Olen yrittänyt myydä autoani Nettiautossa. Tässä myyjän mietteitä asioista:
Tapahtui eräänä päivänä: Ostaja soitti ja kertoi haluavansa nähdä auton. Kysyi tuonko sen hänelle näytille 30 kilometrin päähän. Tottahan toki. Myyjän on oltava nöyrä.
Ajoin auton 30 kilometrin päähän (omilla bensoillani tietty) ja ostajakandidaatti teki koeajon. Hän halusi ostaa auton. Tehtiin paperit, mutta rahaa ei löytynytkään koko kauppasummaa. Käteisellä maksoi 1/3 auton kauppahinnasta, maksaisi loput tilisiirtona myöhemmin. Tämä sopii. Myyjä on nöyrä. Riskit on vaan aika tähtitieteelliset, kun ventovieraan ihmisen taustoja ei tiedä yhtään!
Ostaja lupasi heittää minut takaisin kotikaupunkiini ja lähdimme ajamaan. Vähän ennen kuin minun oli määrä hypätä kyydistä syttyi moottorihäiriön merkkivalo kojelautaan. Ei saakelin saakeli. Miksi juuri nyt!
Ostaja oli täysin paniikissa; mikä on vikana. Miksi merkkivalo palaa? Kuka korjaa auton?
Nöyränä myyjänä suostuin PURKAMAAN jo tehdyt kaupat ilman kuluja. Palautin rahat ostajalle ja revin kauppasopimuksen. Mutta sitten oli ongelma: miten ostaja pääsee 30 kilometriä takaisin kotiinsa?
Minä nöyränä myyjänä nuolaisen juuri kaupat purkanutta "asiakasta" ja lyön 50 euroa KÄTEISTÄ RAHAA autoni 30 minuuttia omistaneen henkilön kouraan. Hyvää kotimatkaa!
Tottahan toki minä maksan hänelle taksin kotiin, kun kerran aiheutin hänelle stressiä, kun hänen autossaan (eli minun autossani) syttyi moottorihäiriön merkkivalo.
Summa summarum: Aikaa paloi sinä iltana yli 2 tuntia auton myymiseen. Kauppa tosin peruuntui. Ajoin omilla bensoillani yli 60 kilometriä omaan piikkiini. Ostaja perui kaupat, joten nyt pitää hankia uusi rekisteriotteen ilmoitusosa, kun kaupat tehdessämme se jo täytettiin kuulakärkikynällä ostajan (ex-osatajan) tiedoilla.
Mukavaa tämä auton myyminen. Mietin vain, miksi ihmeessä annoin 50 EUROA "asiakkaalle", joka siis ei edes ole asiakkaani. Hän ei ole koskaan ostanut minulta mitään ja tulee tuskin koskaan ostamaan mitään. Typerää hyvittää jollekin jotakin, kun ei ole aihetta hyvittää mitään, koska ei ole taustalla esim. mitään pitkäaikaista asiakassuhdetta tms.
Paljon tuli opittua:
- auto on nähtävissä vain minun pihassani. Se ei liiku ostajan luo, jollei ostaja maksa bensoja minulle "matkakorvausta"
- kauppoja ei tehdä, jos koko summa ei löydy ostajalta käteisenä, kuten tapana on käytettyjen kaupassa yksityishenkilöiden välillä
- kauppoja ei pureta!
- kaupat purkaneelle ei tarvitse antaa rahaa, päin vastoin, kauppojen purku maksaa 10 % kauppahinnasta.
Mitäkö autolle kuuluu? Toimii ihan normaalisti, tai siis täydellisesti. Merkkivalo sammui seuraavana aamuna ja auto käy virheettömästi. Kauppojen peruuntumisen aiheuttaman suuren vian korjauskulut olivat 0 euroa. Jotain positiivista sentään. Ostaja purki kaupat, joka olisi ollut ehkä hänen elämänsä paras.
Minä jatkan "täydellisen" autoni myyntiä Nettiautossa.
Autokauppaa Nettiautossa
13
1254
Vastaukset
- auton myyjä
Eniten jäin ihmettelemään sitä, että ex-ostaja ei esim. seuraavana päivänä kiittänyt antamastani 50 eurosta. Olsii pieni vaiva lähettää tekstiviesti, että "kiitos kun tarjosit 30 kilometrin taksimatkan vaikka siihen ei ollut mitään syytä!" Mutta tosiaan, ei kiitosta, ei tekstiviestiä.
Suomessa saa harvemmin kiitosta vaikka tekisi vähän enemmän kuin pitäisi. On tää jännä maa. - auton myyjä
Autoni on myyty tänään. Ostaja ei edes tinkinyt.
Kun täydellisen löytää, niin sen haluaa.- auton myyjä
Kyseessä siis on eri ostaja kuin nuo kaupan purkaneet, jotka pellästyivät yhtä merkkivaloa.
- Tomi metsästä
Mitä ihmettä sinä selität? Ei auennu minulle tuo sinun tarina. Mihin pyrit tällä avautumisella?
- Paljon tuli opittua
Paljon tuli kaveri oppineensa kaupan käynnistä....
- auton myyjä
"Mitä ihmettä sinä selität? Ei auennu minulle tuo sinun tarina. Mihin pyrit tällä avautumisella?"
Sitä, että suotun kauppojen purkuun ilman kuluja ja sitten vielä lätkäisen 50 euroa kaupat purkaneen ostajan käteen, enkä jälkikäteen saa minkään sortin kiitosta. Ei tektiviestitse tai päivälehden etusivulla.
Opin siis sen, että myyjän ei kuulu nuoleskella ostajaa vaan se menee toisin päin. Olen itse aikaisemmin luullut muuta.
Jatkossa olen se "kusipäämyyjä", joka pitää huoeln ettei ostaja saa mitään ansiotonta etua. En tarjoa edes pullakahveja autoni ostajalle (joka nyt kuuluu normaallin myyjän kohteiaisuuteen tarjota auton ostajalle jotain. Edes ne pullakahvit.)
- Ari Job
Kaksi urpoa, ostaja ja myyjä. Itse olisin ostajana vikavalon syttyessä vaatinut 500e ja pitänyt auton.
- auton myyjä
Minä myyjänä olisin vaatinut 500 eruoa kauppojen purkamisesta.
Uusi rekisteriotteen ilmioitusosa maksoi muuten 10,50 euroa. Jännää, että se jäi MINUN (myyjän) maksettavaksi. Ostaja, joka purki kaupat ei tarjoutunut korvaamaan vaivaa/kuluja kauppojen purkamisesta.
- auton myyjä
Mitä ääliömäistä tein tänää ennen papereiden allekirjoittamista? (autoni on siis nyt myyty)
Ajoin bensa-asemalle ja tankkasin 38 eurolla bensaa tankkiin, että auton ostaja ei heti joudu tankille. Ei ole tyylikästä myydä alle 3000 euron käytettyä autoa, jos bensan merkkivalo palaa!
Nyt ostaja sai auton, jonka tankki oli puolillaan bensaa. 98-oktaanista, peräti, sehän on kalliimpaa ja parempaa! AIka kohtuullista asiakaspalvelua, vai mitä?- Ammatinvalinta ?
Älä ainakaan ryhdy päätoimiseksi autokauppiaaksi.Saattaisi käydä äkkiä niin että kuolisit nälkään !
- olet ääliö
Olet TYHMÄ .
- 87 toyota
En koskaan ostaisi autoa jossa on merkkivalo
Immeinen seon autokauppiaskin,nimittäin tein treffit jollekkin huoltoasemalle/tais olla joku Tuuliharja tms,niin kaverini huomasi ettei auto pelannut kuin kolmella pytyllä.sitä ei uskonu,niin eiku repimään tulpanjohtoja yksi kerrallaan irti ja viallinen löytyi.Myyjä kirosi että olkoon 1500mk jos pääsee takas Helsinkiin,eli antoi 50%alennusta,me hommattiin auto kyyti ja vaihdettiin se viallinen sytytys tulppa.Kaikki oli tyytyväisiä,myös autokauppias koska sai kossupullon mukaan kotimatkalle niin olise jo naureskellu ettei ikinä halua nähdä kyseistä autoa,oli ollut koko vastus sille eli aina levinny kun asiakas tuli paikalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti34537222Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s896065Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos295044Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös213608Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta652870Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi512422En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122094Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D581929Trump on jo ihan seonnut...
Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.4861890Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul181871