Takajarrulevyjen lämpötila?

lämmöstä kiinni

Tunsin, että takajarrut laahasivat ajossa. Kokeilin jarrulevyjä ja ne olivat polttavan kuumat. Huolsivat korjaamolla. Nyt kun kokeilin uudestaan 10 km ajon jälkeen, niissä tuntui edelleen aika paljon lämpöä, vaikka en kertaakaan edes käyttänyt käsijarrua.

Kysymykseni kuuluu: PItäisikö takajarrujen olla käyttämättömänä jatkuvasti viileät vai nouseeko niiden lämpötila väistämättä ajon myötä, voiko esim. tämä porottava helle tehdä niille tuollaista? Ajossa en tuntenut laahaamista, mutta toivoisin jonkun selittävän minulle tuon lämpötilan käyttäytymisen. Kiitoksia jo etukäteen!

36

3317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • illalla viileämpää

      Autossa on neljä eri jarrua, ja jos olet pysähtynyt nätisti, melkeinpä jarruttamatta ei takajarrujen pitäisi olla ainakaan etujarruja lämpöisemmät. Nyt päivällä on ulkona sen verran kuuma että eivät ne ehkä viileät sentään ole, jopa rakennuksen peltikatto voi olla polttavan kuuma.

      • lämmöstä kiinni

        Mutta jos etuvetoisessa autossa painaa jalkajarrua, sehän käskyttää vain etujarruja, ei takimmaisia? Jarrutin toki paljon tuon 10 km aikana, mutta vain jarrupolkimella, en kässärillä.


      • naurattaa kovin
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Mutta jos etuvetoisessa autossa painaa jalkajarrua, sehän käskyttää vain etujarruja, ei takimmaisia? Jarrutin toki paljon tuon 10 km aikana, mutta vain jarrupolkimella, en kässärillä.

        Heh heh...kyllä jarrun painaminen jarruttaa kaikkia 4 pyörää. On täällä tyhmää porukkaa. Käsijarru on joku etu-tai takapyöriin merkistä riippuen. Kysyjä luulee että takajarrut on vain käsijarrua varten.


      • illalla viileämpää
        naurattaa kovin kirjoitti:

        Heh heh...kyllä jarrun painaminen jarruttaa kaikkia 4 pyörää. On täällä tyhmää porukkaa. Käsijarru on joku etu-tai takapyöriin merkistä riippuen. Kysyjä luulee että takajarrut on vain käsijarrua varten.

        "Auton jarrujärjestelmä on rakennettu siten, että jarruttaessa kokonaisjarruvoimasta ohjautuu etupyörille noin 80 prosenttia ja takapyörille vain noin 20 prosenttia. enimmän työn. "

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/1074244330/Muista hoitaa autosi jarruja


      • lämmöstä kiinni
        naurattaa kovin kirjoitti:

        Heh heh...kyllä jarrun painaminen jarruttaa kaikkia 4 pyörää. On täällä tyhmää porukkaa. Käsijarru on joku etu-tai takapyöriin merkistä riippuen. Kysyjä luulee että takajarrut on vain käsijarrua varten.

        Niin luulin, mutta en usko, että tyhmäksi haukkuminen muuttaa asiaa mitenkään. Kaikki me jotain tiedämme ja emme tiedä.

        Numerot 0-10 kirjoitetaan kirjaimin, ei numeroin. On täällä tyhmää porukkaa.


      • lämmöstä kiinni
        illalla viileämpää kirjoitti:

        "Auton jarrujärjestelmä on rakennettu siten, että jarruttaessa kokonaisjarruvoimasta ohjautuu etupyörille noin 80 prosenttia ja takapyörille vain noin 20 prosenttia. enimmän työn. "

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/1074244330/Muista hoitaa autosi jarruja

        Okei kiitos, jonkin verran olin jäljillä. Varmaan olettamukseeni vaikutti jonkin verran se, että aina käsketään käyttää käsijarrua, jotteivät takajarrut ryydy. Sitähän olettaa silloin, että jarrupolkimen käyttö ei aja samaa asiaa.

        Eli tämän tiedon myötä takajarrujen kuuluukin olla jatkuvasti hieman lämpöiset. Kaikki hyvin meikäläisenkin kotterossa siis! :)

        Kiitos, illalla viileämpää!


      • miljoona kilometriä
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Okei kiitos, jonkin verran olin jäljillä. Varmaan olettamukseeni vaikutti jonkin verran se, että aina käsketään käyttää käsijarrua, jotteivät takajarrut ryydy. Sitähän olettaa silloin, että jarrupolkimen käyttö ei aja samaa asiaa.

        Eli tämän tiedon myötä takajarrujen kuuluukin olla jatkuvasti hieman lämpöiset. Kaikki hyvin meikäläisenkin kotterossa siis! :)

        Kiitos, illalla viileämpää!

        Tuo 70 luvun neuvo perustuu autoihin jossa on ja oli rumpujarrut. Levyjarru toimii ihan eri tavalla eikä jumiudu kuten ne teki. Käsijarrua pitää käyttää aina ja näin se toimii myös paremmin. Kaikki jarrut tarvitsee huoltoa ja uusissa autoissa on merkkivalo jos esim. jarrupalat on kuluneet. Jarruneste uusitaan n. 80 000 huollossa. Jos autolla ei paljon ajeta niin kannattaa uusia 3-4 vuoden välein sillä jarruneste kerää vettä. Joskus jarruille tekee hyvää jarruttaa kovasti eli sylinterit pääsee liikkumaan. Myös peruutus ja kova jarrutus on joskus kohdallaan tehdä.


      • lämmöstä kiinni
        miljoona kilometriä kirjoitti:

        Tuo 70 luvun neuvo perustuu autoihin jossa on ja oli rumpujarrut. Levyjarru toimii ihan eri tavalla eikä jumiudu kuten ne teki. Käsijarrua pitää käyttää aina ja näin se toimii myös paremmin. Kaikki jarrut tarvitsee huoltoa ja uusissa autoissa on merkkivalo jos esim. jarrupalat on kuluneet. Jarruneste uusitaan n. 80 000 huollossa. Jos autolla ei paljon ajeta niin kannattaa uusia 3-4 vuoden välein sillä jarruneste kerää vettä. Joskus jarruille tekee hyvää jarruttaa kovasti eli sylinterit pääsee liikkumaan. Myös peruutus ja kova jarrutus on joskus kohdallaan tehdä.

        Niin, autoni on vm. -97, joten olen alkanut tinkiä noista vuosihuolloista. Etujarrulevyt ja -palat ovat 130 tkm vanhat, jarruneste 4 vuotta/62 tkm. Kovia jarrutuksia teen kyllä ajoittain ja käsijarruakin käytän, en tosin jokaisen pysähdyksen jälkeen.


      • Autoinsinööri
        miljoona kilometriä kirjoitti:

        Tuo 70 luvun neuvo perustuu autoihin jossa on ja oli rumpujarrut. Levyjarru toimii ihan eri tavalla eikä jumiudu kuten ne teki. Käsijarrua pitää käyttää aina ja näin se toimii myös paremmin. Kaikki jarrut tarvitsee huoltoa ja uusissa autoissa on merkkivalo jos esim. jarrupalat on kuluneet. Jarruneste uusitaan n. 80 000 huollossa. Jos autolla ei paljon ajeta niin kannattaa uusia 3-4 vuoden välein sillä jarruneste kerää vettä. Joskus jarruille tekee hyvää jarruttaa kovasti eli sylinterit pääsee liikkumaan. Myös peruutus ja kova jarrutus on joskus kohdallaan tehdä.

        Jarruneste on hygroskooppinen neste. Siksi se tulee uusia kahden vuoden välein. Ajetut kilometrit eivät vaikuta.
        Jarrut pilataan niitä säästelemällä.


      • sitroen.
        Autoinsinööri kirjoitti:

        Jarruneste on hygroskooppinen neste. Siksi se tulee uusia kahden vuoden välein. Ajetut kilometrit eivät vaikuta.
        Jarrut pilataan niitä säästelemällä.

        Mistähän päiväkodin arpajaisista olet ne autoinsinöörin paperisi saanut?

        En viitsi alkaa jokaisen hörhön valeita oikomaan kun minulla on muutakin elämää.


      • lämmöstä kiinni
        sitroen. kirjoitti:

        Mistähän päiväkodin arpajaisista olet ne autoinsinöörin paperisi saanut?

        En viitsi alkaa jokaisen hörhön valeita oikomaan kun minulla on muutakin elämää.

        Tämä(kin) viestisi oli turha. Jos sinulla ei ole keskusteluun annettavaa, voisit samantien olla hiljaa ja jättää turhat kuittaillut sikseen.


      • lämmöstä kiinni
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Niin, autoni on vm. -97, joten olen alkanut tinkiä noista vuosihuolloista. Etujarrulevyt ja -palat ovat 130 tkm vanhat, jarruneste 4 vuotta/62 tkm. Kovia jarrutuksia teen kyllä ajoittain ja käsijarruakin käytän, en tosin jokaisen pysähdyksen jälkeen.

        Ei ollutkaan jarruneste kuin tasan kaksi vuotta vanha, tarkistin, 345 tkm huollossa vaihdettu. Lämmin sää pehmittää näemmä jarrujen lisäksi muistin. Noh, annan vaihtaa seuraavassa huollossa. Tuskin se jarruneste aivan päivän tarkkaa ole.... kunhan sitä on riittävästi, eikö vain?! Täytyykin mennä tarkistamaan nestepinta...


      • poiuytrfdsdfghjkl
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Ei ollutkaan jarruneste kuin tasan kaksi vuotta vanha, tarkistin, 345 tkm huollossa vaihdettu. Lämmin sää pehmittää näemmä jarrujen lisäksi muistin. Noh, annan vaihtaa seuraavassa huollossa. Tuskin se jarruneste aivan päivän tarkkaa ole.... kunhan sitä on riittävästi, eikö vain?! Täytyykin mennä tarkistamaan nestepinta...

        Jarrunesteen vaihto on uskonasia, en koskaan ole vaihtanut jarrunesteitä, autoilua takana jo yli 30 vuotta, eikä koskaan ole ollut ongelmia nesteen vanhenemisesta, tai veden kertymisestä järjestelmään.


    • kas näin

      Levyjarrun rakenteeseen kuuluu, että ne aina hieman makaavat päällä.
      Se ei ole vika, vaan kuuluu levyjarruun.

      • lämmöstä kiinni

        Vai niin... mutta huomasin ihan kiihdytyksestä, että ei kulje normaalisti. Bensan kulutus oli myös hieman normaalia suurempaa. Siellä oli ilmeisesti myös käsijarruvaijerissa/kiinnikkeissä pulmaa; ei ollut palauttanut kunnolla. Ei siis mennyt huolto hukkaan.


      • Vaihtakaa nesteet
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Vai niin... mutta huomasin ihan kiihdytyksestä, että ei kulje normaalisti. Bensan kulutus oli myös hieman normaalia suurempaa. Siellä oli ilmeisesti myös käsijarruvaijerissa/kiinnikkeissä pulmaa; ei ollut palauttanut kunnolla. Ei siis mennyt huolto hukkaan.

        Perusvika oli se ettei jarrunesteitä ole vaihdettu säännöllisesti. Sen seurauksena jarrunesteeseen päässyt vesi ruostutti jarrusylintereit ja/tai männät.

        Kuten edellä mainittiin niin takajarrut osallistuvat huonosti jarruttamiseen ja pikkuhiljaa mäntien ruostuessa kiinni ne eivät palaudu jarrutusten välillä vaan jäävät laahaamaan. Pahimmillaan niiden liike on yksisuuntainen.

        Pajalla kaveri kertoi että levyyn kiinni tarttuneita takajarruasetelmia irroitetaan joskus kulmahiomakoneella kun mikään muu ei auta..


      • lämmöstä kiinni
        Vaihtakaa nesteet kirjoitti:

        Perusvika oli se ettei jarrunesteitä ole vaihdettu säännöllisesti. Sen seurauksena jarrunesteeseen päässyt vesi ruostutti jarrusylintereit ja/tai männät.

        Kuten edellä mainittiin niin takajarrut osallistuvat huonosti jarruttamiseen ja pikkuhiljaa mäntien ruostuessa kiinni ne eivät palaudu jarrutusten välillä vaan jäävät laahaamaan. Pahimmillaan niiden liike on yksisuuntainen.

        Pajalla kaveri kertoi että levyyn kiinni tarttuneita takajarruasetelmia irroitetaan joskus kulmahiomakoneella kun mikään muu ei auta..

        Tähän autoon viimeksi 4 vuotta sitten.


      • sitroen.
        Vaihtakaa nesteet kirjoitti:

        Perusvika oli se ettei jarrunesteitä ole vaihdettu säännöllisesti. Sen seurauksena jarrunesteeseen päässyt vesi ruostutti jarrusylintereit ja/tai männät.

        Kuten edellä mainittiin niin takajarrut osallistuvat huonosti jarruttamiseen ja pikkuhiljaa mäntien ruostuessa kiinni ne eivät palaudu jarrutusten välillä vaan jäävät laahaamaan. Pahimmillaan niiden liike on yksisuuntainen.

        Pajalla kaveri kertoi että levyyn kiinni tarttuneita takajarruasetelmia irroitetaan joskus kulmahiomakoneella kun mikään muu ei auta..

        Tsot tsot! Menehän jo sinne toisten kanssa leikkimään ja anna tietokoneenkin vähän jäähtyä. Sitten isompana jos oikein yrität, voit päästä ammattikouluun jossa sinullekin kerrotaan, miten ne auton jarrut oikeasti pelaavat.


      • Höpön löpön
        Vaihtakaa nesteet kirjoitti:

        Perusvika oli se ettei jarrunesteitä ole vaihdettu säännöllisesti. Sen seurauksena jarrunesteeseen päässyt vesi ruostutti jarrusylintereit ja/tai männät.

        Kuten edellä mainittiin niin takajarrut osallistuvat huonosti jarruttamiseen ja pikkuhiljaa mäntien ruostuessa kiinni ne eivät palaudu jarrutusten välillä vaan jäävät laahaamaan. Pahimmillaan niiden liike on yksisuuntainen.

        Pajalla kaveri kertoi että levyyn kiinni tarttuneita takajarruasetelmia irroitetaan joskus kulmahiomakoneella kun mikään muu ei auta..

        Männät jumittuvat ulkoapäin tulevan kosteuden takia ja siihen ei nesteiden vaihto vaikuta.

        Jarruneste vaihdetaan siksi, että kiehumispiste laskee vesimäärän lisääntyessä. Useiden kovien jarrutusten jälkeen vettynyt jarruneste saattaa kiehua ja poljin painuu pohjaan.


    • sepän poika

      Jarrujen herkistys kannattaisi tehdä ajoittain, varsinkin takapyöriin. Levyjarruissa liikerata on hyvin pieni. Kun Suomen ilmasto on melko suttuista ympäri vuoden, kertyy jarrusatuloihin ja -sylinterin ulkopintaan aina karstaa. Ajan myötä liikerata sitten pienenee tästä syystä. Ja varsinkin takajarrusylinterien liike on kovin vähäinen, koska rajoitimet rajoittavat nesteen painetta jopa niin paljon, että normijarrutuksessa ne eivät liiku juurikaan, vaan ruostuvat paikoilleen. Kerran kun sitten joudut tekemään paniikkijarrutuksen, niin ne jäävät laahaamaan. Ap kirjoittajalle lienee käynyt niin. Jarrunesteiden ja nykyisin myös kytkinnesteiden vaihto pitäisi myös tehdä muutaman vuoden välein, vaikka autolla ei edes ajaisi juurikaan. Sylinterit hapettuvat ja vesi heikentää nesteen laadun ja saattaa särkeä kallin kytkimen. Joissakin automalleissa tämä on erittäin halpa toimenpide, kun taas kytkinasetelman uusiminen maksaa töineen tuhansia euroja, koska moottori-vaihdelaatikkoyhdistelma joudutaan irrottamaan ja monenmoista letkua ja liitintä irrottamaan. Päivä-kaksi kuluu helposti siinä työssä, kun taas parilla kolmella kympillä saa nesteet uusittua. Toinen kirjoitaja jo mainitsikin sen, että jarrut joudutaan irrottamaan kulmahiomakoneella, minkä olen itsekin joskus tehnyt.

      Hyvin huollettu auto on varma käyttöpeli, kun huoltamaton on arvaamaton!

      Vuosihuollossa viimeistään jarrut pitäisi herkistää ja puhdistaa. Usein sitä ei tehdä, koska sitä ei erikseen pyydetä. Hinta pitää puristaa mahdollisimman halvaksi. Usein jarrut siksi puoltavat tai eivät palaudu oikein.

      Auto on mekaniikkaa ja sen huoltaminen on tärkeää. Se ruostuu, jos ei huolleta. Toiminnot jumittuvat, jos niitä ei välillä voidella.

      • lämmöstä kiinni

        Takajarrut OLI herkistelty kolme kk sitten,koska katsastus jäi kiinni käsijarrun tehoista. Nyt uusittiin käsijarruvaijeri, joka oli vain vuoden vanha (silloinkin jäi muuten leima saamatta käsijarrun olemattomien tehojen) vuoksi. Mutta tuskin vika lienee vanhassa jarrunesteessä, kun a) kumpikaan korjaamoista ei sitä ehdottanut ja b) ongelma saatiin muutenkin korjattua, eikä paljoakaan kalliimmalla.

        Nykyinen ongelma syntyi, kun vedin käsijarruvivusta (kuului pieni *kruts* ja seuraavaksi huomasin käsijarrun liikeradan olevan erilaisempi). Vaikea sanoa,oliko vika tosiaan vaijerissa, kun en ollut itse paikalla.


      • sitroen.

        Käyhän sinäkin ensin se peruskoulu loppuun ja jos autot kiinnostaa, niin sitten ammattikoulu. Muuten munaat jatkuvasti itseäsi osaavampien seurassa, kuten taas tässäkin.


      • sitroen.
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Takajarrut OLI herkistelty kolme kk sitten,koska katsastus jäi kiinni käsijarrun tehoista. Nyt uusittiin käsijarruvaijeri, joka oli vain vuoden vanha (silloinkin jäi muuten leima saamatta käsijarrun olemattomien tehojen) vuoksi. Mutta tuskin vika lienee vanhassa jarrunesteessä, kun a) kumpikaan korjaamoista ei sitä ehdottanut ja b) ongelma saatiin muutenkin korjattua, eikä paljoakaan kalliimmalla.

        Nykyinen ongelma syntyi, kun vedin käsijarruvivusta (kuului pieni *kruts* ja seuraavaksi huomasin käsijarrun liikeradan olevan erilaisempi). Vaikea sanoa,oliko vika tosiaan vaijerissa, kun en ollut itse paikalla.

        Olet käyttänyt autoasi ns. murskaamolla, et korjaamolla. Olet maksanut autosi korjaamatta jättämisestä. Valitettavasti tämä on liiankin yleistä muutamissa pikkupajoissa. Vaikka merkkiliike laskuttaisikin enemmän, siellä todennäköisesti tehtäisiin asiallinen työ ja autosi tulisi kuntoon. Tosin tämäkään ei ole varmaa, tietämätöntä on liian helppo ns. kusta silmään jos moraalia ei ole.


    • jarrut pelaa.

      """"""Tuo 70 luvun neuvo perustuu autoihin jossa on ja oli rumpujarrut. Levyjarru toimii ihan eri tavalla eikä jumiudu kuten ne teki. """""

      Kyllä totuus on se että rumpujarru ei jumiudu juuri koskaan, mutta levyjarrut, varsinkin takana, jumiutuu aina kun palat ovat kuluneet tarpeeksi. Käsijarrussakin jumittaa lähes aina vaijeri tai vivusto, ei itse jarru.

      • lämmöstä kiinni

        Juu,kolme kk sitten,kun autoon vaihdettiin taakse uudet jarrulevyt ja -palat, sanoivat korjaamolla vanhoista paloista ja oliko se levyistäkin lähtevän pieniä paloja pois. Vanhat levyt ja palat oli v. 2005, 180 tkm sitten, joten lienee ollutkin jo aika vaihtaa... :)


    • sitroen.

      Miten näin selvistä ja yksinkertaisista asioista voikin olla näin paljon paikkansapitämättömiä huhupuheita ja väitteitä liikkeellä. Olisi kaikille teille viisainta, kun ette auton tekniikkaan sekaantuisi yhtään millään lailla. Se autokin toimisi paremmin ja rahaa säästyisi muuhun käyttöön.
      Yli 50 v kokemuksella: sitroen.

      • Vaihtakaa nesteet

        Kokemusta on

        2001 C5 ostettu aikanaan käytettynä n. 35000 ajettuna, valitettavasti en ymmärtänyt tarkistaa takajarruja. Normaaliajossa jarrut kuumenivat niin paljon että haisivat pahalle. Erään äkkijarrutuksen jälkeen auto jäi siihen ja vietiin myöhemmin pajalle jossa takajarrujen purkamiseen tarvittiin kulmahimakone ja muutenkin kovat otteet.

        Ongelmana oli nimen omaan sylinteriin jumiutunut jarrumäntä, joka ei palutunut omin voimin.

        kalliiksi tuli mutta sen jälkeen auto kyllä kulki paremmin.


      • sitroen.
        Vaihtakaa nesteet kirjoitti:

        Kokemusta on

        2001 C5 ostettu aikanaan käytettynä n. 35000 ajettuna, valitettavasti en ymmärtänyt tarkistaa takajarruja. Normaaliajossa jarrut kuumenivat niin paljon että haisivat pahalle. Erään äkkijarrutuksen jälkeen auto jäi siihen ja vietiin myöhemmin pajalle jossa takajarrujen purkamiseen tarvittiin kulmahimakone ja muutenkin kovat otteet.

        Ongelmana oli nimen omaan sylinteriin jumiutunut jarrumäntä, joka ei palutunut omin voimin.

        kalliiksi tuli mutta sen jälkeen auto kyllä kulki paremmin.

        Ei auta tuohon nesteitten vaihto eikä mihinkään muuhunkaan.
        Ja se kulmahiomakonejuttu on pelkkää provoa.
        Olen minä kuluneen yli 50 vuoden aikana melko monta kertaa jarruja korjannut, niin ettei ihan kaikki teinien huuhaajutut mene perille minuun...


      • Mies ja Auto
        sitroen. kirjoitti:

        Ei auta tuohon nesteitten vaihto eikä mihinkään muuhunkaan.
        Ja se kulmahiomakonejuttu on pelkkää provoa.
        Olen minä kuluneen yli 50 vuoden aikana melko monta kertaa jarruja korjannut, niin ettei ihan kaikki teinien huuhaajutut mene perille minuun...

        Milloin meinaat asettua tälle vuosituhannelle?


      • turha on aina turhaa
        Mies ja Auto kirjoitti:

        Milloin meinaat asettua tälle vuosituhannelle?

        Jos jarrujen männät ruostuu kiinni, se johtuu siitä, että kumit ovat hajalla ja/tai mäntä ja sylinteri niin kuluneet, että tiivistestefa ei toimi, jarrutehoa etu- ja taka-akselin välillä säätävä systeemi voi olla jumissa, joka ruostuttaa myös takajarrut käytön puutteesta . Vesi tulee siis ulkoa, jarrujärjestelmään sitä ei kerry, eikä siellä suomen oloissa paineenalainen vesi edes kiehuisi jarrutuksessa, kiehumispistekin on puhtaassa muodossa reilusti paineessa yli100 C saati kun siihen olisi sekoittuneena jarrunestettä.

        Älkää uskoko kaikkea, teitä yritetään vain rahastaa korjaamon taholta ylimääräisillä huolloilla, ainakin minä olen ajanut kymmeniä vuosia ilman nesteen vaihtoa ja myös ilman ongelmia ja tulen ajamaan jatkossakin.


      • Mie täält
        sitroen. kirjoitti:

        Ei auta tuohon nesteitten vaihto eikä mihinkään muuhunkaan.
        Ja se kulmahiomakonejuttu on pelkkää provoa.
        Olen minä kuluneen yli 50 vuoden aikana melko monta kertaa jarruja korjannut, niin ettei ihan kaikki teinien huuhaajutut mene perille minuun...

        "Olen minä kuluneen yli 50 vuoden aikana melko monta kertaa jarruja korjannut, niin ettei ihan kaikki teinien huuhaajutut mene perille minuun..."

        Olet kirjoittanut 6 viestiä (laskin) tähän säikeeseen, eikä AINOASSAKAAN ole MITÄÄN informaatiota. Vain omakehua tai toisen solvaamista. Ja sitten vielä sanot, että sinulla on "muutakin elämää", etkä ehdi "oikoa toisten valheita". Kiinnostaisi, että mikähän se muu elämä sitten on?


    • Fra muuta hyvä viini

      Takajarrut viime vuosituhannen autoissa olivat rumpujarrut tai levyjarrut ja Seisontajarru oli aina mekaanisesti kenkiin tai paloihin vaikuttava, seisontajarru levyjarrullisissa autoissa oli tai on, joko suoraan vipu välitteisesti sylinterin mäntää liikuttava tai levyn keskiön sisällä olevan rummun ja kenkien välityksellä toimiva. Joissain Saab malleissa tais vaikuttaa seisontajarru etupyöriin. Jos takajarrut on katsastuksessa menneet läpi, jarrujen laahauskin yleensä kerrotaan silloin. Seisontajarru kengät vaativat tietyin väliajoin säätää sopivalle etäisyydelle rummussa, pelkkä vaijerin kiristys auton sisältä ei vaikuta muuhun kuin kahvan liikerataan. Mäntään ja paloihin vaikuttava järjestelmä yleensä jumiutuu satulan vivuston kautta eikä niissä ole säätöä muualla kuin vaijerissa. Vipujen herkistelylla ne pitäisi saada liikkumaan sormivoimilla ja se voi viedä aikaa, harvalla korjaamolla on sitä. Satuloiden vaihdolla selviää suhteessa helpoimmalla ja halvimmalla. Mäntien pyörittely sopivalla kiintoavaimella pitäisi senkin sujua sormivoimilla. Ensimmäisen tieliikenne kelpoisen käytettynä ostetun autoni etujarrusatuloiden liukutapit piti puristaa irti 20 tonnin hydrauli puristimella, Sillä autolla ei kait koskaan oltu jarrutettu levyn molempien puolien paloilla, autolla oli ikää kuitenkin alle 15 vuotta. Nykyiset jarrulevyt kuluvat nopeammin kuin palat ja tarvikeliikkeistä ostettujen jarrupalojen ja levyjen paksuus voi olla suurempi kuin jarrusatulan sisään mahtuu. Joutunut itse kertaalleen hiomaan paloista millin pois kun vaihdoin levyt samalla.

    • lämmöstä kiinni

      Kävin aamulla kauppareissulla, käytin sekä kässäriä että jarrupoljinta. Huvikseni kokeilin levyjä ajon jälkeen: etulevyt olivat VIILEÄMMÄT kuin takalevyt. Haluaisin kuulla tähän jonkin selityksen, jos kerran 80% jarruvoimasta piti olla etupyörissä!

      • illalla viileämpää

        Käytitkö kässäriä vain pysäköinnissä? Jos käytit niitä ajossa niin se vain kuumentaa jarruja, pysäyttämiseen se on huono konsti. Helppo testata vaikka polkupyörällä.

        Jos takalevyt ovat lämpöisemmät kuin etulevyt makaavat todennäköisesti jarrut vielä päällä. Rullaako auto kevyesti?

        Etupyörät tekevät isomman osan jarrutuksesta, siksi takajarrut ovat yleensä pienemmät kooltaan tai jopa rumpujarrut.

        http://www.motoristisurvival.fi/virtuaali/jarru.html
        "jarrutusmatka molemmilla jarruilla 14 metriä"
        "jarrutusmatka pelkästään takajarrulla 47 metriä"


      • lämmöstä kiinni
        illalla viileämpää kirjoitti:

        Käytitkö kässäriä vain pysäköinnissä? Jos käytit niitä ajossa niin se vain kuumentaa jarruja, pysäyttämiseen se on huono konsti. Helppo testata vaikka polkupyörällä.

        Jos takalevyt ovat lämpöisemmät kuin etulevyt makaavat todennäköisesti jarrut vielä päällä. Rullaako auto kevyesti?

        Etupyörät tekevät isomman osan jarrutuksesta, siksi takajarrut ovat yleensä pienemmät kooltaan tai jopa rumpujarrut.

        http://www.motoristisurvival.fi/virtuaali/jarru.html
        "jarrutusmatka molemmilla jarruilla 14 metriä"
        "jarrutusmatka pelkästään takajarrulla 47 metriä"

        Käytin vain pysäköinnissä kerran, kuten aina muutenkin. On vielä käsijarrukäännöskin opettelematta. ;)

        Niin, siinähän se pulma onkin: auto rullasi varsin mainiosti! Onko sitten pään sisäinen luulo, mutta autoon laitetut uudet öljyt tuntuvat myös paremmalta. Ennen TB Diamond, nyt Liqui Moly. Sormeni tunsivat kyllä satavarmasti levyt, joten lämpötilaa en kuvitellut.

        Vanteisiin roiskui aika paljon jotain mustaa, kun jarrut todistetusti laahasivat. PItänee hinkata vanteet huolella ja katsoa, tuleeko sitä lisää.

        Käsijarru oli muuten pirun jäykkä. Johtuuko se pelkästään siitä uudesta käsijarruvaijerista, kaipaako se käyttökertoja "keventyäkseen" vai tunaroiko huolto ja väänsi kiinnikkeet liian kovalle?


      • lämmöstä kiinni
        lämmöstä kiinni kirjoitti:

        Käytin vain pysäköinnissä kerran, kuten aina muutenkin. On vielä käsijarrukäännöskin opettelematta. ;)

        Niin, siinähän se pulma onkin: auto rullasi varsin mainiosti! Onko sitten pään sisäinen luulo, mutta autoon laitetut uudet öljyt tuntuvat myös paremmalta. Ennen TB Diamond, nyt Liqui Moly. Sormeni tunsivat kyllä satavarmasti levyt, joten lämpötilaa en kuvitellut.

        Vanteisiin roiskui aika paljon jotain mustaa, kun jarrut todistetusti laahasivat. PItänee hinkata vanteet huolella ja katsoa, tuleeko sitä lisää.

        Käsijarru oli muuten pirun jäykkä. Johtuuko se pelkästään siitä uudesta käsijarruvaijerista, kaipaako se käyttökertoja "keventyäkseen" vai tunaroiko huolto ja väänsi kiinnikkeet liian kovalle?

        Nyt alkaa jo harmittaa: käsijarrun merkkivalo alkaa hälyttää liikkeellelähdön jälkeen vaikka käsijarru ei ole ollut edes päällä. Ja sitten se tekee sen uudestaan vielä seuraavissa liikennevaloissa. Auto kulkee hienosti. Missä hitossa nyt on vika?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1929
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1281
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1159
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1095
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe