Se on niin ja näin mitä kannattaa...se on selvää kun auton omistaa niin siihen ei ole kuin menoja...
Mutta oma autoni kulkee bensalla.
Siitä vain laskemaan
http://diesel-laskuri.net/
Diesel-laskuri-Kannattaako dieselauto?
7
951
Vastaukset
- pohtija..
Ei kerry kilometrejä mulla tarpeeksi että kannattaisi.
Toiseksi tappiota saattaa tulla auton vaihdossa muutenkin.
Ellei sitten vaihtaisi paljon enemmän ajettuu riisseliin kuin nykyinen
autoni on ajettu 95 000km. Pitäisi varmaan vaihtaa 150tkm ajettuu riisseliin
että saisi jopa pikkuisen takaisin, löytääkö sitten hyvää automaattivaihteista pikkuautoa riisselillä.
Auton vaihto tuskin kannattaa, enemmän säästää kun karkii edelleen
vieläkin lisää pois turhia ajoja. Pystyisipä kauppareissunkin karsimaan
yhteen kertaan viikossa, nyt tulee käytyä kaupassa autolla sen 3-4 kertaa viikossa. Vaikka käyn usein kaupassa samalla kun tulen kotiin että mutka
ei ole montaa kilometriä silloin mutta on kuitenkin, sitten yksi kauppareissu
tuppaa viikossa olemaan niin että kotoa erikseen lähtee kaupalle.
Yli 15tkm ajaville varmaan riisseli kannattaa, tuskin siihenkään vielä erikseen
vielä kannattaa lähtee autoa vaihtamaan, saattaa saada huonomman auton ja
sitten tulee kuluja. - vertailu vaikeutuu
Tuo esimerkkilaskuri kertoo että "reilusti kannattaa" jos polttoainevalinnalla säästää 245 euroa. Aika pieni hinta sille paljonko moottorin valinta oikeasti vaikuttaa ajamiseen, vaikkakin nykykoneet hyviä ovatkin. Nuorempana päädyin 2,0 bensaan (voima käyttökierroksilla) vaikka 1,6 bensa olisi ollut kannattavampi - silloin ei bensakoneissa ollut turboa ja dieselitkin olivat hyvin rauhalliseen ajoon.
Viimeksi päädyin 240 Nm vääntömomenttiin @ 1750 kierroksella, eli dieseliin. Se tarkoittaa että moottori kiertää 1000 kierrosta vähemmän satasen nopeudessa kun vertaa samantehoiseen (hevosvoimat) bensakoneeseen.
Bensakone turbolla on hyvä vaihtoehto sekin, mutta lehtitestien mukaan ne kuluttavat vielä suunnilleen 6 litraa / 100 km maantieajossa. Eli litran verran on kulutus nykyisin alempi, kun vertaa kaksilitraiseen. 1,6 litraisen tasoon verrattuna lukema on kuin ennenkin, vaikkakin ne pitäisi verrata ajamalla samat lenkit samoilla ajotyyleillä. - Voima = diesel
Jos haluaa oikeaa voimaa ja ohituskiihtyvyyttä sekä voimallista etenemistä, on moderni turbodiesel ainoa vaihtoehto. Kulutus pysyy myös säällisenä ajoi miten ajoi. Sinne ne bensavehkeet jää taakse kattelemaan takavaloja. Joka iikka voi käydä sen testaamassa ottamalla dieselin koeajoon.
- ???
Voimaa bensalla...
Kerro lisää kenen perävaloja katselen???
http://fi.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_C6 - Gasoline.
Noin väittää tyyppi joka ei koskaan ole ajanut tehokasta bensautoa.
- Oliko muuta.
Formulat/ralliautoilu olisivat dieseleitä jos se olisi hyvä vaihtoehto.
Vain ja ainostaan raskaan kaluston juttuna toimii.
- Anonyymi
Nyt ei todellankaan enää dieselissä ole mitään ideaa normaalille auton käyttäjälle.
Diesel laskuri antaa mutten väärän kuvan bensa autosta.
Ajoneuvovero ei ole uudessa 5-6l sadalla kuluttavassa bensassa todellakaan 250e/v hyvä jos on edes 150e.
Lisäksi uusi keskiluokan bensa kuluttaa 5-6l sadalla.
Näillä arvoilla dieselistä ei saa oikein millään kilometreillä enää kannattavaa, jos joku pitää 50e vuosi sitten järkevänä kuvitteellisena säästönä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145