Kun auton parkkeeraa tasaiselle maalle käsijarru päällä tietysti niinkuin aina niin onko mitään väliä minkä vaihteen pistää? Autokoulussa opetettiin että ykkönen mutta miksi jotkut jättävät auton vapaalle?
Tasamaalla parkkeeraus mikä vaihde?
28
11766
Vastaukset
- helppo valinta
Minä laitan aina vaihdelaatikon P-asentoon, pysyy tavattoman hyvin aloillaan.
- -Rennostivaan-
Opetettiinhan autokoulussa että autoa sivusuunnassa siirrettäessä on käytettävä vilkkua. Siellä myös kerrottiin että mille kaistalle ajetaan kun vasemmalle, 2-kaistaiselle tielle käännytään.
Eipä sillä vaihteellakaan ole väliä. - vaikea elämä
kuka jättää vapaalle? ykkönen tai pakki ja tietenkin käsijarru päälle.
- vaihde silmään
Siis tasaisella riittää, kun jättää vaihteen silmään. Tietysti käsijarru tykkää kun sitä käytetään, eli välillä kannattaa sitä käyttää.
- Silmä Pers
vaihde silmään kirjoitti:
Siis tasaisella riittää, kun jättää vaihteen silmään. Tietysti käsijarru tykkää kun sitä käytetään, eli välillä kannattaa sitä käyttää.
Tasamaalla auto pysyy paikallaan itsestään.
FAG merkkisissä autoissa taas käsijarrua ei voi käyttää, koska se toimii ainoastaan yhteen suuntaan.
Eiköhän Plonkswaagenille tule nyt painetta korjata takajarrusatulansa, koska ainakin yksi ihmishenki on menetetty jo Suomessakin toimimattomien jarrujen vuoksi. - ei Essonvaari
vaihde silmään kirjoitti:
Siis tasaisella riittää, kun jättää vaihteen silmään. Tietysti käsijarru tykkää kun sitä käytetään, eli välillä kannattaa sitä käyttää.
käsijarrua pitää käyttää aina, silloin se pysyy parhaiten kunnossa.
- pikkuisen pässi?
Silmä Pers kirjoitti:
Tasamaalla auto pysyy paikallaan itsestään.
FAG merkkisissä autoissa taas käsijarrua ei voi käyttää, koska se toimii ainoastaan yhteen suuntaan.
Eiköhän Plonkswaagenille tule nyt painetta korjata takajarrusatulansa, koska ainakin yksi ihmishenki on menetetty jo Suomessakin toimimattomien jarrujen vuoksi.ja jos viitsit lukea Iltiksen jutun, niin huomat ettei käsijarru pidä jos sitä ei ole kytketty.
Olet nimimerkkisi annsainnut. - on se helppoo
Aina käsijarru päälle ja ykkösen voi laittaa mäkeen pysäköidessä varmuuden vuoksi. Itse teen juuri näin, enkä ole kiinnostunu toisten mielipieistä !!!
- 12+5
Käsijarrua en käytä koskaan. No kenties katsastuksessa katsastusmies kenties käyttää. Laatikko on P-asennossa. kun auto on parkissa.
- No just joo
Niin ku oot imbesilli idiootti uusavuton nyhverö. Saamaton vätys joka ei sen vertaa viitsi, et kytkis edes seisontajarrun. Ai niin jos älykkyys ei riitä kyseiseen toimenpiteeseen niin minkäs mahtaa.
- Tämä helleilma!
No just joo kirjoitti:
Niin ku oot imbesilli idiootti uusavuton nyhverö. Saamaton vätys joka ei sen vertaa viitsi, et kytkis edes seisontajarrun. Ai niin jos älykkyys ei riitä kyseiseen toimenpiteeseen niin minkäs mahtaa.
Noinko kovasti se sieppaa, kun oivaltaa, että kaverilla on autossaan automaattilaatikko?
- 19+07
"Käsijarrua en käytä koskaan. No kenties katsastuksessa katsastusmies kenties käyttää. Laatikko on P-asennossa. kun auto on parkissa. "
Minullakin on automaatti, siis ainakin kaksi on Suomessa onnellisia P-asennosta. - vapaalla pidän
19+07 kirjoitti:
"Käsijarrua en käytä koskaan. No kenties katsastuksessa katsastusmies kenties käyttää. Laatikko on P-asennossa. kun auto on parkissa. "
Minullakin on automaatti, siis ainakin kaksi on Suomessa onnellisia P-asennosta.Käsijarru on se ensijainen. P-asennon lukitus ei kestä sitä rasitusta mita tarkoitusta varten jarrut ovat.
"This also increases the life of the transmission and the park pin mechanism, because parking on an incline with the transmission in park without the parking brake engaged will cause undue stress on the parking pin, and may even prevent the pin from releasing"
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission - vapaalla pidän
vapaalla pidän kirjoitti:
Käsijarru on se ensijainen. P-asennon lukitus ei kestä sitä rasitusta mita tarkoitusta varten jarrut ovat.
"This also increases the life of the transmission and the park pin mechanism, because parking on an incline with the transmission in park without the parking brake engaged will cause undue stress on the parking pin, and may even prevent the pin from releasing"
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission"Most vehicle manufacturers and auto mechanics do not recommend using the transmission's parking pawl as the sole means of securing a parked vehicle, instead recommending it should only be engaged after first applying the vehicle's parking brake."
http://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl
Ensin käsijarru, vasta sitten P-asento. - 12+5
vapaalla pidän kirjoitti:
"Most vehicle manufacturers and auto mechanics do not recommend using the transmission's parking pawl as the sole means of securing a parked vehicle, instead recommending it should only be engaged after first applying the vehicle's parking brake."
http://en.wikipedia.org/wiki/Parking_pawl
Ensin käsijarru, vasta sitten P-asento.12 v on menty kahdella autolla pelkästään P-asennolla tasamaalla. Siitähän nyt taisi olla kyse? Mäessä aina voi laittaa käsijarrun.
Ranskassa tapana on että vahde pitäää jättää vapaalle ja käsijarrua vaan sen verran että auto pysyy paikallaan. Eteen tai taakse parkeeraava nimittän kenies haluaa siirtää autoasi jolloin puskuristäa työntäminen ei välttämätä onnistu pohjoisen kansan autoille.
Maassa maan tavalla. - mieti vielä
Jos jätät autosi jyrkkään mäkeen talvella kun on liukasta laatikko p-asennossa. Auton liikkellelähtöä estää yksi pyörä.
- Legenda elää
mieti vielä kirjoitti:
Jos jätät autosi jyrkkään mäkeen talvella kun on liukasta laatikko p-asennossa. Auton liikkellelähtöä estää yksi pyörä.
Tuon SITKEÄN suomi24 myytin voisi joku "myytinmurtajat" tms. testata...
Voisin nostaa keskustelun vuodelta 2002 missä väitetään samaa että jos jättää auton P-vaihteen varana tosi jyrkkään mäkeen, voi se jumiutua päälle ja sitten tarvitaan (kertojasta riippuen) 1-4 kaveria työntämään autoa vähän eteenpäin että saa sen P:n pois
- vapaalla pidän
Jos käsijarru on ehjä ja parkkeraus tasamaalla ei ole väliä mikä vaihde on päällä.
Jos kuitenkin haluaa laittaa vaihteen niin ykkönen hidastaa eniten autoa jos käsijarru pettää. Saabissa taisi olla niin että oli pakko laittaa peruutusvaihde, muuten ei saanut avainta irti?- Jarrutusvoima
Lieneekö kaikissa autoissa peruutusvaihteella kaikkein tihein välitys, mikä saa aikaan sen, että moottorin on pyörittävä eniten kierroksia yhtä renkaan kierrosta kohti? Tällöin moottorin jarruttava voima on kaikkein suurin.
- mekaanikko88
Vaihdelaatikkoa ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikalla, käsijarru on sitä varten. Kuten täällä jo mainttiin on käsijarrulla hyväksi että sitä käytetään säännöllisesti. Itse jätän yleensä vapaalle, lähinnä jyrkissä paikoissa käytän vaihdetta varmuuden vuoksi.
Käsijarru oikeasti jarruttaa renkaita. Vaihteella vain moottorin puristukset hidastavat renkaiden pyörintää. Saahan sen auton työnnettyä käyntiin kun laittaa vaihteen päälle joten ei se hidasta yhtä hyvin kuin käsijarru, lähinnä rasittaa voimansiirron osia jos sitä käytetään auton paikallapitoon. Sylinterit ja laakerti liikahtelee ilman öljynpainetta, hammaspyörät painavat toisiaan vasten jne.
Ykköstä ja pakkia käytetään lyhyen välityksen takia. Kun moottorin päästä pyörii helposti (ykkönen, pakki) on renkaan päästä erittäin raskas pyörittää. Isolla vaihtella päinvastoin, moottorin päästä pyörii raskaasti, rengasta helppo pyörittää.- mekaanikko88
Eli käsijarru ensisijaisesti ja ei vaihdetta päälle jos ei ole käsijarru päällä! Ihmeellista kun monet luulee että vaihteisto on tarkoitettu auton paikallapitoon. Eivät näköjän ymmärrä tekniikasta että siinä liikahtele koko moottori mäntineen jne.
- Pena6
Mekaanikko88: "... moottorin päästä pyörii raskaasti, rengasta helppo pyörittää."
Rengas on niin tiukasti vanteessa kiinni, että sitä ei ole helppo pyörittää. Se on mahdotonta.
- Redneck Baboons
Auto parkkeerataan AINA käsijarrun varaan ja varmistetaan 1-vaihteella. Jotkut jättävät vapaalle, mutta silloin tuo varmistus puuttuu. Selvää vastausta moiseen käytökseen en ole koskaan saanut. Jos muita tapoja opettelee, voi käydä kuten Rovaniemen Passatille.
- On se helppoo
"Jos muita tapoja opettelee, voi käydä kuten Rovaniemen Passatille. "
Eli ilmeisesti ei ollut käsijarrua, vaan pelkästään vaihde päällä!!
Pelkän vaihteen varaan jättäminen ei ole kovin luotettava pysäköimistapa.... - Redneck Baboons
On se helppoo kirjoitti:
"Jos muita tapoja opettelee, voi käydä kuten Rovaniemen Passatille. "
Eli ilmeisesti ei ollut käsijarrua, vaan pelkästään vaihde päällä!!
Pelkän vaihteen varaan jättäminen ei ole kovin luotettava pysäköimistapa....Ei voi sanoa kun ei tiedä. Kyllä se auto pelkän vaihteenkin varassa pysyy paikoillaan, mutta yleisesti ottaen käsijarru on parempi. Edellyttää tietysti että se käsijarru myös toimii. Ne sähköiset käsijarrut ovat todella epäilyttäviä kapineita. Ja turma-autossa taisi olla juuri sellainen.
Ja jos epähuomiossa jää laitteet kytkemättä päälle, niin minkäs teet? Mikään ei sitäkään nimittäin estä. - A.U.Tom
Redneck Baboons kirjoitti:
Ei voi sanoa kun ei tiedä. Kyllä se auto pelkän vaihteenkin varassa pysyy paikoillaan, mutta yleisesti ottaen käsijarru on parempi. Edellyttää tietysti että se käsijarru myös toimii. Ne sähköiset käsijarrut ovat todella epäilyttäviä kapineita. Ja turma-autossa taisi olla juuri sellainen.
Ja jos epähuomiossa jää laitteet kytkemättä päälle, niin minkäs teet? Mikään ei sitäkään nimittäin estä.Ne sähköiset käsijarrut ovat todella epäilyttäviä kapineita.
Jos on sähköinen käsijarru, niin se menee päälle aina, kun moottori sammutetaan. - Redneck Baboons
A.U.Tom kirjoitti:
Ne sähköiset käsijarrut ovat todella epäilyttäviä kapineita.
Jos on sähköinen käsijarru, niin se menee päälle aina, kun moottori sammutetaan."Jos on sähköinen käsijarru, niin se menee päälle aina, kun moottori sammutetaan."
Eipä taida kytkeytyä päälle kuin eri käskystä, ainakaan Volkkareissa. Irroittamaan sen taitaa saada, mikäli käyttää "auto hold" toimintoa.
Tuo automaatti toimii pikemminkin juuri toisin päin, eli kun halutaan liikkeelle, jarru vapautuu, mutta pysäköidessä täytyy itse olla aktiivinen. Voin olla tosin väärässäkin, paremmin tietävät saavat korjata.
Oli asia miten oli, silti pidän sähköisiä vimpaimia ja varsinkin "automaatteja" mekaanisia vastaavia epäluotettavampana.
- Oikea tapa
Kun pysäköit, pidä kytkin ja jarrupoljin pohjassa siihen asti, että olet sammuttanut auton ja vetänyt käsijarrun päälle. Sen jälkeen ykkönen silmään.
Näin auto on käsijarrun varassa eikä vaihteen. Vaihde on päällä varmuuden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171