Voitelusta

otin opiksi

Tomumajan aloittamassa ketjussa "Helluntailaisuus on raamatullisin" on mielestäni jäänyt riittävää huomiota vaille tämä kirjoitus:

ihmistä liikaa...
8.6.2014 12:39

>Yleensä laulut ""uudet voitelut helluntain ja voimaasi tarviin ...""

Pitkälle ne on vain huulten sanoja, koska uutta voitelua ei anneta laittomuuksiin.<

Asia oli minulle eilen ajankohtainen ihan maallisessa mielessä. Koska Mestarinikin kertoi paljon vertauksia tavallisesta elämästä, kerron seuraavan tapahtuman vertauksena:

En ollut aikoihin käyttänyt ompelukonetta. Ajattelin jo kysyä ongelmaan neuvoa veljeltäni, joka on tosi taitava ompelukoneen ja saumurin käyttäjä. Kone ei nimittäin suostunut tekemään kunnollista saumaa, vaan sylttäsi langat sekaisin tuon tuostakin. Jouduin purkamaan ommelta ja aloittamaan aina alusta. Ihmettelin, mistä koneen toimimattomuus johtui. Olen lähimpieni mielestä aika pitkäjännitteinen enkä anna helposti periksi, jos laitteet eivät toimi. Yritän aina uudestaan, ja yleensä olen onnistunutkin korjaushommissani, joskus aika vaativissakin, vaikka itse sanon. Mekaaniset laitteet ovat mielenkiintoisia.

Nyt ei mikään näyttänyt auttavan. Ohjekirjaa en ole lukenut sen jälkeen, kun olen koneen hankkinut ja uskoin tietäväni kaiken siitä. Tarkistin langat, neulat ja kaikki asiaan liittyvät kohdat koneesta. Irrotin sukkulan osiin ja kasasin takaisin. Lopulta otin ohjekirjan käteen ja aloin tutkia, mistä vika voisi johtua. Kirjan loppupuolella oli otsikko:

Voitelu: "Koneen puolakotelo ja sen ura tulee puhdistaa harjalla ja voidella määräajoin ja aina, jos se tuntuu toimivan huonosti. Puolakotelon nuppiin on myös syytä laittaa tippa öljyä".
Siinäpä se!
Puhdistin koneen ohjeen mukaan ja laitoin voiteluöljyä neuvottuihin osiin, ja kohta kone toimi taas kuin unelma. Ompelu onnistui ja sain työn tehtyä ilman velipojan ohjeita. Ehkä sain vähän öljyä myös omaan "nuppiini".

Kokemus puhutteli minua nyt, kun luin alussa mainitun kirjoituksen. Kiitos sen kirjoittajalle.

Meidän hengellinen elämämme, sisäinen koneistommekaan ei toimi ilman, että luemme ohjekirjaamme Raamattua ja saamme uutta voitelua ja voimaa Sanan ja Pyhän hengen kautta.

Ei pidä luulla, niin kuin minä luulin, että kaikki on jo tiedossa ja osaan asiat riittävän hyvin ilman vanhan kertausta ja uuden oppimista. Raamattu on valtava kirjasto ja aarreaitta, josta löytyy aina uutta. Ei sekään ole haitaksi, jos voi joskus kysyä neuvoa paremmin tietäviltä veljiltä tai sisarilta, kun itse ei ymmärrä jotakin. Me uskovat, ja minun mielestäni ihmiset yleensä, olemme toisiamme varten. Ei kukaan ole vain itseään varten.
2. Kor. 4:5
Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.

16

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otin opiksi

      Näkyy tulleen tuplat. Tätä en osaa itse korjata, vaan pyydän luotsilta tai ylläpidolta apua. Kiitos.

    • Ompelukone toimii, kun sitä huoltaa ja muistaa voidella riittävän usein oikealla voiteluöljyllä. Hengellisen elämään onkin parasta voitelua lukea Raamattua eikä hakea väärää voitelua kaikenmaailman karismaattisten pastorien käsien alta.

      • Minä etsin jumalaa enkä löytänyt tästäkään ketjusta muutakuin ihmismielen pönkitystä omiin vanhoihin uskomuksiin jotka on ihmisistä lähtöisin.

        Ja nää on hurmoksissa...jostain ompelukoneesta, johon ei tasan tarkkaan mikään jumala liity.


      • otin opiksi

        mazdels

        En ole koskaan hakenut mitään voitelua kenenkään pastorin käsien alta. Olen luottanut Jumalan Sanaan. Kertomukseni pointti olikin juuri siinä. Sinä ilmeisesti ymmärsit, mistä olen iloinen.

        Kaikenmaailman karismaattisten "voitelijoiden" toiminnassa on liikaa ihmistä niin kuin alussa mainitsemani nimimerkki "ihmistä liikaa" on kirjoittanut. Jumalan hengen vaikutusta lieneekö nimeksikään. En tiedä, kun en ole niissä piireissä liikkunut.

        Sen tiedän ja olen kokenutkin, että aitoa raamatullista karismaattisuutta on olemassa, mutta se ei rahasta ihmisiä, ei ylennä itseään eikä tee lähimmäiselle mitään pahaa. Osaan tunnistaa ja erottaa aidon ja epäaidon hengellisen toiminnan.


      • otin opiksi kirjoitti:

        mazdels

        En ole koskaan hakenut mitään voitelua kenenkään pastorin käsien alta. Olen luottanut Jumalan Sanaan. Kertomukseni pointti olikin juuri siinä. Sinä ilmeisesti ymmärsit, mistä olen iloinen.

        Kaikenmaailman karismaattisten "voitelijoiden" toiminnassa on liikaa ihmistä niin kuin alussa mainitsemani nimimerkki "ihmistä liikaa" on kirjoittanut. Jumalan hengen vaikutusta lieneekö nimeksikään. En tiedä, kun en ole niissä piireissä liikkunut.

        Sen tiedän ja olen kokenutkin, että aitoa raamatullista karismaattisuutta on olemassa, mutta se ei rahasta ihmisiä, ei ylennä itseään eikä tee lähimmäiselle mitään pahaa. Osaan tunnistaa ja erottaa aidon ja epäaidon hengellisen toiminnan.

        Joo, ymmärsin mitä kirjoituksellasi tarkoitit. Itsekin jonkun verran tiedän ompelukoneista, lähinnä teollisuusompelukoneista, joten oikein hoidettuna kone toimii moitteettomasti ja tekee hyvän jäljen, joka kestää.

        Mielestäsi "voitelu" -vertauksesi oli hyvä. Erityisesti nyt, kun Suomen hengellisessä kentässä on vääriä voiteluaineita liikkeellä pilvin pimein.


      • Näin pyydän

        Jumala olkoon sinun sielulle armollinen.


      • Näin pyydän
        Näin pyydän kirjoitti:

        Jumala olkoon sinun sielulle armollinen.

        Oli tarkoitettu sarisusannass73:lle


    • Kirrrkkaus
      • Joo-joo-siunattu ompelukone kun se toimii juuri niin kuin ohjekirjassa sanotaan-ja sitten muistetaan raamattu.

        Ihmismielen tekosia. Raamattukin on ihmisten luoma kirja.


      • Miksi ihmeessä ?
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Joo-joo-siunattu ompelukone kun se toimii juuri niin kuin ohjekirjassa sanotaan-ja sitten muistetaan raamattu.

        Ihmismielen tekosia. Raamattukin on ihmisten luoma kirja.

        Miksi ihmeessä SS73 kirjoittelet täällä ?

        Siis vastustat Raamatun Totuuksia ja uskovia, saatko jotakin "kiksejä" uskovien ja raamatun pilkkaamisesta ???

        Eikö sinulla ole parempaa tekemistä, tai seuraa ???

        Onhan Suomi24:lla vaikka kuinka eri keskustelu osioita, etkö löydä samankaltaisia keskustelijoita, joiden kanssa voisit jakaa asioita, ilman että tarvitsee muiden uskoa tai elämän perustoja yrittää murtaa ja pilkata ja ivata ?


      • otin opiksi
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Joo-joo-siunattu ompelukone kun se toimii juuri niin kuin ohjekirjassa sanotaan-ja sitten muistetaan raamattu.

        Ihmismielen tekosia. Raamattukin on ihmisten luoma kirja.

        "Joo-joo-siunattu ompelukone kun se toimii juuri niin kuin ohjekirjassa sanotaan-ja sitten muistetaan raamattu."

        Lienetkö koskaan tutustunut metaforiin ja / tai allegorioihin.
        Nehän ovat Jeesuksen ja apostolien opetuksessa jatkuvasti esillä. Raamatusta niitä löytyy vaikka kuinka paljon myös VT:n puolelta. Antoisia lukuhetkiä ja Jumalan siunausta!

        En ole hurmoksissa ompelukoneesta enkä muutenkaan.
        Olen vain tyytyväinen sekä koneen toimimisesta että Jumalan hyvyydestä, kun Hän puhuu tavalla ja toisella.

        Epäilen, että näistä ketjuista et löydä Jumalaa ainkaan niin kauan kuin asennoidut Jumalaan ja muihin ihmisiin ja heidän kirjoituksiinsa noin nurjalla tavalla. Uskon Jumalan puhuvan vielä sinullekin tavalla tai toisella. Älä silloin torju Hänen puhettaan. Hän voi yllättää sinut myönteisesti, koska Hän rakastaa sinua.
        _______________________________________________
        Polvijärven pastorista en tiedä muuuta kuin mitä joskus olen täältä lukenut. Minua ei liiemmin kiinnosta keskustella hänestä ja hänen voiteluistaan.


      • Säälin häntä
        Miksi ihmeessä ? kirjoitti:

        Miksi ihmeessä SS73 kirjoittelet täällä ?

        Siis vastustat Raamatun Totuuksia ja uskovia, saatko jotakin "kiksejä" uskovien ja raamatun pilkkaamisesta ???

        Eikö sinulla ole parempaa tekemistä, tai seuraa ???

        Onhan Suomi24:lla vaikka kuinka eri keskustelu osioita, etkö löydä samankaltaisia keskustelijoita, joiden kanssa voisit jakaa asioita, ilman että tarvitsee muiden uskoa tai elämän perustoja yrittää murtaa ja pilkata ja ivata ?

        Kaikella on määräaika, myös ss73 pilkallisilla kirjoituksilla.


    • Halleluja, kun ompelukone toimii juuri niinkuin ohjeessa sanotaan- ihan niin kuin raamattu.

      Missä perustelut?

      Miten niin niinkuin raamattu? Kirja jossa kuviataan sotia tappamista insestiä ja puhuvia puita ja eläimiä?

      Kuka uskoo?

      • Aasiko äänessä?

        Kyllä täällä nyt ainakin käärmeet ja aasit puhuu.


    • Raamatullisin seurakunta on Kristuksen ruumis. Mitään muuta seurakuntaa ei ole edes olemassakaan, joten tästä asiasta ei edes voi kiistellä.

    • otin opiksi

      jari-pekka

      Viestisi on väärässä asiayhteydessä.
      Voisitko vastata ketjuun, jossa tomumaja esittää mielipiteensä
      "Helluntaiseurakunta on raamatullisin"
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12295125

      Tämä keskustelu ei käsittele helluntaiseurakuntaa eikä yleensä seurakuntakysymyksiä. Toivon, ettei tähän liitetä asiaan kuulumattomia kiistakysymyksiä. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe