Oletteko ajatelleet tätä?

Mustako tai valkea?

Kun pieni lapsi alkaa koulunsa ihmettelee hän monia asioita jotka jo kouluja käyneille ovat niin yksinkertaisia että heitä ehkä ihmetyttää että joku ei niitä jo käsitä ja kyselee "lapsellisia" - tyyliin "onko kuu juustoa"?

Samalla tavalla täällä muutamat esittävät uskomattoman lapsellisia "joko tai kysymyksiä" esimerkiksi adventismista. Kuten tämä viimeinen "Uskotko 100%:sti mitä Adventtikirkko opettaa."
Nyt on niinkin että tuskin kukaan edes tietää 100% :sti mitä Adventtikirkko opettaa (eikä varsinkaan kysyjä) ja jo siksikin on tämän kaltaiset kysymykset väärin asetettuja kompakysymyksiä.
Sillä jos joku vastaa "uskon" saa nopeasti kuulla jostain kummallisesta muka-adventismi-uskonkappaleesta johon sitten sanotaan vastaajan uskovan.
Jos vastaat että ei en usko kaikkeen mitä Adventtikirkko opettaa - on vastaaja vieläkin tukalammassa tilassa ... JAA AI ET EDES USKO .. MIKSI SITTEN OLET ADVENTISTI ???

Jokainen aikuinen tietää, että mikään tässä maailmassa ei ole vain mustaa tai valkeaa.. ja usko on ihmisen sydämmen asia enemmän kuin jonkun kirkon tai lahkon asia. Vaikea olisi uskoa että Jumalan valtakuntaan mennään jonkin kirkon jäsenkorttia vilauttamalla.

Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä" ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".

40

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan karitsa

      Adventismi on kyllä sysimustaa pimeyttä, joten ainakin jokin voi olla siis täydellisesti mustaa.

      • pyh!

        Noin sanoo saatanan pettämä eksyttäjä.


      • Kuinkas sinä nyt ?

        Uskomattoman "räikeä" sinulta "Jumalan karitsa" väitös ilman, että sanallakaan toit ilmi, että miksi?
        En ole adventisti, mutta täytyy kuitenkin tunnustaa että adventismi eroaa hyvällä tavalla kaikista näistä ikuisella helvetillä ihmisiä uhkaavista lahkoista ja kirkoista. Niissä jos jossain on pimeys läpipääsemätön. Olisko niin että sinäkin kuulut yhteen sellaiseen kirkkoon/lahkoon ja siksi nuo katkerat sysimustat väitöksesi (joita ei yksikään todellinen ( = valveutunut) Jumalan karitsa voisi sanoa muista.


      • Ei helvetistä puhe
        Kuinkas sinä nyt ? kirjoitti:

        Uskomattoman "räikeä" sinulta "Jumalan karitsa" väitös ilman, että sanallakaan toit ilmi, että miksi?
        En ole adventisti, mutta täytyy kuitenkin tunnustaa että adventismi eroaa hyvällä tavalla kaikista näistä ikuisella helvetillä ihmisiä uhkaavista lahkoista ja kirkoista. Niissä jos jossain on pimeys läpipääsemätön. Olisko niin että sinäkin kuulut yhteen sellaiseen kirkkoon/lahkoon ja siksi nuo katkerat sysimustat väitöksesi (joita ei yksikään todellinen ( = valveutunut) Jumalan karitsa voisi sanoa muista.

        Nimimerkille Kuinkas sinä nyt: Olen sen verran liikkunut eri kirkkokuntien tilaisuuksissa, että voin rehellisesti vakuuttaa, että siellä EI pelotella eikä uhkailla ihmisiä minkäänlaisilla helveteillä! Ylipäänsä ei helvetistä puhuta edes. Vain rakastavasta Jumalasta, joka antoi oman Poikansa edestämme, että meillä olisi pääsy Isän luo ja Taivaan kotiin iäiseen riemuun. Ei keskitytä helvettiin, katse on ristissä, Jeesuksen sovitustyössä ja lunastuksen armossa.


      • On helvettistä puhe
        Ei helvetistä puhe kirjoitti:

        Nimimerkille Kuinkas sinä nyt: Olen sen verran liikkunut eri kirkkokuntien tilaisuuksissa, että voin rehellisesti vakuuttaa, että siellä EI pelotella eikä uhkailla ihmisiä minkäänlaisilla helveteillä! Ylipäänsä ei helvetistä puhuta edes. Vain rakastavasta Jumalasta, joka antoi oman Poikansa edestämme, että meillä olisi pääsy Isän luo ja Taivaan kotiin iäiseen riemuun. Ei keskitytä helvettiin, katse on ristissä, Jeesuksen sovitustyössä ja lunastuksen armossa.

        Nyt en ole samaa mieltä - siis siinä että että helvetillä uhkailu ei sisältyisi näiden kirkkojen ja lahkojen opettamaan uskoon. Ja väittäisin että se helvetti käsitys on syvälle ihmisiin iskostettu - kyllä jokainen uskoo että sen ihmisen sielu joka ei ota vastaan Jeesusta joutuu helvettiin ikuisesti kitumaan. Väittäisin jopa että monet ihmiset todella pelkäävät jouvansa helvettiin.
        Kuinka heidän rakkaudellinen jumalansa on asian ajatellut on tietysti suuri arvoitus jokaiselle helvettiin uskojalle. Miksi heidän jumalansa loi elämää ikuisesti kitumaan ? Siinäpä kysymys .


      • tyhmyys,sairaus?
        On helvettistä puhe kirjoitti:

        Nyt en ole samaa mieltä - siis siinä että että helvetillä uhkailu ei sisältyisi näiden kirkkojen ja lahkojen opettamaan uskoon. Ja väittäisin että se helvetti käsitys on syvälle ihmisiin iskostettu - kyllä jokainen uskoo että sen ihmisen sielu joka ei ota vastaan Jeesusta joutuu helvettiin ikuisesti kitumaan. Väittäisin jopa että monet ihmiset todella pelkäävät jouvansa helvettiin.
        Kuinka heidän rakkaudellinen jumalansa on asian ajatellut on tietysti suuri arvoitus jokaiselle helvettiin uskojalle. Miksi heidän jumalansa loi elämää ikuisesti kitumaan ? Siinäpä kysymys .

        Kyllä jokainen kristitty tietää , että kun kuolleeseen ihmiseen tulee henki
        niin hänestä tulee elävä sielu.

        Ja jokainen kristitty tietää, että kun elävä sielu
        laitetaan tuleen, joka on iankaiken ollut, niin henki lähtee,
        elävästä sielusta tulessa, ja kohta tulessa on kuollut sielu, joka palaa
        lopulta tuhkaksi!, ja kaikista sieluista, joista elämän henki lähtee , heistä tulee tulessa tuhkaa!

        On helvetistä puhe.

        " Ja he tulevat tuhkaksi teidän jalkapohjienne alle" .. Sehän merkitsee että uskovat kävelevät heidän tuhkiensa päällä, ei tulessa,! On paljon tyhmiä ihmisiä!


      • Ei helvetistä puhe
        On helvettistä puhe kirjoitti:

        Nyt en ole samaa mieltä - siis siinä että että helvetillä uhkailu ei sisältyisi näiden kirkkojen ja lahkojen opettamaan uskoon. Ja väittäisin että se helvetti käsitys on syvälle ihmisiin iskostettu - kyllä jokainen uskoo että sen ihmisen sielu joka ei ota vastaan Jeesusta joutuu helvettiin ikuisesti kitumaan. Väittäisin jopa että monet ihmiset todella pelkäävät jouvansa helvettiin.
        Kuinka heidän rakkaudellinen jumalansa on asian ajatellut on tietysti suuri arvoitus jokaiselle helvettiin uskojalle. Miksi heidän jumalansa loi elämää ikuisesti kitumaan ? Siinäpä kysymys .

        Ei puhuta helvetistä, en ole vuosikausiin kuullut. Taivaasta puhutaan!


      • Ei helvetistä puhe
        On helvettistä puhe kirjoitti:

        Nyt en ole samaa mieltä - siis siinä että että helvetillä uhkailu ei sisältyisi näiden kirkkojen ja lahkojen opettamaan uskoon. Ja väittäisin että se helvetti käsitys on syvälle ihmisiin iskostettu - kyllä jokainen uskoo että sen ihmisen sielu joka ei ota vastaan Jeesusta joutuu helvettiin ikuisesti kitumaan. Väittäisin jopa että monet ihmiset todella pelkäävät jouvansa helvettiin.
        Kuinka heidän rakkaudellinen jumalansa on asian ajatellut on tietysti suuri arvoitus jokaiselle helvettiin uskojalle. Miksi heidän jumalansa loi elämää ikuisesti kitumaan ? Siinäpä kysymys .

        Puheenaiheena on Taivas, jonne olemme matkalla. Ei keskitytä helvetin jauhamiseen, koska se ei ole kristittyjen päämäärä! Kristityn kotimaa on Taivaan koti. Mitä järkeä olisi pohtia sitä, minne emme ole menossa. Maallisena vertauksena (siis tietysti tarkoittamatta, että toinen kaupunki olisi taivas ja toinen helvetti, mutta noin niin kuin matkan tekemisen havainnollistamiseksi): Jos olet matkalla Pariisiin, et varmaankaan tutustu etukäteen perusteellisesti Buenos Airesin matkaesitteisiin...


      • Polttaako jo nyt
        Ei helvetistä puhe kirjoitti:

        Puheenaiheena on Taivas, jonne olemme matkalla. Ei keskitytä helvetin jauhamiseen, koska se ei ole kristittyjen päämäärä! Kristityn kotimaa on Taivaan koti. Mitä järkeä olisi pohtia sitä, minne emme ole menossa. Maallisena vertauksena (siis tietysti tarkoittamatta, että toinen kaupunki olisi taivas ja toinen helvetti, mutta noin niin kuin matkan tekemisen havainnollistamiseksi): Jos olet matkalla Pariisiin, et varmaankaan tutustu etukäteen perusteellisesti Buenos Airesin matkaesitteisiin...

        Kyllä minä ainakin tutustuisin jas edessäni olisi kaksi tietä joiden välillä minä olisin valinnan edessä - tutkisin ennenkuin valitsisin - että mitä valintani tarkoittaa..
        Minusta nimimerkki "Ei helvetistä puhuta" on tyypillinen esimerkki siitä täydellisestä piittaamattomuudesta joka seuraa helvetinpelkoa .. siitä ei edes uskalleta keskusttella - liian "kuuma" aihe.


      • Ei helvetistä puhe
        Polttaako jo nyt kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin tutustuisin jas edessäni olisi kaksi tietä joiden välillä minä olisin valinnan edessä - tutkisin ennenkuin valitsisin - että mitä valintani tarkoittaa..
        Minusta nimimerkki "Ei helvetistä puhuta" on tyypillinen esimerkki siitä täydellisestä piittaamattomuudesta joka seuraa helvetinpelkoa .. siitä ei edes uskalleta keskusttella - liian "kuuma" aihe.

        Ei ole " kuuma" aihe, on olematon aihe! Miksi puhua sellaisesta, jota ei edes ole, häh? Ei tarvitse edes pelätä sellaista, jota ei ole olemassakaan.


      • Kerro tämä
        Ei helvetistä puhe kirjoitti:

        Ei ole " kuuma" aihe, on olematon aihe! Miksi puhua sellaisesta, jota ei edes ole, häh? Ei tarvitse edes pelätä sellaista, jota ei ole olemassakaan.

        Oltko nyt ihan varma ettei helvettiä ole olemassa? Miksi sitten Raamatussasi lukee helvetistä?


      • Kävin adv.srk.
        Kerro tämä kirjoitti:

        Oltko nyt ihan varma ettei helvettiä ole olemassa? Miksi sitten Raamatussasi lukee helvetistä?

        Olen adventtikirkossa käydessäni oppinut, ettei helvettiä ole olemassakaan! Tämähän on ihan sitä adventismin peruskauraa, etkös tuota tiedä?


    • Mustako tai valkea? kirjoitti: «Nyt on niinkin että tuskin kukaan edes tietää 100% :sti mitä Adventtikirkko opettaa (eikä varsinkaan kysyjä) ja jo siksikin on tämän kaltaiset kysymykset väärin asetettuja kompakysymyksiä.»

      28 opinkohdan lista on ihan peruskoulupohjalta mahdollista lukea ja tajuta, mitä siinä sanotaan. Ja juuri siitä tuossa aiemmassa avauksessa oli kysymys eikä suinkaan jostakin 100% kaikesta, mitä Adventtikirkko opettaa.

      Keskustelun herättämiseksi kysyn, onko Adventtikirkko fundamentalistinen liike.

      Fundamentalismille on useita määritelmiä, mutta otetaan nyt tämä, jotta keskustelu olisi mahdollista: "Fundamentalismin mukaan on olemassa perususkomuksia tai -oletuksia, jotka ovat oikeutettuja sellaisinaan, ja kaikkien muiden uskomusten oikeutus riippuu niistä. Fundamentalismi voidaan jakaa radikaaliin fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten olevan erehtymättömiä, kumoamattomia tai epäilyksettömiä, ja maltilliseen fundamentalismiin, joka katsoo perususkomusten voivan kumoutua, jos toisin todistetaan."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi_%28tietoteoria%29

      Poimitaan tuosta erityisesti radikaali fundamentalismi. Se on hyvin läheistä sukua uskonnolliselle fundamentalismille ja kattaa sen käsitteenä.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismi

      Jos 28 opinkohtaa kohotetaan kaiken epäilyksen, perustelemisen tarpeen ja arvostelun yläpuolelle, adventismi on fundamentalismia. Jotkut täällä eivät pidä tästä -ismi-sanasta, mutta se on kuitenkin palstan otsikko ja siksi se sallittaneen.

      Jos 28 opinkohdan alkupäästä otetaan vain kaksi: Pyhä Raamattu ja Kolminaisuus, ja kohotetaan ne edellä kuvatulla tavalla arvostelun yläpuolelle, adventismi on edelleen fundamentalismia.

      Ainoa keino, jolla kristillinen uskonto ei ole fundamentalismia, on Raamatun ymmärtäminen ihmisten kirjoittamaksi ja erehtyväksi sanaksi. Käytännössä siitä seuraa, että huomattava osa sen kertomuksista on otettava myytteinä eikä tositarinoina.

      Mutta myytti voi kuitenkin olla arvokas asia, ainakin parhaassa tapauksessa. Se ei ole sama asia kuin valhe, koska myytin kirjoittaja haluaa ilmaista jotakin pintaa syvempää elämästä ja olemisesta.

      Kai A on ilmaissut, että hän haluaisi poistaa fundamentalismin Adventtikirkosta. Minä ihmettelen, mitä kirkosta jää sen jälkeen jäljelle. Ehkä nimi ja lyhyehkö jäsenluettelo.

      • pyh!

        Ihan sama mitä sinä lässytät.


      • pyh! kirjoitti:

        Ihan sama mitä sinä lässytät.

        pyh! kirjoitti: «Ihan sama mitä sinä lässytät.»

        Oliko tämä kommentti nyt sitten jotakin, joka ei ole "ihan sama" tai "lässytystä"?

        Etkö oikeasti keksi mitään sanottavaa aiheesta? Nyt syntyy väistämättä vaikutelma, että olet kärsinyt luovutustappion väittelyssä. Tuollaisia vastauksia annetaan juuri sellaisessa tilanteessa.


      • pyh!
        v.aari kirjoitti:

        pyh! kirjoitti: «Ihan sama mitä sinä lässytät.»

        Oliko tämä kommentti nyt sitten jotakin, joka ei ole "ihan sama" tai "lässytystä"?

        Etkö oikeasti keksi mitään sanottavaa aiheesta? Nyt syntyy väistämättä vaikutelma, että olet kärsinyt luovutustappion väittelyssä. Tuollaisia vastauksia annetaan juuri sellaisessa tilanteessa.

        Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!


      • pyh! kirjoitti:

        Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!

        pyh! kirjoitti: «Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!«»

        1) Kiinnostuksen puute ilmaistaan uskottavimmin vaikenemalla.

        2) Minä en ole jumalanvihaaja.

        3) En lässytä. Pyrin kirjoittamaan asiaa, pysytellen asiallisen käytöksen rajoissa.

        4) En tiedä, missä on horna, joten en voi ainakaan oma-aloitteisesti painua sinne.

        5) En todellakaan kiusaa ihmisiä, vaan tuon esiin rehellisesti omat mielipiteeni.


      • Kerettiläinen
        pyh! kirjoitti:

        Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!

        >>Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!>>

        Miksi et sitten itse poistu tältä palstalta (en sano "hornaan", koska se on mielestäni hyvin rumasti sanottu), jos sinua ei kerta kiinnosta ja koet toisten erilaiset käsitykset "kiusaamiseksi"? Turhaan annat itseäsi "kiusata" täällä päivästä toiseen. Mene ennemmin tekemään jotakin hyödyllistä kuin näitä sisällöttömiä "pyh"-kommentteja ja helvettiin toivottelemisia, joilla annat adventisteistakin vain huonon kuvan.


      • Just don't notice!
        v.aari kirjoitti:

        pyh! kirjoitti: «Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!«»

        1) Kiinnostuksen puute ilmaistaan uskottavimmin vaikenemalla.

        2) Minä en ole jumalanvihaaja.

        3) En lässytä. Pyrin kirjoittamaan asiaa, pysytellen asiallisen käytöksen rajoissa.

        4) En tiedä, missä on horna, joten en voi ainakaan oma-aloitteisesti painua sinne.

        5) En todellakaan kiusaa ihmisiä, vaan tuon esiin rehellisesti omat mielipiteeni.

        V.aari, olet oikeassa! Jos jotakuta ei kiinnosta, niin hän ei osoita ko. asialle huomiota. Tämän psyykkisesti häiriytyneen nimim. Pyh kohdalla asia on juuri päinvastoin. Kommentoi omaan ala-arvoiseen tyyliinsä ja sellaisella kielenkäytöllä, että luulisi Adventtikirkkoa edes jollain tavalla hävettävän tuollainen "käyntikortti"... Vaan ei siihen kukaan näy puuttuvankaan. Pyh siis saa syljeksiä, huoritella ja jatkaa kiroiluaan täällä adventismia edustavalla palstalla. Kuinka paljon tällä vetää lukijoita kiinnostumaan tuollaisesta adventismista, sehän onkin sitten jo ihan eri juttu.

        Omasta puolestani en koskaan keskustele hänen kanssaan, enkä kommentoi - kuinka mielenhäiriöisen kanssa voisikaan keskustella?


      • Just don't notice!
        Kerettiläinen kirjoitti:

        >>Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!>>

        Miksi et sitten itse poistu tältä palstalta (en sano "hornaan", koska se on mielestäni hyvin rumasti sanottu), jos sinua ei kerta kiinnosta ja koet toisten erilaiset käsitykset "kiusaamiseksi"? Turhaan annat itseäsi "kiusata" täällä päivästä toiseen. Mene ennemmin tekemään jotakin hyödyllistä kuin näitä sisällöttömiä "pyh"-kommentteja ja helvettiin toivottelemisia, joilla annat adventisteistakin vain huonon kuvan.

        Kerettiläinen, eikö olekin tuo Pyh hyvää "mainosta" Adventtikirkolle?


      • pyh!
        v.aari kirjoitti:

        pyh! kirjoitti: «Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!«»

        1) Kiinnostuksen puute ilmaistaan uskottavimmin vaikenemalla.

        2) Minä en ole jumalanvihaaja.

        3) En lässytä. Pyrin kirjoittamaan asiaa, pysytellen asiallisen käytöksen rajoissa.

        4) En tiedä, missä on horna, joten en voi ainakaan oma-aloitteisesti painua sinne.

        5) En todellakaan kiusaa ihmisiä, vaan tuon esiin rehellisesti omat mielipiteeni.

        Olet jumalanvihaaja ja kiusaat ihmisiä. Ihan sama mitä muuta väität.


      • pyh!
        Kerettiläinen kirjoitti:

        >>Mua ei kiinnosta tippaakaan teidän jumalanvihaajien jatkuva lässytys tällä palstalla. Painukaa hornaan täältä kiusaamasta ihmisiä!!!!>>

        Miksi et sitten itse poistu tältä palstalta (en sano "hornaan", koska se on mielestäni hyvin rumasti sanottu), jos sinua ei kerta kiinnosta ja koet toisten erilaiset käsitykset "kiusaamiseksi"? Turhaan annat itseäsi "kiusata" täällä päivästä toiseen. Mene ennemmin tekemään jotakin hyödyllistä kuin näitä sisällöttömiä "pyh"-kommentteja ja helvettiin toivottelemisia, joilla annat adventisteistakin vain huonon kuvan.

        TÄÄ PALSTA PERUSTETTIIN ADVENTISTEILLE ETTÄ HE SAAVAT KESKUSTELLA RAUHASSA ILMAN ETTÄ MUUT HERJAA KOKO AJAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • pyh! kirjoitti:

        TÄÄ PALSTA PERUSTETTIIN ADVENTISTEILLE ETTÄ HE SAAVAT KESKUSTELLA RAUHASSA ILMAN ETTÄ MUUT HERJAA KOKO AJAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        pyh! huusi: «TÄÄ PALSTA PERUSTETTIIN ADVENTISTEILLE ETTÄ HE SAAVAT KESKUSTELLA RAUHASSA ILMAN ETTÄ MUUT HERJAA KOKO AJAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!»

        Olisi ihan helppoa kirjoittaa tälle palstalle sellainen sääntö, että vain adventtikirkon jäsenet tai vain 28 opinkohtaan uskovat saavat osallistua keskusteluun. Sellaista ei kuitenkaan ole näkynyt.

        Lupaan kyllä noudattaa sääntöjä, jos ne tulevat asianmukaiselta taholta, ylläpidolta tai luotsilta. Nyt ei ole muuta kuin yleiset säännöt ja otsikko "Keskustele adventismista".

        Netissä on tarjolla ihan käyttökelpoisia keskustelualustoja, joissa keskustelu näkyy vain kirjautuneelle sisäpiirille ja väärin perustein mukaan tulleet voidaan ajaa ulos.

        Luultavasti on olemassa adventtiseurakunnan sisäisiä keskustelupaikkoja. Muutamat teologian tohtorisetien viestit ovat viitanneet siihen suuntaan. Ehkä sinun kannattaisi ottaa selvää niistä. Esimerkiksi seurakuntasi pastori saattaisi tietää.


      • Päässeeköhän?
        v.aari kirjoitti:

        pyh! huusi: «TÄÄ PALSTA PERUSTETTIIN ADVENTISTEILLE ETTÄ HE SAAVAT KESKUSTELLA RAUHASSA ILMAN ETTÄ MUUT HERJAA KOKO AJAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!»

        Olisi ihan helppoa kirjoittaa tälle palstalle sellainen sääntö, että vain adventtikirkon jäsenet tai vain 28 opinkohtaan uskovat saavat osallistua keskusteluun. Sellaista ei kuitenkaan ole näkynyt.

        Lupaan kyllä noudattaa sääntöjä, jos ne tulevat asianmukaiselta taholta, ylläpidolta tai luotsilta. Nyt ei ole muuta kuin yleiset säännöt ja otsikko "Keskustele adventismista".

        Netissä on tarjolla ihan käyttökelpoisia keskustelualustoja, joissa keskustelu näkyy vain kirjautuneelle sisäpiirille ja väärin perustein mukaan tulleet voidaan ajaa ulos.

        Luultavasti on olemassa adventtiseurakunnan sisäisiä keskustelupaikkoja. Muutamat teologian tohtorisetien viestit ovat viitanneet siihen suuntaan. Ehkä sinun kannattaisi ottaa selvää niistä. Esimerkiksi seurakuntasi pastori saattaisi tietää.

        Mutta entäpä jos Pyhiä ei haluta sinne heidän omille palstoille huutelemasn noita rivouksiaan? Maine taitaa jo olla kiirinyt...


      • Mustako tai valkea

        Nyt olen sitä mieltä ettei 28 opinkohdan osaaminen periaatteessa kerro itse adventistin uskosta paljon mitään.

        Mutta jos vedetään keskustelu hieman n.s. "normaalien uskovaisten" tasolle - mitä aloituksessakin selvästi tarkoitettiin - niin koko kuva muuttuu toiseksi. Usko on nimittäin aina sydämmen asia - ja siksi ei tietäminen ole mikään todellisen uskon tae. Ala siinä sitten selittämään uskovalle erilaisia fundamentalismin vivahteita ja puntaroimaan heidän uskoaan. Ei muuten onnistu, siksi on kaikki täälläkin kirjoitellut alati toistuvat panettelut joissa ihmisten uskoa arvostellaan, vain sitä samaa harmaata mautonta soppaa jossa ei ole juuri ainesta normaaliin keskusteluun. Todella helppoa sanoa jotain hankalaa muista (varsinkin kun sen voi tehdä piiloutuneena jos jonkinlaisten nimimerkien taakse). Ennen vanhaa sellaista sanottiin raukkamaisuudeksi, mikä minusta oli aika sopiva nimi asialle.

        Uskosta ja rakkaudesta kirjoitti Paavali erinomaisesti :
        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.

        Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.

        Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

        Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.

        Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

        Rakkaus ei koskaan katoa.
        Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
        Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa.

        Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.

        Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

        (Huomaa että tämä ei ole mikään hyökkäys v.aaria kohtaan, halusin vain tuoda asian esiin hieman toisesta vinkkelistä.)


      • Käytös sopimaton
        Mustako tai valkea kirjoitti:

        Nyt olen sitä mieltä ettei 28 opinkohdan osaaminen periaatteessa kerro itse adventistin uskosta paljon mitään.

        Mutta jos vedetään keskustelu hieman n.s. "normaalien uskovaisten" tasolle - mitä aloituksessakin selvästi tarkoitettiin - niin koko kuva muuttuu toiseksi. Usko on nimittäin aina sydämmen asia - ja siksi ei tietäminen ole mikään todellisen uskon tae. Ala siinä sitten selittämään uskovalle erilaisia fundamentalismin vivahteita ja puntaroimaan heidän uskoaan. Ei muuten onnistu, siksi on kaikki täälläkin kirjoitellut alati toistuvat panettelut joissa ihmisten uskoa arvostellaan, vain sitä samaa harmaata mautonta soppaa jossa ei ole juuri ainesta normaaliin keskusteluun. Todella helppoa sanoa jotain hankalaa muista (varsinkin kun sen voi tehdä piiloutuneena jos jonkinlaisten nimimerkien taakse). Ennen vanhaa sellaista sanottiin raukkamaisuudeksi, mikä minusta oli aika sopiva nimi asialle.

        Uskosta ja rakkaudesta kirjoitti Paavali erinomaisesti :
        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.

        Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.

        Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

        Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.

        Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

        Rakkaus ei koskaan katoa.
        Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
        Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa.

        Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.

        Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

        (Huomaa että tämä ei ole mikään hyökkäys v.aaria kohtaan, halusin vain tuoda asian esiin hieman toisesta vinkkelistä.)

        Mustako tai valkea- nimimerkki: Pyhille tuossa lainauksessasi Raamatusta on yksi oikein osuva jae: EI käyttäydy sopimattomasti! Pyh täällä haukkuu KAIKKI muut kuin adventistit "saatanan omiksi", "harhaoppisiksi", "eksyttäjiksi" ja käskee heitä painumaan "hornaan", "helvettiin" jne. Väittää, ettei Jumala muka uskovaisia muista seurakunnista tunne ja ettei heillä ole asiaa taivaaseen ym.


      • Mustako tai valkea
        Käytös sopimaton kirjoitti:

        Mustako tai valkea- nimimerkki: Pyhille tuossa lainauksessasi Raamatusta on yksi oikein osuva jae: EI käyttäydy sopimattomasti! Pyh täällä haukkuu KAIKKI muut kuin adventistit "saatanan omiksi", "harhaoppisiksi", "eksyttäjiksi" ja käskee heitä painumaan "hornaan", "helvettiin" jne. Väittää, ettei Jumala muka uskovaisia muista seurakunnista tunne ja ettei heillä ole asiaa taivaaseen ym.

        Niin juu, ei ole siinä paljon keskustelua synny jos jää kinaamaan jonkun kanssa turhia ja unohtaa samalla mistä aloitukssa oli puhe.


      • Pitkämielinenkin
        pyh! kirjoitti:

        Ihan sama mitä sinä lässytät.

        Jos minä olisin "pyh" niin vaihtaisin nimimerkkiä ja panisin sen pannaan. Nythän täällä on kaksi ihmistä jotka kirjoittelevat samalla "pyh"-nimimerkillä ja sen jälkeen parantaisin tapojani (kielenkäyttöäni) ..


      • Jakautunut on
        Pitkämielinenkin kirjoitti:

        Jos minä olisin "pyh" niin vaihtaisin nimimerkkiä ja panisin sen pannaan. Nythän täällä on kaksi ihmistä jotka kirjoittelevat samalla "pyh"-nimimerkillä ja sen jälkeen parantaisin tapojani (kielenkäyttöäni) ..

        "Pyh" on ottanut itselleen myös toisen identiteetin ja käyttää lisäksi nimimerkkiä "levollinen _mieli".


    • Surkuteltava tapaus

      V.aari - ei sieltä "pyh!"-nimerkin aivoista juurikaan muuta putkahtele maailmalle kuin kuukaudesta toiseen nuo samat haukkumasanat ja lausahdukset. Henkinen taso on ilmeisestikin köyhänlainen.

      • pyh!

        PYH!


      • Pyh! on erittäin järkevä ja ymmärtäväinen keskustelija. Ymmärrän kyllä häntä, että jatkuva haukkuminen ärsyttää. Jumala vihaa valetta ja syntiä. Pyh! on rehellinen keskustelija, jolla on selvästi rakkaus pyhiin asioihin. Turha laittaa lasta pesuveden mukana ja keskittyä epäolennaisuuksiin! Kielenkäyttö ei ole pahin synti, vaan jatkuva totuuden polkeminen!


      • Boikottiin
        levollinen_mieli kirjoitti:

        Pyh! on erittäin järkevä ja ymmärtäväinen keskustelija. Ymmärrän kyllä häntä, että jatkuva haukkuminen ärsyttää. Jumala vihaa valetta ja syntiä. Pyh! on rehellinen keskustelija, jolla on selvästi rakkaus pyhiin asioihin. Turha laittaa lasta pesuveden mukana ja keskittyä epäolennaisuuksiin! Kielenkäyttö ei ole pahin synti, vaan jatkuva totuuden polkeminen!

        Pyh taitaa olla ns. jakautunut persoonallisuus, joka käyttää nyttemmin myös nimimerkkiä "levollinen _mieli". Joka tapauksessa hän on mieleltään häiriytynyt ihminen, joka tarvitsisi psykiatrista apua, koska tuollainen rivo kielenkäyttö ja huorittelu ei ole normaalia käytöstä. Mahdollisesti hänellä on huumeongelma. Siihenkin on apua saatavissa. Jos haluaa. Palstalla asiaa kirjoittavat eivät häntä taida kovinkaan noteerata, mikä onkin paras keino. Ei pyh- nimimerkin kanssa kenenkään tarvitse keskustella eikä hänen kanssaan silloinkaan, kun kätkeytyy muiden nimimerkkien taakse.


      • 9+17
        levollinen_mieli kirjoitti:

        Pyh! on erittäin järkevä ja ymmärtäväinen keskustelija. Ymmärrän kyllä häntä, että jatkuva haukkuminen ärsyttää. Jumala vihaa valetta ja syntiä. Pyh! on rehellinen keskustelija, jolla on selvästi rakkaus pyhiin asioihin. Turha laittaa lasta pesuveden mukana ja keskittyä epäolennaisuuksiin! Kielenkäyttö ei ole pahin synti, vaan jatkuva totuuden polkeminen!

        Jos muuta valitettavaa ei henkilön olemuksesta tai ulosannista löydy, niin kyllä kielenkäyttöön tartutaan sitten joka kerta kun ei muusta kerran päästä kuittailemaan. Nimimerkin pyh! tapauksessa on kyllä kyse muustakin. Tämähän vain tiuskii ja vittuilee muille osoittamatta kykyä asialliseen keskusteluun. Kuvaa järkevästä henkilöstä ei moinen vastenmielinen käytös ei juuri puolla.


      • Häiriytynyt on
        9+17 kirjoitti:

        Jos muuta valitettavaa ei henkilön olemuksesta tai ulosannista löydy, niin kyllä kielenkäyttöön tartutaan sitten joka kerta kun ei muusta kerran päästä kuittailemaan. Nimimerkin pyh! tapauksessa on kyllä kyse muustakin. Tämähän vain tiuskii ja vittuilee muille osoittamatta kykyä asialliseen keskusteluun. Kuvaa järkevästä henkilöstä ei moinen vastenmielinen käytös ei juuri puolla.

        Ei hänellä taida oikein kaikki lankut aidassa olla, kyllä käytös on sen verran epänormaalia.


    • Kyllä voivat yhtyä kaikkiin opinkohtiin ja yhtyvätkin, jos ovat Raamattunsa lukeneet. Ihmettelen irtiottoja, kuten Kain tapauksessa. En ymmärrä, miksi pitää pysyä adventtikirkon jäsenyydessä, jos ei jaa samaa uskoa! Jos kysymykset mietityttävät, niin voi kysyä kokeneilta pastorilta Kuten Flinkin Timolta, mutta jos julkisesti vastustaa, niin pitää jo seurakuntakäsikirjankin perusteella erottaa, eli karsia kansan keskuudesta!

      Rakkaudella tämän sanon. Kaikki ovat Jumalalle rakkaita, mutta Jumala on pyhä, eikä siedä valhetta ja syntiä!

      • Eriävät mielipiteet

        Levollinen_mieli taitaa edustaa melko fanaattista änkyräistä adventismia; jo tuo pastorisuositus paljastaa... Onneksi Suomen Adventtikirkossa on liberaaali linja voitolla! Ovat minulle ihan erään isomman adv.srk vanhimmat henk.koht. keskustelussa sanoneet, että pitävät pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota täytenä puppuna alusta loppuun. Eivätkä niihin usko kaikki pastoritkaan! Onneksi olkoon, adventismi, hajoamassa, luhistumassa, siitä vaan, jo on aikakin!


      • Eriävät mielipiteet kirjoitti:

        Levollinen_mieli taitaa edustaa melko fanaattista änkyräistä adventismia; jo tuo pastorisuositus paljastaa... Onneksi Suomen Adventtikirkossa on liberaaali linja voitolla! Ovat minulle ihan erään isomman adv.srk vanhimmat henk.koht. keskustelussa sanoneet, että pitävät pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota täytenä puppuna alusta loppuun. Eivätkä niihin usko kaikki pastoritkaan! Onneksi olkoon, adventismi, hajoamassa, luhistumassa, siitä vaan, jo on aikakin!

        Jumala kyllä puhdistaa kansansa, jos pastorit eivät leiviskäänsä hoida! En usko adventtikirkon hajoamiseen. Jotka saarnaavat virallista oppia vastaa, eivät ole adventisteja, joten heidän mielipiteensä ei paina mitään.


      • pyh!
        levollinen_mieli kirjoitti:

        Jumala kyllä puhdistaa kansansa, jos pastorit eivät leiviskäänsä hoida! En usko adventtikirkon hajoamiseen. Jotka saarnaavat virallista oppia vastaa, eivät ole adventisteja, joten heidän mielipiteensä ei paina mitään.

        Höpö höpö!
        Jumala ei mitään puhdista kun ei sellaista satusetää edes ole, joten jos et itse puhdista itseäsi niin paskallehan haiset ajan mittaan.


      • ihana aamu
        pyh! kirjoitti:

        Höpö höpö!
        Jumala ei mitään puhdista kun ei sellaista satusetää edes ole, joten jos et itse puhdista itseäsi niin paskallehan haiset ajan mittaan.

        Helvetillisen hyvää kahvia näin aamutuimaan laiturinnokassa.
        Aamusauna ja sitten uimaan. Makkarat krilliin ja sinapin kanssa nautiskelemaan. Aamen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe