Miksei celica kiihdy

toyota celica

Mulla on -93 vuosimallin st182 Celica 2.0 gti ajettu 244 000km.
Se on ollut mulla seitsemän vuotta ja on pikkuhiljaa mennyt laiskaksi. Välillä siihen tulee joku vika päälle ja se ei kule ku 90km/h vaikka on lappu lattiassa. Vika kestää vähän aikaa ja kohtaa taas kulkee muttei kumminkaan hyvin.
Varsinkin jos on vaikka 40km/h vauhtia ja kolmonen päällä ja laittaa kaasun pohjaan niin se ei kiihdy yhtään.
Siinä on uudet tulpat ja tulpan johdot. Bensan paineet on hyvät ja suuttimien puhdistus ainetta olen jo kaks kertaa tankkiin kaatanut. Toytalla ei näy mitään vikakoodia.
Auto on aina tiputtanu vähän öljyä. 10 000 km välein olen vaihtanu öljyt ja olen aina puolessa välissä vähän lisännyt. Puristukset olivat viime kesänä zyl1: 9,5 zyl2:10 zyl3:12 zyl4:10 yks oli aika paljo enemmän ku muut. Uutena puristukset ovat 13,3. Voisko vika olla siinä? Pakokaasu ei kumminkaan ole sinertävää.
Viime keväänä kun vein auton katsastukseen talven seisonnan jälkeen 30km päähän oli yks arvo korkialla en nyt muista mikä. Ajoin korjaamolle niin siellä näytti että kaikki arvot korkialla. Ajoin pari sataa kilometriä ja autoon ei tullut sinä aikana tuota 90km/h vikaa. Sitten ajoin toiselle korjaamolle ja sieläkin näytti aluksi että kaikkiarvot korkialla ja yhtäkki muuttu ja arvot olivat niin hyvät ku autossa vaan voi olla.
Voiskohan tuolla olla mitään tekemistä tuon kulukemisen kans?
Käytin kattia irti ja korjaamolla. Lampunvalo näkyi läpi ja paineilmakin tuli siitä läpi. Mutta tänä vuonna kun katsastin pakokaasuista oli hankala päästä läpi co arvo meinas kokoajan olla korkealla. Päästöt olivat tyhjäkäynnillä co 0,50 co2 13,00 hc pmm 92 o2 2,50 ja kierroksilla co 0,25 co2 14,8 hc ppm 50 o2 0,50 ja Lambda 1,010.
Korjaamolla meinasivat aluksi että imuvuoto koneessa muttei sieltä mitään löytyny kun katseltiin. Auto kävi testissä kylla tasaisesti eikä savuttanu.
Tarkastin venttiilit eivätkä ne kantaneet.
Huomasin että kolmospytyn tulppa oli öljyinen ja muut kuivia. Johtuiskohan siitä että siinä pytyssä oli paremmat puristukset kun muissa ja voiskohan tuo vikakin johtua siitä?

13

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ketjumies

      näin myöhään yöllä, pikaisesti viestisi lukeneena ja maallikkona sanoisin, että seokset heittelevät jostakin syystä. Joltakin sähkö/anturijutulta tuo vaikuttaisi siitä päätellen, että vika räpsähtää aina välillä päälle ja hellittää taas jonkin ajan kuluttua. Ehkä huono kontakti jossakin. Ikävää, ettei vikamuistiin tallennu mitään, nuo osaavat olla kettumaisia selvitettäviä. Kun vika on päällä onko se vähä veto, mitä on jäljellä tasaista, vai tuntuuko nykimistä?

    • Valves and sensors

      Kolmospytyn tulppa öljyinen? Käykö se kone kaikilla pytyillä kuitenkin? Nelarissa yhden pytyn puuttumisen yleensä kyllä huomaa. Onko venttiilit säädetty koska? Jos nimittäin käy niin että venttiili lähtee kantamaan niin sehän saattaa palaa silloin. Ja kun venttiili palaa, tehot häviää. Ja voihan nuo pudonneet puristusarvot kieliä muutenkin kulahtaneesta koneesta.

      Ruiskun lämpötila-anturi on sellainen jonka tarkistuttaisin omien kokemusten perusteella aivan ekaksi mikäli kone vielä kuitenkin käy kaikilla sylkyillään.

    • E. Mäntä

      Kolmospytyssä karstaa ja se nakuttaa eli toimii muita vastaan. Vaihda joka mäntän renkaat ja kokeile uudestaan

    • toyota celica

      Katsoin vielä uudestaan sitä tulppaa ja se olikin vaan kierteistä ja yläpuolelta öljynen. Varmaan vaan venttiilin kopasta vuotanu.
      Kyllä se vähänen veto kun vika on pahimmillaan on sen hetken aikatasaista.
      Venttiilin välykset tarkastin ja eivät ne kantaneet.
      Ei siellä mitään karstaa oo eikä nakuta.
      Oiskohan moottorin ohjausboksisa vikaa?

      • Valves and sensors

        Se lämpötila-anturi yksistään epäilyttäisi minua eniten. Jos se on kunnossa niin silloin vika voi varmaankin olla ihan missä vain. Mutta kyllä se elektroniikka vialta vaikuttaa. Vai oliko tässä autossa myös turbo? VVT-i se ainakin lienee, joka toimii öljynpaineen avulla. Ja jos tuo systeemi ei pelaa niin silloin voi odottaa varmaan ihan mitä vain. Mistä sitä öljyä tippuikaan?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/VVT-i


    • toyota celica

      Vaihdoin alkuperäisen polttoainesuodattimen muttei sillä ollut vaikutusta. Sitten koitin toisesta autosta antureita muttei ollut vaikutusta. Yksi anturi oli erillainen niin en voinut kokeilla mutta oisko se vain mittariston lämpötila anturi kun se oli muita pienempi ja siihen menee vain yksi johto? Vaihdoin myös kaikki releet muttei sillä ollut vaikutusta. Kokeilin myös vaihtaa rintapellissä olevia kahta alipinejuttua muttei niillä ollu vaikutusta. Virran jakajassa näky olevan karstaa, en vaan tiiä minkänäkönen sen pitäs olla. Täytyy vielä kokeilla toista jakajan kantta. Mitähän tuosa autossa vielä ois mitä kannattais kokeilla vaihtaa? Tuossa huomasin että yleensä auto hyytyy eniten jollain 2500prm kierroksilla ja lähtee siinä 5000prm kohilla vetämään. Välillä huonommin ja välillä vähä paremmin.

    • hohohohoho

      Kolmospytyn tulppa öljyinen? Vuotaako sulla se venttiilikopan tiiviste sinne tulpille öljyä? Jos noin niin vaihda tiiviste. Tutki onko sytytysjärjestelmässä toivomisen varaa...

    • Osta uudempi
      • KIlpailija provoilee

        Miksi Ylläpito ei bannaa tuota häirikköä, joka on massapostittanut Suomi24:lle SATOJA kilpailjansa linkkejä? Häirikkö yrittää saada ihmiset haukkumaan uhriaan mainostamisesta.


    • jotain kokeiltavaa

      Ilmamäärämittarin kuumalangan puhdistusta voisi kokeilla, ehkä myös kaasuläpän puhdistusta.
      Kai siihen on moottorin ilmansuodatin uusittu? Happitunnistimen vaihto kokeeksi, sehän ohjaa seosta ja päästöjä.

      Sytytyksen perusennakko oikea?

      Onko jakopäässä ketju vai hihna? Liekö uusittu ja ajoitukset oikein? Jos ketju, ei kai ketju ole venynyt?

    • toyota celica

      Ilmamäärämittaria tässä ei oo. Kaasuläppää vois kokeilla puhdistella. Ilmasuodatin on uus. Happitunnistinta en oo vielä kokeillut. Jakopäässä on hihna se on vaihdettu kaksvuottasitten tarkistin ajotusta ja ainakin toinen nokka-akseli oli oikein toista ei päässyt näkemään mutta luulis olevan oikeen.

      Lainasin toisesta autosta kaasuläpäntunnistimen ja mun auto rupesi kulkemaan paremmin mutta hyyty silti jokavaihteella tuosa 2500-3000 kierrosalueella ja ampasee 5000prm. Täytyy varmaan tilata uus tuommonen tunnistin. Käytetyt tunnistimet kuulemma menee äkkiä, minkähänlaisia oireita on muilla ollu kun ovat vaihtaneet näitä?

    • Aika kultaa muistot

      .

      Ei celicalla pysy enää nykyliikenteen mukana

      .

    • Anonyymi

      Ylös

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3238
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2904
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2707
    5. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2590
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2517
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe