Voimat lopussa

Huono lapsi

Ei enää jaksaisi tätä jatkuvaa vääntöä vanhusten kanssa. Isä jo aivan dementoitunut, pitäisi päästä lepäämään palvelutaloon mutta äiti vaan haraa vastaan kun on itse muka liian nuori sinne, 83v. Itsekin pääsisi helpommalla siellä ja saisi apua isän hoitoon.

Koko ajan saa pelätä mitä niille sattuu kun nykyinen asumus on huono niin vanhoille.

Äidillä on koko ajan hirveä valitus käynnissä mutta kaikki parannusehdotukset tyrmätään.

Ei tämä ole minullekaan ihmisarvoista elämää koko ajan olla ahdistunut vanhempieni tilanteesta. En jaksa enää yrittää ja yrittää ja kuunnella valitusta. Olkoot sitten, joku päivä tulee ratkaisu tilanteeseen ihan pyytämättä.

15

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoli mulla

      Mä niin ymmärrän sua!Ovat niin itepäisiä etteivät tahdo myöntää olevansa avun tarpeessa,valittavat vain...se on hyvin raskasta.Hirvittää että vieläkä mun äiti meinaa ens talven mennä omassa mäkissä,puulämmitteisessä,kaatuilee,ei kuule puhelimen ääntä...sanat menee sekasi yhä enemmän puhuessa...

    • Snaijaatko ?

      Kuinka monta kertaa tämä pitää toistaa: yhteys vanhempien asuinkunnan terveyden- / sosiaali- / vanhuspalvelun viranomaisiin ja pyyntö, jotta käyvät tarkistamassa tilanteen ja tekevät oman arvionsa, mihin tai minkälaisiin asumispaikkoihin on mahdollisuus päästä.

      Ehkä vanhemmat suhtautuvat vieraisiin ihmisiin, jotka käyttävät tilanteessa ammatillista taitoaan, aivan erilailla kuin omiin läheisiin, joille luonnollisesti mielipaha näytetään. Kellekäs muulle? Sinut on tehty vanhuutensa turvaksi.

      Lisäksi toivoa sopisi, että jokainen meistä, jotka nyt rasittuvat ja haukkuvat omia vanhmepiaan, hoitaisi omassa elämässään ko. asiat aikanaan kuntoon, jotta ei jää lastensa ikeeksi.

      • Huono lapsi

        Älä nyt hulluja puhu! Äitini loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten eikä ikinä antaisi anteeksi minulle jos pyytäisin joitakin viranomaisia heille tilannearviota tekemään.

        En todellakaan hauku vanhempiani vaan totean miten asiat faktisesti ovat.

        Järkiparka ei enää pelaa. Ja ihan vaan tiedoksesi, kukaan meistä ei tule mitenkään pystymään takaamaan sitä että käyttäytyisimme vanhana järkevästi. Päinvastoin, saatamme olla kahta kauheampia sekopäitä jonain päivänä, sekä minä että jopa sinä, vaikket sitä tällä hetkellä millään suostuisi uskomaan.


      • Huono lapsi kirjoitti:

        Älä nyt hulluja puhu! Äitini loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten eikä ikinä antaisi anteeksi minulle jos pyytäisin joitakin viranomaisia heille tilannearviota tekemään.

        En todellakaan hauku vanhempiani vaan totean miten asiat faktisesti ovat.

        Järkiparka ei enää pelaa. Ja ihan vaan tiedoksesi, kukaan meistä ei tule mitenkään pystymään takaamaan sitä että käyttäytyisimme vanhana järkevästi. Päinvastoin, saatamme olla kahta kauheampia sekopäitä jonain päivänä, sekä minä että jopa sinä, vaikket sitä tällä hetkellä millään suostuisi uskomaan.

        Minun mielestäni jos on virallisesti todettu että "järkiparka ei enää pelaa" ei päätösvaltaa enää sellaiselle vanhukselle voi asioistaan jättää. Ehän jättäisi pientä lastakaa yksin päättämään asioistaa vaikka kuinka uhittelisi. Mutta jos vanhus kykenee itse päättämään, sille ei silloin voi mitään, on pyrittävä luovimaan niin kuin hän haluaa koska elämä on hänen, vaikka kuinka harmittaisi.

        Kuka määrittelee sinun elämässäsi mikä on "järkevää"?


      • Huono ymmärrys(kö?)
        Huono lapsi kirjoitti:

        Älä nyt hulluja puhu! Äitini loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten eikä ikinä antaisi anteeksi minulle jos pyytäisin joitakin viranomaisia heille tilannearviota tekemään.

        En todellakaan hauku vanhempiani vaan totean miten asiat faktisesti ovat.

        Järkiparka ei enää pelaa. Ja ihan vaan tiedoksesi, kukaan meistä ei tule mitenkään pystymään takaamaan sitä että käyttäytyisimme vanhana järkevästi. Päinvastoin, saatamme olla kahta kauheampia sekopäitä jonain päivänä, sekä minä että jopa sinä, vaikket sitä tällä hetkellä millään suostuisi uskomaan.

        Sinä 'ymmärsit' kommentin niin 'hyvin', että sun kandee käydä testeissä pikapikaa itsekin.


    • Joko meni jakeluun ?

      Mitä väliä sillä on, vaikka äiti loukkaantuisi haaruksiaan myöten? Eikö tärkeämpää ole, että vanhukset, jotka eivät enää jaksa eivätkä tule toimeen omillaan, pääsevät paikkaan, jossa on turvallista ja joku katsomassa perään, vahtimassa.

      Mutta sinä ilmeisesti haluat jatkaa pelkäämistä ja ahdistumista. Johtuuko se tiedon vai taitojen puutteesta?

      Juuri siitä syystä että et voi tietää millainen sekopää olet jonain tulevana elämäsi päivänä, pistä asiat kuntoon jo aikanaan, kun järki (?) on vielä omassa päässä, ettei lastesi tarvitse käydä läpi samaa kuin sinä nyt.

      • Kymysys sulle

        Miten asiat pannaan kuntoon jo ajoissa ja miten miten minut vanhana saadaan noudattamaan ko suunnitelmaa?


      • varattu paikka

        Niin just. Kuinka pistetään asiat kuntoon jo nyt. Soitanko johonkin palvelutaloon, että "varatkaa minulle paikka, olen tulossa 20 vuoden päästä", toivottavasti en kääkähdä ennen sitä, että saisi nauttia siitä, kun ole laittanut asiat kuntoon....


      • varattu paikka kirjoitti:

        Niin just. Kuinka pistetään asiat kuntoon jo nyt. Soitanko johonkin palvelutaloon, että "varatkaa minulle paikka, olen tulossa 20 vuoden päästä", toivottavasti en kääkähdä ennen sitä, että saisi nauttia siitä, kun ole laittanut asiat kuntoon....

        Tee hoitotahto missä kuvaat miten toivot itseäsi hoidettavan.


      • ???????
        ollakovaiei kirjoitti:

        Tee hoitotahto missä kuvaat miten toivot itseäsi hoidettavan.

        Ja jos sitä hoitotahtoa ei noudateta niin mikä on sanktio? Mitä laissa sanotaan?


      • ??????? kirjoitti:

        Ja jos sitä hoitotahtoa ei noudateta niin mikä on sanktio? Mitä laissa sanotaan?

        Ei kai mitään laissa sanota. Lienee kuitenkin kyse vain tahdonilmauksesta ja siitä että sinulla on asiasta ilmaistuna joku tahto niin että esimerkiksi omaiset eivät pääse muuksi sitä muuttamaan?


      • 111111...
        ollakovaiei kirjoitti:

        Ei kai mitään laissa sanota. Lienee kuitenkin kyse vain tahdonilmauksesta ja siitä että sinulla on asiasta ilmaistuna joku tahto niin että esimerkiksi omaiset eivät pääse muuksi sitä muuttamaan?

        Omaisten ei tarvitse noudattaa hoitotahtoa. Ei mikään eikä kukaan pakota.


      • 111111... kirjoitti:

        Omaisten ei tarvitse noudattaa hoitotahtoa. Ei mikään eikä kukaan pakota.

        No kyllä lääkäri noudattaa pää-asiassa potilaan kirjallista hoitotahtoa, toksi pyrkii yhteisymmärryksen omaisten kanssa. Mutta mielestäni omaistenkin on kunnioitettava vanhusken omaa tahtoa hoidon suhteen.


    • Ajatus- asennemuutos

      Hoitotahtokin on hyvä juttu niitä vihoviimeisiä aikoja ja hetkiä varten. Aika surullista, että aikuiset ihmiset eivät käsitä, mitä tarkoittaa asioitten hoitaminen ja kuntoon laittaminen, valmistautuminen.

      Fiksu immeinen huolehtii tietysti jo nyt joka päivä hyvillä elämäntavoillaan tulevaisuutensakin terveydestä. Ajatuksia tulee luoda aikanaan myös siihen seikkaan miten tulevaisuudessa, kun on iäkäs ja toimintakyky alenee, asuu ja elää.

      Asiaa voi funtsia jo nyt, aika lentää ja se hetki on nopeasti edessä, kun täytyy muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa saa apua pärjätäkseen mahdollisimman pitkään kodinomaisissa olosuhteissa. Siis koti esteettömään kuntoon tai aivan uusi seniorikoti, jollaisia on jo olemassa tai palveluasumismuotojen kartoittaminen.

      Esim. nämä toimet siksi, jotta ei kuuluisi siihen jääräpäisten vanhojen ihmisten joukkoon, joita nyt taivastellaan, ihmetellään, ahdistutaan ja raskautetaan oma mieli. Jotta omat lapset eivät joutuisi samaan tilanteeseen, kun vanhempi on muuttanut ajatuksensa ja asenteensa jo aikanaan valmiiksi muutoksille, jotka tulevat eteen väistämättä.

    • ei kukaan

      mieli muuttuu vanhana ja koettaa olla kaikkien mieliksi, siis ajoissa pitää mennä senioritaloon vaikka, ei vanhan pysty itse hoitamaan ja sukulaiset tappelee ja haukkuu toisiaan, kuka sellaista jaksaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      424
      2962
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2286
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      349
      1996
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1903
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1757
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe