Kumpi parempi? Panelit 2*100W, akut 200Ah. Säädin Mppt max. 50v., eli se kestää. Vain 12v. ulostulo.
Niin, kumpi ompi parempi, panelit rinnan vai sarjaan?
Rinnan vai sarjaan?
44
834
Vastaukset
- Kun ei tiedä
Yritin etsiä vanhoista keskusteluista ja löysinkin jotain. Mutta, näyttää olevan aika kinkkinen homma, sanoa kumpi on parempi.
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia, hyviä tai huonoja, kaikki kokemukset auttaisi eteenpäin, kiitos. - paljo voltteja
Tietysti sarjaan, nykyään laitetaan sarjaan paneeleja 200-300 volttiin asti, aina paranee kun voltteja paljon. Saksassa ei kukaan laita alle 200 voltin systeemejä. Autoissakin mennään kohta 48 voltin systeemiin, alussahan ne oli 6 volttia.
- Vähän virtaa
Eikös se virta jää pienemmäksi, jos kytkee sarjaan? Vaikka jännite nouseekin.
- Se tärkein tieto
Oleellinen tieto olisi se että paljonko paneeleilta matkaa säätimelle/akuille ?
- Kun ei tiedä
Paneeleilta säätimelle n. 10m. Säätimeltä akuille n. 2m.
- Kun ei tiedä
Kun ei tiedä kirjoitti:
Paneeleilta säätimelle n. 10m. Säätimeltä akuille n. 2m.
Missä asiantuntijat, kesälomalla vai?
- iierikka
Ainut heikkous sarjakytkennässä on se jos jompikumpi paneeleista on varjossa, vaikka vähänkin, kokonaistuotto romahtaa. Jos tätä ongelmaa ei ole on sarjaankykemisestä vain positiivisiä vaikututksia.
- Kun ei tiedä
"Ainut heikkous sarjakytkennässä on se jos jompikumpi paneeleista on varjossa, vaikka vähänkin, kokonaistuotto romahtaa. Jos tätä ongelmaa ei ole on sarjaankykemisestä vain positiivisiä vaikututksia. "
No, semmoinen ongelma kyllä tulee päivittäin, kun panelit rinnakkain ja puut alkaa varjostamaan hieman klo 17.00 jälkeen.
Niin, luonnollisesti tonen paneeli jää varjoon aiemmin.
Aamulla eikä päivällä ole varjostus tai muutakaan ongelmaa. Ainakaan keskikesällä, kun aurinko korkealla.
Mites tuotto, eikös se jää n. 6:een Ampeeriin? Kun rinnankytkennässä tulee max. 12-13A. (Säätimen mittarin mukaan jopa 14,2A)
Ja mitä ne positiiviset vaikutuksest ovat?
- iirikka
Siis virta tippuu tietenkin lähes puoleen mutta jännite yli kasinkertaistuu koska häviöt pienenevät ja paneelien säätimelle antama teho on 6 Ampeeria x n. 32 volttia on n.190 W. Säädin sitten kyllä käyttää koko tehon akkujen lataamiseen jolloin virta taas on ihan muuta.
Positiivista on juuri siirtohäviön pieneneminen tai tosinpäin ajatellen kaapeli voi olla hieman ohuempi ja siksi tietenkin edullisempi.
Tämä seikka korostuu jos on pitkä etäisyys, minulla paneleilta säätimelle 60 m.- Kun ei tiedä
"Siis virta tippuu tietenkin lähes puoleen mutta jännite yli kasinkertaistuu koska häviöt pienenevät ja paneelien säätimelle antama teho on 6 Ampeeria x n. 32 volttia on n.190 W. Säädin sitten kyllä käyttää koko tehon akkujen lataamiseen jolloin virta taas on ihan muuta.
Positiivista on juuri siirtohäviön pieneneminen tai tosinpäin ajatellen kaapeli voi olla hieman ohuempi ja siksi tietenkin edullisempi.
Tämä seikka korostuu jos on pitkä etäisyys, minulla paneleilta säätimelle 60 m."
Kiitos valaisevasta selostuksesta. Nyt ymmärrän hieman enemmän tuon mppt säätimen sielunelämästä.
Eli, säädin hyödyntää korkeamman jännitteen virrantuottamiseen.
Mutta, paljonkohan tässä minun tapauksessani latausvirta voisi parhaimmillaan olla?
Ja jääkö panelit rinnankytkettynä, tavallaan hyödyntämättä tuon mppt säätimen "paras ominaisuus"?
Kaapeli muuten on ja 6mm2, minkä hommasin samalla, kun säätimenkin. - iierikka
Kun ei tiedä kirjoitti:
"Siis virta tippuu tietenkin lähes puoleen mutta jännite yli kasinkertaistuu koska häviöt pienenevät ja paneelien säätimelle antama teho on 6 Ampeeria x n. 32 volttia on n.190 W. Säädin sitten kyllä käyttää koko tehon akkujen lataamiseen jolloin virta taas on ihan muuta.
Tämä seikka korostuu jos on pitkä etäisyys, minulla paneleilta säätimelle 60 m."
Kiitos valaisevasta selostuksesta. Nyt ymmärrän hieman enemmän tuon mppt säätimen sielunelämästä.
Eli, säädin hyödyntää korkeamman jännitteen virrantuottamiseen.
Mutta, paljonkohan tässä minun tapauksessani latausvirta voisi parhaimmillaan olla?
Ja jääkö panelit rinnankytkettynä, tavallaan hyödyntämättä tuon mppt säätimen "paras ominaisuus"?
Kaapeli muuten on ja 6mm2, minkä hommasin samalla, kun säätimenkin.No jos oletetaan että 190 Wattia tulee säätimelle ja akkujännite on alussa n. 12 volttia niin190W/12V= n. 16 Ampeeria.
Kokemuksesta voin sanoa että kylmällä aurinkoisella säällä ehkä vieläkin hieman enemmän, mutta kyllä muutama vatti jää matkalle.
Tämä on yksi mppt säätimen hyvä ominaisuus, toinen on että se pitää latausvirran suurena loppuun asti, eli latausvirta ei pienene akun varaustilan kasvaessa, ennenkuin rajoitus alkaa jossain 14,6 voltin paikkeilla. - Kun ei tiedä
iierikka kirjoitti:
No jos oletetaan että 190 Wattia tulee säätimelle ja akkujännite on alussa n. 12 volttia niin190W/12V= n. 16 Ampeeria.
Kokemuksesta voin sanoa että kylmällä aurinkoisella säällä ehkä vieläkin hieman enemmän, mutta kyllä muutama vatti jää matkalle.
Tämä on yksi mppt säätimen hyvä ominaisuus, toinen on että se pitää latausvirran suurena loppuun asti, eli latausvirta ei pienene akun varaustilan kasvaessa, ennenkuin rajoitus alkaa jossain 14,6 voltin paikkeilla.Kävin aamusta vaihtamassa panelien kytkennän sarjaan. Ja ainakin näin äkkiseltään tuotto koheni. Hieman yli 6A tuottoa jo aamusta eli hyvältä näyttää. Täytyy nyt seurailla vähän aikaa miten antaa virtaa esim. iltaisin ja pilvisenä päivänä.
- Nyt tiedän
Kun ei tiedä kirjoitti:
Kävin aamusta vaihtamassa panelien kytkennän sarjaan. Ja ainakin näin äkkiseltään tuotto koheni. Hieman yli 6A tuottoa jo aamusta eli hyvältä näyttää. Täytyy nyt seurailla vähän aikaa miten antaa virtaa esim. iltaisin ja pilvisenä päivänä.
"Kävin aamusta vaihtamassa panelien kytkennän sarjaan. Ja ainakin näin äkkiseltään tuotto koheni. Hieman yli 6A tuottoa jo aamusta eli hyvältä näyttää. Täytyy nyt seurailla vähän aikaa miten antaa virtaa esim. iltaisin ja pilvisenä päivänä. "
Pelkkää paskaa, että muka sarjakytkennässä tuotto parempi. Kävin vaihtamassa takaisin rinnankytkentään. Ja ihan samat ampeerit tulee, erona vaan se, että vaikka aurinko menee hieman pilveenkin niin edelleen 3-5A tulee tuottoa.
Mutta sarjakytkennässä tuotto todellakin romahtaa 0,6-1,5A välille.
No, ei tuo nyt iso homma ollut, mutta hieman ihmettelen noita kehuja, kuinka sarjassa tulee mahtituottoja.
Mutta, nyt se on testattu, enkä todellakaan suosittele kellekään tuota sarjakytkentää. - Nyt tiedän
Nyt tiedän kirjoitti:
"Kävin aamusta vaihtamassa panelien kytkennän sarjaan. Ja ainakin näin äkkiseltään tuotto koheni. Hieman yli 6A tuottoa jo aamusta eli hyvältä näyttää. Täytyy nyt seurailla vähän aikaa miten antaa virtaa esim. iltaisin ja pilvisenä päivänä. "
Pelkkää paskaa, että muka sarjakytkennässä tuotto parempi. Kävin vaihtamassa takaisin rinnankytkentään. Ja ihan samat ampeerit tulee, erona vaan se, että vaikka aurinko menee hieman pilveenkin niin edelleen 3-5A tulee tuottoa.
Mutta sarjakytkennässä tuotto todellakin romahtaa 0,6-1,5A välille.
No, ei tuo nyt iso homma ollut, mutta hieman ihmettelen noita kehuja, kuinka sarjassa tulee mahtituottoja.
Mutta, nyt se on testattu, enkä todellakaan suosittele kellekään tuota sarjakytkentää."Pelkkää ******, että muka sarjakytkennässä tuotto parempi. Kävin vaihtamassa takaisin rinnankytkentään. Ja ihan samat ampeerit tulee, erona vaan se, että vaikka aurinko menee hieman pilveenkin niin edelleen 3-5A tulee tuottoa."
Pakko lisätä vielä, että nytkin vaikka aurinko paistaa ohuen pilviharson lävitse, niin tuottoa 10A.
Sarjakytkennässä eilen, vaikka ei yhtään pilveä taivaalla, niin maksimi n.6A. - 123321
Nyt tiedän kirjoitti:
"Pelkkää ******, että muka sarjakytkennässä tuotto parempi. Kävin vaihtamassa takaisin rinnankytkentään. Ja ihan samat ampeerit tulee, erona vaan se, että vaikka aurinko menee hieman pilveenkin niin edelleen 3-5A tulee tuottoa."
Pakko lisätä vielä, että nytkin vaikka aurinko paistaa ohuen pilviharson lävitse, niin tuottoa 10A.
Sarjakytkennässä eilen, vaikka ei yhtään pilveä taivaalla, niin maksimi n.6A.Kannattais varmaan hankkia siihen sarjaankytkentään aito MPPT säädin eikä mitään feikkiä
- panelisti
123321 kirjoitti:
Kannattais varmaan hankkia siihen sarjaankytkentään aito MPPT säädin eikä mitään feikkiä
suurin syy miksi mikään ei toimi kun halvalla yrittää päästä. toimivat MPPT säätimet maksavat 300 eurosta ylöspäin.
jokainen toki tyylillään. - Nyt tiedän
panelisti kirjoitti:
suurin syy miksi mikään ei toimi kun halvalla yrittää päästä. toimivat MPPT säätimet maksavat 300 eurosta ylöspäin.
jokainen toki tyylillään."http://www.ebay.com/itm/25A-300w-MPPT-solar-charge-controller-regulator-12V-LCD-wider-MPPT-input-/140699954876?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20c25eeebc"
Tämmönen säädin kyseessä ja hyväksi kehuttu. Youtubesta löytyy testi/arvostelu, englanninkielellä tosin.
Mutta, kyllä se niin vaan on, että suomessa on hyvin vähän täysin aurinkoisia päiviä, jolloin niitä huipputuottoja tulee.
Eli, tuo tuoton romahtaminen pilvisessä säässä on kyllä liian suuri. Oli säädin mikä hyvänsä, niin kyllä akut hyytyy tuolla sarjakytkennällä. - panelisti
Nyt tiedän kirjoitti:
"http://www.ebay.com/itm/25A-300w-MPPT-solar-charge-controller-regulator-12V-LCD-wider-MPPT-input-/140699954876?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20c25eeebc"
Tämmönen säädin kyseessä ja hyväksi kehuttu. Youtubesta löytyy testi/arvostelu, englanninkielellä tosin.
Mutta, kyllä se niin vaan on, että suomessa on hyvin vähän täysin aurinkoisia päiviä, jolloin niitä huipputuottoja tulee.
Eli, tuo tuoton romahtaminen pilvisessä säässä on kyllä liian suuri. Oli säädin mikä hyvänsä, niin kyllä akut hyytyy tuolla sarjakytkennällä.höpö höpö. hanki kunnon säädin.
tuohon ei edes kestä kytkeä paneleita sarjaan sillä sen jännitteen kesto ylittyy helposti avoimella piirillä.
oikeasti välistä jo ihan ottaa päähän ihmisten että tuhlaavat rahaa tracereihin yms. muihin ongelmatapauksiin.
täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu. - Nyt tiedän
panelisti kirjoitti:
höpö höpö. hanki kunnon säädin.
tuohon ei edes kestä kytkeä paneleita sarjaan sillä sen jännitteen kesto ylittyy helposti avoimella piirillä.
oikeasti välistä jo ihan ottaa päähän ihmisten että tuhlaavat rahaa tracereihin yms. muihin ongelmatapauksiin.
täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu."tuohon ei edes kestä kytkeä paneleita sarjaan sillä sen jännitteen kesto ylittyy helposti avoimella piirillä."
No, kyllä se minulle riittää. En ole hommaamassa enempää paneeleita lähitulevaisuudessa, siksi sen ostinkin.
Ja toimii erittäin hyvin, kun panelit rinnan kytkettynä. Maximi tuotto tosiaan 14,2A ja saman näytti pihtiampeerimittari, kun tuo säätimen oma mittarikin.
Asun etelä-suomessa ja kyllä ne täysin aurinkoiset kelit on kuitenkin sen verta harvassa, että sen varaan ei voi mitään laskea.
Kyllä sitä tuottoa pitää tulla kuitenkin jonkun verran pilvisessä säässäkin. - panelisti
panelisti kirjoitti:
täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu.vielä sen verran että kahdella 100w rinnankytkettynä saa suoralla auringonpaisteella pwm säätimellä jo 11,5A latausvirran 12V akustoon. saman jos kääntää taas mppt säätimeltä saatavaksi olisi virrantuotto max. 14,75A (saman saa myös panelit sarjaan kytkettynä).
kyseinen säädin on sarjassa rahalla et p*skempaa saa ja jopa huonopi kuin tracer.
suosittelisin outback, i-panda tai morningstar laitteistoja hankittavaksi niin ei tarvitse kikkailla. on kuitenkin niin että energian varastointi on sitä kalleinta ja siksi akustosta kannattaa pitää huolta kunnon säätimellä. näin säästää nopeasti säätimen hinnan takaisin kun akkujen vaihtoväli pitenee merkittävästi. - panelisti
Nyt tiedän kirjoitti:
"tuohon ei edes kestä kytkeä paneleita sarjaan sillä sen jännitteen kesto ylittyy helposti avoimella piirillä."
No, kyllä se minulle riittää. En ole hommaamassa enempää paneeleita lähitulevaisuudessa, siksi sen ostinkin.
Ja toimii erittäin hyvin, kun panelit rinnan kytkettynä. Maximi tuotto tosiaan 14,2A ja saman näytti pihtiampeerimittari, kun tuo säätimen oma mittarikin.
Asun etelä-suomessa ja kyllä ne täysin aurinkoiset kelit on kuitenkin sen verta harvassa, että sen varaan ei voi mitään laskea.
Kyllä sitä tuottoa pitää tulla kuitenkin jonkun verran pilvisessä säässäkin.kas vain, on vain kehuttu. mm. ylilataa akkuja, heräämis ongelmia, omaa virrankulutusta kehutaan suureksi.
onnea ja menestystä valitsemallenne polulle. - Nyt tiedän
panelisti kirjoitti:
kas vain, on vain kehuttu. mm. ylilataa akkuja, heräämis ongelmia, omaa virrankulutusta kehutaan suureksi.
onnea ja menestystä valitsemallenne polulle.Mitään ylitaamista en ole havainnut, enkä heräämisongelmia. Ja oma virrankulutus n. 0.6A, olen mitannut. Ei ollenkaan paha. Lepotilassa yöllä, taitaa tippua vielä hieman tuostakin.
Itse olen tyytyväinen ja se riittää. Ja voin sanoa, että semmosta lataus-säädintä ei olekaan joka kaikkia miellyttää. - panelisti
Nyt tiedän kirjoitti:
Mitään ylitaamista en ole havainnut, enkä heräämisongelmia. Ja oma virrankulutus n. 0.6A, olen mitannut. Ei ollenkaan paha. Lepotilassa yöllä, taitaa tippua vielä hieman tuostakin.
Itse olen tyytyväinen ja se riittää. Ja voin sanoa, että semmosta lataus-säädintä ei olekaan joka kaikkia miellyttää.ok, pidän aika hyvin huolen että virrankulutus on alle 50mA. se on vuorokaudessa 1,2Ah kun taas tällä kehutulla säätimellä se on 14,4Ah...
tietämätön on tyytyväinen, sanotaan. - panelisti
Nyt tiedän kirjoitti:
Mitään ylitaamista en ole havainnut, enkä heräämisongelmia. Ja oma virrankulutus n. 0.6A, olen mitannut. Ei ollenkaan paha. Lepotilassa yöllä, taitaa tippua vielä hieman tuostakin.
Itse olen tyytyväinen ja se riittää. Ja voin sanoa, että semmosta lataus-säädintä ei olekaan joka kaikkia miellyttää.en mitenkään halua tietenkään vinoilla tai muuta vaan yritän saada sinut ymmärtämään että mihin olet työntänyt kätesi ja rahasi sellaisen tavaraan jolla ei ole oikeasti mitään järkeä käyttää aurinkosähköjärjestelmässä. jos voit niin palauta säädin ja hanki vaikka saman hintainen pwm säädin niin saat enemmän käyttöön vuodessa energiaa kuin tuolla räpsyllä.
- Nyt tiedän
panelisti kirjoitti:
ok, pidän aika hyvin huolen että virrankulutus on alle 50mA. se on vuorokaudessa 1,2Ah kun taas tällä kehutulla säätimellä se on 14,4Ah...
tietämätön on tyytyväinen, sanotaan.Tuli pikkasen väärää infoa, mutta korjataan. Siis, olen mitannut invertterin virrankulutuksen ja se on tuo 0,6A, kun ei kulutusta. Meni vähän muistilaput sekaisin...
Ja tuo säätimen virrankulutus löytyy kyllä sieltä laittamaltani ebay:n sivulta. Eli, 1W. Sitä en ole mitannut, kun ei ole ollut tarvetta, hyvin on virta piisannut. - heliomaatti 2014
Nyt tiedän kirjoitti:
"http://www.ebay.com/itm/25A-300w-MPPT-solar-charge-controller-regulator-12V-LCD-wider-MPPT-input-/140699954876?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20c25eeebc"
Eli, tuo tuoton romahtaminen pilvisessä säässä on kyllä liian suuri. Oli säädin mikä hyvänsä, niin kyllä akut hyytyy tuolla sarjakytkennällä.PCM-3012: The $140 MPPT, in-depth review, test & …: http://youtu.be/kTDKogV7Djk
Tuolla on testattu säädin, pääsääntöisesti soiva peli muutamia bugeja löytyy, käy kurkkaamassa. - tracer 2015rn ok
panelisti kirjoitti:
vielä sen verran että kahdella 100w rinnankytkettynä saa suoralla auringonpaisteella pwm säätimellä jo 11,5A latausvirran 12V akustoon. saman jos kääntää taas mppt säätimeltä saatavaksi olisi virrantuotto max. 14,75A (saman saa myös panelit sarjaan kytkettynä).
kyseinen säädin on sarjassa rahalla et p*skempaa saa ja jopa huonopi kuin tracer.
suosittelisin outback, i-panda tai morningstar laitteistoja hankittavaksi niin ei tarvitse kikkailla. on kuitenkin niin että energian varastointi on sitä kalleinta ja siksi akustosta kannattaa pitää huolta kunnon säätimellä. näin säästää nopeasti säätimen hinnan takaisin kun akkujen vaihtoväli pitenee merkittävästi.Taitaa olla kotimainen säädinkauppias äänessä kun syvällä rinta-äänellä haukkuu kilpailijat ja kehuu omiaan.
Valistuneet osaa hakea ulkomaisia testejä ja ostavat sen perusteella itselle parhaan mallin. Tarkkana toki täytyy olla kun kinkit on niin taitavia kopioimaan aitoja merkkejä halvoiksi toimimattomiksi kopioiksi.
Järki käteen tässäkin ostamisessa ei 6-15€ /£ /$ VOI SAADA MINKÄÄN TYYPPISTÄ TOIMIVAA säädintä vaikka on miten PWM, MPPT tai mitä präntättynä kanteen. - Nyt tiedän
heliomaatti 2014 kirjoitti:
PCM-3012: The $140 MPPT, in-depth review, test & …: http://youtu.be/kTDKogV7Djk
Tuolla on testattu säädin, pääsääntöisesti soiva peli muutamia bugeja löytyy, käy kurkkaamassa.Juurikin näin, muutamia bugeja löytyy, esim. ei mene "yötilaan" jos säätimen ulosottoon on kytketty piuhat vaikka valoille.
Mutta minulle sillä ei ole merkitystä, koska kaikki kulutus otetaan suoraan akuilta.
Ja muistaakseni säätimen kiinnitys ei saanut kehuja, no, makuasia. Hyvin on paikallaan pysynyt, eihän siinä kukaan leukoja vedä.
Mainittiin tämäkin, että näyttää watit ja ampeerit tarkasti.
Tuohon hintaluokkaan ihan toimiva, minkä olen itsekin todennut.
"vielä sen verran että kahdella 100w rinnankytkettynä saa suoralla auringonpaisteella pwm säätimellä jo 11,5A latausvirran 12V akustoon. saman jos kääntää taas mppt säätimeltä saatavaksi olisi virrantuotto max. 14,75A (saman saa myös panelit sarjaan kytkettynä).
Ja tähän sen verta, että eikös tuo 14,2A, mitä tuo minulla näytti ole ihan hyvä lukema?
Tuo 14,75A taitaa olla teoreettinen tuotto, mutta ainahan käytännössä tulee hieman jännitehäviötä. - Nyt tiedän
Nyt tiedän kirjoitti:
Juurikin näin, muutamia bugeja löytyy, esim. ei mene "yötilaan" jos säätimen ulosottoon on kytketty piuhat vaikka valoille.
Mutta minulle sillä ei ole merkitystä, koska kaikki kulutus otetaan suoraan akuilta.
Ja muistaakseni säätimen kiinnitys ei saanut kehuja, no, makuasia. Hyvin on paikallaan pysynyt, eihän siinä kukaan leukoja vedä.
"vielä sen verran että kahdella 100w rinnankytkettynä saa suoralla auringonpaisteella pwm säätimellä jo 11,5A latausvirran 12V akustoon. saman jos kääntää taas mppt säätimeltä saatavaksi olisi virrantuotto max. 14,75A (saman saa myös panelit sarjaan kytkettynä).
Ja tähän sen verta, että eikös tuo 14,2A, mitä tuo minulla näytti ole ihan hyvä lukema?
Tuo 14,75A taitaa olla teoreettinen tuotto, mutta ainahan käytännössä tulee hieman jännitehäviötä.Ja mainitaan vielä, että säätimen ampeerimittari ei näytä alle 0,6A tuottoa, no ei haittaa minua.
Tuo testi on muuten eri, mistä itse sen katsoin, mutta en nyt jaksa/kerkiä sitä ruveta kattomaan.
Ehkä jossain vaiheessa vilkaisen. - Semmoista tänään
Nyt tiedän kirjoitti:
Juurikin näin, muutamia bugeja löytyy, esim. ei mene "yötilaan" jos säätimen ulosottoon on kytketty piuhat vaikka valoille.
Tuo 14,75A taitaa olla teoreettinen tuotto, mutta ainahan käytännössä tulee hieman jännitehäviötä.Ei ole vielä lähelläkään teoreettista virtaa mitä mppt säätimeltä voidaan laskennallisesti maksimissaan saada vastaavilta paneleilta.
- 36543w
Semmoista tänään kirjoitti:
Ei ole vielä lähelläkään teoreettista virtaa mitä mppt säätimeltä voidaan laskennallisesti maksimissaan saada vastaavilta paneleilta.
Niin LASKENNALLISESTI, käytäntö ja panelien toleranssit ovat sitten toinen juttu.
Enemmän hyötyä pitkällä aikavälillä on panelien tarkemmasta kohdistuksesta aurinkoon kuin tuolla laskennallisella n. 2-3A lisähyödyllä.
Tuolla oli aikaisemminkin jo juttua aurinkoseuraajasta ja sen antamista tehoista, käy kurkkaamassa. - Kesälomamökillä
panelisti kirjoitti:
täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu.täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu.
mutta moniko noista osuu etelään suunnattuun paneeliin. ainakin heinäkuussa etelään kerenneen auringon edessä on usein keskipäivällä maasta nousseen cumuluspilvet. mutuna arvioin etellään suunnattuu paneeliin osuvan 200 tuntia - 5+6
Kesälomamökillä kirjoitti:
täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu.
mutta moniko noista osuu etelään suunnattuun paneeliin. ainakin heinäkuussa etelään kerenneen auringon edessä on usein keskipäivällä maasta nousseen cumuluspilvet. mutuna arvioin etellään suunnattuu paneeliin osuvan 200 tuntiahttp://ilmatieteenlaitos.fi/kesatilastot
ei kannata mutuilla kun faktaa löytyy myös viralliselta taholta. tuolle välille sattuu suora auringonpaiste kiinteästi asennetulle (riippuen asennuskulmasta) panelille vuodessa aina hangosta utsjoelle. - 5+6
Kesälomamökillä kirjoitti:
täysin aurinkoisia tunteja suomessa on 850-1200 riippuen missäpäin suomea asuu.
mutta moniko noista osuu etelään suunnattuun paneeliin. ainakin heinäkuussa etelään kerenneen auringon edessä on usein keskipäivällä maasta nousseen cumuluspilvet. mutuna arvioin etellään suunnattuu paneeliin osuvan 200 tuntiakokovuoden aurinkoiset tunnit löydät vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmasto#Aurinkotunnit_ja_auringonkierto
ei siis ole mitenkään poikkeuksellista että kiinteästi asennettuun paneli tuottaa nimellistehonsa verran 850-1200 tuntia.
- sähköfysiikkaa
Sarjaan, jolloin virta pienempi. Mitä ohuempi ja pidempi johto, sitä isompi vastus. Johdon jännitehäviö on virran ja vastuksen tulo. Eli rinnankytketyiltä paneeleilta tulee esim. 18 volttia ja 10 ampeeria, johdossa vastusta vaikkapa 0,1 ohmia, niin matkalle hukkuu 1 voltti eli 10 wattia. Sarjaankytkettynä samassa tapauksessa tuleekin 36 volttia ja 5 ampeeria, matkalle katoaa 0,5 volttia eli 2,5 wattia. Lisäksi paneelit lataavat teoriassa hieman pidempään, koska valon määrän pitää mennä pienemmäksi ennen kuin jännite tippuu niin alas ettei säädin voi sitä hyödyntää. Tuossa tosin puhutaan aika lillukanvarsista. Oleellinen juttu on toi jännitehäviö. Olikos se nyt 150 volttia, jonka alle pitää kuitenkin lain mukaan pysyä, jos ei ammattilaista käytä asennuksissa.
- TI-miehille tiedoksi
Suojajännitteisiä sähkötöitä saa tehdä itse, jos tietää mitä tekee ja tuntee turvallisuusmääräykset. Suojajännite on tasasähköllä 120 V ja vaihtosähköllä 50 V asti.
- melkein sähköm
siis 3kpl 130w 12V (7-8A) paneeleita on sarjassa 390W ja 36V jolloin A lukema on muutama kpl?
jolloin kaapeliksi pidemmällekkin matkalle riittää ohut naru. - kipinä
"melkein sähköm":
eikö se mene niin että 36V ja 8A on sulla? - Sähköantero
"Ainut heikkous sarjakytkennässä on se jos jompikumpi paneeleista on varjossa, vaikka vähänkin, kokonaistuotto romahtaa. Jos tätä ongelmaa ei ole on sarjaankykemisestä vain positiivisiä vaikututksia. "
tää nyt ei kyllä pidä paikkaansa, osa varjostu vaikuttaa tuottoon samalla tavalla olivat paneeli sarjassa tai rinnan.- Kuitenkin on
Mietippäs vähän tarkemmin miksi kuitenkin käytännössä eroa on.
- Haluan tietää
Kuitenkin on kirjoitti:
Mietippäs vähän tarkemmin miksi kuitenkin käytännössä eroa on.
"Mietippäs vähän tarkemmin miksi kuitenkin käytännössä eroa on. "
Kerroppa meille, jotka ei tiedä. Jos siis tiedät? - Haluan tietää
Haluan tietää kirjoitti:
"Mietippäs vähän tarkemmin miksi kuitenkin käytännössä eroa on. "
Kerroppa meille, jotka ei tiedä. Jos siis tiedät?Ei tainnut kuitenkaan olla todellista tietoa???
- Sarjassa 100w
Mulla on 2*100 w sarjassa. panelit järvenrannalla ja säätjänä 45 A tracer. Kaapeli maakaapeli 4*6 mm2 55 metriä.
Hyvin on sähköä riittänyrt - tavis man
Minusta kummallakin systeemillä on omat hyvät puolensa.
-Aurinkokennojen paikka.Jos on yli 20m kennoilta akustolle,kannattaa jännite nostaa niin ylös kuin säännöt sallii.Tavis ihminen kuten minä pitäysyn 12 Voltissa..
-Hankittu säädin rajottaa omalta osaltaan mikä jännite ja virta saa läpi kulkea.
-Hankittavan johdon paksuus määrää jännitteen ja virran.
-Ensin suunnitellaan paikka,toteutus ja komponentit,sitten hommiin.Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.Jos invertteri,niin aito sini, verkkosudin ja ferriittejä.
Kääntömoottorin hankkijoille.Sydäntalvella kääntömoottoreille sähköä vain öisin muutamaksi minuutiksi ajastinkellolla.Näin kennot eivät turhaan seilaa kovassa pakkasessa ja kuitenkin moottorin muisti säilyy kevääseen.Saadaan pitempi käyttöikä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735