Hyvä auto max. 6000€:lla?

mawe

Hei, tarkoituksena olisi ostaa elämäni ensimmäinen auto ja tarvitsisin neuvoa, koska en autoista hirveästi ymmärrä mitään. Budjetti on tosiaan 6000€. Olen 25v mies.
Tarvitsen siis henkilöauton, jolla kulkisin pääasiassa töihin ja kauppaan. Suuria tavaroita kuljetan harvoin, joten mitään farmaria en varmastikaan tarvitse. Silloin tällöin tekisin vähän pidempää reissua mökille ja kavereiden luo.
Auton olisi hyvä olla suht. taloudellinen, mutta ei kuitenkaan mikään mummeleiden Yaris.. eli joku 1.4-1.6l moottori voisi olla aika jees? Merkeistä mieluiten Toyota, VW tai Audi, koska en oikein luota muihin. Olen tähän asti katsellut nettiautosta lähinnä Toyota Corollaa, VW Golfia ja Boraa sekä Audi A3. Mikähän näistä olisi paras vaihtoehto? Vai olisiko kuitenkin kenties joku muu merkki/malli parempi?

18

3880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Magee mies

Dodge Caliber olisi varsin maukas menopeli nuorelle kundille.

• en ehdota

Et keksiny yhtään huonolaatuisempaa autoa?

Kaikista noista aloittajan mainitsemista merkeistä löytyy hyviä,
        enemmän sitten se oma maku että mikä miellyttää enemmän.
        Audi on kalliimman luokan merkki, vastaavista osista on kai
        aika pitkälle kyhätty seatit, skotat ja mitä niitä on.

Auton koneen koko menee tavallisissa autoissa hyvin paljon
        sen mukaan mitä se auto painaa. Yariksessa riittää 100hv mutta autissa
        pitää olla 120hv että kulkee saman verran tai tietysti pikkusen
        enemmän kun on auti.

2-4s ero 0-100km/h kiihtyvyysarvoissa on merkityksetöntä.
        Ei niillä arkisessa ajossa ole mitään painoarvoa, mitä enemmän
        kulkee sitä enemmän maksaa itse auto ja myös sillä ajaminen.
        Sporttiautoissa on myös vakuutukset korkeemmat.

• Tarkkana

Etsi vähän ajettua, hyvin huollettua ja pidettyä, sekä mahdollisimman virheetöntä. Tarkista Trafilta historia. Ota huomioon molempien rengas sarjojen kunto, tulevat jakohihnan vaihdot ym. Vaikka et moottoreista ymmärtäisikään, katso moottori ja vaihteisto päällisin puolin ja alta etsien merkkejä vuodoista. Tarkkaile eri kulmista sävy eroja maalipinnassa, jos jotain on maalattu, kysy miksi? Mielummin vanhempi hyvä kun uudempi huono. Osta järjellä, älä tunteella. Tämä siis jos haluat taloudellisen vaihtoehdon ja huoletonta ajoa. Noista vaihto ehdoista ja hinta luokasta olettaisin että tätä haet. Bora, Golf, A3, Corolla ovat kaikki järki vaihtoehtoja. Jos pipo ei kiristä, kannattaisi käydä koeajamassa muitakin merkkejä. Saatat yllättyä jos ei vielä ole "merkkilasit" silmillä. Tavotteeksi ottaisin 1,6-2,0 moottorin. Kulutus ei kasva niin merkittäväksi, mutta ajaminen on mukavempaa ja vaivattomampaa.

• Harva osaa

Kannattaa ostaa liikkeestä, jossa osataan oikea hinnoittelu.

• wsdsss11111

Osaako ostaja katsoa arvioida sellaista?

• mawe

Kiitos vastauksista! Taidan käydä liikkeissä koeajamassa näitä autoja ja sitten sillä perusteella valitsen jonkun. Budjetti tosin nousi nyt 10000€:een, joten täytyy sen mukaan sitten valita joku bileni :)

• Kanneljärven Mooses

Vanha hyvä neuvo: jos budjetti on 10000, käytä siitä auton ostamiseen vain 8000. Lopuilla pistät ostetun auton kuntoon ja varaudut yllätyksiin. Vasta muutaman vuoden jälkeen alkaa selvitä, onnistuiko kauppa vai ei.

Lisäksi sanoisin, ettei nollan auton kokemuksella pitäisi rajoittaa valinnanvaraansa etukäteen kovin tiukasti.

• suosin uudempaa

Toyota Corollan ja VW Golfin valitsemalla on todennäköisyys sille suurempi että saat vanhemman ja enemmän ajetun yksilön kuin valitsemalla toisen merkkisen. Syynä on kysyntä ja tarjonta, eli muita merkkejä myydään halvemmalla hinnalla jotta ne olisivat kiinnostavia. Kannattaa siis koeajaa ennakkoluulottomasti ja vasta sitten valita, ei ne muunmerkkiset autot huonoja ole.

Liikennevakuutus, kasko ja vero tarkoittavat suunnilleen 1000 euron kustannusta ensimmäiselle vuodelle.

• mawe

Entäs sitten korjaukset? Kun käytetyn auton ostaa, niin varmasti joutuu korjaamaan sitä ainakin jossain vaiheessa. Tuleeko jonkun näistä merkeistä korjaaminen selvästi kalliimmaksi? Tuttu sanoi, että Golfeista löytyy paljon vikoja ja nyt kun nettiä selailin, niin aika paljon ihmiset valittavat näistä autoista. Onko muut volkkarit parempia, esim. Bora tai Passat?
      Entä pystyykö joku muu merkki tarjoamaan parempia autoja kuin edellä mainitut? Olen nyt meinaan katsellut paljon autoja nettiautosta ja käynyt koejamassa yhden Corollan sekä Avensiksen. Tällä viikolla kun pääsisi vielä testaamassa jonkun volkkarin ja audi A3:n. Mutta muuten alkaa olla kyllä ihan sekaisin, että minkä auton nyt sitten kannattaa ottaa, tämän takia yritän ottaa kaikki seikat huomioon.

• Eniten autoa

tarjonnee kuitenkin Toyota. Malli ja moottori ovat makuasia mutta kallistuisin ehkä Avensiksen puoleen erittäin hyvien kokemusten perusteella Caina 2:sta. Kaikkein huolettomin auto vanhan Mersu Dieselin lisäksi mikä minulla on koskaan ollut. Kokemusta sentään yli 40 vuotta erilaisista autoista ja päälle autoalan insinöörikoulutus. Mielummin HYVÄ vanhempi kuin joku nykyajan digitaalirihveli. Olen puhunut.

• suosin uudempaa

Todella vaikea sanoa mikä auto on kallis korjata, etenkin koska sama vika ei tule joka autoon.

Mutta mikäli vertaat eri vuosimalleja (kilometrit, koneen koko, varustelu) niin voit havaita että Corollan hinnassa on sen verran ylimääräistä että johonkin toisen merkkiseen autoon tekee jo isommankin korjauksen. Eikä se ylihinta tarkoita takuuta, ei myöskään sitä että muun merkkisissä olisi oikeasti niitä vikoja.

Itse yritän katsella autoja ilman niiden merkkiä, eli haen ensin tietyn ikäistä ja tietyllä varustetasolla - ja yllätyinkin sitten positiivisesti. Olen lukenut autovertailujakin, eikä Toyota ole niissä automallina kerännyt hyviä sijoituksia. Tosin niistä pitää osata löytää ne merkittävät asiat, nopea mutkatieajo ei ole ainakaan minulle tärkeää jos auto vain siksi kuluttaa enemmän ja on meluisa.

Oletko miettinyt miksi ei esimerkiksi Opel Astra tai Ford Focus kiinnosta sinua?

• mawe
        suosin uudempaa kirjoitti:

Todella vaikea sanoa mikä auto on kallis korjata, etenkin koska sama vika ei tule joka autoon.

Mutta mikäli vertaat eri vuosimalleja (kilometrit, koneen koko, varustelu) niin voit havaita että Corollan hinnassa on sen verran ylimääräistä että johonkin toisen merkkiseen autoon tekee jo isommankin korjauksen. Eikä se ylihinta tarkoita takuuta, ei myöskään sitä että muun merkkisissä olisi oikeasti niitä vikoja.

Itse yritän katsella autoja ilman niiden merkkiä, eli haen ensin tietyn ikäistä ja tietyllä varustetasolla - ja yllätyinkin sitten positiivisesti. Olen lukenut autovertailujakin, eikä Toyota ole niissä automallina kerännyt hyviä sijoituksia. Tosin niistä pitää osata löytää ne merkittävät asiat, nopea mutkatieajo ei ole ainakaan minulle tärkeää jos auto vain siksi kuluttaa enemmän ja on meluisa.

Oletko miettinyt miksi ei esimerkiksi Opel Astra tai Ford Focus kiinnosta sinua?

Hyviä pointteja, kiitos! Opel Astralla olen ajanut, enkä oikein pidä siitä. Ford Focus on kyllä aina ollut mielestäni näppärä ja aika hieno auto. Täytyykin käydä katselemassa sellaista, kiitos vinkistä.

• mawe
        Eniten autoa kirjoitti:

tarjonnee kuitenkin Toyota. Malli ja moottori ovat makuasia mutta kallistuisin ehkä Avensiksen puoleen erittäin hyvien kokemusten perusteella Caina 2:sta. Kaikkein huolettomin auto vanhan Mersu Dieselin lisäksi mikä minulla on koskaan ollut. Kokemusta sentään yli 40 vuotta erilaisista autoista ja päälle autoalan insinöörikoulutus. Mielummin HYVÄ vanhempi kuin joku nykyajan digitaalirihveli. Olen puhunut.

Joo, tuo Avensis oli kyllä todella pehmeä ajaa verrattuna Corollaan. Myös mielestäni jonkun verran paremmin eristetty.

• Onnenpekka,
      • Pinsiön paroni

On taas todella ovelaa piilomainontaa. Kumma kun näistä aina tulee esille se yksi ja sama liike.

• Lopeta provoilu
        Pinsiön paroni kirjoitti:

On taas todella ovelaa piilomainontaa. Kumma kun näistä aina tulee esille se yksi ja sama liike.

Itsehän sinä niitä kilpailijasi linkkejä tänne massapostitat, ja aina heti perään syytät uhriasi mainostamisesta.

• Bannia provoilijalle

Eikö sinulla ole muuta elämää kuin provoilla kilpailijasi autoista?

• ilmanautoveroa

Uusi Dacia.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6038
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      64
      3769
    3. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      16
      2887
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      189
      2817
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2369
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      36
      2345
    7. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      22
      2271
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      19
      2200
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      149
      1438
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      298
      1396
    Aihe