Aloittelija

Aloittelija

Olen aloittamassa kyseisen harrastuksen.
Olen 17v poika, ja todella huonokuntoinen. Miten pääsis alkuun, kun ei oikein aluksi kehtais mennä puntisalille;)

13

7131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Frank

      Levytangon painoja, punnerruspenkki, jalkakyykkyteline ja tila johon nämä sijoittaa.

      • Aloittelija

        Minkälainen ohjelma? Mitä lihaksia kannattais treenata aluks? Entä pitääkö ruokavaliota muuttaa?


      • Neuvo
        Aloittelija kirjoitti:

        Minkälainen ohjelma? Mitä lihaksia kannattais treenata aluks? Entä pitääkö ruokavaliota muuttaa?

        Ei ehkä ole kaikkein viisain teko aloittaa itsekseen kotona ilman minkäänlaista ohjausta; paikat hajoavat ja harjoittelet epätasapainoisesti.

        Mene nyt vain salille ja mielellään sellaiselle, josta saa hyvää ohjausta ja treeniohjelmat. Vaikka se vähän maksaisikin, saat parempia tuloksia, eikä innostus lopu niin nopeasti.


      • Neuvo kirjoitti:

        Ei ehkä ole kaikkein viisain teko aloittaa itsekseen kotona ilman minkäänlaista ohjausta; paikat hajoavat ja harjoittelet epätasapainoisesti.

        Mene nyt vain salille ja mielellään sellaiselle, josta saa hyvää ohjausta ja treeniohjelmat. Vaikka se vähän maksaisikin, saat parempia tuloksia, eikä innostus lopu niin nopeasti.

        no voi herran jee, minkä ihmeen takia aloittelijan tai vaikka pidemmälle ehtineen harrastajankaan tarvitsisi heti kättelyssä ruokavaliotaan muuttaa?? (ellet ihan vesi-näkkileipälinjalla ole elänyt)


      • Matti Heikäläinen
        Aloittelija kirjoitti:

        Minkälainen ohjelma? Mitä lihaksia kannattais treenata aluks? Entä pitääkö ruokavaliota muuttaa?

        Niinku Frank sanoi: kyykkäysteline(suotava, mutta ei pakollinen) ja penkki painot(välttämättömät). Penkki on kohtuu tärkee liike kuitenki. Painoja alkuun kattattaa hommata tommoset 50-60 koiloa.

        Kyykätä kannattaa paljon, oikeestaan melkein joka reenissä noin alussa, kun et reenaa kovaa. Kovaa ei ole mitään järkeä reenata alussa, sillä siitä ei ole juurikaan enempää hyötyä. Saat paikat jumiin vähemmälläki ja kehitystä tapahtuu.

        Kyykystä: Saat selkääs suoremmaks ja näytät varmaan heti isommalta. Isojen lihasryhmien kova rasittaminen lisää myös oman kroppasi steroidien tuotantoa ja vaikutuksen huomaa. Myös rinnan kasvatus kannattaa aloittaa heti(esim. pullovereja, penkkiä selkä kaarella).

        Ohjelmaa/ruokavaliota ei kannata vielä suuremmin miettiä, sillä pystyt kehittymään erinomaisesti, vaikket suunnittele niitä enemmin. Syödä kannattaa kuitenki paljon, sillä se on massan kasvatuksen kannalta välttämätöntä.

        Vinkki: hommaa nyrkkeilysäkki hanskat ja opettele nykkeilytekniikkaa(tietoa esim. netistä), siitä saat erinomaista reeniä hartioihin/olkapäihin(vahvistuvat) ja sehän se alussa tuntuu tärkeeltä.

        Yläselän leveys vaikuttaa eniten(näytät korstolta):Yläselän reenaaminen esim. vetämällä leukoja/kulmasoutu(levytangolla tai käsipainoilla) olen havainnut tehokkaiksi. Penkki reenaa selkää myös. Selkäähän pitää saada leveemmäksi.

        Eli siis kyykkyä, penkkiä,leuanvetoa/kulmasoutua ja mahollisesti säkkiä myös vatsalihaksia kannattaa reenata(säkkiä hakkaamalla tulee myös). Maastavetoakin kannattaa harjotella niillä keveillä painoilla. 60 kiloa maveen on aika vähä aloittelijallekki, mutta tekniikan harjotteluun hyvä.

        Säkkiä voit reenata joka päivä ja punteilla esim. 3-4 kertaa viikossa tai siten miltä tuntuu, mutta kehityksen kannalta ei sovi pitää liian pitkiä taukoja.


      • Aloittelija....
        Matti Heikäläinen kirjoitti:

        Niinku Frank sanoi: kyykkäysteline(suotava, mutta ei pakollinen) ja penkki painot(välttämättömät). Penkki on kohtuu tärkee liike kuitenki. Painoja alkuun kattattaa hommata tommoset 50-60 koiloa.

        Kyykätä kannattaa paljon, oikeestaan melkein joka reenissä noin alussa, kun et reenaa kovaa. Kovaa ei ole mitään järkeä reenata alussa, sillä siitä ei ole juurikaan enempää hyötyä. Saat paikat jumiin vähemmälläki ja kehitystä tapahtuu.

        Kyykystä: Saat selkääs suoremmaks ja näytät varmaan heti isommalta. Isojen lihasryhmien kova rasittaminen lisää myös oman kroppasi steroidien tuotantoa ja vaikutuksen huomaa. Myös rinnan kasvatus kannattaa aloittaa heti(esim. pullovereja, penkkiä selkä kaarella).

        Ohjelmaa/ruokavaliota ei kannata vielä suuremmin miettiä, sillä pystyt kehittymään erinomaisesti, vaikket suunnittele niitä enemmin. Syödä kannattaa kuitenki paljon, sillä se on massan kasvatuksen kannalta välttämätöntä.

        Vinkki: hommaa nyrkkeilysäkki hanskat ja opettele nykkeilytekniikkaa(tietoa esim. netistä), siitä saat erinomaista reeniä hartioihin/olkapäihin(vahvistuvat) ja sehän se alussa tuntuu tärkeeltä.

        Yläselän leveys vaikuttaa eniten(näytät korstolta):Yläselän reenaaminen esim. vetämällä leukoja/kulmasoutu(levytangolla tai käsipainoilla) olen havainnut tehokkaiksi. Penkki reenaa selkää myös. Selkäähän pitää saada leveemmäksi.

        Eli siis kyykkyä, penkkiä,leuanvetoa/kulmasoutua ja mahollisesti säkkiä myös vatsalihaksia kannattaa reenata(säkkiä hakkaamalla tulee myös). Maastavetoakin kannattaa harjotella niillä keveillä painoilla. 60 kiloa maveen on aika vähä aloittelijallekki, mutta tekniikan harjotteluun hyvä.

        Säkkiä voit reenata joka päivä ja punteilla esim. 3-4 kertaa viikossa tai siten miltä tuntuu, mutta kehityksen kannalta ei sovi pitää liian pitkiä taukoja.

        Kiitokset hyvistä vinkeistä!


      • Masa Heikäläinen
        Aloittelija.... kirjoitti:

        Kiitokset hyvistä vinkeistä!

        Voisin vielä vinkata sen verran, kun jäi tossa edellisessä sanomatta sarjojen pituuksista. Eli kannattaa tehä tommosta 5-10 pitusia sarjoja ja ei tarvi tehä niin, että viimenen menee just ja just. Seuraus yleensä: huono suoritustekniikka ts. et tee liikettä puhtaasti.

        Välillä tosin kannattaa vedellä ihan maksimejakin. Kun reenaat massaa tuolla 5-10 pituisilla sarjoilla voimaakin tulee, mutta sitä tulee roimasti lisää kun vedät maksimeja eli ihan muutamia toistoja vaan.

        Sarjoja kannattaa tehdä alussa vähemmän(n. 2-3), mutta kun alat edistymään, niin sarjojen määrää voi ruveta lisäämään(n.3-5), etenkin tutuissa liikkeissä(=joita olet reenannut pitempään).

        Kannattaa myös ottaa uusia liikkeitä mukaan sitä myötä kun edistyt, esim. hauiskääntöjä, ojentajapunnerrusta jne.

        Muista kuitenkin, että tärkeimpiä ovat jalkakyykky, maastaveto, penkkipunnerrus ja ennen kaikkea oikeat suoritustekniikat.

        Suoritustekniikoihinkin liittyy kaikenlaisia variaatioita ja yksityiskohtia, joista kannattaa ottaa selvää. Esim. kulmasoutua voi tehdä eri kulmassa, niinkuin nimestä voi päätellä. Tarkoitus on saada erillaisia ärsykkeitä lihaksille.


    • Kari Silmä-Nippula

      Et kehtaa mennä?Voi saatanan saatana.Aivan turha alkaa räpistelemään himassa.Paljon parempi mennä suoraan asiaan.Hyvin varustettu perussali ja siitä se lähtee.Itse satavuotta takaperin funtsin samoja juttuja,että kehtaako sitä mennä rapakuntoisena naruja heiluttelemaan?Tulin tulokseen,et vittu naurakoon saatana jos huvittaa,mitä väliä.Menin 52 kiloisena salille, tajusin et perkele nämä isot karvaturvat ovatkin reiluja tyyppejä, tulivatkin neuvomaan ja jeesaamaan.Toisia ei taas kiinnostanut pätkääkään,se kun heiluin kuin hullun muna mielettömän perseessä ympäri salia.Ei kukaan ole aloittanut sataviiskyt kiloisena saliharrastustaan,kaikki ovat "pohjalta" tulleet ja jokainen kyllä tajuaa......et jostakin se on aloitettava.Heitä vittuun kaikki nöyristely ja mene reilusti heilumaan....et varmasti kadu.Usko pois.

    • joku vaan

      Painu sinne salille! Takaan että et ole se ainut pienikokoinen siellä, tai jos olet nii MITÄ SITTEN!!!!
      Käytännön vinkki. Älä tee mitään mikä tuntuu pahalta, en tarkoita että jos alkaa lihaksissa tuntumaan, vaan jos nivelet tai SELKÄ kipunoi nii lopeta kyseinen liike siihen!
      Toinen vinkki. Kun näet siellä salilla elämää suuremman miehen nii se todennäköisesti osaa neuvoa oikeita tekniikoita ja ei niitä tartte pelätä! Ittekkin arastelin ekalla kerralla, mut pirun lepposia ne isotkin ukot on!!!
      Rohkeasti salille, siitä se lähtee =D.

    • ÄIJÄ

      Salille! Niinkuin olisit jo. Reenaa aluksi isoja lihasryhmiä... Saleilla ohjataan mielellään. Se on niiden työtä. KYSY? Ruoasta sen verran, että siihen ei kannata aluksi kiinnittää liiaksi huomiota, ellet omaa amerikkalaista tapaa syödä pullaa ja paskaa aamupalaksi. tosiasia kuitenkin on: reenaus on kolmen asian summa
      1. reeni
      2. lepo
      3. ruoka

      --> kaikkien on oltava tasapainossa ja lepoa saatava riittävästi.

    • Iso mies

      Nämä kaikki viestit ja neuvot ovat hyviä ja asiallisia. Alkuun pääsee hyvin noilla neuvoilla. Jossakin vaiheessa tulee ehkä eteen se, etteivät lihakset kasva tarpeeksi nopeasti ja isoiksi. On hyvä muistaa, että on keinoja joilla saadaan nopeasti aikaan suuria ja todella massiivisia lihaksia. Ruoka ei riitä. Kyllä pojat sitten kertovat.

      • Stuka

        Jep jep. Kyllä muistan kun menin ekan kerran sinne salille viisi vuotta sitten. Paino oli 65 kg (83 cm). Sain just ja just 60 kg penkiltä.
        Nyt paino on 95 kg. Ei yhtään rasvaa. Ja penkiltä nousee 130 kg.

        Eli salille vaan!


      • Pikkumies
        Stuka kirjoitti:

        Jep jep. Kyllä muistan kun menin ekan kerran sinne salille viisi vuotta sitten. Paino oli 65 kg (83 cm). Sain just ja just 60 kg penkiltä.
        Nyt paino on 95 kg. Ei yhtään rasvaa. Ja penkiltä nousee 130 kg.

        Eli salille vaan!

        Olet yllättävän lyhyt noin massiiviseksi kaveriksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe