GALLUB

on tai ei

Onko Jumala olemassa?

23

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mysteerinsyventäjä

      on ja ei

    • Ja painetaan peukkua ylöspäin, jos on ja alaspäin, jos ei ole? Näin sataisiin tieteellinen tutkimus, mikä kelpaa kreationistillekkin.

    • jyrr

      Jumala on ammattinimike kuten vaikkapa kirvesmies tai insinööri, joten eiköhän meillä ole yksi oikea Jumala, se Luoja.
      Sitten on lukemattomia epäjumalia, siis epäaitoja jotka ihmismieli on kuvitellut. Jotkut niistä ovat niin kovin heikkoja ja saamattomia että tottelevat ihmistä kuten ev.luttien jumala joka taipuu kansan enemmistön tahtoon joka asiassa. Mitä virkaa tuollaisella jumaluudella on?

      • "Jumala on ammattinimike"

        Jos näin on, kristittyjen jumalalla on kai sitten erisnimikin?


      • jyrr

      • jyrr
        exhellari86 kirjoitti:

        "Jumala on ammattinimike"

        Jos näin on, kristittyjen jumalalla on kai sitten erisnimikin?

        Samoin kuin Allahilla.


      • bib

    • >Sitten on lukemattomia epäjumalia, siis epäaitoja jotka ihmismieli on kuvitellut.

      Eli jumalasi on joko voimaton tai muuten epäonnistunut.

      • jyrr

        Kuinka niin?


    • tieteenharrastaja

      Toisita tuntuu, että on ja toisista ei. Ei selviä gallubeilla eikä edes mielipidetutkimuksin.

      • jyrr

        Tottakai noin helppo asia selviää ihan tieteen perusasioita pohtien.
        Tyhjästä näet on paha nyhjäistä.
        Aineen ja elämän olemassaololle ei ole löydetty muuta selitystä kuin yliluonnollinen vaikuttaja, jota voidaan aivan oikeutetusti kutsua Jumalaksi isolla Jiillä.


      • >=3
        jyrr kirjoitti:

        Tottakai noin helppo asia selviää ihan tieteen perusasioita pohtien.
        Tyhjästä näet on paha nyhjäistä.
        Aineen ja elämän olemassaololle ei ole löydetty muuta selitystä kuin yliluonnollinen vaikuttaja, jota voidaan aivan oikeutetusti kutsua Jumalaksi isolla Jiillä.

        "Tyhjästä näet on paha nyhjäistä."

        Niin onkin. Joten, mistä se Jumala siis tuli?


      • jyrr

      • tieteenharrastaja
        jyrr kirjoitti:

        Tottakai noin helppo asia selviää ihan tieteen perusasioita pohtien.
        Tyhjästä näet on paha nyhjäistä.
        Aineen ja elämän olemassaololle ei ole löydetty muuta selitystä kuin yliluonnollinen vaikuttaja, jota voidaan aivan oikeutetusti kutsua Jumalaksi isolla Jiillä.

        Sinä ole niitä, joista tuntuu, että on. Lisäksi kuvittelet todistaneesi tämän kaikkia muitakin sitovasti. Etpä vain ole,


      • jyrr kirjoitti:

        Tottakai noin helppo asia selviää ihan tieteen perusasioita pohtien.
        Tyhjästä näet on paha nyhjäistä.
        Aineen ja elämän olemassaololle ei ole löydetty muuta selitystä kuin yliluonnollinen vaikuttaja, jota voidaan aivan oikeutetusti kutsua Jumalaksi isolla Jiillä.

        >>Aineen ja elämän olemassaololle ei ole löydetty muuta selitystä kuin yliluonnollinen vaikuttaja, jota voidaan aivan oikeutetusti kutsua Jumalaksi isolla Jiillä.


      • jyrr
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Sinä ole niitä, joista tuntuu, että on. Lisäksi kuvittelet todistaneesi tämän kaikkia muitakin sitovasti. Etpä vain ole,

        Ei mitään "tunnu" vaan tieteellinen faktahan se on että aine sekä elämä ovat yliluonnollisesta lähteestä ja kaiken lisäksi niin kovin suuresta tuntemattomuudesta ettei tieteellä ole aavistustakaan että mistä ja miten nuo ilmaantuivat.

        Luojan töiksi nuo havaitaan siitä että työ kertoo tekijästään, eikö niin.
        Kosmos on mahtava ja elämä on ihana, eikö niin. Ja Raamatun viitoittama elämä se vasta ihanalla tasolla onkin, joten Raamatun viisauskin on tietenkin jumalista lajia sekin.
        Ps. Raamatun viitoittamaa elämäntapaa ei tule sekoittaa kaiken moraalitajunsa menettäneeseen Ev.lut elämäntapaan.


      • tieteenharrstaja
        jyrr kirjoitti:

        Ei mitään "tunnu" vaan tieteellinen faktahan se on että aine sekä elämä ovat yliluonnollisesta lähteestä ja kaiken lisäksi niin kovin suuresta tuntemattomuudesta ettei tieteellä ole aavistustakaan että mistä ja miten nuo ilmaantuivat.

        Luojan töiksi nuo havaitaan siitä että työ kertoo tekijästään, eikö niin.
        Kosmos on mahtava ja elämä on ihana, eikö niin. Ja Raamatun viitoittama elämä se vasta ihanalla tasolla onkin, joten Raamatun viisauskin on tietenkin jumalista lajia sekin.
        Ps. Raamatun viitoittamaa elämäntapaa ei tule sekoittaa kaiken moraalitajunsa menettäneeseen Ev.lut elämäntapaan.

        Kirjoittelet hädissäsi ihan ristiin:

        "..tieteellinen faktahan se on että aine sekä elämä ovat yliluonnollisesta lähteestä ja kaiken lisäksi niin kovin suuresta tuntemattomuudesta ettei tieteellä ole aavistustakaan.."

        Ensin aineen ja elämän yliluonnollinen lähde on muka "tieteellinen fakta" ja sitten tieteellä ei ykskaks ole siitä aavistustakaan. Tuommoistahan se tositiede harjoittajallaan teettää.

        Seuraavat "todisteet" ovatkin sitten mahtavia ja ihania tuntemushavaintoja sieltä uskomusvapaan tieteen puolelta.


      • jyrr
        illuminatus kirjoitti:

        >>Aineen ja elämän olemassaololle ei ole löydetty muuta selitystä kuin yliluonnollinen vaikuttaja, jota voidaan aivan oikeutetusti kutsua Jumalaksi isolla Jiillä.

        Alkuräjähdys on fakta, mutta sen yksityiskohdat ovat silti suurelta osin hämärän peitossa.

        Esim. uraanin puoliintuminen lyijyksi ilmaisee sen että tuo uraani on joskus luotu.


      • tieteenharrastaja
        jyrr kirjoitti:

        Alkuräjähdys on fakta, mutta sen yksityiskohdat ovat silti suurelta osin hämärän peitossa.

        Esim. uraanin puoliintuminen lyijyksi ilmaisee sen että tuo uraani on joskus luotu.

        Uraaniytimen eri isotooppien synty pienemmistä ytimistä supernovissa on hyvin tunnettu nukleogeneesin mekanismi. Sähköheikon voiman kvanttimalli ennustaa tarkasti ei-stabiilien uraani-isotooppien puoliintumisajat ja tulosisotoopit.

        "Alkuräjähdys on fakta, mutta sen yksityiskohdat ovat silti suurelta osin hämärän peitossa."

        Näkökulmasi vääristää. Hämärän peitossa olet itse eivätkä ydinfysiikan faktat.


      • >=3

    • ihan sama

      Miksi olisi?

    • Jappervokki

      Tämä sivu vastaa esitettyyn kysymykseen tyhjentävästi: http://www.400monkeys.com/God/

      Sivulla kerrotaan myös, miten toimia, jos annettu vastaus ei jostain syystä tyydytä lukijaa, joten siitä ei ole tarvis keskustella täällä enempää ennen kuin vastausta on muutettu.

    • kvasi2

      Ainakin "The Mind of God" on olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1868
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1026
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe