Peruuttamattomasta käynnistä laskutus

mitä maksaa?

Onko sinua laskutettu peruuttamattomasta poisjäännistä? Tai liian myöhään perutusta hammaslääkäriajasta?

Onko mielestäsi oikein, että peruuttamattomasta käynnistä laskutetaan?
Paljonko olisi kohtuullinen summa?

Meillä viimeksi eilen asiakss eli potilas teki "oharit" eli unohti saapua 45 minuutin käynnilleen. Hän ei ollut sairastunut vaan aidosti unohti aikansa. Lasku peruuttamattomasta poisjäännistä nolla euroa. Menee vähän liikaa hyväntekeväisyydeksi, vai mitä?

Porin halvin yksityinen eli Meidänklinikka laskuttaa 45 minuutin peruuttamasta käyntiajasta 60 euroa, noin niin kuin esimerkkinä.
Porin terveyskeskus laskuttaa peruuttamattomasta ajasta 36,20 euroa.

64

15819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajattelija

      Kyllä kuuluu asiakkaan maksaa ohareistaan. Lääkäri ja muu henkiökunta siellä häntä odottelee tyhjän panttina. En osaa sanoa, mikä olisi kohtuullinen summa. Asiakkaasta varmaan tuntuu aina kalliilta se maksu, kun mielestään maksaa "tyhjästä".

      • Anonyymi

        Kohtuullinen summaton se mitä hammas lääkäri olisi tehnyt jos potilas olisi ollut paikalla.sama juttu terveyskeskuksissa , ei muuta kun oikein että maksetaan käynti jota ei ole peruutettu ja näin ollen ei ole ollut mahdollisuutta saada uutta potilasta paikalle viidessä minuutissa.!joten tälläiset ihmiset joilla ei mene jakeluun muuta kun oma itsensä voisivat ehkä ajatella että mitä se lääkäri tekis töikseen jos jokainen tekis oharin .
        Lääkärikin elää palkallaan kuten muutkin ihmiset jotka vielä tekevät töitä.
        Joten jos ei vaivaudu peruuttamaan aikaansa niin maksakoot laskun mukisematta


    • Hammas insinööri

      Täällä on vajaa 34€ peruuttamattomasta hammasajasta terveys kokkolan keskuksessa.
      Eihän siinä oo mitään järkeä, jos varaa ajan, eikä mene, mutta ei peruuta varattua aikaa ajoissa.
      Lokakuussa varasin ajan ja nyt vasta pääsi hammaslääkärille tarkastus käynnille.
      Jo pitkien odotus aikojen takia, ei ole oikeen järkeä peruuttaa aikaa ihan turhan takia, kun seuraavan aika tulee yli puolen vuoden kuluttua.
      Mut jatkohoitoon pääsee 2-4 viikossa, jos on paikattavaa tai muuta hampaan hoitoa.

      • Harkintaa!

        On luonnollista, että peruuttamattomasta ajasta peritään maksu.

        Maksun tulisi kuitenkin olla kohtuullinen.

        Voihan olla niinkin, ettei asiakas ole huomannut ilmoitaa syytä.

        Toisaalta vahinkoja sattuu kelle vaan.

        Jonojen pituus ei ole asiakkaan syytä!


      • asiakas1
        Harkintaa! kirjoitti:

        On luonnollista, että peruuttamattomasta ajasta peritään maksu.

        Maksun tulisi kuitenkin olla kohtuullinen.

        Voihan olla niinkin, ettei asiakas ole huomannut ilmoitaa syytä.

        Toisaalta vahinkoja sattuu kelle vaan.

        Jonojen pituus ei ole asiakkaan syytä!

        on se osaltaan asiakkaan syytä, joka ei mene sovitulle käynnille. Siihen voitaisiin ottaa joku toinen


      • Anonyymi
        Harkintaa! kirjoitti:

        On luonnollista, että peruuttamattomasta ajasta peritään maksu.

        Maksun tulisi kuitenkin olla kohtuullinen.

        Voihan olla niinkin, ettei asiakas ole huomannut ilmoitaa syytä.

        Toisaalta vahinkoja sattuu kelle vaan.

        Jonojen pituus ei ole asiakkaan syytä!

        Jaa ettei ole huomannut ilmoittaa syytä , oppii huomaamaan kun makselee tyhjiä käymättä jättämisiään . Hammaslääkärin siis sinun mielestäsi ei saisi vaatia kun osan siitä minkä olisi tienannut jos potilas olisi ollut. paikan päällä
        Joten minun mielestäni on ihan oikein että hammaslääkärin tulee saada se korvaus minkä potilas olisi maksanut jos olis viitsinyt tulla omalle tilaajalleen ajalleen .äajattele omalle kohdallesi miltä tuntuis jos itse olisit H - lääkäri ja istuisin odottamassa tyhjän panttina potilasta joka ei ota omaa vastuuta asiasta sen vertaa että viitsisi soittaa ja ilmoittaa että on tullut este.


    • 2kk odotusta

      Minusta ongelma on se että kun julkiselle puolelle ajan saa vasta parin kuukauden päähän niin siinä on paljon suurempi riski unohtaa kuin siinä tapauksessa että menee yksityiselle ja saa ajan toisinaan jopa samalle päivälle.
      Julkisen puolen pitäisi muistuttaa ajasta tekstiviestillä tai niinkuin kirjastot muistuttaa eräpäivästä sähköpostilla niille jotka haluaa muistutuksen.

      • Anonyymi

        Olen käynyt samalla hammaslääkärillä vuosia, yleensä olen jo odotushuoneessa kun lääkäri tulee paikalle ja siksi pääsen tuolille noin 10 min.myöhässä. Kerran tapahtui että minulle ja toisellekin potilaalle oli annettu sama aika. No toisella oli kiire niin minä odotin ja pääsin hänen jälkeensä,eli noin 30 min jälkeen.
        Että silleen näistä sakko maksuista.En itse ole koskaan saanut hyvitystä näinpäin.


      • Anonyymi

        Tämä ketju on jo vanha ja tuossa viestissä ehdotettu tekstiviestimuistutus on otettu käyttöön ilmeisesti kaikkialla.

        Monesti voi todellakin käydä niin että joutuu odottelemaan vuoroaan, yleensä sen vuoksi että edellisen asiakkaan hoito on venähtänyt yli varatun ajan. Niin ja kyllähän lääkärilläkin on jossain välissä tauko, vaikkapa ruokailuun.
        Joskus voi olla että yksityispuolella on buukattu asiakkaita liikaa, usein juuri siksi että joku aina peruu vastaanottoaikansa. Julkisella puolella on niin kova kysyntä että näille peruutuspaikoille otetaan "lennossa" päivystystapauksia. Minäkin olen muutaman kerran päässyt samana päivänä tällaiselle peruutuspaikalle kun oli akuuttitapaus.


      • Anonyymi

        Osta magneetti ja laita se aika jääkaapin oveen magneetilla kiinni että näet sen joka kerta kun avaat kaapin oven. Tai laita puhelimeesi kyseisestä ajasta itsellesi viesti päivää ennen aikaa niin muistat.


    • Keijunhammas

      Peruuttamattomasta käynnistä pitäisi periä vieläkin korkeampi, tuntuva sakko. Sitten oppisivat perumaan ajoissa eikä jäisi tyhjiä aikoja. Etenkin kun aikoja on tarpeeseen nähden kovin vähän.

      • Nököhammas

        Tottahan peruuttamaton aika pitää maksaa, mutta kohtuus kaikessa.

        Asiakkaiden kouluttaminen korkeilla maksuilla ei ole järki-ihmisen toimintaa. Eivät ne samat ihmiset niitä aikoja koko ajan unohtele tai "unohtele". Vahinko saattaa sattua kenelle vaan. Tiedetäänpä tapahtuneen niinkin, että ajanvaraus on ilmoittanut asiakkaalle tuntia myöhemmän ajan kuin mitä oikeasti oli varattu.


      • Umppu1
        Nököhammas kirjoitti:

        Tottahan peruuttamaton aika pitää maksaa, mutta kohtuus kaikessa.

        Asiakkaiden kouluttaminen korkeilla maksuilla ei ole järki-ihmisen toimintaa. Eivät ne samat ihmiset niitä aikoja koko ajan unohtele tai "unohtele". Vahinko saattaa sattua kenelle vaan. Tiedetäänpä tapahtuneen niinkin, että ajanvaraus on ilmoittanut asiakkaalle tuntia myöhemmän ajan kuin mitä oikeasti oli varattu.

        Peruuttamattomasta poisjäännistä laskuttaminen ei ole kenellekään kannattavaa liiketoimintaa. Yleensä lasku ei kata edes tyhjäksi jääneen ajan kustannuksia, puhumattakaan että siitä jäisi katetta. Tyhjä tuoli aiheuttaa koko ajan kuluja, jotka helposti nousevat yli satasen tunnilta.

        Yksityisellä puolella tyhjäksi jäänyt aika tarkoittaa, että hammaslääkäri ei saa siltä ajalta palkkaa. Hoitaja toki saa ja laitteiden kustannukset pitää myös maksaa.
        Julkisella puolella joku toinen jää hoitamatta. Hinnat ovat jo valmiiksi niin subventoidut, että julkisen puolen "maksava asiakas" ei maksa lähellekään käynnistä aiheutuvia kustannuksia.

        Vastaanottotila maksaa. Hammaslääkärin tuoli ja välineet maksavat. Hoitajan palkka maksaa. Välineiden puhdistus maksaa.

        Toisin kuin sanot, niin nimenomaan ne samat ihmiset unohtavat aikansa jatkuvasti. Sen takia pitää olla joku sanktio muistuttamassa ihmisiä siitä, että pitää muistaa peruuttaa aika, jos ei pääse tulemaan tai halua. Jos sekaannus on hoitopaikan syytä siitä ei tietenkään voi asiakasta rangaista. Useimmiten kuitenkin tyhjä aika on asiakkaan välinpitämättömyyden syytä, ja silloin on kohtuullista, että asiakas osallistuu aiheutuneisiin kustannuksiin.


      • Anonyymi
        Nököhammas kirjoitti:

        Tottahan peruuttamaton aika pitää maksaa, mutta kohtuus kaikessa.

        Asiakkaiden kouluttaminen korkeilla maksuilla ei ole järki-ihmisen toimintaa. Eivät ne samat ihmiset niitä aikoja koko ajan unohtele tai "unohtele". Vahinko saattaa sattua kenelle vaan. Tiedetäänpä tapahtuneen niinkin, että ajanvaraus on ilmoittanut asiakkaalle tuntia myöhemmän ajan kuin mitä oikeasti oli varattu.

        Korkeilla maksuilla ??????
        Jos olet hammaslääkäri ja etukäteen tehnyt valmistelut kyseistä potilasta varten , ja hän ei edes vaivaudu ilmoittelemaan ettei tule niin tottakai silloin maksetaan, vai meinaatko että hammaslääkäri istuu sen tyhjän ajan peukkuja pyöritellen .
        Kunhan kerran maksaa turhaan niin oppii pitämään ajoista kiinni. Siis vastuu on potilaalla joka ihan itse on tilannut aikansa Siis silloin mennään ajalla minkä on toåilattu, tai maksetaan se että lääkärille tulee vapaatunteja työstään , koska ei voi mistään saada uutta potilasta edes sille varatulle ajalle.
        Oma vastuu on sitä ettei oteta toiselta aikaa , jonka joku toinen ehkä voisi saada kun ilmoittelee ettei tule


    • ingen görare

      Ainakin meidän kunnassa kunnallinen hammashuolto muistuttaa tekstarilla edellisenä arkipäivänä hammashoitoajasta.

      Toisaalta nykyisin ihmisillä on kännykät ja on tosi helppoa laittaa siihen kännykkään muistutus ihan itsekin tärkeistä menoista. Itsekin merkitsen kännykkään (sekä myös kalenteriin) kaikki tärkeät menot kuten kampaajakäynnit, hammaslääkärit, tavalliset lääkäriajat, lasten vanhempainillat, lasten neuvola- ja hammashoitoajat, lasten koulukuvaukset jne.

      Minusta voi ihan hyvin laskuttaa peruuttamattomasta ajasta ihan normaalin hinnan, jonka potilas olisi joutunut maksamaan. Meidänkään kunnassa ei esim. 10 vuotta sitten veloitettu peruuttamattomista ajoista, mutta kun veloitus otettiin käyttöön, niin se vähensi radikaalisti aikojen peruuttamatta jättämisiä. Meidän kunnassa muistaakseni yli 15- tai 16-v ikäiseltä veloitetaan peruuttamatta jättämisestä.

      • Anonyymi

        Juu ne on käytössä melkein jokapuolella ne päivää ennen viestit , sekin helpottaa niitä joilla on tapana unohtaa aikansa,jos ei pidä aikaansa niin tärkeän että huolehtisi edes peruutuksesta niinei muuta kun maksaa omat unohduksensa


    • Jäi kismittämään

      Minulle kävi niin että ensin lääkäri töppäsi kahdesti annetun ajan kanssa, siten että kerran menin turhaan (aika olikin todellisuudessa seuraavana päivänä ja kortissani oli väärä pvm) ja toisen kerran en mennyt paikalle, koska minulle oli merkitty myöhempi ajankohta. Näillä kerroilla virhe tunnustettiin eikä mitään veloitettu.

      Lopulta menin eräällä käynnillä paikalle, mutta minua ei kutsuttu sisälle. Koetin soittaa ajanvaraukseen, mutta kukaan ei vastannut. Lopulta lähdin kotiin ja päätin, että koko hoitojakso jäi tähän. Hoitojaksolla hoidettiin purentaani, joka meni "hoidosta" vain huonompaan kuntoon ja sain kaksi kertaa erehdyksessä kokonaan vääränlaisen kiskon, á 100 €. Aina vain sanottiin hetken kuluttua, että älä missään nimessä käytäkään sitä kiskoa, vaan pitää tehdä erilainen.

      Sain sitten laskun peruuttamattomasta käynnistä ja soitin vastaanotolle. Sanoivat, että olivat huudelleet minua kyllä ja tarkistaneet myös alemman kerroksen. En tiedä mitä siinä oli sillä kertaa käynyt. Lasku hyvitettiin pitkin hampain, mutta jäi kyllä vähän korpeamaan tuo, että olin taas kerran ollut turhaan paikalla ja vielä yritettiin laskuttaa perästä.

      Selvissä tapauksissa minusta on ihan selvää, että laskutetaan, mutta henkilökunnalta toivoisi vähän tarkkuutta myös. Tämä oli erään yliopistollisen sairaalan hammasklinikka.

      • Anonyymi

        Yleensä kunnon lääkärin henkilökunta myöntää jos on tehnyt virheen .


    • Lääkäri2

      Normaalin käyntipalkkion hinnan siitä useimmat yksityislääkärit laskuttavat, ei siis tietenkään enempää kuin olisi käynti maksanut, mutta ei välttämättä vähempääkään. Esim. 45 minuutin aika jos on varattu yleislääkärille, mutta ei tulekaan vastaanotolle niin siitä laitetaan noin 85-90 euron lasku kotiosoitteeseen perään. jos taas 15 tai 20 min. aika jää käyttämättä niin yleislääkäriltä läh´tee yleensä n. 60 euron lasku perään. erikoislääkäriltä vähän enemmän, 15 min. ajasta n. 75 - 80 eur ja 45 minuutista noin 100- 125 eur tyypillisesti. kunnallisella puolella kunta saa ne rahat, lääkäri saa palkkansa hoitaa tai surffaa netissä, yksityispuolella se on suoraan lääkärin tuloista pois jos joku varaa ajan ja ei sitä käytä, miksi alentaa hintaa, sama lasku tuli tai ei on reilu peli. lääkäriasema yleensä hoitaa laskutuksen ja jos jää lasku maksamatta niin sitten harkinnan mukaan perintään lasku lähtee, esim. Intrum justitia perii ja jos ei mks niin luottotietoihin mrkintä jne, mutta siis harkinnan mukaan niitä printöjä jak´ksaa alkaa yksittäinen lääkäri tehdä, lääkäriasema katsoo tilannetta omalta kannaltaan ja yksittäistä 60 euron velkaa ei monikaan lääkäri viitsi tai jaksa alkaa perimään erikseen useinkaan kun sen verran pienist rahoista kyse ja sen perumattoman ajan aikana voi toki selvitellä sähköpostia ja tehdä muuta ns. paperityötä

      • Oeyusta

        Heh, huomaa kyllä, että hoitsut kirjottelee lääkärien sanelut. Ja ihan hyvä niin =)


    • Golden Crown

      Ei kaikki yksityisetkään näitä laskuta.

      Kymmenen vuoden hoitosuhteen jälkeen minulle sattui pieni vahinko ja tästä syystä en hammaslääkäriin voinut mennä, enkä peruuttaa aikaa.

      Aikanaan uutta aikaa varaillesani kyselin, haluavatko veloittaa käymättömän ajan, vakuutus olisi maksanut, ei hammaslääkäri halunnut veloittaa peruuttamattomasta ajasta.

      Laskutuskin on hyvin helppoa, saa joko kortilla tai laskulla.

      Viimeksi lasku oli jotakin 1200€, olisin kortilla maksanut, mutta jostain syystä halusi laskuttaa.

    • pekez

      Se nyt on tunnettu tosiasia että perseilijöihin tehoaa ainoastaan kuri ja rangaistukset. Pätee niin kotona, armeijassa kuin lääkärissäkin.

    • Pelisäännöt selviksi

      Joko taas tämä porilainen halpislääkäri. Kaikki on selvää molemminpuolisesti kun aikaa varattaessa ilmoitetaan myös siitä että peruuttamattomasta ajasta veloitetaan jokin maksu. Maksun suuruus on sitten harkinnassa, joku yksityinen voi veloittaa keskimääräisen hoitohinnan. Asuinkunnassani kunnallisessa hoidossa peritään 36,20 euron sakkomaksu peruuttamattomasta poisjäännistä varatulta hoitoajalta ja peruutus on tehtävä edellisenä päivänä klo 12:een mennessä. Hammashoitola lähettää myös muistutuksen varatusta ajasta tekstiviestinä muutamaa päivää aikaisemmin, joten luulisi ettei unohdeta kovin herkästi. Itse vielä merkitsen kaikki menoni puhelimen päivyriin ja se muistuttaa kaksi tuntia aikaisemmin että nyt pitää lähteä.

    • juuri sitä hoitoa

      Kännykkähälytys on hyvä. Mulla se hälyttää kaikki huomiset menot. Ja hoitolakin lähettää viestin pari päivää ennen.
      Käyttämättömästä pitää maksaa, ainakin kunnalliselle, yksityinen voi menetellä miten tahtoo.

    • Taksoihin tarkistus

      Olen saanut unohtuneesta käynnistä maksun, joka oli isompi kuin mitä lasku olisi ollut, jos olisin tullut toimenpiteeseen.

      Toimenpide oli tarkastus hammaskiven poiston jälkeen. En tätä käyntiä olisi edes halunnut ja aika tyrkytettiin minulle puoliväkisin. Muistin käyntiaikani päivän myöhässä ja sain yli kolminkertaisen maksun unohduksestani kuin mitä lasku olisi ollut käynnistäni. Ei ehken ollut ihan reilua?

      • Jozzucca

        Mikäli unohdettu aikasi oli teveyskeskuksessa, niin toimintasi ei ollut aivan reilua. Yhteiskunta eli veronmaksajat maksoivat unohtuneesta käynnistäsi luiltavasti noin kolminkertaisen summan palkka ym. kuluja verrattuna siihen mitä itse sakkoa maksoit. Mikäli katsoit ajan olevan aivan turha olisit voinut sen perua ja aika olisi voitu antaa sitä enmmän tarvitsevalle.


      • Taksoihin tarkistus
        Jozzucca kirjoitti:

        Mikäli unohdettu aikasi oli teveyskeskuksessa, niin toimintasi ei ollut aivan reilua. Yhteiskunta eli veronmaksajat maksoivat unohtuneesta käynnistäsi luiltavasti noin kolminkertaisen summan palkka ym. kuluja verrattuna siihen mitä itse sakkoa maksoit. Mikäli katsoit ajan olevan aivan turha olisit voinut sen perua ja aika olisi voitu antaa sitä enmmän tarvitsevalle.

        Kyllä se oli terveyskeskusaika ja tarkastus olisi vienyt aikaa n.15 minuuttia eli aika hyvä tuntipalkka on tuolla suuhygienistillä. Ym. kuluilla tarkoittanet kiinteistömenoja?

        En usko, että he odottivat edes tuota 15 minuuttia ennenkuin ottivat uuden potilaan tai ehkäpä hoitivat välineitään.

        Mielestäni aika oli turha, vastentahtoisesti sen otin ja siksi se ehkä minulta helpommin unohtuikin. Tämän unohduksen jälkeen en ole tällaisia väkisin tuputettuja aikoja huolinut eli kyllä minä kerrasta jotain opinkin. En tuhlaa enää verorahoja turhiin käynteihin.


      • Umppu1
        Taksoihin tarkistus kirjoitti:

        Kyllä se oli terveyskeskusaika ja tarkastus olisi vienyt aikaa n.15 minuuttia eli aika hyvä tuntipalkka on tuolla suuhygienistillä. Ym. kuluilla tarkoittanet kiinteistömenoja?

        En usko, että he odottivat edes tuota 15 minuuttia ennenkuin ottivat uuden potilaan tai ehkäpä hoitivat välineitään.

        Mielestäni aika oli turha, vastentahtoisesti sen otin ja siksi se ehkä minulta helpommin unohtuikin. Tämän unohduksen jälkeen en ole tällaisia väkisin tuputettuja aikoja huolinut eli kyllä minä kerrasta jotain opinkin. En tuhlaa enää verorahoja turhiin käynteihin.

        Jätit siis menemättä kunnallisella puolella varatulle kontrollikäynnille.
        Aika oli varattu sinulle siksi, että se katsottiin tarpeelliseksi sinun suun terveydestäsi huolehtimisen kannalta. Ei siksi, että kunta siitä tienaisi, koska kunnallinen puoli tekee persnetttoa kuitenkin.
        Olisit voinut välttyä maksulta kieltäytymällä ajan varauksesta tai soittamalla ja perumalla aikasi. Et siis tehnyt kumpaakaan.
        Asuinkuntasi maksoi vartin ajaltasi vastaanottoapulaisen palkan, hammaslääkärin palkan, hammashoitajan palkan, välinehuoltajan palkan, tilavuokran ja välineiden kustannukset. Joku toinen olisi voitu hoitaa ajallasi. Sinä sait muutaman kympin laskun joka ei korvaa kuin osan aiheuttamistasi kustannuksista.
        Positiivinen puoli toki on, jos oikeasti opit jotain. Jäät silti selvästi yhteiskunnalle pystyyn tästä kokemuksesta.


      • Ihmettelen vaan
        Taksoihin tarkistus kirjoitti:

        Kyllä se oli terveyskeskusaika ja tarkastus olisi vienyt aikaa n.15 minuuttia eli aika hyvä tuntipalkka on tuolla suuhygienistillä. Ym. kuluilla tarkoittanet kiinteistömenoja?

        En usko, että he odottivat edes tuota 15 minuuttia ennenkuin ottivat uuden potilaan tai ehkäpä hoitivat välineitään.

        Mielestäni aika oli turha, vastentahtoisesti sen otin ja siksi se ehkä minulta helpommin unohtuikin. Tämän unohduksen jälkeen en ole tällaisia väkisin tuputettuja aikoja huolinut eli kyllä minä kerrasta jotain opinkin. En tuhlaa enää verorahoja turhiin käynteihin.

        Missä kunnassa on niin ylemääräisesti hoitoaikoja että hygienistin työn tarkistamiseen annetaan erillinen aika. Kyllä omassa kunnassani luotetaan hygienistin ammattitaitoon ja tulokset "tarkistetaan" seuraavalla käyntikerralla. Hoitokertojen väliä säädetään sen mukaan mitä näillä seuraavilla käyntikerroilla todetaan. Minullakin välillä tihennettiin käyntejä ja seuraavaksi taas harvennettiin, nyt hoitovälit on siitä välistä. Yleensä vuoden (tai vähän runsaan) välein tehtävät hoitojaksot aloitetaan hygienistillä ja heti perääni tulee hammaslääkäriaika jos on jotain korjattavaa hampaissa. Nyt olin tavallaan välikäynnillä hygienistillä ja todettiin korjattavaa joten pitää varata aika erikseen hammaslääkärille.


      • Anonyymi
        Umppu1 kirjoitti:

        Jätit siis menemättä kunnallisella puolella varatulle kontrollikäynnille.
        Aika oli varattu sinulle siksi, että se katsottiin tarpeelliseksi sinun suun terveydestäsi huolehtimisen kannalta. Ei siksi, että kunta siitä tienaisi, koska kunnallinen puoli tekee persnetttoa kuitenkin.
        Olisit voinut välttyä maksulta kieltäytymällä ajan varauksesta tai soittamalla ja perumalla aikasi. Et siis tehnyt kumpaakaan.
        Asuinkuntasi maksoi vartin ajaltasi vastaanottoapulaisen palkan, hammaslääkärin palkan, hammashoitajan palkan, välinehuoltajan palkan, tilavuokran ja välineiden kustannukset. Joku toinen olisi voitu hoitaa ajallasi. Sinä sait muutaman kympin laskun joka ei korvaa kuin osan aiheuttamistasi kustannuksista.
        Positiivinen puoli toki on, jos oikeasti opit jotain. Jäät silti selvästi yhteiskunnalle pystyyn tästä kokemuksesta.

        Eihän näillä mene jakeluun koskaan muuta kun se oma osuutensa että kun oli kuka sairas aikai ei muistanut perua aikaa. Oliko tiedottomassa tilassa.
        Valitellaan ja sanotaan että maksu on kohtuutonta, mutta ei edes ajatella miten siellä hammaslääkärissä tehdään kun ei potilas ilmesty paikalle ja miten joku muu olis ehkä voinut saada sen ajan jos egoisti olisi älynnyt perua sen ajoiss.
        Hyvä että ovat ottaneet käytäntöön joka paikassa että aika tilattu aika maksetaan oli potilas paikalla tai ei.


    • pöhlöt

      Alkakaapa kaikki yksityisyrittäjiksi joiden mielestä ei saa laskuttaa jos potilas ei tulekaan paikalle sovittuna aikana. On oikein kivaa kun olet varannut oman aikasi hänelle joka ei sitten saavukaan. Ja kenties monelle muulle sanonut, että aikoja ei nyt ole kuin kuukauden päähän. Verrataanpa parturiin, joka on varannut 3 tuntia jollekin asiakkaalle (tästä saisi ehkä 150,- asiakas ei saavu, mistä parturi tempaisee uuden asiakkaan extempore?)
      Omat tulosi pienentyvät ja toiset kituuttavat odotellen aikaansa. Ei reilua.
      Maksu tulee periä peruuttamattomasta ajasta ja sen verran tuntuva, että oppii tulemaan jos ajan varaa.
      Ihan sama kuin työnantaja pyytäisi tulemaan töihin vaikkapa klo 6 ja menet paikalle ja sitten työt alkaisivatkin klo 8 ja olet siellä 2 tuntia odotellut ilman palkkaa. Oikein?
      En tajua miten joku voi olla tajuamatta että on aivan oikeutettua periä maksu peruuttamattomasta ajanvarauksesta...

      • pöhlöt

        Lisäys vielä, että esim kunnallisessa terveydenhuollossa kunnat maksavat osan sinun terveydenhuollonkäynneistäsi (suuremman osan!).Mikäli et saavu paikalle kunta ei maksa mitään ja sinulta veloitetaan siksi suurempi lasku. Comprez?


      • Anonyymi

        Ihan niin en tajua minäkään miksei noin yksinkertainen asia mene eräillä jakeluun. Ja aina sama selitys kaikilla että on ollut muka sairas siksi ei muistanut perua. Sekin on niin vanha vale että keksis nämäkin jotain parempaa syytä, ajatus on että hammaslääkärin pitäisi jotenkin sääliä kun ollaan muka oltu niin sairaita ettei muisteta että on aika , siis 99% käyttää sitä valetta
        Olen nähnyt työssäni paljon sairaita ihmisiä ja silti muistavat aikansa milloin minnekin on tilattu.


    • paremmatohjeet

      Sopiva lasku n 100€, köyhät ei myöhästelisi ja rikkaita ei hetkauta.
      Ajanvaraus voisi antaa kolme muistutustarraa ja kehoittaa liimaamaan jääkapinoveen, ulko-oveen ja autonkojelautaan.

    • itkee tai maksaa

      Tietenkin pitää maksaa. Miksi ihmeessä lasku on 0 euroa.

      Omat kersani unohti hammaslääkäreitä, kunnes sanoin, että he maksaa itse nämä peruuttamattoman maksut.
      Johan alkoi muistua mieleen.
      Siis yli 16 v, lapsille ei taida tulla maksua.

      Ihme kysymys

    • VAHESA

      ASIAHAN ON AIVAN SELVÄ ETTÄ PERUMATON POISJÄÄNTI MAKSAA, SIITÄ EI EDES TARVITSE KESKUSTELLA. KAMPAAJALLEKKIN YRITIN VÄKISIN MAKSAA UNOHDUKSENI, MUTTA EI KELVANNUT. AIKA ON RAHAA. SIINTÄHÄN NE JONOT MUODOSTUVAT KUN VARATTUJA AIKOJA EI KÄYTETÄ.

      • Anonyymi

        Kirjoita tavallisilla kirjaimilla kuten muutkin.


    • dextra666

      lääkärikeskus pihlajalinna 140e myöhästynyt peruutus

    • Anonyymi

      Entä jos on tilannut ajan hammaslääkärille, ja mennyt ihan normaalisti. Mutta. Mutta kun ongelmat ja kivut eivät ole korjaantuneetkaan käynnin tuloksena, niin mitäs sitten? Hoidot eivät ole tapahtuneet suunnitelmien mukaan.

      Jos ongelma johtuu potilaasta, niin hänet kyllä pannan siitä maksamaan, mutta jos ongelma johtuu hoidoista, niin ei kait potilasta voi vielä maksattaa vaivannäöstä ja tällaisista turhista käynneistään, joista ei ole mitään apua hänen terveydentilaansa?

      Vastuut molemmilla!

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat tuolla "hoidot eivät ole tapahtuneet suunnitelmien mukaan"? Omia suunnitelmiasiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tuolla "hoidot eivät ole tapahtuneet suunnitelmien mukaan"? Omia suunnitelmiasiko?

        Oletetavasti hammaslääkärille menon tarkoituksena on saada apua kipuihin ja vaivoihin. Kuuluu suunnitelmiin! Odotukset voivat olla myös aivan omiakin!
        Mutta jos ongelmat eivät käynnin tuloksena ole korjaantuneet eivätkä kivut poistuneet, niin onko käynti tuottanut odotetun tuloksen?

        Jos oleelliset, yleensä odotetut tulokset ovat jääneet saavuttamatta, täyttymättä, onko laskutettavaakaan syntynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletetavasti hammaslääkärille menon tarkoituksena on saada apua kipuihin ja vaivoihin. Kuuluu suunnitelmiin! Odotukset voivat olla myös aivan omiakin!
        Mutta jos ongelmat eivät käynnin tuloksena ole korjaantuneet eivätkä kivut poistuneet, niin onko käynti tuottanut odotetun tuloksen?

        Jos oleelliset, yleensä odotetut tulokset ovat jääneet saavuttamatta, täyttymättä, onko laskutettavaakaan syntynyt?

        Lääkäritkään eivät ole mahdottoman edessä ihmeiden tekijöitä. Kun korjaamatonta ei saada enää korjatuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäritkään eivät ole mahdottoman edessä ihmeiden tekijöitä. Kun korjaamatonta ei saada enää korjatuksi.

        Mahdotonta. Mikä voisi olla mahdotonta? Kun potilas menee hammaslääkärille hoidattamaan hampaitaan?

        Löytyykö muutama muu esimerkki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdotonta. Mikä voisi olla mahdotonta? Kun potilas menee hammaslääkärille hoidattamaan hampaitaan?

        Löytyykö muutama muu esimerkki?

        Silloinhan se hoito on mahdotonta, jos hammas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä pystytä edes korjaamaan. Eikös silloin ainoa hoitomuoto ole hampaan poistatus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinhan se hoito on mahdotonta, jos hammas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä pystytä edes korjaamaan. Eikös silloin ainoa hoitomuoto ole hampaan poistatus?

        Mitäs siinä esimerkkitapauksessa kerrottiin? Puhuttiin ongelmista ja kivuista!

        Mistä tuon niin huonokuntoisen hampaan keksit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs siinä esimerkkitapauksessa kerrottiin? Puhuttiin ongelmista ja kivuista!

        Mistä tuon niin huonokuntoisen hampaan keksit?

        Pitäisi kertoa tarkemmin mistä on kyse. Nyt keskustellaan hammaslääkäripalveluista niin oletuksena oli ilmeisesti risa ja kivulias hammas. Selitä tarkemmin tai tyydy arvuutteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi kertoa tarkemmin mistä on kyse. Nyt keskustellaan hammaslääkäripalveluista niin oletuksena oli ilmeisesti risa ja kivulias hammas. Selitä tarkemmin tai tyydy arvuutteluun.

        Kun noin tarkka tieto kiinnostaa, niin otetaanpa esimerkiksi vaikkapa virheellinen hammaskontakti. Selitäpä tarkemmin seurauksia. Mielellään ei arvuutteluja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun noin tarkka tieto kiinnostaa, niin otetaanpa esimerkiksi vaikkapa virheellinen hammaskontakti. Selitäpä tarkemmin seurauksia. Mielellään ei arvuutteluja!

        Eikö löydykään vastausta? Voiko se olla noin vaikeata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö löydykään vastausta? Voiko se olla noin vaikeata?

        Muutkaan lääkärit eivät jätä laskuttamatta jos eivä pysty parantamaan potilasta. Aivan yleistä terveysalalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutkaan lääkärit eivät jätä laskuttamatta jos eivä pysty parantamaan potilasta. Aivan yleistä terveysalalla.

        Niitä kun on potilailla sellaisiakin vaivoja, joita ei kertakäynnillä, eikä kahdellakaan kukaan lääkäri pysty parantamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutkaan lääkärit eivät jätä laskuttamatta jos eivä pysty parantamaan potilasta. Aivan yleistä terveysalalla.

        Mistä tällainen laskutuskäytäntö on peräisin?
        Tyhjästä ja ylimääräisestä vaivasta joutuu vielä maksamaankin!


      • Anonyymi

        - No mutta.
        Loppuiko tieto ja taito tähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö löydykään vastausta? Voiko se olla noin vaikeata?

        Eikö mitään selitystä, hoitoa tullutkaan?

        Pitäisikö tällaisesta käynnista ja vaivannäöstä vielä maksaakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutkaan lääkärit eivät jätä laskuttamatta jos eivä pysty parantamaan potilasta. Aivan yleistä terveysalalla.

        Kuinka terveysalalla voi tällainen käytäntö olla aivan yleistä?
        Kuinka esim. Kaupan alalla kävisi, jos saamattomasta tavarasta pitäisi kuitenkin maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka terveysalalla voi tällainen käytäntö olla aivan yleistä?
        Kuinka esim. Kaupan alalla kävisi, jos saamattomasta tavarasta pitäisi kuitenkin maksaa?

        Olisikohan tässä uusi oivallus kauppiaille?
        Kaikista velotetaan mitä asiakas kysyy ja haluaisi ostaa, vaikka ei olekaan.

        Johan tulokset pomppaa huimasti, ja tulee sinne "paratiisiinkin" vietävää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi kertoa tarkemmin mistä on kyse. Nyt keskustellaan hammaslääkäripalveluista niin oletuksena oli ilmeisesti risa ja kivulias hammas. Selitä tarkemmin tai tyydy arvuutteluun.

        > Nyt keskustellaan hammaslääkäripalveluista........

        Eikö hammaslääkäripaöveluihin kuulu myös hammaskontaktien tarkistaminen, jopa korjaaminenkin tarvittaessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinhan se hoito on mahdotonta, jos hammas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä pystytä edes korjaamaan. Eikös silloin ainoa hoitomuoto ole hampaan poistatus?

        Onko hampaiden asiantuntijahoito todellakin noin yksinkertaista? Miksi pitää vuosikausia kulkea oppimassa noita hoitoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletetavasti hammaslääkärille menon tarkoituksena on saada apua kipuihin ja vaivoihin. Kuuluu suunnitelmiin! Odotukset voivat olla myös aivan omiakin!
        Mutta jos ongelmat eivät käynnin tuloksena ole korjaantuneet eivätkä kivut poistuneet, niin onko käynti tuottanut odotetun tuloksen?

        Jos oleelliset, yleensä odotetut tulokset ovat jääneet saavuttamatta, täyttymättä, onko laskutettavaakaan syntynyt?

        Jos on hermosärkyä niin vaikea saada sellaista pois. On mentävä neurologille


    • Anonyymi

      Jonkinlaista tasapuolisuutta pitäisi saada näihinkin tapauksiin!

    • Anonyymi

      Siis rahastus kyllä käy aina, vaikka töiden tuloksista ei niin väliä. Vai kuinka?

    • Anonyymi

      Virheellisistä puuhasteluista on laskutettu ihan priimahoidon hinnat!

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta.. Itselläni todettiin muutama vuosi sitten tyypin II diabedes. Olen kuitenkin parantunut siitä (kyllä, se on nykytietämyksen mukaan täysin mahdollista). Terveysasema lähettää minulle puolen vuoden välein kutsun labrakokeisiin ja terveystarkastukseen. Jos en peru aikaa, saan yli 50 € maksun peruuttamattomasta ajasta. Ajan voi perua ainoastaan ääniviestillä jossa pitää asiat kertoa täsmällisesti ja oikeassa järjestyksessä ja hyvin nopeasti. Rasittavaa. Haluan säästää yhteiskunnalta turhia menoja ja antaa oman sairaanhoitajalle varatun ajan jollekin sitä tarvitsevalle. Onkohan tuollainen sakotus edes laillista, varsinkin kun en ole itse aikaa varannut? Näin siis Rovaniemellä. Holhousyhteiskuntaa parhaimmillaan?

    • Anonyymi

      Sinulle on varattu aika hammaslääkärissä ja kun et mene niin maksat sen ajan tottakai, ajattele jos ei peruutus systeemiä olisi niin vois olla että moni potilas jäisi samana päivänä tulemasta eikä soittaisi peruutusta , silloin olet ottanut lääkärin aikaa ja paikan joltain toiselta potilaalta joka on odottanut hammaslääkäriin aikaa
      Niin että peruutus on tehtävä ajoissa muuten maksetaan aika joka merkitsee lääkärille
      Tyhjää hoito aikaa sillä hän ei voi saada mistään uutta potilasta silloin kun huomaa ettet tulekaan paikalle. Itse ottaisin kaksinkertaisen maksun , koska olen nähnyt näitä tyyppejä jotka tilaavat ajan ihan itse, mutta eivät tule eivätkä vaivaudu peruuttamaan aikaansa

    • Anonyymi

      Tilatun ajan maksaa tilaaja . Kukaan ei ole velvollinen tuhlaamaan työaikaansa .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe