Onko kenelläkään kokemuksia, voiko matala verenpaine aiheuttaa oireita? Minulla on matala verenpaine (80/55, 90/70)ja mietin, voivatko seuraavat oireet johtua siitä: vetämättömyys (kroppa tuntuu väsyneeltä, vaikka kunto on hyvä), paleleminen, huimaus... Matalaa verenpainettahan ei Suomessa hoideta, pitäisikö?
Liian matala verenpaine?
10
5505
Vastaukset
- kokemusta on...
Huimaus on taatusti matalasta verenpaineesta johtuvaa. Jossain määrin olen myös ollut aika "vetämätön", ainakin silloin kun paine on ollut tavallistakin matalemmalla. Itselläni on aina ollut 110/60 ja ikäiselleni (pian 40v, nainen) se on suhtkoht matala. Sen kanssa on vain tarvinnut opetella elämään. Parempi silti matala kuin korkea. Mutta onko v.paineesi ihan aina näin matala? ikä ja sukupuolikin vaikuttaa...
- Nuutunut
...verenpaine on pyörinyt noissa lukemissa, alimmillaan tuo 80/55, yleensä 90/70. Nainen olen ja ikää reilut 30. En tiedä, mikä yleensä määritellään matalaksi verenpaineeksi. Kuulemma jossain Keski-Euroopassa matalaa verenpainetta hoidetaan siinä missä korkeaakin. Milläs sitä painetta sitten saisi ylöspäin: suolaa, stressiä, tupakkaa... ;-) Ei innosta.
Nuutunut kirjoitti:
...verenpaine on pyörinyt noissa lukemissa, alimmillaan tuo 80/55, yleensä 90/70. Nainen olen ja ikää reilut 30. En tiedä, mikä yleensä määritellään matalaksi verenpaineeksi. Kuulemma jossain Keski-Euroopassa matalaa verenpainetta hoidetaan siinä missä korkeaakin. Milläs sitä painetta sitten saisi ylöspäin: suolaa, stressiä, tupakkaa... ;-) Ei innosta.
Joskus kun olin vetämättömissä, todettiin, että sydän on terve, mutta siltä puuttuu voimaa. Vain puolet potkusta oli tallella. Sitä pitäisi mm. ruokamme meille antaa, auringon voimaa. Keinolannoite vaikuttaa kasviin kuin varjo, kasvista tulee varjotyyppinen. Sellainen kasvi ei välitä auringon voimia. Asiaa voi näiltä osin auttaa nauttimalla päivittäin 10-15 maustepippuria. Paras ja vaarattomin sydänlääke. Niiden pitää olla tulisen tuoreita, silloin niissä on voimaa jäljellä. Kokonaiset pippurit voi pureksia tai murskata huhmareessa. En osaa sanoa nostavatko ne verenpainetta. Pirteyttä niistä kuitenkin selvästi saa. Nyt voi aloittaa myös kalanmaksaöljyn talvinauttimisen noin 5 tippaa päivässä.
- kokemusta on...
Nuutunut kirjoitti:
Kyllä verenpaineesi on aika matalalla. Itselleni antoi lääkäri "hoitokeinoksi" lisää suolaa ja kahvia ja suutu sille ukolles useemmin. Ei muuta keinoa ole kuulemma. Nyt olen itse todennut, että kun olen käynyt päivittäin reippaalla kävelylenkillä, se on helpannut tosi paljon. Oletko kysynyt lääkäriltä tuosta lukemasta? Entä onko muut veriarvosi ok? Onko tämä lukema saatu "kotikoneella" vai onko sitä mitattu lääkärissä/terveydenhoitajalla?
- Nuutunut
kokemusta on... kirjoitti:
Kyllä verenpaineesi on aika matalalla. Itselleni antoi lääkäri "hoitokeinoksi" lisää suolaa ja kahvia ja suutu sille ukolles useemmin. Ei muuta keinoa ole kuulemma. Nyt olen itse todennut, että kun olen käynyt päivittäin reippaalla kävelylenkillä, se on helpannut tosi paljon. Oletko kysynyt lääkäriltä tuosta lukemasta? Entä onko muut veriarvosi ok? Onko tämä lukema saatu "kotikoneella" vai onko sitä mitattu lääkärissä/terveydenhoitajalla?
Paine on mitattu sekä lääkärissä että terveydenhoitajalla eli "virallista" on. Suolaa olen yrittänyt lisätä ruokaan, stressiäkin riittää ja juuri tulin parin tunnin kävelylenkiltä. Mutta kävellessäkin välillä tuntuu, että ei vaan jaksa, kroppa tuntuu raskaalta, vaikka kunnon pitäisi olla muuten hyvä. En kyllä tiedä, voiko tämänkaltainen vetämättömyys johtua verenpaineesta... Mutta jos johtuu, niin pitäisi sille jotain voida tehdä! Ja palelemisesta: Kesälläkin pitää olla villasukat jalassa, ettei varpaat jäädy ;-) Lääkäri sanoi, että voi hyvinkin johtua verenpaineesta sekin.
- kokemusta on...
Nuutunut kirjoitti:
Paine on mitattu sekä lääkärissä että terveydenhoitajalla eli "virallista" on. Suolaa olen yrittänyt lisätä ruokaan, stressiäkin riittää ja juuri tulin parin tunnin kävelylenkiltä. Mutta kävellessäkin välillä tuntuu, että ei vaan jaksa, kroppa tuntuu raskaalta, vaikka kunnon pitäisi olla muuten hyvä. En kyllä tiedä, voiko tämänkaltainen vetämättömyys johtua verenpaineesta... Mutta jos johtuu, niin pitäisi sille jotain voida tehdä! Ja palelemisesta: Kesälläkin pitää olla villasukat jalassa, ettei varpaat jäädy ;-) Lääkäri sanoi, että voi hyvinkin johtua verenpaineesta sekin.
Kyllä tuo kuulostaa jo aika pahalta. Mitä se lääkäri on sitten meinannut, siis eikö ole minkäänlaista hoitomahdollisuutta? Itselläni on nämä lenkit kyllä auttanut. Suosittelisin yksityis-sektorin erikoislääkäriä mikäli et ole vielä käynyt. Kyllä jotain muutakin syytä voisi jo epäillä, siis että tekeekö joku muu sen alenemisen... Tiedän kyllä sun epämukavan olotilan vaikka itselläni ei nyt aivan noin alhainen ole...
- N24
Nuutunut kirjoitti:
Onko verenpaineesi aina ollut matala? Jos ei, ei ole ihme, jos on vetämätön olo! Jos on, kroppa on tottunut siihen ja nuutunut olo voi olla oire jostain muusta. Oletko raskaana, onko kilpirauhaskoe tehty?
Itselläni on ollut koko ikäni alhainen verenpaine, noin 60/95. Varpaat ja sormet palelee melkein aina, kun ei verta riitä sinne saakka ja kuumeessa pyörtyilen, kun veri on iholla jäähtymässä, eikä paineet riitä aivoihin saakka. Leposyke siinä 60, ilman kuntoilua. Joskus kun oikein heikottaa, tulee suolanhimo ja se kyllä auttaa. Voin kuitenkin luovuttaa verta säännöllisesti, kunhan juon paljon nestettä ennen ja jälkeen ja triplaan sen ajan, joka suositellaan olemaan hikoilematta ja rasittamatta itseään.
Minulle lääkäri on sanonut, ettei matalalle verenpaineelle voi tehdä mitään (paitsi suolaa ja salmiakkia). Että pitäisi olla tyytyväinen, ettei se ole kohollaan. No niinhän se yleensä onkin, mutta aina pienessäkin flunssassa sitä miettii, miten mukavaa olisikaan sairastaa ilman jatkuvia pyörtyilyjä. Tai kun kädet ja jalat palelee niin että sattuu heinähelteilläkin, tulee mieleen, miltä tuntuisi, jos niillä ei olisi aina vain joko vilu tai kuuma(n. 2 päivää vuodessa).
Toivottavasti saat jotain apua oloosi! Minusta oli ainakin mukava kuulla, että meitä on enemmänkin, jotka aikuisenakin porskuttavat tässä maailmassa vastasyntyneen verenpaineilla!
- Opiskelija
Minunkin verenpaineeni on aika alhainen, yläpaine yleensä vähän päälle 90 ja alapaine siinä 70 tai alle. Pulssi taas on usein korkea, levossakin 90.
Olen 18-vuotias tyttö ja opiskelen lukiossa. Hassua, että vaikka olisi kova stressi kirjoituksista ym. niin verenpaine ei nouse. Tai sitten johtuu siitä, että olen mitannut paineen kotona uudella laitteella, jota pappani käyttää. Ehkä en kiristä sitä juttua käden ympärille tarpeeksi tiukkaan tms., mutta oloni on ainakin usein hyvin nuutunut, minun on aina kylmä, väsyttää ja huimaa ja ruokahalukin on kadonnut johonkin. Lisäksi minulla on alipainoa yli 10 kiloa. Mutta kai alhainen verenpaine sitten on parempi kuin liian korkea. Ehkäpä se tästä iän myötä nousee. - Moona
sinulta mitattu myös veriarvot ja onko hemoglobiinisi normaali?
- Nuutunut
...vastanneille! Kommentoin tässä kaikille. Veriarvot ym. on mitattu ja kaikki ok. Siksi mietinkin, että jos syy oireisiin on matalassa verenpaineessa. Verenpaine ei ole aina ollut noin matala - ei tosin kovin paljon korkeampikaan - joten ehkä kroppa ei ole tottunut siihen, ettei pumppausta oikein riitä... Muutama viikko sitten pyörtyä kopsautin kunnolla ja syyksi epäiltiin matalaa verenpainetta. Se pisti miettimään, voisiko syy muihinkin oireisiin olla paineessa. Mutta ei kai tässä auta kuin tyytyä toteamukseen, että "todennäköisesti sitten elät pitkään, kun sydän kestää" ja kärsiä pienet vaivat...
Ai niin, ja sinä opiskelijatyttö, käy mittauttamassa hemoglobiinisi ja rupea syömään vähän reilummin ;-)Itsekin olen hoikkarakenteinen, joku sanoikin, että muutamat lisäkilot nostaisivat verenpainettakin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879