Toyota 2.4td viritys (200hp?)

Tojomies

Oisko kellään viritys vinkkejä tojotan 2.4 td koneeseen(2LT)? Tarkoituksena ois ottaa tuosta koneesta n.200hp, joka edellyttää isompaa nestepäätä syöttöpumppuun(11-12mm, vakio 9mm), isompaa turboa ja kunnon välijäähdytintä. Ja putkistokin on hyvä olla vähintään 2.5". Onko kellään kokemusta isommasta nestepäästä, että vaikuttaako se paljon tehoihin?

32

20771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jappe

      Päätit sitten rikkoa hyvän moottorin? Minkä takia pitää saada tuo 200hv?

      • Tojomies

        Ei se rikki mene tuosta tehomäärästä, onhan siitä jotkut ottaneet 300hp ulos ja hyvin on kuulemma koneet kestäneet. Eihän ne varmasti kestä jatkuvaa täysillä polkemista, mutta onhan se mukava välillä kiihytellä ja nöyryyttää bensa autoja. Ihan mielenkiinnosta aion viritellä tuota konetta ja uskon että se tuon pari sataa heppaa kestää. Sittepä sen näkee kun on myllyssä se pari sataa kaakkia. Ja paljon on käyttäjästäkin kiinni miten koneet kestää, kun joillakin menee jo vapari konekin hajalle, ei muisteta kovan ajon jälkeen käyttää tyhjäkäynnillä ennen sammutusta, jotta kone hieman jäähtyy yms.


      • hauska mies olet
        Tojomies kirjoitti:

        Ei se rikki mene tuosta tehomäärästä, onhan siitä jotkut ottaneet 300hp ulos ja hyvin on kuulemma koneet kestäneet. Eihän ne varmasti kestä jatkuvaa täysillä polkemista, mutta onhan se mukava välillä kiihytellä ja nöyryyttää bensa autoja. Ihan mielenkiinnosta aion viritellä tuota konetta ja uskon että se tuon pari sataa heppaa kestää. Sittepä sen näkee kun on myllyssä se pari sataa kaakkia. Ja paljon on käyttäjästäkin kiinni miten koneet kestää, kun joillakin menee jo vapari konekin hajalle, ei muisteta kovan ajon jälkeen käyttää tyhjäkäynnillä ennen sammutusta, jotta kone hieman jäähtyy yms.

        Ei millään pahalla, mutta tojolla voi nöyryyttää vaan itseään.


    • mää vaa

      200-heppainen versio 2.4 d4d:stä tulee ensi vuonna markkinoille. Ei tartte itse vaivautua virittelemään. Jos nyt joku välttämättä tojotalla haluaa itsehäpäisyä harrastaa.

      • Hahhahhaaa!

        Tämä postaus on tehty v.2004. Vieläkään ei ole toyotalta tullut 200-heppaista 2,4-litraista!


      • toyoota22

        Sulla taitaa olla itse tehty vitun paska kun haukut


    • cressida2l-t

      itsellä myös 2lt.pumpusta kaikki irti(hp-diesel),putki "vielä" kahdella läpivirtaus vaimentimella 2",toistaiseksi vakio turbo ilman välijäähdytintä.ei pukkaa hatsia juuri yhtää paineiden noustua eli kunhan saan välijäähdyttimen hommattua ruokaa tarvitaan lisää.sitte tulee myös turbon vaihto ajan kohtaiseksi.12mm elementti ja jakolevy suht arvokkaat-n 1000€ kun viet pumpun irroitettuna pajalle. tuli ajatus mieleen että onko japanialaisissa pikku kuorma-autoissa isommat nestepäät? tonnilla vois saada koko pumpunkin- eli onko kellään tietoa onko/ sopiiko mikään pumppu suoraan 2l koneeseen?turbo myös hiukan hakusalla.t03 garrettia tuntuu olevan monen kokoisilla siivillä joten minkä kokoisilla pakosiivillä lähtee alhaalta mukaan mutta hengittää riittävästi?ostossa nyt välijäähy- voi tarjota.

      • Hilux -82

        saa sitten semmosen pumpun hp dieselistä että sillä saa vaikka koneen halki, näin ainakin mustola sano kun kyselin tojotan pumpun virittämisestä. Kuulemma 300hp on otettavissa 2.4 tojotan koneesta sen tekemällä pumpulla. Jos sitä lakkais köyhtymästä, niin veisin heti pumpun sinne niin sais hiluxikin ruokaa. Sopivasti lähellä tuo hp diesel (n.30km). Parhaillaan on menossa turbotus projekti tuohon 2.2d hiluxiin, savut on jo otettu, tarkoitus on leimauttaa turbolle tämän vuoden puolella.


      • cressida2l-t
        Hilux -82 kirjoitti:

        saa sitten semmosen pumpun hp dieselistä että sillä saa vaikka koneen halki, näin ainakin mustola sano kun kyselin tojotan pumpun virittämisestä. Kuulemma 300hp on otettavissa 2.4 tojotan koneesta sen tekemällä pumpulla. Jos sitä lakkais köyhtymästä, niin veisin heti pumpun sinne niin sais hiluxikin ruokaa. Sopivasti lähellä tuo hp diesel (n.30km). Parhaillaan on menossa turbotus projekti tuohon 2.2d hiluxiin, savut on jo otettu, tarkoitus on leimauttaa turbolle tämän vuoden puolella.

        kannattaa ottaa lapinlisät huomioon mutta en epäile sitä 300hp jos kaikki kohillaan.
        voi olla että ite ei raski laittaa. nyt talveksi ei hyödytä ku pitoja ei saa kuin sulalla kelillä.
        välijäähy hommakin vaiheessa, jääny mitatkin ottamati ku paja täys- tyhmyyksissä lupasin laittaa pari paikkaa työkaverin hiaceen...(kuukausi kohta menny ja peltiä...). minkä laisen turbon laitoit? saatan vaihtaa alkuperäisen ct20 (cressidan) vähä isompaan jos innostun tekeen uuden pakosarjan, tai sitten laitan ehyen vesijäähdytetyn ku sattuu olemaan(ja sopii alkup. pakosarjaan). nykyinen vuotaa turhan paljo öljyä akselin välistä. miten sulla ennakko? itellä 3mm merkistä aikaisemmalle.


      • Hilux -82
        cressida2l-t kirjoitti:

        kannattaa ottaa lapinlisät huomioon mutta en epäile sitä 300hp jos kaikki kohillaan.
        voi olla että ite ei raski laittaa. nyt talveksi ei hyödytä ku pitoja ei saa kuin sulalla kelillä.
        välijäähy hommakin vaiheessa, jääny mitatkin ottamati ku paja täys- tyhmyyksissä lupasin laittaa pari paikkaa työkaverin hiaceen...(kuukausi kohta menny ja peltiä...). minkä laisen turbon laitoit? saatan vaihtaa alkuperäisen ct20 (cressidan) vähä isompaan jos innostun tekeen uuden pakosarjan, tai sitten laitan ehyen vesijäähdytetyn ku sattuu olemaan(ja sopii alkup. pakosarjaan). nykyinen vuotaa turhan paljo öljyä akselin välistä. miten sulla ennakko? itellä 3mm merkistä aikaisemmalle.

        on hieman, oisko pari milliä korkeintaan. Turboksi tuli garrett t03, pako 50mm a/r 48 ja kompura 45mm a/r 42. Eilen sain osat paikalleen, syöttöä reilusti lisäsin ja ahdot n.0,5bar. ilman cooleria. Vielä cooleri paikalleen niin voi hakea leiman turbolle. Rupeshan tuo lähteen aivan erilailla. Pakosarja on omavalmiste 42.4mm tuuubikäyristä, pakoputki 60,3mm rosteria kahella simonsin vaimentimella, äänet pieneni huomattavasti kun laittoi turbon paikoilleen. Kyllähän tuo vakiopumppukin riittää n.150hp asti, cressida td:n pumppukin mulla on, vielä vaan asentamatta.


      • cressida2l-t
        Hilux -82 kirjoitti:

        on hieman, oisko pari milliä korkeintaan. Turboksi tuli garrett t03, pako 50mm a/r 48 ja kompura 45mm a/r 42. Eilen sain osat paikalleen, syöttöä reilusti lisäsin ja ahdot n.0,5bar. ilman cooleria. Vielä cooleri paikalleen niin voi hakea leiman turbolle. Rupeshan tuo lähteen aivan erilailla. Pakosarja on omavalmiste 42.4mm tuuubikäyristä, pakoputki 60,3mm rosteria kahella simonsin vaimentimella, äänet pieneni huomattavasti kun laittoi turbon paikoilleen. Kyllähän tuo vakiopumppukin riittää n.150hp asti, cressida td:n pumppukin mulla on, vielä vaan asentamatta.

        muuten ostit(vai teitkö itse) coolerin? kestääkö kysyä mihin hintaan löysit turbon ja onko tuota jossai autossa alunperin? kuulostaa aika sopivalta resiinaankin. ite asiassa pajalla mulla tuota 2.5" rosteria odottamassa, 2" coolerin putkiksi. vaimentimet ostamati. paikallaan 2" simonssi ja äänet ihan ok. mustola laitto perus syötön vakioksi joten päästöjen kans ei ongelmia. tukin katastukseen
        vain kalvolle menevän letkun. vois varsin kokeilla leimata tukkimatakin kun ei paikallaan helposti nouse paineet.
        vaki turbolla kesä ilmalla nostaa paineet hetkessä 1-1,2 bar. pakkasella ei meinaa nostaa eli sitte kun on välijäähdytin niin joutunee säätöhommiin(täys syöttö 0,9bar) tai isompi turbo. huomenna tarkoitus viedä suuttimet hannulle.


      • Hilux -82
        cressida2l-t kirjoitti:

        muuten ostit(vai teitkö itse) coolerin? kestääkö kysyä mihin hintaan löysit turbon ja onko tuota jossai autossa alunperin? kuulostaa aika sopivalta resiinaankin. ite asiassa pajalla mulla tuota 2.5" rosteria odottamassa, 2" coolerin putkiksi. vaimentimet ostamati. paikallaan 2" simonssi ja äänet ihan ok. mustola laitto perus syötön vakioksi joten päästöjen kans ei ongelmia. tukin katastukseen
        vain kalvolle menevän letkun. vois varsin kokeilla leimata tukkimatakin kun ei paikallaan helposti nouse paineet.
        vaki turbolla kesä ilmalla nostaa paineet hetkessä 1-1,2 bar. pakkasella ei meinaa nostaa eli sitte kun on välijäähdytin niin joutunee säätöhommiin(täys syöttö 0,9bar) tai isompi turbo. huomenna tarkoitus viedä suuttimet hannulle.

        ei vielä oo, mutta katsastukseen ja dynoon laitan kaverilta lainaaman 200sx coolerin, jotta saa leiman sillekin. Talven ajan ilman cooleria ja pienillä paineilla, pitää sitten kesäksi tehdä cooleri keulalle, vaikka aika ahdashan tuo hiluxin keula on.
        Lauantaina penkkiin ja ens viikolla muutoskatsastaan. Ei pitäis olla ongelmaa kunhan tehot ei ylity yli 20% vakiosta. Turbon ostin 200e pikkuveljeltä kun se laittoo 200sx:ään isomman turbon, tuo turbo on alkujaan jostain cossu sierrasta. Mullakin ahtoputket 50mm. Mitä meinaat suuttimille teettää?


      • cressida2l-t
        Hilux -82 kirjoitti:

        ei vielä oo, mutta katsastukseen ja dynoon laitan kaverilta lainaaman 200sx coolerin, jotta saa leiman sillekin. Talven ajan ilman cooleria ja pienillä paineilla, pitää sitten kesäksi tehdä cooleri keulalle, vaikka aika ahdashan tuo hiluxin keula on.
        Lauantaina penkkiin ja ens viikolla muutoskatsastaan. Ei pitäis olla ongelmaa kunhan tehot ei ylity yli 20% vakiosta. Turbon ostin 200e pikkuveljeltä kun se laittoo 200sx:ään isomman turbon, tuo turbo on alkujaan jostain cossu sierrasta. Mullakin ahtoputket 50mm. Mitä meinaat suuttimille teettää?

        uudet kärjet. rungot kelta passivoitu uudelleen.
        ei nuo kärjetkään tunnu ilmaisia olevan, taas palo vanha tonni.
        se on hiluxin keula todellakin ahdas, jos flekti pois mahtuisko syyläri taaksepäin? mulla ei flektiä ollenkaan(testimielessä). en ole saanu lämpöjä nouseen yhtään yli. kesällä näkee tarviiko ollenkaan.


      • Hilux -82
        cressida2l-t kirjoitti:

        uudet kärjet. rungot kelta passivoitu uudelleen.
        ei nuo kärjetkään tunnu ilmaisia olevan, taas palo vanha tonni.
        se on hiluxin keula todellakin ahdas, jos flekti pois mahtuisko syyläri taaksepäin? mulla ei flektiä ollenkaan(testimielessä). en ole saanu lämpöjä nouseen yhtään yli. kesällä näkee tarviiko ollenkaan.

        löyty hiluxista 0.6 bar. paineilla. Puoli toista kiekkaa syöttöä piti pienentää jotta sai katsastuksessa kelpaavat tehot, 61hp ja 141nm takapyöriltä. Huomenna konttorille leimaamaan turbolle!!


      • Hilux-82
        Hilux -82 kirjoitti:

        löyty hiluxista 0.6 bar. paineilla. Puoli toista kiekkaa syöttöä piti pienentää jotta sai katsastuksessa kelpaavat tehot, 61hp ja 141nm takapyöriltä. Huomenna konttorille leimaamaan turbolle!!

        helpolla ja ei tullut muutosprosentteja kun osia ei oltu vaihdettu, vain lisätty. Nyt on myös Hiacen kitkalukkoperä paikallaan, hieman joutu sovittaan, vetoakseleita piti lyhentää 5mm. Kevääseen mennessä kun sais coolerin tehtyä, niin tohtis lisätä hieman paineita 0.6->1bar. Hyvin tuntuu toinivan tuo garrettin t03 tuossa 2.2 koneessa ja potkuakin lyötyy pienilläkin paineilla.


      • cressida2l-t
        Hilux-82 kirjoitti:

        helpolla ja ei tullut muutosprosentteja kun osia ei oltu vaihdettu, vain lisätty. Nyt on myös Hiacen kitkalukkoperä paikallaan, hieman joutu sovittaan, vetoakseleita piti lyhentää 5mm. Kevääseen mennessä kun sais coolerin tehtyä, niin tohtis lisätä hieman paineita 0.6->1bar. Hyvin tuntuu toinivan tuo garrettin t03 tuossa 2.2 koneessa ja potkuakin lyötyy pienilläkin paineilla.

        Tuosta on hyvä jatkaa ku ei tarvi taistella paperihommien kans.
        Tossa 2.4 turbossa ei alun pitäen ole cooleria, vai ei se ainakaa vielä ole möksähtäny vaikka reilu kiloa ahtaa. Tosin en tietenkään suosittele paineen nostoa ilman cooleria ja laitan iteki viimeistään loppu keväästä.(Tiedä vaikka sais kaikki palaan).


      • Hilux-82
        cressida2l-t kirjoitti:

        Tuosta on hyvä jatkaa ku ei tarvi taistella paperihommien kans.
        Tossa 2.4 turbossa ei alun pitäen ole cooleria, vai ei se ainakaa vielä ole möksähtäny vaikka reilu kiloa ahtaa. Tosin en tietenkään suosittele paineen nostoa ilman cooleria ja laitan iteki viimeistään loppu keväästä.(Tiedä vaikka sais kaikki palaan).

        Paljonko pumpun säätö maksoi mustolalla? Itellä vielä vapari pumppu paikoillaan, vois käyttää säädettävänä td:n pumpun ennen kuin laittaa paikoilleen sen.


      • säätöön
        Hilux-82 kirjoitti:

        Paljonko pumpun säätö maksoi mustolalla? Itellä vielä vapari pumppu paikoillaan, vois käyttää säädettävänä td:n pumpun ennen kuin laittaa paikoilleen sen.

        makso 200€ ainaki se reissu. suosittelen säätöreissua!!!


      • Hilux-82
        säätöön kirjoitti:

        makso 200€ ainaki se reissu. suosittelen säätöreissua!!!

        tuleeko sitä hommattua isompi 12mm nestepää kesällä, eräs tuontifirma tuo nestepäitä suomeen ja 12mm oikeakätinen nestepää maksaa denson pumppuun 150e. Nokkalevy on hakusella, mutta eiköhän sitä pumppupaja saa hommattua semmosen, jos vie pumpun nestepään vaihtoon/säätämiseen.


      • Hilux-82
        säätöön kirjoitti:

        makso 200€ ainaki se reissu. suosittelen säätöreissua!!!

        Tuliko tehoa paljon lisää kun pumpun säädätti? Vastaako kaasuun erilailla? Paljonkohan tuolla säädetyllä pumpulla saa tehoa irti vakio nestepäällä?
        Pitää melkein kysellä tuosta säätämisestä hp-dieselistä.


      • cressida85
        cressida2l-t kirjoitti:

        muuten ostit(vai teitkö itse) coolerin? kestääkö kysyä mihin hintaan löysit turbon ja onko tuota jossai autossa alunperin? kuulostaa aika sopivalta resiinaankin. ite asiassa pajalla mulla tuota 2.5" rosteria odottamassa, 2" coolerin putkiksi. vaimentimet ostamati. paikallaan 2" simonssi ja äänet ihan ok. mustola laitto perus syötön vakioksi joten päästöjen kans ei ongelmia. tukin katastukseen
        vain kalvolle menevän letkun. vois varsin kokeilla leimata tukkimatakin kun ei paikallaan helposti nouse paineet.
        vaki turbolla kesä ilmalla nostaa paineet hetkessä 1-1,2 bar. pakkasella ei meinaa nostaa eli sitte kun on välijäähdytin niin joutunee säätöhommiin(täys syöttö 0,9bar) tai isompi turbo. huomenna tarkoitus viedä suuttimet hannulle.

        teillä on mahtavat keskustelut täällä.. itsellä just laiton alla tuo 2lt kone ku rupes tupruttaan sinistä vähä turbon vaihdon jälkeen.. ennen oli se vakio ct20 1.5 ahdoilla ja kulki se silläkin ihan jotenki sitten pistin garretin kopion3/4 mutta ei suuria vaikutuksia koska hukkaportti lyö 1.2 pahasti vastaan..
        mutta nyt laitan sitä perkele kunnolla moottori on irti vaihdan siihen kaikki laakerit,tiivisteet,jakopää,vesipumppu ja männänrenkaat. ja teen pakosarjan uusiksi laitan erillisen hukkaportin pako lämpo ja paine mittarit ja pumpun teen uusiksi luultavasti 12 mm nestepää.. ja autossa oli jo ennen remonttia aasin kokonen cooleri ja 2,5 tuuman suora putkisto(ei muuten pahat äänet) ja nyt laitan turboruuvinki ja öljynlauharin..
        onko teidän kenenkään mielessä vielä hyviä vinkkejä???


    • toipottakundi

      Viet kaarasi Pärnäsen korjaamolle molle molle molle...

    • Ei nestepää

      virittää, kun valmiinakin löytyy. Itselläni on vakion 204Hp, vääntöä 440Nm. lastulla saisi vielä 248Hp, ja vääntöä 528Nm. Vaihtaisin automerkkiä sinuna, niin ei tarvitse leikkiä millään nestepäillä.

      • mikäpä

        automalli..?


      • 2+20
        mikäpä kirjoitti:

        automalli..?

        olisiko vito 120D?


      • jos tojoon päätyy

        Onhan se selvä, että pään pitää olla tojoteroilla täynnä nestettä. Sellaista keltaista.


      • putköh
        jos tojoon päätyy kirjoitti:

        Onhan se selvä, että pään pitää olla tojoteroilla täynnä nestettä. Sellaista keltaista.

        Mielenkiintoista harrastusta toi diisselin virittely, harrastustoimintaa jossa kaikki rahat menee hukkaan mutta hauskaa tietenkin.
        Mielestäni siihen toimivaan välijäähdytykseen kannattaa ensimmäisenä panostaa jollei tykkää koneremontista. Jollei kunnon cuuleri sovi suunnitelmaan niin sitten se pieni vesiruisku, niitäkin saa järkihintaan.
        Ennenkun alat ruuvaan ahtoja ja syöttöä niin laita ahtopainemittari, pakopainemittari ja pakolämpömittari, ne maksaa itsensä takaisin.
        Sitten vaan harrastamaan


    • pasuuna1

      hah

      tojo-kuskit ovat vielä niin alkeellisella tasolla et jos muut puhuu nakun virityksessä väännöistä niin skinneripellet jauhaa tehoista

    • fffffffffffdfddfrwef

      Onko tietoa noiden HDJ81:stäkin löytyvien 4.2 6-syl. virityksestä?

      Aivan sama mikä merkki/malli, autoja on aina kiva harrastaa :)

      • ertgte

        Onhan nuita virittetty yli 400 hv:n ainaki. Se 24 venttiilinen versio on vielä parempi sitä ajatellen. slck:n palstalla lisää juttua


    • jees

      haistakaa kaikki paska

    • Itelleni rakensin

      Juurikin otettin Toyotan kaksilitraisesta D4-D -moottorista tuo 200 hv, eikä tehnyt tiukkaakaan. Ensin vaihdettiin moottorinohjaukseksi Megasquirt, jotta päästin säätämään vapaasti ruiskutuksen arvoja.

      http://www.finsquirt.net/forum/viewforum.php?f=21

      Sitten isompi välijäähdytin keulaan ja aavistuksen isompi turbo (alkuperäisen kartat menivät liian tiukalle). Tehoa rupesi löytymään vaivattomasti, mutta pakolämmöt olivat edelleen korkealla. Tämä ratkaistiin Snow Performance -vesiruiskutuksella. Megasquirtin avulla sumutus alkaa jo ennen kuin moottori nousee ahtopaineelle.

      http://www.tuningstudio.fi/snow_performance_vesiruiskutus


      1,9 bar ahtopaineella vesiruiskutus moottorista irtosi 209 hevosvoimaa etupyöristä. Enemmänkin saisi, mutta se isompikin turbo oli lopulta liian pieni.

      Käytössä Avensis on aivan ongelmaton peli. Ei savua eikä temppuile, mutta kulkee niin p...sti! Ainoa muutos autoon oli kaksoismassavauhtipyörän vaihtaminen kiinteään ja vahvistettuun kytkimeen.

      http://www.tuningstudio.fi/215_stage_2/ekauppa/pQM02_44596/

      Kulutukset??? Maantieajossa 4,4 - 4,9 litraa. Kaupungissa noin 5 litraa sataselle.

      Mukava sleeper, jolla on kiva kiusata tiukkapipoisia, tyhmiä ja kateellisia. Tehkää parempi, jos osaatte.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe