Juahnnusviikosta se alkoi ja siihen se loppuu?

Nykyinen hallitus syntyi juhannusviikolla ja saattaa käydä niin, että ainakin Kataisen hallituksen taival loppuu myös juhannusviikolla. Juhannuksessa siis on kuin onkin melkoista taikaa.

Tulevan noin reilun kuukauden aikan selviää kaksi tärkeää asiaa. Se kenestä tulee Suomen seuraava pääministeri ja se, mikä maa voittaa futiksen maailmanmestaruuden.

Kokoomusta pidetään välillä kykypuolueena. Nyt sillä on taas näytön paikka siitä, onko se sitä. Jos valituksi tulee kyvytön häsläri Alexander Stubb, niin mitä voidaan silloin sanoa koko tuon puolueen kyvystä. Jan Vapaavuori on ainakin minun ykkösehdokkaani tähän tehtävään. Hänellä vaikuttaisi olevan kykyä ja ennen kaikkea suhteellisuudentajua, mikä puuttuu vouhottaja-Stubbilta tyystin.

Suomen seuraava pääministeri on helmpompi arvata kuin futiksen maailmanmestari. Brasilia lienee selvä ennakkosuosikki, mutta itse arvelen, ettei se ainakaan voita. Paineet kotikentällä ovat liian kovat ja silloin tulee helposti virheitä. Pitäisin Brasiliaa todennäköisempänä mestarina naapurimaa Argentiinaa. Leonel Messi haluaa voittaa maailmanmestaruuden ja tällaisen taiturimaisen väkkyrän halu ratkaisee paljon. Monastihan amerikkalainen maa voittaa kisat Amerikan mantereella ja eurooppalainen Euroopassa. Tuskin se kuitenkaan jetlagista johtuu.

Euroopasta kovimmat joukkueet tulevat olemaan Espanja ja Saksa sekä mahdollisesti Italia. Unelmaloppuottelu voisi olla Argentiina - Espanja, jonka hurmoksessa pelaava Argentiina voittaisi. Espanjalla alkaa olla ehkä vähän jo liiankin kokenut porukka, mutta kyllä se silti kova joukkue on ja vaikeasti voitettavissa. Joukkueessa on supertähtiä joka tontille (Casillas maalissa, Ramos puolustajana, Xavi ja Iniesta keskikentälää sekä loistava Diego Gosta hyökkääjänä). Saksa menestyy aina konemaisella tyylillään ja hyvä joukkue sillä on nytkin.

Viime kisojen yllätysjoukkueen Uruguayn osasin ennustaa oikein, minkä jälkeen Kapi alkoi huomioida minut myös futisekn asiantuntijana, mitä tietysti entisenä aktiivipelaajana olenkin. Tälläkin kertaa yllätykseen yltäviä joukkueita on mukana. Mainitun Uruguayn lisäksi Chile on kiinnostava tapaus, koska taitoa joukkueella riittää. Euroopasta Sveitsi ja Belgia voivat yllättää myönteisesti. Afrikasta kiinostavin noin etukäteen on entiseen tapaan kovasti nuorentunut Nigeria.

Yliarvostetuin joukkue on entiseen tapaan Englanti. On ihan käsittämätöntä, miksi englantilaista futista aina hehkutetaan niin paljon, vaikka maan joukkue on vuosikaudet ollut varsin keskinkertainen ja välillä suorastaan huono. Jos Englanti selviää alkulohkostaan jatkoon, se voi olla jo oikeinkin tyytyväinen. Englanti on tuottanut maailmalle viimeisen 50 vuoden aikana noin kaksi superpelaajaa ja he ovat tietysti vuoden 1966 maailmanmestarit Alan Ball ja Bobby Moore, jotka nähtiin livenä Helsingin stadikalla ennen tuo maailmanmestaruutta 26.6, jolloin Suomi hävisi ottelun 3 - 0. Olin itse paikan päällä todistamassa tapahtumaa ja näkemässä tulevat maailmanmestarit.

9

52

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teillä sitä

Minä ja kapi.

Sitten kun ei asioita tiedetä valehdellaan.
      "minä luulin" kun kiinni jääty.

Olette heikoilla eväillä liikkeellä.

Parempi alkaakkin puhumaan jalkapallosta kun SDP niin heikoilla.

Hyvää päivänjatkoa kuitenkin.

Enhän minä vaan muut ! Vasemmiston mietelause.

• Mielitollo
      • Tollon jutut

No Mielitollon puppugeneraattorin vastaus tuohon on, että maalla asunnoilla ei ole enää arvoa mistä romahtaa, saattepa nähdä. Ja tietysti sitä tuttua seliseliseliä päälle

Tollolla on tollon jutut

• MPP

Asuntojen kysyntä painottuu tällä hetkellä pieniin kerrostaloasuntoihin ja niiden hintataso ei ole pääkaupunkiseudulla romahtanut mihinkään.

Omakotitalojen hinnat voivat romahtaa helpommin pääpaukinseudulla suhteellisesti enemmän kuin muualla, kun hinnoissa on varaan, mistä romahtaa. Kuten linkistäsi voi nähdä pääkaupunkiseudun omakotitalojen keskihinnat ovat edelleen kaksinkertaiset muuhun maahan verrattuna. Siis muualta saa kaksi omakotitaloa yhden pääkaupunkiseudun talon hinnalla. Oman taloni kohdalla olen vähän laskellut, että saisin kaupan päälle vielä kolmannenkin tästä "romahduksesta" huolimatta.

Uutisesta myös selviää, että hinnat ovat vuoden vaihteen jälkeen taas alkaneet nousta.

Voihan tuon hintasuhteen lukea niinkin, että ihmiset haluavat kaksi kertaa mieluummin asua pääkaupunkiseudulla kuin jossain muualla, kun ovat valmiit maksamaan tuplasti siitä ilosta. Laadusta joutuu aina pulittamaan hieman enemmän ja moni kokee, että pääkaupunkiseudulla asuminen on osa elämän laatua. Niin kuin se muuten onkin. Itse en ole asiassa niin jyrkkä, mutta ne tuttuni oma vaimo mukaanlukien, joilla on kokemusta myös muualla asumisesta, ovat poikkeuksetta sitä mieltä, että paluuta synnyinseuduille ei tule miissään oloissa tapahtumaan. Kerran ehdotin tällaista kotona puolivakavissani ja hyvä, ettei avioerohakemusta lähdetty vaimoni puolelta samantien täyttämään. Onneksi älysin sanoa, että piloillanihan minä vaan sellaista esitin nähdäkseni reaktiosi. Kun olen tämänkaltaista nähnyt, en jaksa uskoa siihenkään, että ihmisiä muuttaisi sankoin joukoin maaseudulle eläkepäiviään viettämään, vaikka tietysti siitä saatava väliraha voi montaa houkuttaakin. Jos siis itse muuttaisimme, saisimme samantasoisen omakotiltalon maalta tilalle ja kahden talon verran vielä käyttörahaa. Jaa, kyllähän sillä panisi elämänsä jo aika risaiseksi. Pitäsiköhön ottaa vanha idea taas naftaliinistä, mutta nyt joutuu kyllä kotona tekemään paljon valmisteluja ennen sitä, ettei joudu ulkoruokintaan.

• Bingo !!
        Tollon jutut kirjoitti:

No Mielitollon puppugeneraattorin vastaus tuohon on, että maalla asunnoilla ei ole enää arvoa mistä romahtaa, saattepa nähdä. Ja tietysti sitä tuttua seliseliseliä päälle

Tollolla on tollon jutut

BINGO !!!

Juuri noinhan seliseliselittelijä tuossa alla selittää

• Bingo !! kirjoitti:

BINGO !!!

Juuri noinhan seliseliselittelijä tuossa alla selittää

Niin kuin sanonta kuuluu, löytää se sokeakin kana joskus jyväsen. Sinä toteutit tämä sanonnan, kun ymmärsit, että järkeviä selityksiä epäilijöiden hömpötyksiin on aina olemassa.

• Asumisesta
        MPP kirjoitti:

Asuntojen kysyntä painottuu tällä hetkellä pieniin kerrostaloasuntoihin ja niiden hintataso ei ole pääkaupunkiseudulla romahtanut mihinkään.

Omakotitalojen hinnat voivat romahtaa helpommin pääpaukinseudulla suhteellisesti enemmän kuin muualla, kun hinnoissa on varaan, mistä romahtaa. Kuten linkistäsi voi nähdä pääkaupunkiseudun omakotitalojen keskihinnat ovat edelleen kaksinkertaiset muuhun maahan verrattuna. Siis muualta saa kaksi omakotitaloa yhden pääkaupunkiseudun talon hinnalla. Oman taloni kohdalla olen vähän laskellut, että saisin kaupan päälle vielä kolmannenkin tästä "romahduksesta" huolimatta.

Uutisesta myös selviää, että hinnat ovat vuoden vaihteen jälkeen taas alkaneet nousta.

Voihan tuon hintasuhteen lukea niinkin, että ihmiset haluavat kaksi kertaa mieluummin asua pääkaupunkiseudulla kuin jossain muualla, kun ovat valmiit maksamaan tuplasti siitä ilosta. Laadusta joutuu aina pulittamaan hieman enemmän ja moni kokee, että pääkaupunkiseudulla asuminen on osa elämän laatua. Niin kuin se muuten onkin. Itse en ole asiassa niin jyrkkä, mutta ne tuttuni oma vaimo mukaanlukien, joilla on kokemusta myös muualla asumisesta, ovat poikkeuksetta sitä mieltä, että paluuta synnyinseuduille ei tule miissään oloissa tapahtumaan. Kerran ehdotin tällaista kotona puolivakavissani ja hyvä, ettei avioerohakemusta lähdetty vaimoni puolelta samantien täyttämään. Onneksi älysin sanoa, että piloillanihan minä vaan sellaista esitin nähdäkseni reaktiosi. Kun olen tämänkaltaista nähnyt, en jaksa uskoa siihenkään, että ihmisiä muuttaisi sankoin joukoin maaseudulle eläkepäiviään viettämään, vaikka tietysti siitä saatava väliraha voi montaa houkuttaakin. Jos siis itse muuttaisimme, saisimme samantasoisen omakotiltalon maalta tilalle ja kahden talon verran vielä käyttörahaa. Jaa, kyllähän sillä panisi elämänsä jo aika risaiseksi. Pitäsiköhön ottaa vanha idea taas naftaliinistä, mutta nyt joutuu kyllä kotona tekemään paljon valmisteluja ennen sitä, ettei joudu ulkoruokintaan.

Asuntojen hinta Helsingissä on korkea koska uutta ei rakenneta kysyntää vastaavasti. Kysyntää on nimenomaan pienehköille asunnoille, joihin nuoret sinkut ja/tai juuri perheen perustaneet haluaisivat muuttaa. Siksi asuntojen keskihinta pysyy korkeana. Perheasuntojen hinnat niin kerrostaloissa kuin omakotialueilla tippuvat

Omakotitalojen hinnat tippuvat monestakin syystä. Uudet energiatodistus vaatimukset, yleinen talouden epävarmuus, kehyskuntien omakotitalojen halvemmat hinnat ja parempi laatutaso jne.

Pahimmassa jamassa ovat esim itäisen Helsingin 1970-1980 luvulla rakennetut sähkölämmitteiset talot, sen ajan rakenneratkaisut ovat automaattinen homeriski vaikka olisi aikanaan suhtkoht kunnolla tehtykin, sähkölämmitys on kirosana näissä energiatodistuksissa ja yleensä niissä vielä asuu kädettömiä tumpeloita joiden talonpito on ollut lähinnä rännien putsaaminen lehdistä, muuta osaamista talon kunnossapitoon ei ole. Toki nämäkin menevät kaupaksi kunhan hinta on riittävän lähellä kehyskuntien talojen hintaa

• Järkee vai ei?
        Mielipidepankki kirjoitti:

Niin kuin sanonta kuuluu, löytää se sokeakin kana joskus jyväsen. Sinä toteutit tämä sanonnan, kun ymmärsit, että järkeviä selityksiä epäilijöiden hömpötyksiin on aina olemassa.

Mielitollon jutut on jo niin moneen kertaan nähty, ettei sieltä voi muuta odottaa. Järjen kanssa noilla seliseliseleillä ei ole mitään tekemistä

• Kommetti edelliseen
        Asumisesta kirjoitti:

Asuntojen hinta Helsingissä on korkea koska uutta ei rakenneta kysyntää vastaavasti. Kysyntää on nimenomaan pienehköille asunnoille, joihin nuoret sinkut ja/tai juuri perheen perustaneet haluaisivat muuttaa. Siksi asuntojen keskihinta pysyy korkeana. Perheasuntojen hinnat niin kerrostaloissa kuin omakotialueilla tippuvat

Omakotitalojen hinnat tippuvat monestakin syystä. Uudet energiatodistus vaatimukset, yleinen talouden epävarmuus, kehyskuntien omakotitalojen halvemmat hinnat ja parempi laatutaso jne.

Pahimmassa jamassa ovat esim itäisen Helsingin 1970-1980 luvulla rakennetut sähkölämmitteiset talot, sen ajan rakenneratkaisut ovat automaattinen homeriski vaikka olisi aikanaan suhtkoht kunnolla tehtykin, sähkölämmitys on kirosana näissä energiatodistuksissa ja yleensä niissä vielä asuu kädettömiä tumpeloita joiden talonpito on ollut lähinnä rännien putsaaminen lehdistä, muuta osaamista talon kunnossapitoon ei ole. Toki nämäkin menevät kaupaksi kunhan hinta on riittävän lähellä kehyskuntien talojen hintaa

Omakotitalojen ja kerrostalojen hintakehityksen eritahtisuus tai paremminkin erisuuntaisuus kertoo siitä, että eläkeikään päässeet Helsingin ja Espoon omakotiasujat haluavat huolettomaan kerrostalokämppään ja myyvät tai jättävät jälkipolvilleen suuritöiset omakotitalonsa. Kesämökille voi suunnata koko kesäksi, tai parin kolmen viikon matkalle voi lähteä ilman, että tarvitsee miettiä lumitöitä tai ruohonleikkuuta.

Jotkut vihreät ovakin jo lähes orgastisessa tilassa uusurbanismin kukoistusta hokiessaan, mutta ei tässä nyt sentään mistään kaupunkiasumisen buumista ole kyse. Nuoret aikuiset lapsiperheet hakevat edelleen kohtuuhintaisia perheasuntoja kapunkikeskustojen ulkopuolelta kun niitä ei normaalituloilla ole varaa hankkia ainakaan Helsingissä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      138
      887
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      44
      657
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      588
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      110
      563
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      532
    6. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      525
    7. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      58
      513
    8. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      488
    9. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      476
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      24
      445
    Aihe