myös eläkeläiset ovat köyhiä

mummo vm-58

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä,ollut jo kuusi vuotta.eläkkeestä jää asumiskulujen jälkeen käteen 450 euroa.useampia sairauksia,jotka tarvitsevat toimenpiteitä,leikkauksia ja lääkehoitoja,sairauskulut 200-300 kuussa. kerään marjat ja sienet sekä kalastelen hengen pitimeks.mahdollisuuksin mukaan hoidan lapsenlapsia ruokapalkalla.Eipä ole kovin valoisat vanhuuden päivät odotettavissa.Positiivista on se ettei ole ylipainoa.

61

527

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hae apua

Hei oletko käynyt sossulla juttelemassa. Eläkeläisillä kuten muillakin on oikeus kohtuulliseen toimentuloon joka on n 470 eur sen jälkeen kun asuminen, jaterveydenhoito (myös reseptilääkkeet) on maksettu. Eli jos sulta menee 200-300 eur/kk lääkkeisiin ym sun pitäisi siis saada sossulta suurin piirtein sellainen määrä. Haittapuolena tuossa on että pitää käydä näyttämässä tulojaan ja menojaan mutta onpa se parempi kuin kituuttaa parilla sadalla kuukaudessa. Ruokaa voi tietty myös hakea leipajonoista ja marjastaminen, viljeleminen ja kalastaminen ovat hyviä tapoja säästää ja pysyyhän sitten myös terveempänä.

• mommo vm-58

Olen hakenut toimeentulotukea,kun eläkkeestä ei jäänyt kun 80 euroa elämiseen,pakollisten(isot sairaskulut) kulujen jälkeen.Mutta, kun äitini juuri kuoltua,omistin 1/10 jakamattomasta kuolinpesästä(arvo8000 euroa),ei kuulemma ole oikeutta tukeen.(Nyt tiedän, ettei tämä pidä paikkaansa).Lisäksi minulle sanottiin,että olisi pitänyt säästää töissä ollessa(pienipalkkainen työ,kahden lapsen yksinhuoltaja).KAIKEN HUIPUKSI:( purin pettymystäni virkailijalle,kun sanoin että ajatte ihmiset epätoivoisiin tekoihin)VIRKAILIJA TEKI RIKOSILMOITUKSEN UHKAILUSTTA.(jonka kuitenkin perui)

• muista lääkekatto

Tietääkseni meillä Suomessa on ns. lääkekatto eli kun vuoden aikana lääkkeisiin on kulunut noin 650 euroa, sen jälkeen lääkkeet ovat ilmaisia. Tämä koskee tietysti vain lääkärin määräämiä lääkkeitä. Kovin pitkään ei siis kukaan maksa lääkkeistään 200-300 euroa kuukaudessa.

• elä sillä sitten

En olis kans uskonu, miten eläkkeellä pitää laskea joka sentti. 40 vuotta olin työssä ja pitäs pärjätä sillä kun takuueläke,työteko ei kannata pienipalkkasella.

Ei voi tehdä mitään vaikka olis aikaa, rahaa ei ole.Kaikilla ei ole hyvä eläke,luulisin et suurimmalla osalla jää alle tonniin.

• nälkä joka päivä

Ei suomessa pärjää kuin kansanedustaja joka voi jo 40 vuotiaana saada 10 000 e sopeutumiseläkkeen ym tuloja. En siis ymmärrä, miten tavallista duunaria kohdellaan kaltoin joka asiassa.

Minä olen tahallani työtön jotta voin elää yhteiskunnan tuilla, samoin kuin nuo ministerit ja edustajat... kansalaisten verorahoilla.

• 65-mummu
    • elä sillä sitten

Miksi ei eläke noude vuoden alussa, kuin palkansaajilla usein ja miksi ei otettu huomioon pieneläkeläisiä hallitusneuvotteluissa?

Minultakin kysytään, miksi et harrasta matkailua kun aikaa nyt,mutta kun ei ole rahaa.

Usein eläkeläiset auttaa omia lapsiaan ja lapsenlapsille ostavat lahjat, vaikka ei olis varaakaan,sillä ei kehtaa edes näyttää heille,miten tässä kävi.

• ehkä kuitenkin

Ehkä kuitenkin olisi hyvä näyttää, kuinka kävi, jotta ymmärtävät pitää paremman huolen koulunkäynnistään ja hankkivat hyvät ammatit sekä pysyvät töissä.

• 45748752989
        ehkä kuitenkin kirjoitti:

Ehkä kuitenkin olisi hyvä näyttää, kuinka kävi, jotta ymmärtävät pitää paremman huolen koulunkäynnistään ja hankkivat hyvät ammatit sekä pysyvät töissä.

Niinpä.
        Ja sitten voisi myös ihan itse vielä työssä olessaan säästää eläkepäiviään varten mikäli näyttää siltä että saatavalla rahalla ei tule oikein toimeen.

• huishuis

Toimenpiteet ja leikkaukset julkisessa terveydenhuollossa ovat melkein ilmaisia. Ja on olemassa muutaman sadan euron maksukatto, jonka jälkeen hoito on maksutonta.

• 2 e pankissa

mutta kun ei voi mennä edes niin montaa kertaa että tulis se katto vastaan. Lääkkeetkin on apteekissa, ei voi hakea. Niistä on tingittävä.

• Hellä

" Toimenpiteet ja leikkaukset julkisessa terveydenhuollossa ovat melkein ilmaisia. Ja on olemassa muutaman sadan euron maksukatto, jonka jälkeen hoito on maksutonta."

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1866355

Tuo 610 €/kk on monen koko kuukauden tulo.
        Joten vuosituloitsa 1/12 osa menee Apteekarille.
        Joka ansaitseen voittojaa tarkkuudella
        "Lääkekaton täytyttyä potilas maksaa lääkkeistään ainoastaan 1,50 euroa ostokertaa kohti." Monia jatkuvia lääkkeitä ei saa kuin määrä määrän reseptistä kerrallaan 1-2 kk ...
        Joten kyllä silä Apteekarin liikevoittoa hellitään.

• monisairas

Ota huomioon myös esim. matkakulut,hammashoito,lääkkeet,jotka kela on pudottanut pois korvattavista(esim, nivelrikon hoitoon)YM,YM...
        Itselläni esim. dialyysin matkakulujen omavastuu 120 e/kk.
        Sitten vasta tämän ymmärtää,kun omalle kohdalle kolahtaa.

• et tiiä mitään

Joo no e ihan noin ole!! Vuodessa pitää olla sairaalamaksuja noin 700e edestä, ainaki missä itse asun

• Terve kuin pukki
        monisairas kirjoitti:

Ota huomioon myös esim. matkakulut,hammashoito,lääkkeet,jotka kela on pudottanut pois korvattavista(esim, nivelrikon hoitoon)YM,YM...
        Itselläni esim. dialyysin matkakulujen omavastuu 120 e/kk.
        Sitten vasta tämän ymmärtää,kun omalle kohdalle kolahtaa.

Oletko miettinyt, mistä tuollaiset sairaudet tulevat? Epäterveistä elämäntavoista! Kun liikkuu koko elämänsä ja syö kuin pikkulintu, ei tarvitse lääkäripalveluja ollenkaan. Aikuinen ihminen ei tarvitse liha-aterioita ja tukevaa pöydässä istumista monta kertaa päivässä. Ottakaa järki kauniiseen käteenne! Itse olen vm. -57 ja täysin hölkkäkunnossa vielä. Kolmen pikkulapsen hoikka ja onnellinen mummu... :)

• 19+14
        Terve kuin pukki kirjoitti:

Oletko miettinyt, mistä tuollaiset sairaudet tulevat? Epäterveistä elämäntavoista! Kun liikkuu koko elämänsä ja syö kuin pikkulintu, ei tarvitse lääkäripalveluja ollenkaan. Aikuinen ihminen ei tarvitse liha-aterioita ja tukevaa pöydässä istumista monta kertaa päivässä. Ottakaa järki kauniiseen käteenne! Itse olen vm. -57 ja täysin hölkkäkunnossa vielä. Kolmen pikkulapsen hoikka ja onnellinen mummu... :)

Olipa tyhmän ihmisen kommentti!

• tyhmä vai onnekas
        19+14 kirjoitti:

Vai tyhmän ihmisen kommentti. Tässä sinulle vielä tyhmemmän ihmisen kommentti. Minä olen vm. -43 ja kaikin puolin terve. En ole tupakoinut, en juopotellut paljoa mutta töitä olen tehnyt koko ikäni ja teen vieläkin, nykyään vapaaehtoisena. Lääkäreitä ja apteekkareita en paljon ole tarvinnut.

Niin, niin, tiedän kyllä, että olen onnekas. Tuppaa vaan olemaan sillä tavalla, että onni suosii niitä, jotka sen ansaitsevat.

• 12+7
        tyhmä vai onnekas kirjoitti:

Vai tyhmän ihmisen kommentti. Tässä sinulle vielä tyhmemmän ihmisen kommentti. Minä olen vm. -43 ja kaikin puolin terve. En ole tupakoinut, en juopotellut paljoa mutta töitä olen tehnyt koko ikäni ja teen vieläkin, nykyään vapaaehtoisena. Lääkäreitä ja apteekkareita en paljon ole tarvinnut.

Niin, niin, tiedän kyllä, että olen onnekas. Tuppaa vaan olemaan sillä tavalla, että onni suosii niitä, jotka sen ansaitsevat.

Simbsalabim! Sairastut huomenna.

• Niinpä 56
        19+14 kirjoitti:

Arvaan että omasta mielestäsi "tyhmä kommentti" on sellainen joka ei tue omaa näkemystäsi, tapojasi tai tottumuksiasi.

Mutta ihan noin niinkuin yleisellä tasolla - kannattaako tässä tapauksessa pitää viisaana sellaisen ihmisen mielipidettä joka on terve ja hyvinvoiva, vai sellaisen joka ei ole?

• S0?
        12+7 kirjoitti:

Simbsalabim! Sairastut huomenna.

So? Sairastun, käyn lääkärissä, kuntoutuksessa ja jatkan työelämässä? Jos en jatka, niin kuvitteletko, että - simsalabim - olen heti puilla paljailla? Minulla on tietysti omaisuutta, säästöjä ja töissä käyvä puoliso.

• köyhin
        Terve kuin pukki kirjoitti:

En ole juonut,en polttanut ja muutenkin kaikinpuolin terveellistä elämää viettänyt(hoikka).Koulutukseltani olen ravitsemusterapeutti ja sitä työtä myös 30vuotta tehnyt ennen terveyden menettämistä.Kyse on enimmältään perimästä.
        kunhan ei ylpeys kävis lankeemuksen edellä.

KYSYMYS ON KÖYHYYDESTÄ!!!!!!

• nytkin on nälkä

Siksi koska muuten ei eduskunnan ihmiset voi nostella palkkojaan, ainahan ne nousee kaksi kertaa vuodessa vähintään 6000 e kerrallaan.

Eihän me köyhät mitää tarvita. Minä saan 500 e kk josta maksan kaiken asumisen, ruuat vaatteet, verot...

no ruokaa en aina voi edes ostaa enkä vaatteita, muuten loppus asuminen ja lämmin.

Mä yleensä nukun koko päivän, ettei kulu energiaa, ja nälkä en tunnu nukkuessa, joskus herää mutta sitten vaan kaurapyyniä tai heiniä mussuttamaan ja ntaas koisimaan.

• Asuntotuki eläkeläis

Eläkeläisten asumistuki on aika hyvä, oletteko hakeneet sitä? Laskelin että n 1000 eur eläkettä saavajolla asumiskulut n 450 eur saisi tukea n 250 eur (jos asuu yksin). Tämä edellyttää että on 65 v tai saa takuueläkettä, työkyvyttömyyseläkettä ym.

• Olet tarina tonttu
        Asuntotuki eläkeläis kirjoitti:

Eläkeläisten asumistuki on aika hyvä, oletteko hakeneet sitä? Laskelin että n 1000 eur eläkettä saavajolla asumiskulut n 450 eur saisi tukea n 250 eur (jos asuu yksin). Tämä edellyttää että on 65 v tai saa takuueläkettä, työkyvyttömyyseläkettä ym.

Älä kerro satuja.
        1000 €/kk tuloon = 12 000 €/vuosi on omavastuu asumiseen 350 €/kk ja sähkölaskut on maksettva itse. Vesimaksu nyt menee asumiskuluna...

• Asuntotuki eläkel
        Olet tarina tonttu kirjoitti:

Älä kerro satuja.
        1000 €/kk tuloon = 12 000 €/vuosi on omavastuu asumiseen 350 €/kk ja sähkölaskut on maksettva itse. Vesimaksu nyt menee asumiskuluna...

Ote Kelan laskurista
        https://easiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication

Eläkeläinen asuu yksin
        Eläkkeet yht 1000 eur, ei muita tuloja eikä vähennyksiä

Vuokra 450 eur/kk vesimaksu 15 e/kk, vuokra-asunto Helsingissä
        Perusomavastiuu
        51,28 € / kk
        Lisäomavastuu
        108,50 € / kk

Yllä ilmoitetuilla tiedoilla
        ARVIOITU ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUKI
        259,44 € / kk

• olet kahjo
        Asuntotuki eläkel kirjoitti:

Ote Kelan laskurista

Eläkeläinen asuu yksin

Perusomavastiuu
        51,28 € / kk
        Lisäomavastuu
        108,50 € / kk

259,44 € / kk

Vesimaksu on varmaan joka huushollissa 20-25 €/henkilö.
        Mistä saat asunnon 450€/kk?
        Niistä nenäsi ja pyyhi pyllysi.

• köyhin
        Asuntotuki eläkel kirjoitti:

Ote Kelan laskurista

Eläkeläinen asuu yksin

Perusomavastiuu
        51,28 € / kk
        Lisäomavastuu
        108,50 € / kk

259,44 € / kk

ihan höpö höpö-laskelma. mistä saa tuon hintasia vuokrakämppiä???

• mimmamummo
        olet kahjo kirjoitti:

Vesimaksu on varmaan joka huushollissa 20-25 €/henkilö.
        Mistä saat asunnon 450€/kk?
        Niistä nenäsi ja pyyhi pyllysi.

Maksan pienestä kaksiosta pk-seudulla 600 euroa. Nyt kun täytin 65 v, saan eläkkeensaajan as.tukea, joka on yli 200 euroa. Vesi kuuluu vuokraan, sähköstä maksan n. 25 euroa kuussa. Polkupyörällä käyn kaupoissa ja liikun paljon muutenkin.

Lääkkeisiin menee 30-40 euroa kuussa. Geeniperimäni on aika huono, mutta sitkeällä liikkumisella olen ihan hyvässä kunnossa. Joka päivä yli 10 km. Syksyisin kerään marjat ja sienet. Lapsenlapsi kuuluu myös kuvioihin.

Tällä tahdon vain sanoa, että itse voi vaikuttaa aika lailla asioihinsa.

• on se nii

Minä elele takuueläkkeellä ja asumistuella hyvin. Hoidoissa käyn kampaajalla ja jalkojenhoitajalla joka toinen kuukausi. Pikku matkoja teen muutaman vuodessa. Kyllä se on osaamisesta kiinni. Jos tuhat euroa ei riitä mukavaan elämiseen nii on järjesä vikaa.

• 45748752989

Kysyisin mistä sairaudesta olet onnistunut pääsemään eläkkeelle noin nuorena? Jaksat vielä kuitenkin fyysistä rasitusta: pienten lasten hoitamista, marjastusta, sienestystä ja kalastusta.

Itse olen sinua pari vuotta vanhempi, ja joudun olemaan työelämässä mukana vielä vähintään viisi - seitsemän vuotta.

• masis

Eikö masennuksen takia juuri jäädä Suomessa eläkkeelle useimmin??

• 66-vuotias

Mitä se kenellekään kuuluu miksi on päässyt eläkkeelle? Minusta 200-300 euroa kuukaudessa sairauskuluihin kertoo sen, että ihminen on sairas ja kuuluukin eläkkeelle. Mitä noihin marjastus- ja sienestysharrastuksiin tulee, niin niihin pystyy huonompikuntoinenkin. Metsässä voi edetä omaan tahtiin, eikä ole mikään pakko poimia urakalla. Liikunta edistää sekä henkistä, että fyysistä hyvinvointia ja aina sieltä metsästä jotain löytyy myös korin pohjalle.

• 089756423131
        66-vuotias kirjoitti:

Mitä se kenellekään kuuluu miksi on päässyt eläkkeelle? Minusta 200-300 euroa kuukaudessa sairauskuluihin kertoo sen, että ihminen on sairas ja kuuluukin eläkkeelle. Mitä noihin marjastus- ja sienestysharrastuksiin tulee, niin niihin pystyy huonompikuntoinenkin. Metsässä voi edetä omaan tahtiin, eikä ole mikään pakko poimia urakalla. Liikunta edistää sekä henkistä, että fyysistä hyvinvointia ja aina sieltä metsästä jotain löytyy myös korin pohjalle.

Kyllä se vaan kuuluu..

• 45748752989
        66-vuotias kirjoitti:

Kyllä se tässä tapauksessa kiinnostaa.

"Mummo vm-58" on jäänyt eläkkeelle hädin tuskin viisikymppiä täytetyään, siis itseasiassa melko nuorena. Toisaalta kaikki tietävät miten tavattoman vaikeaa nykyään on saada oikeastaan mistään syystä eläkkeeseen oikeuttavaa päätöstä.

Miksi nainen korostaa mummouttaan , eikä kerro varsinaista syytä tilaansa. Onko siinä jotain hävettävää?

• young ones.
        45748752989 kirjoitti:

"Mummo vm-58" on jäänyt eläkkeelle hädin tuskin viisikymppiä täytetyään, siis itseasiassa melko nuorena. Toisaalta kaikki tietävät miten tavattoman vaikeaa nykyään on saada oikeastaan mistään syystä eläkkeeseen oikeuttavaa päätöstä.

Miksi nainen korostaa mummouttaan , eikä kerro varsinaista syytä tilaansa. Onko siinä jotain hävettävää?

Jospa hän on mummo eli isoäiti?? Ja kyhän 50 ikäset jo mummoja tai paappoja ovat!

• 45748752989

• mummo vm-58
        45748752989 kirjoitti:

Olen mummo,koska olen ensisijaisesti mummo(isoäiti).Tällä hetkellä tärkeintä elämässäni.Enkä sitä mitenkään korostanut.Tässä en halunnutkaan valitella vaivojani(monisairas),vaan keskustelua eläkeläisten köyhyydestä.Tottakai minäkin olisin mieluumin terve ja työelämässä.Mielestäni työkyvyttömyyseläkkeelle ei päästä,vaan joudutaan.

• Young ones

• 45748752989
        Young ones kirjoitti:

Ketä kiinnostaa noi plastiikkakirurgin leikkelemät julkkismummut.

Teillä elämäntapatyöttömillä ei tunnu olevan oikein käsitystä nykyisistä realiteeteista.
        Pärjätäkseen ainakin 30-40 v työelämässä ihmisen on syytä pitää itsensä kunnossa terveellisillä elämäntavoilla, liikunnalla, syömisellä ja levolla. Siihen kuuluu myös ulkonäöstään huolehtiminen.

Ihmettelen kovasti miten täällä jo monet nelikymppiset alkavat valitella ( yleensä elämäntavoillaan hankittuja) vaivojaan ja vanhuuttaan, ja muka hyvinkin hurskaana ovat jo antamassa paikkansa nuoremmille.

Laiskoja ja saamattomia p*skoja, sanon minä.

• Young ones
        45748752989 kirjoitti:

Teillä elämäntapatyöttömillä ei tunnu olevan oikein käsitystä nykyisistä realiteeteista.
        Pärjätäkseen ainakin 30-40 v työelämässä ihmisen on syytä pitää itsensä kunnossa terveellisillä elämäntavoilla, liikunnalla, syömisellä ja levolla. Siihen kuuluu myös ulkonäöstään huolehtiminen.

Ihmettelen kovasti miten täällä jo monet nelikymppiset alkavat valitella ( yleensä elämäntavoillaan hankittuja) vaivojaan ja vanhuuttaan, ja muka hyvinkin hurskaana ovat jo antamassa paikkansa nuoremmille.

Laiskoja ja saamattomia p*skoja, sanon minä.

En ole mikään laiska työtön p*aska mummo, vaan 27-v nuori nainen (HR-konsulttina työskentelen). Meidän yritys ei edes palkkaa 55 ikäistä porukkaa erilaisista syistä johtuen, joita en tässä erikseen erittele. Nuoret ne työpaikan tarvitsevat ja heillä ajanmukainen tietotaito.

• 45748752989
        Young ones kirjoitti:

En ole mikään laiska työtön p*aska mummo, vaan 27-v nuori nainen (HR-konsulttina työskentelen). Meidän yritys ei edes palkkaa 55 ikäistä porukkaa erilaisista syistä johtuen, joita en tässä erikseen erittele. Nuoret ne työpaikan tarvitsevat ja heillä ajanmukainen tietotaito.

Ja mikähän relevanssi ja kontribuutio tällä tiedolla oli käytävään keskusteluun? Puhuimme eläkkeellä olevien ( ja tulevien) tuloista ja pärjäämisestä, emme sinun elämäntilanteestasi.

• Young ones
        45748752989 kirjoitti:

Ja mikähän relevanssi ja kontribuutio tällä tiedolla oli käytävään keskusteluun? Puhuimme eläkkeellä olevien ( ja tulevien) tuloista ja pärjäämisestä, emme sinun elämäntilanteestasi.

Minua vain ihmetyttää mikseivät ikäihmiset jää työstä pois, koska työpaikkojen vähyys on tosiasia, osapäivätyö voisi olla myös ihan ok ratkaisu iäkkäille. Nuorille on vain annettava mahdollisuus!

• 45748752989
        Young ones kirjoitti:

Minua vain ihmetyttää mikseivät ikäihmiset jää työstä pois, koska työpaikkojen vähyys on tosiasia, osapäivätyö voisi olla myös ihan ok ratkaisu iäkkäille. Nuorille on vain annettava mahdollisuus!

No ei minua ( 58v.) ainakaan ihan vielä huvita. Tylsistyn jo tässä lomallakin.

Vietin sitäpaitsi aikoinani jo ihan tarpeeksi lasten kanssa/ehdoilla kotihoidon tuella, jonka takia minulla on kirittävää jos aion saada edes 2000 € tulot eläkkeelläni. Tietysti myös eläkesäästän siihen vielä vähän lisää, sillä minulla ei ole minkäänlaista aikomusta kituutella elämäni kultaisia vuosia puutteessa.

• Terve kuin pukki
        Young ones kirjoitti:

Heh, minä olen sitten ollut tässäkin asiassa fiksu, kun jäin jo 55-vuotiaana pois vapaaehtoisesti mölyävien pikkuräkänokkien avokonttorista. HSP-ihmisenä ei todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa. Mieluummin hoidan kaksivuotiasta pikkumiestä parina päivänä viikossa palkatta...

• köyhin
        45748752989 kirjoitti:

No ei minua ( 58v.) ainakaan ihan vielä huvita. Tylsistyn jo tässä lomallakin.

Vietin sitäpaitsi aikoinani jo ihan tarpeeksi lasten kanssa/ehdoilla kotihoidon tuella, jonka takia minulla on kirittävää jos aion saada edes 2000 € tulot eläkkeelläni. Tietysti myös eläkesäästän siihen vielä vähän lisää, sillä minulla ei ole minkäänlaista aikomusta kituutella elämäni kultaisia vuosia puutteessa.

no mitä hittoa sinä tiedät köyhyydestä?

• 4+16
        köyhin kirjoitti:

no mitä hittoa sinä tiedät köyhyydestä?

Tällaisilla palstoilla voi jokainen kirjoitella mitä vaan. Pelkkä provokaattori tuo kirjoittaja on.

• mt-lausunnolla olet
        mummo vm-58 kirjoitti:

Olen mummo,koska olen ensisijaisesti mummo(isoäiti).Tällä hetkellä tärkeintä elämässäni.Enkä sitä mitenkään korostanut.Tässä en halunnutkaan valitella vaivojani(monisairas),vaan keskustelua eläkeläisten köyhyydestä.Tottakai minäkin olisin mieluumin terve ja työelämässä.Mielestäni työkyvyttömyyseläkkeelle ei päästä,vaan joudutaan.

Tunnen erään ihmisen, jolla sydän reistaa, keuhkot on mennyttä, selkärangassa kasvain = työkykyinen, kun ei tajua masentua tai hommata muuta mt-lausuntoa. Joten älä nyt hyvän tähden selittele, että olet niin sairas ettet töihin pysty.

• anna järkeä

mitäs syöt?,on se nii,kun pärjäät hyvin,entä asuminen?

• köyhä ja kippee

Itse työkyv.eläkkeellä ja 2 lasta elätettevänä, tuli sairauskohtaus joka vei terveyden, mm näkö ison osan.. Itse koen että pärjäis ksin näillä rahoilla tosi hyvinkn mutta eri asia se on kun on lapsia elätettävänä ja maksettava opintolainoja juuri siihen ammatiin ossaen voi koskaan enää toimia..HUOH!!
      Että ei ne vaikeat ajat ole vanhuksilla vain!!
      apsilla pitää olla joulua ja syttäriä, kaverien synttäreitä tulee, koulun ja kerhojen retkiä, jotan tulisi harrastaa ja pitää olla vaatetta luistinta, kypärää, suksia. Kesällä maistuisi myös lapsile mansikat sekä jätski!!
      Toinen lukunsa sairastelut, pitää olla särkylääkettä ja jos sun mitä että terveeksi tulevat.
      Itsekin tyytyväinen ettei ole sentään ylipainoa, inhottaa kun kaikki luulee että köyhät ja sairaat on lihavia ja itse sairautensa aiheuttaneet..
      Itse en edes murehdi vanhuutta,olen tyytyväinen jos edes sinne asti elän, ähinnä iloinen että sentään pystyn lapset itse vielä hoitamaan ja kodinkin niin että ei ole likaista vaikka rankkaa onkin siivoaminen (toispuoli halvaus.)
      Se on sisu millä suomalainen menee eteenpäin (:
      Voimia vaan kaikille köyhille ja kippeille, tällä sit taplataan..

• k ja k

Ja kirjoitusvirheet johtuu paskasta koneesta jonka näppis mäsänä, saatu rakkine

• 5+9

Tuttavani nuorekas viiskymppinen tuli juuri toisen kerran mummiksi ... sitäpaitsi metsä on hyvä paikka tallustaa. Toiset juoksee juoksumatolla vaikkei liiku eteenpäin.

Aloittaja puhuu sairauskuluista siis jos olette tarkkoja. Eläkeläisten kiristyneestä taloustilanteesta on ollut paljon puhetta moni kun ei mielellään mene sinne sossuun nöyryytettäväksi ellei ole ihan pakko.

Lääkekatto on Kelan sivujen mukaan 610-euroa ja ensi vuoden alusta tulee mukaan 50-euron omavastuu mistä ei korvata mitään ennen kuin se ylittyy. Eli se entinen 650-euron yläraja olis sitten siinä. Moniin sairauksiin joutuu käyttämään oheislääkkeitä joita Kela ei hyväksy reseptille joten jos satut sairastumaan Suomessa työkyvyttömäksi se on suora putous köyhyyteen kun kuvioihin ei kuulu vain lääkkeet - siihen liittyy usein sairaudesta riippuen paljon tutkimuksia mitkä kaikki vievät pienestä budjetista osansa terkkari kun ei klaaraa kuin ne perussetit - erikoissairaanhoito omansa oli se sairaus mikä vain.
      Samoin työeläkkeen indeksikorotus jää paljon pienemmäksi kuin edellisvuonna - siitäkin aiheesta löytyy infoa viime päivien lehdistä. Tässä ei säästetä valtiolta vaan yksityisiltä työeläkelafkoilta jotka näin tahkoovat enempi hilloa rakentaa uusia pääkonttoreita ja ryssiä loput pörssissä. Kaikesta siis otetaan ja kaikista pienituloisimmilta. Jos jossain tullaan vastaan se otetaan jostain muusta pois.

• työtön leski

Olen leski.60v
        Ansiosidonnainen pvraha. 950€/kk
        Miehen Työeläke. 470€/kk
        Asumistuki. 15€/kk
        Vuokra. 487€/kk
        Ei mitään lääkkeitä. 0€/kk

• Tampereella
        työtön leski kirjoitti:

Olen leski.60v
        Ansiosidonnainen pvraha. 950€/kk
        Miehen Työeläke. 470€/kk
        Asumistuki. 15€/kk
        Vuokra. 487€/kk
        Ei mitään lääkkeitä. 0€/kk

Olen eläkeläinen: eläke 1131 €/kk.
        Asumiskulut yhtiövastike 266,80 25 € (kaksio 58 neliötä)
        Asumistuki 0 €/kk.
        Naiskaverini
        Eläke 1160€/kk
        Asumiskulut yhtiövastike 360 25 (kolmio 75 neliötä)
        Asumistuki 250 €/kk

• köyhä minäkin

Itse jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 60 v. nivelrikontakia ja on muitakin sairauksia joihin lääkitys, nyt olen 63 v. Onneksi sairaus paljon parempana nyt kuin töissä ollessa, nyt sentään pystyy tekemään kaikki kotityöt ilman kipuja. Olin työelämässä 43 v. Työttömänä vain muutaman kk. Eläke on n.1070 € kk, saan vähän myös kansaneläkettä, niistä pois verot. Asumistuki 160 €, vuokra 440 € kk. Aika vähällä on tultava toimeen. Auton pitämistä ei voi ajatellakkaan ja monesta asiasta on pitänyt luopua että pärjää. Siitä olen hyvillämielin ettei ole velkaa. Olkaa onnellisia te jotka kykenette olemaan töissä ja saatte hyvää palkkaa, älkää pilkatko ja kadehtiko eläkelläisiä ja köyhiä, ei tämä herkkua ole.

• ja meillä

Pitkään työuraan nähden eläkkeesi on melko vaatimaton. Mutta kun saat asumistukea hyvin, asumiskulusi jäävät myös kohtuullisiksi. Käyttövaraa jää mielestäni reippaasti. Autoa ei kannata pitää, siinä olet tehnyt viisaasti.

Oma eläkkeeni on parempi. Asuntoni yhtiövastike n. 450 €/kk, enkä saa yhtään asumistukea. Käyttövaraa jää vain hieman enemmän kuin sinulla. Autoa en halua pitää, sillä ilman autoa pääsen helpommalla ja halvemmalla julkisilla liikkuen.

• eivalittamista

Jäämässä eläkkeelle,nyt työtön. Eläke (työ kansaneläke) on n 1100 eur. Vastiken 200 eur,mutta on vielä asuntolainaa kulutuslainaa. lainoihin menee 600 eur/kk. Elämiseen jään 300 eur,kyllä sillä just pärjää mutta täytyis kyllä löytää joku duuni leläkkeen ohella. Se vain että eläkeläiset ei ole kaikista halutuimpia työmarkkinoilla. Onneksi ei ole mitään sairauksia

• ....................

isäni on rikas eläkeläinen
      Hänellä velaton omakotitalo ja satoja tonneja rahaa tilillä.

Ei voittanut lotossa mutta teki kovasti töitä ulkomailla.
      Vasta eläkkeellä muutti suomeen takaisin nauttimaan eläkepäivistään.

• vinkkinä vaan

Nöin hyväkuntoisina teidän pitäisi mennä sinne vaaliuurnille äänestämään jotain muutakin kuin kokoomusta.

• äläpä valehtele.

Eihän lääkekulut vuodessa pysty kenelläkään olemaan noin korkeat, 200-300e. kuussa!!!
      .Sehän tekisi vuodessa 2400-3600 euroa.
      Oma vastuu loppuu maksukattoon , joka on vuodes
      sa n. 700e, mikä täytyy itse maksaa lääkkeistään, loppuosan maksaa Kela!!

ja miksi muutoin olet eläkkeellä, kai pystyt työhön, jos pystyt marjastamaan sekä hoitamaan lastenlapsiasi!!?

• kinkerkoukku

sairauskulut käsittävät paljonkin muuta kuin lääkkeet. esim: matkakustannusten omavastuu(kk=4x3xn15e(dialyysihoito)),päiväkirurgia toimenpiteet(4x97e/v),hammashoito(helvetin kallista,ei mitään kattoa),silmälasitym.ym.ym......

• dirli

Jankuti jankuti!
      Tämä " äläpä valehtele" ei tyydy mihinkään selvitykseen. Kumma vimma puuttua ja tietää ihmisten asioista.
      Jos joku on työkyvyttömyyseläkkeellä ei se välttämättä tarkoita että hän on liikuntakyvytön vuodepotilas. Työkyvytön pystyy tekemään kuntonsa mukaan kevyitä askareita tilapäisesti. Ei välttämättä palkkatyötä seitsemästä neljään.
      Itse olen muutama vuosi sitten 54-vuotiaana nivelrikon vuoksi eläkkeelle päässyt. Teen kotihommani itse ja lisäksi siivoan tyttären asunnon kerran viikossa ja pesen ikkunat syksyin/keväin. Jos minulla olisi lapsenlapsia niin varmaan hoitaisin heitä joskus.
      Tuloni koostuvat työkyvyttömyyseläkkeestä, kelan eläkkeestä ja asumistuesta. Yhteensä nettona noin 1270 e/kk
      Vuokra on kaksiosta 585 e kk. Siihen kuuluu vesi ja autopaikka. Auton omistan yhdessä tyttären kanssa. Maksan vakuutukset, autonkäyttöveron, tytär kaikki muut kulut. Kaikki isommat hankinnat maksan osamaksulla. Muuta velkaa ei ole mutta maksan elloksen vanhaa vaatetiliä muutaman kympin kuussa. Elämiseen jää muutama satanen kuussa. Autan melko säännöllisesti poikaani joka kituuttaa lopputyötä AMK:ssa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66