Luottotietojen menetys, palautuminen ja asuntolaina.

1548631

Aikoinaan tuli hölmöiltyä raha-asioiden kanssa ja velkoja päätyi ulosottoon. Sain aika nopeasti hoidettua velat, mutta merkinnän sain luottotietohin. Nyt neljän vuoden jälkeen luottotiedot ovat palautuneet ja edessä olisi asuntolainan hakeminen.

Onko kokemuksia, et mitenkä menneisyys vaikuttaa vaikka luottotiedot ovat palautuneet?

5

4926

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1548631

Lisättäköön vielä, että oli aika opettavainen kokemus. Oma rahankäyttö koki aikamoisen mullistuksen ja opin säästämään. Toki pienellä viiveellä.

Nyt on kasassa säästöjä 15% suunnitellun asunnon hinnasta.

• Valmistele itse

Jos hölmöly on ollut lyhytaikaista ja pankki näkee tiliotteistasi uudenlaisen rahankäyttötavan jo pidemmältä ajalta, kyllä lainan saanti on mahdollista. Säästä kuitenkin lisää koko ajan. Pyydä tuloihisi nähden vain kohtuullista lainaa. Tee lisäksi itse pankille laskelmat rahankäytöstäsi valmiiksi.
      Jollei ensimmäisessä pankissa onnistu, jatka sitten seuraaviin.

• Puhtaalta pöydältä

Pankki tarkistaa lainaa hakiessasi luottotietosi, ja sieltä tulee ilmoitus että ei ole mitään maksuhäiriömerkintöjä. Pankin näkökulmasta sinä olet aivan kuin kuka hyvänsä muu lainanhakija; ei pankki saa mistään tietoa siitä että sinulla jossain vaiheessa on ollut maksuhäirilömerkintä, jos kerran luottotietosi ovat nyt puhtaat.

Eli pankki myöntää sinulle asuntolainan jos katsoo että tulosi ja omat säästösi ovat sillä tasolla että pystyt lainan maksamaan takaisin. Menneisyytesi ei vaikuta siihen mitenkään.

Poikkeuksena tietysti jos olet vetänyt pystyyn jonkun jostain pankista otetun lainan; siitä pankista ei melko varmasti enää lainaa irtoa sillä pankilla on oikeus pitää omia rekistereitä joissa tieto säilyy huomattavasti kauemmin.

• 1548631

Pitäisi varmaan asetella kysymys uudelleen. Eli kuinka paljon oma pankki tonkii tuota menneisyyttä vaikka luottotiedot ovat palautuneet?

• 1368451

Oma pankki ei näe enää poistuneita luottohäiriöitä muilta velkojilta, mutta jos olet aiheuttanut heille mitään häikkää, sen he näkevät maailman tappiin asti. Pienet maksuviivästykset nostavat tulevan luoton hintaa, perintään meno ja ulosoton kautta maksu tarkoittaa ettei lainaa enää ikinä siitä pankista saa. Eli pankki vaihtoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4817
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2178
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1822
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      33
      1365
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1361
    7. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1309
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      316
      1077
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe