Nykymenosta

Kukkuu!

Olen tässä pohdiskellut maailman menoa ja voimattomaksi vetää. En ole hyvä kirjoittaja tai asioiden järjestelijä, mutta yksi ajatusteni tuloksista on, että alkaisi olla korkea aika pohtia, mitä ihmiskunta haluaa jättää perinnöksi. Nykymenolla tämä on todellisten suurten mullistusten vuosisata. Lyhyesti ajatuksia:

Keinoäly ehkä ehdittäneen saada toimivaksi ihmisrodun perilliseksi, raha tuskin säilyy 2100-luvulle, valtiotaloudet romahtavat, massaköyhyys, (Euroopassakin, myös Suomessa:) sisällissotia (eipä suojaa NATO siltä(kään)), globaali maailmansota mahdollinen (viimeiset resurssit!), avaruuden asuttaminen (ainakin sen yrittäminen), väestöromahdus (elleivät homoseksuaalit ala keskenään lisääntymään), Ebolan flunssa-versio, tuloerojen (pysyvä) kasvu...

Nämä eivät siis missään aikajärjestyksessä. Edellämainittujen visioiden toteutumista pitää nykyjärjestelmä ja tavallinenkin ruohonjuurikansalainen yllä.

Riippumatta puoluekannoista sun muista, näitä ongelmia pohtimaan tai halukkaita ei löydy, kun onhan se vaan niin, että se maailma pyörii oman navan ympärillä. Toinen tosiasia on, ettei voi olla olemassa ongelmaa, johon ei olisi olemassa ratkaisua. Esimerkiksi ei-palkansaajien tilanteeseen olisi vaihtoehtoinen malli, joka voisi yhtäältä ottaa ja toisaalle antaa, mutta kuitenkin samalla antaen kaikille. Rakenne edistäisi lopulta kaikkien hyvinvointia, mutta sitä kuitenkin vastustaisivat lähestulkoon kaikki kynnelle kykenevät, joten jätän sen visusti kertomatta. Ei tämä nyky-yhteiskunta ole valmis muutoksiin, vaan jäykästi pidetään kiinni nykyisestä. Nykyinen valtion velka ei tule maksetuksi, velaksi elämistä päin vastoin jatketaan.

2

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "En ole hyvä kirjoittaja tai asioiden järjestelijä"

      Eivät ole meidän poliitikotkaan. Eivät osaa perustella tekojaan. Politiikka elää omassa maailmassa.

    • Väsynyt taistelija

      "Ei tämä nyky-yhteiskunta ole valmis muutoksiin, vaan jäykästi pidetään kiinni nykyisestä."

      Ihminen on kummallinen otus, kun ne puheet ja teot ei vaan millään kohtaa. Itse koetan omalta osaltani pitää kiinni periaatteistani ja elää vaatimattomasti ja mahdollisimman vähällä tavaralla, kuluttaen rahani pikemminkin palveluihin. Toiseksi yritän olla solidaarinen muillekin kuin omille läheisilleni.

      Välillä tuntuu, että olen täysin yksin näiden pyrkimysteni kanssa. Ihmiset eivät maksaisi millään palveluista asiallisia korvauksia, vaan haalivat mieluiten tavaraa. Siitä tulee hyvä mieli kun saa käsiinsä jotakin konkreettista, jolla voi vielä leveillä tutuille ja naapureille. Ihan sama, onko sille edes oikeastaan mitään käyttöä. Ruoasta ei haluta maksaa, vaikka sen tuottaminen on todella työlästä ja myös riskialtis tulonlähde.

      Kaikki halutaan itselle tai omille läheisille. Tulee mieleen mummuni ainainen lausahdus, jos hänellä oli ylimääräistä tavaraa: "Ettekö te nyt ketään tiedä, joka tarvitsisi, joku joka nyt vähänkin sukua minulle olisi". Se geenin itsekkyys.. Ihmiset pitävät minua todella omituisena, kun lahjoitan pois kaiken, mitä en tarvitse. Uuttakin tavaraa, vaikka sellaista, jota saan työpaikalta lahjaksi. Lahjoitan kenelle vaan, jätän vaikka rappukäytävään otettavaksi. Pääasia, ettei tavaraa tuoteta turhaan lisää siksi, että sitä pyörii tarpeettomana nurkissani. Iso osa ihmisistä tarraa kaikkeen ilmaiseen tavaraan ahne kiilto silmissään miettimättä yhtään, onko heillä sille käyttöä vai ei.

      Minä olen lapsesta asti ajatellut, että ihmisen tehtävä on asettua viettiensä yläpuolelle. Ei minua ole siihen kasvatettu, en tiedä mistä olen sen päähäni saanut. Minusta vain koko ihmisyydessä ja sivistyksessä on siitä kyse. Vielä kun löytäisi joskus sielunkumppaneita, olisin varmaan niin onnellinen, että ratkeaisin itkemään. =) Tähän mennessä on aina saanut kuulla vain ajattelevansa asiat omituisesti. Ihmiset myös kokevat, että tällainen ajattelu oikeuttaa toisen yli kävelemiseen. Ajatellaan, että tuon täytyy olla jotenkin naiivi ja tyhmä, kun se ei ymmärrä riipiä itselleen osuuttaan. (Ja vähän enemmän.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe