviä sakramentteja, että niistä ei sen vuoksi tarvitse seurakunnalle olla alinomaa jankuttamassa?
      Mitä taas esim. luterilaiseen käytäntöön tulee, niin saattaa olla hyvin niin, että monilta on päässeet ko. sakramentit unohtumaan (johtuen hyvin laiskasta osallistumisesta juuri jumalanpalveluksiin), että esim. juuri tästä syystä ko. sakramentteja täytyy usein tuoda esille ja korostaa niiden tärkeyttä?

    • KaiA

      Nimimerkki "katolilainen" ihan oikein ja asiallisesti korjasi ja tarkensi sakramenttikommenttejani. Kirkkokäsitys on katolisen ja ortodoksisen sakramenttikäsityksen taustalla. Tietenkin myös katolinen käsitys pappeudesta liittyy osaltaan niin sakramentteihin kuin katoliseen kirkkokäsitykseenkin.

      Ortodoksisuudessa puhutaan mieluummin mysteerioista kuin sakramenteista, eikä mysteerioitten määrää ole tarkkaan määritelty, niitä voisi jopa olla enemmän kuin 7. Painopiste siinäkin on pyhiinvaelluksessa.

      Yhteistä kaikille kristityille, myös katolisille, on se, että varsinkin kaste ja ehtoollinen nähdään Jeesuksen asettamina toimituksina. Koska luterilaisuudessa ei ole vastaavaa kirkkokäsitystä kuin katolisuudessa, tämä jää luterilaisen sakramenttikäsityksen tärkeimmäksi tai ainoaksi perustukseksi ja halu pitäytyä Jeesuksen asettamiin toimituksiin sai Lutherin rajaamaan sakramentit kasteeseen ja ehtoolliseen. Lähtökohtana Lutherin kannalle oli näin ollen Raamattu.

      Itse asiassa nekin kirkot, jotka eivät sakramenteista puhu, ovat tässä suhteessa kohtuullisen lähellä luterilaisuutta, vaikka tietenkin on myös oleellista sisältöeroa niin kasteen kuin ehtoollisenkin ymmärtämisessä. Nyt kuitenkin kyse on käytetystä sanastosta ja sana sakramentti on vieras niille, jotka mieluummin puhuvat Jeesuksen asettamista toimituksista.

      Kai A (kirjautumatta)

      • ismin rituaalit

        Kaste on A-kirkossa liittymisrituaali jäseneksi.
        Jalkojen pesu on myös rituaali jota eivät käytä kristityt Suomessa.
        Raamatun mukainen kaste ei ole kirkkoon liittymisrituaali.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe