Minä olen onnistunut saaman hyviä lintukuvia, mutta toisaalta noin 30% kuvistani epäonnistuu. Se on normaalia aina ei voi onnistua. Siksi jos joskus näkyy joku harvinaisempi lintu niin otan vähintään 30 kuvaa.
Onnistumiset tuovat itseluottamusta ja etenkin jos kyseessä on harvinaisempi lintu tai kuva on muuten vain hieno tai lähi kuva niin olen iloinen kuvasta. Tilanne kuviakin olen saanut muutaman aika hienon tilanne kuvan.
Toisaalta joskus kuvien tarkennus menee pieleen ja vaikka kamerasta ne näyttävät hyviltä eivät ne koneella olekkaan sitä. Tämä on syy miksi uudesta linnusta otetaan ainakin 10 kuvaa. Jotta yksikin kuva onnistuisi on pidettävä kamerasta ja objektiivista tukevasti kiinni.
Olen kuiteskin epäonnistunut useita kertoja:
Näin vihervarpusen noin 1 metrin päästä. Otin kuvan, mutta tarkennus epäonnistui ja vihervarpusen pää ei tarkentunut. Muuten kuva olisi ollut loistava.
Otin puukiipijästä kuvaa, mutta tarkensin vahingossa puuhun ja mikään kuvista ei oikein onnistunut. Samoin on käynyt myös tikkojen kanssa.
Kun vasta aloitin kuvaamisen. Kuvasin automaatti tilalla punakylkirastasta ja salama räpsähti esille. Kuvassa näkyi vain pyrstö sen jälkeen.
Kuvasin sinisorsaa läheltä ja tarkennus epäonnistui. (Tarkennus epäonnistuu on yleisin epäonnistuminen.)
Vähän harvinaisempi epäonnistuminen. Näin (todennäköisesti) pikkutyllin ja käskin iskän pysäyttää auto. En viälä tiennyt lintua silloin ja iskä sanoi ettei se ole mikään kummallisempi. Ajelimme sen ohitse sitten siinä toivossa, että näkisimme metson. Metson olimme aikaisemmin nähnyt tässä metsässä.
Myöhemmin kun tutkailin asiaa sain selville, että pikkutyllejä on vain 5000 paria suomessa. Niin vähän!!!! Yleisiä pikkulintuja on suomessa suunnilleen 500 000 paria ja metsojakin 20 000 paria!!!!! Miksen vain sanonut isälle, että pysäytä auto. Mikä idiootti olinkaan.
Kertokaa omia epäonnistumisianne. Esim. harrastuksissa.
Onnistumiset ja epäonnistumiset
25
162
Vastaukset
- Gtdyugfgtfh
Mikä ihmeen lintupalsta tää on nykyään??
- foliokojootti
nappulaa voisi verrata jehovan todistajiin, lomatoyttiin tai muihin uskonnontyrkyttäjiin. tää sälli vaa tyrkyttää jotai vitu lintuja. (ihan oikeesti)
"Jotai vitu lintuja"? Ettäkö ihan jotain lintuja? No hemmetti, ihmisellä on harrastus jossa se on hyvä, ja sitten se on muka jotai vitu lintuja.
Ensinnäkin nappula on hyvä kuvaamaan - älä luulekaan, että joku vitu keskivertoteini kykenee ottamaan sellaisia kuvia jollai vitu kännykkäkameralla. Nappulan kuvat ovat hyvää harrastelijatasoa ihan aikuisten mittapuulla katsottuna. Siihen tarvitaankin sitten jotai vitu objektiiveja ja jotai vitu suodattimii ja valotusaikoja ja sen sellaista.
Toiseksi, nappulan bongausluku on kunnioitettava.
Kolmannekseen, nappulalla on terveellinen ja esteettisesti valistunut harrastus.
Neljännekseen, opettele vähän kunnioittamaan toisten työtä ja mielenkiinnonkohteita. TAI SETÄ ON HYVIN HYVIN VIHAINEN !!!!!- foliokojootti
nasse_seta kirjoitti:
"Jotai vitu lintuja"? Ettäkö ihan jotain lintuja? No hemmetti, ihmisellä on harrastus jossa se on hyvä, ja sitten se on muka jotai vitu lintuja.
Ensinnäkin nappula on hyvä kuvaamaan - älä luulekaan, että joku vitu keskivertoteini kykenee ottamaan sellaisia kuvia jollai vitu kännykkäkameralla. Nappulan kuvat ovat hyvää harrastelijatasoa ihan aikuisten mittapuulla katsottuna. Siihen tarvitaankin sitten jotai vitu objektiiveja ja jotai vitu suodattimii ja valotusaikoja ja sen sellaista.
Toiseksi, nappulan bongausluku on kunnioitettava.
Kolmannekseen, nappulalla on terveellinen ja esteettisesti valistunut harrastus.
Neljännekseen, opettele vähän kunnioittamaan toisten työtä ja mielenkiinnonkohteita. TAI SETÄ ON HYVIN HYVIN VIHAINEN !!!!!okei, on hyvä että nappulalla on harrastus koska hänellä ei ole kavereita. mutta harrastus kyllä sellainen ettei siinä paljoa kavereita saa. paitsi jotai vitu lintuja.
ja linnun kuvaaminen ei ole vaikeaa. ne objektiivit ja muut suodattimet on pelkkää rahan tuhlausta. kännyköissä on nykyään kamerat.
ja kyllä nappulalla on terveellinen harrastus, mutta hän on sairaalloisen kiinnostunut linnuista. tämä "harrastus" on lähempänä pakkomiellettä kuin harrastusta.
ja miksi kunnioittaisin turhaa työtä? jos haluaa linnun kuvia nii kuvahausta löytyy ammattilaisten ottamia. foliokojootti kirjoitti:
okei, on hyvä että nappulalla on harrastus koska hänellä ei ole kavereita. mutta harrastus kyllä sellainen ettei siinä paljoa kavereita saa. paitsi jotai vitu lintuja.
ja linnun kuvaaminen ei ole vaikeaa. ne objektiivit ja muut suodattimet on pelkkää rahan tuhlausta. kännyköissä on nykyään kamerat.
ja kyllä nappulalla on terveellinen harrastus, mutta hän on sairaalloisen kiinnostunut linnuista. tämä "harrastus" on lähempänä pakkomiellettä kuin harrastusta.
ja miksi kunnioittaisin turhaa työtä? jos haluaa linnun kuvia nii kuvahausta löytyy ammattilaisten ottamia.Jos haluaa ruokaa niin ravintolastahan löytyy ammattilaisen tekemänä. Jos haluaa villapaidan niin kirpparilta löytyy martan neulomana. Jos haluaa hölkätä niin telkkarissa maratoonarit tekee senkin paremmin. Miksi ylipäätään tehdä mitään kun joku toinen tekee?
Entä jos nappulasta joskus vielä tulee ammattilainen? Jostain se on aloitettava ja ihan vaan harrastaakin saa. Kyllä minäkin sen luistelun lopetin kun siinäkään ei voi aina onnistua ja Kiira Korpi tekee sen telkkarissa paremmin niin ei mun tarvii ja joku sun kaltainen hölmö luulis vielä pakkomielteiseksi. Järki käteen! Innoissaan oleminen on eri asia kuin pakkomielle.
(Ja sarkasmisokeille, ei, en lopettanut rakasta harrastusta koska Kiira Korpi on siinä minua parempi vaan ihan muista syistä)foliokojootti kirjoitti:
okei, on hyvä että nappulalla on harrastus koska hänellä ei ole kavereita. mutta harrastus kyllä sellainen ettei siinä paljoa kavereita saa. paitsi jotai vitu lintuja.
ja linnun kuvaaminen ei ole vaikeaa. ne objektiivit ja muut suodattimet on pelkkää rahan tuhlausta. kännyköissä on nykyään kamerat.
ja kyllä nappulalla on terveellinen harrastus, mutta hän on sairaalloisen kiinnostunut linnuista. tämä "harrastus" on lähempänä pakkomiellettä kuin harrastusta.
ja miksi kunnioittaisin turhaa työtä? jos haluaa linnun kuvia nii kuvahausta löytyy ammattilaisten ottamia.Sanonko sinulle, kenellä on epäterve pakkomielle? Saatan puhua TUNTEJA yhdestä kieliryhmästä tai kielen murteista, ja luetella uralilaisia tai kartvelilaisia kieliä ja niiden murteita. Kuuntelen näitä: http://m.youtube.com/watch?v=FBj9QSxwSB8 äänitteitä päivittäin. Ymmärsin muuten jo osan videon venäjänkielisestä esipuheesta!
foliokojootti kirjoitti:
okei, on hyvä että nappulalla on harrastus koska hänellä ei ole kavereita. mutta harrastus kyllä sellainen ettei siinä paljoa kavereita saa. paitsi jotai vitu lintuja.
ja linnun kuvaaminen ei ole vaikeaa. ne objektiivit ja muut suodattimet on pelkkää rahan tuhlausta. kännyköissä on nykyään kamerat.
ja kyllä nappulalla on terveellinen harrastus, mutta hän on sairaalloisen kiinnostunut linnuista. tämä "harrastus" on lähempänä pakkomiellettä kuin harrastusta.
ja miksi kunnioittaisin turhaa työtä? jos haluaa linnun kuvia nii kuvahausta löytyy ammattilaisten ottamia.Aika ankea esitys.
"okei, on hyvä että nappulalla on harrastus koska hänellä ei ole kavereita. mutta harrastus kyllä sellainen ettei siinä paljoa kavereita saa. paitsi jotai vitu lintuja."
--> Kavereita saa ystävällinen, elämäniloinen, asioista kiinnostunut, reilu ja yhteistyökykyinen ihminen, joka kunnioittaa toisia ja tekee yhteistyötä. Riippuu tietysti siitä, millaisia kavereita etsii. Nyt puhutaan kuitenkin lintu- ja valokuvausharrastuksesta, ei nappulan sosiaalisesta elämästä.
"ja linnun kuvaaminen ei ole vaikeaa. ne objektiivit ja muut suodattimet on pelkkää rahan tuhlausta. kännyköissä on nykyään kamerat."
--> Et sitten tiennyt, että valokuvauksestakin voi saada ammatin. Ei, kännykkäkameralla ei saa hyviä kuvia.
"ja kyllä nappulalla on terveellinen harrastus, mutta hän on sairaalloisen kiinnostunut linnuista. tämä "harrastus" on lähempänä pakkomiellettä kuin harrastusta."
--> Pah.
"ja miksi kunnioittaisin turhaa työtä? jos haluaa linnun kuvia nii kuvahausta löytyy ammattilaisten ottamia. "
--> Sitten voit kunnoittaa nappulaa edes sen verran, ettet tule aukomaan päätäsi hänen aloittamaansa ketjuun. Mitäpä luulet, millä konstilla ne ammattilaiset ovat lintukuvansa saaneet? Ja mitäpä luulet, miten heistä on tullut ammattilaisia?
Kaikkiaan on äärimmäisen hienoa tehdä tai harrastaa jotakin haasteellista. Se kehittää pitkäjänteisyyttä, jota myöhemmin opiskeluissa ja työelämässä tarvitaan. Olettaisin, että nappulalla ei kovin pahoja ongelmia myöskään fysiikan tunneilla silloin kun puhutaan valosta, tai biologian tunneilla.
Jotai vitu lintuja...
- biologinalku
Tällä palstalla on kyllä sisältöä muillekin kuin linnuista kiinnostuneille! Tämä palsta on yleisiä pulinoita varten, joten täällä saa jokainen aloittaa keskustelun itseään kiinnostavasta aiheesta.
Ja sitten niihin epäonnistumisiin ja onnistumisiin. Lintukuvistani epäonnistuu varmaan 90 prosenttia. Älkää luulko, että olisin huono kuvaaja. Ammattilaisillakin suurin osa kuvista epäonnistuu. Onneksi näin digiaikana ei tarvitse surra filmin kulutusta vaan voi antaa kameran laulaa. Hyvästä tilanteesta kannattaa räpsiä kortti täyteen - tietenkin sarjakuvauksella, joka on lintukuvaajan perusasetus.Myös kuvaajan asettama vaatimustaso kuville vaikuttaa siihen, kuinka moni epäonnistuu. Itse en tyydy pelkkiin dokumenttikuviin. Mitään erityisen hienoa Vuoden luontokuva -ainesta olevaa kuvaa en ole saanut, mutta sellaisia ihan kivoja onnistuneita otoksia on lukemattomia. "Kertokaa omia epäonnistumisianne. Esim. harrastuksissa."
No eihän minun epäonnistumishistoriaani yhden palstan tila riitä millään.Kuten ylempänä mainitsin, itse harrastin pitkään taitoluistelua. Uuden hypyn oppiminen vaatii satoja, tuhansia tai kymmeniätuhansia yrityksia (=kaatumisia), ei mahdu millään ei. Ja sittenkin kun se on opittu niin menee kauan ennenkuin voidaan puhua noinkaan hyvistä prosenteista kuin nappulan lintukuvissa. Toki on ihan eri asia luistella kun voi vaan yrittää uudestaan kuin ottaa kuvaa linnusta, joka kumminkin sen yhden epäonnisen otoksen jälkeen lähtee lipettiin (Murphyn laki jyllää).
Minun kaikista kuvistani onnistuu vain n. 3% xD
Siksi se 70% on ERITTÄIN hyvä suoritus- foliokojootti
ja paskan vitut.
sä et vaa osaa - lätäkkö
foliokojootti kirjoitti:
ja paskan vitut.
sä et vaa osaaMeeppä foliovittu muualle pätemään, sä oot epäonnistunut elämässäsi ja ymmärrän halusi olla kerrankin muita hauskempi ja viisaampi ja shaissea mutta totuus on että ainoa positiivinen asia sinussa on HIV
- foliokojootti
lätäkkö kirjoitti:
Meeppä foliovittu muualle pätemään, sä oot epäonnistunut elämässäsi ja ymmärrän halusi olla kerrankin muita hauskempi ja viisaampi ja shaissea mutta totuus on että ainoa positiivinen asia sinussa on HIV
meneppäs menkkapillu muualle kitisemää
jos et osaa hallita hormoneitasi, se ei tarkoita että voit haukkua muita täällä. - lätäkkö
foliokojootti kirjoitti:
meneppäs menkkapillu muualle kitisemää
jos et osaa hallita hormoneitasi, se ei tarkoita että voit haukkua muita täällä.Viestisi kuvaa itseäsi niin hyvin että on ihme että suuntaat sen minuun.
- foliokojootti
lätäkkö kirjoitti:
Viestisi kuvaa itseäsi niin hyvin että on ihme että suuntaat sen minuun.
jo tuli verilätäköltä kovanluokan servaus. hurjaa
- soosoo
Asiallista keskustelua!
Aloittajalle: mikä kamera sulla on, millaiset objektiivit?
Käytätkö vain automaattitarkennusta?Canon eos1100D. Aloitin harrastuksen vasta tänä keväänä ja tuo riittää täksi kesäksi minulle ihan hyvin. (Aluksi kuvasin lintuja digikameralla)
Kameran objektiivi ja tamron 300mm ovat ainoat jotka minulla on, koska kuten sanoin aloitin harrastuksen vasta tänän vuonna. Objektiivi on ihan hyvä ja ajattelin hommata joskus makro-objektiivin hyönteisten kuvaamiseen tai telejatkeen joka alentaa valovoimaa.
Toistaiseksi käytän vain automaattitarkennusta, koska käsitarkennus on hidasta ja useat linnut ovat nopeita. Sitten kun opin kameraa paremmin käyttämään voin alkaa harjoitella käsitarkennustakin.
Ja kuten Nasse sanoi. Ei kännykkä kameralla saa hyviä lintukuvia.
1. Kännykkäkameran zoomi on lyhyt ja suttuinen.
2. Känykkäkameralla ei voi säätää valotusta tai mitään muuta.
3. Kännykkäkamera on hitaampi.
Hyvä kun digikameralla sain edes joitain onnistuneita lintukuvia.
Ja tässä harrastuksessa tosiaan tarvitaan muutakin kuin kameratietoa. Täytyy osata tunnistaa lintuja ja niitten käyttäytymistä. Täytyy olla rauhallinen ja kärsivällinen. Täytyy tiätää paikkoja joissa on lintuja.nappula14v kirjoitti:
Canon eos1100D. Aloitin harrastuksen vasta tänä keväänä ja tuo riittää täksi kesäksi minulle ihan hyvin. (Aluksi kuvasin lintuja digikameralla)
Kameran objektiivi ja tamron 300mm ovat ainoat jotka minulla on, koska kuten sanoin aloitin harrastuksen vasta tänän vuonna. Objektiivi on ihan hyvä ja ajattelin hommata joskus makro-objektiivin hyönteisten kuvaamiseen tai telejatkeen joka alentaa valovoimaa.
Toistaiseksi käytän vain automaattitarkennusta, koska käsitarkennus on hidasta ja useat linnut ovat nopeita. Sitten kun opin kameraa paremmin käyttämään voin alkaa harjoitella käsitarkennustakin.
Ja kuten Nasse sanoi. Ei kännykkä kameralla saa hyviä lintukuvia.
1. Kännykkäkameran zoomi on lyhyt ja suttuinen.
2. Känykkäkameralla ei voi säätää valotusta tai mitään muuta.
3. Kännykkäkamera on hitaampi.
Hyvä kun digikameralla sain edes joitain onnistuneita lintukuvia.
Ja tässä harrastuksessa tosiaan tarvitaan muutakin kuin kameratietoa. Täytyy osata tunnistaa lintuja ja niitten käyttäytymistä. Täytyy olla rauhallinen ja kärsivällinen. Täytyy tiätää paikkoja joissa on lintuja.Linnuista en tiedä juuri mitään mutta valokuvauksesta jonkin verran.
Kamerasi ja abjektiivisi ovat ihan kelvollisia tuohon tarkoitukseen; tosin vähän pitempi putki (vaikka 150 - 500 mm Sigma) olisi parempi noin pienten kohteiden kuvaamiseen koska joudut aina välillä ottamaan niitä matkan päästä. Onhan sinulla jalusta ja lanka/kaukolaukaisin? Ne ovat hyödyllisiä jotta kamera ei tärähtäisi, varsinkin kun zoomaat.
Opettele mahdollisimman pian käsitarkennus. Tiedäthän aukon ja syvyysterävyyden välisen suhteen? Mitä suurempaa aukkoa ja mitä suurempaa zoomausta käytät, sitä lyhyempi on syvyysterävyysalue. Jos pienennät aukkoa etkä zoomaa niin paljon, saat paljon laajemman syväterävyyden, mutta pienempi aukko taas pidentää valotusaikaa joten suo siellä vetelä täällä.
Jos et ole vielä niin pitkällä, opettele näiden tekijöiden väliset lainalaisuudet - ja kokeile niitä käytännössä. Kokeile esimerkiksi maksimizoomilla kohteen etu- ja taka-alueen sumentamista. Se on hauskaa!
Pahoittelen jos olet jo pitkällä näiden juttujen ohi ja tämä kuulostaa sinusta lapselliselle. Kumppanini (olen rek. parisuhteessa) on kuvauksen puoliammattilainen ja näitä juttuja olen opetellut hänen johdollaan.
Vielä kerran, ala ihan heti opetella käsitarkennusta eri tilanteissa! Kamerassasi on etsimessä ne punaiset ledit jotka käsitarkennusta käytettäessä kertovat onko terävyys kohdillaan.
Kännykkäkameran käytön ehdottaminen tuohon tarkoitukseen on lähinnä huvittavaa eikä varmaan ole tarkoitettu muuksi kuin leikinlaskuksi. Jos haluat vaikka varpusesta tarkan kuvan 50 metrin päästä, olisi kiva nähdä se kännykkäkamera, jolla päästään samaan tarkkuuteen ja värikylläisyyteen kuin sinun varusteillasi...- biologinalku
exhellari86 kirjoitti:
Linnuista en tiedä juuri mitään mutta valokuvauksesta jonkin verran.
Kamerasi ja abjektiivisi ovat ihan kelvollisia tuohon tarkoitukseen; tosin vähän pitempi putki (vaikka 150 - 500 mm Sigma) olisi parempi noin pienten kohteiden kuvaamiseen koska joudut aina välillä ottamaan niitä matkan päästä. Onhan sinulla jalusta ja lanka/kaukolaukaisin? Ne ovat hyödyllisiä jotta kamera ei tärähtäisi, varsinkin kun zoomaat.
Opettele mahdollisimman pian käsitarkennus. Tiedäthän aukon ja syvyysterävyyden välisen suhteen? Mitä suurempaa aukkoa ja mitä suurempaa zoomausta käytät, sitä lyhyempi on syvyysterävyysalue. Jos pienennät aukkoa etkä zoomaa niin paljon, saat paljon laajemman syväterävyyden, mutta pienempi aukko taas pidentää valotusaikaa joten suo siellä vetelä täällä.
Jos et ole vielä niin pitkällä, opettele näiden tekijöiden väliset lainalaisuudet - ja kokeile niitä käytännössä. Kokeile esimerkiksi maksimizoomilla kohteen etu- ja taka-alueen sumentamista. Se on hauskaa!
Pahoittelen jos olet jo pitkällä näiden juttujen ohi ja tämä kuulostaa sinusta lapselliselle. Kumppanini (olen rek. parisuhteessa) on kuvauksen puoliammattilainen ja näitä juttuja olen opetellut hänen johdollaan.
Vielä kerran, ala ihan heti opetella käsitarkennusta eri tilanteissa! Kamerassasi on etsimessä ne punaiset ledit jotka käsitarkennusta käytettäessä kertovat onko terävyys kohdillaan.
Kännykkäkameran käytön ehdottaminen tuohon tarkoitukseen on lähinnä huvittavaa eikä varmaan ole tarkoitettu muuksi kuin leikinlaskuksi. Jos haluat vaikka varpusesta tarkan kuvan 50 metrin päästä, olisi kiva nähdä se kännykkäkamera, jolla päästään samaan tarkkuuteen ja värikylläisyyteen kuin sinun varusteillasi...Lähes kaikki lintukuvat otetaan automaattitarkennuksella. Tiedän sen, koska olen harrastanut lintujen kuvaamista muutaman vuoden. Jos aletaan tarkentamaan käsin lintuun ja kytätään, milloin tarkennuspiste tai muu merkki välähtää oikean tarkennuksen merkiksi, lintu kerkeää lähteä tai ainakin liikahtaa. Käytän käsintarkennusta lähinnä vain silloin, kun minulla on objektiivissa kiinni suurennoksen kaksinkertaistaja, joka tekee objektiivistani käsintarkenteisen, koska objektiivini valovoima putoaa f/8:aan käytettäessä "tuplaria". Tällaisella viritelmällä pystyy kuvaamaan paikallaan pysyviä lintuja, esim. lepäileviä lintuja. Usein kuitenkin jatkuva automaattitarkennus on edellytys hyvien kuvien saamiselle, linnut kun ovat usein aika vilkkaita.
biologinalku kirjoitti:
Lähes kaikki lintukuvat otetaan automaattitarkennuksella. Tiedän sen, koska olen harrastanut lintujen kuvaamista muutaman vuoden. Jos aletaan tarkentamaan käsin lintuun ja kytätään, milloin tarkennuspiste tai muu merkki välähtää oikean tarkennuksen merkiksi, lintu kerkeää lähteä tai ainakin liikahtaa. Käytän käsintarkennusta lähinnä vain silloin, kun minulla on objektiivissa kiinni suurennoksen kaksinkertaistaja, joka tekee objektiivistani käsintarkenteisen, koska objektiivini valovoima putoaa f/8:aan käytettäessä "tuplaria". Tällaisella viritelmällä pystyy kuvaamaan paikallaan pysyviä lintuja, esim. lepäileviä lintuja. Usein kuitenkin jatkuva automaattitarkennus on edellytys hyvien kuvien saamiselle, linnut kun ovat usein aika vilkkaita.
"Lähes kaikki lintukuvat otetaan automaattitarkennuksella."
Hmmm... ei taida olla ihan noin yksiselitteistä. Eläinkuvia joudutaan usein ottamaan tilanteissa ja paikoissa joissa on kaikenlaista estettä lähellä joihin kamera mielellään tarkentuu. Oksa, ruohonkorsi tai puun lehti vievät helposti tarkennuksen. Onhan varmasti noita tilanteita paljonkin milloin käsitarkennusta ei ehdi tehdä mutta tiedän kyllä että käsitarkennusta tarvitaan ja se on noissa hommissa erittäin hyödyllinen.- biologinalku
exhellari86 kirjoitti:
"Lähes kaikki lintukuvat otetaan automaattitarkennuksella."
Hmmm... ei taida olla ihan noin yksiselitteistä. Eläinkuvia joudutaan usein ottamaan tilanteissa ja paikoissa joissa on kaikenlaista estettä lähellä joihin kamera mielellään tarkentuu. Oksa, ruohonkorsi tai puun lehti vievät helposti tarkennuksen. Onhan varmasti noita tilanteita paljonkin milloin käsitarkennusta ei ehdi tehdä mutta tiedän kyllä että käsitarkennusta tarvitaan ja se on noissa hommissa erittäin hyödyllinen.Kuvausharrastukseni alkutaipaleella käytin joskus käsintarkennusta tuollaisessa tilanteessa, että linnun edessä oli jotain, mutta nykyään en ole niin tehnyt, koska jos lintu jää niin pahasti katveeseen, ettei af toimi, ei siitä yleensä saa kunnon kuvaa. Tilanteita on tietysti monenlaisia, mutta yleisesti ottaen manuaalitarkennus jää vähälle käytölle tai sillä avitetaan automaattitarkennusta tarkentamalla esimw valmiiksi suunnilleen sopivalle etäisyydelle, jotta automaatilla ei mene aikaa aivan sumean kuvan tarkennukseen.
biologinalku kirjoitti:
Kuvausharrastukseni alkutaipaleella käytin joskus käsintarkennusta tuollaisessa tilanteessa, että linnun edessä oli jotain, mutta nykyään en ole niin tehnyt, koska jos lintu jää niin pahasti katveeseen, ettei af toimi, ei siitä yleensä saa kunnon kuvaa. Tilanteita on tietysti monenlaisia, mutta yleisesti ottaen manuaalitarkennus jää vähälle käytölle tai sillä avitetaan automaattitarkennusta tarkentamalla esimw valmiiksi suunnilleen sopivalle etäisyydelle, jotta automaatilla ei mene aikaa aivan sumean kuvan tarkennukseen.
Taitaa olla niin että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... molemmilla on puolensa. Nappula on nyt saanut riittävästi näkökulmia asian arvioimiseen.
Parempi ettet lukitu meidän keskustelumme takia mihinkään vahtoehtoon vaan toteutat omaa agendaasi kykyjesi ja tilanteittesi mukaan.
Biologinalulle (ei tainnut olla niinkään alku) lausun parhaat kiitokset hyödyllisistä ja ajatuksia herättävistä näkökohdista. Huomaa helposti että meillä kaikilla harrastajilla on annettavaa toisillemme.
- biologinalku
Kokemuksestahan sitä oppii. Itsekin olen lähestulkoon itseoppinut kuvaaja, ei minua ole kukaan neuvonut vaan olen suuren osan tähän mennessä oppimastani oppinut kuvaamalla ja kokeilemalla erilaisia asetuksia ja menettelytapoja. Olen toki myös lukenut valokuvausalan lehtiä ja kirjallisuutta jonkin verran. Nappulakin varmasti kehittyy harrastuksessaan kuvaamalla ja tarkkailemalla lintuja aktiivisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221320
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä511259Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221183- 1381013
- 100879
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten325814Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602