Yksi syy monelle uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvalle perinteet ja siirtymäriitit ovat syy kuulua kirkkoon.
Ristiäiset, rippijuhlat, häät ja hautajaiset menevät tutun, turvallisen ja perinteisen kaavan mukaan.
Pappi on myös turvallinen valinta seremoniamestariksi, ammattilainen.
Vaikka uskonnollinen vakaumus olisi kaukana uskontunnustuksessa luetellusta tai se puuttuu kokonaan, ei ole oikein vaihtoehtoja.
Vapaa-ajatteliat ovat sellaisia pyrkineet kehittämään, mutta kaikki eivät tunne vetoa heihin.
Tietysti voi sanoa, että kukin voi kehitellä oman näköisensä siirtymäriitit ja juhlat, mutta ei kaikista ole siihen.
Monella ei ole ystäväpiirissä henkilöä, joka osaisi organisoida esimerkiksi uskonnottoman hautajaiset.
Tämä on yksi syy, miksi olen roikkunut kirkon jäsenenä, vaikka uskoa minulla ei ole ollut pitkään aikaan.
Ristiäisissä tosin uskontunnustus, siunausrituaalit, ja "tahdomme, että lapsi kasvatetaan luterilaiseen uskoon" tuntuivat halpamaiselta teeskentelyltä.
Kirkon sipiensä suojissa hyysäämät heräysliikkeet ja muut fundamentalistiset kuppikunnat myös närästävät.
Kirkollisveron kautta tuen välillisesti myös näitä.
Voiko ateisti kuulua kirkkoon perinteen vuoksi?
Saataisiinko asiallista keskustelua aiheesta aikaiseksi?
Elämän siirtymäriitit
14
130
Vastaukset
- Kyllästynyt
Kyllä kirkkoon saa kuulua jokainen, joka haluaa. On toki tiedostettava, mitä jäsenmaksullaan tukee, mutta jos kirkon arvot ovat itselle ok niin mikäpä siinä, silloinhan niitä kannattaakin tukea.
Minun omatuntoni ei anna myöten, minusta kirkon toiminta on niin monelta osin moraalitonta. Mutta mielipiteitä mahtuu maailmaan. Että jos se kirkko on sinun juttusi, niin kaikessa rauhassa vain. - satunnainen ateisti
"Voiko ateisti kuulua kirkkoon perinteen vuoksi?"
Voi tietysti. Minulle henkilökohtaisesti perinneargumentti ei kuitenkaan ole riittävä syy olla jäsenenä järjestössä, jonka väitteitä en usko. Suomessa esimerkiksi Pro-seremoniat tarjoaa ilmeisesti hyvän vaihtoehdon kirkolle monien seremonioiden järjestämiseen (nimenanto, häät, hautajaiset jne) sejä puhujapalveluita. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta posiviivisia kokemuksia olen kuullut.
http://www.pro-seremoniat.fi/
Hyviä vinkkejä ja vaihtoehtoja kirkkoon kuulumattomille löytyy kirjoistakin, en tosin tiedä miten suomeksi on saatavilla mitään. Itselle mielenkiintoinen ja hyödyllinenkin on ollut mm. Dale McGowanin (toim.) Parenting Beyond Belief
http://www.amazon.com/Parenting-Beyond-Belief-Raising-Religion/dp/0814474268
Tuossa kirjassa on taustastaan johtuen toki pientä Pohjois-Amerikka -painotusta, mutta vähän suodattamalla ja soveltamalla varsin pätevää tekstiä Euroopan tähänkin kolkkaan.
Pelkät perinteet ja rituaaliet eivät mielestäni riitä kirkkoon kuulumisen perusteeksi, jos itse laitokseen tai sen opetuksiin ei usko. Ei niistä suurta haittaakaan ole, jos niihin satuihin ja taikatemppuihin ei usko, mutta jäsenyys antaa kirkolle ansaitsemattoman suuren aseman ja painoarvon liian moneen asiaan kirkon ulkopuolellakin.
Ja esimerkiksi lasten kastaminen ihan vaan perinteen vuoksi sitoo nämä kuitenkin samalla pakolliseen uskonnonopetukseen ilman vaihtoehtoja koulussa jne jne. Pienellä vaivannäöllä nimenannosta saa vähintään ihan yhtä toimivan ja kauniin tilaisuuden kuin papin loitsimanakin, ilman vaivaannuttavasti mutistuja tunnustuksia yms joihin harva, jos kukaan, läsnäolijoista edes uskoo.- 1+10
"Saataisiinko asiallista keskustelua aiheesta aikaiseksi? "
- Yritän.
Olen ollut evlutkirkon jäsen pakosta, en perinteen vuoksi. Minut liitettiin kirkkoon parikuukautisena, mutta erosin täysi-ikäisenä.
Olen ollut uskonnottomissa hautajaisissa niitä järjestämässä. Ei ongelmia.
En halua kuulua kirkkoon muiden perinteiden vuoksi. Pitäköön he perinteensä, jotka sellaista ajattelevat tarvitsevansa, minulle ne eivät kuulu. - Nasse..
Pro-seremoniat on hyvä vaihtoehto ja Helsingissä Hietaniemen krematorio tarjoaa hyvät puitteet yhteen riittiin.
Ateistille sinänsä kirkkoon kuuluminen ei näyttäisi olevan ongelma, valtaosa ev-luteistahan on ateisiteja kyseisen lahkon opetuksien ja jumalien suhteen, kuten kirkon propagandakeskuksen oma tutkimuskin osoittaa.- "kristillinen" troll
Minä en voi kuulua kirkkoon, jonka julkaisema lehti tulee Nassen kaltaiselle rääväsuulle. Muuten saattaisin liittyäkin.
- Nasse.
"kristillinen" troll kirjoitti:
Minä en voi kuulua kirkkoon, jonka julkaisema lehti tulee Nassen kaltaiselle rääväsuulle. Muuten saattaisin liittyäkin.
Ei tule enää kun kerroin Simolalle että jos hän ei lapa p@ska asuntooni, niin en minäkään K K lehden toimitukseen.
BTW kuvastaa tyypillistä uskismoraalia että tuo läpyskä ylipäänsä tuli osoitteellisena lahkoon kuulumattomalle.
- Kalju Pitkätukka
Kiitos vastauksista.
"Minulle henkilökohtaisesti perinneargumentti ei kuitenkaan ole riittävä syy olla jäsenenä järjestössä, jonka väitteitä en usko."
Tuohan on se olennainen kysymys.
Pro-sereoniat oli minulle uusi tuttavuus, kiitos linkistä.
Toimii lähinnä pääkaupunkiseudulla? - B. Allentines
Hupsistakeikkaa. Vaikka olen änkyräkristitty, tätini, joka oli ateisti sai ateistiset hautajaiset kuten tahtoi. Pyysimme kumminkin papin paikalle, ei siunausta varten, vaan ihan itseämme varten.
Lisäksi sanon, että niin moni puolivillainen luterilainen tuttu on hädän hetkellä kumminkin laittanut kädet ristiin.
Täytyy sanoa, että ehkä meidän suvun ateistit ovat tavallista fiksumpia, mutta ovat rukoilleet pyydettäessä kuolevan puolesta, vaikka siihen eivät ole edes uskoneet, eivätkä ruvenneet saarnaamaan siitä, että ei siinä kvanttimekaniikassa Jumalaa tarvita.
Nimiäisiä viettävät meidän suvun ateistit ja viettävät myös joulua ja pääsiäistä kristittyjen kanssa yhdessä. - miettivä mummo
En viitsi enää erota kirkosta kun aikaisemmin en ole saanut aikaiseksi.
Olen käynyt viimeksi kirkossa poikamme hautajaissa.
Pojan kuolinvuoteen ääreen tuli pappi, poika ei ollut uskovainen, parhaiten häntä kuvaa uskonnon suhteen täydellinen välinpitämättömyys.
Juuri ennen kuolemaa pappi oli vain häiriöksi, annoin lukea isä meidän rukouksen, laitoin sitten pois. Tuntui niin ontolta miljoona kertaa toistetut sanat siinä tilanteessa.
Itse valvoin sängyn vieressä, lauloin lapin äidin kehtolaulua, lusäksi lauluja joista tiesin pojan pitävän. Sanoin hänelle vain, kohta sinulla on hyvä, paljon paremmin kuin meillä.
Pappi oli hautajaisissa, hän luetteli ne tavanomaiset litaniansa, eivät ne sanat antaneet lohtua, eivät auttaneet sisintä raatelevassa tuskassa.
Olisihan se hyvä jos vielä nähtäisiin pojan kanssa, en tiedä eikä kukaan tiedä, kunhan kuolee sitten tavataan, tai ei olla olemassa kuin maatuvana ruumiina.
En ole saanut lohtua uskonnosta, enkä haluaisi samaan taivaaseen fundamentalistien ja hihhulien kanssa. Täyttä pimeyttä uskoa vielä tällä vuosituhannella heidän laillaan.Itse erosin kirkosta aikoinaan, koska naispappeus oli vastatuulessa. Tai en vielä silloin, mutta kun molemmat poikani oli kastettu, niin katsoin, etten tarvitse kirkkoa enää mihinkään.
En pysynyt edes mallin vuoksi. En käynyt kirkossa, eikä minulla ollut siihen mitään suurempaa sidettä. Olin ollut silloin kirkon jäsen noin 35 vuotta, eli vauvasta.
Mutta kaikissa tilaisuuksissa, missä pappi on ollut, olen silti ollut kuten muutkin; en ala pahoittamaan kenenkään mieltä. Mutta mihinkään rukouksiin en osallistu kuin olemalla läsnä.
Ateisti voi tietenkin kuulua kirkkoon ihan vain perinteiden ja traditioiden vuoksi. Ja varmasti moni kuuluukin. Itse en ole kuulunut koskaan mutta eiköhän kirkkoon kuulu melkoinen joukko ateistejakin.
Jos kysyt tiukan linjan herätysliikeläisiltä nii lukevat ateisteiksi puolet papeistakin.
"Siirtymäriiteistä" täytyy sanoa etten ole koskaan kaivannut mitään riittejä elämääni, en ole omalla kohdallani pitänyt sellaisia tarpeellisena. Pakon edessä kävin muuttumassa miehestä pojaksi riitin armeijassa. Siinäpä ne.- Kalju PItkätukka
"Jos kysyt tiukan linjan herätysliikeläisiltä nii lukevat ateisteiksi puolet papeistakin."
Täällä vallalla oleva herätysliike, vanhoillislestadiolaisuus, kutsuu ei- lestadiolaisia uskottomiksi.
VL:t sanovat toisiaan uskovaisiksi.
Liike on niin vahvasti edustettu, että kielenkäyttö on tarttunut muihinkin, sana "uskovainen" tarkoittaa vanhoillislestadiolaista.
Voi kuulla sellaisenkin kumman toivomuksen, ettei halua uskovaista pappia vihkimään!
On siinä ulkopuolisella ihmettelemistä...
""Siirtymäriiteistä" täytyy sanoa etten ole koskaan kaivannut mitään riittejä elämääni..."
Yksi tärkeä siirtymäriitti on hautajaiset, surun ja hämmennyksen keskellä voi olla vaikea alkaa säveltämään poikkeavaa seremoniaa ilman ulkopuolista apua.- Aada agnostikko
Elämän siirtymäriitit on meidän perheen osalta pääosin nyt juhlittu.Omat vanhat sukulaiseni kuuluvat kirkkoon, joten heidät aikanaan tuttuun tapaa siunataan hautaan.Itse erosin kirkosta koska en usko,enkä halua mitään epätieteellisyyksiä kenellekään lapselle opetettavan.Tämä oli se hiljattaisen kirkosta eroamiseni pääsyy.Rahaa myös tarvitsen muuallekin kuin kirkollisverotettavaksi.
Kyllähän ihmisillä on eri syitä kuulua kirkkoon ja omalla kohdalla jouduin todella pitkällisen pohdinnan käymään että lopulta ero tunnetasollakin tuntui oikealta.
Mielestäni tärkeintä on että toimii siten kuin itsestä on parhainta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 803659
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302434Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä852060Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201597- 281441
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261429Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71384Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671347Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531095