PROPRAL

kaisa

Mulle määrättiin Propral 40 mg kahdesti päivässä migreenin estoon ja korkeaan verenpaineeseen. onko millainen lääke ja millaisia kokemuksia? Entäs sivuvaikutukset? Lihottaako? Pitäis saada muutama kilo pois eikä ruokahalun tarvitsisi kasvaa..! Kiitos avusta ja neuvoista!

7

2787

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BEETASALPAAJA

      Lisätietoa voit lukea vaikkpa siv. www.yliopistonapteekki.fi tai Lääkelaitoksen sivuilta.
      Lääke EI lihota eikä aiheuta ruokahalun kasvua.
      Kys.os. näet lääkkeesi indikaatiot jne.

      Ethän ole astmaatikko?Astmaatikolle Propral ja sen rinnakkaisvalmisteet eivät sovi vaan beetasalpaajaksi on valittava joku toinen,joku jossa vaikuttava aine on eri.

      Eikö sisätautilääkärisi selvittänyt sinulle millainen lääke on kyseessä?!Sen sivuvaikutuksista ym?Olisi ainakin pitänyt infota sinua enemmän.

      Itse käytän kyseistä lääkettä matalahkolla annoksella silloin tällöin ennen julkista esiintymistä,se auttaa mm. takykardiaan,jota itselleni noissa tilanteissa usein tulee.

      • asiantuntija-

        SISÄTAUTIlääkäri?????? mihin helvettiin sisätautien erikoislääkäriä tarvitaan beetasalpaajan määräämiseen???? Muutenkin huvittaa nämä lääkkeistä keskustelut; maallikot ja perushoitajan koulutuksen omaavat neuvovat ja "valistavat" toisiaan, vaikka oikea osoite olisi lääkäri. Oma lukunsa on nämä sivuvaikutusten tiedustelijat, on se kumma juttu miten kemiallisen aineen suuhun laittaminen pelottaa, voin lohduttaa: jos mahd. olisi tiedossa sellaisia vakavia sivuvaikutuksia joista POTILAAN on syytä olla tietoinen, LÄÄKÄRI kyllä olisi niistä kertonut. Oma lukunsa ovat myös nämä todellisuudessa normaalipainoiset jopa alipainoiset, jotka kuvittelevat kaiken ja kaikkien romuttavan heidän "laihdutuksen", enpä ole naurettavampaa kuullut kuin "parin kilon laihduttaminen", kun toiset kamppailevat kymmenien kilojen ylipainon kanssa, mutta tähän on menty; ulkonäkö on kaikki kaikessa! Hevonvitun landia on koko Suomi!


      • BEETASALPAAJA
        asiantuntija- kirjoitti:

        SISÄTAUTIlääkäri?????? mihin helvettiin sisätautien erikoislääkäriä tarvitaan beetasalpaajan määräämiseen???? Muutenkin huvittaa nämä lääkkeistä keskustelut; maallikot ja perushoitajan koulutuksen omaavat neuvovat ja "valistavat" toisiaan, vaikka oikea osoite olisi lääkäri. Oma lukunsa on nämä sivuvaikutusten tiedustelijat, on se kumma juttu miten kemiallisen aineen suuhun laittaminen pelottaa, voin lohduttaa: jos mahd. olisi tiedossa sellaisia vakavia sivuvaikutuksia joista POTILAAN on syytä olla tietoinen, LÄÄKÄRI kyllä olisi niistä kertonut. Oma lukunsa ovat myös nämä todellisuudessa normaalipainoiset jopa alipainoiset, jotka kuvittelevat kaiken ja kaikkien romuttavan heidän "laihdutuksen", enpä ole naurettavampaa kuullut kuin "parin kilon laihduttaminen", kun toiset kamppailevat kymmenien kilojen ylipainon kanssa, mutta tähän on menty; ulkonäkö on kaikki kaikessa! Hevonvitun landia on koko Suomi!

        Alkuperäinen kertoi saaneensa lääkkeen migreeniin JA korkeaan verenpaineeseen.
        Viimeksi mainittu sairaus ja sen seuranta,ne kuuluvat kylläkin nimenomaan sisätautilääkärin alaan.
        Totta kai beetasalpaajaa voi määrätä kuka tahansa lääkäri,siitä ei nyt ollut laisinkaan vastauksessani kyse.
        Myönnän olevani hoitoalalla,en ole perushoitaja,vaan sh.


      • kaisa
        BEETASALPAAJA kirjoitti:

        Alkuperäinen kertoi saaneensa lääkkeen migreeniin JA korkeaan verenpaineeseen.
        Viimeksi mainittu sairaus ja sen seuranta,ne kuuluvat kylläkin nimenomaan sisätautilääkärin alaan.
        Totta kai beetasalpaajaa voi määrätä kuka tahansa lääkäri,siitä ei nyt ollut laisinkaan vastauksessani kyse.
        Myönnän olevani hoitoalalla,en ole perushoitaja,vaan sh.

        Kiitos viestiin vastanneille!
        En todellakaan ole saanut tarpeeksi tietoa lääkäriltä kyseisestä lääkkeestä enkä sitä tajunnut itse kysyä.Muutenkin oli aika jännittävä tilanne kun tarvitsin lääkityksen kyseisiin vaivoihin! Seuranta kuuluu sisätautilääkärille, minua kylläkin seuraa oman oppilaitokseni lääkäri, milloin vain kiireiltään ehtii...perusterv.huoltoa...
        En myöskään ole parin liikakilon kanssa kamppaileva peiliin tuijottelija!Monethan tietävät,että verenpaineelle ei ole ylipaino hyväksi.Minulla noita liikakiloja on n. 6kg ja RR:n kannalta ne saisi ennemminkin kadota kuin tuplaantua.En syytä kiloistani lääkkeitä tai muuta kuin itseäni,tiedän kuitenkin,että joskus lääkkeet saattavat aiheuttaa ruokahalun kiihtymistä tai turvotusta.
        Kiitos sinulle sh vastauksestasi, lohdutit mieltäni. Olen itse hoitoalalla opiskelemassa, mutta suutarin lapsella ei ole kenkiä...


    • viuviu

      sait asiallista tietoa kysymykseen(toi yks oli varmaan pahalla päällä)hyvät voinnit,

    • Anonyymi

      On ollut hyvä lääke ainakin minulle. Vie pahimman ahdistuksen mennessään.

    • Anonyymi

      Propralin käytöstä migreenin hoidossa en ole kuullutkaan.
      Korkean verenpaineen hoitoon on parempiakin lääkkeitä.

      Propral on nopea-/lyhytvaikutteinen beetasalpaaja, eli ei paras lääke korkean verenpaineen hoitoon ( ainakaan jatkuvana, pysyvänä lääkityksenä ).

      Propralia käytetään aika yleisesti jännitykseen, sekä nopeaan sykkeeseen.
      Esim. jotkut esiintyjät saattavat ottaa ennen esiintymistä.
      Olen kuullut, että myös paniikkihäiriöön olisi käytetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe