https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707
Vihdoinkin luterilaiselta kirkolta voitaisiin poistaa oikeus kerätä verovaroja! Käy ihmeessä kannattamassa aloitetta. Nyt pitäisi toimia nopeasti. Linkittäkää asiaa eteenpäin, kertokaa tuttaville, puhukaa aloitteesta aktiivisesti.
Oletko jo kannattanut tätä?
14
92
Vastaukset
- Pälä pälä pälä
Siinähän meuhkaatte.
Yksikään kansanedustaja ei kannata aloitetta. - ateismusmaximus
Kristillisdemokraatit lyttäävät tuon jo hallituksessa. Ei mene läpi. Hyvä idea tosin ja allekirjoittaisin ellei se olisi turhaa.
En ymmärrä kuinka se olisi uskonnottomilta pois tai rassaisi uskonnottoman vakaumusta, että jonkun uskonnon kirkolla on oikeus verottaa jäseniään.
- adf
Entä kirkon oikeus saada 1,75% yhteisöverosta. Kyllä kirkko ui rahassa. Mihin se kaikki häviää?
"Tiesitkö?
Yritykset eivät maksa kirkollisveroa, mutta osakeyhtiöiltä ja osuuskunnilta kerätään yhteisöveroa. Vuonna 2008 veron määrä oli 26% yhteisön verotettavasta tulosta. Tästä 98,25% meni valtiolle ja kunnille - kirkon osuus oli 1,75%." Julkinen veroviranomainen hoitaa tuon verotuksen kirkon puolesta.
Julkinen viranomainen ylläpitää rekisteriä kansalaisten uskonnollisista vakaumuksista.
Kirkollisveron piiriin liitetään rutiininomaisesti alaikäisiä ilman näiden omaa suostumusta; näiden ei tarvitse vahvistaa haluaan kuulua kirkkoon täysi-ikäisinä, vaan verotuksen piiristä poistuminen vaatii aktiivista omaa toimintaa vaikkei ole itse omasta halustaan sen piiriin päätynytkään.
Yritysten ja yhteisöjen täytyy maksa yhteisöveroa kirkolle.
Kirkko on ominut itselleen julkisen vallan tehtäviä, ja käyttää näitä perusteena verotuksellisella erityisasemalleen.
Siinä aluksi muutama.- 12+4
"En ymmärrä kuinka se olisi uskonnottomilta pois tai rassaisi uskonnottoman vakaumusta, että jonkun uskonnon kirkolla on oikeus verottaa jäseniään. "
Tietenkin se on pois muiltakin, koska verohallinto sen kirkon puolesta kerää. Kerätköön itse jäsenmaksunsa. adf kirjoitti:
Entä kirkon oikeus saada 1,75% yhteisöverosta. Kyllä kirkko ui rahassa. Mihin se kaikki häviää?
"Tiesitkö?
Yritykset eivät maksa kirkollisveroa, mutta osakeyhtiöiltä ja osuuskunnilta kerätään yhteisöveroa. Vuonna 2008 veron määrä oli 26% yhteisön verotettavasta tulosta. Tästä 98,25% meni valtiolle ja kunnille - kirkon osuus oli 1,75%.""Entä kirkon oikeus saada 1,75% yhteisöverosta."
Ei liity jäsenmaksun perintään. Mutta minun puolestani yhteisöveron saisi lakkauttaa ja rahat hautaustoimeen voitaisiin repiä kansalta suoraan muun verotuksen keinoin.jimmyogg kirjoitti:
Julkinen veroviranomainen hoitaa tuon verotuksen kirkon puolesta.
Julkinen viranomainen ylläpitää rekisteriä kansalaisten uskonnollisista vakaumuksista.
Kirkollisveron piiriin liitetään rutiininomaisesti alaikäisiä ilman näiden omaa suostumusta; näiden ei tarvitse vahvistaa haluaan kuulua kirkkoon täysi-ikäisinä, vaan verotuksen piiristä poistuminen vaatii aktiivista omaa toimintaa vaikkei ole itse omasta halustaan sen piiriin päätynytkään.
Yritysten ja yhteisöjen täytyy maksa yhteisöveroa kirkolle.
Kirkko on ominut itselleen julkisen vallan tehtäviä, ja käyttää näitä perusteena verotuksellisella erityisasemalleen.
Siinä aluksi muutama."Siinä aluksi muutama. "
Monta on kohtaa siinä, mutta en keksi miksi mikään minun vakaumuksistani kärsisi kun kirkko kerää jäsenmaksut verottamalla. Kun kuuluin aikoinaan pakkokastettuna kirkkoon, niin asia rassasi. Mutta ei rassannut enään sen jälkeen, kun aloin uskonnottomaksi. Kun uskonnottoman kukkaro ei kevene kirkollisverotuksen kautta, niin luulisi uskonnottomalle olevan yksi lysti miten kirkko lypsää jäseniään.
Lasten liittäminen kirkkoon on kyllä törkeää, mutta eihän sekään vaikuta siihen mitä kommentoin.12+4 kirjoitti:
"En ymmärrä kuinka se olisi uskonnottomilta pois tai rassaisi uskonnottoman vakaumusta, että jonkun uskonnon kirkolla on oikeus verottaa jäseniään. "
Tietenkin se on pois muiltakin, koska verohallinto sen kirkon puolesta kerää. Kerätköön itse jäsenmaksunsa."Tietenkin se on pois muiltakin, koska verohallinto sen kirkon puolesta kerää."
Verottaja ottaa korvauksen duunista, joten ei pitäisi tuon homman uskonnottoman kukkaroa keventää.
"Kerätköön itse jäsenmaksunsa."
Vähenisi äkkiä jäsenet kirkosta, kun tulisi selvästi tajuttavan isot vuosimaksut. Vaikka tuo olisi kivaa seurattavaa meille kirkon romuttumista toivoville, ei nykytilanne edelleenkään pienennä uskonnottoman nettotuloa, enkä keksi mitä vaikutusta sillä olisi normaalin uskonnottoman vakaumukseen. Eihän uskonnottomuus nimittäin automaattisesti tarkoita, että olisi kirkolle tai kirkon jäsenille kateellinen jostain.A10097 kirjoitti:
"Entä kirkon oikeus saada 1,75% yhteisöverosta."
Ei liity jäsenmaksun perintään. Mutta minun puolestani yhteisöveron saisi lakkauttaa ja rahat hautaustoimeen voitaisiin repiä kansalta suoraan muun verotuksen keinoin.Sori. En tarkoittanut koko ythteisöveron lakkauttamista, vaan pelkästään sen ohjaamista kirkolle, kun lakkauttamiseen viittasin.
A10097 kirjoitti:
"Siinä aluksi muutama. "
Monta on kohtaa siinä, mutta en keksi miksi mikään minun vakaumuksistani kärsisi kun kirkko kerää jäsenmaksut verottamalla. Kun kuuluin aikoinaan pakkokastettuna kirkkoon, niin asia rassasi. Mutta ei rassannut enään sen jälkeen, kun aloin uskonnottomaksi. Kun uskonnottoman kukkaro ei kevene kirkollisverotuksen kautta, niin luulisi uskonnottomalle olevan yksi lysti miten kirkko lypsää jäseniään.
Lasten liittäminen kirkkoon on kyllä törkeää, mutta eihän sekään vaikuta siihen mitä kommentoin.No ei nuo varsinaisesti uskonnotonta vakaumusta rassaakaan. Lähinnä kyse on kirkon itse itselleen rakentamasta erityisasemasta kaikkiin muihin uskontoihin ja katsomussuuntiin verrattuna. Kirkolla on vapaakortti moneen asiaan, joihin sillä ei nykymaailmassa enää pitäisi olla.
Jos kirkko lypsäisi vain jäseniään, niin asia olisi ihan ok. Mutta kun siihen on sotkettu myös valtio ja erilaiset siviiliviranomaisen tehtävät ja yritysten veroeurotkin, niin asia koskettaa uskonnottomia ja muihin uskontokuntiin kuuluvia. Tämän erityisaseman turvin kirkko sitten päsmäröi monessa asiassa, joiden ei sille pitäisi mitenkään kuulua.
Ei siis tosiaankaan mitenkään vakaumusta suuntaan tai toiseen heiluttelevista asioista, vaan kirkon kummallisesta erityisasemasta. Etenkin kun kirkon edustajat leuka väpättäen valistavat aina tilaisuuden tullen, ettei Suomessa mitään valtionkirkkoa ole.- ei ole kyse siitä
A10097 kirjoitti:
"Tietenkin se on pois muiltakin, koska verohallinto sen kirkon puolesta kerää."
Verottaja ottaa korvauksen duunista, joten ei pitäisi tuon homman uskonnottoman kukkaroa keventää.
"Kerätköön itse jäsenmaksunsa."
Vähenisi äkkiä jäsenet kirkosta, kun tulisi selvästi tajuttavan isot vuosimaksut. Vaikka tuo olisi kivaa seurattavaa meille kirkon romuttumista toivoville, ei nykytilanne edelleenkään pienennä uskonnottoman nettotuloa, enkä keksi mitä vaikutusta sillä olisi normaalin uskonnottoman vakaumukseen. Eihän uskonnottomuus nimittäin automaattisesti tarkoita, että olisi kirkolle tai kirkon jäsenille kateellinen jostain.Miksi sillä pitäisi olla vaikutusta uskonnottoman vakaumukseen? Etkö vastusta/kannata koskaan mitään, millä ei ole suoraa vaikutusta juuri Sinun vakaumukseesi?
ei ole kyse siitä kirjoitti:
Miksi sillä pitäisi olla vaikutusta uskonnottoman vakaumukseen? Etkö vastusta/kannata koskaan mitään, millä ei ole suoraa vaikutusta juuri Sinun vakaumukseesi?
"Etkö vastusta/kannata koskaan mitään, millä ei ole suoraa vaikutusta juuri Sinun vakaumukseesi? "
Totta kai minä kannatan ja vastustan asioita, joihin liittyvää vakaumusta minulla ei ole. Aloituksessa kuitenkin riemuitaan siitä, että kirkolta saataisiin pois oikeus kerätä veroja, ja kytketään asiaan kansalaisaloite, jossa vaaditaan, että valtio kunnioittaa uskonnottomien vakaumusta. Siksi kerron, etten näe uskonnottoman vakaumuksen ja kirkon jäsenten verotuksen välillä ongelmaa.
"Miksi sillä pitäisi olla vaikutusta uskonnottoman vakaumukseen?"
Niinpä.jimmyogg kirjoitti:
No ei nuo varsinaisesti uskonnotonta vakaumusta rassaakaan. Lähinnä kyse on kirkon itse itselleen rakentamasta erityisasemasta kaikkiin muihin uskontoihin ja katsomussuuntiin verrattuna. Kirkolla on vapaakortti moneen asiaan, joihin sillä ei nykymaailmassa enää pitäisi olla.
Jos kirkko lypsäisi vain jäseniään, niin asia olisi ihan ok. Mutta kun siihen on sotkettu myös valtio ja erilaiset siviiliviranomaisen tehtävät ja yritysten veroeurotkin, niin asia koskettaa uskonnottomia ja muihin uskontokuntiin kuuluvia. Tämän erityisaseman turvin kirkko sitten päsmäröi monessa asiassa, joiden ei sille pitäisi mitenkään kuulua.
Ei siis tosiaankaan mitenkään vakaumusta suuntaan tai toiseen heiluttelevista asioista, vaan kirkon kummallisesta erityisasemasta. Etenkin kun kirkon edustajat leuka väpättäen valistavat aina tilaisuuden tullen, ettei Suomessa mitään valtionkirkkoa ole."Ei siis tosiaankaan mitenkään vakaumusta suuntaan tai toiseen heiluttelevista asioista, vaan kirkon kummallisesta erityisasemasta."
Tästäpä olemme kai sitten aivan samaa mieltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763392
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t312001Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681919Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian171466- 281401
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261328Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61306Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671247Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101207Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531025