Startti-spray

utelias

Mietin tässä vain, että räjähtääköhän vai syttyyköhän paremmin ainoastaan tämä starttisumu jolla käynnistyy moottorit talvipakkasillakin iloisesti?

Erittäin tyhmä juttu lienee edes hahmotella mielessä systeemi missä ajon aikana voisi avata hanan josta tätä "eetteriä" tulee vaikka ihan ilmanputsariin..

Kommentteja?

11

7420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nih

      Aine itsessään on hyvin syttyvää. Ainakin sumuisena. Toisaalta se on taas pakattu spraypulloon, millä on tapana posahtaa iloisesti, jos menet käristämään.

      Hanaviritelmä taas...mitäs pirua sitä eetteriä ajon aikana mihinkään tarvitaan? Starttiahan varten se...

      Sellainen systeemi olisi kyllä poikaa, missä eetteriä päästetään imusysteemiin jotenkin samalla kun itse on starttaamassa. Yksin käynnistäessä voi tulla vähän kova kiire kun ensin pitäisi päästää höyryä putkistoon ja sen jälkeen ehtiä vielä kabiiniin avainta kääntämään ilman että myrkky haihtuu ilmaan. Joissain vanhoissa dieseleissä 50-60-luvuilla näin käsittääkseni olikin.

      • Topias

        >Sellainen systeemi olisi kyllä poikaa, missä
        >eetteriä päästetään imusysteemiin jotenkin
        >samalla kun itse on starttaamassa.
        >Joissain vanhoissa dieseleissä 50-60-luvuilla
        >näin käsittääkseni olikin.

        Olipa niinkin. Laite, jota sanottiin pilotiksi, toimi pyöreän pariston kokoisella eetteripatruunalla. Siinä oli käsikäyttöinen pumppu ja kapillaariputki johti eetterin imusarjaan.

        Patruunoissa ostettuna eetteri oli varsin kallista; niinpä monilla oli tapana ostaa eetteriä apteekista puolen litran pulloon ja täytellä kapselit itse.

        Pilotilla käynnistäminen oli aikamoinen hevoskuuri moottorille: kun eetteri syttyi sylinterissä se piti melkoisen jysäksen ja rasitti tietenkin moottoria ankarasti.

        Olen itsekin nähnyt eetterillä pilalle räjäytetyn männän. En suosittele ainakaan eetterin käyttämistä käynnistysaineena kenellekään.


      • krapuloissa
        Topias kirjoitti:

        >Sellainen systeemi olisi kyllä poikaa, missä
        >eetteriä päästetään imusysteemiin jotenkin
        >samalla kun itse on starttaamassa.
        >Joissain vanhoissa dieseleissä 50-60-luvuilla
        >näin käsittääkseni olikin.

        Olipa niinkin. Laite, jota sanottiin pilotiksi, toimi pyöreän pariston kokoisella eetteripatruunalla. Siinä oli käsikäyttöinen pumppu ja kapillaariputki johti eetterin imusarjaan.

        Patruunoissa ostettuna eetteri oli varsin kallista; niinpä monilla oli tapana ostaa eetteriä apteekista puolen litran pulloon ja täytellä kapselit itse.

        Pilotilla käynnistäminen oli aikamoinen hevoskuuri moottorille: kun eetteri syttyi sylinterissä se piti melkoisen jysäksen ja rasitti tietenkin moottoria ankarasti.

        Olen itsekin nähnyt eetterillä pilalle räjäytetyn männän. En suosittele ainakaan eetterin käyttämistä käynnistysaineena kenellekään.

        se eetteri eli startti pilotti tai miksikä sitä nyt kukin nimittää on kyllä tappotuomio koneelle ja kovin uusissa autoissa ei sitä missään nimessä saa käyttääkään, eikä sitä kyllä kannata käyttää muutenkaan minkään näkösissä koneissa jos haluaa pitää moottorit kunnossa.
        jos ei kone ilman sitä käyntiin lähde niin kannattaa vaihtaa pois semmoset vehkeet ja ostaa paremmat tilalle.


      • Jönsson

        Ainakin Ford 7000 -traktorissa vuodelta 74 on tuollainen eetterisumutin ollut vakiovarusteena Suomeen tuotavissa malleissa. Kyseinen traktori on varustelultaan karu ja käyttömukavuudeltaan askeettinen, mutta teknisesti ollut sangen edistyksellinen peli turboahtimineen ja hydraulisine pikavaihteineen (ei kytkintä). Jos Fordin kokoinen tehdas tai sen edustaja on katsonut voivansa laittaa eetteriaparaatin tuollaiseen traktoriin, tuntuisi perin ihmeelliseltä, että sen käyttö olisi koneelle suureksi haitaksi.

        Eikä liene ollut, sillä meikällä on tuollainen peli aktiivipalveluksessa, ja kone käy ja kukkuu kuin uusi (tosin eetterihärveli ei ole toiminut vuosiin, mutta eipä sitä ole tarvittukaan).

        Tietysti Henryn pojat ovat voineet säätää laitteen annostelun kohtuulliseksi, mitä ei ehkä spraypurkkia käytettäessä tapahdu.


      • Kokeilunhaluinen ?
        Jönsson kirjoitti:

        Ainakin Ford 7000 -traktorissa vuodelta 74 on tuollainen eetterisumutin ollut vakiovarusteena Suomeen tuotavissa malleissa. Kyseinen traktori on varustelultaan karu ja käyttömukavuudeltaan askeettinen, mutta teknisesti ollut sangen edistyksellinen peli turboahtimineen ja hydraulisine pikavaihteineen (ei kytkintä). Jos Fordin kokoinen tehdas tai sen edustaja on katsonut voivansa laittaa eetteriaparaatin tuollaiseen traktoriin, tuntuisi perin ihmeelliseltä, että sen käyttö olisi koneelle suureksi haitaksi.

        Eikä liene ollut, sillä meikällä on tuollainen peli aktiivipalveluksessa, ja kone käy ja kukkuu kuin uusi (tosin eetterihärveli ei ole toiminut vuosiin, mutta eipä sitä ole tarvittukaan).

        Tietysti Henryn pojat ovat voineet säätää laitteen annostelun kohtuulliseksi, mitä ei ehkä spraypurkkia käytettäessä tapahdu.

        Kokeileppa sumuttaa kuumaan moottoriin niin näet mitä tapahtuu.Voin vai arvata mitä sen jälkeen keräillään.Kallis kokeilu kenties?


      • nih
        krapuloissa kirjoitti:

        se eetteri eli startti pilotti tai miksikä sitä nyt kukin nimittää on kyllä tappotuomio koneelle ja kovin uusissa autoissa ei sitä missään nimessä saa käyttääkään, eikä sitä kyllä kannata käyttää muutenkaan minkään näkösissä koneissa jos haluaa pitää moottorit kunnossa.
        jos ei kone ilman sitä käyntiin lähde niin kannattaa vaihtaa pois semmoset vehkeet ja ostaa paremmat tilalle.

        Totta, että uusien autojen hienot systeemit menee "sekaisin" jos sinne rupeaa jotain eetteriä sumuttamaan. Toisaalta taas, joskus ilman sitä ei pärjää. Iskettiin kolme vuotta yhtäjaksoisesti (ainakin) seissyt Mersu käyntiin kerran, ja kyllä olisi jäänyt lähtemättä ilman pilotea, niin kesäkeli kuin olikin. Täytyy myöntää, että hiukan hirvitti kyllä, metsäpalovaroituksen aikaan kuivalla tontilla alkaa jotain eetteriä suihkia kun ei vuoden -64 bensaletkujenkaan kunnosta saati kipinättömyydestä ollut juuri takeita... vaan lähtipä lopulta. VPK:n numero oli kyllä pikavalinnoissa.
        Siis piti vaan todeta, että tällaisiin poikkeustapauksiin aine on kyllä onnen omiaan, säästeliäästi käytrettynä. Jokapäiväiseen käyttöön ei käy.

        Ennen oli naftakonekuskeilla vaikeata muutenkin -- kirjahyllyssä on vuoden -62 kirja "Auton käyttö talvella".
        Dieselin kylmäkäynnistyksessä kehotetaan mm. "polttamaan paperia tai kangasta riittävästi imutorven edessä imuilman lämmittämiseksi..."

        Että pieniä on murheet nykyään.


      • Topias
        Jönsson kirjoitti:

        Ainakin Ford 7000 -traktorissa vuodelta 74 on tuollainen eetterisumutin ollut vakiovarusteena Suomeen tuotavissa malleissa. Kyseinen traktori on varustelultaan karu ja käyttömukavuudeltaan askeettinen, mutta teknisesti ollut sangen edistyksellinen peli turboahtimineen ja hydraulisine pikavaihteineen (ei kytkintä). Jos Fordin kokoinen tehdas tai sen edustaja on katsonut voivansa laittaa eetteriaparaatin tuollaiseen traktoriin, tuntuisi perin ihmeelliseltä, että sen käyttö olisi koneelle suureksi haitaksi.

        Eikä liene ollut, sillä meikällä on tuollainen peli aktiivipalveluksessa, ja kone käy ja kukkuu kuin uusi (tosin eetterihärveli ei ole toiminut vuosiin, mutta eipä sitä ole tarvittukaan).

        Tietysti Henryn pojat ovat voineet säätää laitteen annostelun kohtuulliseksi, mitä ei ehkä spraypurkkia käytettäessä tapahdu.

        se muuten oli Fordin mäntä. "Unohtui" tuossa mainita. :-)

        Huomattakoon vielä, että Ford ei valmistanut/hyväksynyt pilottia. Sen sijaan uudemmissa malleissa oli vakiovarusteena Thermostart -laite, joka olisi maino käynnuistysapu dieselmoottoreille vielä nykyaikanakin.

        Thermostart-laitteessa on hehkutulppa, joka polttaa kipollisen polttonestettä imusarjassa käynnistyksen yhteydessä ja helpottaa siten valtavasti käynnistystä kovalla pakkasella.


      • Topias
        Kokeilunhaluinen ? kirjoitti:

        Kokeileppa sumuttaa kuumaan moottoriin niin näet mitä tapahtuu.Voin vai arvata mitä sen jälkeen keräillään.Kallis kokeilu kenties?

        Eetteri on monin kerroin vaarallisempaa kuin mikään muu palava neste. Se saattaa muodostaa ilman kanssa peroksideja, jotka räjähtävät erittäin herkästi, jopa staattisesta sähköstä.

        On hieman eri asia käyttää eetteriä käynnistysaineena -30 C pakkasessa kuin tarjoilla moista räjähdysainetta kuuman kipinäsytytteisen moottorin imusarjaan.

        Omapa on tietenkin asiasi. Mutta muista: sinua on varoitettu.


      • NesteSpecial
        krapuloissa kirjoitti:

        se eetteri eli startti pilotti tai miksikä sitä nyt kukin nimittää on kyllä tappotuomio koneelle ja kovin uusissa autoissa ei sitä missään nimessä saa käyttääkään, eikä sitä kyllä kannata käyttää muutenkaan minkään näkösissä koneissa jos haluaa pitää moottorit kunnossa.
        jos ei kone ilman sitä käyntiin lähde niin kannattaa vaihtaa pois semmoset vehkeet ja ostaa paremmat tilalle.

        Eipähän se eetteri jatkuvaan käyttöön mikään hyvä ratkaisu ole, vaikka ei se kohtuullisella annostuksella moottorille pahemmin vaaraksi ole. Vanhassa autossa se on kyllä hyvä hätävara talvella. Samoin esimerkiksi talven seisseen ruohonleikkurin tai harrasteauton käynnistyksen avuksi se on ihan kätevä.


    • Janne

      Saattaa moottori kärsiä rankasta nakutuksesta. Eetterillähän ei rytinästä päätellen paljoa puristuskestävyyttä ole. Nakutuksen takia tehonlisäys lienee kyseenalainen, eikä siitä ole bensakoneelle edes käynnistysapua.

    • Paljon aikanaan suihkuttanut

      En tiedä mitä ne käynnistyssumutteet sisälsivät tuskin kuitenkaan 100 %:sta eetteriä. Niissä oli kuitenkin suuria eroja toiset sumutemerkit käynnistivät koneen melko pehmeästi ja toiset käynnistivät koneen todella pahankuuloisella rytinällä. Ja kyllähän näille koneilla helposti muodostui riippuvuussuhde näihin sumutteisiin, siis eivät käynistyneet ilman pilotti sumutetta ollenkaan. Havaintoni ovat yksin omaan diesel-koneista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      46
      3516
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      136
      2525
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      17
      2494
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1973
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1436
    6. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1337
    7. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1324
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      153
      1043
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1027
    10. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      969
    Aihe