sairasta ryöstöä

valopää

Taas täytyy ihmetellä suomalaista autokauppiaitten/maahantuojien ryöstöä. Juurikin katsomani saksalainen auto- ohjelma, jossa oli uusi fordi koeajossa mainittiin, että ksenon (vai xenon?) valot maksaa lisä hintaa luokkaa 300 euroa. Suomessa aivan takuulla samat valot maksaa luokkaa 1000-1500 euroa! Eli maahantuoja vetää tuostakin turvallisuus varusteesta aivan sikana katetta. Mersulla tuossakin kohtaa ainakin tuplataan kate ;) (suomessa) No kohta se nähdään kun hinnat ja lisä mausteitten hinnat on tiedossa olinko oikeassa. Suomeen tuotavissa autoissa pitäisi olla jo vakiona nuo paremmat valot. Täällä katajaisten kansan maassa on niin synkkää ja pimeää että valoa tarvitsee kun tiellä liikkuu ja vielä on niitä pieniä hirviäkin joita pitäisi väistellä menestyksellä, jotta ei tarvitse puupalttoota päälle laittaa.

20

2928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narskis

Ja ajatella että Botswanassa banaanit maksaa paljon vähemmän kuin Suomessa.

• Orja

kyseessä vissiinkin, hieman samanlainen kuin se takavuosien sketsin naisen logiikka. Maassa jossa on pitkät välimatkat, puolet vuodesta pimeätä ja tiet jäässä päivin ja öin kannattaa ilman muuta rangaista ankarimmin turvavarusteista kuten ajonhallinnasta ja kaasupurkausvaloista, ja yrittää estää niiden hankinta omalla, jo rankasti verotetulla rahalla. Nollavisioista on turha höpäjää, ihmishenget ei paljoa maksa, eikä ole historiassakaan maksaneet, kun on rahat-tasajakoon -ideologian toteutus menossa.

• realaisti

Itseasiassa on aivan oikein, että ksenonvalot maksavat Suomessa paljon. Juuri turhempaa lisävarustetta saa hakea. Häikäisevistä kaasupurkausvaloista on enemmän haittaa kuin hyötyä Suomen olosuhteissa. Saisivat maksaa vielä tuplaten enemmän, etteivät kaikenlaiset lisävarustepellet häiritsisi muuta liikennettä hölynpölyvaloillaan. Paras ratkaisu olisi, että ne kiellettäisiin kokonaan. Sama pätee sumuvaloihin.

• tervetuloa

meillä maalla kun ei ole katuvalaistusta ja oikein huonolla kelillä ei ole edes sähköjä :-), niin autossa tarttis tosiaan olla kunnon valot. Xenon-valot nykyisissä umpiomalleissa on turhat, heijastinpinta-alaa pitää olla huomattavasti enemmän, niin ei häikäise. Minä kun työmatkani ajan osin kylätietä ja loput moottoritietä, niin siellä mt:llä näkyy niitä häikäiseviä xenon-valoja tiuhaan, mutta kylätiellä ei lainkaan. Kas kun soratiellä voi kivi lentää lamppuun ja siinä tulee iso lasku.

• Einari

Ne häikäisee ihan pirusti vastaan tulijoita,työporukallamme onkin tapana laittaa pitkät päälle kun tulee tämmönen xenon auto vastaan,asiaa on turha puolustella väärällä suuntauksella yms.valotehoa on yksinkertaisesti vain liikaa.Ja jos ei normaali ajovaloilla näe niin on syytä mennä silmälääkäriin.Syy miksi näitä xenon valoja halutaan on ihan ulkonäkökysymys (tuuninki pelleily) ei mikään muu.Teen tästä asiasta muistutuksen jollekin virkamiehelle niin eiköhän synny kohta kieltopäätös tai hinta voisi olla esim 5000E.

• valoja

ei voi väärin suunnata koska niissä on automaattinen säätö joissaki vanhemmissa autoissa missä oli ensimmäiset xenon valot niin ne saattaa häikäistä jos esim.perä on alempana mua ei xenon valot oo viälä häiritse/häikäse vaikka ajan kuuden paikkakunnan aamu postit ja reitillä monesti tulee vastaan tukki/turve rekkoja joissa on xenon valot monet lisäpitkät lisä pitkät häikäsee enemmän ainakin jos kuski ei havaitse vaihtaa lyhkäisille xenon valot pitäisi määrätä pakollisiksi kaikkiin uusiin autoihin

• pelle

kaikista autoista. Ihan turha varuste. Olisi huomattavasti parempi, jos hurjastelijat ja kaikki kaaharit kuolisivat heti välittömästi kun ajavat pellolle. Näin vältyttäisiin siltä, että tervehdyttyään jatkavat samaa kaahailua ja aiheuttavat vaaratilanteita muille autoilijoille.

Samalla tulee kieltää turvatyynyt, ABS jarrut, levyjarrut, nastarenkaat, yli 50 kw moottorit, yli 3 vaihteiset vaihdelaatikot, penkkien pehmusteet, niskatuet, ovien turvapalkit ja autojen turvarakenteet.

Näillä parannuksilla saamme vihdoinkin turvallista autoilua.

PS: Samalla leikattava kaikki teiden ylläpitoon ja suolaukseen käytettävät rahat. Niille on parempaa käyttöä mielenterveyspotilaiden ja alkoholistien hoidossa.

• Juppixi

Mun mielestä xenonit häikäsee vähemmän. Ainakin mua. Niissä on se rajaus niin tarkka ja automaattiset säädöt yms.

En nyt tiedä olitko ihan tosissas, mutta jos tuo "työporukallamme onkin tapana laittaa pitkät päälle kun tulee tämmönen xenon auto vastaan" pitää paikkansa, ni ei voi muuta kun kyseenalaistaa teidän työporukan henkisen tason.

Vaan ootteko te sitä vasemmistoa? Niillähän on yleensä erittäin epämääräisiä toimintaperiaatteita yms.

• tankki
        pelle kirjoitti:

kaikista autoista. Ihan turha varuste. Olisi huomattavasti parempi, jos hurjastelijat ja kaikki kaaharit kuolisivat heti välittömästi kun ajavat pellolle. Näin vältyttäisiin siltä, että tervehdyttyään jatkavat samaa kaahailua ja aiheuttavat vaaratilanteita muille autoilijoille.

Samalla tulee kieltää turvatyynyt, ABS jarrut, levyjarrut, nastarenkaat, yli 50 kw moottorit, yli 3 vaihteiset vaihdelaatikot, penkkien pehmusteet, niskatuet, ovien turvapalkit ja autojen turvarakenteet.

Näillä parannuksilla saamme vihdoinkin turvallista autoilua.

PS: Samalla leikattava kaikki teiden ylläpitoon ja suolaukseen käytettävät rahat. Niille on parempaa käyttöä mielenterveyspotilaiden ja alkoholistien hoidossa.

Pelle yrittää olla vitsikäs. Turvavyöt ja muut mainitsemasi varusteet ovat nimenomaan turvallisuutta lisääviä. Ksenonvalot taas eivät sitä ole. Suomessa on puoli vuotta säkkipimeää aamusta iltaan, jolloin sinisinä häikäisevät ylikirkkaat valot ovat todellinen turvallisuusuhka.

• tankki
        Juppixi kirjoitti:

Mun mielestä xenonit häikäsee vähemmän. Ainakin mua. Niissä on se rajaus niin tarkka ja automaattiset säädöt yms.

En nyt tiedä olitko ihan tosissas, mutta jos tuo "työporukallamme onkin tapana laittaa pitkät päälle kun tulee tämmönen xenon auto vastaan" pitää paikkansa, ni ei voi muuta kun kyseenalaistaa teidän työporukan henkisen tason.

Vaan ootteko te sitä vasemmistoa? Niillähän on yleensä erittäin epämääräisiä toimintaperiaatteita yms.

Yksiäkään häikäisemättömia ksenoneita ei ole vastaan tullut, vaikka liikun sentään pääasiassa pk-seudulla enkä missään heinävedellä. Valaisemattomilla tieosuuksilla maaseudulla ksenonit tuntuvat suorastaan törkeän kirkkailta.

• Juppixi
        tankki kirjoitti:

Yksiäkään häikäisemättömia ksenoneita ei ole vastaan tullut, vaikka liikun sentään pääasiassa pk-seudulla enkä missään heinävedellä. Valaisemattomilla tieosuuksilla maaseudulla ksenonit tuntuvat suorastaan törkeän kirkkailta.

Kai se sit riippuu henkilön silmästä mikä siihen ottaa ja mikä ei.

Kyllähän xenonit on väärin suunnattuna ylen v-mäiset, mutta oikein suunnattuna ne on mun silmään ihan sopivat.
        Mutta toisaalta, onhan huonosti suunnatut tavallisetkin lamput aika ikävät.

• pelle
        tankki kirjoitti:

Jos poltat, niin tiedoksesi, että tupakointi alentaa hämäränäkökykyä tutkimusten mukaan noin 25%. Samalla silmät herkistyvät valoeroille enemmän kuin tupakoimattoman. Olisko tässä syy omaan häikäistymiseesi.

Jos et tupakoi, kehoitan sinut tosissaan käymään silmälääkärillä tutkituttamassa silmäsi (piilevä sairaus), sillä silmien pikkuhiljaa tapahtuvaa rappeutumista on vaikea itse todeta.

• Taistolaisuus on kuollut
        Juppixi kirjoitti:

Jos noin pitkällä aikajänteellä asioista tarkastallaan, niin eiköhän vasemmistolaisuus ole pikkuhiljaan tulossa yhtä epämääräiseksi mitä muut aatteet ovat olleet jo vuosisatoja?

Kyllä kunnon KOMMUNISMI olisi poikaa monen täälläkin kirjoittavan mielestä. Olisi yksi puolue, yksi auto, yhdenlaisia kalsareita, ravintoloissa tarjottaisiin "ruoka" nimistä annosta, tuopit olisivat tasan litran ja kyytipojaksi saisi aina pullon votkaa. :)

Lisäksi kaikki saisivat samaa palkkaa ja asuisivat neliölleen samankokoisissa kämpissä ja olisivat tismalleen yhtä onnellisia tai onnettomia. Hienoa. Kyllä suomi olisi sen jälkeen aivan erilainen paikka elää. :)

Välillä olen miettinyt näitä kavereita jotka kehuvat intissä olevan niin mukavaa... Epäilen vahvasti kommunismin siemenen itävän heissä. Kuka voi pitää mestasta missä kaikki sanellaan ylhäältä ja vaatetuskin on yhdenmukainen, paitti tietysti kommunisti... :)

Se tästä off-topic aiheesta :)

• iskä

Pari vuotta niin kaikissa uusissa on x-valot,hinnat putoo rajusti.Muksujen heijastimet polkupyörissä/vaatteissa näkyy kaks kertaa pidemmältä/leveämmältä matkalta kuin H-valoilla, varsinkin sateessa pimeällä.Jos yksikin ihmishenki säästyy näiden valojen ansiosta niin se on turvallisuutta.En ole kuullut tapausta että x-valot on vienty jonkun ojaan.

• Inertiaanturi
        tankki kirjoitti:

Pelle yrittää olla vitsikäs. Turvavyöt ja muut mainitsemasi varusteet ovat nimenomaan turvallisuutta lisääviä. Ksenonvalot taas eivät sitä ole. Suomessa on puoli vuotta säkkipimeää aamusta iltaan, jolloin sinisinä häikäisevät ylikirkkaat valot ovat todellinen turvallisuusuhka.

Xenonit tuntuvat nyt perivän sumuvalojen lengendaarisen paikan joidenkin autoilijoiden vihalistalla.

Kumpaakaan varustetta ei löydy ns. karvahattu malleista, mutta sumuvaloja alkaa olla jo niissä "luksus" 1.6 facelift autoissa. :)

Ehkä sumuvalojen häikäisy on vähentynyt sitä mukaa kun ne kirjoittelijoiden omiin autoihin ovat ilmestyneet. Tuleekohan xenoneille käymään samoin? :)

Todellisuudessa en ole huomannut xenoneiden enkä sumuvalojenkaan erityisesti häikäisevän. Enemmän häiritsee ne TOLLOT jotka eivät osaa kuorman lisääntyessä säätää lyhkäisiä lamppujaan näyttämään alemmas.

• tihru
        pelle kirjoitti:

Jos poltat, niin tiedoksesi, että tupakointi alentaa hämäränäkökykyä tutkimusten mukaan noin 25%. Samalla silmät herkistyvät valoeroille enemmän kuin tupakoimattoman. Olisko tässä syy omaan häikäistymiseesi.

Jos et tupakoi, kehoitan sinut tosissaan käymään silmälääkärillä tutkituttamassa silmäsi (piilevä sairaus), sillä silmien pikkuhiljaa tapahtuvaa rappeutumista on vaikea itse todeta.

myös pelkkien miinuslasien käyttö, eli likinäköisyys alentaa hämärä- ja pimeänäkökykyä. eri asia on se ettei sille käytännössä voi tehdä mitään.

• pirjo

Einari, sinäkö se olet, kun mulle aina valoja vilauttelet.

Ensikerralla vilauta kaksi lyhyttä ja kaksi pitkää, niin tiedän että mennään Nesteelle kahville. Saatte sitten lämmintä "pyllyä" jokainen heppu.

• kakero

olen ehdottomasti sama mieltä xenonien kieltämisestä!!!ajan vuosittain noin 100 ooo km. ja olen huomannut aivan saman ongelman. on aivan lapsellista edes väittää niiden lisäävän ajoturvallisuutta! vai liekö joidenkin mielestä turvallista sokaista vastaan tuleva autoilija niin ettei nähään aikaan kykene näkemään muuta kuin sinisiä valopallukoita. lisäksi ne vilkkuvat ja välkkyvät tosi inhottavasti. jos esimerkiksi takana tulee xenon auto, niin taustapeilistä vilkkuu inhottava sinertävä valo, joka muistutaa todella paljon hälyytysajoneuvoa. olisi myös otettava huomioon että suomen teistä suurin osa on valaisemattomia sivuteitä. juuri tällaisilla pimeillä teillä xenonien haittapuolet ovat todella suuri vaaratekijä ja jopa suoranainen liikenneriski!itsekin olen juuri tällaisilla pimeillä talvisilla teillä ollut vähällä ajautua jopa ulos tieltä johtuen juuri xenonien aiheuttamasta sokaistumisesta, jota ei pääse karkuun.katse on pakko pitää kaistalla, jolloin vastaan tulevan auton xenonien häikäisy on väistämätön. tavallisista hehkulankapolttimoistakin löytyy todella kirkkaita ja valotehoisia vaihtoehtoja, jotka eivät silti välky eivätkä häikäise. lisäksi olen aina ollut sitä mieltä että auton ajovalot ovat kulutusosa jotka jokaisen autoilijan PITÄÄ pystyä vaihtamaan esimerkiksi huoltoaseman parkkipaikalla! mitenkäs vaihdat xenonit? ja paljonko mahtaa maksaa? perseestä ne on ja syvältä! en kiellä etteikö niillä olisi mukava ajaa. niillä varmasti näkee kurvailla tuhatta ja sataa, ta sitten ei.mutta muut autoilijat ei sitten kyllä näekään yhtä mitään! jotakin tarttis tehä!!!

• Nimetön

olen einarin kanssa täsmälleen samaa mieltä.ajan vuodessa noin 100 000 km. ja muutamat valot siinä tulee väkisinkin nähtyä. on suorastaan idioottimaisuuden mestarinäyte edes väittää niiden lisäävän ajoturvallisuutta, vai onko muka turvallista sokaista vastaantulija niin ettei vähään aikaan näe muuta kuin sinertäviä valopallukoita?! minä vaan kysyn. ja lisäksi ne vilkkuvat ja välkktvät tosi inhottavasti. jos esimerkiksi takana tulijalla on xenonit, niin alkaa vaistomaisesti vilkuilla peiliin koska sellainen sininen välke muistuttaa joskus erehdyttävästi hälyytysajoneuvoa. lisäksi olisi muistettava että suomen teistä suurin osa on valaisemattomia sivuteitä. juuri tällaisilla pimeillä tieosuuksilla xenomien haittapuolet kärjistyvät äärimmilleen. niitä ei pääse karkuun mitenkään. katse on pidettävä tarkasti kaistalla autojen kohtaamishetkellä joten inhottava ja joskus jopa kivuliaskin häikäisy on väistämätön!juuri tästä johtuen olen itsekin joutunut pari kertaa todella pahaan vaaratilanteesen ja ollut vähällä ajautua ulos tieltä koska xenonien häikäisyn vuoksi en vähään aikaan kyennyt näkemään tietä. tällaiset ajovalot ova oikeasti suuri liikenneriski! lisäksi olen aina ollut sitä mieltä että ajovalot ovat yleisiä kulutusosia jotka jokaisen autoilijan PITÄÄ pystyä tarvittaessa vaihtamaan vaikkapa houltoaseman parkkipaikalla. vaihdappas xenonit!??entä sitten hinta?!normaaleista hehkulankapolttimoistakin on nykyään valittavissa todella kirkkaita ja valotehoisia vaihtoehtoja, jotka eivät häikäise eivätkä vilku {itsellänikin on sellaiset} ja ovat todella loistavia, ja jos ei niillä näe niin olisi syytä poiketa vaikkapa optikolla.tai asentaa vaikka lisävalot.xenonit ovat täysin epäonnistunut ja vaarallinen keksintö!!ei voi muuta kuin ihmetellä ihmisten rajatonta typeryyttä!!

• valopää
        Nimetön kirjoitti:

olen einarin kanssa täsmälleen samaa mieltä.ajan vuodessa noin 100 000 km. ja muutamat valot siinä tulee väkisinkin nähtyä. on suorastaan idioottimaisuuden mestarinäyte edes väittää niiden lisäävän ajoturvallisuutta, vai onko muka turvallista sokaista vastaantulija niin ettei vähään aikaan näe muuta kuin sinertäviä valopallukoita?! minä vaan kysyn. ja lisäksi ne vilkkuvat ja välkktvät tosi inhottavasti. jos esimerkiksi takana tulijalla on xenonit, niin alkaa vaistomaisesti vilkuilla peiliin koska sellainen sininen välke muistuttaa joskus erehdyttävästi hälyytysajoneuvoa. lisäksi olisi muistettava että suomen teistä suurin osa on valaisemattomia sivuteitä. juuri tällaisilla pimeillä tieosuuksilla xenomien haittapuolet kärjistyvät äärimmilleen. niitä ei pääse karkuun mitenkään. katse on pidettävä tarkasti kaistalla autojen kohtaamishetkellä joten inhottava ja joskus jopa kivuliaskin häikäisy on väistämätön!juuri tästä johtuen olen itsekin joutunut pari kertaa todella pahaan vaaratilanteesen ja ollut vähällä ajautua ulos tieltä koska xenonien häikäisyn vuoksi en vähään aikaan kyennyt näkemään tietä. tällaiset ajovalot ova oikeasti suuri liikenneriski! lisäksi olen aina ollut sitä mieltä että ajovalot ovat yleisiä kulutusosia jotka jokaisen autoilijan PITÄÄ pystyä tarvittaessa vaihtamaan vaikkapa houltoaseman parkkipaikalla. vaihdappas xenonit!??entä sitten hinta?!normaaleista hehkulankapolttimoistakin on nykyään valittavissa todella kirkkaita ja valotehoisia vaihtoehtoja, jotka eivät häikäise eivätkä vilku {itsellänikin on sellaiset} ja ovat todella loistavia, ja jos ei niillä näe niin olisi syytä poiketa vaikkapa optikolla.tai asentaa vaikka lisävalot.xenonit ovat täysin epäonnistunut ja vaarallinen keksintö!!ei voi muuta kuin ihmetellä ihmisten rajatonta typeryyttä!!

Lailliset xenonvalot tuo turvallisuutta! Ainakin minun autossa saa taustapeilin käännettyä, eikä vastaan tulevien valoihin kannata katsoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      58
      3611
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3486
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2801
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1409
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe