Te pohjalaiset..

KSML

Elettyäni usean vuoden Etelä-Pohjanmaalla sekä Pohjanmaalla, minulta ei irtoa yhtään kaunista sanaa teille. Olette kateellisin "heimo" koko Suomen maassa. Jos jollain menee paremmin, olette kilpaa haukkumassa ja mollaamassa. Sama myös jos jollain menee huonommin. Pönkitätte valtaisia egojanne niin mitättömillä asioilla että oksettaa: naiset rehvastelevat siivouksillaan, miehet autoillaan. Ihan kuin normaalit ihmiset eivät siivoaisi tai omistaisi autoa. Ja kaikille on niin hemmetin tärkeää mitä mikäkin maksaa...outoa tosin että hienoa on sekä se että joku on ollut erityisen kallista tai että se on ollut erityisen halpaa. Ja juttuun lisätään aina reippaasti mielikuvitusta.

Olette kovaäänisiä, ilkeitä ihmisiä joiden puhetta ei ymmärrä. Jos oudoille sanoillenne pyytää selkokielistä suomennosta, katsotte kuin halpaa makkaraa ja HUUDATTE ko. sanan ja kysytte "notta etkö ymmärrä". Ja erinäisistä paikoista sekä ihmisistä puhutte aina niin kuin kaikki ne tuntisivat. Ei, en tiedä mikä mikäkin "Loukko" on, ja ei en tunne Anttilan Juhania. Ihan sama kuinka kovaa kyseiset nimet huutaisitte. Ja se joka koviten huutaa on aina oikeassa.

Onneksi pääsin joukostanne pois. Toivottavasti emme ikinä törmää missään, joten tehkää kaikille palvelus ja pysykää kotiseudullanne!

203

5908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjanmaa on aivan perseestä!

      • hah ha ha

        Oulu oppii ainakin nyt nöyryyttä.


      • Höhöhöö
        hah ha ha kirjoitti:

        Oulu oppii ainakin nyt nöyryyttä.

        Tämä kommentti kertoikin kaiken oleellisen paikallisista.


      • rtyredyre
        hah ha ha kirjoitti:

        Oulu oppii ainakin nyt nöyryyttä.

        dre


    • looserit vex

      Aloittaja itsekin on muualta joten nuo kaikki mainitsemasi kateelliset heimot ovat myös muualta - ehkä jopa KSML -alueelta kuten sinä?
      Ahtaallapa on elämäsi ja egosi kun tuon takia pois muutit.
      Et kestänyt siis totuutta.

      • Järkyttävät veljet

        Tämä onkin keskusta johtoinen maakunta, siksi täällä menestyy jos isällä on jo näkyvä kepun aikka kunan hallinnossa. Muuten ei kannata edes haaveilla hyvinvoinnista.


      • Valitettavan tott
        Järkyttävät veljet kirjoitti:

        Tämä onkin keskusta johtoinen maakunta, siksi täällä menestyy jos isällä on jo näkyvä kepun aikka kunan hallinnossa. Muuten ei kannata edes haaveilla hyvinvoinnista.

        Tästä kepu suomettuneisuudesta olisi jo syytä kehittyä eteenpäin vieläkin siihen törmää yllättävinä "nimityksinä" täysin puun takaa


    • Sus siunaa:.

      .

      "Kaikkihan meirän paikan tiätää"

      .

    • ksml hei

      Mitä tuos ny on kauhiaa, ihan tavallista pohojalaasta elämää.
      Sun olis pitäny olla täälä vähän kauemmin jotta olisit oppinu "taloon" tavoolle ja ymmärtääsit pohojalaasta murretta ja tapoja, ei saa olla herkkähipiäänen jotta kaikesta nokkahansa ottaa.
      Jos sä ny jonku sanomisista oot mieles pahoottanu, sun olis pitäny antaa takaasi samalla mitalla, näin täälä teherähän eikä heti suututa ja mieltänsä pahooteta.

    • heikot sortuu elon..

      olis parempi että muuttasit sinne savoon takaisin mistä tulitkin, ei tääloo pakko olla jos ei kelpaa elämä lakeuksilla

      • heheheheh hehehhe

        Muuta sinä tukipummi sinne Pro Agrian eteen nii ei tartte muilta kerjätä ny ku Nokiakin lähti sieltä.


    • jussipaita....

      POhjalainen kateus on TERVETTÄ.Satakunnas tai keski-suomes kateus on tuhoavaa lajia.

      • Oikein oivallettu

        Aloittaja oileassa ,olen tavannut erään joka kehuskelee aina kuinka monta taloa on itselleen rakentanut ja auto on kai ruiskumoottorilla,siinä on sitä TOSI Pohojalaasta.


      • Omin Käsin:.
        Oikein oivallettu kirjoitti:

        Aloittaja oileassa ,olen tavannut erään joka kehuskelee aina kuinka monta taloa on itselleen rakentanut ja auto on kai ruiskumoottorilla,siinä on sitä TOSI Pohojalaasta.

        .

        "Rakensin Omin Käsin koko tämän kylänkin"

        .


      • Ylpeä ja syystäkin

        Töysin samaa mieltä ja muuallakin asuneena tuon todennut.


      • oulei jämptei

        Pohjalaiset on liian tyhmiä saadakseen Pekkarisen tasoista myyntimiestä lobbaamaan esimerkiksi Nokian ja Altian pelastamista verovaroilla.


      • Totta:.
        oulei jämptei kirjoitti:

        Pohjalaiset on liian tyhmiä saadakseen Pekkarisen tasoista myyntimiestä lobbaamaan esimerkiksi Nokian ja Altian pelastamista verovaroilla.

        .

        Oikeen hävettää kattellakin näitä meidän edustajia jokka nostaa vain hyvää päivärahaa eikä tee mitään töitä

        .


      • Olisippa...
        Omin Käsin:. kirjoitti:

        .

        "Rakensin Omin Käsin koko tämän kylänkin"

        .

        nähäny, mitä MÄ sain omin käsin aikaan vessassa....!!!!


      • 4433e

        nimimerkille jussipaita ÄLÄ NYT VIITSI Pohjalaiset ne vasta sairaita asennevammaisia OVAT elävät vielä muinaisaikaa.


      • omin.käsin
        Olisippa... kirjoitti:

        nähäny, mitä MÄ sain omin käsin aikaan vessassa....!!!!

        Omin käsin kaakelit


    • Antti R

      Pysytähä, mihinkä muuallekkaan sitä?

      • Näinpä.

        Pohojanmaa on suomen aatelia, herättäähän se katkeruutta kun ei ole tänne syntynyt. Vaan onhan tuo saaristokin melkoosen prameaa


      • vai aatelia? hahaha

      • Ison talon Antti

      • Pohojatuuli

      • mahla valuu
        Ison talon Antti kirjoitti:

        Kyllähän se köyhiä vituttaa, mutta ei se meitä koske !

        Minua vituttaa lähinnä erityisesti Alajärven lestojen osallistuminen sairaan lahkon toimintaan. Vatikaanilla ja Putin-jugendillakin on enemmän kunniallisuutta kuin Suomen lestadiolaisilla.


      • jjkhk
        Näinpä. kirjoitti:

        Pohojanmaa on suomen aatelia, herättäähän se katkeruutta kun ei ole tänne syntynyt. Vaan onhan tuo saaristokin melkoosen prameaa

        pohjanmaa on konsevatismia täynnä!!


      • Anonyymi
        jjkhk kirjoitti:

        pohjanmaa on konsevatismia täynnä!!

        me emmä
        ei-me


    • jussipaita__

      Mitäs läksit tänne?

    • sillai jämptei

      Älä kuule kyl meinaan täältki o Pro Agrian poruka kerra siel eteläs vuotee käytäväeä

      • Todistetuksi tuli

        aloittajan kirjoitus, kun tätä ketjua lukee..itseäkin oksettaa tuo "mahdoton itsetunto" ja uhmamielisyys, jota pohjalaiset esittää. Täällä kun ei suvaita muualta tulleita, jollei ne mielistele ja elä niiden pillinmukaan..outoa sekin, että näissä tuppukylissä on suurin osa sukua toisilleen josjollain tavalla..


      • Ei muuta kun..
        Todistetuksi tuli kirjoitti:

        aloittajan kirjoitus, kun tätä ketjua lukee..itseäkin oksettaa tuo "mahdoton itsetunto" ja uhmamielisyys, jota pohjalaiset esittää. Täällä kun ei suvaita muualta tulleita, jollei ne mielistele ja elä niiden pillinmukaan..outoa sekin, että näissä tuppukylissä on suurin osa sukua toisilleen josjollain tavalla..

        Tervemenoa!


      • Töysä seuraava?
        Todistetuksi tuli kirjoitti:

        aloittajan kirjoitus, kun tätä ketjua lukee..itseäkin oksettaa tuo "mahdoton itsetunto" ja uhmamielisyys, jota pohjalaiset esittää. Täällä kun ei suvaita muualta tulleita, jollei ne mielistele ja elä niiden pillinmukaan..outoa sekin, että näissä tuppukylissä on suurin osa sukua toisilleen josjollain tavalla..

        Oulun pohjalaiset jouduu ny vähä nöyrtymään kun Nokia meni muun valtion verovaroilla tukeman "IT-osaamisen" kanssa. hahahah


      • totuus on ihme
        Todistetuksi tuli kirjoitti:

        aloittajan kirjoitus, kun tätä ketjua lukee..itseäkin oksettaa tuo "mahdoton itsetunto" ja uhmamielisyys, jota pohjalaiset esittää. Täällä kun ei suvaita muualta tulleita, jollei ne mielistele ja elä niiden pillinmukaan..outoa sekin, että näissä tuppukylissä on suurin osa sukua toisilleen josjollain tavalla..

        Ei uskaltaneet lähteä mukaan Seinäjoen Ylistarossa DNA testiä tutkimuksia varten, kun olis selvinnyt liikaa asioita vuosien varrelta :)
        Eikä nää pohjalaaset niin ahkeria ole, mut kovia ne on itseänsä kehumaan ja siitä se luulo ahkeruudesta tulee. Myös ulospäin pitää näyttää vaikka kaikki olis velaksi ostettua :)


      • Anonyymi
        Töysä seuraava? kirjoitti:

        Oulun pohjalaiset jouduu ny vähä nöyrtymään kun Nokia meni muun valtion verovaroilla tukeman "IT-osaamisen" kanssa. hahahah

        Ikävä sanua mutta se yks ex-pohjalaanen klapipää tuhos nokian sisältä käsi "kyllä me osatahan me ei tarvita mitää osaamista"


    • Täälä renkää olla.

      Ei täälä tartte olla jossei tykätä,menkää vaikka savoon.Kyllä me täälä päriäthän,meillä on täälä tosi mukavaa.Ei meillä oo täälä kun yksi huano puali, meiltä puuttuu heikkouret.

      • mittei sinne

        Savon metsäteollisuudesta ne sinun paskiaisen naattimat maataloustuet ja yritystuet otetaan. Vitun sisäsiittoinen kusiaivo!


    • Kiitos käynnistä

      On täälä käyny muitakin Soviet Unionista ja menny takaasin nualemha
      näppiänsä. Ei meillä laiskat elä.

      • Jumalantähären

        Sääliä saa ilimaaseksi, mutta kateus pitää ansaata;-)


      • hoi hoi oi oi rai

        Ei elä ei, meinaa Keskinen elää viinal ja rihkamal. On se vaa nii jämpti


      • kylä näi o
        hoi hoi oi oi rai kirjoitti:

        Ei elä ei, meinaa Keskinen elää viinal ja rihkamal. On se vaa nii jämpti

        .

        Mauttoman krääsänmyynti nostaa kansalaisen statusta - tai sitte ei

        .


      • Ai nou
        kylä näi o kirjoitti:

        .

        Mauttoman krääsänmyynti nostaa kansalaisen statusta - tai sitte ei

        .

        Tuollaanen pöyröö ei ainakaan pohjanmaalta ole kotoosin.
        Jostain kumpuaa kova katkeruus kuitenkin kun täällä viihtyy tinttailemassa eikä muuta elämää ole siellä ..!!


      • Pekka Perävuoto
        kylä näi o kirjoitti:

        .

        Mauttoman krääsänmyynti nostaa kansalaisen statusta - tai sitte ei

        .

        Nostaa pohjalaisten häpeyttä. Keskinen on yleisesti tunnettu juntti Töysä-Alavus kaatopaikalta.


      • Kaikki kotona?
        Pekka Perävuoto kirjoitti:

        Nostaa pohjalaisten häpeyttä. Keskinen on yleisesti tunnettu juntti Töysä-Alavus kaatopaikalta.

        Mistäs noin katkera oot?
        Pohjanmaalla, jota Vesa Keskinen selkeästi sinulle edustaa on jotain mitä sinulla ei ole ja jaksat siitä karehtia vuorokauren ympäri..
        Et taira olla ihan terve.
        Nyt lääkäriin mars, ennekuin tulee kunnianloukkaussyytteet.


      • hilpeyttä--
        Pekka Perävuoto kirjoitti:

        Nostaa pohjalaisten häpeyttä. Keskinen on yleisesti tunnettu juntti Töysä-Alavus kaatopaikalta.

        Kyseinen mediahenkilöytymä nostaa myös pohjalaisten hilpeyttä tahtomattaan


    • ghghghghgg

      Se on surkea satakuntalainen luuseri.Juuri tuollaista on kateus sielläpäin.Itte ei mitään saada aikaan ja jos toinen menestyy sille toivotaan pahaa.Surkeaa sakkia.

      • ♥♥♥♥♥

        Kyllä mä Pohjanmaalla ( etelä voisin olla ja sit viihtyä ja solmia tuttavuuksia sinne ja välillä ukko viihtyisiä Lappajärven. Evijärven. Alavuden Tienoilla ja Kortesjärven tienoilla ja Lapuan tienoilla


    • NOTTAS

      huh...ihan mahtavasti kuvailit tätä pohjlaisten mentaliteettiä.täällä todella ihmistä,jopa pilkataan,ja moititaan..en kelpaa esim,anopille..enhän ole'tuhti ,taitava,pätevä,EMÄNTÄ,lakeuksiltsa,vaan ULKOAPÄIN muuttanut MUUKALAINEN..joka tekee kaiken väärin.koska VAAN NÄMÄ TUHDIT EMÄNNÄT osaa kaiken parhaiten,ja poijalle maistuu parhaiten aireen ruuat...isot miehet viihtyy
      täällä tosi hyvIn'IREEN HELMOISSA,ROPSUFATI NENÄN ALLA...

    • best utom kehä3

      Heikkohermooset ja sairaat eivät vaan kestä arvostelua Pohojanmaalaiseen tapaan.
      Pysykää kukana ettei tarvi hävetä koko suvun.
      Vain parhaat asuvat Pohjanmaalla.

      • sopii hyvin

        Kunhan sinä ja Pro Agriasi pysytte poissa veronmaksajien kukkarolta.


    • roukkaO

      Nää nyt on kyllä ihan mielikuvia ja stereotypioita. Mä oon syntyny Lapualla, asunu välillä Seinäjoella, Nurmoos ja Ylistaros. Enkä kyllä allekirioota aloittajan tekstiä. En mä oo kuullu koskaan, että täällä jotenkin mollattaas yms enemmän. Tottakai ihmiset on kauttaaltaan Suomen maas eripuraisia, ja mielipiteet on joskus eriäviäkin.

      Kaiken lisäksi, Seinäjoella ja sen ympäristös on paljon muualta muuttaneita. Ja ei ne mun mielestä sen kummallisempaa porukkaa oo kuin täkälääsetkään. Aika äkkiä ei eres huomaa, että ne on muualta tulleita, kuin ehkä puhetyylistä joskus. Ei meidän työpaikalla ja tuttavapiirissä ainakaan jaotella ihmisiä syntymäpaikan perusteella. Toki tympeiden kanssa tulee huonommin toimeen, ja mukavien kanssa paremmin, mutta niinhän se on joka paikassa.

      Uhoajat yms on eläneet ehkä joskus 70-luvulla. Ei niitä kannata enää muistella. Kyllä meidän ep on nykyään varsin hyvä paikka elää, ja tänne mahtuu sekaan hyvin joka puolelta Suomea, koska emme ole sisäänpäinlämpiäviä ainakaan Seinäjoen lähistöllä. Tulemme toimeen kaikkien kanssa. Esim jossain lounaissuomessa ollaan paljon sisäänpäinlämpiävämpiä, koska se alue on ns pussinperä. Meidän ep ei ole pussinperä, vaan enemmänkin läpikulkupaikka. Sen takia olemme avoimempia, koska meillä ei ole nurkkaa mihin mennä piiloon.

      • jjkjhij

        niin sinä oletkin aina eläny etelä-pohjanmaalla. et osakaan verrata muualle!


    • jo UKO

      Taisit vain olla huonoilmapiirises työpaikas. Pahoittelut siitä.

      • joomut--

        joo mut me ollaankin pohojanmaalta

        Tuolta toisilta palstoilta ei ole ylentävää lukea viekää ne pohjalaiset oman elämänne sankarit hevon w'ttuun täältä


    • JUNTIT

      NIIN TOTTA PUHUT,MULA SAMOJA AJATUKSIA

    • diplomaatti

      aika pitkälle pitää paikkansa vaikka täällä asunkin,koskee lähinnä vanhempaa väestöä ja juuri e-p aluetta. pitää aina olla piree ja paree,takana päin haukutaan sitte naapuri reheväksi. sitte jos ei ymmäretä jotain uutta(lue pelätään uutta) huudetaa..ja haukutaan reherväksi tadilaiseksi. mielipiteitä on yksi se on oma eikä muutu vaikka huomais olevansa vääräs sitte lähdetään kotia mussuttamaan väittelyä nimittäin on turha yrittää saada aikaan normaalisti---

    • gouf

      sinua ilmeisesti loukattu pohjanmaallla...täällä puhutaan ensn,ja ajatellaan sitte vasta !!!

      • alleLujaa--

        Niin mut olis kannattanu ajatella vähä enste


    • fsadfsdfa

      Pohjalainen on kyllä yllättävän suvaitsevainen, mutta tottakai sekaan mahtuu myös idiootteja niin kuin joka paikassa.

    • kainao

      Mä oon ainakin huomannu sen, että kyllä eteläpohjalaiset on paljon suvaitsevampia kuin vaikka pirkanmaalaiset. Tai oikeastaan mitkä tahansa muut suomalaiset.

      Oma kokemukseni perustuu työpaikkoihini. Nytkin meidän työpaikkaan tuli pari itäsuomalaista, ja puhuu oudolla murteella. Toki ne vähän liennyttää sitä murrettaan, mutta onhan se niin erilaista kuin meidän oma molotus. Siltikään kukaan ei meidän työpaikalla ihmettele heidän murrettaan, vaan he ovat heti päässeet hyvin porukkaan sisään.

      Itse kun olin Tampereella pari vuotta sitten ns reissuhommissa puolen vuoden ajan. Niin aina kun suunsa avasi, niin joku matki murrettani. Aina työkaverit keskittyi lähinnä siihen, matkimiseen, matkivat murresanojani ja nauroivat keskenään. Sama kokemus on ollut parilla muullakin työkaverillani, toinen oli Oulussa ja toinen Hämeenlinnassa. Molemmissa oli samanlainen matkimis-ilmiö. Eli kun suusi avaat, niin keskitytään vain sun murteeseen ja sen ihmettelyyn. Kaiken lisäksi Tamperelaiset olivat muutenkin sellaista sisäänpäin lämpiävää porukkaa, sekä paljon jurompia jurottajia kuin me eteläpohjalaiset.

      • grannista

        Itse seitsemisen vuotta nyt Pirkanmaalla asuneena olen pannut saman merkille. En kyllä enää ihmettele lainkaan, että Hardwick sijoitti Tankki täyteen-sarjan tapahtumat tänne *lol*.


      • Etkö muka tiennyt

        Hyvän aiheen otit esille. Kun ihminen kouluttautuu pidemmälle, oppii myös käyttämään suomen kieltä siten, ettei viesti (minkään) murteen vuoksi mene ohi. Vahva murre naurattaa toisen murrealueen ihmisiä. Kovaääninen puhe ja vahva murre helposti antavat kuvan matalasta koulutustasosta tai/ja alkoholin liikakulutuksesta. Isot jatkuvat alkoholimäärät muuttavat äänihuulia.


    • haaggi

      Kyllä pohjalaiset on koko Suomen häpeä. Valitettavasti joudun täällä olosuhteiden pakosta asumaan, mutta muutan kyllä heti pois kun pääsen. Jo pelkästään tätä palstaa lukiessa huomaa kuinka helvetin tyhmiä pohjalaiset ovat.

      • totuus2

        Mutta pohjalaiset eivät silti ole puoliksikaan niin tyhmiä sekä kateellisia kuin keskisuomalaiset, pirkanmaalaiset tai satakuntalaiset ovat..

        Etenkään keskisuomalaisista ei ole mitään hyvää sanottavaa. Ne ovat pelkkiä omahyväisiä juntteja.


      • Pää kiinni juntti..
        totuus2 kirjoitti:

        Mutta pohjalaiset eivät silti ole puoliksikaan niin tyhmiä sekä kateellisia kuin keskisuomalaiset, pirkanmaalaiset tai satakuntalaiset ovat..

        Etenkään keskisuomalaisista ei ole mitään hyvää sanottavaa. Ne ovat pelkkiä omahyväisiä juntteja.

        Mun akka on keskisuamesta, ei parempaa oo..!!!! No.. ainakaan mulle. (Akka käski sanomaan)


      • tietoniekka
        Pää kiinni juntti.. kirjoitti:

        Mun akka on keskisuamesta, ei parempaa oo..!!!! No.. ainakaan mulle. (Akka käski sanomaan)

        Turha sen on kiristää sua. Ellei anna niin sano, että haisee jo härskiltä ja naapurin muija on freesi.

        Ton pitäis auttaa, ellei niin mä neuvon lisää. Mun akka asuu tos kilsan päässä.


      • persreiät
        tietoniekka kirjoitti:

        Turha sen on kiristää sua. Ellei anna niin sano, että haisee jo härskiltä ja naapurin muija on freesi.

        Ton pitäis auttaa, ellei niin mä neuvon lisää. Mun akka asuu tos kilsan päässä.

        Mua ei oo koskaan etelä-pohjaiset häirinneet ,toki eläiminä mä niitä oon pitänytkin, ainakin ravintoloissa missä oon käyny niin äijät pukupäällä ja silti lehmän paska haisee...eiko teilläpäin saippuaa tunneta...saakelin juntit.
        Jokaisella pitää olla isot autot ja niissä isot moottorit,niillä sitten leuhkitaan että kuinka isomoottori on , vuosimallista harvemmin mainitaan mitään-kaikki kun museotavarasta ei pidä!


      • Jos et tuu ilimaasek
        persreiät kirjoitti:

        Mua ei oo koskaan etelä-pohjaiset häirinneet ,toki eläiminä mä niitä oon pitänytkin, ainakin ravintoloissa missä oon käyny niin äijät pukupäällä ja silti lehmän paska haisee...eiko teilläpäin saippuaa tunneta...saakelin juntit.
        Jokaisella pitää olla isot autot ja niissä isot moottorit,niillä sitten leuhkitaan että kuinka isomoottori on , vuosimallista harvemmin mainitaan mitään-kaikki kun museotavarasta ei pidä!

        Jos et tuu ilimaaseksi kökkähän oot niitä communistia


    • Parempia ollahan.

      Joka ei meistä tykkää,tapetahan,on vanha sanonta.

      • lavittalla syntyneil

        jep ja sille tasolle se jääkin.
        Teistä äiteen vellihousuista oo mihinkään


      • nbbjjk6

        todellisuus jotain muuta turha uhoota!!


    • deadend

      Me vaan ollaan Suomen onnellisinta kansaa..entäs TE?

      • sdad

        vale sekin, ei pidä paikkaansa


      • Anonyymi
        sdad kirjoitti:

        vale sekin, ei pidä paikkaansa

        Ketkä "me?"


    • Ei täyrellisiä

      Ei pohojalaaset oo täyrellisiä, meiltä puuttuu heikkouret.

    • !!!!!!

      Hulluus ja onnellisuus kulkee käsikädessä!

    • Ylpeä pohjalainen

      on mieheni ja syystäkin. En vaihtaisi pois.

    • riveri

      Kyllähän se niin on, että joka puolella Suomea heimoon katsomatta löytyy hankalia, kateellisia, kiivaita, ylimielisiä yms ihmisiä. Nämä ominaisuudet kun eivät rajoitu vain yhteen heimoon, vaan ovat ihmislajille ominaisia.

      Harmittaa niiden puolesta, jotka ovat joutuneet sakeimpien pohjalaisten ympäröimäksi ja näin ollen muodostavat mielipittensä sen perusteella.

      Pohjalaiset tunnetaan myös työteliäinä, kekseliäinä, tunnollisina, rehellisinä ja avuliaina. Ainakin näillä nurkilla löytyy enemmän näitä kuin öykkärimäisiä huutajia tms.

      • Susa c

        Niin se työ, työ ja työ. Entäpä henkiset arvot toisia ihmisiä kohtaan?


      • aikuinen opiskelija

        Omakohtaisena kokemuksena, olin opiskelemassa Seinäjoen amk:ssa ainoana savolaisena pohjanmaalaisten joukossa. Aikamoisen avartava kokemus, yleensä olen kyllä pärjännyt joka porukassa, nyt en kyllä saanut paljon mahiksia. Jos esitin omia näkemyksiä jonkin asian tiimoilta sain välittömästi kovaan ääneen jonkin vähättelevän arvion asian oikeellisuudesta. Aino huumorin aihe tuntui olevan muiden ivaaminen ja selän takana nauraminen. Oma mielipide sielläpäin tuntuu olevan niin tärkeä ettei edes kuunnella mitä toisella on sanottavaa. Työasenne sielläpäin on toki kohdallaan mutta tämä oman egon nostatus, en pysty ymmärtämään...


      • niin myös
        aikuinen opiskelija kirjoitti:

        Omakohtaisena kokemuksena, olin opiskelemassa Seinäjoen amk:ssa ainoana savolaisena pohjanmaalaisten joukossa. Aikamoisen avartava kokemus, yleensä olen kyllä pärjännyt joka porukassa, nyt en kyllä saanut paljon mahiksia. Jos esitin omia näkemyksiä jonkin asian tiimoilta sain välittömästi kovaan ääneen jonkin vähättelevän arvion asian oikeellisuudesta. Aino huumorin aihe tuntui olevan muiden ivaaminen ja selän takana nauraminen. Oma mielipide sielläpäin tuntuu olevan niin tärkeä ettei edes kuunnella mitä toisella on sanottavaa. Työasenne sielläpäin on toki kohdallaan mutta tämä oman egon nostatus, en pysty ymmärtämään...

        Ei se Savossakaan herkkua ole, wi.tuilua, kieroa vihjailua, vähättelyä. Kuunnellaan miten pohjalainen puhuu eikä sitä mitä hän sanoi.

        Henkilöistä se on kiinni, Savossa oli muutama todella hyvä ja ystävällinen kaveri mutta monta todella inhottavaa viäntäjää.

        Kummassakin omanlainen huumori ja sitä on mahdotonta muuttaa yhden ihmisen mutta voi vain yrittää päästä siihen sisään.


    • PMK68

      Niin vanhat miehet tuolla kotipuolessa alkaa aina hymyilemaan, kun kerron nykyisin asuvani Etelä-Pohjanmaalla. Täällä kun kuulee aina juttuja, että sodan aikanakin oli "pohjalaisia" pitänyt sitoa puhin kiinni etteivät ennen aikojaan olisi liikkeelle rynnänneet :-) Ainakin Lapissa kerrotaan, että tottahan se oli, mutta "pohjalaiset" unohtaa aina tarinoistaan sen, että niillä oli tosi tilanteessa usein eri suunta ryntäilyssään kuin muilla :D :D :D

    • jomed

      Tyypillinen pohjalainen nainen on kosmetologia-alan käynyt hienopieru. Joka ruinaa käsi pitkällä mieheltä rahaa ja juoksee kaiken kiiltävän perässä. Perustetaan sisäpiiri facebookkiin, jossa kilpaa hehkutetaan omaa elämää kiiltokuvamaisesti. Ei haluta tutustua uusiin ihmisiin, koska tärkeämpää on päästä sanomaan että mä en tunne tai muista sua (vaikka oikeasti muistaisikin). Pahansuopaisuus ja kateellisuus on pohjalaisnaisen syvin olemus.

      Pohjalainen mies tekee hikistä työtä aamusta iltaan, hoitaa lasten harrastukset, imuroi, antaa rahaa, tottelee, alistuu. Koska nainen ei ehdi tai jaksa. Ennen pitkää heille tulee ero, ja nainen vie sitten rahat ja lapset. Ja eikun seuraavaa miestä tossun alle, rahoittajaksi.

      • koserew

        aivan oikein tämän havainnon olen itsekin tehnyt ja typerämpää maakuntaa ei Suomesta löydy jossa sairas konservatiivisuus kukoistaa!!!


    • voi11

      Aikamoinen rolli, kommentti kertoikin kaiken oleellisen aloittajasta.

    • kansseri kari

      Keskisuomalaiset ovat maamme SYÖPÄ.

    • Murre on koira

      En ole koskaan ymmärtänyt tuota, ettei ymmärrä toista murretta ja olen tullut siihen tulokseen, että kuulijan aivoissa on jokin vika. Yleensä näille "ymmärtämättömille" on yhteistä tietyn asteinen tosikkous eli ovat yksille napeille tehtyjä.

      Luonasi-Suomen murteet ovat vähän hankalampia kuunnella, kun se on niin lyhytsanaista. Vaikeinta on lukea savonmurteella kirjoitettua kirjaa.

      Joskus voi tulla väärinkäsitys, jos vaikka savolainen lääkäri väittää laittaneensa potilaan polveen raatoja. Tai Pohjammaalla lääkäri päittää, että potilaalta tuloo veret silimistä.

      • kainuun.murre

        Ainoa murre mitä ei ole kunnolla ymmärtänyt on kainuun murre


    • mailmanmatkaajattietää

      Kyllä on lapsellista jaarittelua tämä aihe. Kyllä se on kuulkaas niin että Suomalaiset on kaikki samanlaisia heikkouksineen ja vahvuuksineen. Olen sen verran Suomea ja mailmaa kiertänyt. Kaikkien kanssa tulee toimeen jos oma asenne on kohdallaan.

    • Pienviljelijä

      En voi pohjalaasista sanua ku oon ite pohojalaane ja tottunu tapoohin, mutta mukavia suomalaisia löytyy Pirkanmaalta ja Helsingistäkin. Lappilaisia en tunne, mutta supliikin savolaisen olen nainut sukuun. Ehkä siitä joku serkku sitten järkyttyi, mutta kaikkien kans tulee toimeen kuhan ovat rehellisiä suomalaisia.

    • rannikolta

      Etelä-pohjanmaalla kun mies on yli 165 senttinen, eihän se tahdo enää mahtua ovista kulkemaan. On niin s..tanan leviät hartiat ja pää ottaa melkein oven yläpienaan. Lappajärven Halkosaaressa jo 80-luvulla peräkammarin pojat kulki tiukassa t-paidassa ja hauikset pullollaan. Enpä paljo kysellyt, vetelin yhtä turpaan, niin olikin jo seuraavissa tansseissa hyvin tilaa kulkea. Mahtipontisia p..kahousuja. Ja akatkin niin miehekkäitä, ettei paljo viitsi lemmestä luritella. Outo rotu...

    • otonpoikanen

      minä olen samaa mieltä kuin meidän otto

    • mepohjalaiset

      Olen itse asunut 19 vuotta Etelä-Pohjanmaalla enkä ole huomannut, että siellä kehuttaisiin itseä tai oltaisiin kateellisia sen enempää kuin muuallakaan. Päinvastoin siellä ollaan itsekriittisempiä kuin muualla. Tietysti vitsinä joku voi kehua omia tekemisiään, ehkä sitä ei sitten muualta päin tullut ymmärrä huumoriksi.

    • salamasantery

      Kyllä se van noin on jotta pahin vihollinen Pohojanmaalla on SINÄ ITSE .
      Kriittisyys itseä kohtaan on raakaa mutta se tuottaa tulosta ja antaa mahiksen arvostaa toisia.
      Ja pohojanmaalaiseksi ei tuu ennekuin on asunut täällä väh. 10 v.

    • Jeejeejuu

      Olen samaa mieltä asiasta.. Pohjalaiset ovat kateellista sakkia verrattuna muihin.. Pohjalaiset eivät kestä kuulla suoraan ottaa heti nokkiinsa jos aiheesta sanoo suoraan.. Kokemusta on n. 30vuotta pohjalaisista.

    • JuseDive

      Eteläpohjalaiset eivät kuitenkaan luota itseensä kovinkaan vankasti. Jännästi eteläpohjalaasmurre sievistyy hyvinkin äkkiä kirjakielen oloiseksi, kun eteläpohjalaanen joutuu puhumaan jonkin pirkanmaalaisporukan tms kuullen. Jos vertaa vaikka turkulaiseen, niin hän puhuu häpeilemätöntä turun murretta, olkoot mikä tahansa porukka kuulijakuntana. Että siinä mielessä vahvaksi mielletty eteläpohjanmaanmurre onkin aika hataralla pohjalla, kun sen käyttäjät eivät julkea murteella puhua kuin omien kesken. Yleensäkin murteella puhuminen vierasheimolaisten kuullen vaatii jokseenkin hyvää itsetuntoa.

      Oikeastaan kaikki muut murrealueiden ihmiset puhuu omaa murrettaan häpeilemättä, oltiin sitten missä päin tahansa Suomea. Mutta jostain syystä juuri eteläpohjalaismurteiden puhujat eivät julkea puhua omaa murrettaan maakunnan ulkopuolella. Tämä kertoo siitä, että loppujen lopuksi eteläpohjalaisilla on varsin huono itsetunto.

      Oman pienen kuplan sisällä uhotaan ja priimaa pukkaa tulemaan sekä ollaan maailmanparhaita, mutta heti kuplan ulkopuolella ollaankin ujoja piimähousuja jotka eivät saa sanaa suustaan. Aika usein eteläpohjalainen jää statistiksi, jos joutuu johonkin keskusteluryhmään esim nopeakielisten ja teräväpäisten eteläsuomalaisten kanssa. Usein puheenaihe on jo ehtinyt vaihtua, ennen kuin eteläpohjalainen tajuaa asian. Eteläpohjanmaallahan kun oman kuplan sisällä puhutaan, niin sehän on sellaista saman asian hidastempoista jankkaamista.

      Ne heimot, ne erot...

    • pohjalainenkyykkyapina

      Itsekin olen miettinyt sitä esim. mitä se mainostettu pohjalainen yrittäjyys on... Kopioidaan toisten ideoita ja luullaan omiksi, sitten naamaillaan jossain lehdessä kuin joku kuningas. Mitä ovat ne menestyneet pohjalaiset yritykset? Duudsonit ovat ainoa joka tulee mieleen ja hekin lähinnä pelleilyllä saaneet huomiota. Noh klovnejahan pohjanmaalla on aina riittänyt...

      • joo-heh

        "Ne" on kopioonu meirän soffan no me kopiootiin niiren pöytätuolit


    • porinpoika

      kateus on ainut mainostettava asia etelä-pohjanmaalla.ja totta jos suorahan sanotaan..niinkun ne täällä mainostaa niin aina toinen loukkaantuu.pitää vain"kyräällä "nurkis...pikkusieluista rehevää sakkia

    • meluatodellatyhjästä

      Pohjalaisilla on lisäksi joku ihme fetissi siittä maakunnastaan. Peltoahan siellä lähinnä on. No jaa niinhän on muuallakin suomessa.

    • tsuhnamuna

      Täshän ylypistyy ainavain enemmä, nuin karehtiivat meitä.

      • herätkäänytjo

        Tuokin on hassua, että jos pohjalaisuutta kritisoi niin se on heti "kateutta". Muuta suomea voi haukkua, mutta pohjalaisilla menee heti kotipaikka kovin tunteisiin.


      • tapoihin.kuuluu
        herätkäänytjo kirjoitti:

        Tuokin on hassua, että jos pohjalaisuutta kritisoi niin se on heti "kateutta". Muuta suomea voi haukkua, mutta pohjalaisilla menee heti kotipaikka kovin tunteisiin.

        Niin valitettavasti tapoihin kuuluu että muita saa surutta haukkua mutta itseä ei saa kukaan kritisoida se kostetaan tappavasti


    • ratsumies88

      kyllä sitä ylpistyy joo ainut taitelija osaa maalata vaan latoja...muut salmiakki kuvioita.kaikki laulajat muuttaa pois...ei jää kun sisäsiittoset uskovaiset alkoholistit,maajussit ja uskovaiset

      • jää.jälkeen

        Tottahan se on että pohjanmaa jää koko ajan jälkeen muusta Suomesta mutta sitä ei vain haluta tunnustaa kun pitää olla vasiten niin komiaa vaikka viimeset siemenperunat menis


      • Apparan_Arbiter
        jää.jälkeen kirjoitti:

        Tottahan se on että pohjanmaa jää koko ajan jälkeen muusta Suomesta mutta sitä ei vain haluta tunnustaa kun pitää olla vasiten niin komiaa vaikka viimeset siemenperunat menis

        Joudun ikävä kyllä toteamaan, että tuo pitää paikkansa. Hidas tuho on edennyt, uho jatkuu.

        Maakunnan valtalehteä lukiessa tulee välillä mieleen näkemäni pilapiirros. Erätauolla avustaja hokee murjotulle nyrkkeilijälle: ”Hyvin menee, hyvin menee, jatka samaan malliin.” Nyrkkeilijä vastaa: ”Noin sä sanot joka tauolla. Kato, lyökö tuomari mua, jostain tulee koko ajan turpiin.”

        Onneksi täällä on realistejakin, jotka eivät pönkitä alueen identiteettiä tekaistuilla ”vahvuuksilla”, ”vetovoimatekijöillä” ja muiden tekemillä konnantöillä.


    • alkuperainen

      voihan täältä poiskin muuttaa jos ei huvita, niin kuin taisitkin tehdä

    • moneksipalaksi

      ja minkä vuoksi pilputtu eteläpohjanmaa,keskipohjanmaa,pohjanmaa ja pohjoispohjanmaa. tuntuu monimutkaiselta tieteeltä jo tämmönen

      • yleuutiset-pohjanmaa

        Yleuutiset pohjanmaa koskee vain kokkola pohjanmaata se yks retku ei jaksa vääntäytyä kokkolasta


      • etäisyyttä---

        Onhan niillä maantieteellistä etäisyyttä ja alueetkin on melko lailla erilaiset


      • Vaasa.ja-Kokkola

        Vaasa ja Kokkola on enemmän samaa kuin Seinäjoki vs. nuo muut eli Kokkola alue vois olla yhdistettynä Vaasan rannikkoalueen kanssa


    • tosipöyrööt
      • miksihaukut

        aika jännää että jaksat silti paikanpäällä haistatella paikallisille. olisko jotain muuta ihanne asuinaluetta jonne voisit muuttaa.?vai oletko ihastunut paikalliseen maisemaan ja esivanhempiemme tekeleisiin että tahtoisit ne omaksesi vaikket yhtään meistä ihmisistä pidäkkään? oon itsekin asunut muuallakin kuin synnyinseudulla mutta ei ole tullut mieleen jatkuvasti haistatella paikallisille vaikka sitä muuallakin on tietysti kauniita maisemia ja rakennelmia.


    • kriitikkous

      En ole aiempi kommentoija mutta haistattelua? Jos hieman kritisoi tai vitsailee pohjalaisuudesta niin heti on vittuilua? Kaikkihan lähtee siitä että tiedostaa virheensä ja innovoi uutta... Tätä ei hirveästi Pohjanmaalla näy .

      • hölömöölä

        Pohjalainen ei kestä ollenkaan kritiikkiä, eikä varsinkaan osaa sitä kritiikkiä asillisesti käsitellä, vaan lähtee heti epäasialliseen huutolinjalle. Tätähän näkee ihan jo perus asiakaspalvelutilanteissa. Ei tarvi mennä kuin kodinkoneliikkeeseen, ja hiemankin nokkelasti kuitata jostain, niin jo alkavat ärjähtelemään asiakkaalle, ja haluavat sanoa viimeisen sanan sekä voittaa asiakkaan väittelyssä. Toki se johtuu myös paljolti siitä, että suuri osa maakunnan asiakkaista on niin tyhmiä, etteivät tajua oikeuksiansa. Autoliikkeissä tämän oikein huomaa, tyhmiä asiakkaita kohdellaan huonosti ja vedätetään vielä joka asiassa. Jossain eteläsuomessa tällainen asiakkaalle pottuilu ja suoranainen vedätys ei menisi lainkaan läpi, vrt täällä junttilandiassa.


      • nauer

        Jep lisäksi se lakeus ihmetyttää ... Jos haluaa nähdä oikeaa "lakeutta" niin täytyy mennä ulkomaille. Pohjanmaa tosiaankaan eroa muusta suomesta paljoa paitsi sillä takapajuisuudellaan.


      • laidasta.laitaan
        nauer kirjoitti:

        Jep lisäksi se lakeus ihmetyttää ... Jos haluaa nähdä oikeaa "lakeutta" niin täytyy mennä ulkomaille. Pohjanmaa tosiaankaan eroa muusta suomesta paljoa paitsi sillä takapajuisuudellaan.

        Totta on että on sitä pöyröyttä vielä jäljellä mutta toisaalta on myös henkisesti suuria ihmisiä tosin niitä ei löydy lehtien palstoilta


      • vahtaajat---
        laidasta.laitaan kirjoitti:

        Totta on että on sitä pöyröyttä vielä jäljellä mutta toisaalta on myös henkisesti suuria ihmisiä tosin niitä ei löydy lehtien palstoilta

        Vahtaajat ei ole suuria vaan pieniä ihmisiä

        https://youtu.be/EVrld9xgUKM?t=67


    • KomioitaOotte

      Jaa mun mielestä taas pohjalaiset ovat aika ystävällistä, joskin hieman hitailla käyvää porukkaa. Olen siis varsinaissuomesta kotoisin. Aluksi merkillepantavin asia oli se, että jutustelu ihmisten kanssa oli hyvin verkkaista, ja ihmiset puhuivat verkkaisesti. Alussa tuntui että joka toinen sana pohjalaisen suusta olivat "tuota", "noin", "siis" ja "niinku". Ja kun ne sanat tuli niin hi-taaas-tii, niiden suusta muutenkin. Olin alussa pakahtua kyllästymisestä. Se asia mikä papatettiin varsinaissuomessa parissa minuutissa, kesti pohjalaisten kanssa tyyliin 10 minuuttia, ja sitten vielä kerrattiin. Huoh!!

      Pohjalaiset siis ovat ystävällisiä, mutta käyvät jollain tapaa hitailla, ja tarvitsevat välisanoja lisätäkseen miettimisaikaa, ja hidastavaaaat tuoota tuoota niinku puhe tuota siis rytmiä tuota niin mitäs mä tuota nyt oikein tuota ajattelinkaan. Mutta kaikkeen tottuu, se vaan pitää hyväksyä että pohjalaisen ulosanti on sen verran hidasta, että siinä ehtii ainakin meikäläinen jutellessa tekemään samalla kauppalistan kännykkään valmiiksi.

      Enemmän tulee ongelmia, jos pohjalaisen roudaa varsinaissuomeen. Siellä hän tipahtaa heti kokonaan kärryiltä, kun me varsinaissuomalaiset puhua papatetaan päällekkäin ja aiheet vaihtuu lennosta. Sanotaanko näin, että helpompi on varsinaissuomalaisen sopeutua eteläpohjanmaalle, kuin toisinpäin. Omaa vuorovaikutusta pystyy kyllä hidastaa, muttei nopeuttaa.

      • Anonyymi

        Tiäremiehet on torennu, että nopia puhuminen, ns. pälättäminen, ei edistä asiaa yhtää.
        Vaikk apuhuu nopiammin, niin informaatio, siis asia, ei etene yhtään nopeammin.
        VarsinaisSuomalaiset käyttä vissiin palio turhia , ei mitään tarkoittavia sanoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiäremiehet on torennu, että nopia puhuminen, ns. pälättäminen, ei edistä asiaa yhtää.
        Vaikk apuhuu nopiammin, niin informaatio, siis asia, ei etene yhtään nopeammin.
        VarsinaisSuomalaiset käyttä vissiin palio turhia , ei mitään tarkoittavia sanoja.

        Mitä skeidaa sä vedät, tääl budjaa stadis monenlaist jengii ja gubbee, täytyy vaa snaijata et jengi pamlaa erilail ym.Ei tartte ruveta flaidaa heti jonku kans vaik olis landelt.


    • Niinnottatotta

      Ruotsin kielisillä seuduilla ovat jäykkiä. Jos et tule samasta pitäjästä niin vähän ollaan omissa reviireissään..suomenkielisiltä seuduilta pohjanmaalla ei ole pahaa sanottavaa..mukavia ovat.

    • EiNaidaEi

      Miehillä hampaat haisee kuin vanhalla konilla, perunii ja lauantaimakkaraa rilliltä..... muu ei maistu !
      Yleviä puheita paskakärryn vetäjinä.
      Naisilla ruskean punertava juova, viikon vanhana vaihtamatta, pulleat horot, haiskahtajat.

      • Plöts

        Joo, pohjalaasmies ei kyllä hampaita pese. Monella näkyy hampaiden raois sitä vaaleaa mäihää. Hyi yök. Joo ja kulinarismista ei ymmärretä, syödään vain rasvaa ja makkaraa.


      • ahdastasakkia

        Voita ja täysmaitoa syövät miehet ei saa harrastaa liikuntaa ,kun yöllä . Kylän raitilla jos kävelet päivällä niin ikkunaverhot heiluu ja vihaiset naiset on tuomitsemassa heti. " Eikö tuollakaan ole muuta tekemistä ,kun kävellä jotkotella kaiket päivät" Pysy nyt terveenä ja reippaana tuollaisessa vihamielisessä ympäristössä. Tuollaista tyhmyyttä siellä sanotaan suorapuheiseksi.


      • Anonyymi
        ahdastasakkia kirjoitti:

        Voita ja täysmaitoa syövät miehet ei saa harrastaa liikuntaa ,kun yöllä . Kylän raitilla jos kävelet päivällä niin ikkunaverhot heiluu ja vihaiset naiset on tuomitsemassa heti. " Eikö tuollakaan ole muuta tekemistä ,kun kävellä jotkotella kaiket päivät" Pysy nyt terveenä ja reippaana tuollaisessa vihamielisessä ympäristössä. Tuollaista tyhmyyttä siellä sanotaan suorapuheiseksi.

        Joo se on yks ilmiö että klasinverhat heiluu mutta puhumaan ei tulla "ei sen kanssa pysty mitää keskustelemaan" vaikkei ole vaihdettu yhtäkään sanaa


    • onko_normaalia

      En kyllä ymmärrä tätä että miksi pohjalaisen on oltava niin ylypiä, epäkohtelias ja töykeä?

      Mikä saa ihmisen luulemaan, että tämä on normaalia käytöstä? Ylypiä ei saa olla, mutta ylväs saa olla. Ne ovat ihan kaksi erilaista asiaa.

      • pelkästään.pönttöyttä

        Ei se olekaan mitään muuta kuin pönttöyttä jota pitää vielä erikseen todistella


    • pohjalaistaylpeyttä

      Minä kävin yliopistoni Etelä -Pohjanmaalla jo lapsena. Naapurin emäntä oli täysin tunteeton omia lapsiaan kohtaan , kasvoin heidän lasten seurassa 15-vuotiaaksi. Muutimme pois ja aikuisena sain tietää,että lapsista oli tullut pojista sadisteja ja tytöistä tunteettomia psykopaatteja. Lasten äiti oli kuin keskitysleirin vartija. Naapurit eivät olleet läheisessä tekemisisssä heidän kanssaan .

      • tottahan.sekin

        Tottahan sekin on ettei tänne jää kuin ne keskitysleirin vartijat


    • yllättääkö
    • afsfsaasfafssas

      Pohjolaaset on aivan käsittämättön tyhmiä kepulaasia. Ne kumartaa aina niille keistä on heidän omalle perseelle eniten hyötyä. Nyt nuollaan EU:ta, sitä ennen nuoltiin Kekkosta.

      • Anonyymi

        Savossa kaikki on hienoa jos se tulee Helsingistä tai EU:sta.


    • Anonyymi

      Pohjalaiset on kovia uhoilee mut teot pieniä!

      • Anonyymi

        Merkittävät kansanliikkeet on syntynyt Pohjanmaalla. Muut on hiihtäneet peräs.


    • Anonyymi

      sai etelä-pohjanmaa ruoka maakunta tittelin lahjaksi sipilältä..ei täällä muuta ookkaan kun peltoa ja eläimiä...niitä on muuallakin...ei oo teollisuutta kun härmäs..ei oo vettä ei kukkullaa..ei ihme että porukka on mitä on

      • Anonyymi

        Kukkulaksi riittää pohjalaisen naisen kukkulat ja järviksi se kaikkein salaisin. Siellä soudellessa ja kukuloita ihastellessa elämä rulaa.


    • Anonyymi

      totta...sitten kun akka pettää ja yleensä näin käy seistähän pellon reunas hiljaa puhumatta mitää..ei tarvi auttaa....

    • Anonyymi

      No oot sitte asunu Lapualla?

    • Anonyymi

      EP on sisäsiittoinen raamattulaakso joka elää asenteissa pimeää keski-aikaa

    • Anonyymi

      Etelän vetelät täällä runkkaa ja katteloo kun idän ihmeet syö nauloja ja paskoo ruuveja kun ovat niin ristuksen kieroja.
      Mutta onnea nyt kun olette uskaltaneet koneen välityksellä kirjottaa rumia ja vielä anonyymisti.

    • Anonyymi

      Olen nyt 2 vuotta asunut Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoen lähistössä siis. Onhän täällä ihmiset vähän erilaisia, jos vertaa vaikka Pirkanmaan ihmisiin. Yksi asia, mitä en vieläkään tajua, on se että tuntemattomat ihmiset juttelee julkisilla paikoilla toisilleen siten, kuin olisivat ennestään tuttuja. Jopa liikkeiden myyjät käyttäytyvät toisinaan näin.

      Ei siinä, kyllä Pirkanmaallakin tuntemattomilta voidaan jotain kysyä, neuvoa yms, mutta siinä pidetään aina sellainen tietynlainen etäisyys kuitenkin. Sen sijaan Seinäjoella, neuvon kysyjä saattaa alkaa jutella omista henkilökohtaisista asioistaan.

      Esimerkiksi liikkeessä jos olet ostamassa jotain, niin myyjä saattaa siinä samalla alkaa jutella jostain täysin irrallisesta asiasta, ikään kuin asiakas olisi hänen hyvä kaverinsa. Minä ainakin koen oloni vaivaantuneeksi, kun täysin itselleni tuntematon myyjä alkaa jutella kuin kaverille. Minua ei todellakaan kiinnosta myyjän asiat, olen ostamassa vain tavaraa, ja minua kiinnostaa ainoastaan tavaraan liittyvät asiat, eikä se mitä mieltä myyjä on Donald Trumpista.

      Toinen esimerkki. Ostin eilen kylmänä päivänä kaupasta jäätelön, ja söin sitä kävellessäni parkkipaikalla autoani kohti. Vastaantuleva vanhempi mieshenkilö kommentoi, että eikö nyt ole liian kylmä syödä jäätelöä. Ei Tampereella tms eteläsuomessa kukaan ole niin "kollo" että tuollaisia tuntemattomalta kyselee. Se olisi eri asia, jos joku tuttu heittäisi tuollaisen kommentin. Mutta että täysin tuiki tuntematon.

      Sama juttu jossain odotustilassa. Melkein joka kerta joku alkaa sepustaa omista henkilökohtaisista asioistaan, kuin tutulle. Ei auta muuta kuin pahoitella ja vaihtaa istumapaikkaa.

      Toinen asia mikä hieman ihmetyttää, on se että ihmiset täällä päin ovat melko moukkamaisia. Anteeksi ei osata pyytää. Ja varsinkin tuntemattomalta kun mennään kysymään neuvoa tai jotain, niin pitäisi osata aloittaa asiansa sanomalla anteeksi tms, ja vasta sitten kysyä asia. Eteläpohjalainen pitää ilmeisesti kaikkia kanssaihmisiä tuttuinaan, joilta ei tarvi pyytää anteeksi, ja joille voi puhua töräyttää mitä vain. Se on mielestäni moukkamaista käytöstä.

      Ja sitten vielä se, että eteläpohjalainen useimmiten kiivastuu ja ottaa monet asiat ikäänkuin haastamisena vastaan. Pirkanmaalla jos menet vaikka junnujoukkueen kiskalta ostamaan makkaraa, niin kaikki ihmiset sanoo toisilleen että "mee sää vaan ensin" "eiku mee sää vaan" "eiku mee sää vaan". Sen sijaan Eteläpohjanmaalla asia menee täysin päinvastoin, "molin täs ensin" "eiku mäpäs olin" "molimpas" "mäpäs".

      • Kun kerran asut Seinäjoen lähistöllä, niin asut pikkukaupungissa jossa jokainen tosiaan tuntee toisensa.
        Kyllä ne myyjät äkkiä oppivat tuntemaan äijän (?) joka kulkee naama norsunveellä, eikä halua small talkia.

        Sama koskee kyselijöitä, kiertävät sinut kaukaa.
        Minusta brittiläinen tapa pyydellä joka asiaa anteeksi, kun haluaa jotain kysyä. Reipas tervehdys on paljon luonnollisempi. Anteeksi ehtii pyytää sitten jos toinen vaikuttaa kiusaantuneelta kuten sinä.

        Luonnollinen tuttavallisuus on juuri parasta etelä-pohjalaisissa. Ollaan ystävällisiä ja "kiitos hei" kuuluu asiaan kaupasta lähtiessä.

        Tuota kertomaasi juttua etuilusta en kyllä osta. Siinä ei ole eroja koko maailmassa. Kaikkialla ihmiset pitävät paikkansa jonossa, jos takana tuleva ei vaikuta kiireiseltä.
        Jos sinulla on kiire ja vähän ostoksia, niin täällä voi kohteliaasti vaikka kysyä, että voisinko vähän etuilla, kun minulla olisi kiire.

        Puheet etelä-pohjalaisten töykeydestä ja kolloudesta ovat täyttä puppua!


      • Anonyymi
        nuorissa_on_tulevaisuus kirjoitti:

        Kun kerran asut Seinäjoen lähistöllä, niin asut pikkukaupungissa jossa jokainen tosiaan tuntee toisensa.
        Kyllä ne myyjät äkkiä oppivat tuntemaan äijän (?) joka kulkee naama norsunveellä, eikä halua small talkia.

        Sama koskee kyselijöitä, kiertävät sinut kaukaa.
        Minusta brittiläinen tapa pyydellä joka asiaa anteeksi, kun haluaa jotain kysyä. Reipas tervehdys on paljon luonnollisempi. Anteeksi ehtii pyytää sitten jos toinen vaikuttaa kiusaantuneelta kuten sinä.

        Luonnollinen tuttavallisuus on juuri parasta etelä-pohjalaisissa. Ollaan ystävällisiä ja "kiitos hei" kuuluu asiaan kaupasta lähtiessä.

        Tuota kertomaasi juttua etuilusta en kyllä osta. Siinä ei ole eroja koko maailmassa. Kaikkialla ihmiset pitävät paikkansa jonossa, jos takana tuleva ei vaikuta kiireiseltä.
        Jos sinulla on kiire ja vähän ostoksia, niin täällä voi kohteliaasti vaikka kysyä, että voisinko vähän etuilla, kun minulla olisi kiire.

        Puheet etelä-pohjalaisten töykeydestä ja kolloudesta ovat täyttä puppua!

        Eteläpohjalaiset on yhdyssana; ei kirjoiteta kuten alueen nimeä väliviivalla :)


    • Anonyymi

      Tuu tänne sanomahan ristuksen kloppi niin tierät, kyllä huomaa kelle on lusikalla annettu kun aletaan kauhalla vaatimaan.

    • Anonyymi

      ILMAN ETELÄ-POHJANMAATA EI OLISI ITSENÄISTÄ SUOMEA!

      • Anonyymi

        Tämä fraasi koskee kaikkia maakuntia. Eli myös ilman Etelä-Karjalaa ei olisi itsenäistä Suomea, jne. Sotaväkeä tarvittiin kaikista maakunnista. Yksikään maakunta ei ole tässä asiassa muita erityisempi. Sankarihautoja on joka maakunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä fraasi koskee kaikkia maakuntia. Eli myös ilman Etelä-Karjalaa ei olisi itsenäistä Suomea, jne. Sotaväkeä tarvittiin kaikista maakunnista. Yksikään maakunta ei ole tässä asiassa muita erityisempi. Sankarihautoja on joka maakunnassa.

        Ei muuten koske. Suomen itsenäisyys alkoi, kun Venäjään kuuluneen Suomen jääkärit/valkoiset aloitti Venäjän armeijan ajamisen pois 1917. Punaiset halusi edelleen Suomen kuuluvan Venäjään.
        Talvi-, ja jatkosota oli myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten koske. Suomen itsenäisyys alkoi, kun Venäjään kuuluneen Suomen jääkärit/valkoiset aloitti Venäjän armeijan ajamisen pois 1917. Punaiset halusi edelleen Suomen kuuluvan Venäjään.
        Talvi-, ja jatkosota oli myöhemmin.

        Mutta oululaiset ne on pahimman luokan moukkia ja se on nöhty. Koppavaa ja kitkerää väkeä, hyi olokohon. Onneksi päästiin yhyrestä miniästä irti, jessös mikä apina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta oululaiset ne on pahimman luokan moukkia ja se on nöhty. Koppavaa ja kitkerää väkeä, hyi olokohon. Onneksi päästiin yhyrestä miniästä irti, jessös mikä apina.

        Oululaisista myös kokemusta. Sanovat ei mutta tarkoittavat kyllä. Kysyin silloiselta oululaiselta työkaverilta, tarviiko tämä autokyytiä lentokentälle. Johon hän vastasi että EI. No ajelin sitten kentälle päin, niin eiköhän tämä sitten soittanut että missä viivyn kun hän on ootellu jo vartin vesisateessa. Hän tarkoittikin että EI pärjää ilman autokyytiä. Oulussa ilmaistaan asiat jotenkin nurinkurisesti, ja jätetään oleellinen sanomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oululaisista myös kokemusta. Sanovat ei mutta tarkoittavat kyllä. Kysyin silloiselta oululaiselta työkaverilta, tarviiko tämä autokyytiä lentokentälle. Johon hän vastasi että EI. No ajelin sitten kentälle päin, niin eiköhän tämä sitten soittanut että missä viivyn kun hän on ootellu jo vartin vesisateessa. Hän tarkoittikin että EI pärjää ilman autokyytiä. Oulussa ilmaistaan asiat jotenkin nurinkurisesti, ja jätetään oleellinen sanomatta.

        Oululaisen ei-kyllä tarkoittaakin kyllä-ei
        ja muutenkin aivan karmeaa kakkakieltä kyllä hävettäis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oululaisista myös kokemusta. Sanovat ei mutta tarkoittavat kyllä. Kysyin silloiselta oululaiselta työkaverilta, tarviiko tämä autokyytiä lentokentälle. Johon hän vastasi että EI. No ajelin sitten kentälle päin, niin eiköhän tämä sitten soittanut että missä viivyn kun hän on ootellu jo vartin vesisateessa. Hän tarkoittikin että EI pärjää ilman autokyytiä. Oulussa ilmaistaan asiat jotenkin nurinkurisesti, ja jätetään oleellinen sanomatta.

        oulussa onkin sitä omintakeista kakkakieltä johon ei heti pääse sisälle


      • Anonyymi

        Eikä ilman karjalaista tarkka-ampuja Simo Häyhää joka taisteli kotiseutunsa puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ilman karjalaista tarkka-ampuja Simo Häyhää joka taisteli kotiseutunsa puolesta.

        Hän oli/on vieläkin maailman paras tarkka-ampuja.


    • Anonyymi

      Oli tosi outoa, jopa kiusallista alussa kuulla miten pohjalainen kertoo muiden asioita ja juoruaa kaikki mitä tietää tai olettaa.Toinen pohjalainen täydentää ko juorun kohdetta 'tietämällä' vielä enemmän. Ja ne aiheet jotka saavat pohjalaisen tähän euforiaan ovat loppujen lopuksi aika mitättömiä. Mitä sitten jos joku paikkakuntalainen on eronnut, muuttanut muualle, ei minua ainakaan ole ikinä niin paljoa kiinnostanut toisten asiat. Se on mielestäni epäkohteliasta ja lapsellista, törkeääkin pähkäillä muiden 'tuttujen ja tuttavan tuttujen' asioita. Olen Etelä-Suomesta ja siellä ei todellakaan ole tapana jauhaa muiden ihmisten asioita! Vähän aikuisuutta peliin pohjalaisille tässä asiassa.

      • Anonyymi

        etelä-pohjalainen on suomen tiedonhaluisin rotu vaikkei se nyt niin ole tarttunut aivokapasiteetin puolelle....aivan vitun uteliasta sakkia ja kateellista nämä ominaisuudet yhdistettynä ymmärtää miksi pirttien nurkissa on paljon kylän hiljaisia....kuka noita jaksaa...ei ne pysty muuttumaankaan muuta kun ampumalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        etelä-pohjalainen on suomen tiedonhaluisin rotu vaikkei se nyt niin ole tarttunut aivokapasiteetin puolelle....aivan vitun uteliasta sakkia ja kateellista nämä ominaisuudet yhdistettynä ymmärtää miksi pirttien nurkissa on paljon kylän hiljaisia....kuka noita jaksaa...ei ne pysty muuttumaankaan muuta kun ampumalla

        eepeellä on ne ääripäät ehkä suurimmillaan on todella fiksuakin sakkia ja taas toisella puolella pöyristyttävän primitiivistä käyttäytymistä niin kuin suoraan jostakin luolasta kävellyt


    • Anonyymi

      Ihmettelen vain, miten voi olla mahdollista näiden 'tietäjien' tietää/tuntea nimeltä kaikki ja vielä 'kaikkien serkut' "mikä sen nimi nyt oli...?"-tyyliin. Toinen vastaa: "Oliko se Meikäläisen Matti? Vai oliko se sen poika?" Sitten pähkäillään oikein urakalla. Toinen menee jopa nettiin katsomaan kuka ja mitä se teki. Aivan uskomatonta. Ei menisi läpi Etelässä.

      • Anonyymi

        "Kylläähän kaikki meirän paikan tiätää" eikä sano osoitetta


    • Anonyymi

      Kuitenkin olen täällä Pohjanmaalla asunut 30 vuotta mutta tämä ihme juoruaminen on vieläkin outoa ja kuten sanoin- kiusallista kuunnella.

      • Anonyymi

        Eteläpohjalaiset pelastivat 1918 VAPAUSSODASSA Suomen itsenäisyyden ja vapauden!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eteläpohjalaiset pelastivat 1918 VAPAUSSODASSA Suomen itsenäisyyden ja vapauden!

        näin rannikko-pohjanmaalla asuvana täysin suomalaisen sanon että etelä-pohjanmaa on kyllä suomen itsekeskeisin ja sulkeutunen maakunta jotka juurikin aina ottavat esille tuon että ovat muka yksin voittaneet vapaus-sodan ja suomen itsenäisyyden.
        no ehkä olisi aika tulla nykyaikaan ja hioa hieman suhde kontakteja ulkomaailmaan kuntarajojen taa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eteläpohjalaiset pelastivat 1918 VAPAUSSODASSA Suomen itsenäisyyden ja vapauden!

        Vihervasemmisto on uhka saavutetulle itsenäisyydelle ja vapaudelle nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihervasemmisto on uhka saavutetulle itsenäisyydelle ja vapaudelle nykyään.

        jos venäjä haluaisi vallata suomen siihen ei nykyaikana viikkoa menisi..unohda hyvä mies raatteentie. suomen armeija teki silloin hyvän työn ja pohjalaiset oli osa sitä kiitos siitä...on muistettava monia muitakin historiallisia asioita kuten myös ruotsi pelasti meidät venäjän vallan alta...siitä rippeet vaasassa muistona. mutta nykyaika on nyt ja etelä-pohjanmaallakin pitäisi keskittyä enemmäin niihin asioihin..menneisyys ei palaa elämä on suhteellisen lyhyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos venäjä haluaisi vallata suomen siihen ei nykyaikana viikkoa menisi..unohda hyvä mies raatteentie. suomen armeija teki silloin hyvän työn ja pohjalaiset oli osa sitä kiitos siitä...on muistettava monia muitakin historiallisia asioita kuten myös ruotsi pelasti meidät venäjän vallan alta...siitä rippeet vaasassa muistona. mutta nykyaika on nyt ja etelä-pohjanmaallakin pitäisi keskittyä enemmäin niihin asioihin..menneisyys ei palaa elämä on suhteellisen lyhyt

        Vihervasemmistolaisuus on kommunismia pahempaa. Kommunismi sortui omaan mahdottomuuteensa, ja niin tulee vihervasemmistolaisuudellekin käymään. Monilla nykyajan vihervasemmistolaisilla on äärivasemmistolainen sukutausta jopa useamman sukupolven ajalta. Tämä selittää paljon heidän ahdasta ja mahdotonta ajatusmaailmaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihervasemmistolaisuus on kommunismia pahempaa. Kommunismi sortui omaan mahdottomuuteensa, ja niin tulee vihervasemmistolaisuudellekin käymään. Monilla nykyajan vihervasemmistolaisilla on äärivasemmistolainen sukutausta jopa useamman sukupolven ajalta. Tämä selittää paljon heidän ahdasta ja mahdotonta ajatusmaailmaansa.

        Jälkeenjäänyttä sakkia joka tulee pysymään nurkissaan..nyt saavat pitää opistonsa,sairaalansa,kuntayhtymänsä..ihan omissa käsissä. ei tarvi auttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälkeenjäänyttä sakkia joka tulee pysymään nurkissaan..nyt saavat pitää opistonsa,sairaalansa,kuntayhtymänsä..ihan omissa käsissä. ei tarvi auttaa

        toiset sanoo että etelä-pohjalainen on sitkee kun menee vaikka läpi harmaan kiven...mutta periaatteessa toinen menee ovesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        toiset sanoo että etelä-pohjalainen on sitkee kun menee vaikka läpi harmaan kiven...mutta periaatteessa toinen menee ovesta

        jälkeenjäänyttä sakkia,minkä teet siskot,veljet,serkut,sokeriserkut...aina koko kylä sukua toisilleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jälkeenjäänyttä sakkia,minkä teet siskot,veljet,serkut,sokeriserkut...aina koko kylä sukua toisilleen

        vaikka tajuavat olevansa väärässä eivät sitä ikinä myönnä,niin ylpeetä sakkia ovat..toki se tajuaminenkin tapahtuu tosi harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vaikka tajuavat olevansa väärässä eivät sitä ikinä myönnä,niin ylpeetä sakkia ovat..toki se tajuaminenkin tapahtuu tosi harvoin.

        tämön kaikki meirän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tämön kaikki meirän

        Täällä ihmiset tykkää luonnosta ja sen rauhasta..sen huomaan muualta tulleena että huomaa kyllä vieläkin hyvin että ihminen on lähtöisin apinasta.. niin brutaalia kansaa täällä asuu.


    • Anonyymi

      Mitäpä muuta voisi odottaa seudulta, jossa urheilu = pesäpallo, paini ja tractor-pulling. Onkohan Vaasassa tai Pohjanmaan ruotsinkielisellä rannikkoalueella selvästi sivistyneempää väkeä? Jos on, niin, siitä heille hatunnosto.

      • Anonyymi

        vähän tää sisä pohjanmaa jota etelä-pohjanmaaksi kutsutaan on yksioikoista porukkaa täynnä,itse puhuvat suorista ja rehellisistä...no selän takana rehellisiä..heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vähän tää sisä pohjanmaa jota etelä-pohjanmaaksi kutsutaan on yksioikoista porukkaa täynnä,itse puhuvat suorista ja rehellisistä...no selän takana rehellisiä..heh

        pohjanmaalla ainakin on oppinut ettei kannata auttaa ketään tai mitään sille ei anneta pskankaan arvoa jos et ole ns. oikeista piireistä


    • Anonyymi

      Voin yhdistyä samaan. Muutama vuosi täällä asunut ja tehnyt töitä. Kateellisia ovat. Ei saisi osata mitään yhtään paremmin, ollaan jo takanapäin moittimasssa ja jo jopa savustetaan ulos työpaikasta. Joko säälitään tai yli-arvostetaan eli ollaan kateellisia, mutta asiallinen suhtautuminen on vierasta. Töissä olen etelä-pohjanmaalla ja odotan eläkepäiviä ja lähden täältä pois kauas.

    • Anonyymi

      E-Pllä on oma tyylinsä ja tapansa. Ei se ole sen parempi tai pahempi kuin muutkaan kultuurilliset erot.
      Enemmän se kertoo aloittajasta tai tuon aiemman viestin kirjoittajasta, jos ovat morkkaamassa kulttuurista eroa. Kukin menee opitulla tavallaan ja sille ei mitään mahda. Ota se rikkautena vaikka sisältö ärsyttäisikin. Paikkansa se on Lapualaisillakin tässä maailmassa.

      • Anonyymi

        kuten lehdissä taas kirjuutettiin....etelä-pohjalaiset on pensseli setiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuten lehdissä taas kirjuutettiin....etelä-pohjalaiset on pensseli setiä

        Ja kun alkaa mennä talourellisesti huonosti tapethan koko perhe kostoksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun alkaa mennä talourellisesti huonosti tapethan koko perhe kostoksi

        lääkefirmat tykkää etelä-pohjanmaasta on niin paljon autoimmuuni sairaita,syöpää,mielenterveyttä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lääkefirmat tykkää etelä-pohjanmaasta on niin paljon autoimmuuni sairaita,syöpää,mielenterveyttä

        e-p on uus retro


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        e-p on uus retro

        seinäjoki on savolaisten uusi tyttö amerikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        seinäjoki on savolaisten uusi tyttö amerikka

        välillä on kiva käydä seinäjoella kun sieltä saa riemurasiaa suhteellisen helposti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        välillä on kiva käydä seinäjoella kun sieltä saa riemurasiaa suhteellisen helposti

        ylpeä ja itsepäinen kansa asuu peltojen ja nevojen keskellä


    • Anonyymi

      Pohjalaiset ovat kateellista kansaa niitä vituttaa ku ei pääse hyötymään toisesta!

      • Anonyymi

        aika lailla totta,rinta rottingilla huudetaan suoraa,rehellistä ...p..aa puhutaan takana päin. petetään kaveri heti kun on mahdollisuus. toki ei tämäkään tarkoita kaikkia. mutta yli 45v uuden opettelu ja muun maakuntalaisten ymmärtäminen missään muodossa sellaisena että he voivat jotain tietää on täysin olematonta jos ei jopa mahdotonta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika lailla totta,rinta rottingilla huudetaan suoraa,rehellistä ...p..aa puhutaan takana päin. petetään kaveri heti kun on mahdollisuus. toki ei tämäkään tarkoita kaikkia. mutta yli 45v uuden opettelu ja muun maakuntalaisten ymmärtäminen missään muodossa sellaisena että he voivat jotain tietää on täysin olematonta jos ei jopa mahdotonta

        Nyt ilkka-pohjalainen on hätääntynyt maakunnan pojista kun jo vuosikymmeniä on iso osa opettettu jo pienestä nevamiehiksi "ei meitä voi kouluttaa" toisaalta eipä apina opi uutta. sukupolvelta toiselle traktorin rattiin pellolle tai nevalle. sääli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ilkka-pohjalainen on hätääntynyt maakunnan pojista kun jo vuosikymmeniä on iso osa opettettu jo pienestä nevamiehiksi "ei meitä voi kouluttaa" toisaalta eipä apina opi uutta. sukupolvelta toiselle traktorin rattiin pellolle tai nevalle. sääli.

        Suomen egoistisin porukka,mutta eivät sitä käsitä koska opetus on kulkeutunut jo talvisodasta asti polvelta toiselle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen egoistisin porukka,mutta eivät sitä käsitä koska opetus on kulkeutunut jo talvisodasta asti polvelta toiselle

        No nyt oli muuten kysytty ympäri suomen mitä mieltä etelä-pohjalaisista...egoistisia,kovia kehumaan itseään. mutta taas sitten sulkeutuneita kun pitäisi tutustua ulkopuolisiin. Täysin totta on. Tämä on kyllä sisäänpäin kääntynyt maakunta


    • Anonyymi

      Eepeen suurin ongelma ovat uhmakkuushäiriöiset. On ne sitten nuoria tai vanhoja.

      • Anonyymi

        Etelä-pohjalainen "suora ja rehti" kansa on kyllä niin kovia puhumaan paskaa selän takana ja hirveän vaikea on hyväksyä uutta ihmistä siihen pieneen yhteisöön mitä joka kylissä on.Se omilla teoilla ylpeily ja vähän paremmaksi pistäminen on kyllä aika järkyttävää näin joskus outona eräässä paikassa asuneena.Samoin se kun mietitään ketkä kaikki ovat sukua..ajattelematta että tuo pellon ja pihan yli nainti menne tullen vuositolkulla on tehnyt tästä maakunnasta suomen autoimmuuni keskuksen johtuen siitä kun saattaa olla että kymmenkunta sukua on yksi suku...voi v...u


    • Anonyymi

      Aloittajalta hyvä tiivistys, valitettavasti asia on juuri näin.

    • Anonyymi

      Juuri tuo, että puhutaan ihmisistä nimillä ja kuinka se ja se teki sitä ja niin edelleen. Ja auta armias jos et tunne nimeltä mainitsemia henkilöitä, todellakin katsotaan silmät pyöreänä että oletko jotenkin vajaavainen, kai nyt sentäs pitäisi tietää mitä se ja se on tehnyt. Ja pohjalainen kaikki tietävä tietää kaiken. Siis alkaen naapurin asioista. Onko pohjalainen vaatimaton- ei todellakaan. Pröystäilee ja antaa pikku vihjeitä erinäisistä asioista heidän elämästään kun kaikki on niin hienosti. Ja kateus, sen näkee heidän silmistään ja käytöksestään. Jos jotakin pientäkin positiivista sanot itsestäsi tai jostain asiasta, he eivät ota siihen mitään kantaa. Näyttävät ilmeellään että "ei voisi vähempää kiinnostaa". Ja murre on oma juttunsa. Jos kysyt, mitä jokin tarkoittaa, ylpeys on aivan omissa sfääreissään, ollaan meinaan pohjalaisia-meininki.

    • Anonyymi

      Näin on hyvä pysykää siellä

      • Anonyymi

        Pohjalainen on ilkeä.


    • Anonyymi

      Hyvä että pysyvät siellä

      • Anonyymi

        Ai missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai missä?

        Jos kerran pohjalaiset ovat suoria ja rehtejä, miksi ulkopaikkakuntalainen on aina ulkopuolinen?


    • Anonyymi

      Misu.. Tuu takas sisälle sänkyyn sieltä pihalta. Kylmetät vaan ihtes siellä kylymäs.

    • Anonyymi

      Tyypillinen savolainen. Vastuu jää kuulijalle.

    • Anonyymi

      Ookkona Oulusta. Syökkönä ruisleipää.

    • Anonyymi

      Kyl maar mää niin paljo tukkosest nenästä kärsiä sain.

    • Anonyymi

      Pääsitkö Törnävältä pois. Niuvanniemikö seuraava paikka?.

    • Anonyymi

      Sana eteläpohojalaanen on kuin kirosana. Käyttäydytään edelleen kuin häjyt aikoinaan, koska lähtökohtaisesti sääntöjä tai lakia ei noudateta. Luottaa ei heti voi, luottamus pitää ensin ansaita. Ensikertalainen tämän konkreettisesti toteaa heti jo liikenteessä. Rehti kai tarkoittaa sitä, että rehennellään kirkossa käymisistä. Kulissien takana tapahtuu eri asioita kuin mitä puhutaan. Mihinkään ei ole luottamista ilman, että totuudenmukaisuudet ensin tarkistaa. Hyvin usein epätotuuksien puhuminen johtuu siitä, että ihmiset pitää saada "omalle puolelleen", jotakin toista vastaan. Kaikki erilaisuus pelottaa. Vihottelua, kostamista, kiusaamista vaikka ulospäin näennäisesti näytellään iloista ja rentoa. Juoruamisen jano on valtava: minähän nyt tierän. Ei laaksoa, ei kukkulaa kertoo aika paljon sekä maisemista että asukkaiden mielenlaadusta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe