Toivon niiltä henkilöiltä tarinoita, jotka ovat parantuneet pidempiaikaisesta masennuksesta/ahdistuksesta. Nämä tarinat voivat auttaa kohtalotovereita.
Näin paranin masennuksesta/ahdistuksesta
60
3333
Vastaukset
- nämä vain
Ne on yleensä sellasia kiviä jotka kykenee olemaan välittämästä hirveistä tunteista, ne sitten jatkaa turhaa tunteetonta elämäänsä.
Sitten on semmosia joilla sattu pieni onnettomuus ja sen puhuminen auttoi, kun ei aikasemmin uskaltanu siitä avautua.
Sitten on niitä joilta löytyy tukevia henkilöitä miljoona ja jotka paranee viikonloppu parteissa parin naisen tai miehen kanssa.
Sitten on niitä jotka napsahtaa niin, että oppii muka elämään kärsimyksessä.
Muita tarinoita ei ole. Oikeasti masentunut ei parane, vasta kuin kehostaan pois päästyä. - artsi7
50 vuotta ollut ilman ahdistusta/masennusta ja sit iskee paha ahdistus. 1,5 vuotta mennyt. Jos se on jostain tullut niin kai sen jotenkin lähtemäänkin saa?
- 5678
Monessa tapauksessa sisällä joku rikki. Jos poltat paperin, ei sitä saa takasin. Jos joku kuolee, ei häntä saa takasin.
- tutkija suolammelta
muutama isohko masennus kausi laitoshoitoineen on ollu ja paraneminen on liittynny (isoon) elämän muutokseen. Jotain on ollu vialla ja se ei korjaantunnu vähäsen suuntaa korjaamalla.
Masennus kun ei tule yhtäkkiä nurkan takaa vaan voi hiipiä vuosien kuluessa, sillon ruoriakin on veivattavs aika paljon. - artsi7
jep tuulen suuntaa emme voi muuttaa, mut purjeet voimme säätää.
- pohjalta_nousin
Tulin uskoon, kävin psykologilla, lopulta löydettiin toimivat nukahduslääkkeet (yhdetkään masennuslääkkeet eivät toimineet), pääsin eläkkeelle pois työelämästä (koska nukkuminen huonoa ja ihmissuhteet työpaikalla ym. pelkkää tuskaa ja ahdistusta), ikäännyin eli jätin nuoruuden taakse eli jätin taakse nuoruuden hormonimyrskyt ja vastaavat, muutin pois sieltä paikkakunnalta jossa elin lapsuuden (joka oli huono) nuoruuden (joka oli huono) ja 1990-luvun laman (joka oli huono).
Nyt menee hyvin!- pohjalta_nousin
Pitää mainita että alkoholia en ole ikinä käyttänyt. Toisin kuin veljeni joka suurinpiirtein samoilla ongelmilla ja alkoholismilla päätyi itsemurhaan.
Älkää herranenaika alkoholilla itseänne yritä parantaa, joku kohtuukäyttö ehkä, tai jotkut lääkkeet tilalle. - eijei
pohjalta_nousin kirjoitti:
Pitää mainita että alkoholia en ole ikinä käyttänyt. Toisin kuin veljeni joka suurinpiirtein samoilla ongelmilla ja alkoholismilla päätyi itsemurhaan.
Älkää herranenaika alkoholilla itseänne yritä parantaa, joku kohtuukäyttö ehkä, tai jotkut lääkkeet tilalle.Ja nyt sitä eletään kivenä sohvalla istuen tylsää, turhaa ja merkitykseetöntä elämää, HYVIN MENEE.
- Kärpix
eijei kirjoitti:
Ja nyt sitä eletään kivenä sohvalla istuen tylsää, turhaa ja merkitykseetöntä elämää, HYVIN MENEE.
Hanki moottoripyörä, mielenkiintoinen harrastus, hyvä nainen ja matkustele ulkomailla. Siinä on alkuun elämään vähän merkitystä ja jännitystä. Ei tää niin vaikeaa ole.
- ihmevajaa
Kärpix kirjoitti:
Hanki moottoripyörä, mielenkiintoinen harrastus, hyvä nainen ja matkustele ulkomailla. Siinä on alkuun elämään vähän merkitystä ja jännitystä. Ei tää niin vaikeaa ole.
Hahhah, et taida ymmärtää masennuksen päälle sen enempää jos luulet että asiat hoituu noin yksinkertaisesti syvästi masentuneelta joka ei pääse enää sängystä ylös, koska niin piesty.
- 10+12
ihmevajaa kirjoitti:
Hahhah, et taida ymmärtää masennuksen päälle sen enempää jos luulet että asiat hoituu noin yksinkertaisesti syvästi masentuneelta joka ei pääse enää sängystä ylös, koska niin piesty.
Miten itse ajattelit, että pahamieli ja masennus kaikkoaa?
- ihme19+7
10+12 kirjoitti:
Miten itse ajattelit, että pahamieli ja masennus kaikkoaa?
Ainoiastaan sillain, että ihminen on niin vajaa, että joku pystyy sen pään napsauttamaan siihen asentoon, että yhtäkiä voikin olla ajattelematta masennusta. Se ei toimi normaalilla ihmisella syvässä masennuksessa.
Sitten on myös niitä ihmisiä, joilla on miljoona kaveria ja perhettä, jotka tukee, mutta jos ei ole, ei niitä tuu masentuneena saamaan.
Eli jotku ei parane ikinä, vaan kärsii loppu elämänsä - Ahdistunut mies
ihmevajaa kirjoitti:
Täysin turhaa tulla sanomaan että hanki sitä ja tätä kun on ollut jo vuosia ahdistunut ja masentunut eikä pysty. Miten voi pystyä hankkimaan naisen jos ei pääse edes kodistaan pihalle?
Tuossa paljon tuttua. Uskoontulokaan ei aina ole 100% ratkaisu ongelmiin, vaikka menestysteologit niin väittääkin.
Nuo ratkaisusi ovat hyviä ja ainakin minuakin auttaneet. Kannattaa poistaa / vaihtaa elämästä kaikki ahdistusta tuottavat asiat: paikkakunta, esineet ja valokuvat (luokkakuvat!), vaatteet, kurjat ihmiset, kaikki mikä tuo huonoja muistoja ja fiiliksiä. Siivota elämänsä kaikki nurkat ja alkaa uudessa paikassa puhtaasti ja raikkaasti. On etu, jos ei tarvitse enää käydä töissä eikä sietää työyhteisöä ja sen aikatauluja eikä painajaismaisia tyky-päiviä.
Kun asunto uudella paikkakunnalla on oman maun mukaan järjestetty kivaksi ja viihtyisäksi ilman menneisyyden painolastia, voi itsensä palkita vaikkapa matkalla jonnekin. Ehkä yksi kaveri löytyy jostain, tai voi matkustaa yksinkin.
Järjestää elämänsä muutenkin mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi. Ja auttaahan usko Jumalaan jollakin tavalla aina, vaikka sitä ei niin huomaakaan.- Mieti vähän!!!!!
Kärpix kirjoitti:
Miten voi hankkia mitään, jos on köyhä ja ruma työtön? Ei kaikkien elämä ole yhtä helppoa kuin sulla, ääliö.
- kärsijä..
Itse olen saanut apua hyväksymis ja omistautumisterapia- systeemistä,,
"Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää"
-hyvä kirja, voin suositella. Joo, ajatusmallien muuttaminen (kognitiivinen psykoterapia) ja etenkin kohdalleen osunut lääkitys (2 lääkettä) muuttivat mielialan ihan ok. tasolle. Harmittaa vaan vähän, etten tajunut hankkia lääkitystä jo kauan sitten jolloin olisi ollut mahdollisuus rakentaa nk. normaali elämä töineen ja ihmissuhteineen, mutta meneehän se näinkin.
- momoi
n. 8 lääkettä koitettu, ei auta.. inhottava kuulla tuommosia tarinoita.
momoi kirjoitti:
n. 8 lääkettä koitettu, ei auta.. inhottava kuulla tuommosia tarinoita.
Eiväthän ne kaikilla toimi. En usko, että minullakaan lääke olisi yksinään riittänyt, vaan tarvittiin muutakin. Lääke kuitenkin auttoi muistiongelmiin, keskittymiskyvyttömyyteen, ärtymykseen ja v*tutukseen sekä uniongelmiin. Niitä oli vaikea korjata pelkällä ajattelutapojen muutoksella.
- angstitaso nyt 4
Omalla kohdallani on epärealistista toivoakaan ahdistuksen kokonaan suodattamisesta. Eihän sellaista oikeasti tapahdu. Sen sijaan. Keinoja, jolla
senhetkisen ahdistuksen voi työstää siedettäväksi.
Jos ei ole toimintakykyä, voi kuitenkin keskitetyillä hengitystekniikoilla saada vaikka tajun kankaalle. Esimerkki.
Huolimatta kipulääkityksestä heräämössä polvileikkauksen jälkeen kipu oli kova. Oli aika ja paikka hengittää kipu mäkeen.
Pelkäsin leikkausta etukäteen niin että psyykessä oli latausta hengittelyyn. Nykyään kipupumppu hoitaa homman. - artsi7
jep jooga on erittäin hyvä. siihen liittyvä hengitysharjoitus ja venytykset. kun oppii hallitsemaan palleahengityksen kipu hellittää ja hengityksen avulla voi hallita jopa paniikkihäiriötä. voi tehdä kotona, netistä ohjeet.
- ihmeartsijunt
Ne, joihin vaikuttaa joogat ja hengitykset, ne on niitä yksinkertaisia ihmisiä, joihin vaikuttaa yksinkertaset asiat, mutta jotka on kuitenkin niin yksinkertasia, että tyytyy tylsään ja mitättömään elämään, jonka takia ne paranee.
Ite oon monen masentuneen tavoin monimutkainen, taiteellinen ja todella välittävä ihminen, jonka takia kärsimys ja pysähtynyt elämä ei tunnu elämältä, jonka takia on melkeen mahdotonta parantua, kun ei pääse siihen tuottavaan kauniiseen elämään, mitä tästä toivoisikin.- Ex masentunut
Ajattelu mallin muutos auttaa. Suomeksi: vaihdat asennettasi asioihin. Toiminta auttaa aina. Kaikista ei ole aktiivisiksi toimijoiksi ja siksi he tarvitsevatkin jonkun joka patistaa masentuneen toimimaan/tekemään asioita. Näin yksinnkertaista se on!!
- ihme22
Ex masentunut kirjoitti:
Ajattelu mallin muutos auttaa. Suomeksi: vaihdat asennettasi asioihin. Toiminta auttaa aina. Kaikista ei ole aktiivisiksi toimijoiksi ja siksi he tarvitsevatkin jonkun joka patistaa masentuneen toimimaan/tekemään asioita. Näin yksinnkertaista se on!!
Monet ihmiset on niin välittäviä, että ei niillä tule olemaan toista ajatusmallia. Välittävä ihminen saavuttaa elämässään eniten. Ne siis jotka keskittyy asioihin niin, että muuta asiaa ei tule heille olemaankaan. Haittapuolena se, että ne keskittyy myös huonoihin asioihin. Huippu artistit on tämän takia usein masentuneita.
Artsi: asia pitää itse oivaltaa, ei niitä kukaan opeta. Muuten maailmasta loppuisi tila sisäisesti kauneille ihmisille. Muuten ei olisi muita idoleita, kuin jumala joillekin, kehen katsoa ylös ja eläminen olisi tylsää. - artsi7
ihme22 kirjoitti:
Monet ihmiset on niin välittäviä, että ei niillä tule olemaan toista ajatusmallia. Välittävä ihminen saavuttaa elämässään eniten. Ne siis jotka keskittyy asioihin niin, että muuta asiaa ei tule heille olemaankaan. Haittapuolena se, että ne keskittyy myös huonoihin asioihin. Huippu artistit on tämän takia usein masentuneita.
Artsi: asia pitää itse oivaltaa, ei niitä kukaan opeta. Muuten maailmasta loppuisi tila sisäisesti kauneille ihmisille. Muuten ei olisi muita idoleita, kuin jumala joillekin, kehen katsoa ylös ja eläminen olisi tylsää.oletko huippuartisti? itse oon tehnyt levyn yhden huippuartistin kanssa. ainakin musiikin puolella on sekä narsisteja että normaaleja ihmisiä. musiikki-ihmiset käyttävät päihteitä enemmän kuin normi-ihmiset ja ovat jo sen vuoksi masentuneita. mutta kaikki pystyvät vaikuttamaan omaan olotilaansa!
- kuulesartsimatti
artsi7 kirjoitti:
oletko huippuartisti? itse oon tehnyt levyn yhden huippuartistin kanssa. ainakin musiikin puolella on sekä narsisteja että normaaleja ihmisiä. musiikki-ihmiset käyttävät päihteitä enemmän kuin normi-ihmiset ja ovat jo sen vuoksi masentuneita. mutta kaikki pystyvät vaikuttamaan omaan olotilaansa!
Paitsi ne jotka syntyy perheeseen, jossa vanhemmat pahoinpitelee, raiskaa ja hylkää, tai ihmisestä kasvaa niin heikko, että se ei kykene vaikuttamaan. Hyvin tiiät asiasi.
- artsijussipellolta
artsi7 kirjoitti:
oletko huippuartisti? itse oon tehnyt levyn yhden huippuartistin kanssa. ainakin musiikin puolella on sekä narsisteja että normaaleja ihmisiä. musiikki-ihmiset käyttävät päihteitä enemmän kuin normi-ihmiset ja ovat jo sen vuoksi masentuneita. mutta kaikki pystyvät vaikuttamaan omaan olotilaansa!
Ja en puhunukaan semmosista ihmisistä, vaan oikeisti hyvistä roolimalleista.
- artsi7
kuulesartsimatti kirjoitti:
Paitsi ne jotka syntyy perheeseen, jossa vanhemmat pahoinpitelee, raiskaa ja hylkää, tai ihmisestä kasvaa niin heikko, että se ei kykene vaikuttamaan. Hyvin tiiät asiasi.
Ammattiauttajalle, näillä palstoilla tuskin saat tukea noihin ongelmiin.
- artsikallelippavino
artsi7 kirjoitti:
Ammattiauttajalle, näillä palstoilla tuskin saat tukea noihin ongelmiin.
Oon kulkenu kymmenillä "ammattiauttajilla" jo kohta 10 vuotta, ei kukaan ole kyenny auttaa. Menepä nyt syömään sitä aamupuuroa ja treemaan niinku tyhjäpäiden kuuluukin
- artsi7
artsikallelippavino kirjoitti:
Oon kulkenu kymmenillä "ammattiauttajilla" jo kohta 10 vuotta, ei kukaan ole kyenny auttaa. Menepä nyt syömään sitä aamupuuroa ja treemaan niinku tyhjäpäiden kuuluukin
Oot nyt vähän väärällä palstalla. Lue otsikko!
- 7istra
artsi7 kirjoitti:
Oot nyt vähän väärällä palstalla. Lue otsikko!
Täällä annetaan ohjeita masentuneille sanomalla, että "näin yksinkertaista se on!!" - ne, jotka oikeasti joskus paranee sunlaisten yksinkertaisten ihmisten lailla, ne ei tarvi tarinoita parantumisista
- artsi7
7istra kirjoitti:
Täällä annetaan ohjeita masentuneille sanomalla, että "näin yksinkertaista se on!!" - ne, jotka oikeasti joskus paranee sunlaisten yksinkertaisten ihmisten lailla, ne ei tarvi tarinoita parantumisista
Ei parantuminen suinkaan ole yksinkertaista, siihen tarvitaan ennen kaikkea elämän ja ajattelun muuttamista ja aikaa. Mielekäs elämä riippuu monesta tekijästä. Tasapainon löytäminen ei aina ole helppoa, mutta parempaan olotilaan on mahdollisuus päästä. Itse olin 1,5 vuotta sitten todella huonossa kunnossa. Tällä hetkellä olen jo paremmassa kunnossa ja toivon että kesä toisi vielä parannusta. Kerron oman tarinan kunhan saan sen valmiiksi.
- artsi7
'tuottava kaunis elämä', kerro vähän lisää mitä tarkoitat?
- ei masennuksesta sel
mielestäni masennukseta ei toivu koskaan, on vain parempia jaksoja ja sitten taas huonompia, lääkkeillä pysyy jokseenkin hallussa asia, että pystyy selviytymään arjen askareista itse eikä tarvii olla osastohoidossa jatkuvasti vaan voi asua kotona ittekseen. Eikää tee sitä itsemurhaa. Sekä käy avohoitoyksikössä jos semmonen on omalla paikkakunnalla niin pysyy jokseenkin vireänä ettei ihan pääse ihan suistumaan raiteiltaan ja jää kotiin makaamaan ja siellä voi jutella oman hoitajan kanssa ja saa vertaistukea muilta potilailta. Työkykyä ei ole enää jäljellä, koska masennus tuhonnut kaiken sosiaaliset taidot ja tullut liian araksi ihmiseksi menemään mihinkään ja masennuslääkkeiden syönti väsyttää ja muuta niin vaikea siitä on toipua kokonaan.
- 5++3
Lue koko ketju "Mikä on tehokkain lääke?" kokonaan, jos jaksat
- artsi7
artsi7-tarina:
’mun ongelmat alkoi huimausaalloilla ja ruoansulatus meni täysin sekaisin. Paniikkikohtaukset yöllä, sähköiskut, pelkotilat, rinnan ahdistus, hengitysvaikeudet, rytmihäiriöt, ripuli seurasivat pian perässä. Menin työpaikkalääkärille koska en pysynyt kunnolla pystyssä ja olotila oli sietämätön. Vaivaa hoidettiin ripulina ja lopulta kehotettiin menemään tähystykseen. Ylä- ja alapään tähystykset, ultraäänet, verikokeet, sydänfilmit, verenpaineet ym. otettiin ja kaikki olivat kunnossa. Tiputuksessa kävin kaksi kertaa. Diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli.
En jaksanut kävellä kuin 100 metriä oksentamatta. Ruokahalut ja voimat menivät. Pää oli aivan sekaisin. Ajattelin, että jos terveys edelleen heikkenee, kuolen tai sekoan. 4 kuukautta oli jo kulunut ja olin aivan loppu. Menin onneksi vielä vaimon tukemana kunnalliselle, riippumattomalle lääkärille jossa romahdin. Diagnoosi oli vakava ahdistuneisuus/paniikkihäiriö. Kova paine ja kiire myyntityössä oli ainakin yksi iso syy sairauteen. Sain ensin Opamoxia(rauhoittava) ja Citalopram-masennuslääkkeen. Lisäksi kävin terapeutilla. Opamox helpotti oloa, mutta lääkäri ei antanut niitä syödä säännöllisesti riippuvuuteen vedoten. Yritin käyttää 4 kk Citalopramia, mutta haittavaikutukset olivat liian kovat. Lääke olisi pitänyt vaihtaa jo kahden viikon jälkeen.
Sain yhteensä 3 kuukauden sairasloman. Askel, askeleelta menin eteenpäin – ensin kävelyä 100 metriä, 200 metriä jne….Lopulta kykenin tekemään kevyen hiihtolenkin oksentamatta. Vaikka olotila oli surkea, huomasin sen hivenen parantuneen lenkin jälkeen. Mielihyvähormonit lähtivät liikkeelle. Se oli ensimmäinen kerta kun ajattelin, että tästä voi selvitä hengissä! Lisäsin liikuntaa sitä mukaa kun kunto salli. Sos.kanssakäyminen, puolipäivätyö, jooga, avantouinti, riittävä uni, kevään aurinko helpottivat myös oloa. Terveellinen ruokavalio, maitohappobakteerit, Omega3, D- ja B-vitamiinit olivat tukena. Olo oli kohentunut, mutta edelleen ahdistunut. Päätin kokeilla toista masennuslääkettä Venlafax, joka onneksi sopii ja on osaltaan auttanut. 1,5 vuotta on kulunut - liikuntapohjaisella terveellä/rennonmalla elämän tavalla kevyellä Venlafax 75 mg-lääkityksellä olen saanut itseni melkein terveeksi.
Teen nyt täysiä työpäiviä, mutta työtaakkaani on kevennetty. Jokainen pystyy tavalla tai toisella vaikuttamaan omaan olotilaansa, tosin ponnistelua ja tukea se vaatii. Toivottavasti joillekin on tarinastani hyötyä!’- yksinnn
Ei ole mitään, enimmät masentuneet on yksinäisiä, ei ole muakaan tuettu koko elämän aikana kuin rahalla ja puheluilla. Ei se saa ylös sitä joka kun taistelee, niin väsyy enemmän ja enemmän ja hiljalleen vaipuu sänkyyn. Sulla kesti 1,5v, mulla on kestäny 10v hiljaista putoamista, vaikka kuinka on taistellu. Yksin siis.
- artsi7
yksinnn kirjoitti:
Ei ole mitään, enimmät masentuneet on yksinäisiä, ei ole muakaan tuettu koko elämän aikana kuin rahalla ja puheluilla. Ei se saa ylös sitä joka kun taistelee, niin väsyy enemmän ja enemmän ja hiljalleen vaipuu sänkyyn. Sulla kesti 1,5v, mulla on kestäny 10v hiljaista putoamista, vaikka kuinka on taistellu. Yksin siis.
Ystävät on tärkeitä. Olisiko mitään urheiluporukoita tai mitä tahansa harrasteporukoita joissa hyvä terve meininki?
- yksinnnn
artsi7 kirjoitti:
Ystävät on tärkeitä. Olisiko mitään urheiluporukoita tai mitä tahansa harrasteporukoita joissa hyvä terve meininki?
Et selvästikään ymmärrä asioiden päälle. Olen sängyn pohjalla. Ensin tulee tästä nousu, joka jo on mahdotonta. Ei mitään urheiluporukoita. Oot yksinkertaisesti typerä.
- typykkä10
artsi7 kirjoitti:
Hyviä ideoita artsi7 kiitokset hyvistä vinkeistä olet positiivinen tyyppi.
- artsi7
yksinnnn kirjoitti:
Et selvästikään ymmärrä asioiden päälle. Olen sängyn pohjalla. Ensin tulee tästä nousu, joka jo on mahdotonta. Ei mitään urheiluporukoita. Oot yksinkertaisesti typerä.
On sängyn pohjalta muutkin nousseet. Ei se mahdotonta ole.
- kuolkaajo
artsi7 kirjoitti:
On sängyn pohjalta muutkin nousseet. Ei se mahdotonta ole.
Paitsi ne jotka ei jaksa enää lääkityksiä, ei lääkäreiden pompottamista ja joilla ei ole ihmisiä ympärillä välittämässä.
- ei ruikutukselle
kuolkaajo kirjoitti:
Paitsi ne jotka ei jaksa enää lääkityksiä, ei lääkäreiden pompottamista ja joilla ei ole ihmisiä ympärillä välittämässä.
No sitten se on niin ja asia selvä. Älä jauha ikävää oloasi sitten enää jos ei hyvät neuvot auta. Se on pelkkää itsesäälissä rypemistä!!
- ihmevajaatämä
ei ruikutukselle kirjoitti:
No sitten se on niin ja asia selvä. Älä jauha ikävää oloasi sitten enää jos ei hyvät neuvot auta. Se on pelkkää itsesäälissä rypemistä!!
Puhun mun ongelmista sillon kun sattuu ja mikään ei auta. Ei ole neuvoa tullut vielä mun tapaukseen. Käytät semmosia sanoja, kuin ihminen, joka ei tosimasennuksesta ymmärrä.
- ihmevajaa?
ihmevajaatämä kirjoitti:
Puhun mun ongelmista sillon kun sattuu ja mikään ei auta. Ei ole neuvoa tullut vielä mun tapaukseen. Käytät semmosia sanoja, kuin ihminen, joka ei tosimasennuksesta ymmärrä.
Ok. No mikä on ongelmasi?
- SitäSeTylsyys
ihmevajaa? kirjoitti:
Ok. No mikä on ongelmasi?
Oli helpompi listata nimet mitä oon tässä topiikissa käyttäny. Sai samalla nauraa vähän.
nämä vain
5678
eijei
ihmevajaa
ihme19 7
momoi
ihme*** - artsi7
SitäSeTylsyys kirjoitti:
Oli helpompi listata nimet mitä oon tässä topiikissa käyttäny. Sai samalla nauraa vähän.
nämä vain
5678
eijei
ihmevajaa
ihme19 7
momoi
ihme***Jos naurattaa ei ole kovin huonossa kunnossa. Mua ei naurattanu kun olin huonossa tilassa reilu vuosi sitten. Mee naurujoogaan, se helpottaa ja saa kavereita.
- 1155516
artsi7 kirjoitti:
Jos naurattaa ei ole kovin huonossa kunnossa. Mua ei naurattanu kun olin huonossa tilassa reilu vuosi sitten. Mee naurujoogaan, se helpottaa ja saa kavereita.
No sitten et edelleenkään ymmärrä masennuksesta mitään. Huumori naurattaa. Komedia naurattaa. Silti hirveä olo ja mikään ei paranna. Oot niitä, jotka luulee, että "kato, nyt se nauraa, nyt on kaikki hyvin!". Kaikki, jotka ei ole masennuksesta ymmärtäneet on noin sanonu.
Oot myös varmaan yksi niistä jotka vihasi itseään ja ei tuntenut oloaan turvalliseksi. Ne on niitä perus yksinkertasia masentuneita, jotka kyllä paranee. Tuosta aiheesta muuten pitäsi tehdä uusi topiikki. Sillä ei tosin ole mitään tekemistä tän kanssa, paitsi sillain, että jos osuu sun kohalle, oot just niitä, joiden kohalle sitten sopii myös tämä ymmärtämättömyys. - ihmevajaa
1155516 kirjoitti:
No sitten et edelleenkään ymmärrä masennuksesta mitään. Huumori naurattaa. Komedia naurattaa. Silti hirveä olo ja mikään ei paranna. Oot niitä, jotka luulee, että "kato, nyt se nauraa, nyt on kaikki hyvin!". Kaikki, jotka ei ole masennuksesta ymmärtäneet on noin sanonu.
Oot myös varmaan yksi niistä jotka vihasi itseään ja ei tuntenut oloaan turvalliseksi. Ne on niitä perus yksinkertasia masentuneita, jotka kyllä paranee. Tuosta aiheesta muuten pitäsi tehdä uusi topiikki. Sillä ei tosin ole mitään tekemistä tän kanssa, paitsi sillain, että jos osuu sun kohalle, oot just niitä, joiden kohalle sitten sopii myös tämä ymmärtämättömyys.Ok. Ei tohon sun masennukseen taida auttaa mikään :))
- komo-a
ihmevajaa kirjoitti:
Ok. Ei tohon sun masennukseen taida auttaa mikään :))
BÄM! Ja taas päästy samassa keskustelussa samaan ....endingiin.
- kituva vanhus
Iso kiitos artsi7.
- Vahvempi usko
Itselläni masennuksen syy poistui, kun tulin uskoon. Löysin evankeliumin Totuuden eli Jeesuksen.
Voimakas, nimetön hätä ja pelko sekä arvottomuuden kokemus, joista olin kärsinyt lapsuudesta asti, olivat aiheuttaneet minulle masennuksen ja ahdistuksen. Nämä puolestaan olivat omalta osaltaan johtaneet siihen, että lähes kaikki asiat elämässäni olivat rempallaan.
Hädässäni etsin ja löysin Jumalan. Hän paljasti minulle totuuden mm. omasta arvostani ja päämäärästäni ikuisuudessa. Syy hädälleni, pelolleni ja arvottomuuden kokemukselleni poistui, ja niiden myötä poistui syy masennukselle ja ahdistukselle.
Vieläkin minulla on silloin tällöin masennuksen ja ahdistuksen oireita, vähän kuin vanhasta tavasta ja tottumuksesta, mutta ne poistuvat heti jos ja kun vain muistutan itseäni totuudesta! Mitään hätää minulla ei ole enää.
Elämässäni on edelleen, tietenkin, vastoinkäymisiä, mutta kun ajattelen evankeliumia, sieluuni astuu aina rauha. Tämä on todella ihmeellistä!
Jokaisen ihmisen arvo on mittaamaton eikä perustu suorituksiin tai ominaisuuksiin, vaan ainoastaan siihen, että Jumala on luonut ihmiset omaksi kuvakseen.
Ihminen kuitenkin on syntiinlangennut. Paha tuli valinnan kautta ihmisten maailmaan ja sydämiin. Kaikki valintoja tekevät ihmiset harjoittavat syntiä. Kaikki ihmiset ovat epätäydellisiä, heikkoja, vajavaisia.
Jumala rakasti syntisiä ihmisiä, koska Hän on rakkaus, ja tuli itse Pojassa Jeesuksessa ihmiseksi. Hän sovitti ristillä ihmisten synnit, jotta saisi syntiset, mutta arvokkaat ihmiset luokseen iankaikkisuuteen.
Jokainen, joka sydämen uskossa vastaanottaa Jeesuksen syntiensä sovittajana ja elämänsä Herrana, pelastuu.
Jumala on luvannut, että Hänen luonaan ikuisuudessa ei enää ole hätää ja ahdistusta, vaan siellä vihdoin on kaikki niin kuin pitääkin. Jo tässä ajassa uskova saa autuuden ja rauhan sielulleen, kun hän näkee uskossa päämääränsä!- EiAutaTmäkäänTurhake
Ei ole voimia tutustua inhottavan ja tylsän kuuloseen tarinaan. Ei saa mitään irti edes rakastamista tarinoista. Liikunta ja ulos meneminen auttaa ja parantaa, mutta ei siihen kykene. Jumalan kerrotaan auttava, ei siihen kykene.
Vähän vaikeaa ottaa jotain uutta, tuntematonta ja henkistä sydämmellä vastaan, kun ei edes vanhat, tutut ja turvalliset enää lämmitä.
Mummot: "Jumala auttakoon meitä kaik-" Jörisevä ääni: "NO EN AUTA" - Vahvempi usko
EiAutaTmäkäänTurhake kirjoitti:
Ei ole voimia tutustua inhottavan ja tylsän kuuloseen tarinaan. Ei saa mitään irti edes rakastamista tarinoista. Liikunta ja ulos meneminen auttaa ja parantaa, mutta ei siihen kykene. Jumalan kerrotaan auttava, ei siihen kykene.
Vähän vaikeaa ottaa jotain uutta, tuntematonta ja henkistä sydämmellä vastaan, kun ei edes vanhat, tutut ja turvalliset enää lämmitä.
Mummot: "Jumala auttakoon meitä kaik-" Jörisevä ääni: "NO EN AUTA"Jumala auttaa juuri niitä, joilla ei ole voimia auttaa itse itseään, mutta jotka eivät torju Jumalan apua.
Masennuksesta parantuminen ei ole kuitenkaan se pointti, tai ylipäätään hyvä elämä tässä ajassa, vaan totuuteen tuleminen.
Se mitä sanoit "inhottavan ja tylsän kuuloiseksi tarinaksi" on totuus ihmisestä, Jumalasta ja ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta sekä iankaikkisuudesta, halusitpa tai et. - EiAutaTmäkäänTurhake
Vahvempi usko kirjoitti:
Jumala auttaa juuri niitä, joilla ei ole voimia auttaa itse itseään, mutta jotka eivät torju Jumalan apua.
Masennuksesta parantuminen ei ole kuitenkaan se pointti, tai ylipäätään hyvä elämä tässä ajassa, vaan totuuteen tuleminen.
Se mitä sanoit "inhottavan ja tylsän kuuloiseksi tarinaksi" on totuus ihmisestä, Jumalasta ja ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta sekä iankaikkisuudesta, halusitpa tai et.Niin, eli kun se on sellanen, se ei tule mun luokse, enkä minä jaksa tulla sen koko homman luokse, aamen. Kiitos avusta.
"
- misssy
Kun sain tyroxin lääkityksen kipirauhasen vajaatoimintaan. huh huh kun elämä on ruennut vihdoin näyttämään oikeasti positiiviselta ja elämisen arvoiselta :)
- EiAutaTmäkäänTurhake
Kaikki verikoetestijutut otettu, KAIKKI kunnossa.
- Latvainvalidi
Kuntoutuspsykoterapia, paskan parisuhteen lopettaminen, rajojen vetäminen töissä ja ihmisuhteissa yms. henkilökohtaisen elämän muutokset.
Lopulta tk-eläkkeelle pääseminen, koska työeläekeyhtiö luukkutti vuodesta toiseen, eikä päästänyt ammatilliseen kuntoutuksen.
Nyt laitoin lepäämään määräaikaisen työn vuoksi tk-eläkkeen (yritän kokoaikatyötä) ja työeläekyhtiö jatkaa luukuttamista. Laittavat lepäämään toistaiseksi, vaikka minulla on ihan selkeä määräaikainen työ. Joudun sitten taas selvittelemään heille etä palaan eläkkeelle, aivan turhaa byrokratiaa ja stressiä. Yirtäävät vissiin saada minut unohtamaan hakemaan takaisin eläkkeelle, jotta rahat säästyivisät. Muisti ja keskittymiskyky ja stressinsietokyky todella alhaisia.
Kyllä Suomessa on *aska työeläkelaitos. En taida enää toiste yrittää työhön paluuta.
Pysytään sitten kiltisti eläkkeellä, koska työeläkeyhtiö on tehnyt ja tekee kaikkeensa, etten kuntoutuisi työkuntoon.- Toivo on.
Minulla pyörii sama mssennusolotila koko ajan. Olen tottunut siihen. Olen miettinyt, että silloin kun minulla masennus oli väheisrmpi, niin tein asioita, joista pidin. Ajattelin ruveta niitä yrittämään uudelleen. Sellaisia, mikä auttaa kehon ja sielun hyvinvointiin. Liikunta ja se porukka. Tai vain liikunta, mutta se sitten on yksin tehtynä ehkä rankkaa. Kuntosali kyllä hyvä. Samoin pilates. Ja joku peliporukka harrastus, jonkun lajin tiimoilta
. Taide sellaisessa muodossa mistä itse pitää. Ilmaisu tai esim. kädentaidot ( sanotaan, että käsillään tekevät ovat onnellisia) . Voisi aloittaa muovailla vanhasta tai piirtää, virkkaamisellla, jotain kodin hommia...pieni remontointi, siivoaminen, mitä sieltä löytyy...puutarhaa? Kivien kantamista. Se oli itselle tosi hyvä. Sai koko kehollea tehdä.
Ilmaisussa jokin laulu tai ilmaisutaidonryhmä. Työväenopiston tai jokin ryhmä olisi hyvä. Tulisi mentyä silloin , kun on sen aika. Voisi jäsentää viikkoa ja elämää. Masentuneena ei oikein itse jaksa ryhtyä. Se ryhmä kantaisi eteenpäin.
Uintiin olisi hyvä ja kävely, jos sinne itsensä jaksaisi kammeta. Ja luonnon tarkkailu on aina antoisaa. Pikkulintu ja puut, mitä vain sieltä löytyy. Tai Kerää itselle kasvikokelma..
Itse olen aika pettynyt, kun tämä ahdistus vain on. Vaikka ulkoisesti asiat on ihan hyvin. Eikä kaiken tarvitse olla ihana hyvin. On niitä,joilla ulkoisesti näyttää olevan huonosti, mutta kokevat asian haasteena. Siihen asenteeseen voisi yrittää vaikuttaa. Itselleni ainakin voisin ihan rehellisesti sanoa, että lopeta se ruikuttaminen ja itsesääliin meneminen. Olet elossa, sinulla on elämä. Elämä on nyt. Sen kun muistaisi siellä mustassa. Elämä on. Miten sen käyttää. Miten sen yrittää käyttää. Voisi katsoa mallia sellaista ihmisestä, joka kääntää asiat voitokseen.
En tarkoita, että masennusta pitäisi vähätellä. Sehän on iso asia mielessä ja elämässä. Sen valtaa voisi vain yrittää pienentää. Ottaa niskalenkin. Varsinkin, jos sen tiedostaa olevan uhka itselle. Hyvä olisi käsitellä ne asiat, mitkä aiheuttavat masennuksen. Ne ovat usein piilossa jossain sopukoissa.
Luin häpeästä. Se usein aiheuttaa masennusta ja lukitsee tunteet. Jos voisit antaa itsellesi anteeksi ja joillekin muille anteeksi. Jos voisit uskoa, että olet hyvä omana itseäsi. Riittävän hyvä. Olla itsellesi armollinen. Älä syyttele. Se syyttely on niitä häpeäjuttuja myös.
Jokin terapia on hyvä. Pääsisit juttelemaan ja pohtimaan, mitkä asiat vaikuttavat.
Yksi kirja: "vapaaksi ahdistuksesta" on hyvä. Siinä on käytännön harjoituksia.
Tsemppiä ja voimia. Jokaiselle. Sinulle. Ja sinulle. Meitä on monta hienoa, jotka möyrii näissä tunteissa. Kukin tavallaan. Voisihan senkin hyväksyä. Jos olisi joku pohja tai sopukka nyt katsottu ja menisi ihan uteliaisuudesta kohti uutta sopukkaa. Uskaltaisi päästää irti niistä totutusta.
Se masennus voi olla myös turva. Tuttu tunnetulla, jossa kukaan ei voi enempää tökkiä. Jonkin takia sinne ollaan jouduttu menemään turvaan. Jos ruvettaisiin etsimään uudenlaista turvaa. Sellaista mikä tuo voimia. Se uusi pelottaa. Mutta ehkäpä se olisi uteliaisuuden arvoinen. Niinkuin pieni lapsi, joka tutustuu uuteen. Olisi itselle se kannustava aikuinen. Pikkuhiljaa edeten.. Nyt. Tässä ajassa. Se mennyt on jo mennyt. Aika menee, elämä menee. Ota tästä hetkestä kiinni. Uskalla edes yrittää. Ja kehu sitten, kun uskalsit. Ja jos et uskalla, niin hyväksy se tänään. Toinen hetki voi olla parempi. Ja jos harmittaa etten uskaltanut, niin lohduta itseäsi....ei se haittaa. Kun ei se haittaa. Ja jos yrität, niin... Meni miten meni. Huiihai. Se laulu " vain elämää, ei sen enempää on kaikki tää koeta ymmärtää". Vain elämää. Sitä jokaisen ainoaa. Omaa elämää.
Ei ne muut sitä tiedä, mitä sinä yrität ja minkä kanssa taistelut teet. Niillä on oma elämä. Jokaisella.
Uskalla yrittää. Kokeile vaikka vaan. Ja etsi se jokin onnistuminen ja taputtele sitten itseäsi olalle. Hyvä yritys! Ja halaus.
Ja voihan se auttaa, että ollaan kaikki jotain suurempaa yhteyttä. Sitä elämää ja olevaa, mikä on. Otettaisiin siitä hetkestä kiinni, siitä missä nyt ollaan.
Ja joskus löytyy kaupasta tai polulta jokin ystävällinen katse tai sana. Ja josku löytyy vihaisia ilmeitä, ne voivat olla itsevihaa. Ei ne liity ulkopuolisiin .siinä voi kulkea joku masentunut. Sellaiselle voisi hymyillä tai antaa ainakin olla, eikä ottaa itseensä ja tulkita sitä joksikin itsen uhkaksi tai arvosteluksi.. Kun niillä muillakin on se oma elämä elettävänään. Eikä me muut olla muiden elämän napa. Jokaisella on se oma napa lähin. Hoida itseäsi ja sitä elämäsi napaa hyvin. Yksin tai yhdessä. Molempi parempi. Ei ole yhtä oikeaa. On monta oikeaa tapaa.
Etsi sitä sopivaa ja kantavaa. Ole utelias. Lepäää väsymystä pois. Syö ja liiku. Ja ole utelias. Uskalla olla. Uskalla olla vaan. Elämä se on kuitenkin mikä kantaa. Täällä missä nyt ollaan. Nyt.
- fadwfg
Työkyvyttömyyseläke helpottaa masennusta jonkin verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 475895
- 495381
- 533758
- 143705
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1003497- 313146
- 592894
- 592776
- 572436
- 451883