Keskustelu lääkkeistä jatkuu

Aivot tuhottu

Turun Sanomien (ja varmaan muidenkin lehtien) yleisönosastolla oli tänään kirjoitus masennuslääkkeiden arveluttavuudesta.

http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/651209/Masennuksen hoitoa arvioitava uudelleen

Itselläni on ikävä aavistus, että viimeisen viidentoista vuoden aikana kokeilemani eri masennuslääkkeet ovat ajaneet minut tähän surkeaan jamaan, jossa olen nyt. Olen kokeillut erimittaisia jaksoja kaikkia masennuslääkeryhmiä ja useita eri lääkeaineita saman ryhmän sisällä. Aina kun edellinen todettiin tehottomaksi, se ajettiin alas ja aloitettiin uusi. Toivoisin, että joku olisi herättänyt minut ajoissa.

23

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxccc

Lukekaa myös Nina Michaelin kirjoitus "Masentuneen hoidossa kyse sielusta".
      Löytyy samasta linkistä.

• Lääkkeitä popsiva

Lopeta hyvä ihminen lääkkeiden syönti, kun et niitä kerran tarvitse. Ihminen joka epäilee kovasti lääkitystä ja keksii lääkkeistä vain huonoja puolia ei todellakaan niitä tarvitse. Mielenterveytesi pysyy varmaan kunnossa, kun saat toteuttaa itseäsi mielipidekirjoituksia laatimalla.

• Tupu Hupu Lupu
      • 17+16

Turun Sanomat halunnut sensuroida aika isoja nimiä pois jutusta. Varsin valitettavaa toimintaa. Kiitos linkistä sensuroimattomaan juttuun.

• delikatessi

Käyttämästi lääkekoktaili on hyvin voinut vaikuttaa vointiinsi merkittävästi. Lähes aina psyykenlääkkeet aiheuttavat ongelmia pidempään käytettynä, mutta myös lyhyt käyttö voi johtaa pitkäaikaisiin tai pysyviin ongelmiin. Esimerkiksi mainitsemasi masennuslääkkeet usein aiheuttavat masennuksen lisääntymistä, ahdistuneisuutta ja kroonistavat masennusta. Kannattaa olla uskomatta psykiatreja, jotka väittävät muuta. En sano, etteikö joku voisi kokea ssri-lääkkeen olevan hyödyksi tai avuksi, mutta he harvoin tietävät millaisen riskin ovat ottaneet terveytensä kannalta, koska heille ei siitä rehellisesti ole koskaan kerrottu.

• tällaistakin.

Minä olen käyttänyt ssri-lääkettä melkein vuoden, en ole kokenut siitä mitään haittaa. Lääke on kirkastanut mieltä ja helpottanut sosiaalista jännittyneisyyttä, en myöskään ole enää tarvinnut rauhoittavia. Koen, että ssri tekee oloni normaaliksi, kun taas esim. rauhoittava lääke päihdyttää. Ennen ssri olo oli kuin sumussa eläisi.

• xxxccc

Kuulut siihen n.10% vähemmistöön ihmisistä ketkä saa SSRI-lääkkeistä
        todellista apua.Hyvä niin.

• delikatessi
        xxxccc kirjoitti:

Kuulut siihen n.10% vähemmistöön ihmisistä ketkä saa SSRI-lääkkeistä
        todellista apua.Hyvä niin.

Noin 10% "VAKAVASTI" masentuneista sai tutkimusten mukaan apua masennuslääkkeistä. Eli koko käyttäjistöstä prosentti on paljon pienempi. Peter Gotzsche arvioi, että jopa 10%:lle tuleva apu vakavasti masentuneiden keskuudessa on yliarvio erilaisista syistä johtuen. Tästä hän kertoo enemmän muun muassa kirjassaan 'Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus'.

• Näillä kriitikoilla harvemmin on tarjota mitään tilalle, vaan yleensä vain jotain "pitää hoitaa ihmisen sielu"-tasoista diipadaapaa. Masennus on vakava asia ja riski itsessään. Jos esim. on useamman vuoden pois työelämästä masennuksen vuoksi, niin hyvin todennäköisesti voi syrjäytyä lopullisesti ja joutua lopuksi elämäksi köyhyysloukkuun. Puhumattakaan sitten itsemurhariskistä. Itse masennukseen verrattuna masennuslääkkeiden väitetyt, huonosti todistellut "riskit" ja sivuvaikutukset tuntuvat kovin vähäisilä.

• xxxccc

Et ole tainnut lukea tuota N. Michelinin kirjoitusta.Otsikko on kyllä ihan karmea,antaa aivan väärän kuvan siitä mitä asioita kirjoituksessa käsitellään.

• jlkäjä

Tosiaan,kun kerran masennuslääkkeet toimivat yhtä hyvin kuin kalkkitabletit tutkimusten mukaan, niin nämä kriitikot varmaan voisivat tarjota sinullekin kalkkipillereitä vaihtoehtohoitona? Kun kerran jotain pillereitä haluat kovasti syödä, niin veronmaksajana minä ainakin kustantaisin sinulle kyllä mielläni kalkkitabletin päivässä kuin kalliin terapian, jonka tehoon et usko. Tämän jälkeen olen varma, että sinusta tulisi ubersosiaalinen energinen menestyjä ja olisit kymmenen vuoden päästä miljonääri. Kalkkitabletit olisivat kustannustehokkaampi tapa hoitaa masennusta yhteiskunnalle, yksi ikävä puoli niissä on tietenkin, ettei niihin juuri liity vakavia sivuvaikutuksia. Se laskee hoidon uskottavuutta kun tiedät, miten kamalia oireita ne saattavat aiheuttaa oikeasti. Ikävä tosiasia on, että lääkkeet eivät poista masennusta valtaosalla ihmisistä ja että niiden teho on "todistettu" usein lääketehtaiden rahoittamien "tutkimusten" toimesta kyseenalaisin menetelmin. Totta puhuen masennushan on usein tapa kuvata joko väliaikaista surua tai pidempiaikaista kroonistunutta stressiä/kipua. Molemmat ovat sekä hyvin sielullisia ja fyysisiä kokemuksia, eikä niistä pääse eroon päivässä tai kahdessa. Pitää vaikutta ympäristöön ja ajattelutapoihin, mikä vaatii rahaa ja erityisesti vaivaa.

• jlkäjä kirjoitti:

Tosiaan,kun kerran masennuslääkkeet toimivat yhtä hyvin kuin kalkkitabletit tutkimusten mukaan, niin nämä kriitikot varmaan voisivat tarjota sinullekin kalkkipillereitä vaihtoehtohoitona? Kun kerran jotain pillereitä haluat kovasti syödä, niin veronmaksajana minä ainakin kustantaisin sinulle kyllä mielläni kalkkitabletin päivässä kuin kalliin terapian, jonka tehoon et usko. Tämän jälkeen olen varma, että sinusta tulisi ubersosiaalinen energinen menestyjä ja olisit kymmenen vuoden päästä miljonääri. Kalkkitabletit olisivat kustannustehokkaampi tapa hoitaa masennusta yhteiskunnalle, yksi ikävä puoli niissä on tietenkin, ettei niihin juuri liity vakavia sivuvaikutuksia. Se laskee hoidon uskottavuutta kun tiedät, miten kamalia oireita ne saattavat aiheuttaa oikeasti. Ikävä tosiasia on, että lääkkeet eivät poista masennusta valtaosalla ihmisistä ja että niiden teho on "todistettu" usein lääketehtaiden rahoittamien "tutkimusten" toimesta kyseenalaisin menetelmin. Totta puhuen masennushan on usein tapa kuvata joko väliaikaista surua tai pidempiaikaista kroonistunutta stressiä/kipua. Molemmat ovat sekä hyvin sielullisia ja fyysisiä kokemuksia, eikä niistä pääse eroon päivässä tai kahdessa. Pitää vaikutta ympäristöön ja ajattelutapoihin, mikä vaatii rahaa ja erityisesti vaivaa.

"Tosiaan,kun kerran masennuslääkkeet toimivat yhtä hyvin kuin kalkkitabletit tutkimusten mukaan, niin nämä kriitikot varmaan voisivat tarjota sinullekin kalkkipillereitä vaihtoehtohoitona"

MOT-ohjelmiin ja joihinkin populaariuutisiin perustuva harhakäsitys.

"Masennuslääkkeiden tehoa depression hoidossa on tutkittu sadoissa satunnaistetuissa, lumekontrolloiduissa kaksoissokkoutetuissa kliinisissä kokeissa. Aihepiiriä koskevia meta-analyyseja on useita kymmeniä ja potilasmäärät ovat yhteensä kymmeniä tuhansia, mikäli myös lääkkeitä keskenään vertailevat tutkimukset otetaan mukaan. Hoitosuosituksen taulukossa 2 on yhteensä 16 Suomessa vuonna 2010 myynnissä olevaa masennuslääkettä, joista jokaisesta on vähintään kaksi lumekontrolloitua satun-naistettua kliinistä tutkimusta, eli A-tason näyttö. Tavallisin primaarinen päätetapahtuma masennuslääketutkimuksissa on lääkeresponssi (yleensä ≥ 50 % lasku masennusoiremittarin pistemäärässä), joskus täysi remissio (yleensä < 8 pistettä Hamiltonin depressioasteikolla). Materiaalin laajuuden vuoksi seuraavassa tarkastellaan masennuslääkkeitä pääosinryhmätasolla, ja katsauksessa on pitäydytty lääketeollisuudesta mahdollisimman riippumattomien tutkijoiden ja instituutioiden toteuttamiin systemoituihin katsauksiin ja meta-analyyseihin. Katsaus on tavanomaista laajempi siksi, että masennuslääkkeiden tehosta on käyty kriittistä keskustelua."

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nak04327&suositusid=hoi50023

• Populismi in my ass
        outsider1 kirjoitti:

"Tosiaan,kun kerran masennuslääkkeet toimivat yhtä hyvin kuin kalkkitabletit tutkimusten mukaan, niin nämä kriitikot varmaan voisivat tarjota sinullekin kalkkipillereitä vaihtoehtohoitona"

MOT-ohjelmiin ja joihinkin populaariuutisiin perustuva harhakäsitys.

"Masennuslääkkeiden tehoa depression hoidossa on tutkittu sadoissa satunnaistetuissa, lumekontrolloiduissa kaksoissokkoutetuissa kliinisissä kokeissa. Aihepiiriä koskevia meta-analyyseja on useita kymmeniä ja potilasmäärät ovat yhteensä kymmeniä tuhansia, mikäli myös lääkkeitä keskenään vertailevat tutkimukset otetaan mukaan. Hoitosuosituksen taulukossa 2 on yhteensä 16 Suomessa vuonna 2010 myynnissä olevaa masennuslääkettä, joista jokaisesta on vähintään kaksi lumekontrolloitua satun-naistettua kliinistä tutkimusta, eli A-tason näyttö. Tavallisin primaarinen päätetapahtuma masennuslääketutkimuksissa on lääkeresponssi (yleensä ≥ 50 % lasku masennusoiremittarin pistemäärässä), joskus täysi remissio (yleensä < 8 pistettä Hamiltonin depressioasteikolla). Materiaalin laajuuden vuoksi seuraavassa tarkastellaan masennuslääkkeitä pääosinryhmätasolla, ja katsauksessa on pitäydytty lääketeollisuudesta mahdollisimman riippumattomien tutkijoiden ja instituutioiden toteuttamiin systemoituihin katsauksiin ja meta-analyyseihin. Katsaus on tavanomaista laajempi siksi, että masennuslääkkeiden tehosta on käyty kriittistä keskustelua."

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nak04327&suositusid=hoi50023

Suomen käypähoitosuositus on korruptiorahalla kasaan laitettu. Ei mitään tekemistä tieteellisen näytön kanssa. Jo se, että et ymmärrä ketä MOT: Masentavat lääkkeet -ohjelmassa esiintyi kertoo, että et ole tehnyt taustatyötä riittävän hyvin. Aloita faktojen keräys vaikka täältä www.cepuk.org.

• Populismi in my ass kirjoitti:

Suomen käypähoitosuositus on korruptiorahalla kasaan laitettu. Ei mitään tekemistä tieteellisen näytön kanssa. Jo se, että et ymmärrä ketä MOT: Masentavat lääkkeet -ohjelmassa esiintyi kertoo, että et ole tehnyt taustatyötä riittävän hyvin. Aloita faktojen keräys vaikka täältä www.cepuk.org.

Valehteleekö Käypä hoito-sivu siis noista tutkimustuloksista?

Tässä hyvännäköinen, The Lancet-lehdessä julkaistu juttu linkittämästäsi antipsykiatrisesta järjestöstä.

"Depression is a serious and recurrent disorder that
        is currently the largest cause of disability in Europe1

and is projected to be the leading cause of morbidity
        in high-income countries by 2030.2
        Antidepressants
        have an impressive eff ect size in the treatment of acute
        cases of depression, with a number needed to treat of
        around six.3
        For example, the recently updated Cochrane
        review of amitriptyline,4
        which involved 18 randomised
        controlled trials and 1987 participants, shows that it is
        signifi cantly more eff ective than placebo in achieving
        acute response (odds ratio 2·67, 95% CI 2·21–3·23),
        and that signifi cantly fewer participants allocated to
        amitriptyline than to placebo withdrew from trials
        because of treatment ineffi cacy"

(valitan vähän hajonnutta pastaa)

http://www.behaviorismandmentalhealth.com/wp-content/uploads/2014/06/PIIS2215036614702329.pdf

• Populismi in my ass
        outsider1 kirjoitti:

Tässä hyvännäköinen, The Lancet-lehdessä julkaistu juttu linkittämästäsi antipsykiatrisesta järjestöstä.

"Depression is a serious and recurrent disorder that
        is currently the largest cause of disability in Europe1

and is projected to be the leading cause of morbidity
        in high-income countries by 2030.2
        Antidepressants
        have an impressive eff ect size in the treatment of acute
        cases of depression, with a number needed to treat of
        around six.3
        For example, the recently updated Cochrane
        review of amitriptyline,4
        which involved 18 randomised
        controlled trials and 1987 participants, shows that it is
        signifi cantly more eff ective than placebo in achieving
        acute response (odds ratio 2·67, 95% CI 2·21–3·23),
        and that signifi cantly fewer participants allocated to
        amitriptyline than to placebo withdrew from trials
        because of treatment ineffi cacy"

(valitan vähän hajonnutta pastaa)

http://www.behaviorismandmentalhealth.com/wp-content/uploads/2014/06/PIIS2215036614702329.pdf

Antipsykiatria on sana, jolla pyritään mustamaalaamaan vastapuolen uskottavuutta ja johtaa siten keskustelua seuraavia harhaan. Antipsykiatria argumentti on tunnettu siitä, että sen käyttäjiltä ovat oikeat tieteelliset argumentit loppuneet kesken. Toiseksi, kuten CEP:n nimikin kertoo (Council for Evidence-based Psychiatry) kyseessä on tieteeseen ja näyttöön, ei propagandaan, perustava yhteisö. Alla CEP:n professori Peter C. Gotzschen vastaus Lancetissa julkaistuun propagandistiseen antipsykiatria-jargoniin...

Peter Gøtzsche responds to criticism from Nutt et al in The Lancet
        http://cepuk.org/2014/07/10/peter-gotzsche-responds-criticism-nutt-et-al-lancet/

by Admin on 10/07/2014 in In the Press, News
        Professor Peter Gøtzsche has today published an article in The Lancet entitled: ‘Why I think antidepressants cause more harm than good’. It was written in response to an earlier piece by Professor David Nutt, Professor Guy Goodwin and others under the heading: ‘Attacks on antidepressants: signs of deep-seated stigma?’

Antipsykiatria on sana, jolla pyritään mustamaalaamaan vastapuolen uskottavuutta ja johtaa siten keskustelua seuraavia harhaan. Antipsykiatria argumentti on tunnettu siitä, että sen käyttäjiltä ovat oikeat tieteelliset argumentit loppuneet kesken. Toiseksi, kuten CEP:n nimikin kertoo (Council for Evidence-based Psychiatry) kyseessä on tieteeseen ja näyttöön, ei propagandaan, perustava yhteisö. Alla CEP:n professori Peter C. Gotzschen vastaus Lancetissa julkaistuun propagandistiseen antipsykiatria-jargoniin...

Peter Gøtzsche responds to criticism from Nutt et al in The Lancet
        http://cepuk.org/2014/07/10/peter-gotzsche-responds-criticism-nutt-et-al-lancet/

by Admin on 10/07/2014 in In the Press, News
        Professor Peter Gøtzsche has today published an article in The Lancet entitled: ‘Why I think antidepressants cause more harm than good’. It was written in response to an earlier piece by Professor David Nutt, Professor Guy Goodwin and others under the heading: ‘Attacks on antidepressants: signs of deep-seated stigma?’

Sinulla tuntuu olevan vähän valikoiva kriittisyys. Toinen puoli on "korruptiota" ja "propagandaa", toinen puoli niin puhtoinen ja rehti motiiveissaan, että jo pelkkä järjestön nimi kertoo totuuden sen luonteesta. :-)

Huomattavasti suurempi osa psykiatrian ammattilaisia pitää masennuslääkkeitä ainakin jossain määrin tehokkaita. Nämä lääkkeet tyrmäävät kriitikot edustavat vähemmistöä. Itse luotan valtavirtanäkemyksiin. Massiivisiin salaliittoteorioihin, tyyliin iso-Pharma, en ihan jaksa uskoa. Patentitkin ovat enimmäkseen jo rauenneet.

• Aivot tuhottu

"Masennus on vakava asia ja riski itsessään. Jos esim. on useamman vuoden pois työelämästä masennuksen vuoksi, niin hyvin todennäköisesti voi syrjäytyä lopullisesti ja joutua lopuksi elämäksi köyhyysloukkuun."

No minulla kävi juuri päinvastoin. Eli sain alun perin masennuslääkityksen hyvin vähäisin perustein. Jouduin lopettamaan ensimmäisen lääkkeen, koska se tihensi migreenin melkein jokapäiväiseksi. Lääkkeen lopetuksen jälkeen olin alkutilannetta huonommassa kunnossa ja sain seuraavan lääkkeen. Oloni ei kohentunut, joten lääkettä vaihdettiin ja aina lääkkeen alasajon jälkeen olin taas astetta huonommassa kunnossa. Tätä jatkui 15 vuotta.

Nyt olen vuoden verran ollut ilman lääkettä ja tilani huonontuminen on viimein pysähtynyt. Se ei hirveästi lohduta, koska tuo lääkerumba tuntuu jättäneen jälkeensä kroonisen keskivaikean masennuksen. Eli työkykyni on nyt uhattuna väsymyksen, aloitekyvyttömyyden sekä muisti- ja keskittymisvaikeuksien vuoksi. Mielestäni tämän vuoden aikana oloni on aavistuksen parantunut, joten ehkä tässä jotakin toivoa on.

Lääkkeet saattavat sopia vakavasti masentuneen hoitoon, mutta minulle ne määrättiin alun perin aivan liian kevein perustein. Ja minun annettiin syödä niitä liian kauan, vaikka mitään vastetta ei saatu.

"Dr Giovanni Fava (1994), was one of the first people to voice open concerns about the potential for antidepressants to worsen depression over time. He provides numerous examples to support his case. For example, in a group of more than 9,000 patients those who took SSRI medication for a year or longer were up to 23 percent more likely to relapse than those who stopped within the first six months. Fava likens antidepressants to antibiotics. Used carefully and for not too long they can be effective."

http://www.healthcentral.com/depression/c/4182/141813/antidepressant/

• puoli lobotomioitu

Mulle tuputettiin myös niitä tottakai alusta lähtien, kun jouduin ko. instanssien
      kanssa tekemisiin. Mutta minäpäs en suostunut niitä käyttämään, en sitten
      ensimmäistäkään kertaa. Enkä usko, että niiden käytöllä mun tilanne
      elämässäni olisi muuttunut kovinkaan paljoa paremmaksi.

Olin jo hyvin pitkäaikaisen prosessin aikana vähä vähältä syrjäytynyt ulos
      työelämästä ja melkeinpä kaikesta. Nyt puhutaan siis vuosikymmenistä.
      Olin myös kohtalaisen hyvin tietoinen myös kaikista näihin mielen
      lääkitykseen liittyvistä ongelmista, ihan käytännön tasolla jopa nähnyt
      pitemmän ajan kuluessa, mitä se käyttäminen sai aikaan muissa
      ihmisissä. Sen takia olin ylivarovainen, erittäin vastahankainen ja varautunut
      aina kun esitettiin mulle niiden käyttöä.

No, eipä tuo ole omalla kohdalla kovin kauhean paljoa tilanne
      paremmaksikaan muuttunut, mutta ei liene huonommaksikaan, aika lailla
      pysähtyneisyyden tilassa, ei ole oleellisesti heikentynytkään.
      Aika vähän sai aikaiseksi asioita tehtyä aiemminkin jo, niin myös nyt.
      Ehkä pienen pientä edistystä on tapahtunut, jotkin asiat oli vaan aivan
      ylitsepääsemättömän vaikeita saada tehdyksi, sillä saralla on hieman
      edistystä tapahtunut, pientä, mutta kuitenkin.

Enkä siis ole koskaan käyttänyt mielen lääkityksiä, kuningas A n seura
      tuli kyllä sitäkin tutummaksi tietyssä vaiheessa elämää, siltä osin voin
      sanoa itse huuhdelleeni niitä aivosoluja vähemmäksi, ei nyt koskaan
      millään aivan pulitasolla mutta kuitenkin. Se oli sitä entistä elämää.

Nyt ne väittää, että lyhytjaksoinen intervalliharjoittelu sydäninfarkteista
      toipuvlle olis suurimmalle osalle niistä vaan hyväksi, aika pian kohtausten
      jälkeen toipuessa niistä jo.
      Olen myös aloittanut säännöllisen kohta 2 vuotta kestäneen vastaavan
      kaltaisen liikunnallisen suorituksen viikoittain useina päivinä viikossa,
      keventänyt huomattavasti ruokavaliota entisestä, terveellisempään suuntaan
      ja painoa pudottanut melkein 15 kiloa.

Näilläkin asioilla jonkinlainen vaikutus ollut varmaan pieneen edistymiseen,
      en toki edes haaveile enää siitä nuoruuden jaksamisesta, mitä silloin joskus
      oli. Jos sais edes heikentymistahdin pysäytettyä tälle tasolle, tai jos pieniä
      edistysaskelmia vähin erin edes hieman parempaan jaksamiseen,
      siinä on mulle tavoitetta jo aivan riittävästi, ilman mielen lääkityksiä totta kai.

• Tupu Lupuna

SSRI-lääkkeiden valtava nousu, sekä myös bentsojen demonisointi,1980-luvultä lähtien johtui toki suureksi osaksi lääketehtaiden toiminnasta. Tavallaan jopa ongelmallista tässä nykyisessä masennuslääkkeiden kritiikissä on se, että lääketehtaat katsovat sitä ihan suopein silmin... SSRI-lääkkeiden patentit ovat umpeutuneet jo kauan sitten. Sen vuoksi esimerkiksi viime vuosikymmenellä lisääntyi "tasaavien" huuhaa-lääkkeiden määrääminen sekä bipolar-diagnoosien lisääntyminen. Ongelmana tässä on nyt se, että esimerkiksi vielä todella paljon SSRI-lääkkeitä haitallisempia lääkkeitä, nimittäin uudempia neurolepteja kuten Abilify ja Seroquel markkinoidaan nykyään myös esimerkiksi masennuksen tukilääkityksenä, tai oikeastaan yleislääkkeenä melkein mihin tahansa vaivaan, kuten unettomuuteen. Lääketehtaat kenties jopa pitävät tällaisesta kritiikistä nykyään.

• Tupu Lupuna

Mielestäni nykyään siis SSRI-lääkkeitä vielä paljon suurempi ongelma on neuroleptien määrääminen kaikkiin vaivoihin. Olen kuullut esimerkiksi monista tapauksista, joissa esimerkiksi unettomuudesta tai masennuksesta kärsivä syö lopulta masennuslääkkeen rinnalla 600 mg ketiapiinia (Seroquel, Ketipinor).

• Aivot tuhottu
        Tupu Lupuna kirjoitti:

Mielestäni nykyään siis SSRI-lääkkeitä vielä paljon suurempi ongelma on neuroleptien määrääminen kaikkiin vaivoihin. Olen kuullut esimerkiksi monista tapauksista, joissa esimerkiksi unettomuudesta tai masennuksesta kärsivä syö lopulta masennuslääkkeen rinnalla 600 mg ketiapiinia (Seroquel, Ketipinor).

No seuraavat lääke-ehdotukset minullekin olivat neuroleptejä. Veljeni kärsii psykooseista ja joutuu olemaan jatkuvalla neuroleptilääkityksellä, joten siihen kelkkaan ymmärsin onneksi olla hyppäämättä, kun olen läheltä seurannut niiden tekemiä tuhoja. Minusta jo nuo mielialalääkkeetkin ovat muuttaneet persoonallisuuttani aika radikaalisti - mitä sitten olisi tehnyt neuroleptien turha syöminen.

En edes oikeastaan tiedä miksi neuroleptit tuntuivat lääkäristä hyvältä ratkaisulta. Masennuksessani ei ole mitään psykoottisia piirteitä. Pelkäsin joutuvani tilille seuraavalla lääkärikäynnillä siitä, etten ollut edes hakenut lääkkeitä, mutta lääkäri ei onneksi muistanut mitään puheistamme ja tarjosi uudelleen neuroleptejä. En ole koskaan uskaltanut lääkärin luona sanoa, etten halua syödä jotakin lääkettä, koska lääkäri helposti ajattelee, että hittoako täällä teet sitten. Onhan se niinkin. Toisaalta se on yleensä se huolestunut lääkäri, joka haluaa väen vängällä varata sen seuraavan käyntikerran.

• Kake1

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      72
      3136
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1359
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1314
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1287
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe