Luottotietojen menetys, palautuminen ja asuntolaina.

1548631

Aikoinaan tuli hölmöiltyä raha-asioiden kanssa ja velkoja päätyi ulosottoon. Sain aika nopeasti hoidettua velat, mutta merkinnän sain luottotietohin. Nyt neljän vuoden jälkeen luottotiedot ovat palautuneet ja edessä olisi asuntolainan hakeminen.

Onko kokemuksia, et mitenkä menneisyys vaikuttaa vaikka luottotiedot ovat palautuneet?

5

4108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1548631

      Lisättäköön vielä, että oli aika opettavainen kokemus. Oma rahankäyttö koki aikamoisen mullistuksen ja opin säästämään. Toki pienellä viiveellä.

      Nyt on kasassa säästöjä 15% suunnitellun asunnon hinnasta.

    • Valmistele itse

      Jos hölmöly on ollut lyhytaikaista ja pankki näkee tiliotteistasi uudenlaisen rahankäyttötavan jo pidemmältä ajalta, kyllä lainan saanti on mahdollista. Säästä kuitenkin lisää koko ajan. Pyydä tuloihisi nähden vain kohtuullista lainaa. Tee lisäksi itse pankille laskelmat rahankäytöstäsi valmiiksi.
      Jollei ensimmäisessä pankissa onnistu, jatka sitten seuraaviin.

    • Puhtaalta pöydältä

      Pankki tarkistaa lainaa hakiessasi luottotietosi, ja sieltä tulee ilmoitus että ei ole mitään maksuhäiriömerkintöjä. Pankin näkökulmasta sinä olet aivan kuin kuka hyvänsä muu lainanhakija; ei pankki saa mistään tietoa siitä että sinulla jossain vaiheessa on ollut maksuhäirilömerkintä, jos kerran luottotietosi ovat nyt puhtaat.

      Eli pankki myöntää sinulle asuntolainan jos katsoo että tulosi ja omat säästösi ovat sillä tasolla että pystyt lainan maksamaan takaisin. Menneisyytesi ei vaikuta siihen mitenkään.

      Poikkeuksena tietysti jos olet vetänyt pystyyn jonkun jostain pankista otetun lainan; siitä pankista ei melko varmasti enää lainaa irtoa sillä pankilla on oikeus pitää omia rekistereitä joissa tieto säilyy huomattavasti kauemmin.

    • 1548631

      Pitäisi varmaan asetella kysymys uudelleen. Eli kuinka paljon oma pankki tonkii tuota menneisyyttä vaikka luottotiedot ovat palautuneet?

      • 1368451

        Oma pankki ei näe enää poistuneita luottohäiriöitä muilta velkojilta, mutta jos olet aiheuttanut heille mitään häikkää, sen he näkevät maailman tappiin asti. Pienet maksuviivästykset nostavat tulevan luoton hintaa, perintään meno ja ulosoton kautta maksu tarkoittaa ettei lainaa enää ikinä siitä pankista saa. Eli pankki vaihtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe