Onko muilla proteeseja

N38

Olisi kiva kuulla onko muilla nuorilla tai keski-ikäisillä hammasproteeseja, kun välillä tuntuu että olen varmaan maailman ainoa alle 50-vuotias jolla on proteesit! Itselläni on alhaalla rankaproteesi ja ylhäällä täysproteesi. Miten muilla, onko ketään?

56

27190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N43

Minulla on ollut 10 vuotta ja nyt on tilauksessa toinen proteesi ja ikää on alle 50 v.Täysproteesi on tulossa yläkertaan syksyn aikana. Kerropa kokemuksiasi siitä ? Miten siihen tottui, huomaavatko muut sitä, sihisevätkö ässät ja miten puhe onnistuu sen kanssa yms. Olisi mukava kuulla miten täysproteesin kanssa tulee toimeen....

• N38

Itselläni on vuoden verran ollut ylhäällä täysproteesi, ja ennen sitä oli noin yhdeksän vuotta osaproteesi, vähän ajan mittaan erilainen kun hampaita lisättiin ja tehtiin uudenlainenkin kerran. Mutta viime syksynä sitten poistettiin kerralla loput omat hampaat ja laitettiin tämä.

Alhaalla on edelleen rankaproteesi ainakin toistaiseksi. Viimeisistä alahampaista koitan pitää kiinni loppuun asti, koska olen ymmärtänyt että täysproteesi alhaalla on vielä paljon ylhäällä olevaa hankalampi, mutta kovin montaa vuotta tuskin enää viivytystaisteluni auttaa.

Täysproteesiin tottuminen vei ainakin minulta aikaa melko pitkään, vaikka osaproteesista oli jo pitkä kokemus. Se vaan on niin hankalan tuntuinen ainakin minun suussani. Kitalaen peittyminen kokonaan tuntuu minusta hyvin hankalalta ja aluksi se suorastaan yökötytti jatkuvasti, ja edelleenkin vähän. Myös makuaistiin proteesi vähän vaikuttaa. En oikeastaan voi sanoa että olisin vieläkään lähimainkaan kunnolla tottunut tähän!

Syöminen muuten proteesin kanssa on ainakin minulle edelleen aika hankalaa. Pitää olla aika varovainen miten puree ja etuhampailla kun vahingossa varsinkin aluksi ja vieläkin välillä tulee puraistua, niin se kyllä keikauttaa hyvin helposti proteesin paikaltaan. Jossain seurassa tai ravintolassa se voi olla aika noloa, kun sen kyllä helposti muutkin huomaavat, tiedän sen kokemuksesta! Muutenkin puremisen ja syömisen kanssa täytyy edelleen olla aika tarkkana ja purra huolellisesti ylös alas suunnassa, mutta vähitellen siihenkin tottuu. Pureminen näyttää erilaiselta ja siitä voi varmaan huomata jopa proteesit.

Puhuminen on myös opeteltava ihan uudestaan, ainakin minun oli. Aluksi se tuntui hirvittävän hankalalta ja puheestani ei saanut varmaan mitään selvää, mutta pikku hiljaa se parani vähitellen, kun vaan uskalsin puhua. Proteesit kuuluvat edelleen puheestani aika selvästi, mutta tosin myös osaproteesit kuuluivat aluksi. Tosin tämä vaikuttaa nyt kyllä pysyvältä. Ässät sihisevät selvästi ja muutenkin puheessa on aikamoinen suhinamainen sivuääni. Jotenkin se tekee suun sisäpuolen niin muoviseksi ja se kyllä kuuluu puheessa.

Ulkonäöstä proteesin tietysti huomaa ainakin minulla tasaisesta ja siististä hammasrivistä, joka kyllä näyttääkin vähän muoviselta. Tämä on varmasti paljon kiinni tekijän ammattitaidosta! Itse kun hymyilen paljon ja huulet ovat silloin reilusti pois edestä, niin varsinkin ikenien osalta muovisuus tulee hyvin selvästi esiin. Jotkut myös sanovat että ylähuulesta voi huomata että on täysproteesit, varsinkin pitemmän päälle.

Omalla kohdallani ainakin täysproteesin kyllä ovat muut huomanneetkin, osittain ehkä ulkonäön ja aika usein varmaan puheen vuoksi. Usein ihmiset eivät tietysti sano mitään, mutta olen huomannut että suutani on tuijotettu ja katseltu, aika varmasti juuri tämän takia. Ja onpa jotkut jopa kysyneetkin! Enkä ole viitsinyt niissä tilanteissa sitten valehdellakaan vaan olen reilusti kertonut että kyllä näin on.

Yksi hankala asia on muuten aivastaminen, joka ainakin minulla voi helposti pärskäyttää proteesin pois paikaltaan, varmaan joskus olisi minulta voinut jopa lentää ulos suusta jos en olisi pitänyt kättä edessä!

En halua pelotella sinua, koska itse olen ollut välillä aikamoisissa vaikeuksissa täysproteesini kanssa ja tottunut siihen aika huonosti edelleenkään. Mutta siihen varmasti vaikuttaa proteesini huono istuvuus ja pysyvyys pohjauksista huolimatta ja kaikkihan on yksilöllistä, toisilta sitä ei edes huomaa ja kaikki eivät varmaan huomaa edes itse!

Itseäni vähän jo hirvittää miten hankala se alapuolen täysproteesi tulee sitten aikanaan olemaan, kun yläpuolinenkin on ollut minulle aikamoisen hankala ja on edelleenkin. Voi hyvin nimittäin olla että saan hyvin piankin sen myös alas, mutta viimeistään varmasti ihan muutaman vuoden sisään. Mutta se on kai sitten ennakkopeloista huolimatta sen ajan murhe!

Mutta tsemppiä sinulle! Kyllä täysproteesinkin kanssa oppii elämään ja niin tottuu, toiset vain nopeammin kuin toiset. Kerron mielelläni lisää jos haluat jotain tietää lisää?

• ei hätää
        N38 kirjoitti:

Itselläni on vuoden verran ollut ylhäällä täysproteesi, ja ennen sitä oli noin yhdeksän vuotta osaproteesi, vähän ajan mittaan erilainen kun hampaita lisättiin ja tehtiin uudenlainenkin kerran. Mutta viime syksynä sitten poistettiin kerralla loput omat hampaat ja laitettiin tämä.

Alhaalla on edelleen rankaproteesi ainakin toistaiseksi. Viimeisistä alahampaista koitan pitää kiinni loppuun asti, koska olen ymmärtänyt että täysproteesi alhaalla on vielä paljon ylhäällä olevaa hankalampi, mutta kovin montaa vuotta tuskin enää viivytystaisteluni auttaa.

Täysproteesiin tottuminen vei ainakin minulta aikaa melko pitkään, vaikka osaproteesista oli jo pitkä kokemus. Se vaan on niin hankalan tuntuinen ainakin minun suussani. Kitalaen peittyminen kokonaan tuntuu minusta hyvin hankalalta ja aluksi se suorastaan yökötytti jatkuvasti, ja edelleenkin vähän. Myös makuaistiin proteesi vähän vaikuttaa. En oikeastaan voi sanoa että olisin vieläkään lähimainkaan kunnolla tottunut tähän!

Syöminen muuten proteesin kanssa on ainakin minulle edelleen aika hankalaa. Pitää olla aika varovainen miten puree ja etuhampailla kun vahingossa varsinkin aluksi ja vieläkin välillä tulee puraistua, niin se kyllä keikauttaa hyvin helposti proteesin paikaltaan. Jossain seurassa tai ravintolassa se voi olla aika noloa, kun sen kyllä helposti muutkin huomaavat, tiedän sen kokemuksesta! Muutenkin puremisen ja syömisen kanssa täytyy edelleen olla aika tarkkana ja purra huolellisesti ylös alas suunnassa, mutta vähitellen siihenkin tottuu. Pureminen näyttää erilaiselta ja siitä voi varmaan huomata jopa proteesit.

Puhuminen on myös opeteltava ihan uudestaan, ainakin minun oli. Aluksi se tuntui hirvittävän hankalalta ja puheestani ei saanut varmaan mitään selvää, mutta pikku hiljaa se parani vähitellen, kun vaan uskalsin puhua. Proteesit kuuluvat edelleen puheestani aika selvästi, mutta tosin myös osaproteesit kuuluivat aluksi. Tosin tämä vaikuttaa nyt kyllä pysyvältä. Ässät sihisevät selvästi ja muutenkin puheessa on aikamoinen suhinamainen sivuääni. Jotenkin se tekee suun sisäpuolen niin muoviseksi ja se kyllä kuuluu puheessa.

Ulkonäöstä proteesin tietysti huomaa ainakin minulla tasaisesta ja siististä hammasrivistä, joka kyllä näyttääkin vähän muoviselta. Tämä on varmasti paljon kiinni tekijän ammattitaidosta! Itse kun hymyilen paljon ja huulet ovat silloin reilusti pois edestä, niin varsinkin ikenien osalta muovisuus tulee hyvin selvästi esiin. Jotkut myös sanovat että ylähuulesta voi huomata että on täysproteesit, varsinkin pitemmän päälle.

Omalla kohdallani ainakin täysproteesin kyllä ovat muut huomanneetkin, osittain ehkä ulkonäön ja aika usein varmaan puheen vuoksi. Usein ihmiset eivät tietysti sano mitään, mutta olen huomannut että suutani on tuijotettu ja katseltu, aika varmasti juuri tämän takia. Ja onpa jotkut jopa kysyneetkin! Enkä ole viitsinyt niissä tilanteissa sitten valehdellakaan vaan olen reilusti kertonut että kyllä näin on.

Yksi hankala asia on muuten aivastaminen, joka ainakin minulla voi helposti pärskäyttää proteesin pois paikaltaan, varmaan joskus olisi minulta voinut jopa lentää ulos suusta jos en olisi pitänyt kättä edessä!

En halua pelotella sinua, koska itse olen ollut välillä aikamoisissa vaikeuksissa täysproteesini kanssa ja tottunut siihen aika huonosti edelleenkään. Mutta siihen varmasti vaikuttaa proteesini huono istuvuus ja pysyvyys pohjauksista huolimatta ja kaikkihan on yksilöllistä, toisilta sitä ei edes huomaa ja kaikki eivät varmaan huomaa edes itse!

Itseäni vähän jo hirvittää miten hankala se alapuolen täysproteesi tulee sitten aikanaan olemaan, kun yläpuolinenkin on ollut minulle aikamoisen hankala ja on edelleenkin. Voi hyvin nimittäin olla että saan hyvin piankin sen myös alas, mutta viimeistään varmasti ihan muutaman vuoden sisään. Mutta se on kai sitten ennakkopeloista huolimatta sen ajan murhe!

Mutta tsemppiä sinulle! Kyllä täysproteesinkin kanssa oppii elämään ja niin tottuu, toiset vain nopeammin kuin toiset. Kerron mielelläni lisää jos haluat jotain tietää lisää?

voi harmi, sinulla tuntuu olevan tavallista enemmän ongelmia proteesisi kanssa. Sepä ikävää. Oletko miettinyt mistä se voisi johtua ? Saitko tämän proteesin heti hampaiden poiston jälkeen suuhun ( immediaatti ) jolloin ikenet ovat jo siitäkin ehtineet muuttumaan paljon ja pysyvyys on huono. Vaikka Sinulta on jo ennestään ollut useita hampaita pois en usko että ikenet ovat vielä niin madaltuneet ettei niille saisi tehtyä hyvää proteesia. Paljonko maksoit uudesta proteesistasi ?

Tiedän ainakin Helsingissä useita hurjan hyviä hammasteknikoita joilta saat todella hyvät proteesit ja hammasrivistönkin saat hyvän ja "luonnollisen" näköisen.
        voidaan tavata nimimerkillä es jollakin 24h chat ikäryhmät keskustelussa ja vaihtaa tiedot siellä tai antaa tässä sähköpostiosoitteet

• N43
        N38 kirjoitti:

Kiitti pitkästä tiedotteestasi. Nyt rupesi tätä naista vähän pelottamaan, että miten se nyt lähtee sujumaan uuden kaluston kanssa ?! Se kitalaen peittyminen ja yököttäminen alkoi hirvittämään. Eikö sitä kitalakiosaa sitten voitu lyhentää vai olisiko se vaikuttanut proteesin pitävyyteen jotenkin ? Miten on mahdollista, että proteesi keikkuu etuhampailla purtaessa ? On se tosi kivaa olla ulkona syömässä, jos näin käy. Mistä johtuu se proteesisi huono istuvuus ? Saitko proteesin heti poistojen jälkeen vai vasta myöhemmin ? Eikö se pohjauskaan sitten tuonut apua ? Jos saa kysyä, niin teetikö kalustosi yksityisellä vai terkkarilla ? Oma aikaisempi osaproteesini oli teetetty yksityisellä ja tää uusi terkkarilla. Hinnoissa on ainakin vissi ero, mutta onkohan sitten laadussakin ?!!!!
        Täytynee varoa aivastuksia.

• N38
        N43 kirjoitti:

Kiitti pitkästä tiedotteestasi. Nyt rupesi tätä naista vähän pelottamaan, että miten se nyt lähtee sujumaan uuden kaluston kanssa ?! Se kitalaen peittyminen ja yököttäminen alkoi hirvittämään. Eikö sitä kitalakiosaa sitten voitu lyhentää vai olisiko se vaikuttanut proteesin pitävyyteen jotenkin ? Miten on mahdollista, että proteesi keikkuu etuhampailla purtaessa ? On se tosi kivaa olla ulkona syömässä, jos näin käy. Mistä johtuu se proteesisi huono istuvuus ? Saitko proteesin heti poistojen jälkeen vai vasta myöhemmin ? Eikö se pohjauskaan sitten tuonut apua ? Jos saa kysyä, niin teetikö kalustosi yksityisellä vai terkkarilla ? Oma aikaisempi osaproteesini oli teetetty yksityisellä ja tää uusi terkkarilla. Hinnoissa on ainakin vissi ero, mutta onkohan sitten laadussakin ?!!!!
        Täytynee varoa aivastuksia.

Kiva jos kokemuksistani on apua! Mutta älä turhaan pelkää, kyllä se hyvin menee ja totut varmaan helposti! Itse olen ollut tälläisissä asioissa aina aika herkkä, joten johtunee siitä.

Kitalakiosaa ei ole voitu lyhentää juuri sen huonon pysyvyyden takia, kun on pelätty että se huononisi entisestään, siksi olen vain joutunut sinnittelemään. On se vähän helpottanut, mutta aluksi oli kyllä välillä ihan hirveää. Tuli joskus aina olo etä on vain pakko saada heti proteesi ulos suusta.

Alkuun keikahdukset olivat vaan huolimattomuuttani kun vanhasta muistista rouhaisin jotain oikein kovaa etuhampailla, kyllä sen nyt jo muistaa olla tekemättä.

Proteesini huono istuvuus johtuu kai enimmäkseen vaan suuni ja ikenieni muodoista, joillakin on proteeseille sopivammat ja toisilla ei.

Proteesin sain heti samana päivänä kun poistot tehtiin, eli ns. immediaattina. Tosin aluksi en kipeiden ikenien takia voinut sitä pitää ollenkaan! Hampaita jouduttiin myös leikkaamaan pois ja ikeneni ommeltiin koko matkalta. Ne olivat aika arat aluksi ja siksi en oikein pysytynyt pitämään proteesia suussa alkuun. Pohjauksia on tehty mutta apu ei tosiaan ole ollut kummoinen, vähän aina ehkä parantunut, mutta ei paljon.

Terveyskeskuksessa on tehty nämä minun proteesinikin. En tiedä on muussa kuin hinnoissa eroa, kun taitavat aika samoja paikkoja käyttää näiden itse proteesien tekemiseen?

Missä vaiheessa sinun hoitosi on ja milloin saat proteesit suuhun? Tehdäänkö nekin immediaattina vai annetaanko ikenien parantua välillä. Itse ehkä alas valitsen tämän vaihtoehdon kun on edessä? Paljonko sinulla on vielä hampaita jäljellä, mitä hampaita?

• N43
        N38 kirjoitti:

Kiva jos kokemuksistani on apua! Mutta älä turhaan pelkää, kyllä se hyvin menee ja totut varmaan helposti! Itse olen ollut tälläisissä asioissa aina aika herkkä, joten johtunee siitä.

Kitalakiosaa ei ole voitu lyhentää juuri sen huonon pysyvyyden takia, kun on pelätty että se huononisi entisestään, siksi olen vain joutunut sinnittelemään. On se vähän helpottanut, mutta aluksi oli kyllä välillä ihan hirveää. Tuli joskus aina olo etä on vain pakko saada heti proteesi ulos suusta.

Alkuun keikahdukset olivat vaan huolimattomuuttani kun vanhasta muistista rouhaisin jotain oikein kovaa etuhampailla, kyllä sen nyt jo muistaa olla tekemättä.

Proteesini huono istuvuus johtuu kai enimmäkseen vaan suuni ja ikenieni muodoista, joillakin on proteeseille sopivammat ja toisilla ei.

Proteesin sain heti samana päivänä kun poistot tehtiin, eli ns. immediaattina. Tosin aluksi en kipeiden ikenien takia voinut sitä pitää ollenkaan! Hampaita jouduttiin myös leikkaamaan pois ja ikeneni ommeltiin koko matkalta. Ne olivat aika arat aluksi ja siksi en oikein pysytynyt pitämään proteesia suussa alkuun. Pohjauksia on tehty mutta apu ei tosiaan ole ollut kummoinen, vähän aina ehkä parantunut, mutta ei paljon.

Terveyskeskuksessa on tehty nämä minun proteesinikin. En tiedä on muussa kuin hinnoissa eroa, kun taitavat aika samoja paikkoja käyttää näiden itse proteesien tekemiseen?

Missä vaiheessa sinun hoitosi on ja milloin saat proteesit suuhun? Tehdäänkö nekin immediaattina vai annetaanko ikenien parantua välillä. Itse ehkä alas valitsen tämän vaihtoehdon kun on edessä? Paljonko sinulla on vielä hampaita jäljellä, mitä hampaita?

Lähiaikoina pitäisi saada ja immediaattina.
        Alhaalla on vielä omat kalustot. Immediaatin edut on naisella ymmärrettävissä, sillä kuka nainen nyt voisi olla ilman ylähampaita kuukausia. Olen lukenut jostain, että jos antaa ikenien parantua kunnolla, niin proteesin pitävyys ja istuvuus on parempi kuin se immediaattijuttu. Lääkäri tosin sanoi, että poistokuopat paranevat itsekseen proteesin alla, mutta olo voi olla tuskainen ikenien arkuuden takia. Olitko silloin alussa kauan aikaa pitämättä proteesia ikeniesi arkuuden takia ? Minulle sanottiin, että ei saisi olla ilman proteesia, jos vain pystyy, sillä turvotuksen laskiessa ikenissä voi tulla muutoksia ja proteesi voi jotenkin väljentyä. Olipa selitys, toivottavasti meni edes hiukan sinnepäin näin omin sanoin kerrottuna. Piditkö ensimmäisenä yönä proteesia suussa ? Pitääkö sitä pitää vai voiko olla ilman ekana yönä ? Miten muuten jatkossa, otatko kalustot yöksi pois ? Miten säilytät kalustoa yön ajan, kosteassa paperissa vai miten ? Enää kun ei suositella vesilasisäilytystä.

• meikpiis75
        N43 kirjoitti:

Alhaalla on vielä omat kalustot. Immediaatin edut on naisella ymmärrettävissä, sillä kuka nainen nyt voisi olla ilman ylähampaita kuukausia. Olen lukenut jostain, että jos antaa ikenien parantua kunnolla, niin proteesin pitävyys ja istuvuus on parempi kuin se immediaattijuttu. Lääkäri tosin sanoi, että poistokuopat paranevat itsekseen proteesin alla, mutta olo voi olla tuskainen ikenien arkuuden takia. Olitko silloin alussa kauan aikaa pitämättä proteesia ikeniesi arkuuden takia ? Minulle sanottiin, että ei saisi olla ilman proteesia, jos vain pystyy, sillä turvotuksen laskiessa ikenissä voi tulla muutoksia ja proteesi voi jotenkin väljentyä. Olipa selitys, toivottavasti meni edes hiukan sinnepäin näin omin sanoin kerrottuna. Piditkö ensimmäisenä yönä proteesia suussa ? Pitääkö sitä pitää vai voiko olla ilman ekana yönä ? Miten muuten jatkossa, otatko kalustot yöksi pois ? Miten säilytät kalustoa yön ajan, kosteassa paperissa vai miten ? Enää kun ei suositella vesilasisäilytystä.

Proteeseja voi edelleen säilyttää aivan hyvin vesilasissa. Tervesuisella ihmisellä tästä ei seuraa mitään kamalaa. Jos suussa on sieni-infektio, tulisi proteesin antaa kuivahtaa välillä, jotta sienet kuolisivat. Nykyään annettavat (huonot) ohjeet sanovat, että proteesia voisi säilyttää kuivassa. Tähän eivät materiaalivalmistajat ja -myyjät kuitenkaan yhdy, sillä kuivuessaan muovi saattaa muuttaa muotoa. Jos ei halua proteesiaaan vesilasissa säilyttää, sen voi kääriä kosteaan paperiin ja laittaa esim. pakasterasiaan, jolloin kosteus ei pääse haihtumaan.

Immediaattiproteesia tulisi todellakin pitää koko ajan, jos siihen suinkin pystyy. Ikenet saattavat olla kyllä kivuliaat, mutta ne parantuvat kauniisti ja proteesille soveliaaseen muotoon, jos proteesia pidetään paranemisvaiheessakin ahkerasti.

• huonohampainen
        N43 kirjoitti:

Hei

Kerroit jo syksyllä että olet saamassa kokoproteesin. Onko kaikki mennyt hyvin oletko tyytyväinen. Kuinka kauan on mennyt tottumiseen uusien hampaiden kanssa ja oliko ongelmia
        ?

Tiedän muuten paikan missä voi teettää jopa kokoproteesin lomanviettopaikan lähellä 100 eurolla . Tuttavani, siis paikallinen on niin tehnyt ja on tyytyväinen. Tämä soveltuu kun on jo proteesi vaikka hammaslääkäristä on kysymys eikä teknikosta. Poistojen kanssa tietysti pitäisi olla paikalla pitkään.

jos haluat kertoa kokemuksistasi niin kirjoita

[email protected]

• huonot hampit
        N43 kirjoitti:

hei

kerroit syksyllä että olet saamassa kokoproteesin
        Miten kaikki meni , toivottavasti hyvin ! Vai oliko joku joka voi tuottaa erityisesti vaivaa ja kannattaa huomioida erityisesti

Tiedän muuten paikan missä yksi tuttavani teetti lomanviettopaikan lähellä kokoproteesit 100 eurolla ja on tyytyväinen. Soveltuu tietysti vain niille joille on jo poistot tehty koska loman muuten pitäisi olla tosi pitkä. Uudet proteesi sieltä kyllä saa nopeastikin

voit kirjoittaa

[email protected]

• Anonyymi
        N38 kirjoitti:

Niin samaistuin tuohon kirjoitukseesi itse sain osaproteesit joka peittää koko kitalaen ja ei kyllä tuu sitten yhtään mitään puheesta ja yököttääkin en tiedä onko se pakko peittää niin suuren osan kitalaesta luulen että olisi mukavempi suussa ja puhe onnistuisi paremmin jos ei niin laajaa aluetta peittäisi kuin minulla ainakin,tuntuu että on joten leveä ja pitkä ja liian tasainen sen pinta kielellä koettaen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin samaistuin tuohon kirjoitukseesi itse sain osaproteesit joka peittää koko kitalaen ja ei kyllä tuu sitten yhtään mitään puheesta ja yököttääkin en tiedä onko se pakko peittää niin suuren osan kitalaesta luulen että olisi mukavempi suussa ja puhe onnistuisi paremmin jos ei niin laajaa aluetta peittäisi kuin minulla ainakin,tuntuu että on joten leveä ja pitkä ja liian tasainen sen pinta kielellä koettaen.

Juuri samalta minusta tuntuu ei vaan istu suuhun on jotenkin liian sileä ja leveä ja hampaat tuntuu olevan kaukana toisistaan leveyden johdosta puhe on sössöttämistä olen ihan järkyttynyt haluan proteesit mitkä istuu suuhun ja puhe luonnistuu mutta ei köyhällä ole varaa näitä joka päivä hommailla tosi kurjaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, nyt oli pakko kommentoida. Olen vuoden kärsinyt hammas ongelmista ja niitä on poistettu aika monta ylärivistä. 6 omaa on jäljellä siellä täällä.
        Suunniteltu on osaproteesia ja ensimmäisen sellaisen noin 6kk sitten. Se on osa levyproteesi jossa pinteet kiinnitykseen ja jonkinverran kitalakiosaa . Siis AIVAN KARMEA kapistus Oli!!! Painoi ja hankasi ja jotenkin keikkui...puhua ei voinu eikä syödä. Aloin itse ottamaan asioista selvää ja ehdotin hammaslääkärilleni Joustavaa osaproteesia jossa muovipinteet. Ei suostunut tilaamaan....!!! Sen jälkeen vielä 2 hammasta poistettiin ylhäällä , molemmista kulmista 1 siis. Aloin olla kiukkuinen ja epätoivoinen kun ehdotti kokoajan vanhanaikaista osalevyproteesia vaikka markkinoilla nykyään muitakin vaihtoehtoja. Ilmeisesti paikallinen teknikko ei muuta osaa valmistaa. Niinpä siirryin Mehiläiselle , luottoakin Hain! Kerroin ihanalle hammaslääkärille toiveeni ja hän oli kanssani samaa mieltä että parempia ja mukavampia ratkaisuja on tarjolla. Hän myös harmitteli kulmahampaiden poistoa koska röntgenkuvista jotka julkiselta puolelta pyysin hän näki että ne olisi olleet juurihoidettavissa uusimmalla nykytekniikalla . Olin on aikaisemmin itse ottanut yhteyttä eräseen hammaslaboratorioon ja kysellyt asioista. Nyt minulla oli lääkäri joka halusi tehdä yhteistyötä ja kuunnella myös minun toiveeni. Ja nyt minulla joustavat yläosaproteesit immediaattina Tehty! Eivätkä muuten paina eikä heilu ....eikä häiritse Puhumista!!!! Älyttömän hyvät ovat. Joten neuvoksi kaikille että hoidossa ja palvelussa eroa ja minähän sen lystin maksan niin onhan oikeus tietää mistä maksaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, nyt oli pakko kommentoida. Olen vuoden kärsinyt hammas ongelmista ja niitä on poistettu aika monta ylärivistä. 6 omaa on jäljellä siellä täällä.
        Suunniteltu on osaproteesia ja ensimmäisen sellaisen noin 6kk sitten. Se on osa levyproteesi jossa pinteet kiinnitykseen ja jonkinverran kitalakiosaa . Siis AIVAN KARMEA kapistus Oli!!! Painoi ja hankasi ja jotenkin keikkui...puhua ei voinu eikä syödä. Aloin itse ottamaan asioista selvää ja ehdotin hammaslääkärilleni Joustavaa osaproteesia jossa muovipinteet. Ei suostunut tilaamaan....!!! Sen jälkeen vielä 2 hammasta poistettiin ylhäällä , molemmista kulmista 1 siis. Aloin olla kiukkuinen ja epätoivoinen kun ehdotti kokoajan vanhanaikaista osalevyproteesia vaikka markkinoilla nykyään muitakin vaihtoehtoja. Ilmeisesti paikallinen teknikko ei muuta osaa valmistaa. Niinpä siirryin Mehiläiselle , luottoakin Hain! Kerroin ihanalle hammaslääkärille toiveeni ja hän oli kanssani samaa mieltä että parempia ja mukavampia ratkaisuja on tarjolla. Hän myös harmitteli kulmahampaiden poistoa koska röntgenkuvista jotka julkiselta puolelta pyysin hän näki että ne olisi olleet juurihoidettavissa uusimmalla nykytekniikalla . Olin on aikaisemmin itse ottanut yhteyttä eräseen hammaslaboratorioon ja kysellyt asioista. Nyt minulla oli lääkäri joka halusi tehdä yhteistyötä ja kuunnella myös minun toiveeni. Ja nyt minulla joustavat yläosaproteesit immediaattina Tehty! Eivätkä muuten paina eikä heilu ....eikä häiritse Puhumista!!!! Älyttömän hyvät ovat. Joten neuvoksi kaikille että hoidossa ja palvelussa eroa ja minähän sen lystin maksan niin onhan oikeus tietää mistä maksaa.

Vau oli kiva lukea juttusi. Ja tyytyväinen puolestasi että olet saanut vihdoin sellaiset mihin voi olla tyytyväinen. Voi kun itsekin joskus saisi. Niin pettynyt olen nyky tilanteeseen ulkonäköön ja tähän sössöttämiseen

• hällä väliä

Hyvät naiset, on toki monella tuntemallani ollut proteesit tai kokoproteesitit jo alle nelikymppisinä tai hyvinkin nuorina. Hienointa on kun vaan pitää huolen itsestään ja käy proteesejaan pohjauttamassa riittävän usein. Proteesit ovat tietysti yleensä ulospäin kauniimman näköiset kuin omat ongelmahampaat.
      Itse olen nyt miettimässä osaproteesin laittoa

Harmi, ettei KELA korvaa mitään proteettisita töistä.Pitäisikö perustaa yhdistys ajamaan asiaamme? Tuskin sellaista yhdistystä on ennestään, vaikka proteesinkäyttäjän kulut ovat vuosien mittaan isot. Tapaammeko jossakin keskustelun merkeissä ?

• Just niin

Olisi kiva jos saisi Kelan korvaamaan proteettista hoitoa muillekin kuin sotaveteraaneille, sillä onhan nuoremmillakin ihmisillä jo proteeseja ja kulut tuntuvat kukkarossa. Keskustellaan vaikka näillä sivuilla, sillä näistä on kiva lukea, että myös muillakin ns. "nuorilla" on jo proteeseja. Enpä ole ainut tapaus Suomen maassa. Joskus tosin hävettää, kun ikä ei ole vielä eläkeläisen ja on jo tekarit suussa. Mutta parempi on tekareilla kuin ilman niitä ja parempi tekareilla kuin omilla entisillä.

• hällä väliä
        Just niin kirjoitti:

Olisi kiva jos saisi Kelan korvaamaan proteettista hoitoa muillekin kuin sotaveteraaneille, sillä onhan nuoremmillakin ihmisillä jo proteeseja ja kulut tuntuvat kukkarossa. Keskustellaan vaikka näillä sivuilla, sillä näistä on kiva lukea, että myös muillakin ns. "nuorilla" on jo proteeseja. Enpä ole ainut tapaus Suomen maassa. Joskus tosin hävettää, kun ikä ei ole vielä eläkeläisen ja on jo tekarit suussa. Mutta parempi on tekareilla kuin ilman niitä ja parempi tekareilla kuin omilla entisillä.

Hyvä just niin
        Ei tosiaan ole mitään syytä hävetä tekareitaan vaikka monet niin kokevatkin. Kuinka kauan Sinulla on jo muuten olleet ne. Parempi olisi saada muut ihmiset vaan suhtautumaan niin ettei ole syytäkään ujostella. Miten hoidat es.proteesin pohjaus-tilanteet, joudutko pyytämään töistä vapaata vai käyttämään lomapäivän ?
        Minkä poliittisen puolueen ja ehkä jonkun henkilön siellä uskot ajavan parhaiten vapaan hammashoidon ja vapaan proteettisen hoidon asiaa ? Otetaan selvää !
        Missäpäin Suomea asut. Itse olen Helsingiatä

• vaimo

Miehelläni on ollut hammasproteesit 30-vuotiaasta lähtien.Omia hampaita hänellä ei ole enää ollenkaan.

• uus suu

Saan nyt jonkin ajan päästä alas rankaproteesin ja ylös kokoproteesin. Ikää on 48 vuotta. Kerrotko omista kokemuksista, millaista on ollut kyseisten kapistusten kanssa? Tottuuko niihin nopeasti? Olisin kiitollinen, josa vastaisit.

• Minä

Rankaproteesiin tottui pian ja sen kanssa tulin toimeen vuosia. Nyt olen saamassa täysproteesin ja pikkaisen jännittää, miten sen kanssa tulee toimeen.Älä muuten pese rankaproteesiasi hammastahnalla, koska se naarmuttaa sitä ja naarmuihin voi pesiytyä pöpöjä ja siitä pöpöt kulkeutuvat omiin jäljellä oleviin hampaisiin ja aiheuttavat ajan myötä vaikka mitä. Pinnehampaita kannattaa tarkkailla, jos tulee oireita, niin heti lääkärille ettei ehdi muhia vuosia ja aiheuttaa vaivoja.

• Justus H
        Minä kirjoitti:

Rankaproteesiin tottui pian ja sen kanssa tulin toimeen vuosia. Nyt olen saamassa täysproteesin ja pikkaisen jännittää, miten sen kanssa tulee toimeen.Älä muuten pese rankaproteesiasi hammastahnalla, koska se naarmuttaa sitä ja naarmuihin voi pesiytyä pöpöjä ja siitä pöpöt kulkeutuvat omiin jäljellä oleviin hampaisiin ja aiheuttavat ajan myötä vaikka mitä. Pinnehampaita kannattaa tarkkailla, jos tulee oireita, niin heti lääkärille ettei ehdi muhia vuosia ja aiheuttaa vaivoja.

Naisillako on enemmän tekareita kuin miehillä?????

• Nainen 31
        Justus H kirjoitti:

Ehkä tällä palstalla vaan liikkuu enemmän naisia, tai sitten naiset kuitenkin hoitavat hampaitaan paremmin ja oikeastaan hampaiden hoitoonhan kuuluu tarvittaessa proteesien laitattaminen?

Miehet ovat ehkä herkemmin ilman proteesia vaikka muutama hammas puuttuisikin? Ja naisilla on ainakin osteoporoosia enemmän, joten ehkä sekin voi vaikuttaa heikompien luiden lisäksi jotenkin huonompien hampaiden muodossa?

• N38

Vastasin täysproteesiin totuttelusta ylempänä nimimerkille N43, joten sieltä voit lukea kokemuksiani.

• Gary
        Justus H kirjoitti:

En mä usko että naisilla enemmän on. Miehet ei vaan puhu asiasta ja pitää suunsa kiinni niin ei tiedä. En tiedä.

• n33

Omat rankaproteesit sain kun täytin 15 vuotta. Enpä niitä ole koskaan hävennyt, tms. Ylhäällä 4 hammasta ja alhaalla 2 hammasta. Hampaiden huonosta kunnosta se ei johtunut koska ensimmäinen reikä minulla paikattiin kun olin 18 -vuotias, sen jälkeen on tullut vain muutama reikä lisää. Muuten hampaani ovat huippukunnossa.

Ko. radikaali toimenpide tehtiin koska minulle ei tullut kaikkia rautahampaita; siksi maitohampaat kiskottiin pois.

• Nainen 31

Mulla on oikealla ylhäällä viitos ja kuutos hampaat juurihoidettu useasti ja viitos hammas on halki, ja odottaa poistoa jos vähänkin vielä oireilee. Kuutos hammas on juurenpää leikattu ja edelleen arka, ja muita vaihtoehtoja ei ole kuin poisto jos arkuus käy liian kovaksi.

Näiden kanssa on sinnitelty koska vaihtoehtoina olisi implantit tai silta, ja molemmat niin kalliita. Osaproteesia ei oikein voida laittaa kun ei välttämättä pysy kunnolla kun toiselta puolen ei vielä puutu mitään.

Toisen puolen nelos ja viitos hammas tosin juurihoidettuja ja molemmissa uusinta juurihoito kesken, joten saapa nähdä. Tänään tehdään taas ja nelos hammas on nyt 50/50 rajoilla miten jatkossa, kun on niin hankalat juuret. Saatetaan leikata juurenpäät tai jopa poistaa toivottomana.

Sitten jos niistä jompi kumpi tai molemmat oireilevat vielä, niin varmaan poistetaan ne molemmat ja toisen puolen oireilevat viitos ja kuutos hammas ja tehdään osaproteesi.

Voisi olla helpotus ja pitkän päälle mukavampi ja halvempi ratkaisu kun jatkuvat juurihoidot ja juurenpää leikkaukset kun eivät kuitenkaan tunnu auttavan.

Onko sulla ne proteesit kiinni niin että ne sellaiset metallikoukut näkyy? Huomaako niitä muuten hymystä sulla? Onko sulla sellaiset missä ikenetkin on muovia, ovatko aina sellasia?

• n33
        Nainen 31 kirjoitti:

Mulla on oikealla ylhäällä viitos ja kuutos hampaat juurihoidettu useasti ja viitos hammas on halki, ja odottaa poistoa jos vähänkin vielä oireilee. Kuutos hammas on juurenpää leikattu ja edelleen arka, ja muita vaihtoehtoja ei ole kuin poisto jos arkuus käy liian kovaksi.

Näiden kanssa on sinnitelty koska vaihtoehtoina olisi implantit tai silta, ja molemmat niin kalliita. Osaproteesia ei oikein voida laittaa kun ei välttämättä pysy kunnolla kun toiselta puolen ei vielä puutu mitään.

Toisen puolen nelos ja viitos hammas tosin juurihoidettuja ja molemmissa uusinta juurihoito kesken, joten saapa nähdä. Tänään tehdään taas ja nelos hammas on nyt 50/50 rajoilla miten jatkossa, kun on niin hankalat juuret. Saatetaan leikata juurenpäät tai jopa poistaa toivottomana.

Sitten jos niistä jompi kumpi tai molemmat oireilevat vielä, niin varmaan poistetaan ne molemmat ja toisen puolen oireilevat viitos ja kuutos hammas ja tehdään osaproteesi.

Voisi olla helpotus ja pitkän päälle mukavampi ja halvempi ratkaisu kun jatkuvat juurihoidot ja juurenpää leikkaukset kun eivät kuitenkaan tunnu auttavan.

Onko sulla ne proteesit kiinni niin että ne sellaiset metallikoukut näkyy? Huomaako niitä muuten hymystä sulla? Onko sulla sellaiset missä ikenetkin on muovia, ovatko aina sellasia?

Yläproteesissa minulla on ne pinteet (hampaiden etupuolella hiukan näkyy), paitsi että toinen niistä etummaisista pineteistä on katkennut jo vuosia sitten. Pinetitä yhteensä 4. taempaa eivät näy.

Hymyilen aivan estoitta ja joskus joku uusi tuttava kysyy että onko mulla raudat (kun tämä yski pinne näkyy), ja selitän sitten vain mikä tilanne on ;-)

Ei ole ikenissä mitään muovia; ainoastaan 4 hammasta ja krominen metalli "runko".

• puuttui

Mitkä hampaat sinulta puuttuivat ylhäältä ja alhaalta.

• n33
        puuttui kirjoitti:

Mitkä hampaat sinulta puuttuivat ylhäältä ja alhaalta.

En tarkalleen muista mitkä hampaat puuttuvat... hampaitani myös silloin lapsena oiottiin, ja muutama hammas "siirrettiin" toiselle paikalle.
        Oiskohan ollut alhaalta kolmoset, ylhäältä kakkoset ja neloset...? En tosiaankaan ole varma.

• Nainen 31
        n33 kirjoitti:

Yläproteesissa minulla on ne pinteet (hampaiden etupuolella hiukan näkyy), paitsi että toinen niistä etummaisista pineteistä on katkennut jo vuosia sitten. Pinetitä yhteensä 4. taempaa eivät näy.

Hymyilen aivan estoitta ja joskus joku uusi tuttava kysyy että onko mulla raudat (kun tämä yski pinne näkyy), ja selitän sitten vain mikä tilanne on ;-)

Ei ole ikenissä mitään muovia; ainoastaan 4 hammasta ja krominen metalli "runko".

Kirjoittelin aikaisemmin useasta juurihoidetusta ja juurihoidossa olevasta ylähampaastani ja nyt varmaankin osaproteesi on sitten tulossa minullekin jollain aikataululla.

Viime viikolla vasemman puolen ylä viitos hammas ja viereinen nelos hammas juurenpää leikattiin ja nelonen meni melko hyvin mutta viitonen jouduttiin lopulta poistamaan. Nelosesta ei vielä tiedä tuleeko lopulta kuntoon ja sitä nyt joudutaan vähän odottelemaan paraneeko.

Toisen puolen halki oleva juurihoidettu viitonen ja juurihoidettu ja juurenpää leikattu kuutonen ovat olleet vielä normaalia arempia ja suorastaan kipeitä vähän nyt kun olen näiden toisen puolen juurihoitojen takia purrut enemmän sillä puolen.

Tilanne seurataan nyt ja hyvin luultavasti toiselta puolelta poistetaan nyt myös nämä huonot ja sitten ehkä se nelonenkin jos ei parane kunnolla.

Luultavasti tehdään osaproteesi kun silta tulisi jo pelkästään tuon vasemman viitos hampaan paikalle maksamaan lähes tuhat euroa. Se pitäisi tehdä vähintään kolmos hampaasta kuutos hampaaseen eli ainakin 4 hampaan silta. Jos toiselta puolelta joudutaan lähiaikoina poistamaan toinenkin noista kahdesta niin sama juttu.

Osaproteesi kaikkien neljän hampaan tilalle maksaisi 500-1000 euroa riippuen millainen olisi. Kannattaisiko laittaa sellainen metallinen rankaproteesi vai muovinen levyproteesi?

Luultavasti aika pian päätetään miten jatketaan. Olen tällä viikolla taas menossa hammaslääkärille ja silloin varmaan ratkaistaan poistetaanko nyt saman tien toiselta puolelta toinen tai molemmat.

• nuorimpana.....

Olen nyt 50 nainen, ja yläproteesi jouduttiin laittamaan jo 21vuotiaana, olen koko ajan jotenkin kärsinyt asiasta henkisesti,ja kasvot "rupsahtivat" jo 30vuotiaana, kun luusto vetäytyi.

• Ansku

Täällä oisi yksi proteesisuu lisää! Ikää mulla on 36 ja yläällä on 3 vuotta vanha kokoproteesi ja alaalla on osaproteesi. Yläällä oli aikasemmin osaproteesi myöskin.

• 49v

Minun kaveri piirissä löytyy ihan kaksikymppiseltä ylä tekarit.

• seuraa karttava

Hei "kaikki hammasproteesien käyttäjät"! Olen itse nyt 46- vuotias mies ja minulla on ylhäällä ja alhaalla ns. osa-proteesit, vaikkakin ylhäällä lieenee kuusi omaa hammasta ( etukulmasta taakse) ja alhaalla vain kaksi omaa kulmahammasta. Syynä lähinnä juurihoitojen ja yleensä hammashoidon laiminlyönti. No se siitä. Minua on eniten askarruttanut se että pystyykö proteesien kanssa suutelemaan vai tuntuuko se "tervehampaisesta" inhottavalta vai onko se itselleni fyysisesti täysin mahdotonta. Olen miettinyt mm. tätä asiaa ja se on tehnyt minusta jopa aran naisten suhteen. Haluaisin mielelläni vielä kokea parisuhteen. Onko täällä kenelläkään kokemuksia em asiasta?

• ei vaikutusta

Expuolisoni joutui hankkimaan kokoproteesit niin ylös kuin alaskin suunnilleen iässäsi. Ainakin minun mielestäni suutelu tuli jopa "maistuvammaksi" kun risaisten hampaiden makuvirheet hävisi. Ei ne proteesit vaikuttanut mielestäni muuten mitenkään.

• leskiN50v

Minua jännittää miten käy.Minulta leikattiin 9 hammasta. ei siis ole kulmahampaitakaan.saan osa proteesin ylös ja alas.12 päivä leikattiin ja vielä on särkyjä.ajattelin antaa suun parantua täysin ennekuin menen hammaslääkärilleni.Sen näkee sitten sopivatko. Minulle tulee usein aftoja kitalekeeni,miten se proteesi siihen mahtaa reakoida.Onko kenellekkään muulla näin.

• 7+13=20

Olen nainen 47 ja pari vuotta vanhat kokoproteesit on. Hyvin pärjäilee ja suudella voi ihan hyvin. Parempi kuin huonot hampaat.

• vinkkejä

Millä ihmeen syyllä te saatte nuo koko proteesit? Itse olen yrittänyt saada jo pari vuotta tuloksetta. Ylhäällä 7 risaa omaa hammasta joita paikatan vähän väliä eikä hammaslääkäri ala millekkään.
      Kuinka kallista yksityisellä olisi 7 poisto ja mitä kokoproteesin kustannukset sitten on?
      Taloudellisesti ei kyllä olisi yksityiselle varaa mennä, mutta jotainhan tässä täytyy keksiä kun ei enään kehtaa hymyillä ja ruuan pureskelu todella hankalaa.

• the_road

Eihän tuollaisessa proteettisessa hommassa ole paljon hintaeroa yksityisen ja kunnallisen välillä, kun hammaslaboratorio on kuitenkin molemmissa tapauksissa yksityinen. Ainoa ero tietysti se, että hammaslääkärin työn osuus on kunnallisessa hoidossa edullisempi.

Vaikea verrata poistojen hintoja, kun hinta kertyy eri tavalla kunnalla, kuin yksityisellä ja koska tässä varmasti poistettaisiin useampi hammas kerralla.

Yhden hampaan poisto yksityisellä voisi maksaa esim. 65 € sis. puudutuksen - kela korvaus = 44,60€ toimistomaksu ~10€.

Sama kunnallisella... 13,70€ puudutus 6,20€ käyntimaksu 9,60€ =29,50.

• puolihampaaton

Minulle tehtiin alas osaproteesi, jossa oli hampaita toisella puolella, ja toisella puolella vaan metalliset renkaat jotka menivät jotenkin toisen puolen hampaitten väliin ja päälle.
      Proteesia en ollenkaan ole käyttänyt koska se ei pysynyt yhtään paikallaan. Syödessä nousi aina jompikumpi puoli ylös ja jopa puhuessa nousi ylös milloin mikäkin puoli.
      Kokeilin myös kiinnitysainetta, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä.

VOIKO siis olla osaproteeseja, jotka pysyvät paikallaan?

• Kyllä pysyy

Olen kuullut muiltakin kertomuksia että osaproteesi alhaalla voisi olla huonosti paikallaan pysyvä, onneksi vielä sellaiseen ei ole tarvetta.

Minulla on osaproteesi ylhäällä ja sillä korvataan poskihampaat (yhtä lukuunottamatta) ja toinen kulmahamms. Tuo proteesini pysyy liiankin tiukasti paikallaan ja irroittaminen pesua varten edellyttää määrättyä sormiotetta ja samanaikaista kielellä imaisua jotta sen saa keinoteltua pois suusta. Pientä liikkumista tuntuu kun syö jotain sitkeää hampaisiin tarttuvaa.

• Ralli2

Apua!!!

Olisiko jollakin samanlainen vaiva ja saisiko vihjeitä mitä avuksi.

Minulle uusittiin proteesi puolitoista vuotta sitten ja ala ja ylä huulen limakalvot ovat jatkuvsti kipeät kirvelee .Teetin toisetkin hampaat uudet ja sama juttu en tiedä mikä on vialla.Suusta on otettu sammalkokeita ,mutta ei ollut mitään ,limakalvot vain punoittavat ja kirvelevät.
      Jos jollakin on hyviä vinkkejä mitä tehdä niin kiitosmeuvoista.

• pmma1

Onko allergioita ? Viittaa vahvasti allergiaan.

• piohugyh

Kannattaa kysyä tutuilta kuka teknikkomolisi hyvä.

• mummeli

Onkohan kyseessä punajäkälä niminen suun limakalvojen sairaus . Itselläni on ollut vuosia . Välillä kirvelee ja polttaa sitten on rauhallisempia aikoja . EI parane kai koskaan , on vaan yritettävä tulla toimeen inhottavan vaivan kanssa . Netistä löytyy tietoa punajäkälästä .mummeli

• tekaritvaivaa

Kuinka olet tullut toimeen punajäkälän kanssa? Onkohan olemassa mitään tukiryhmää hammasproteesien kanssa ongelmissa oleville?

• 11trsyhs

sain eilen, totutteluvaiheessa

• djirfgurcj

Tapasin aikoinaan 23v tytön jolla yläproteesi enkä huomannut mitään vaikka olin "lähellä" ennen kuin paljasti työntämällä sen suustaan. Pidin hänestä ihan yhtä paljon sen jälkeen : )

• Vaivaa vaan

Onko täällä kohtalontovereita tai vertaistukea?

Punajäkälän kanssa proteesien käyttö on kovin tuskaista. Tuntuu myös, ettei istuvia proteeseja ole saatu vuoden aikana tehtyä. Kokemus kahden teknikon työnjäljestä ja ei vieläkään istu. Jostain aina painaa ja ikenet punaiset ja kirvelee!

APUA! Henkisesti aivan loppu ja elämä menettänyt merkityksensä, kun ei voi kauppaan edes mennä tai jos menee niin täytyy karttaa tuttuja, ettei tarvitse puhua hampaattomana - tekareita pidän niin vähän kuin mahdollista!

[email protected]

• Häpeän111

Minulle tulossa parin kuukauden päästä koko proteesi ylös ja alas osa proteesi. Jännitän ihan hirveästi miten ihmiset/ tutut/ ystävät huomaa :( onko kaikilla saman malliset hampaat tekareissa? Voiko tekijälle sanoa ettei tee paksua proteesin ien osasta? Hävettää :( olen reilu 34 vuotias.

• periytyvä

Lapsena kun pääsin kouluhammashoitoon 7 vuotiaana ensimmäisen kerran tarkastukseen lausui avustaja, onpa jännää onkohan tällä 20 vuotiaana omia hampaita suussaan. No 19 vuotiaana sain ylä-leukaan kokoproteesin ja alaleukaan liki viisikymppisenä ensin rankaproteesin ja kohta perään kokoproteesin. Yläproteesista ei ole koskaan ollut ongelmia ja teknikkokin on maininnut et kitalakeni on hyvän muotoinen ikään kuin imukuppi, mutta alaproteesin paikallapysymiseen tarviin hammasproteesin kiinnitysvoidetta ja muutoinkin alaproteesin kanssa on ollut ongelmia niin ruokaillessa kuin puhumisessa, äitinikin oli 19 vuotias kun sai yläproteesin.

• Sarme

Juttuhan on niin että Pohjoispohjanmaalla oli 1960 luvulla semmoinen käytäntö,"Maitohampaisiin kun tuli reikiä ei niitä paikata. "Tämä oli johtavan hammaslääkärin päätös. Itse olin noin 7-8 vuotias kun ensikerran jouduin tämän Hammas Jumalan syyniin. Niin sanotut maitohampaat vedettiin pois, olivat kyllä rauta hampaita. Sen jälkedn tahti jatkui , olin 14vuoden kun suussa loistivat ihka uudet tekarit. 16vuotiaana Helsingissä kirurgisessa sairaalassa poistettiin viimmeisetkin alahampaat, voi sitä onnen päivää kun ei suussa ole yhtään omaa hammasta. Jokainen voi varmaan arvata mitä tämä teki itsetunnolle tämän ikäisenä, ja mitä sen jälkeen

• vanhoistauusia

Vielä yksi hammas lähtee, samalla loppujen korjaus ja paikkaus. Syksyyn mennessä saan proteesit ja olen vuotta alle 30v. Kauan on ollut pahassa kunnossa ahmpaat, kunnes uskaltauduin mennä hoidattamaan ja nyt poistojen jälkeen ylä leuassa vain 4 hammasta ja alhaalla 9. Olen innoissani kauheiden hampaiden lähdöstä ja tulevista proteeseista, kun tiedän niihin tottuvani ihan hyvin.

• vanhoistauusia

PS: Olen kuullut, että on hyvä olla muutama oma hammas, jotta ne tukevat proteesien pysyvyyttä, ja pitää ikenien muotoa normaalina.
        Kylläpä pakotta ikenistä :D tältäkö niillä vauvoilla tuntuu, kun se tutti teksii hyvää :D

• itsetykkään

Minulle jäi onneksi alas riittävästi hampaita, ylhäältä lähti kaikki. Nyt olen muutaman päivän totutellut, ensimmäinen päivä oli kauhea, yökötti ihan hirveästi, seuraavana päivänä vähemmän yökötystä, nyt menee jo muuten hyvin, mutta ikeneen tullut joku ajos tms, käy kipeää kun laitan hampaat suuhun, jos ens viikkoon pärjäisi kun on näyttö aika. Syöminen on vielä opettelussa, samoin puhe väliin sönköttää. Muuten olen tyytyväinen, hampaat on tosi nätit luonnolliset, ei siis lähemmäs 50 vuotiaalle liian valkoiset, mitä pelkäsin tosissaan että tulee naurettavan valkoiset ja pelkäsin myös että niitä tulee liikaa, liian isot jne. Mutta henkiin jäin, toki kun tehtiin kerralla hitaasti, eli pari kuukautta meni, on vähän totuttelua ollutkin.

• Anonyymi

Minulla on ollut yläleuan kokoproteesi jo monta vuotta. Luulen tietäväni siitä jotain!! Annan sellaisen ohjeen että mene hammaslääkärille tai hammasteknikolle joka on tehnyt niitä ennenkin. Eli sellainen joka tekee niitä paljon eikä ole eilen syntynyt. Jos terkkarissa joku tekee kaksi proteesia vuodessa niin eihän siitä mitään tule. Samoin jos on nuori niin eipä ole ehtinyt. Harjoitelkoon jollain muulla…

• Anonyymi

Pitäisikö proteesi pysyä tukevasti suussa ilman kiinnitys aineita

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe