Startti-spray

utelias

Mietin tässä vain, että räjähtääköhän vai syttyyköhän paremmin ainoastaan tämä starttisumu jolla käynnistyy moottorit talvipakkasillakin iloisesti?

Erittäin tyhmä juttu lienee edes hahmotella mielessä systeemi missä ajon aikana voisi avata hanan josta tätä "eetteriä" tulee vaikka ihan ilmanputsariin..

Kommentteja?

11

7434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nih

      Aine itsessään on hyvin syttyvää. Ainakin sumuisena. Toisaalta se on taas pakattu spraypulloon, millä on tapana posahtaa iloisesti, jos menet käristämään.

      Hanaviritelmä taas...mitäs pirua sitä eetteriä ajon aikana mihinkään tarvitaan? Starttiahan varten se...

      Sellainen systeemi olisi kyllä poikaa, missä eetteriä päästetään imusysteemiin jotenkin samalla kun itse on starttaamassa. Yksin käynnistäessä voi tulla vähän kova kiire kun ensin pitäisi päästää höyryä putkistoon ja sen jälkeen ehtiä vielä kabiiniin avainta kääntämään ilman että myrkky haihtuu ilmaan. Joissain vanhoissa dieseleissä 50-60-luvuilla näin käsittääkseni olikin.

      • Topias

        >Sellainen systeemi olisi kyllä poikaa, missä
        >eetteriä päästetään imusysteemiin jotenkin
        >samalla kun itse on starttaamassa.
        >Joissain vanhoissa dieseleissä 50-60-luvuilla
        >näin käsittääkseni olikin.

        Olipa niinkin. Laite, jota sanottiin pilotiksi, toimi pyöreän pariston kokoisella eetteripatruunalla. Siinä oli käsikäyttöinen pumppu ja kapillaariputki johti eetterin imusarjaan.

        Patruunoissa ostettuna eetteri oli varsin kallista; niinpä monilla oli tapana ostaa eetteriä apteekista puolen litran pulloon ja täytellä kapselit itse.

        Pilotilla käynnistäminen oli aikamoinen hevoskuuri moottorille: kun eetteri syttyi sylinterissä se piti melkoisen jysäksen ja rasitti tietenkin moottoria ankarasti.

        Olen itsekin nähnyt eetterillä pilalle räjäytetyn männän. En suosittele ainakaan eetterin käyttämistä käynnistysaineena kenellekään.


      • krapuloissa
        Topias kirjoitti:

        >Sellainen systeemi olisi kyllä poikaa, missä
        >eetteriä päästetään imusysteemiin jotenkin
        >samalla kun itse on starttaamassa.
        >Joissain vanhoissa dieseleissä 50-60-luvuilla
        >näin käsittääkseni olikin.

        Olipa niinkin. Laite, jota sanottiin pilotiksi, toimi pyöreän pariston kokoisella eetteripatruunalla. Siinä oli käsikäyttöinen pumppu ja kapillaariputki johti eetterin imusarjaan.

        Patruunoissa ostettuna eetteri oli varsin kallista; niinpä monilla oli tapana ostaa eetteriä apteekista puolen litran pulloon ja täytellä kapselit itse.

        Pilotilla käynnistäminen oli aikamoinen hevoskuuri moottorille: kun eetteri syttyi sylinterissä se piti melkoisen jysäksen ja rasitti tietenkin moottoria ankarasti.

        Olen itsekin nähnyt eetterillä pilalle räjäytetyn männän. En suosittele ainakaan eetterin käyttämistä käynnistysaineena kenellekään.

        se eetteri eli startti pilotti tai miksikä sitä nyt kukin nimittää on kyllä tappotuomio koneelle ja kovin uusissa autoissa ei sitä missään nimessä saa käyttääkään, eikä sitä kyllä kannata käyttää muutenkaan minkään näkösissä koneissa jos haluaa pitää moottorit kunnossa.
        jos ei kone ilman sitä käyntiin lähde niin kannattaa vaihtaa pois semmoset vehkeet ja ostaa paremmat tilalle.


      • Jönsson

        Ainakin Ford 7000 -traktorissa vuodelta 74 on tuollainen eetterisumutin ollut vakiovarusteena Suomeen tuotavissa malleissa. Kyseinen traktori on varustelultaan karu ja käyttömukavuudeltaan askeettinen, mutta teknisesti ollut sangen edistyksellinen peli turboahtimineen ja hydraulisine pikavaihteineen (ei kytkintä). Jos Fordin kokoinen tehdas tai sen edustaja on katsonut voivansa laittaa eetteriaparaatin tuollaiseen traktoriin, tuntuisi perin ihmeelliseltä, että sen käyttö olisi koneelle suureksi haitaksi.

        Eikä liene ollut, sillä meikällä on tuollainen peli aktiivipalveluksessa, ja kone käy ja kukkuu kuin uusi (tosin eetterihärveli ei ole toiminut vuosiin, mutta eipä sitä ole tarvittukaan).

        Tietysti Henryn pojat ovat voineet säätää laitteen annostelun kohtuulliseksi, mitä ei ehkä spraypurkkia käytettäessä tapahdu.


      • Kokeilunhaluinen ?
        Jönsson kirjoitti:

        Ainakin Ford 7000 -traktorissa vuodelta 74 on tuollainen eetterisumutin ollut vakiovarusteena Suomeen tuotavissa malleissa. Kyseinen traktori on varustelultaan karu ja käyttömukavuudeltaan askeettinen, mutta teknisesti ollut sangen edistyksellinen peli turboahtimineen ja hydraulisine pikavaihteineen (ei kytkintä). Jos Fordin kokoinen tehdas tai sen edustaja on katsonut voivansa laittaa eetteriaparaatin tuollaiseen traktoriin, tuntuisi perin ihmeelliseltä, että sen käyttö olisi koneelle suureksi haitaksi.

        Eikä liene ollut, sillä meikällä on tuollainen peli aktiivipalveluksessa, ja kone käy ja kukkuu kuin uusi (tosin eetterihärveli ei ole toiminut vuosiin, mutta eipä sitä ole tarvittukaan).

        Tietysti Henryn pojat ovat voineet säätää laitteen annostelun kohtuulliseksi, mitä ei ehkä spraypurkkia käytettäessä tapahdu.

        Kokeileppa sumuttaa kuumaan moottoriin niin näet mitä tapahtuu.Voin vai arvata mitä sen jälkeen keräillään.Kallis kokeilu kenties?


      • nih
        krapuloissa kirjoitti:

        se eetteri eli startti pilotti tai miksikä sitä nyt kukin nimittää on kyllä tappotuomio koneelle ja kovin uusissa autoissa ei sitä missään nimessä saa käyttääkään, eikä sitä kyllä kannata käyttää muutenkaan minkään näkösissä koneissa jos haluaa pitää moottorit kunnossa.
        jos ei kone ilman sitä käyntiin lähde niin kannattaa vaihtaa pois semmoset vehkeet ja ostaa paremmat tilalle.

        Totta, että uusien autojen hienot systeemit menee "sekaisin" jos sinne rupeaa jotain eetteriä sumuttamaan. Toisaalta taas, joskus ilman sitä ei pärjää. Iskettiin kolme vuotta yhtäjaksoisesti (ainakin) seissyt Mersu käyntiin kerran, ja kyllä olisi jäänyt lähtemättä ilman pilotea, niin kesäkeli kuin olikin. Täytyy myöntää, että hiukan hirvitti kyllä, metsäpalovaroituksen aikaan kuivalla tontilla alkaa jotain eetteriä suihkia kun ei vuoden -64 bensaletkujenkaan kunnosta saati kipinättömyydestä ollut juuri takeita... vaan lähtipä lopulta. VPK:n numero oli kyllä pikavalinnoissa.
        Siis piti vaan todeta, että tällaisiin poikkeustapauksiin aine on kyllä onnen omiaan, säästeliäästi käytrettynä. Jokapäiväiseen käyttöön ei käy.

        Ennen oli naftakonekuskeilla vaikeata muutenkin -- kirjahyllyssä on vuoden -62 kirja "Auton käyttö talvella".
        Dieselin kylmäkäynnistyksessä kehotetaan mm. "polttamaan paperia tai kangasta riittävästi imutorven edessä imuilman lämmittämiseksi..."

        Että pieniä on murheet nykyään.


      • Topias
        Jönsson kirjoitti:

        Ainakin Ford 7000 -traktorissa vuodelta 74 on tuollainen eetterisumutin ollut vakiovarusteena Suomeen tuotavissa malleissa. Kyseinen traktori on varustelultaan karu ja käyttömukavuudeltaan askeettinen, mutta teknisesti ollut sangen edistyksellinen peli turboahtimineen ja hydraulisine pikavaihteineen (ei kytkintä). Jos Fordin kokoinen tehdas tai sen edustaja on katsonut voivansa laittaa eetteriaparaatin tuollaiseen traktoriin, tuntuisi perin ihmeelliseltä, että sen käyttö olisi koneelle suureksi haitaksi.

        Eikä liene ollut, sillä meikällä on tuollainen peli aktiivipalveluksessa, ja kone käy ja kukkuu kuin uusi (tosin eetterihärveli ei ole toiminut vuosiin, mutta eipä sitä ole tarvittukaan).

        Tietysti Henryn pojat ovat voineet säätää laitteen annostelun kohtuulliseksi, mitä ei ehkä spraypurkkia käytettäessä tapahdu.

        se muuten oli Fordin mäntä. "Unohtui" tuossa mainita. :-)

        Huomattakoon vielä, että Ford ei valmistanut/hyväksynyt pilottia. Sen sijaan uudemmissa malleissa oli vakiovarusteena Thermostart -laite, joka olisi maino käynnuistysapu dieselmoottoreille vielä nykyaikanakin.

        Thermostart-laitteessa on hehkutulppa, joka polttaa kipollisen polttonestettä imusarjassa käynnistyksen yhteydessä ja helpottaa siten valtavasti käynnistystä kovalla pakkasella.


      • Topias
        Kokeilunhaluinen ? kirjoitti:

        Kokeileppa sumuttaa kuumaan moottoriin niin näet mitä tapahtuu.Voin vai arvata mitä sen jälkeen keräillään.Kallis kokeilu kenties?

        Eetteri on monin kerroin vaarallisempaa kuin mikään muu palava neste. Se saattaa muodostaa ilman kanssa peroksideja, jotka räjähtävät erittäin herkästi, jopa staattisesta sähköstä.

        On hieman eri asia käyttää eetteriä käynnistysaineena -30 C pakkasessa kuin tarjoilla moista räjähdysainetta kuuman kipinäsytytteisen moottorin imusarjaan.

        Omapa on tietenkin asiasi. Mutta muista: sinua on varoitettu.


      • NesteSpecial
        krapuloissa kirjoitti:

        se eetteri eli startti pilotti tai miksikä sitä nyt kukin nimittää on kyllä tappotuomio koneelle ja kovin uusissa autoissa ei sitä missään nimessä saa käyttääkään, eikä sitä kyllä kannata käyttää muutenkaan minkään näkösissä koneissa jos haluaa pitää moottorit kunnossa.
        jos ei kone ilman sitä käyntiin lähde niin kannattaa vaihtaa pois semmoset vehkeet ja ostaa paremmat tilalle.

        Eipähän se eetteri jatkuvaan käyttöön mikään hyvä ratkaisu ole, vaikka ei se kohtuullisella annostuksella moottorille pahemmin vaaraksi ole. Vanhassa autossa se on kyllä hyvä hätävara talvella. Samoin esimerkiksi talven seisseen ruohonleikkurin tai harrasteauton käynnistyksen avuksi se on ihan kätevä.


    • Janne

      Saattaa moottori kärsiä rankasta nakutuksesta. Eetterillähän ei rytinästä päätellen paljoa puristuskestävyyttä ole. Nakutuksen takia tehonlisäys lienee kyseenalainen, eikä siitä ole bensakoneelle edes käynnistysapua.

    • Paljon aikanaan suihkuttanut

      En tiedä mitä ne käynnistyssumutteet sisälsivät tuskin kuitenkaan 100 %:sta eetteriä. Niissä oli kuitenkin suuria eroja toiset sumutemerkit käynnistivät koneen melko pehmeästi ja toiset käynnistivät koneen todella pahankuuloisella rytinällä. Ja kyllähän näille koneilla helposti muodostui riippuvuussuhde näihin sumutteisiin, siis eivät käynistyneet ilman pilotti sumutetta ollenkaan. Havaintoni ovat yksin omaan diesel-koneista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      122
      5639
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      64
      3990
    3. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      45
      3626
    4. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      31
      2999
    5. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2902
    6. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2369
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      2237
    8. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      13
      2216
    9. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1717
    10. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      1634
    Aihe