Uusi ns. avioliittolaki menee melko varmasti läpi eduskunnassa syksyllä.
Tällöin kirkko luopunee kokonaan vihkimisoikeudesta välttääkseen hajaoamisen.
Tuota homoliittoa ovat mm eräät naispapit olleet mukana ajamassa.
Lapsen adoptiosta kehitysmaista tulee mahdottoman vaikeaa sillä he eivät
luovuta lasta maihin joissa homoille sallitaan adoptio.
Kirkkohäät loppunevat 2015
22
122
Vastaukset
- Häät tulossa
Lisäksi tuttavani Kaija-Kullikin Vatkain-Mulinex-Vemmelsääri on huolissaan tästä kehityksestä, jossa hänen kahdekssas aivioliittonsa on vaarassa, kirkkovihkimisienen, sillä olutuaan pitkään taas jo pitkään eli monta kuukautta baanalla hän on löytänyt vihdoin etsimänsä jonka haluaa myös vihille oikein viedä, eli hän on löytänyt Olli-Orvokki-Riitta-Sisko Jormalainen-Beniksen, ja on nyt valmis hänenkanssaan papinpuheille lähtemää josko oikein taas kirkkohäät saataisiin jonakin suvi-iltana järjestettyä vaikkan siellä Vantaan Laurin, tai Pyhän Pärttylin kirkossa vai - mikä se olikaan ?
- Niina Notkoselkä
Lukuisista kirjoitusvirheistä huolimtta kiistä että kijoittaja olisi ihan 100-varmasti tuntemanne kirjoittaja. Toki eppäillä soppiin.
- uytr
*nauraaaa....*
vl:n "huvijuhlissa" etsivät kai "pikku Maijalle" seuraajaa... ties kuinka monen lapsen "koe ajolla" että se lauman yhteinen taas löytys Jeesuksen ristin kantajaksi poliisin käskystä ettei vaan maallinen Laki ja Oikeus pääse kiusaamaan lauma pedoja! Häitä ei ole koskaan kirkossa ollutkaan vaan vihkimisiä. Ja kohta jos (rukoillaan ettei toteudu) ja kun sukupuolineutraali avioliittolaki tulee voimaan alkaa myös kirkko vihkiä homo ja lesbo pareja. Vain kaksi piispaa vastustaa ja vähemmistö kirkolliskouksessa, joten vihkiminen alkaa myös Ev. Lut. kirkossa
- Orvokki Jormalainen
Perutaan häät.
- 777
Rukoillaan, ettei se lakialoite menisi läpi. Nytkin nähtiin rukouksen voima. Junger ei ehtinyt valiokunnan äänestykseen. Kerran jäi eduskunnassa hissiin jumiin ihmisiä tärkeän äänestyksen ajaksi. Herra kuulee rukoukset. Ollaan uskollisia rukoilijoita!
- Nämä tyhjät kädet
Hallelu, halleluja, hallelu, halleluja.
Mihinkä ne kirkkohäät häviää? Ei yhtään mihinkään. Ihan yhtälailla niitä voi järjestää vaikka silloinkin kun pappi ei enää toimi välillisesti valtion virkamiehenä.
Tuosta adoptiosta, oikeastaan en ole aina ymmärtänyt miksi ulkomailta pitää adoptoida kun suomessakin on niin paljon lapsia, jotka kaipaavat sijoituskotia. Toisaalta on paljon maita, mistä yhä voi adoptoida.
”Tilastokeskuksen mukaan Suomessa tehtiin 459 adoptointia vuonna 2013. Määrä on seitsemän pienempi kuin vuotta aiemmin. Kotimaisten adoptioiden määrä kasvoi hieman. Niiden määrä oli 292, kolmekymmentä enemmän kuin edellisenä vuonna.”
http://tilastokeskus.fi/til/adopt/
Paljon adoptoidaan uuden puolison lapsia ja yksinäisetkin saavat adoptoida. Eniten adoptoidaan Kiinasta ja Thaimaasta. Luulen että uusia maita tulee venäjän sijalle.- maistraattiin mars!
Saavat loppuakin.
"Koska häät ja avioliitto kuuluvat yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin, ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. "
Noin sanoo itse Martti Luther kirkkomme tunnustuskirjoihin kuuluvan Vähän Katekismuksen avioliittoon vihkimistä koskevassa liitteessä.
Ja jatkaa: "Mutta jos meitä pyydetään siunaamaan morsiuspari, rukoilemaan sen puolesta tai vaikka vihkimäänkin se - kirkon edessä tai kirkossa - on velvollisuutemme tehdä, mitä pyydetään."
Huomaa: JOS. Ja pyytäjänä tässä siis maallinen esivalta. Ja vihkiminen esitetään listan viimeisenä, aika ääritapauksena.
Kirkollinen vihkiminen on tapakulttuuria, ei mikään olennaisesti luterilaiseen uskoon kuuluva asia. Voihan kirkko edelleen siunata siviiliavioliittoja sen mukaan miten itse haluaa. Tuo siunaustilaisuus muistuttaa niin paljon itse vihkimistä, että suurin osa mukana olijoista ei edes tajua, kummassa on mukana.- No hyh
"Koska häät ja avioliitto kuuluvat yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin, ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. "
Onko noin? Jos on, niin ainakin se työnnettiin maton alle sadoiksi vuosiksi, ja vasta nyt maallistumisen aikaan on taas kaivettu esiin. Mikäli suunta tosiaan on tuollainen, niin kai se sitten on on pakko vihityttää itsensä ja mielitietty katolilaisessa kirkossa. Siellä uskoa ja sisältöä vielä riittää. - maistraattiin mars!
No hyh kirjoitti:
"Koska häät ja avioliitto kuuluvat yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin, ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. "
Onko noin? Jos on, niin ainakin se työnnettiin maton alle sadoiksi vuosiksi, ja vasta nyt maallistumisen aikaan on taas kaivettu esiin. Mikäli suunta tosiaan on tuollainen, niin kai se sitten on on pakko vihityttää itsensä ja mielitietty katolilaisessa kirkossa. Siellä uskoa ja sisältöä vielä riittää.On, katso itse: http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismusliitteet.html#avioliittoon
Huomaa sitten, että katolilaisena avioparina ette saa käyttää ehkäisyvälineitä, vaan tehtävänne on ottaa vastaan lapsia sitä vauhtia kuin Luoja suo. - Meingott
Eikö tuo ennemmin ole viesti siitä, että avioliitto on yhteiskunnallinen asia eikä kirkon tule puuttua siihen millään tavoin? Avioliiton siunaaminen ei siksi ole kirkon asia ollenkaan eikä kuulu sille. Yhteiskunnalliset asiat eivät kuulu kirkolle, ja avioliiton siunaaminen juuri on yhteiskunnalliseen asiaan puuttumista ja mielipiteen lausumista, vaikka kirkon tulisi pysyä poissa politikoinnista, eikös niin.
- osa yhteiskuntaa
Meingott kirjoitti:
Eikö tuo ennemmin ole viesti siitä, että avioliitto on yhteiskunnallinen asia eikä kirkon tule puuttua siihen millään tavoin? Avioliiton siunaaminen ei siksi ole kirkon asia ollenkaan eikä kuulu sille. Yhteiskunnalliset asiat eivät kuulu kirkolle, ja avioliiton siunaaminen juuri on yhteiskunnalliseen asiaan puuttumista ja mielipiteen lausumista, vaikka kirkon tulisi pysyä poissa politikoinnista, eikös niin.
Kirkko on osa yhteiskuntaa ja yhteiskunnalliset asiat kuuluvat myös kirkolle. Paljon on niitä, jotka vaativat kirkkoa auttamaan köyhiä. Silloin ainakin yhteiskunnalliset asiat kuuluvat kirkolle. Miksi ei sitten muulloin?
- Kirkon pitää olla si
osa yhteiskuntaa kirjoitti:
Kirkko on osa yhteiskuntaa ja yhteiskunnalliset asiat kuuluvat myös kirkolle. Paljon on niitä, jotka vaativat kirkkoa auttamaan köyhiä. Silloin ainakin yhteiskunnalliset asiat kuuluvat kirkolle. Miksi ei sitten muulloin?
Kaikenlainen pyyteetön laupeudentyö kuuluu kristinuskoon, sehän on kaiken perusta Kirkon toiminnassa, ja ehkä siitä periaatteesta on jäänyt joitakin rippeitä jäljelle myös luterilaisuuteen.
Kirkon pitää olla siellä missä ihmisetkin ovat myötäelämässä kaikkina onnen ja epätoivon hetkinä. Tämä on siis kristinuskon näkökulmasta ajateltuna, mutta en pitäisi mahdottomana, vaikka kovasti puhdistetussa luterilaisuudessakin olisi vielä jotain empatiaa jäljellä. Tuomiovalta vain korostuu liikaa luterilaisuudessa ja tuomitseminen, vihanlietsominen ja ihmisten nujertaminen.
Vastineeksi laupeudentyöstään Kirkko ei kuitenkaan saa mitään poliittista valtaa, eikä näin tarvitse olla myöskään luterilaisuudessa. - Lukija2
Kirkon pitää olla si kirjoitti:
Kaikenlainen pyyteetön laupeudentyö kuuluu kristinuskoon, sehän on kaiken perusta Kirkon toiminnassa, ja ehkä siitä periaatteesta on jäänyt joitakin rippeitä jäljelle myös luterilaisuuteen.
Kirkon pitää olla siellä missä ihmisetkin ovat myötäelämässä kaikkina onnen ja epätoivon hetkinä. Tämä on siis kristinuskon näkökulmasta ajateltuna, mutta en pitäisi mahdottomana, vaikka kovasti puhdistetussa luterilaisuudessakin olisi vielä jotain empatiaa jäljellä. Tuomiovalta vain korostuu liikaa luterilaisuudessa ja tuomitseminen, vihanlietsominen ja ihmisten nujertaminen.
Vastineeksi laupeudentyöstään Kirkko ei kuitenkaan saa mitään poliittista valtaa, eikä näin tarvitse olla myöskään luterilaisuudessa.Tämä on siis kristinuskon näkökulmasta, mutta en pitäisi mahdottomana, vaikka kovasti puhdistetussa luterilaisuudessakin olisi jotain empatiaa jäljellä."
Miten niin "kovasti puhdistetussa luterilaisuudessa"? Luterilaisuuteen ei kuulu aneet ja aenekauppa. Sekö on sinun mielestäsi sitä "kovaa puhdistuista"? Luterilainen kirkko on kristillinen kirkko, ja se harjoittaa kirkkojen välistä yhteistyötä muidenn kristillisten kirkkojen kuten katolisen kirkon ja ortodoksikerkion kanssa.
"Tuomiovalta vain korostuu liikaa luterilaisuudessa ja tuomitsemninen, vihanlietsominen ja ihmisten nujertaminen."
Miten perustelet tuommoisia väitteitäsi? Väittäähän voi kuka hyvänsä ihan mitä hyvänsä, mutta pitäis myös perustella väitteensä. Meingott kirjoitti:
Eikö tuo ennemmin ole viesti siitä, että avioliitto on yhteiskunnallinen asia eikä kirkon tule puuttua siihen millään tavoin? Avioliiton siunaaminen ei siksi ole kirkon asia ollenkaan eikä kuulu sille. Yhteiskunnalliset asiat eivät kuulu kirkolle, ja avioliiton siunaaminen juuri on yhteiskunnalliseen asiaan puuttumista ja mielipiteen lausumista, vaikka kirkon tulisi pysyä poissa politikoinnista, eikös niin.
No, avioliitto on yhteiskunnallinen tai maallinen – miten sen nyt haluaa ilmaista.
Siunaus puolestaan kuuluu uskontoihin, eikä ole millään tavalla yhteiskunnallinen juttu. Älä sekoita vihkimistä ja siunausta. Vihkiminen on se tilaisuus, jossa molemmat osapuolet todistajien läsnä ollessa ilmaisee tahtonsa avioliittoon. Sen suorittaa opetusministeriöstä luvan saanut virkamies. Hän voi olla vaikka henkikirjoittaja tai jonkun kirkon pappi. Sitten seuraa aina sen uskontokunnan rituaalit, missä ollaan. Kristillisissä kirkoissa se on siunaaminen.
Mielestäni kirkon pitäisi ottaa entistä aktiivisempi rooli yhteiskunnassa – myös yhteisistä asioista päättämisestä. Teidän että on kaksi näkemystä. Kirkon pitäisi olla joko yhteiskunnan marginaalissa oleva tai peräti yhteiskunnan ulkopuolella oleva ilmiö, itse puolestani olen sitä mieltä että kirkon pitäisi olla yhteiskunnassa vaikuttava elementti.
’- sama vastaa
maistraattiin mars! kirjoitti:
On, katso itse: http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismusliitteet.html#avioliittoon
Huomaa sitten, että katolilaisena avioparina ette saa käyttää ehkäisyvälineitä, vaan tehtävänne on ottaa vastaan lapsia sitä vauhtia kuin Luoja suo.Kyllä me lapsista tykätään, ja toisekseen on olemassa myös luonnollisia ja elämäntapaan liittyviä seikkoja jotka vaikuttavat perhekokoon.
Uskon myös, että avoimuus elämälle hitsaa avioliittoa lujemmaksi, kuin lähes varmojen ehkäisykeinojen käyttäminen.
- lapsellekin on paljo
Toki pienelle lapsellekin on paljon parempi jäädä sinne kehitysmaahan kuolemaan kulkutauteihin ja elämään kurjasti lapsiprostituutioon pakotettuna kuin päästä länsimaihin mahdollisesti toisiaan rakastavan homo- tai lesboparin adoptiolapseksi ja saada hyvä koulutus ja oikeat ihmisarvot elämäänsä.
Eikö näin olekin? Vai onko sittenkään? - Kirkko tekee pahaa
Moni maa Euroopassa on jo hyväksynyt homoliitot, joten tuskin adoptiot sen vaikeammaksi menee kuin näissä useissa Euroopan maissa.
Sitäpaitsi adoptio on jo niin vaikeaa, ettei yksi homoliittolaki sitä miksikään hetkauta.
Ikävää pelottelua vaan tuos väitteesi. Ihannkuten kirkon edustajilla on tapana , siis johtaa pelottelemalla.- Lukija2
"Ihan kuten kirkon edustajilla on tapana , siis johtaa pelottelemalla."
Perustelepa tuo väitteesi, että kirkon edustajilla on tapana "johtaa pelottelememalla". Luin jokin aika sitten lehdestä luterilaisen piispan ja ortodoksipiispan käsityksen, jonka mukaan taivas merkitsee sitä, että ollaan lähellä Jumalaa ja helvetti sitä, että ollaan kaukana Jumalasta. Vai onko tuommoinen sinun mielestäsi pelottelua?
Itse hyväksyn homoseksuaalit ja homoliitot.
Hei.
Loppuvatko kirkkohäät ensi vuonna ja vaikeutuvatko ulkomaiset adoptiot, jää nähtäväksi. Jos kirkko luopuisikin vihkimisoikeudesta, avioliitto voidaan siunata kirkossa kuten tänäkin vuonna monet kerrat tehdään niille, jotka ovat menneet maistraatissa naimisiin ja toivovat kristillistä siunaamista avioliitolleen. Adoptio on pitkä prosessi aina, kotimainen adopito on niin pitkä, että moni päätyy hakemaan ulkomaista adoptiota, jossa odotusaika on siinäkin vähintään pari-kolme vuotta. Itse en usko adoptioiden vaikeutuvan tämän asian takia. Mutta voin olla väärässäkin. Onko kirkko mukana yhteiskunnan asioissa liikaa vai liian vähän on kysymys, josta saa helposti kiistan vaikka se on edellisiin asioihin nähden helpompi juttu. Oma mielipiteeni on, että "kirkko kuuluu kaikkeen". Tarkoitan tällä sitä, että uskoa ja Jumalaa ei voi erottaa vain sunnuntain asioiksi. Jumala kuuluu jokaiseen päivään ja jokaiseen asiaan, en silti tarkoita että kaikki asiat hengellistettäisiin. Jumala on mukanamme kaikessa. Kirkko keskellä kylää, Jumala ihmisten arjessa ja juhlassa on hyvä.
Hyvää kesän jatkoa,
Pirkko-pappi- kerty
Ei saa antaa kristittyjä jumalattomuudelle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?944182- 272285
- 2002136
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1011952PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3941744- 1431337
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1001249Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.321045Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72956Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?78815