Kuolema

ateistix

Miten haluaisitte kuolemanne jälkeen toimittavan ja onko teillä kirjallista määräystä asiasta?

Itselläni sellainen on ja siinä on jopa todistajien allekirjoitukset, mutta mikä merkitys tällaisella paperilla lopulta on?

21

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllästynyt

Minulla ei ole määräystä eikä toivetta eikä varmaan ikinä tulekaan olemaan. No, toki toivon, että kukaan ei käytä suuria summia hautajaisiini - raha hyödyttää eläviä, ei kuolleita. Näen hautajaiset omaisten asiana, niiden, jotka surevat. Mikä heille lohtua tuo, toimikoot siten. Minullehan asialla ei ole enää merkitystä.

Niin, kenties tämä toive kuitenkin olisi syytä tuoda ilmi. Useinhan omaiset yrittävät miettiä, mitä se vainaja olisi halunnut, ja toimia sen mukaan. Taidankin kirjata asian kuitenkin tietoon, että säästyvät tuolta mietinnältä ja voivat rauhassa toimia ihan sen mukaan kuin heistä parhaalta tuntuu.

• ateistix

Laitoin ystävälleni talteen kopion toiveestani, mutta entäs jos hän kuoleekin ennen minua?

• Lompakossa kortti, jossa toivon uskonnottomia siviilihautajaisia kuoltuani
      ( http://www.siviilihautajaiset.fi/ohjeet ). Lisäksi olen ajatellut kirjata muutaman ohjeen/toivomuksen hautajaisten mahdollisesta sisällöstä, ehkä lähinnä muutama teksti jotka kuvaavat myös omia ajatuksiani kuolemasta ja elämän ihmelliisyydestä (Esim. Carl Sagania ja Richard Dawkinsia).
      Muuten omaiset ja ystävät saavat järjestää juuri sellaista ohjelmaa ja menoja kuin itse haluavat ja mikä heille parhaalta tuntuu.
      Ehkä pitäisi myös lisätä toivomus uskonnottomalle hautausmaalle hautaamisesta tai tuhkaamisesta.
      Hautajaiset kuitenkin ovat ovat omaisia, ystäviä ja muita varten, minulle kuoltuani asialla ei ole merkitystä. Kuitenkin toivon, että mikään pappi tai muu taikauskon edutaja ei tule hautajaisiini pölisemään tyhjänpäiväisyyksiä, joihin en itse ole eläessäni uskonut.

• Samoin toivon itseni ensisijaisesti että joku laskee kuoltuani uurnani uskonnottomalle maaperälle. Näin ei Suomessa vain aina tapahdu, vaikka vainajan tahtoa tulisi noudattaa ja kunnioittaa, eikä välttämättä omaiset järjestä siviilihautajaisia koska se on Suomessa todella "vaikeata" kun täällä on vuosisatoja ollut pappi hautajaissa eikä muulla tavoin ihmiset edes ajatella pitävänsä hautajaisia. Minun hautajaisiini ei tarvita mitään pappia (Suomen lakiin ei ole määritetty että papin tulee siunata ihmisen hautaan), mutta en ole sitä asiaa päättämässä vaan omaiseni. Ymmärtäisin että jos omaiseni hieman kunnioittaa minun aatemaailmaani niin pitäisivät kuoltuani siviilihautajaiset (vaikka ne lienevät vaikeampi järjestää Suomessa), eikä uskonnollisia hautajaisia.

• en mitenkään

Just a gigolo
      everywhere I go
      people know the part
      I'm playing

Paid for every dance
      selling each romance
      every night some heart
      betraying

There will come a day
      youth will pass away
      then what will they say
      about me

When the end comes I know
      they'll say just a gigolo
      as life goes on
      without me

'Cause I aint got nobody
      nobody nobody cares for me
      I'm so sad and lonely
      sad and lonely sad and lonely
      Won't some sweet mama
      come and take a chance with me
      cause I aint so bad

Get along with me babe,
      been singin love songs
      All of the time
      Even only be, honey only, only be
      Bop bozadee bozadee bop zitty bop

I ain't got nobody 'cept love songs in love
      Hummala bebhuhla zeebuhla boobuhla
      hummala bebhuhla zeebuhla bop

I ain't got nobody, nobody,
      nobody cares for me
      Nobody , nobody
      I'm so sad and lonely,
      sad and lonely,
      sad and lonely,
      Won't some sweet mama come
      and take a chance with me
      cause I aint so bad

Get along with me babe,
      been singin love songs
      All of the time
      Even only be, honey only, only be

• ateismusmaximus

Olen kertonut toiveeni vanhemmille ja siskoilleni. Haluan, että minut tuhkataan johonkin kauniiseen paikkaan mieluiten ulkomaille johonkin veteen.

• ateismusmaximus

Ja mitään juhlia ei järjestetä. Minusta kuolema ei ole syy juhlia. Haluan, että minut vain poltetaan kaikessa hiljaisuudessa.

• ateismi = 0

Olen laittanut asioita ylös ja puhunut myös lähisukuni kanssa. Vaatimattomat hautajaiset: ei kukkia, kallista arkkua. Haluaisin että järjestettäisiin evankelioiva muistojuhla kaikille minut tunteville jossain neutraalissa paikassa, jonne on helppo kynnys ylittää. Aivan arkivaatteissa saisi tulla. Soppaa jaettaisiin niin kauan kuin sitä riittäis.
      Maallisen omaisuuden testamenttaan eräälle evankelioimisjärjestölle, jos se ei ole enää silloin toiminnassa, niin sitten jollekin vastaavalle.
      Tietenkin omaiset saavat vähentää hautajaiskulut ym.
      Hautakiva saa olla vaikka luonnon sellainen ja vain pieni muistolaatta, jos jotain sukutukijaa kiinnostaa. Voisan siihen jäljentää myös kuvan niin kuin yleinen tapa on Venäjällä.
      Toivoisin se olevan iloinen riemu- ja voittojuhla, että tämä vaeltaja on päässyt kotiin.

• ateismi = 0

ja että Jeeus paisettaisiin Taivaassa rapeaksi tälle matkaajalle.

• ...

"Toivoisin se olevan iloinen riemu- ja voittojuhla, että tämä vaeltaja on päässyt kotiin. "

Enemmän ne iloitsevat siitä että sinunlainen tampio on vihdoin hel.vetissä kärisemässä.

• hei vaan sinulle ...
        ... kirjoitti:

"Toivoisin se olevan iloinen riemu- ja voittojuhla, että tämä vaeltaja on päässyt kotiin. "

Enemmän ne iloitsevat siitä että sinunlainen tampio on vihdoin hel.vetissä kärisemässä.

Et ilmeisesti ole se sama (...) joka kirjoitteli aikoinaan kuolemanraja palstalla?

• zyrt

Tuhkaus ja tuhkat luontoon. Ei sen kummempia, eikä minkäänlaisia hautajaisia.

• Tuhkausta toivoisin. Ei tuhkaa mihinkään viralliselle kuolleiden palvontapaikalle, mereen, saimaalle tai erämaahan mielummin. Paperia ei ole. Jos olisi niin paperilla tulisi olla merkitystä, onhan se viimeinen tahto.

• Oikeastaan taitaisin haluta, että tuhkat sirolteitaisiin Liittokivenselälle. Ja paikankin mihin sinne tiedän, ei kuitenkaan Liittokivelle jonka tarinan kyllä tunnen. Tuhkani eivät kuulu siihen tarinaan :D Laittakoon vaikka Paskahatun saareen.

• Kalju Pitkätukka

Hautajaiset ovat ennenkaikkea omaisia ja ystäviä varten.

Haluan, että minut tuhkataan ja tuhka sirotellaan jonnekin, kun keksisi minne...

Voisin antaa myös ruumiini tieteen käyttöön.

En tiedä tieltä se tuntuisi lapsistani, jos sattuisin kuolemaan kovin varhain.

Uskonnottomat hautajaiset/muistotilaisuuden toivoisin, mutta sellaisen organisoimiseen ei omaisissani tai ystävissäni sopivaa ole, ja pro seremoniat ei taida toimia kotiseudullani.

• "Voisin antaa myös ruumiini tieteen käyttöön."

Olen harkinnut samaa. Hyödyttäisi ehkä jotakin tutkimusta sekin,. Elinluovutustestamentti kulkee lompakossa. Se tulisi tehdä jokaisen.

• a-teisti kirjoitti:

"Voisin antaa myös ruumiini tieteen käyttöön."

Olen harkinnut samaa. Hyödyttäisi ehkä jotakin tutkimusta sekin,. Elinluovutustestamentti kulkee lompakossa. Se tulisi tehdä jokaisen.

Tietty mitä vanhemmaksi tulee sen vähemmän elimillä on arvoa mutta verkkokalvot toimii kuten nuorella miehellaävieläkin. Mestariampuja olin intissä, ennen sitä, enkä sen jälkeen ole juuri ammuskellut kuin joskus juovuksissa pilkaan. Ja osunut, moni metsämies on jäänyt kakkoseksi. Itse en pystyisi eläintä edes ampumaan, katson niitä mieluimmin elävänä.

• satunnainen ateisti
        a-teisti kirjoitti:

Vuonna 2010 tuli voimaan laki, jossa ihmisen katsotaan myöntäneen elimensä luovutettaviksi, jos ei ole sitä erikseen todistetusti kieltänyt. Toki tuo kortti varmistaa asian nopeammin kuin kysyminen läheisiltä.

http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/elinluovutus

• a-teisti kirjoitti:

Tietty mitä vanhemmaksi tulee sen vähemmän elimillä on arvoa mutta verkkokalvot toimii kuten nuorella miehellaävieläkin. Mestariampuja olin intissä, ennen sitä, enkä sen jälkeen ole juuri ammuskellut kuin joskus juovuksissa pilkaan. Ja osunut, moni metsämies on jäänyt kakkoseksi. Itse en pystyisi eläintä edes ampumaan, katson niitä mieluimmin elävänä.

Päivi Räsänen älähtäisi moisesta, mutta isäpuoleni kun haluaisi että hänen uurnansa laskettaisi kesämökkinsä suulin taakse! :) Sen estää Räsänen ja muut Tampio-hihhulit! Samat tyypit hautaavat sitten lemmikkinsä peräpihalle!? Siis ihan käsittämätöntä että paikka minne ihmisen tuhkat levitettäisi säädetään hihhuleiden mieleiseksi lailla mihin uurna tulisi laittaa, mutta homoseksuaalit eivät saa häitään!?

• a-teisti kirjoitti:

"Se tulisi tehdä jokaisen. "

Mielestäni ei!

• näin.

Minulla on lompakossa kudosluovutuskortti ( http://www.jvws.org/Default.aspx?tabid=1456 ) ja olen tehnyt omaisille selväksi, että haluan tästä maallisesta tomumajasta revittävän kaiken hyödyn irti, on se sitten siirtämistä muille, tutkimuksia tai opetusta. Loput tuhkatkoon ja tehköön mitä tahtovat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      81
      3678
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2459
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      93
      2083
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1607
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1448
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1394
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1347
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      19
      1103
    Aihe