Koin JÄRKYTYKSEN!

Käykää koeajolla

Tässä jo viisi vuotta aktiivisesti täys alumiinirunkoisella cyclo crossarilla ajaneena päätin minäkin käydä kokeajamassa hiilikuiturunkoisia pyöriä. paikkakuntani pyöräliikkeessä oli koeajettavana Bianchin Giantin ja Nishikin hiilikuitu runkoiset cyclot ja Giantin sekä Nishikin hiilari maantiepyörät. Huh huh sentään ja voi voi.
Täällä alan asiantuntijat paasaavat täysalumiinisten pyörien olevan järkyttävän karseita ajaa ja varsinkin kaupunkien kivetyksillä ja maaseudun maantiekiharoilla. Heitin kolmella hiilari pyörällä kullakin tismalleen saman puolentunnin vauhdikkaan koelenkin ja voin käsisydämmellä sanoa, että olivatpahan yhtä "karseita" ajettavia, kuin alurunkoinen oma 30 tuhatta ajettu cyclonikin. Aivan sama tärinä, eikä hiilikuitu keula vaimenne teräviä töyssyjä pätkän vertaa alukeulaa paremmin. Rengas paineet noissa oli myyjän mukaan lähellä max suositusta ja omassa cyclossa pidän takana maksimi paineet ja edessä 4.0 bar. Toki painoeron tunsi liikkeellelähdössä, mutta ei missään muussa. Älkää missään nimessä ottako todesta noita hiilari pyöräilijöiden ylisanoja hiilikuiturungon ylivertaisuudesta. Alu runkoista ei missään tapauksessa kannata vaihtaa hiilikuituiseen, jos kriteeriä on parempi ajettavuus ja tärinän vaimennus. Käykää alurunko kuskit ihmeessä koeajolla hiilikuituisella ja todetkaa karu totuus.

37

4207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teräs on paras

      Olipa runko mitä tahansa ainetta, niin saman lailla se rysäyttää käsille ja perseelle jokaisen kuopan ja töyssyn. Vaihtamalla runko teräksestä tai alumiinista hiilariin tärinä ja iskut eivät katoa mihinkään.

      Tankoon hyvät nauhat, renkaisiin ilmaa "reilusti" alle maksimin ja perseen alle jotain muuta kuin sellainen 20 x 5 cm puikkosatula, niin jo vähenee tärinät ja kivut, ja ajomukavuus paranee.

      • Neuvolassa ei käydä

        Miksiköhän nämä suosittelee niitä XXS koon kapeita satuloita kaikille, vaikka ahteri olisi XXL ja pyörän ajoasento ei ole perspystyssä?


    • hans erik

      skeidaa puhut! mulla on cyclo alumiinilla ja maantiepyörä kuidulla ja voin sanoa että ero on suuri...cyclon ajoa vähän tietysti mukavuuttaa hiilikuitu keula joka osittain vaimentaa tärinöitä, kyllä se kuitu pyörä on vain niin smoothie ajaa

      • Jäykkä on jäykkä

        "Ero on suuri"

        Ero on suuri vain korvien välissä ja ihminenhän tunnetusti muotoilee ikävät asiat itselle mahdollisimman mukaviksi, kun huomaa maksaneensa jostain turhasta.

        Hiilikuitu- tai mikään muukaan haarukka ei jousta pystysuunnassa, ellei kyseessä ole ns. joustokeula.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Jäykkä on jäykkä kirjoitti:

        "Ero on suuri"

        Ero on suuri vain korvien välissä ja ihminenhän tunnetusti muotoilee ikävät asiat itselle mahdollisimman mukaviksi, kun huomaa maksaneensa jostain turhasta.

        Hiilikuitu- tai mikään muukaan haarukka ei jousta pystysuunnassa, ellei kyseessä ole ns. joustokeula.

        Erot ovat isoja! Hyvä kuitenkin ymmärtää, että kuitu on hyvin monipuolinen runkomateriaali.


      • Kyselenpä vaan
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Erot ovat isoja! Hyvä kuitenkin ymmärtää, että kuitu on hyvin monipuolinen runkomateriaali.

        Kertoisitko meillekin, miten jousittamaton hiilikuituhaarukka voi tärskäyttää käsille vähemmän kuin vastaava teräshaarukka? Ainoa käypä selitys olisi, että hiilikuitu antaa kuopissa periksi, mitä se ei kuitenkaan tee eikä myöskään voi tehdä, ellei se ole viallinen.

        Miten hiilikuiturungon paremmuuden ja eron huomaa teräsrunkoon nähden ajossa muuten kuin painossa / hieman kevyempänä etenemisenä?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Kyselenpä vaan kirjoitti:

        Kertoisitko meillekin, miten jousittamaton hiilikuituhaarukka voi tärskäyttää käsille vähemmän kuin vastaava teräshaarukka? Ainoa käypä selitys olisi, että hiilikuitu antaa kuopissa periksi, mitä se ei kuitenkaan tee eikä myöskään voi tehdä, ellei se ole viallinen.

        Miten hiilikuiturungon paremmuuden ja eron huomaa teräsrunkoon nähden ajossa muuten kuin painossa / hieman kevyempänä etenemisenä?

        Kaikki materiaalit antavat periksi. Siinä kuinka paljon ja miten tapahtuu palautuminen on isoja eroja.

        Kun halutaan tehdä äärimmäisen jäykkä pyörä, esimerkiksi aika-ajopyörä, siihen käytetään yhä Grand Tour tasollakin välillä alumiinia. Huono puoli on, että pyörä on samalla äärimmäisen kova ajaa.


    • Hiilari/alumiini?

      Asiahan on lyhyesti juuri noin, kuin kirjoitat. Ekaksi, kukaan täysjärkinen ei vaihda tai valitse pyörän runkomateriaalia netin keskustelupalstojen ohjeiden mukaan. Kunnollinen koeajo on erittäin tärkeää.
      Minä ajoin vuosia alurunkoisella fitnes pyörällä ja nyt ekaa kesää täyskuituisella Cyclo Crossarilla ja tärinänvaimennuksessa ja ajettavuudessa ei ole eroa, ainakaan tällainen 85 kiloinen ja vuodessa muutaman tuhannen polkeva ei ainakaan havaitse eroa.
      Syy, miksi valitsin hiilijuiturungon on se, että pyörä on helpompi nostaa auton katolle kuljetus telineeseen.
      Kun olette aikeissa ostaa/vaihtaa pyörä, niin ajakaa kunollinen lenkki kalliilla hiilaripyörällä ja edullisemmalla alumiinipyörällä. Tuo rengaspaine asia on sitten todella tärkeä ja kuten ylempänä todettiin, niin ainakin eturenkaaseen reilusti alle maksimi paineet. Itse käytän edessä 3.8-4.2 baria ja takana 5.0.

      • Hiilari/alumiini?

        Jäi vielä tuohon lisäämättä, että tavipyöräni lähes 20 vuotta vanha helkama maasturi teräsrungolla ja 2.10"/26 renkailla on äärettämästi mukavempi ja tärinättömämpi ajettava, kuin tuo uutukainen hiilari Cyclo.
        Mutta vielä kertauksena, käykää koeajolla.


      • assaassasaassasa
        Hiilari/alumiini? kirjoitti:

        Jäi vielä tuohon lisäämättä, että tavipyöräni lähes 20 vuotta vanha helkama maasturi teräsrungolla ja 2.10"/26 renkailla on äärettämästi mukavempi ja tärinättömämpi ajettava, kuin tuo uutukainen hiilari Cyclo.
        Mutta vielä kertauksena, käykää koeajolla.

        Aika jännä että moninkertaisella ilmatilalla varustetut renkaat teräsrunko on mukavampi kuin kisakireä krossari. Vai onko?


    • joo, siis ei

      materiaali ei ole ajokokemuksessa ratkaiseva. suunnittelun ja toteutuksen laatu yhdessä käyttäjän valintojen kanssa ovat ratkaisevia.

      tänä päivänä lähes kaikki pyörät ovat vain bisneksen välineitä, joten ihmisille myydään materiaaleista riippumatta skandaalimaisen surkeita pyöriä.

      • Alu No 1

        "materiaali ei ole ajokokemuksessa ratkaiseva"

        Ensimmäinen järkevä lause Joo, siis ei kundilta, hyvä hyvä hyvä. Loppu kirjoitus onkin sitä totuttua skeidaa.

        Moni haluaa kohentaa pettymyksen tunnetta täälläkin, kun on tullu sokeasti vaan hankittua kallis hiilari kulkine ja huomaa ettei se sen kummempi sitten olekkaan, mutta nettiin vaan nimettömänä ylistävää skeidaa omasta yhankinnasta, niin se helpottaa hieman pahaa oloa.
        Hinta/laatu/ajomukavuus akselilla teräs on ykkönen ja alumiini kakkonen, tosin alumiini on ykkösvalmistusmateriaali tänä päivänä, kun teräsrunko jäänyt jo pikkuhiljaa unholaan.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Alu No 1 kirjoitti:

        "materiaali ei ole ajokokemuksessa ratkaiseva"

        Ensimmäinen järkevä lause Joo, siis ei kundilta, hyvä hyvä hyvä. Loppu kirjoitus onkin sitä totuttua skeidaa.

        Moni haluaa kohentaa pettymyksen tunnetta täälläkin, kun on tullu sokeasti vaan hankittua kallis hiilari kulkine ja huomaa ettei se sen kummempi sitten olekkaan, mutta nettiin vaan nimettömänä ylistävää skeidaa omasta yhankinnasta, niin se helpottaa hieman pahaa oloa.
        Hinta/laatu/ajomukavuus akselilla teräs on ykkönen ja alumiini kakkonen, tosin alumiini on ykkösvalmistusmateriaali tänä päivänä, kun teräsrunko jäänyt jo pikkuhiljaa unholaan.

        Materiaali on toinen osatekijä siinä, minkälainen ajokokemus rungosta tulee. Toinen on tietysti muotoilu. Materiaaleilla on ominaisuuksia, joita ei voida muuttaa millään muotoilukikoilla. Yksi tällainen on, että alumiini on kovempaa kuin kuitu tai teräs.


    • hans-erik

      jokainen voi ajaa millä haluaa se on päivänselvää.....itse poljen yli 5000km ja kolmella eri pyörällä ja huomaan hyvinkin fillarien eron. ja olen vajaa 100kg äijän roikale...minusta hiilikuitu runkoisia pyöriä ei ole turhaan kehuttu...mutta mutta kuten sanoin ajakaa millä tykkäätte

    • Kyllä sillä alumiinilla ajelee, ainakin Nishikillä :-)

      Oletko koskaan kokeillut cyclossasi maantiekiekkoja 23mm renkailla? mitenhän vaikuttaisi tärinään.

      • Cyclo kusk

        Toi rengas asia on varsin mielenkiintoinen juttu kaikenkaikkiaan. Mulla oli viime kesänä alu syslossa vakio 37mm tilalla 23 renkaat. Ajoin niillä n 1000km ja vaihdoin 37mm takasin, kun noilla kaposilla ei ollut hiekalle asiaa. Asfaltilla kulki hienosti, mutta täälläpäin asfaltissa paljon halkeamia, jotka pelästytti kapeilla kumeilla muutaman kerran.
        Toinen juttu sitten, mulla on myös 29" maasturi, jolla ajelin lenkit ennen sysloa. Käytin siinä vakio 2.20" tilalla 32mm maantiekumeja ja voihan veljet, kun oli mukava pyörä ajaa, kaikkien rakastamasta joustokeulasta huolimatta.
        Kolmas juttu, vaihdoin aikoinani hyppykeppi hybridiin pienen takahaarukan levityksen jälkeen 29"x2.20" nappularenkaat ja yhtä äkkiä pyöräni ei ollutkaan naurettava hyppykeppi hybridi, vaan 29" maasturi:=)
        Eli renkailla on pyörässä erittäin iso vaikutus ajettavuuteen ja ton viimeisen esimerkin mukaan jopa ihmisten ajatteluun.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cyclo kusk kirjoitti:

        Toi rengas asia on varsin mielenkiintoinen juttu kaikenkaikkiaan. Mulla oli viime kesänä alu syslossa vakio 37mm tilalla 23 renkaat. Ajoin niillä n 1000km ja vaihdoin 37mm takasin, kun noilla kaposilla ei ollut hiekalle asiaa. Asfaltilla kulki hienosti, mutta täälläpäin asfaltissa paljon halkeamia, jotka pelästytti kapeilla kumeilla muutaman kerran.
        Toinen juttu sitten, mulla on myös 29" maasturi, jolla ajelin lenkit ennen sysloa. Käytin siinä vakio 2.20" tilalla 32mm maantiekumeja ja voihan veljet, kun oli mukava pyörä ajaa, kaikkien rakastamasta joustokeulasta huolimatta.
        Kolmas juttu, vaihdoin aikoinani hyppykeppi hybridiin pienen takahaarukan levityksen jälkeen 29"x2.20" nappularenkaat ja yhtä äkkiä pyöräni ei ollutkaan naurettava hyppykeppi hybridi, vaan 29" maasturi:=)
        Eli renkailla on pyörässä erittäin iso vaikutus ajettavuuteen ja ton viimeisen esimerkin mukaan jopa ihmisten ajatteluun.

        Elikä crossarin runkosi on niin kova, ettei sillä pysty ajamaan normaali rengastuksella?


      • Cyclo kusk
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Elikä crossarin runkosi on niin kova, ettei sillä pysty ajamaan normaali rengastuksella?

        "Elikä crossarin runkosi on niin kova, ettei sillä pysty ajamaan normaali rengastuksella"

        "Höh, kirjoitin , että vaihdoin "normaali" renkaat takaisin, koska 23 milliset eivät toimineet. Selvennyksenä sinulle, että 37 millinen rengas on erittäin yleinen ensiasennus rengas cycloissa, eli kyseessä on NORMAALI RENGAS ja 23 millinen on cycloissa erittäin epänormaali.
        Elikkä vielä selvennyksenä, crossarini runko on niin kova, ettei sillä pysty ajamaan epänormaaleilla renkailla hiekkateillä, eikä halkeamien valtaavilla asfalttiteillä, mutta NORMAALEILLA renkailla pystyy.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cyclo kusk kirjoitti:

        "Elikä crossarin runkosi on niin kova, ettei sillä pysty ajamaan normaali rengastuksella"

        "Höh, kirjoitin , että vaihdoin "normaali" renkaat takaisin, koska 23 milliset eivät toimineet. Selvennyksenä sinulle, että 37 millinen rengas on erittäin yleinen ensiasennus rengas cycloissa, eli kyseessä on NORMAALI RENGAS ja 23 millinen on cycloissa erittäin epänormaali.
        Elikkä vielä selvennyksenä, crossarini runko on niin kova, ettei sillä pysty ajamaan epänormaaleilla renkailla hiekkateillä, eikä halkeamien valtaavilla asfalttiteillä, mutta NORMAALEILLA renkailla pystyy.

        No itse pidän tiellä ajettaessa normaalina renkaana 21 - 28 mm rengasta. Maastorenkaana taas 32 - 37 mm on normaali cyclocrossarissa. Eli siis pyöräsi on niin kova, ettei sillä voi ajaa normaali rengastuksella tiellä. MOT


      • Cyclo kusk
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        No itse pidän tiellä ajettaessa normaalina renkaana 21 - 28 mm rengasta. Maastorenkaana taas 32 - 37 mm on normaali cyclocrossarissa. Eli siis pyöräsi on niin kova, ettei sillä voi ajaa normaali rengastuksella tiellä. MOT

        "No itse pidän tiellä ajettaessa normaalina renkaana 21 - 28 mm rengasta"

        Siis sinä pidät NORMAALIRENKAANA. Se onko rengas yleisesti normaalirengas vaiko sinun mielestäsi normaalirengas, on kaksi täysin eri asiaa.

        Eli minun pyöräni on niin kova, etten voi ajaa sillä renkailla, jotka ovat sinun mielestäsi normaalit ja yleisesti epänormaalit.
        Ajan renkailla, jotka useimmat valmistajat asentavat cycloihin ensiasennuksena, eli 37mm, eli normaali renkailla. MOT MOT.
        Väitän, että suomen teillä kulkevista cycloista vain kahdessa prosentissa on 21-28mm renkaat, eli todella epänormaalia.
        Kyse on siis Cyclo Crossarista ei maantiepyörästä.


      • Alkup. Tempomies
        Cyclo kusk kirjoitti:

        "No itse pidän tiellä ajettaessa normaalina renkaana 21 - 28 mm rengasta"

        Siis sinä pidät NORMAALIRENKAANA. Se onko rengas yleisesti normaalirengas vaiko sinun mielestäsi normaalirengas, on kaksi täysin eri asiaa.

        Eli minun pyöräni on niin kova, etten voi ajaa sillä renkailla, jotka ovat sinun mielestäsi normaalit ja yleisesti epänormaalit.
        Ajan renkailla, jotka useimmat valmistajat asentavat cycloihin ensiasennuksena, eli 37mm, eli normaali renkailla. MOT MOT.
        Väitän, että suomen teillä kulkevista cycloista vain kahdessa prosentissa on 21-28mm renkaat, eli todella epänormaalia.
        Kyse on siis Cyclo Crossarista ei maantiepyörästä.

        Ja minä ajan alurunkoisella tempopyörällä suomen asfaltilla vallan mainiosti. Kun vauhtia on riittävästi ei jouda keskittymään pikku tärinöihin.


      • Cyclo kusk kirjoitti:

        "No itse pidän tiellä ajettaessa normaalina renkaana 21 - 28 mm rengasta"

        Siis sinä pidät NORMAALIRENKAANA. Se onko rengas yleisesti normaalirengas vaiko sinun mielestäsi normaalirengas, on kaksi täysin eri asiaa.

        Eli minun pyöräni on niin kova, etten voi ajaa sillä renkailla, jotka ovat sinun mielestäsi normaalit ja yleisesti epänormaalit.
        Ajan renkailla, jotka useimmat valmistajat asentavat cycloihin ensiasennuksena, eli 37mm, eli normaali renkailla. MOT MOT.
        Väitän, että suomen teillä kulkevista cycloista vain kahdessa prosentissa on 21-28mm renkaat, eli todella epänormaalia.
        Kyse on siis Cyclo Crossarista ei maantiepyörästä.

        Minusta on vähän typerää puhua normaalirenkaasta. Minulle normaalirenkaita on kaikki ehyet renkaat, resut epänormaaleja :-)

        Mutta oliko tosiaan cyclo maantierenkailla liian kova ajaa? Useastihan hehkutetaan cyclon monikäyttöisyyttä, tiellä maantierenkaat/kiekot ja metsään, talveen sitten cyclocros renkaat/kiekot alle. Tuon kiekkojen vaihtomahdollisuuden vuoksi en ole lämmennyt levyjarrullisille cycloille, pitänee harkita asiaa uudelleen.


      • Cyclo kusk
        alkup.tuna kirjoitti:

        Minusta on vähän typerää puhua normaalirenkaasta. Minulle normaalirenkaita on kaikki ehyet renkaat, resut epänormaaleja :-)

        Mutta oliko tosiaan cyclo maantierenkailla liian kova ajaa? Useastihan hehkutetaan cyclon monikäyttöisyyttä, tiellä maantierenkaat/kiekot ja metsään, talveen sitten cyclocros renkaat/kiekot alle. Tuon kiekkojen vaihtomahdollisuuden vuoksi en ole lämmennyt levyjarrullisille cycloille, pitänee harkita asiaa uudelleen.

        "Mutta oliko tosiaan cyclo maantierenkailla liian kova ajaa"

        Ei missään nimessä ollut liian kova ajettava, tuo Alkup.Maantiepyörijähän käänsi asian noin. Kuten ylempää kirjoitin, 23mm renkaat olivat minun reiteilläni epäsopivat, hiekkaosuuksien takia ja halkeamat asfaltissa tuottivat tuskaa. Kovuudeltaan ne eivät paljoa 37mm vakiokumeista eronneet.

        "Minusta on vähän typerää puhua normaalirenkaasta"

        Tässä keskustelussa minä tarkoitan normaalirenkailla pyörätyypissä yleisimmin olevia ensiasennusrenkaita.

        Levyjarrulliseen cycloon ei kannata mielestäni hankkia vaihtokiekkoja, vaan vaihtorenkaat. Renkaiden vaihtohan käy nopeasti ja se ei ole ongelma, jos ei alvariinsa niitä vaihtele. Itse ajattelin kokeilla talvella cycloa nastarenkailla, kun sellaiset löytyy varastosta.


      • Cyclo kusk kirjoitti:

        "Mutta oliko tosiaan cyclo maantierenkailla liian kova ajaa"

        Ei missään nimessä ollut liian kova ajettava, tuo Alkup.Maantiepyörijähän käänsi asian noin. Kuten ylempää kirjoitin, 23mm renkaat olivat minun reiteilläni epäsopivat, hiekkaosuuksien takia ja halkeamat asfaltissa tuottivat tuskaa. Kovuudeltaan ne eivät paljoa 37mm vakiokumeista eronneet.

        "Minusta on vähän typerää puhua normaalirenkaasta"

        Tässä keskustelussa minä tarkoitan normaalirenkailla pyörätyypissä yleisimmin olevia ensiasennusrenkaita.

        Levyjarrulliseen cycloon ei kannata mielestäni hankkia vaihtokiekkoja, vaan vaihtorenkaat. Renkaiden vaihtohan käy nopeasti ja se ei ole ongelma, jos ei alvariinsa niitä vaihtele. Itse ajattelin kokeilla talvella cycloa nastarenkailla, kun sellaiset löytyy varastosta.

        Ok, tulkitsin väärin. Vaihtorenkaat on vaihtoehto, mutta sillä ei saavuta maantiekiekon keveyttä, levyjarrukiekkoon verrattaessa. Helpompi minusta kiekko vaihtaa kuin rengas, eli voisi päivällä ajaa maantiellä ja illalla poiketa polulle. Samoin voisi maantiekiekkoon satsata hiukan enemmän, kun sillä ei tarvitsisi rupulikeleillä ajella.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cyclo kusk kirjoitti:

        "Mutta oliko tosiaan cyclo maantierenkailla liian kova ajaa"

        Ei missään nimessä ollut liian kova ajettava, tuo Alkup.Maantiepyörijähän käänsi asian noin. Kuten ylempää kirjoitin, 23mm renkaat olivat minun reiteilläni epäsopivat, hiekkaosuuksien takia ja halkeamat asfaltissa tuottivat tuskaa. Kovuudeltaan ne eivät paljoa 37mm vakiokumeista eronneet.

        "Minusta on vähän typerää puhua normaalirenkaasta"

        Tässä keskustelussa minä tarkoitan normaalirenkailla pyörätyypissä yleisimmin olevia ensiasennusrenkaita.

        Levyjarrulliseen cycloon ei kannata mielestäni hankkia vaihtokiekkoja, vaan vaihtorenkaat. Renkaiden vaihtohan käy nopeasti ja se ei ole ongelma, jos ei alvariinsa niitä vaihtele. Itse ajattelin kokeilla talvella cycloa nastarenkailla, kun sellaiset löytyy varastosta.

        Ymmärsin, että ajat cyclollasi tiellä, jolloin 23 olisi normaali rengas, mutta jos siis ajat maastossa, niin ymmärrän leveämmän rengastuksen oikein hyvin. Ihmettelin vähän, eihän kukaan ajele lenkkejä tiellä 37 mm rengastuksella.


      • 21-42
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ymmärsin, että ajat cyclollasi tiellä, jolloin 23 olisi normaali rengas, mutta jos siis ajat maastossa, niin ymmärrän leveämmän rengastuksen oikein hyvin. Ihmettelin vähän, eihän kukaan ajele lenkkejä tiellä 37 mm rengastuksella.

        Tarjoustalon renkailla ajan ja hyvin pyörii.En ole maantiepyöräilijä, koska teillä on johonkin aina kiire.En myöskään pyöri ympyrää tai mieti tuulen teitä.Kättä en irrota ohjaustangosta vasta kuin suuntamerkkiä antaessani, en siis tervehdi vaatimustenne mukaan.


      • jank jank
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ymmärsin, että ajat cyclollasi tiellä, jolloin 23 olisi normaali rengas, mutta jos siis ajat maastossa, niin ymmärrän leveämmän rengastuksen oikein hyvin. Ihmettelin vähän, eihän kukaan ajele lenkkejä tiellä 37 mm rengastuksella.

        Kuitu runkoinen cyclo crossari 37 millisillä asfalttirenkailla on erittäin hyvä ajaa ja nimen omaan asfaltti lenkkejä.
        Sulla taitaa olla hiukka lepakoita tapulissa, kun et oikein ymmärrä kirjoitettua tekstiä tai sitten lukihäiriö. Eihän toi nimimerkki "Cyclo kusk" maininnut missään, että ajaisi cyclollaan maastossa!!!!!!!! Jätkähän nimenomaan kirjoitti ajavansa hiekkateillä ja asfaltilla, joissa halkeamia. Täällä kehä kolmosen ulkopuolella ei ainakaan huonot asfaltti- sekä hiekkatiet luokitella maastoksi vaan maanteiksi.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jank jank kirjoitti:

        Kuitu runkoinen cyclo crossari 37 millisillä asfalttirenkailla on erittäin hyvä ajaa ja nimen omaan asfaltti lenkkejä.
        Sulla taitaa olla hiukka lepakoita tapulissa, kun et oikein ymmärrä kirjoitettua tekstiä tai sitten lukihäiriö. Eihän toi nimimerkki "Cyclo kusk" maininnut missään, että ajaisi cyclollaan maastossa!!!!!!!! Jätkähän nimenomaan kirjoitti ajavansa hiekkateillä ja asfaltilla, joissa halkeamia. Täällä kehä kolmosen ulkopuolella ei ainakaan huonot asfaltti- sekä hiekkatiet luokitella maastoksi vaan maanteiksi.

        Mutta silloinhan 37 mm renkaissa ei olisi mitään järkeä.


      • cuclo, eiku cyclo
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Mutta silloinhan 37 mm renkaissa ei olisi mitään järkeä.

        Silloinhan 37mm renkaissa vasta onkin järkeä ja siksi sellaiset asentaa suurin osa cyclon valmistajista ensiasennus renkaiksi, juuri siksi.


      • Hajoo ensiasennukseesi
        cuclo, eiku cyclo kirjoitti:

        Silloinhan 37mm renkaissa vasta onkin järkeä ja siksi sellaiset asentaa suurin osa cyclon valmistajista ensiasennus renkaiksi, juuri siksi.

        Mitä väliä niillä ensiasennusrenkailla on? Tai edes ensiasennuskiekoilla? Ne pistetään vaihtoon ensimmäisenä, hommataan kunnon kiekot ja 23 tai 25 mm nakit jos on tarkoitus maantietä ajaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Hajoo ensiasennukseesi kirjoitti:

        Mitä väliä niillä ensiasennusrenkailla on? Tai edes ensiasennuskiekoilla? Ne pistetään vaihtoon ensimmäisenä, hommataan kunnon kiekot ja 23 tai 25 mm nakit jos on tarkoitus maantietä ajaa.

        Cyclocrossari ostetaan Suomessa usein sen takia, että siihen saa mahtumaan myös nastat. Kuten Hajoo ensiasennukseesi totesi, maantielle ostetaan yleensä paremmat kiekot ja 23 tai 25 mm renkaat kesäkäyttöön. Alkuperäiskiekot jätetään 32 - 35 mm nastarenkaille.


    • hellureijei

      ridley on ainut oikea cyclo crossari......lajin edellä kävijä :) ei ainoastaan hyvä vaan paras

    • Niinpä niin.

      Vähän samahan se oli silloin kun rautarungoista siirryttiin alumiiniin. Jotkut kehuivat niin hirveästi sitä, kun on niin köykäsiä rautarunkoihin verrattuna, että nopeudet nousee ja plaap plaap plaap.
      Ja hui hai. Ite kun ostin ekan alumiinirunkoisen, niin pyörä oli 4 kiloa kevyempi kuin vanha rautarunkoinen. Mutta eipä sillä ajettu lenkkejä sen nopeammin kuin mitä rautarunkoisilla.
      Siis kun rautarungothan oli hyvinkin ohutta putkea, niin ne pyörät rullasivat erittäin kevyesti. Alumiinirungoissa ne putkien halkaisijat olivat huomattavasti suurempia, joten päädytiin seuraavaan: mikä painossa voitettiin, se ilmanvastuksessa hävittiin. Sen huomas lenkeillä ihan selvästi, kuinka paljon enemmän sivutuuli tarrasi rungosta kiinni. Oli nimittäin enemmän purjepinta-alaa.
      Rautarungot olivat varsin hyviä. Ainut huono puoli oli se raudan ruostuminen. Silloin kun kaikki pyörät olivat raudasta, niin eräät pyörät ruostuivat nopeammin kuin toiset. Oli pyöriä, jotka suorastaan ruostuivat käsiin.

      • Alumiini- ja teräsrungon painoerolla ei ole mitään merkitystä tavallisen pyöräilijän kannalta. Suurin osa painosta tulee muista komponenteista: kaksikiloinen runko on jo suhteellisen painava.

        Ruostumista voidaan torjua suihkuttamalla rungon sisäpuoli esimerkiksi moottorinsuojaöljyllä tai tarkoitukseen myytävällä tuotteella. Lisäksi maalipinnan vauriot voi suojata lakalla tai paikkamaalilla. Oikein pidetty, laadukas teräsrunko on hyvin pitkäikäinen.


      • lz127 kirjoitti:

        Alumiini- ja teräsrungon painoerolla ei ole mitään merkitystä tavallisen pyöräilijän kannalta. Suurin osa painosta tulee muista komponenteista: kaksikiloinen runko on jo suhteellisen painava.

        Ruostumista voidaan torjua suihkuttamalla rungon sisäpuoli esimerkiksi moottorinsuojaöljyllä tai tarkoitukseen myytävällä tuotteella. Lisäksi maalipinnan vauriot voi suojata lakalla tai paikkamaalilla. Oikein pidetty, laadukas teräsrunko on hyvin pitkäikäinen.

        Niin ja silloin kun sitä öljyä suikutetaan rungon sisälle, niin keskiölaakeri, kiekot ja levyjarrut on syytä irrottaa ja antaa ylimääräisen öljyn valua pois ennen niiden asentamista takaisin. Jos öljyä menee keskiölaakeriin tai napoihin, se huuhtelee rasvan pois. Jos sitä taas menee levyjarrupaloihin, palat menevät pilalle.


    • Pomppukeppi

      Laittaisin nyt vielä oman lusikkani soppaan tähän mukavuuskeskusteluun...
      Täälläkin huomaa monissa kommenteissa sen yleisen asian että jonkun pyörän ajomukavuus on hyvin pitkälle subjektiivinen kysymys. Pyörä joka on toisen mielestä mukava ajaa voi olla toisen mielestä hirveästi täristävä tekele. Kyse on ensinnäkin jo siitä, mihin on tottunut. Jos laittaa elämänsä vanhalla mummikselle ajaneen kaverin uuden maantiepyörän selkään, se on taatusti hänestä melkoisen täristävä ja epämukava vaikka se maantiepyörien joukossa olisikin mukavana pidetty.
      Toisaalta joku on jo lähtökohtaisesti herkempi tärinälle ja iskuille joten hän kuulostelee paljon tarkemmin sitä miltä pyörä tuntuu samaan aikaan kun joku toinen painaa vain menemään sen enempää miettimättä.
      Yleisesti kyllä itse varoisin puhumasta oikein mistään maantiepyörästä, oli sitten teräs tai hiilikuiturunkoinen, minään "mukavana". Sitä ne eivät ole kun verrataan lähes mihin tahansa muuhun pyörätyyppiin. Tottumisen jälkeen ne ovat kyllä mukavia siinä mielessä että niissä on tehokas ajoasento ja niillä jaksaa ajaa pitkiäkin matkoja kun mitoitus on itselle sopiva. Mutta mukavia samalla kriteerillä kuin joku sohva on mukava ne eivät ole. Aivan kuten ergonominen työtuoli on hyvä istua ja mukava siinä tarkoituksessa kun se on suunniteltu, mutta sohva on löhöilyyn silti paljon mukavampi.

      Eikä tähän minusta vaikuta lopulta kauheasti se, mistä materiaalista runko on tehty. Kyllä se teräsrunkoinen maantiepyöräkin on yleisesti ottaen aika kova ja täristävä kun vertaa moniin muihin pyörätyyppeihin.

    • Anonyymi

      No, mul on hyppykeppi ja istuinkannatinjousitettu hybridi ja se on kova 32mm renkailla ilman näitä varusteita. Sitten on alumiini Nishikin hybrid pro 25mm kumeilla ja alumiinihaarukalla ja se on mukavamman tuntoinen ajaa yleensäkin tärinän suhteen. Kaupungissa, soralla ja poluilla ajan tuolla toisella ja maantiellä toisella. Tuo alumiinihaarukka kivasti tärisee vaakasuunnassa tien epätasaisuuksissa kuten teräs ja carbonhaarukat, joita olen kokeillut toisissa pyörissä. Joustaa jarrutuksessakin tosin. Joustokeulani ei aivan pientä tärinää vaimenna muuta kuin isommassa epätasaisuudessa. Ilmeisesti liian jäykkä halpis.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe