Forte Diesel Turbo Cleaner

ile D-4D

Huomasin, että tuollainen tökötti on ilmaantunut. Onko kukaan kokeillut ja mihin mahtaa perustua sen teho. Meneekö noenpoistokemikaali koneesta läpi palamatta?

25

27975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan.

      Kyllä Forte tuotteet ovat EN590 standartin mukaisia, sen mukaan palavat myös.
      Jos se ei tarkoita turbon puhdistamista, vaan turbopuhdistusta.

      • mainoksen mukaan

        "Forté Diesel Turbo Cleanerin ohjeiden mukainen käyttö turbodieselmoottorien polttonestejärjestelmissä antaa seuraavat hyödyt:

        Puhdistaa jumittuneet muuttuvageometriset turboahtimet ilman purkamista.
        Vähentää aktiivisesti hiukkaspäästöjä.
        Puhdistaa EGR-venttiilit.
        Sopii kaikkiin dieselmoottoreihin.
        Dieselille ja biodieselille B30 asti.
        "

        Eli kyllä sen pitäisi mennä nesteenä läpi sylintereistä ja höyrystyä vasta pakosarjassa.


    • nesteisku

      Sekä teoriassa, että käytännössä mahdotonta, että jokin aine menisi nesteenä läpi sylintereistä ja höyrystyisi vasta pakosarjassa.

    • minä vaan.

      Jotta Fortea voisi käyttää lisäaineena, sen täytyy olla EN590 standartin mukainen,
      se taas merkitsee sitä, että Fortea voisi käyttää sellaisenaan ainoana polttoaineena.

      Tuo aine on kuitenkin kerosiini- tai dieselöljypohjainen, joten se palaa kyllä
      palotapahtuman mukana. Höyrystyminen pakosarjassa vaatisi myöhemmän
      ruiskutushetken, se on varattu hiukkasloukun puhdistamiseen.

      Mainoksen lupauksista voisi arvailla, että siinä on puhdistavia ja ehkä
      setaanilukua nostavia aineita.

      Premium polttoaineet tarjoavat juuri niitä ominaisuuksia.

    • ile D-4D

      On tullut käytettyä Forten Diesel Fuel Conditioner:ia raakana suodattimeen, eli polttoaineeksi se käy suoraan. Se myös alentaa kulutusta juurikin noiden setaanilukua kohottavien aineiden takia.

      Imusarjaa ja EGR:ää koetin putsata LiquiMolyn Diesel Intake Cleanerillä suihkuttamalla huohotinputkesta imusarjaan kaksi pulloa peräkkäin. Meinasi tuhoutua koko kone, kun polkasuajossa ryntäsi. No ei onneksi mitään hajonnut, mutta tuskin sieltä se arviolta kolme milliä karstaa imusarjan seinämiltä lähti.

      Kerran on myös tullut tehtyä sisäpesu Forte Flushilla. Tehokasta oli, kun öljyntäyttöaukon ennen pikeentyneet seinämät muuttuivat alumiinipintaisiksi. No tuokin käsittely vain pahensi suuttimien tiivisteiden vuotovikaa, mikä selvisi myöhemmin ja öljysihti tarkistettiin ja putsattiin pariin kertaan.

      Pakoputken putsaukseen suunnittelin putken täyttämistä uuninpuhdistusaineella, mutta helpompaa olisi, jos Forte Turbo Cleaner hoitaisi saman homman.

    • ile D-4D

      Näkyy Fortella olevan vielä DPF Cleaner, jonka teho perustuu mainoksen mukaan alentuneeseen noen palamislämpötilaan ja kohonneen setaaniluvun myötä kohonneeseen palamislämpötilaan.

      Fuel Conditioner:in kohdalla sanotaan, että ei nosta setaanilukua. Perustuukohan alentunut kulutus tällä aineella sitten voitelevuuden paranemiseen?

      • Lisäaineiden tarve?

        Voitelevuuslisäaineilla ei ole merkitystä polttoaineenkulutukseen, niillä vain taataan ruiskutuslaitteiden kestoikä. Vanhoissa bensakoneissa niin sanotuilla Friction Modifier lisäaineilla saatiin vaikutusta, koska lisäaineiden tarkoitus oli hieman kastella sylintereitä ja vähentää mäntien kitkaa. Dieselissä polttoaine ei normaaliajossa edes saa kastella sylintereitä (hiukkassuodattimen regenerointipoltossa riski sylinterin kastelusta on).

        Eurooppalaisten polttoaineiden setaaniluku on niin hyvä (vähintään 51, usein reippaasti yli 51), että purkkilisäaineiden vaikutus on mitätön. Jotkut kehitysmaapolttoaineet ja USA:n kuorma-autodiesel ovat eri juttu koska setaaniluku voi olla matala.

        Lisäaine kyllä vähentää polttoaineenkulutusta, koska lisäaine enimmäkseen on moottorissa täysin palavaa kerosiinia tai dieseliä: Kun panee 50 litraan polttoainetta 0,5 litraa lisäainetta, niin polttoaineenkulutus vähenee 1 % eli tuon lisäaineen verran (0,5 litraa / 50 litraa = 1 %). Halvemmaksi tulee kuitenkin ajaa ilman lisäainetta, koska lisäaineen litrahinta on paljon korkeampi kuin dieselin.

        DPF Cleaner lisäaineen veikkaan olevan samantyyppistä kuin mitä Pösö/Citikan autoissa syötetään pikkuhiljaa autossa olevasta pikku lisäainetankista, joka täytetään huolloissa. Polttaa nokea mutta lisää tuhkan kertymistä, minkä vuoksi annostelussa on oltava tarkkana.

        Huomattakoon että pääsääntöisesti autonvalmistajat kieltävät lisäaineiden lisäyksen omin päin länsieurooppatason polttoaineisiin.


      • Hdi on pop
        Lisäaineiden tarve? kirjoitti:

        Voitelevuuslisäaineilla ei ole merkitystä polttoaineenkulutukseen, niillä vain taataan ruiskutuslaitteiden kestoikä. Vanhoissa bensakoneissa niin sanotuilla Friction Modifier lisäaineilla saatiin vaikutusta, koska lisäaineiden tarkoitus oli hieman kastella sylintereitä ja vähentää mäntien kitkaa. Dieselissä polttoaine ei normaaliajossa edes saa kastella sylintereitä (hiukkassuodattimen regenerointipoltossa riski sylinterin kastelusta on).

        Eurooppalaisten polttoaineiden setaaniluku on niin hyvä (vähintään 51, usein reippaasti yli 51), että purkkilisäaineiden vaikutus on mitätön. Jotkut kehitysmaapolttoaineet ja USA:n kuorma-autodiesel ovat eri juttu koska setaaniluku voi olla matala.

        Lisäaine kyllä vähentää polttoaineenkulutusta, koska lisäaine enimmäkseen on moottorissa täysin palavaa kerosiinia tai dieseliä: Kun panee 50 litraan polttoainetta 0,5 litraa lisäainetta, niin polttoaineenkulutus vähenee 1 % eli tuon lisäaineen verran (0,5 litraa / 50 litraa = 1 %). Halvemmaksi tulee kuitenkin ajaa ilman lisäainetta, koska lisäaineen litrahinta on paljon korkeampi kuin dieselin.

        DPF Cleaner lisäaineen veikkaan olevan samantyyppistä kuin mitä Pösö/Citikan autoissa syötetään pikkuhiljaa autossa olevasta pikku lisäainetankista, joka täytetään huolloissa. Polttaa nokea mutta lisää tuhkan kertymistä, minkä vuoksi annostelussa on oltava tarkkana.

        Huomattakoon että pääsääntöisesti autonvalmistajat kieltävät lisäaineiden lisäyksen omin päin länsieurooppatason polttoaineisiin.

        En tiedä onko samaa, kuin Pösöissä, joissa eylysnestettä lisätään 120tkm välein. Mulla meni viimeksi 4 litraa.


    • DAWDawdaw

      Jos jotaki vielä kiinnostaa niin

      Forte Turbo cleaner putsaa jumittuvan muuttuvasiipisen lämmön avulla.
      Eli se nostaa selvästi lämpöjä jotka menevät läpi VNT ahtimen siipien jolla on siis putsaava vaikutus.

      Kovaa ajamalla ilman kys.ainetta ei päästä kys. lämpötiloihin jolloin putsaus ei onnistu.
      Myös limpMode estää ns. lujempaa ajamisen kierroksilla.

      tämä kys.forten tuote toimii ihan normi ajossa kun tekee vähän pidempiä lenkkejä ~20km kerrallaan ajaa koneen lämpöiseks.
      Vaikutukset havaitsee 10-100km välillä.
      Jos lisätty täyteen tankkiin niin vaikutuksen havaitseminen saattaa kestää hieman tuosta pidempään.

      (tämä keskustelu löytyi goglen avulla, uskoisin tämän ilmestyvän myös muille asiasta kiinnostuneille hakuehdotuksina)

    • Kuula

      Ei toimi, rahat menevät hukkaan.

      • Hohhohooo

        Niinpä juuri turbo cleener urpoille maistereille!


      • DieselPalaaPuhtaasti

        Alhainen lambda-arvo (putken päästä mitattuna), korkea CO%-arvo (saisi olla 0.5 % .
        Tänään A-katsatuksessa 1.5 dci koneella Qushqai 2011 lambra-arvo 0.1 %.
        Käytän tasaisesti Dieselin lisäainetta. Setaaniluku nousee ja typpi halkee helpommin., Aine on K-Gard, sitä on myös monella eri nimellä kaupan.
        Moottori on Euro 5 luokiteltu.


      • Anonyymi
        DieselPalaaPuhtaasti kirjoitti:

        Alhainen lambda-arvo (putken päästä mitattuna), korkea CO%-arvo (saisi olla 0.5 % .
        Tänään A-katsatuksessa 1.5 dci koneella Qushqai 2011 lambra-arvo 0.1 %.
        Käytän tasaisesti Dieselin lisäainetta. Setaaniluku nousee ja typpi halkee helpommin., Aine on K-Gard, sitä on myös monella eri nimellä kaupan.
        Moottori on Euro 5 luokiteltu.

        "Typpi halkee helpommin" ? Mitä sekoilet? Mitä tekemistä setaaniluvulla on typen oksidien kanssa ?


    • Anonyymi

      Hei,

      Minulla vaihtuvageometrinen turbo ja säätörengas "takkuili" ahtopaineet heittelivät ja huollossa mietittiin jo jopa turbon vaihtoa. Auto meni "limp"-moodiin, mutta hetken seisotuksen jälkeen sillä pystyi taas ajamaan normisti ehkä noin 200 km ja sitten homma uusiksi.
      Huollossa suositeltiin kokeiltavaksi tuota Forten Diesen Turbo Cleaneria kuitenkin ensin, ennenkuin tubonvaihtopäätös tehdään. Homma toimi yli odotusten, Nyt yli 1500 km takana ja turbo toimii. En vain ymmärrä mikä aine menee palotilan läpi ja vielä toimii pakopuolella puhdistaen ja voidellen tuota säätörengassiivistöä. Olin jo aika varma että täytyy vaihtaa turbo, mutta ainakin toistaiseksi näyttää siltä ettei noin massiiviseen (ja kalliiseen) remonttiin tarvitse ryhtyä :-). Muutenkin kulutus putosi noin 0,2 l/100km ja moottorin äänikin tuntuu paremmalta.

      Suhteellisen arvokastahan tuo oli (noin 42 e ), mutta jo nyt tuntuu että eipähän ollut ainakaan hukkaan heitettyä rahaa. :-)

      • Anonyymi

        Joo, pistin pullollisen tankkiin ja dieselit päälle. N.10km ajon jälkeen syttyi moottorinvikavalo. Kaippa jotain tehoa on...


    • Anonyymi

      Äskeiseen vielä lisäys, Tuo aine varmaan puhdistaa muutenkin systeemiä. Uskon että EGR-kiertokin puhdistuu jossain määrin ja varmaan vaikutusta on pyörreläppämekanismiin ja suuttimiinkiin. Vuosi sitten kesällä piti vaihtaa yksi ruiskusuutin, luulen että loppupeleissä kaikki tuo mahd. karstoittuminen on alkujaan tuohon suutinvikaan (vuoti tiivisteistään) littyvä.

    • Anonyymi

      halvimmillaan näkyy saavan alle 30€

    • Anonyymi

      TEC4 lienee nykyteknologian alan huippua (vai onko TEC4 se oikea alkuperäinen Forte?). Oma Volvo S80 dieselin savutus loppui, vedot parani ja ÖLJYN KULUTUS loppui kun tein DPF diesel oil cleanerilla sisäisen moottorin pesun (vanhan öljyn sekaan kaadettiin korjaamolla pullon sisältö), sitten uuden öljyn sekaan oil protectoria ja polttoainetankkiin diesel oil cleaneriä (https://tec4.fi/diesel-system-cleaner/).

      Oil Cleaner liottaa karstan moottorista ja poistaa noen sekä epäpuhtaudet, mitä biopolttoaineet aiheuttaa. Olen seurannut kulutusta ja käsittelyn jälkeen kulutus putosi 0,6 l/100 km (samanlaista ajoa, 30 000 km tarkkaa kulutuksen seurantaa).

      • Anonyymi

        No nyt on litkujen markkinointi aika säälittävää😂
        Mielenkiinnosta katselin että, mikä tää tällainen aine on kun ei ole vielä vastaan tullut.
        (n. kerran kuussa käy eri edustajat kauppaamassa uusia ainutlaatuisia kemikaaleja👍😎)
        Facebookissa oli tämä sama kommentti ja pienen googletuksen jälkeen selvis että kommentoija on tuotetta maahantuovan yrityksen Toimitusjohtaja🤔🤭😂
        Ei paljon vakuuttanut👌💪😎


    • Anonyymi

      Huollossa laittoivat Tec4 dieselipuolen puhdistusta mun autoon. Savutus loppui.

    • Anonyymi

      Jos tuo teksti on otettu jonkun omalta Facebook sivuilta, niin eipä kyllä kovin paljon järkeä ole kopioida tänne keskustelupalstoille.

      • Anonyymi

        Tämä tankkiin laitettavat diesel-lisäaineet ovat ns. lentokonepetroolia.
        Korkeampi tisleluokka kuin dieselillä.


    • Anonyymi

      Fortea testattu Volvon egrlauhduttimen tukkoisuuteen. Ei mitään apua. Kun avasin egr- järjestelmän niin karstaa oli riittävästi eli tuskin irroitti mitään.

    • Anonyymi

      3dl eli melkeen pullon 40l dieseliä vw golf 2.0tdi BKD 4-motionin yliahdot lähti. Dbf ja egr ja katalysaattori poistettu kokonaan ja lastutettu. Hieman 2t öljyä 0.5dl myös tankkiin ettei riko suuttimia. Osan laitoin polttoainesuodattimeen vaik ei saisi. Tulos heti laskenut kulutus, siivet liikkuu ei yliahda ja jälkikäyttää sitten kannattaa kun pakolämpöjä nostaa vaik täysin suora rööri. Onhan se kone egr ja dbf ja katti nostavat lämpöjä ja sotkee palamisprosessin ni kestäny 300tkn sitä ja toka ahdin 200tkn takana ja kuin uusi

    • Anonyymi

      Forte myös d5 Volvossa puhdistaa vnt:n ja 660tkm katin kun antaa kenkää. Suuttimien puhdistusaine vähentää kulutusta ja poistaa nakutuksen. Jos tankkiin kaadat ja ajat sen tyhjäksi niin vaihda pa-suodatin. Irtoo tankista likaa myös. Uuteen pa suotimeen hyvä raakana Forten suuttimien puhdistuslitkua ja autoa kaasuttelet 2krpm niin kone käy kuin uusi. Ahtomittari ei enään nosta vapaalla kuin 0.3 ja ennen 1bar et kyllä Fortea voi suositella. Jos autossa 2 kattia tai dbf niin jälkikäyttö tärkeää kun lämpenee nuo osat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe