Kananmunat + pottu asiaa

Potut munilla

Tuntuu että bodaajien ruokavaliossa olevat kananmunat jakavat mielipiteet kahteen leiriin (ainakin aiemmin). Toinen osapuoli sanoo, että syö kananmunat keltuaisten kera ja toinen osapuoli käskee syömään vain valkuaiset. En ole ihan viimeaikoina (vuosina) seurannut tätä muna kädenvääntöä, mutta onko tässä asiassa päästy jo vihdoinkin enemmän yksimielisyyteen? Entäs raakana munat, vai keitettynä? Mites perunat? keitettynä vai uuniperunoina, jotta ravintoarvot olis parhaimmillaan?

11

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koffi Ännän

      Voiko niin toope olla , että jättää arvokkaimman osan eli keltuaisen syömättä...siitähän se uusi kananen kehittyy..on ravinto- ja rakennusainetta ja vitamiinia jos jonkinmoista.

    • koko muna

      Kananmunan proteiininlaatu on huippuluokkaa, lisäksi siinä on vitamiineja lähes koko kattaus. Ei ole olemassa tieteellistä todisteita kananmunien ja lisääntyneen kolesterolin välillä. Itse asiassa kananmunassa oleva koliini, jota on kananmunan keltuaisessa on välttämätön aivojen hyvinvoinnille, se myös auttaa maksaa puhdistautumaan ja toimimaan sille kuuluvalla tavalla. Koliinilla on myös verenpainetta alentava ominaisuus ja sen ainesosia esiintyy hermoissa ja aivokudoksessa.

      Kokonaisena kananmuna on ravintoarvoltaan yksi luontoäidin parhaita saavutuksia, se sisältää kaiken paitsi C-vitamiinin. Sen proteiinit ovat hyvänlaatuisia ja rasvahappokoostumus käytännössä erinomainen.

      Yhdestä 55 g munasta saadaan 79 kCal energiaa. Rasvaa löytyy 5,7 grammaa ja proteiineja saadaan n. 6,9 g.

      Keltuainen sisältää A-, D-, E- ja K- vitamiineja sekä vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja: tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia, pyridoksiinia, koliinia, B12- vitamiinia, foolihappoa, pantoteenihappoa ja biotiinia. Kivennäisaineista keltuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, mangaania, sinkkiä, kuparia, kobolttia, nikkeliä, kromia, fluoria, jodia ja seleeniä.

      Valkuainen sisältää proteiinia (suurin osa), biotiinia, foolihappoa, niasiinia, pantoteenihappoa, pyridoksiinia ja riboflaviinia. Erityisesti riboflaviinin lähteenä valkuaisella on merkitystä ihmisen ravitsemuksessa. Kivennäisaineista valkuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, sinkkiä, kuparia ja jodia. Määrät ovat kuitenkin pieniä, joten valkuaista ei voida pitää merkittävänä kivennäisaineiden lähteenä.

      Kanan ruokinta vaikuttaa jonkinverran ravintoarvoon.

      Laadukasta kananmunaa terveellisempää ruokaa saa etsimällä etsiä, joten miksi niiden syömistä pitäisi välttää?

      Monet ihmiset ovat karttaneet kananmunaa ruokavaliossaan, sillä sen on luultu vaikuttavan haitallisesti veren kolesterolipitoisuuteen. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten perusteella kananmunaa on kuitenkin syyllistetty turhaan. Perusterveen ihmisen ei tarvitse vältellä kananmunia.

      Kananmuna on yksi maailman täydellisimmistä ruuista. Yksi muna sisältää n. 6 grammaa proteiinia ja kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Siinä on kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja, montaa eri kivennäisainetta sekä folaattia, joita me suomalaiset saamme ruokavaliostamme aivan liian vähän.

      Keltuaisessa on antioksidantteja erityisesti luteiinia ja kseaksantiinia, jotka ehkäisevät merkittävällä tavalla silmänpohjan rappeumaa. Munassa on koliinia, joka osallistuu aivojen, hermoston sekä verenkiertoelimistön toimintojen säätelyyn, sekä valkuaisaineosia, jotka laskevat verenpainetta ja suojelevat virustaudeilta. Suojaravinteet imeytyvät kananmunasta noin puolet tehokkaammin kuin kasviksista.

      Kananmunissa on myös kolesterolia, jota kananpoikanen tarvitsee kehittyäkseen. Se ei kuitenkaan päädy sellaisenaan ihmisen elimistöön, sillä maksa säätelee veren kolesterolipitoisuutta. Jos ruoka sisältää vähän kolesterolia, maksa tuottaa sitä elimistön tarpeiksi. Vastaavasti, jos kolesterolia on paljon, maksa vähentää omaa tuotantoaan.

      Tiedetään, että kananmuna saa elimistön tuottamaan runsaasti hormonia, joka ylläpitää kylläisyyttä, hillitsee ruokahalua ja syömistä.

      Kananmunat ovat hyvällä syyllä todellista superruokaa esimerkiksi sydänterveyttä ajatellen.

      Kananmunat sisältävät runsaasti antioksidantteja, joista voi olla apua monenlaisten sairauksien ehkäisyssä. Tutkijat ovat havainneet, että kaksi kananmunan keltuaista sisältää yhtä paljon antioksidantteja kuin 25 grammaa karpaloita. Tutkijoiden mukaan ihmisiä tulisikin rohkaista syömään enemmän kananmunia, koska ne ovat niin terveellisiä. Suomalaiset syövät keskimäärin vain 3 kananmunaa viikossa, joka on kananmunien terveellisyyttä ajatellen todella vähän.

      Kananmunien suhteen on erityisen tärkeää huomioida laatutekijät etenkin jos kananmunia syö runsaasti. Voi olla mahdollista, että tehotuotettujen munien runsas syöminen ei ole pitkässä juoksussa hyvä juttu terveyttämme ajatellen. Tämä johtuu siitä, että tehotuotetut kananmunat ovat esimerkiksi rasvahappokoostumukseltaan huomattavasti huonompia, kuin luomukananmunat. Lisäksi on hyvä muistaa sekin, että luomukananmunat sisältävät enemmän ravintoaineita kuin tehotuotetut kananmunat.

      Munat kannattaa säilyttää omassa pakkauksessa.

      Kananmunan terveysvaikutukset saa hyödynnettyä parhaiten jos sen syö mahdollisimman vähän kuumennettuna. Esimerkiksi keltuaisen antioksidanttipitoisuus vähenee puoleen jos sen kypsentää.

      Yhdysvaltalaisen meta-analyysin mukaan kananmunien syönti ei lisää sepelvaltimotautia eikä aivoverenkierron häiriöitä. Meta-analyysiin oli sisällytetty kahdeksan artikkelia ja yhteensä yli 250 000 osallistujaa. (Rong Y ym. BMJ 2013:346:e8539 doi: 10.1136/bmj.e8539)

      • tskfigjg

        "Ei ole olemassa tieteellistä todisteita kananmunien ja lisääntyneen kolesterolin välillä"

        Väärin. On todettu että saa syödä vaikka kuinka paljon ja eikä se ole mitenkään vaarallista.

        Syön itse 3-6 päivässä. Halpaa ja hyvää.


      • hermanni 22
        tskfigjg kirjoitti:

        "Ei ole olemassa tieteellistä todisteita kananmunien ja lisääntyneen kolesterolin välillä"

        Väärin. On todettu että saa syödä vaikka kuinka paljon ja eikä se ole mitenkään vaarallista.

        Syön itse 3-6 päivässä. Halpaa ja hyvää.

        "Väärin. On todettu että saa syödä vaikka kuinka paljon ja eikä se ole mitenkään vaarallista."

        Missä näin on todettu?


      • 2 munaa päiväs
        hermanni 22 kirjoitti:

        "Väärin. On todettu että saa syödä vaikka kuinka paljon ja eikä se ole mitenkään vaarallista."

        Missä näin on todettu?

        Tutkimuksissa ja laboratoriossa.

        Ei nouse kolsteroli kananmunalla.

        Uudet perunat on hyviä ja ravintoo.

        Vanha peruna vaan nostaa verensokeria. Perunaa ei lasketa kasviksien saantisuositukseen, koska on niin ravintoköyhä.

        Rehuja 500 - 1000 grammaa päivässä.


    • tietotaito

      "Tuntuu että bodaajien ruokavaliossa olevat kananmunat jakavat mielipiteet kahteen leiriin (ainakin aiemmin). Toinen osapuoli sanoo, että syö kananmunat keltuaisten kera ja toinen osapuoli käskee syömään vain valkuaiset. En ole ihan viimeaikoina (vuosina) seurannut tätä muna kädenvääntöä, mutta onko tässä asiassa päästy jo vihdoinkin enemmän yksimielisyyteen? Entäs raakana munat, vai keitettynä? Mites perunat? keitettynä vai uuniperunoina, jotta ravintoarvot olis parhaimmillaan?".

      Tietenkin kananmunat keltuaisineen ja parhaiten proteiini säilyy kun kananmunat syö keitettyinä, paistaminen tuhoaa enemmän valkuaista ja aikaansaa karsinogeeneja.
      Kanamunat ovat superfoodia, joista saa laadukasta rasvaa ja lesitiiniä sekä aivovitamiineja koliinia ja inositolia. Muutaman päivässä voi ainakin syödä, ja kanamunan keltuaisen lesitiini estää kolesterolin haittavaikutuksia.
      Raakojen kanamunien syönti haittaa sen ravintoaineiden imeytymistä, joten turha syödä limaista kuin sitä ithiään, kun voi syödä paremmin imeytyvänä ja paljon paremman makuisena keitettynä.

      Perunat kannattaa syödä uuniperunoina ja siksi että uuniperunat valmistetaan kuorineen ja kuoressa on suurin osa perunan ravinteista. Punaiset Rosamunda-perunat ovat ravitsevia ja hyviä uuniperunoita. Perunassa on huomattavasti enemmän ravintoaineita jopa ilman kuoria, kuin esim. täysjyväriisissä, täysjyväpastassa- tai couscousissa. Perunaa vähätellään ja syytetään turhaan, eihän sitä toki kannata syödä liikaa, vaan pari isohkoa Rosamunda--uuniperunaa päivässä riittää.

    • Raaka muna

      Jotenkin tuntuu oudolle, että keitetty kananmuna olis parempi, kuin raaka muna juomalasiin ja nieluun vaan (ihan hyvänmakuista semmoisenaan). Raaka paistamaton ja keittämätön muna, luulis nyt just siinä olevan protskut ja kaikki muut aineet aidoimmillaan ja parhaimmillaan?

      • totta on

        Raaka kananmuna sisältää ainesosia, jotka estävät kananmunan ravinteiden imeytymistä, keittäminen pilkkoo nämä blokkerit ja munan ravinteet imeytyy paremmin. Ihmisen aivot alkoi kasvaa lämmitetyn ruuan käytön jälkeen, ravinteet imeytyy mm. lihasta, munasta ja kalasta paremmin.


    • munakoisaa

      munavoita karjalanpiirakkaan
      1

    • yksilöllistä

      Riippuu geeneistä kenen kolesteroli arvot nousee ravinnosta. Toiset voi syödä lähes mitä vaan ja ei vaikuta arvoihin mitään! Toisen laisilla perintötekijöillä varustettu hekilön kolesteroli arvot pomppaa ylös herkästi ravinnostas johtuen eli heille ei munilla mässäily käy! Asia on helppo testata ihan omalla keholla pidä kunnon munakuuria kolme kuukautta ja käy labrassa ottatamassa verenkuva sitää näät kaikki tärkeimmät arvot eikä ole edes kovin kallista! Tieteelliset massa kokeet antaa tuloksia massasta joka koskettaa monia, muta yksilöitähän me olemme joten ne omat tulokset kertoo itsestä enemmän.

      • muniaprkl

        Syöty kolesteroli ei nosta kolesteroliarvoja. Kyse on edelleenkin rasvan KOKONAISMÄÄRÄSTÄ ruokavaliossa, eli se vaikuttaa siihen nouseeko kole vai ei, joka puolestaan on geneettinen ominaisuus. Eli jos pidät "munakuurin" ja kolesteroli nousee, kyse ei välttämättä ole juuri kananmunista, vaan siitä, että ruokavaliossa on ylipäätään tyydyttynyttä rasvaa liikaa. Tai sokeria. Myös liika sokeri ruokavaliossa nostaa kolesterolia. Kananmuna on kuitenkin aika hyvää ravintoa ja tyydyttyneen rasvan määrää voi vähentää vaikka vähentämällä punaisen lihan käyttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Akava kieltää sairaanhoitajien palkkojen korotukset

      Suomessa on koronapandemian vuoksi huutava puute koulutetuista sairaanhoitajista. Osa on mennyt Norjaan töihin, noin 2.000€/kk paremman palkkauksen
      Maailman menoa
      149
      4166
    2. Teholla nyt jo 72 ihmistä. Enemmän kuin kertaakaan 2020 alun jälkeen

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008544154.html Nyt omikron alkaa viemään teholle ja hurjin viikko alkaa huomenna. 72 on nyt teholla. Ottakaa rokot
      Maailman menoa
      264
      2734
    3. Ex-huippumalli Anne Kukkohovi hekottaa kuuman kosteasta muistosta: "Ei tarvittu pitkiä kalsareita"

      “Juontaja makasi välillä selällään lattialla happea haukkaamassa…” Kyllä viime kesä oli todellakin KUUMA.... https://www.suomi24.fi/viihde/ex-huippuma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      2261
    4. Nakkilassa tapahtuu

      Missä päin Nakkilaa tuo aamullinen ampuminen tapahtui? https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000008543567.html
      Nakkila
      16
      1923
    5. Mies, olisiko meidän

      Aika kohdata IRL ja selvittää asiat?
      Ikävä
      49
      1191
    6. Hyvä on nainen myönnän

      Pilkkasin sinua muutaman kerran koska tahdoin että lähdet pois mielestäni mutta oikeasti tahdon sinua koko ajan ja tahtoisin riisua tuon roikkuvan pai
      Ikävä
      45
      1115
    7. Vastaa mies rehellisesti

      Kohdataanko me enää koskaan?
      Ikävä
      111
      1098
    8. Karvoitus naisella

      Pitääkö jo ennen treffejä kertoa miehelle,että olen karvainen pimmsasta ja kainaloista. Osallehan tälläinen on ällöttävää ja mua taas sattuu kun mies
      Sinkut
      147
      970
    9. Sun elämäsi rakkaus

      viettää nimipäiväänsä milloin?
      Ikävä
      31
      870
    10. Jos kaivattusi

      Makaisi alastomana edessäsi, niin mitä tekisit?
      Ikävä
      64
      814
    Aihe