Mitä tarkoittaa talvikelpoisuus?

Iceman

Monet karavaanarit pitävät as.autoaan talvikelpoisena vaikka seinien sisällä on eristeenä, tai lähinnä täytteenä, styroksia jonka eristyskyky on lievästikin sanottuna huono. Styroks on eristyskyvyltään samaa luokkaa kuin vuorivilla, sahanpuru tai puu. Lämmöneristyskyky on niillä sama. Kuvitelkaapa jos autonne seinät olisivat 30mm laudasta tehtyjä tai vaikkapa eristetty 30mm villalla, miltä se kuulostaa? Mielestäni se on silkkaa kuluttajan silmään kusemista sillä kallista kaasua palaa noilla eristyksillä pullo päivässä ja siihen ei kummoista pakkasta tarvita. Olen yöpynyt (liian) monesti styroks-eristeisessä as.autossa ja sen 31mm seinäeristys pettää -25c pikkupakkasella niin että seinät menevät sisäpuolelta paikka paikoin kuuraan, niinkuin vanhan hirsitalon nurkka kovalla pakkasella tekee. Auto on melko uutta mallia ja seinät ovat mitatusti kuivat. Kyllä siellä autossa tarkenee mutta seinien viereen ei ole asiaa, niin kylmäksi ne menevät. Lämmityslaite huutaa täysillä 6kw tehollaan ja tekee nukkumisesta vaikean. Ei tarvittaisi kuin 10-20mm paksummat seinät tai eristeenä esim. uretaania niin oleskelu autossa olisi huomattavasti mukavampaa kun seinät/lattia eivät hohkaa kylmyyttä. Uretaanin ja styroksin eristyskerroin on 1.6 styroksin tappioksi. En ymmärrä miksi kylmään Suomeen tuoduissa autoissa käytetään heikkojalaatuisia eristyksiä, ja sitä että niitä yleensäkään täällä hyväksytään. Nyt joku sanoo että onhan sähköiset lisälämmittimet keksitty mutta ei se saa niin olla että auton lämmöneristys ei riitä vaan täytyy turvautua hätäapuun. Mitenkäs jossain tienvarressa yöpyessä missä ei virtaa ole? Herättelisinkin nyt kysymystä MITÄ TARKOITTAA TALVIKELPOISUUS? Onko se sitä että säiliöt jäätyvät, jalat paleltuvat ja ollaan riippuvaisia lisälämmöstä kun auton oma lämmityskapasitetti ei riitä??
MIETTIKÄÄPÄ TÄTÄ PÄISSÄNNE ,jään mielenkiinnolla odottelemaan kommentteja, omaa autoa saa kehua ja naapurin moittia....

51

15909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu

      Kumpi parempi lämmöneristyksen ja kylmäsiltojen suhteen. Alumiinikori vai muovi/ lasikuitukori?

      Todenäköisestikkin lasikuitukori. Ei synny kylmäsiltoja mainitsimillasi tavoilla. Ihmetyttää, jos styroksi huonompi materiaali lämmöneristyksen suhteen. Ainakin tasalaatuisempaa on styroksi. Styroxi myös varmaankin kevyempää,.. mutta ei välttämättä niin kestävää.

      Missäkähän merkeissä ne styroxeristeet. Mitä saksalaiset käyttää ja mitäkähän Italialaiset (kuten Elank, jne..) as.autotehtaat käyttää eristysmateriaalina?

      • Iceman

        Hymer käyttää uretaania,Eura-Mobililla on joku oma tehoeriste vm.-03 eteenpäin, Flair ja Clou käyttävät uretaania, Burstnerilla taitaa olla oma tehoeriste, Kaben lyömättömän eristyksen nyt kaikki tietävät, Carthagolla oma RTM-massa, Knausista en ole aivan varma, luulen että se käyttää styroksia. CI-konsernin vehkeissä styroksit, Elnagissa on ainakin vanhemmissa styroksit,vanhoissa Matkaajissa on styroksit, myös Dethleffs on styroksiauto. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tuli nyt hatusta vetämällä..


      • Iceman
        Iceman kirjoitti:

        Hymer käyttää uretaania,Eura-Mobililla on joku oma tehoeriste vm.-03 eteenpäin, Flair ja Clou käyttävät uretaania, Burstnerilla taitaa olla oma tehoeriste, Kaben lyömättömän eristyksen nyt kaikki tietävät, Carthagolla oma RTM-massa, Knausista en ole aivan varma, luulen että se käyttää styroksia. CI-konsernin vehkeissä styroksit, Elnagissa on ainakin vanhemmissa styroksit,vanhoissa Matkaajissa on styroksit, myös Dethleffs on styroksiauto. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tuli nyt hatusta vetämällä..

        Niin ja adriassa on styroksia, kuulemma aika ohuesti. Tuohon kysymykseen kumpi seinämateriaali on parempi on vaikea vastata, Flair ja Clou käyttävät alumiinipeltiä myös sisäpuolella väittäen sen tasaavan seinän lämpöjä paremmin, mene ja tiedä. Ainakin tuo lasikuitupinta on paljon huolettomampi kolhujen suhteen, siihen ei pikku pöksäytykset tee jälkeä toisin kuin alumiiniseinään ja varsinkin näihin nykyisiin sileisiin seiniin joissa kolhu paistaa kauas. Miten sitten lasikuituseinä kestää ajan hammasta, no, onhan noita vanhoja lasikuituveneitä vielä paljon liikkeellä. Jos multa kysyt niin teettäisin auton jossa ulkoseinä on lasikuitua ja sisäpuolella alumiinipelti johon liimattu tapetti. Liekö sellainen jo tehty?


      • Talviautoilija

        Olin talvella-99 mukana kahden uuden saksalaisen as.auton lämpökamerakuvauksessa. Pakkasta oli muistaakseni -18c ja molemmissa autoissa samat lämmityslaitteet ja sama sisälämpötila-asetus ( 22c) termostaatissa. Autot olivat molemmat 6 metrisiä, toinen oli uretaanilla eristetty ja toinen styroksilla. Täytyy sanoa että minut lyötiin ällikällä, niin iso ero niissä oli!! Styroksiauto helotti punaisena(lämpövuodon väri) kauttaaltaan! Kameralla näki sen seinän läpi suoraan missä kulkivat lämpöputket! Uretaaniauton seinä oli kokonaan sininen(ei lämpövuotoa) kaikista muista paikoista paitsi takavuoteen alla olevasta luukusta jossa oli vuotoa samoin kuin asunto-osan ovessa. Eikä puhettakaan lämpöputkien läpinäkymisestä! Kamera oli niin herkkä että se näytti molempien autojen pyörien laakereiden olevan pikkuisen lämpöisiä, samoin jarrujen vaikka olivat seisseet viimassa pitkän tovin. Kyllä tuon lämmöneristyksen eron huomasi käytännössäkin, siinä pakkasessa molemmat olivat lämpimiä sisältä mutta sen styroksiauton lämmityslaite kävi koko ajan tauotta kun taas toisessa silloin tällöin kävi päällä pitäen välillä pitkää taukoa. Olis kyllä mielenkiintoista tehdä tuollainen kuvaus joskus uudestaan nyt kun noita uusia automerkkejäkin on tullut Suomeen.


      • lare
        Iceman kirjoitti:

        Hymer käyttää uretaania,Eura-Mobililla on joku oma tehoeriste vm.-03 eteenpäin, Flair ja Clou käyttävät uretaania, Burstnerilla taitaa olla oma tehoeriste, Kaben lyömättömän eristyksen nyt kaikki tietävät, Carthagolla oma RTM-massa, Knausista en ole aivan varma, luulen että se käyttää styroksia. CI-konsernin vehkeissä styroksit, Elnagissa on ainakin vanhemmissa styroksit,vanhoissa Matkaajissa on styroksit, myös Dethleffs on styroksiauto. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tuli nyt hatusta vetämällä..

        Meille knaussi myytiin nimenomaan talvikäyttöön soveltuvana hyvän eristemateriaalin johdosta. Esim lattiassa styrofoam eriste (n.40mm paksu)ja lämmitettävä välipohja.
        Myyjän mukaan jalat ei jäädy talvella.
        Ihmettelin viikonloppuna pikku pakkasessa ku jalat jäätyy.
        No syy löytyi lämpöongelmiin: Eristeenä n.3 sentin styrox eikä välipohja ole lämmitetty millään tavalla!!
        Taas on kuluttajaa kusetettu suullisesti että kirjallisesti (auton esite).
        Aion selvittää onko liikkeellä mitään vastuuta sanomisista.


      • Reissari
        Iceman kirjoitti:

        Niin ja adriassa on styroksia, kuulemma aika ohuesti. Tuohon kysymykseen kumpi seinämateriaali on parempi on vaikea vastata, Flair ja Clou käyttävät alumiinipeltiä myös sisäpuolella väittäen sen tasaavan seinän lämpöjä paremmin, mene ja tiedä. Ainakin tuo lasikuitupinta on paljon huolettomampi kolhujen suhteen, siihen ei pikku pöksäytykset tee jälkeä toisin kuin alumiiniseinään ja varsinkin näihin nykyisiin sileisiin seiniin joissa kolhu paistaa kauas. Miten sitten lasikuituseinä kestää ajan hammasta, no, onhan noita vanhoja lasikuituveneitä vielä paljon liikkeellä. Jos multa kysyt niin teettäisin auton jossa ulkoseinä on lasikuitua ja sisäpuolella alumiinipelti johon liimattu tapetti. Liekö sellainen jo tehty?

        Styrofoam ja styrox on kaksi eri asiaa, niitä ei pidä sotkea keskenään. En oikein usko, että nykyään enää käytetään styroxia. Styrox on "polystyreenipalloista" puristettua huokoista levyä. Sensijaan styrofoam on umpisoluinen materiaali. Ainakin uusissa Dethleffsissä käytetään Styrofoamia

        Kaikkien tuntema ja hyvänä pitämä Finnfoamkin on styrofoamia. Eikä styrofoamin ja uretaanin lämmönjohtavuusero ole, kuin 15% luokkaa.


      • Utelias
        Reissari kirjoitti:

        Styrofoam ja styrox on kaksi eri asiaa, niitä ei pidä sotkea keskenään. En oikein usko, että nykyään enää käytetään styroxia. Styrox on "polystyreenipalloista" puristettua huokoista levyä. Sensijaan styrofoam on umpisoluinen materiaali. Ainakin uusissa Dethleffsissä käytetään Styrofoamia

        Kaikkien tuntema ja hyvänä pitämä Finnfoamkin on styrofoamia. Eikä styrofoamin ja uretaanin lämmönjohtavuusero ole, kuin 15% luokkaa.

        Onko sinulla faktaa tuosta styrofoamin ja uretaanin erosta? Entä väittääkö dethleffs että seinissä on styrofoamia? Myös näissä ns. tavallisen hintaisissa malleissa? Milloin dethleffs on siirtynyt styrofoamiin? Hyvä kun asiasta herää keskustelu, saadaan näin hyvää tietoa asioiden oikeasta laidasta!


      • reissari
        Utelias kirjoitti:

        Onko sinulla faktaa tuosta styrofoamin ja uretaanin erosta? Entä väittääkö dethleffs että seinissä on styrofoamia? Myös näissä ns. tavallisen hintaisissa malleissa? Milloin dethleffs on siirtynyt styrofoamiin? Hyvä kun asiasta herää keskustelu, saadaan näin hyvää tietoa asioiden oikeasta laidasta!

        Tsekatkaapa vaikkapa
        http://www.dethleffs.de http://www.finnfoam.fi http://www.finlex.fi/pdf/normit/1931-C4s.pdf

        ja googleen hakuja, niin lisää löytyy


      • Sokea

      • Nuuskamuikkunen09
        Iceman kirjoitti:

        Hymer käyttää uretaania,Eura-Mobililla on joku oma tehoeriste vm.-03 eteenpäin, Flair ja Clou käyttävät uretaania, Burstnerilla taitaa olla oma tehoeriste, Kaben lyömättömän eristyksen nyt kaikki tietävät, Carthagolla oma RTM-massa, Knausista en ole aivan varma, luulen että se käyttää styroksia. CI-konsernin vehkeissä styroksit, Elnagissa on ainakin vanhemmissa styroksit,vanhoissa Matkaajissa on styroksit, myös Dethleffs on styroksiauto. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tuli nyt hatusta vetämällä..

        Elnagissa on Polystyreni. Kuten muissakin ko. tehtaan autoissa.


      • nagh
        Nuuskamuikkunen09 kirjoitti:

        Elnagissa on Polystyreni. Kuten muissakin ko. tehtaan autoissa.

        Eli styroksieristys.


      • Lare
        lare kirjoitti:

        Meille knaussi myytiin nimenomaan talvikäyttöön soveltuvana hyvän eristemateriaalin johdosta. Esim lattiassa styrofoam eriste (n.40mm paksu)ja lämmitettävä välipohja.
        Myyjän mukaan jalat ei jäädy talvella.
        Ihmettelin viikonloppuna pikku pakkasessa ku jalat jäätyy.
        No syy löytyi lämpöongelmiin: Eristeenä n.3 sentin styrox eikä välipohja ole lämmitetty millään tavalla!!
        Taas on kuluttajaa kusetettu suullisesti että kirjallisesti (auton esite).
        Aion selvittää onko liikkeellä mitään vastuuta sanomisista.

        Tuolla karavaanarit palstalla joku valitteli uuden kaksoispohja-knaussinsa vesien jäätyvän. Nyt syy selvisi, jäätyyhän se noin huonolla eristeellä!


      • Jusa
        reissari kirjoitti:

        Tsekatkaapa vaikkapa
        http://www.dethleffs.de http://www.finnfoam.fi http://www.finlex.fi/pdf/normit/1931-C4s.pdf

        ja googleen hakuja, niin lisää löytyy

        Höynäytetyt
        Ei minulle ainakaam ole ollut suuri kynnys. Tunnustaa tulleensa neästä vedetyksi. Kun ostin parivuotta takaperin uuden Dethleffisin matkailuauton. Talviautona, vaika se on myöhemmin sevisi olevan selvä komen vuodenajan auto. Oletko Sirkiän Matti varma ettei tuo autoilija Kalajoella kuulunut Dipl. myyjä Marti Sirkiän tuttavapiiriin. Tuo asennuskin kuului tähänmyyntikusetukseen. Vähän niin kuin huutokaupoissa ne meklarin hinnan korottajat. Vahingon sattuessa myydään sama tavara uudelleen seuraavassa, saman meklarin huutokaupassa. Terveisin Kari


      • reissari
        Sokea kirjoitti:

        XXL kyllä on foamia mutta missä nuo muiden eristystiedot?

        Hinnasto 2005 mainitsee Premium Class ja XXL olevan foamia, Espritissä mainitaan foamia olevan seinät ja katto. Advantagesta on mainittu vain eristevahvuudet, ei materiaalia.

        Dethleffsin myyjä sanoi messuilla Advantagen eristyksen olevan foamia. Mustaa valkoisella ei ole. Ja jos puheet ovat yhtä luotettavia, kuin Knausin miehen, niin täytyy myöntää, että olen tullut hyväuskoisuuttani kusetetuksi...


      • Asuntoautoilija
        Iceman kirjoitti:

        Hymer käyttää uretaania,Eura-Mobililla on joku oma tehoeriste vm.-03 eteenpäin, Flair ja Clou käyttävät uretaania, Burstnerilla taitaa olla oma tehoeriste, Kaben lyömättömän eristyksen nyt kaikki tietävät, Carthagolla oma RTM-massa, Knausista en ole aivan varma, luulen että se käyttää styroksia. CI-konsernin vehkeissä styroksit, Elnagissa on ainakin vanhemmissa styroksit,vanhoissa Matkaajissa on styroksit, myös Dethleffs on styroksiauto. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tuli nyt hatusta vetämällä..

        Tuo Carthagon RTM-massa on samaa kuin kylmäkuljetusatoissa käytetävä eriste aine. Tällä hetkellä markkinoiden paras eriste. K-arvo parempi kuin muissa eriste materialaaleissa.
        Lattia on samaa materiaalia.
        Lämmin auto, voin puhua kokemuksesta;=)


      • hessu
        lare kirjoitti:

        Meille knaussi myytiin nimenomaan talvikäyttöön soveltuvana hyvän eristemateriaalin johdosta. Esim lattiassa styrofoam eriste (n.40mm paksu)ja lämmitettävä välipohja.
        Myyjän mukaan jalat ei jäädy talvella.
        Ihmettelin viikonloppuna pikku pakkasessa ku jalat jäätyy.
        No syy löytyi lämpöongelmiin: Eristeenä n.3 sentin styrox eikä välipohja ole lämmitetty millään tavalla!!
        Taas on kuluttajaa kusetettu suullisesti että kirjallisesti (auton esite).
        Aion selvittää onko liikkeellä mitään vastuuta sanomisista.

        Kuka möikää sinulle auton: firma ja myyjä?

        Olisi tärkeää saada edes näin netin välityksellä ns. huijarit tapetille. As.autokauppa, kuten vaunukauppakin pitää perustua 100% luottamukselle. Meillä kuluttajilla on oikeus ja velvollisuus huolehtia, ettei väärät kukat pääse kukimaan liikaa (rikkaruohot).

        Paras tapa kitkeä rikkaruohot on tuoda epäkohdat esim. täällä esiin.. kaikkien tietoon.


      • hessu
        nagh kirjoitti:

        Eli styroksieristys.

        Siis, väitätkö polystyrenin olevan sama kuin styrox. Jos noin on, niin mistä saan tarkemman perustelun ko. asiaan?


      • hessu
        Iceman kirjoitti:

        Hymer käyttää uretaania,Eura-Mobililla on joku oma tehoeriste vm.-03 eteenpäin, Flair ja Clou käyttävät uretaania, Burstnerilla taitaa olla oma tehoeriste, Kaben lyömättömän eristyksen nyt kaikki tietävät, Carthagolla oma RTM-massa, Knausista en ole aivan varma, luulen että se käyttää styroksia. CI-konsernin vehkeissä styroksit, Elnagissa on ainakin vanhemmissa styroksit,vanhoissa Matkaajissa on styroksit, myös Dethleffs on styroksiauto. Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tuli nyt hatusta vetämällä..

        Onko styrox ja polystyreeni sama asia,.. jos on, olen tehnyt pahan virheen tilatessani Miller-auton, Voi v.. jos näin on, niin minua on kusetettu.
        Huomenna oli tarkotus käydä maksamassa ennakkomaksu ko. autosta. Siis, tervitsen tämän tiedon nopeasti...Taidan siirtää vielä ylihuomiseen etumaksun suorittamisen.Muta kertokaa em. asia..


      • tutkitaan ensin
        hessu kirjoitti:

        Kuka möikää sinulle auton: firma ja myyjä?

        Olisi tärkeää saada edes näin netin välityksellä ns. huijarit tapetille. As.autokauppa, kuten vaunukauppakin pitää perustua 100% luottamukselle. Meillä kuluttajilla on oikeus ja velvollisuus huolehtia, ettei väärät kukat pääse kukimaan liikaa (rikkaruohot).

        Paras tapa kitkeä rikkaruohot on tuoda epäkohdat esim. täällä esiin.. kaikkien tietoon.

        Eli menen käymään tänään ko. liikkeeseen ja kuuntelen heidän perustelut asiaan ja minkä kannan he ottavat tähän eristys asiaan.
        Palaan asiaan myöhemmin tämän päivän aikana. (kyseessä on saksalainen valmistaja)


      • lare
        tutkitaan ensin kirjoitti:

        Eli menen käymään tänään ko. liikkeeseen ja kuuntelen heidän perustelut asiaan ja minkä kannan he ottavat tähän eristys asiaan.
        Palaan asiaan myöhemmin tämän päivän aikana. (kyseessä on saksalainen valmistaja)

        Eli otsikko ja nimimerkki meni vääripäin.


      • Muumimamma
        hessu kirjoitti:

        Siis, väitätkö polystyrenin olevan sama kuin styrox. Jos noin on, niin mistä saan tarkemman perustelun ko. asiaan?

        ks. http://www.ukmuovi.fi/eristeet/eristeet.htm
        "EPS- expanded polystyrene - paisutettu polystyreeni - styrox - on umpisoluista, pienistä helmistä paisutettua polystyreenimuovia."


      • nagh
        hessu kirjoitti:

        Onko styrox ja polystyreeni sama asia,.. jos on, olen tehnyt pahan virheen tilatessani Miller-auton, Voi v.. jos näin on, niin minua on kusetettu.
        Huomenna oli tarkotus käydä maksamassa ennakkomaksu ko. autosta. Siis, tervitsen tämän tiedon nopeasti...Taidan siirtää vielä ylihuomiseen etumaksun suorittamisen.Muta kertokaa em. asia..

        Kaikissa halvoissa autoissa käytetään myös halpoja eristeitä. Ulkokuori on hyvä.


      • Anonyymi

    • Yks Caravaanari

      Kaikki 80 Luvun. kabet.Solikat.Matkaajat.Polarit.Kafit. Ovat styröksi Eristeellä, Eli Ovatko nekin Huonoja Ja Kylmiä Talvi vaunuja ?

      • Talviautoilija

        sanotaan näin että voisivat olla paremminkin eristettyjä. Kaikki kehittyy ja menee eteenpäin.


      • hessu
        Talviautoilija kirjoitti:

        sanotaan näin että voisivat olla paremminkin eristettyjä. Kaikki kehittyy ja menee eteenpäin.

        Kerroppa sinä, miten asia on. Kun tossa muutama kupla taaksepäin kaveri väittää, että polystyreeni on sama kuin styrox.
        Miten asia on?


      • nagh
        hessu kirjoitti:

        Kerroppa sinä, miten asia on. Kun tossa muutama kupla taaksepäin kaveri väittää, että polystyreeni on sama kuin styrox.
        Miten asia on?

        Se on sitä itseensä eli styroksia.


      • hessu
        nagh kirjoitti:

        Se on sitä itseensä eli styroksia.

        Asiat taas ok. Aloin vain turhaan panikoimaan. Niinhän se on, että halvassa autossa halvat eristeet. Kylläkin sitä voi olla paksumin, kuten tilaamassani autossa.
        Jos laittaisin n. 20th.e lisää rahaa kiinni as.auton tilaukseen, niin saattas jo löytyä parempaa eristemateriaalia, mutta edes n. 10th.e:n hinnan lisäyksellä ei saamuuta kuin näitä ns. styroxeristettyjä autoja.

        Toisaalta, kaikki eristeet taitaa olla samasta raaka-aineesta, vain tiheys vaihtelee ja näissä halvemmissakin aletaan jo käyttää ns. puristettua "styroksia", eli ihan ok.


      • lare
        nagh kirjoitti:

        Se on sitä itseensä eli styroksia.

        Eli mitäs sitten on "styropor"-eriste??


      • Anonyymi
        lare kirjoitti:

        Eli mitäs sitten on "styropor"-eriste??

        Polystyreeni ei ole styroksia .polystyreeni eriste on täysin tiivis ei ime vettä yhtään solurakenne suljettu eli tiivis.uretaanieristekin imee kosteutta vaikka hyvä lämmöeriste


    • Talviautoilija

      Oletteko huomanneet että vaikka as.auton seinät ja katto olisivat uretaania niin se lattia on styroksia! Tähän eivät ole as.autokauppiaat osanneet sanoa miksi näin on. Joissakin harvoissa merkeissä, esim,. Cabbyn vaunuissa lattiakin on uretaania, voi olla muissakin vaunuissa, ei ole vaan muita tullut tutkittua niin tarkasti.

      • lahjomaton

        Olikohan painon takia niin! Uretaani on tosi painavaa esimerkiksi styroksiin verrattuna!


      • Muumimamma
        lahjomaton kirjoitti:

        Olikohan painon takia niin! Uretaani on tosi painavaa esimerkiksi styroksiin verrattuna!

        Eli jos uretaanieristeen painoksi annetaan vaikka 60 kg/m3 (painavimmasta päästä).
        Jos lattian pinta-ala on 2m x 5m = 10 m2 ja paksuus 0,05 m, niin tilavuudeksi tulee 0,5 m3 eli painoksi 30 kg.
        Kevyimmillään styroksilla tuo em. 5 cm eristys olisi 50 % laskennassa käytetystä eli 15 kg vähemmän.
        Ei tule paljoa lisäpainoa, 3 cm:n eristyksellä n. 10 kg.


      • Nuuskamuikkunen
        Muumimamma kirjoitti:

        Eli jos uretaanieristeen painoksi annetaan vaikka 60 kg/m3 (painavimmasta päästä).
        Jos lattian pinta-ala on 2m x 5m = 10 m2 ja paksuus 0,05 m, niin tilavuudeksi tulee 0,5 m3 eli painoksi 30 kg.
        Kevyimmillään styroksilla tuo em. 5 cm eristys olisi 50 % laskennassa käytetystä eli 15 kg vähemmän.
        Ei tule paljoa lisäpainoa, 3 cm:n eristyksellä n. 10 kg.

        Tervehdys Muumimamma. Mitäs sinne Muumilaaksuun kuuluu. Minä jo lähdin sieltä Muumilaaksosta ennen talven tuloa. Onko siellä jo lunta ja kuinka Muumipeikko voi?

        Kerro kaikille terveisiä, Piku-Myylle erityisesti Muumipeikon lisäksi.

        Tulen taas kevään mukana teitä ilahduttamaan. Nyt minä taas jatkan matkaa. Hattuni alla onkin jo kehittymässä uusi sävel, laulu.

        Ps: voi olla, että palaan sinne Muumilaaksoon keväällä omalla asuntoautolla, ; )


      • Muumimamma
        Nuuskamuikkunen kirjoitti:

        Tervehdys Muumimamma. Mitäs sinne Muumilaaksuun kuuluu. Minä jo lähdin sieltä Muumilaaksosta ennen talven tuloa. Onko siellä jo lunta ja kuinka Muumipeikko voi?

        Kerro kaikille terveisiä, Piku-Myylle erityisesti Muumipeikon lisäksi.

        Tulen taas kevään mukana teitä ilahduttamaan. Nyt minä taas jatkan matkaa. Hattuni alla onkin jo kehittymässä uusi sävel, laulu.

        Ps: voi olla, että palaan sinne Muumilaaksoon keväällä omalla asuntoautolla, ; )

        Muista pitää lämpimästi vaatteita yllä. Kyllä me täällä taas keväällä sinua odotellaan. Huristele vaan.


      • Haisuli
        Muumimamma kirjoitti:

        Muista pitää lämpimästi vaatteita yllä. Kyllä me täällä taas keväällä sinua odotellaan. Huristele vaan.

        Älä tule fiatilla äläkä styroksieristeisellä! Voi tulla matkalla tekninen vika ja vilu pirttiin!


      • Nuuskamuikkunen
        Haisuli kirjoitti:

        Älä tule fiatilla äläkä styroksieristeisellä! Voi tulla matkalla tekninen vika ja vilu pirttiin!

        Älä älä rupee isottelee. Oon ainakin 3 m pitkä ja 300 kiloo painava.. jäät toiseksi.. jo.

        tollasia nuo eristejututkin näyttää olevan väillä, niin minullakin, kun muillakin: isottelua. Ihmiset kehuvat omia juttujaan.. tai sietten ei


      • Nuuskamuikkunen (hessu)
        Muumimamma kirjoitti:

        Muista pitää lämpimästi vaatteita yllä. Kyllä me täällä taas keväällä sinua odotellaan. Huristele vaan.

        Niin teen, huristelen. Saas nähä, miten vilu tulee sillä Millerillä.

        Möin ns. kesävaunun viime kaväänä ja kovasti vain silläkin pärjättiin n. 20 asteen pakkasessa. Ehkä kaasua vei enemmän, mutta ei edes lämppäri ollut lähellekään täysillä (1-10, oli n. 5-6,5). Mutta tuskin 30 asteen pakkasessa olisi enään selvinnyt, jos olisi vielä tuullutkin.


      • Anonyymi
        Nuuskamuikkunen kirjoitti:

        Tervehdys Muumimamma. Mitäs sinne Muumilaaksuun kuuluu. Minä jo lähdin sieltä Muumilaaksosta ennen talven tuloa. Onko siellä jo lunta ja kuinka Muumipeikko voi?

        Kerro kaikille terveisiä, Piku-Myylle erityisesti Muumipeikon lisäksi.

        Tulen taas kevään mukana teitä ilahduttamaan. Nyt minä taas jatkan matkaa. Hattuni alla onkin jo kehittymässä uusi sävel, laulu.

        Ps: voi olla, että palaan sinne Muumilaaksoon keväällä omalla asuntoautolla, ; )

        Xps eriste eli polystyreeni tunnetaan myös nimellä finnfoam paras eriste mm uusissa dethffless autoissa käytetään ja joissain muissakin merkeissä vähän hintavimmissa


      • Anonyymi
        Muumimamma kirjoitti:

        Eli jos uretaanieristeen painoksi annetaan vaikka 60 kg/m3 (painavimmasta päästä).
        Jos lattian pinta-ala on 2m x 5m = 10 m2 ja paksuus 0,05 m, niin tilavuudeksi tulee 0,5 m3 eli painoksi 30 kg.
        Kevyimmillään styroksilla tuo em. 5 cm eristys olisi 50 % laskennassa käytetystä eli 15 kg vähemmän.
        Ei tule paljoa lisäpainoa, 3 cm:n eristyksellä n. 10 kg.

        Uretaanieriste ja styroksi on jäämässä pois asuntovaunujen ja autojen eristeistä jos jotkut vielä ovat käyttäneet näitä paloturvallisuuden vuoksi syttyvät helposti


    • lahjomaton

      Oliskohan mainostajat onnistuneet harhauttamaan kuluttajia uusilla nimikkeillä vanhoille eristeille! Ovelaa!
      Nyt olis tärkeää saada aikaan viralliset materiaali ominaisuudet ja nimet esiin. Ei ole kuluttajan kannalta mukavaa tällainen harhaan johtavat nimikkeet ja niiden kehuminen jota ilmeisesti esiintyy.

      • Muumimamma

      • Anonyymi

        Esimerkiksi uusissa Celliot asuntoautoissa styrox eriste ei pohjolan oloihin mutta auto onkin italialainen käyttivät ennen puuta seinärakenteessa nyt ei enää v ..2023 .ajaessa huomaa kun ajaa oikein monttusta tietä asuntoosa kitisee jonkun verran muuten eriste kiinnitetty liimaamalla silti vähän natisee . Minulla nyt uusi dethfless t 7055 eb ei natise mutta eriste on xps eli polystyreeni solu rakenne täysin tiivis vedenimemiskyky 0.01. Prosenttia kun laittaa vesiasiantuntija eli seinässä ja lattiassa täysin varma eriste. Syttymislämpötils 400 astetta


      • Anonyymi
        Muumimamma kirjoitti:

        ks. styrox = polystreeni.
        En tiedä onko nyt niin hyvä, mutta tietoa.

        mm. http://www.ukmuovi.fi/eristeet/eristelevyt/eristelevyt.htm
        ja sieltä klikkaa "Mitä EPS on ?"

        Eps on styroksia sitä on kahta tyyppiä routastyroksia joka kestää painumista vähän paremmin kuin normaali styroksia mutta kumpikin imee vettä ja kosteutta kuin sienet ja tietysti homehtuu kun kastuu ja painuu kasaan


      • Anonyymi

        Joka valmistajalta saa tarvitsessa kirjallisen selvityksen eristeistä minä sain dokumentin asuntoauton seinä ja lattia rakenteesta ja eristeistä mutta ihmiset ei kysy aina asiasta


    • Anonyymi

      Nykyajan hampurilaismössöille pitää olla asuntoautossa 26astetta lämmintä ja lattia niin kuuma ettei pysty kävelemään muutoin kuin tossut jaloissa.
      Minä nukun tosin hyvin kun asuntoautossani on 15astetta lämmintä. Iltaisin kun oleskelen autossa myöhään syksyllä tai talvella niin vaatetta sen verran että tarkenee. Lattialla paksu matto.
      Viime talvena oli kylmintä kun olimme Kuhmon seutuvilla, -26 pakkasella eikä mitään ongelmaa vaikka autoni on dethlefss karvalakki malli -2006 kesäkuljin.

      • Anonyymi

        Vesikiertoinen lattialämmitys, niin oleskeluun 18 astetta on aika passeli. Nukkua voi hyvin 16 asteessakin. Vaatetta sen verran, että on mukava olla, lattialla ohut kuramatto.
        Millä vaan autolla pärjää pakkasellakin. Kuitenkin enempi kesäkäyttöön suunnitelluissa kaasua palaa ja sähköä kuluu ihan eri malliin, kuin tavikäyttöön suunnitellussa kulkineessa.
        Muista hyvin vaunuajoilta kokemukset LMC vs. Solifer. Samat olosuhteet, niin pullo kaasua päivässä / pullo kaasua viikonloppuna.
        Pakkasella 2 kW sähköä, niin sisällä +15 astetta / 2 kW sähköä, niin sisällä +20 astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesikiertoinen lattialämmitys, niin oleskeluun 18 astetta on aika passeli. Nukkua voi hyvin 16 asteessakin. Vaatetta sen verran, että on mukava olla, lattialla ohut kuramatto.
        Millä vaan autolla pärjää pakkasellakin. Kuitenkin enempi kesäkäyttöön suunnitelluissa kaasua palaa ja sähköä kuluu ihan eri malliin, kuin tavikäyttöön suunnitellussa kulkineessa.
        Muista hyvin vaunuajoilta kokemukset LMC vs. Solifer. Samat olosuhteet, niin pullo kaasua päivässä / pullo kaasua viikonloppuna.
        Pakkasella 2 kW sähköä, niin sisällä 15 astetta / 2 kW sähköä, niin sisällä 20 astetta.

        Pitkästä kokemuksesta tiedän että vaikka nukkuisi kuinka paksujen vällyjen alla, nenänpää tunnistaa kun lämpötila putoaa alle 19 asteen ja herättää vaihtamaan täyden pullon käyttöön. Sen jälkeen uni maistuu entistä paremmin kun lämmitin paahtaa koppiin lisää lämpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkästä kokemuksesta tiedän että vaikka nukkuisi kuinka paksujen vällyjen alla, nenänpää tunnistaa kun lämpötila putoaa alle 19 asteen ja herättää vaihtamaan täyden pullon käyttöön. Sen jälkeen uni maistuu entistä paremmin kun lämmitin paahtaa koppiin lisää lämpöä.

        No kylläpä pitää olla lämmin. Todennäköisesti asut kerros-tai rivitalossa ja tottunut korkeisiin lämpötiloihin.
        +10 riittää vallan mainiosti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesikiertoinen lattialämmitys, niin oleskeluun 18 astetta on aika passeli. Nukkua voi hyvin 16 asteessakin. Vaatetta sen verran, että on mukava olla, lattialla ohut kuramatto.
        Millä vaan autolla pärjää pakkasellakin. Kuitenkin enempi kesäkäyttöön suunnitelluissa kaasua palaa ja sähköä kuluu ihan eri malliin, kuin tavikäyttöön suunnitellussa kulkineessa.
        Muista hyvin vaunuajoilta kokemukset LMC vs. Solifer. Samat olosuhteet, niin pullo kaasua päivässä / pullo kaasua viikonloppuna.
        Pakkasella 2 kW sähköä, niin sisällä 15 astetta / 2 kW sähköä, niin sisällä 20 astetta.

        Joskus nukuttu -15 pakkasella eristämättömässä väliseinäisessä pakussa. Patjat vanerilattialla ja 3 kW lämppäri täysillä, niin ei siellä vilu tullut. Oli kyllä seinät ja ikkunat pienessä kuurassa aamulla.
        Tarpeeksi lämmitystehoa, niin pärjää vaikka teltassa. Siitä se on vain kiinni.


    • Anonyymi

      Tässä just "talvikelpoisuustesti" meneillään. Ulkona -10, sisällä mukavan tasainen +20. Alkulämmityksen jälkeen ollut päällä vain 2 kW sähkö. Ei väliverhoa, tuuli- ja ovilaseilla termopeite. Kabe + Alden vesikiertoinen lattialämmitys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      138
      4002
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1571
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1392
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1376
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1234
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1121
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1118
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1076
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe